Abacab schreef:
Het is allemaal relatief....... De AR is echt een heel andere wereld. AR is vooral bedoeld voor recreanten die ergens zijn vastgelopen met hun paard. Spraakverwarring ontstaat omdat men in de AR ook bezig gaat met 'verzamelde arbeid'. De kwaliteit van wat de paarden laten zien wordt in de AR heel anders beoordeeld.
BB zegt dat ieder paard kan piafferen, maar dan wel naar zijn eigen capaciteit en kwaliteit. Niet ieder paard heeft de kwaliteit en capaciteit om een uitdrukkingsvolle, tactmatige piaffe te laten zien. Sommige paarden komen niet verer dan een soort van mini-stap op de plaats. Volgens BB moet je dat toch waarderen als een piaffe wanneer dat het maximale is voor wat dat paard kan. BB besteed veel aandacht aan dat stukje bewustwording bij ruiters en amazones; wees blij met wat je paard voor jou doet. Waardeer zijn inzet. BB overlaad zijn leerlingen met complimenten voor de meest belabberd uitgevoerde oefeningen [incl. tactfouten, onregelmatigheden, gebrek aan LB en niet rechtgericht zijn etc.] met als reden dat het geweldig is dat paard dit voor zijn ruiter wil doen.
Aan de ene kant vind ik dat heel mooi aan de AR. Volgelingen zijn allemaal idolaat van hun paarden en willen alleen maar het paard als partner een vriendschap. BB spreekt veel over de eenheid die je als ruiter en paard wordt, als een soort van centaur, two bodies, one mind. maar helaas schieten ze daar ook heel vaak in door. Omdat er amper aandacht is voor het slechte bewegen en de oorzaak van het slechte bewegen heb ik heel veel zielige paarden daar in de baan zien rondsloffen.
.[/quote]
Je doet net of BB een sekte leider is, hij overlaad zijn leerlingen echt niet met complimenten hoor, ik weet niet welke clinics jij hebt gekeken

En van die zielige paarden snap ik ook niet, ik vind tenminste mijn tinkers niet zielig, zijn gezonden paarden en idd ben ik gek op mijn paarden en ben graag bij ze, maar wat heeft dat met AR te maken, neem aan dat heel veel paardenbezitters idolaat zijn van hun paard??
Tenminste ik ben gek op mijn dieren en ben graag bij ze, wat is daar mis mee??
En die eenheid met je paard is een heel mooi gevoel en ja BB spreekt dan over een centaur maar wat is daar mis mee, het voelt ook als een als je paard naar je zit toe komt , dus het zogenaamde rug bollen, dat voelt echt als een eenheid.
En waarom mag een mens niet van de rijkunst genieten,
Er zijn ook wedstrijdruiters die lessen bij BB , dat hij dat niks vind dat is zijn eigen mening, jij hebt zelf toch ook een mening , jij vind de AR ook belachelijk toch?
Het gaat erom waar je je zelf fijn bij voelt toch,
Zelf rij ik al bijna heel mijn leven paard, idd gewoon als recreant, omdat ik ook al ver voor dat ik BB kon de wedstrijd sport ook echt helemaal niks vond/vind,
De wedstrijd sport is een competitie (incl klederdracht), je wil steeds maar beter worden dan een ander, heel vaak ten koste van het paard, dat zie ik niet binnen de AR .
Maarja het is wel duidelijk dat jij een afkeer hebt tegen BB, maar dat hoeft niet te betekenen dat de hele AR niet klopt, ik merk aan mijn paarden wel degelijk dat ze deze manier van trainen erg fijn vinden en ook heel graag voor me werken, mijn paarden horen bij mijn leven en op welke manier ik ze train maakt niet uit toch, zolang ik mij goed voelt en dat is voor dit moment de AR en dat is nu al meer als 6 jaar , ik ben erg zuinig op mijn dieren en in al die jaren heb ik nog nooit een paard gehad die verslechterd , ze verbeteren juist , lichamelijk en ook mentaal , dus ja ik kies deze weg, maar dat andere het niks vinden is ook ok, maar