Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:57

Abacab schreef:

Het is allemaal relatief....... De AR is echt een heel andere wereld. AR is vooral bedoeld voor recreanten die ergens zijn vastgelopen met hun paard. Spraakverwarring ontstaat omdat men in de AR ook bezig gaat met 'verzamelde arbeid'. De kwaliteit van wat de paarden laten zien wordt in de AR heel anders beoordeeld.

BB zegt dat ieder paard kan piafferen, maar dan wel naar zijn eigen capaciteit en kwaliteit. Niet ieder paard heeft de kwaliteit en capaciteit om een uitdrukkingsvolle, tactmatige piaffe te laten zien. Sommige paarden komen niet verer dan een soort van mini-stap op de plaats. Volgens BB moet je dat toch waarderen als een piaffe wanneer dat het maximale is voor wat dat paard kan. BB besteed veel aandacht aan dat stukje bewustwording bij ruiters en amazones; wees blij met wat je paard voor jou doet. Waardeer zijn inzet. BB overlaad zijn leerlingen met complimenten voor de meest belabberd uitgevoerde oefeningen [incl. tactfouten, onregelmatigheden, gebrek aan LB en niet rechtgericht zijn etc.] met als reden dat het geweldig is dat paard dit voor zijn ruiter wil doen.

Aan de ene kant vind ik dat heel mooi aan de AR. Volgelingen zijn allemaal idolaat van hun paarden en willen alleen maar het paard als partner een vriendschap. BB spreekt veel over de eenheid die je als ruiter en paard wordt, als een soort van centaur, two bodies, one mind. maar helaas schieten ze daar ook heel vaak in door. Omdat er amper aandacht is voor het slechte bewegen en de oorzaak van het slechte bewegen heb ik heel veel zielige paarden daar in de baan zien rondsloffen.

.[/quote]

Je doet net of BB een sekte leider is, hij overlaad zijn leerlingen echt niet met complimenten hoor, ik weet niet welke clinics jij hebt gekeken :)
En van die zielige paarden snap ik ook niet, ik vind tenminste mijn tinkers niet zielig, zijn gezonden paarden en idd ben ik gek op mijn paarden en ben graag bij ze, maar wat heeft dat met AR te maken, neem aan dat heel veel paardenbezitters idolaat zijn van hun paard??
Tenminste ik ben gek op mijn dieren en ben graag bij ze, wat is daar mis mee??

En die eenheid met je paard is een heel mooi gevoel en ja BB spreekt dan over een centaur maar wat is daar mis mee, het voelt ook als een als je paard naar je zit toe komt , dus het zogenaamde rug bollen, dat voelt echt als een eenheid.

En waarom mag een mens niet van de rijkunst genieten,
Er zijn ook wedstrijdruiters die lessen bij BB , dat hij dat niks vind dat is zijn eigen mening, jij hebt zelf toch ook een mening , jij vind de AR ook belachelijk toch?
Het gaat erom waar je je zelf fijn bij voelt toch,
Zelf rij ik al bijna heel mijn leven paard, idd gewoon als recreant, omdat ik ook al ver voor dat ik BB kon de wedstrijd sport ook echt helemaal niks vond/vind,
De wedstrijd sport is een competitie (incl klederdracht), je wil steeds maar beter worden dan een ander, heel vaak ten koste van het paard, dat zie ik niet binnen de AR .

Maarja het is wel duidelijk dat jij een afkeer hebt tegen BB, maar dat hoeft niet te betekenen dat de hele AR niet klopt, ik merk aan mijn paarden wel degelijk dat ze deze manier van trainen erg fijn vinden en ook heel graag voor me werken, mijn paarden horen bij mijn leven en op welke manier ik ze train maakt niet uit toch, zolang ik mij goed voelt en dat is voor dit moment de AR en dat is nu al meer als 6 jaar , ik ben erg zuinig op mijn dieren en in al die jaren heb ik nog nooit een paard gehad die verslechterd , ze verbeteren juist , lichamelijk en ook mentaal , dus ja ik kies deze weg, maar dat andere het niks vinden is ook ok, maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:02

Airnt schreef:
nou nee, dat is dus die 'katzenbuckel' en ik heb het echt over hele rug van het paard tot in de schoft.

Het is moeilijk, het gebeurt TE weinig, (ook zeer zeker bij mijzelf :) )
Maar het KAN
en ook in beweging.

'Always and never are two words you should always remember never to use'
'absence of evidence is not evidence of absence'

Maar ik wil dsat stuk wel graag lezen. daar wil ik het mijne van weten.
Ik kan het ff niet vinden op ggogle zo gauw, heeft iemand een link?

Dit is een link naar één van haar onderzoeken en de naam van de onderzoekster is Patricia de Cocq.
Dit is niet het onderzoek wat ik bedoel, kan het zelf niet zo snel terug vinden op internet. Ik heb het in een blad gelezen.
http://www.nhk.nl/2789.php

Airnt

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:11

inmiddels Phd gevonden, ben aan het lezen

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:18

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:27

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:30

Maar zonder er verder ingedoken te zijn. Een paard zijn ruggengraat (net zoals dat van de mens) is niet voor niets opgebouwd uit wervels en tussen wervelschijven. Juist om beweeglijk te zijn in alle richtingen, dus hol bol links rechts. Lijkt mij dus bijzonder sterk dat een paard zijn rug niet zou kunnen bollen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:39

arie53 schreef:
Airnt schreef:
nou nee, dat is dus die 'katzenbuckel' en ik heb het echt over hele rug van het paard tot in de schoft.

Maar het KAN
en ook in beweging.

De rug kan niet bollen. Aan welke steunpunten zijn de spieren bevestigd die dat zouden moeten realiseren?

[ Afbeelding ]

Het zijn de buikspieren die dat doen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:40

@Midgie, sommige dingen uit de AR vind ik wel lachwekkend, maar ik heb ook aangegeven wat ik er positief aan vind. Ik vind idd dat BB een hoog goeroe gehalte heeft. Airnt heeft mooi verwoord waar 'm dat in zit, daar heb ik weinig aan toe te voegen.

Alles heeft te maken met je referentiekader. We hebben BB beiden in actie gezien, en allebei hebben we een andere afdronk van het gebeuren. Ik denk dat beginnende ruiters en recreanten zich sneller achter jou scharen, en dat is ook waar AR prima bij past.

Nog even over het slechter worden van paarden. Er zijn inmiddels heel wat mensen uit het ridderschap van BB getreden [squires en ridders]. Dat ging altijd over de RT aspecten. Hier in het begin van het topic is er zelfs nog een naam gevallen maar er zijn er nog heel wat meer. Verde staat er genoeg materiaal op internet van blije volgelingen die de 'vorderingen' van hun paard netjes bijhouden op YT. Ik ben nog nooit een paard in de AR tegengekomen dat durchlassigkeit laat zien.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:20

Heb even snel het proefschrift van Patricia de Cocq gescand. Ik zie daarin geen bewijslast voor dat een paard zijn rug niet kan bollen. Wat ze onderzocht hebben is het verschil in beweging en in stand van de ruggengraat vrij, met een singel, alleen een zadel en een zadel met 75 kilo aan loodgewichten. Vervolgens metingen gedaan in de trainingsmolen. Conclusie hieruit is dat het paard onder het gewicht van 75 kilo de rug holler maakt. Dat vind ik totaal niet verbazingwekkend dat een paard dat doet in vrije beweging onder gewicht. Dat betekent niet dat een paard door gerichte training en rijwijze (of gewoon een lekker partijtje bokken zoals in het filmpje) niet in staat is deze holling om te zetten in bolling. Sterker nog, volgens mij is dat juist een belangrijk doel van de KR. Het onvermogen tot bollen wordt ook niet als conclusie in het proefschrift getrokken, alleen de natuurlijke reactie van holling onder gewicht. De foto van 1 van de proefpaarden is wel een dier met een hele weke rug. Maar goed, ze hebben 9 paarden gebruikt dus ga er vanuit dat dit een ongelukkig gekozen voorbeeld is geweest. Verder wordt geconcludeerd dat ruitergewicht geen beperkingen in de bewegingen van een paard oplevert.
Verder gaat het proefschrift vnl over het valideren van meetwijzen en de invloed van houding (lichtrijden vs doorzitten vs racehouding). Race houding geeft de minste belasting, daarna lichtrijden en doorzitten de meeste belasting. Geen grote verassingen lijkt me.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:00

Abacab schreef:
Nog even over het slechter worden van paarden. Er zijn inmiddels heel wat mensen uit het ridderschap van BB getreden [squires en ridders]. Dat ging altijd over de RT aspecten. Hier in het begin van het topic is er zelfs nog een naam gevallen maar er zijn er nog heel wat meer. Verde staat er genoeg materiaal op internet van blije volgelingen die de 'vorderingen' van hun paard netjes bijhouden op YT. Ik ben nog nooit een paard in de AR tegengekomen dat durchlassigkeit laat zien.

De afkortingen RT en YT kent vast iedereen, maar ik niet, (of ik kom er nu even niet op) wil je ze even verduidelijken?, of iemand anders? Thanks :)
(Ronde Tafel aspecten??? *D )

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:13

Fransje_70 schreef:
Abacab schreef:

De afkortingen RT en YT kent vast iedereen, maar ik niet, (of ik kom er nu even niet op) wil je ze even verduidelijken?, of iemand anders? Thanks :)
(Ronde Tafel aspecten??? *D )

Volgens mij bedoelt ze rij technisch en Youtube, ik moest ook even nadenken hoor :)
Ronde Tafel :D leuk gevonden in het kader van AR

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:14

oji schreef:
Heb even snel het proefschrift van Patricia de Cocq gescand. Ik zie daarin geen bewijslast voor dat een paard zijn rug niet kan bollen. Wat ze onderzocht hebben is het verschil in beweging en in stand van de ruggengraat vrij, met een singel, alleen een zadel en een zadel met 75 kilo aan loodgewichten. Vervolgens metingen gedaan in de trainingsmolen. Conclusie hieruit is dat het paard onder het gewicht van 75 kilo de rug holler maakt. Dat vind ik totaal niet verbazingwekkend dat een paard dat doet in vrije beweging onder gewicht. Dat betekent niet dat een paard door gerichte training en rijwijze (of gewoon een lekker partijtje bokken zoals in het filmpje) niet in staat is deze holling om te zetten in bolling. Sterker nog, volgens mij is dat juist een belangrijk doel van de KR. Het onvermogen tot bollen wordt ook niet als conclusie in het proefschrift getrokken, alleen de natuurlijke reactie van holling onder gewicht. De foto van 1 van de proefpaarden is wel een dier met een hele weke rug. Maar goed, ze hebben 9 paarden gebruikt dus ga er vanuit dat dit een ongelukkig gekozen voorbeeld is geweest. Verder wordt geconcludeerd dat ruitergewicht geen beperkingen in de bewegingen van een paard oplevert.
Verder gaat het proefschrift vnl over het valideren van meetwijzen en de invloed van houding (lichtrijden vs doorzitten vs racehouding). Race houding geeft de minste belasting, daarna lichtrijden en doorzitten de meeste belasting. Geen grote verassingen lijkt me.

Baanbrekend onderzoek dus.
Waar je al niet je doctoraal mee kunt halen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:08

moet je beter lezen. dat staat er helemaal niet.

Althans niet in het proefschrift.

er staat dat als je erop gaat zitten de ruggegraat in eerste instantie naar beneden gaat. de onmogeljkheid dit naar boven te rijden wordt niet onderzocht en niet beweerd.

enz enz.

Later meer.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:32

uuuhhhmmm...en welk deel van jouw conclusie uit het proefschrift is dan anders als dat ik heb gemeld???? Misschien slaat de opmerking beter lezen eerder op jou....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:33

Sterker nog simpelman, mevrouw heeft hier niet haar doctoraal mee gehaald maar haar doctoraat...idd vind het ook weinig baanbrekend.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:23

bijvoorbeeld haalt ze een ander onderzoek aan:
'This study has demonstrated that a rider and the riding technique both affect back movements of the horse, and hence will have an influence on the loading of the back through the bow and string mechanism as proposed by Slijper (1946). How these changes in back movement and loading affect the horse in a more clinical sense is a topic of further investigation. An integrated approach of force measurements, kinematics and computer modelling will be the best way to improve the understanding of the interaction of horse and the effects of different riding techniques.'

en over de physieke mogelijkheid om überhaupt te heffen:
'Discussion No other studies on the changes in back movements caused by a saddle and weight exist, but there are models on back biomechanics. There is common agreement that the bow-and string concept as proposed by Slijper (1946) is the best biomechanical model for the back of the horse (Jeffcott, 1979). In this concept, the bow (thoracolumbar spine with adnexa) forms a functional entity with the string (abdominal muscles, linea alba ). There are several factors that increase tension in the bow ( i.e. flex the back), or decrease tension ( i.e. extend the back), among which limb action is one of the most important. There is a tight connection between limb movements and excursions of the back, due to the continuity of soft tissue structures such as the common aponeurosis of the longissimus dorsi muscle (which is one of the most powerful muscles influencing back motion) and the middle gluteal muscle (which is instrumental for propulsion) (Dyce et al., 1996). Protraction of the forelimbs extends the back, as does retraction of the hindlimbs. Retraction of the forelimbs and protraction of the hindlimbs have the opposite effect (Jeffcott, 1979). Another important factor in the bow-and-string concept not included in this study is the position of the head. The head acts as an attached beam supported at one end only. This beam receives additional support from the cervical muscles and the nuchal ligament'

etc etc etc.

het is iets van 200 paginas lang, dus ik kan niet alles kopieren.

de onderzoeksvragen zijn heel anderen dan wat men schijnt te geloven.
ze onderzoekt bijvoorbeeld het verschil tussen lichtrijden, doorzitten en verlichte zit (in draf), (dat wordt ook duidelijjk bedoeld met 'riding styles'.)

dat ze vaststelt dat de ruggegraat reageert op de belasting ... in stand... is geen verrassing.
zelfs als de ruiters (alle 22 in hoogste geval, sommige gevallen slechts één (!)) daar geen impact op hebben gemaakt, wordt dat niet specifiek onderzocht, niet nagevraagt, de ruiters hebben die opdracht ook niet. Er wordt nergens beweert dat deze initiele status quo niet op te lossen zou zijn.

ze kijkt nog naar de drukverschillen bij buigende arbeid door het zadel, dat heeft ook niets te maken met de al dan niet bestaande mogelijkheid van een geheven rug.

ze beweert ook nog dat het 'hoge hoofd' (ze is niet specifieker over hoe die houding er precies uit ziet) een onderscheid maakt in de buurt van de schoft.

een belangrijk deel van wat ze er überhaupt over zegt zijn quotes uit andere werken, omdat het ook helemaal niet de opzet is van haar onderzoek.

helaas had ze duidelijk niet de mogelijkheid met meer voorbeelden te werken of te benchmarken met verschillende rassen, ruiters, zadelstijlen etc. een hoop factoren kunnen nu niet uitgesloten worden. (maar het onderzoek was natuurlijk al gecompliceerd genoeg)

Er wordt wel even gesproken over een onderscheid tussen een 'onervaren' en een 'ervaren ruiter' maar wat daarvan exact het criterium is blijft vaag. er komen bij de zijgangen wel twee dressuurjuryleden voorbij, maar die hebben bijvoorbeeld alleen de kwaliteit van de zijgangen beoordeeld.

de paar fotos van ruiters in het stuk zijn puur voor de mooi geplaatst, maar laten zeker niet een paard zien dat over de rug wordt gereden. dus dat ze het paard niet over de rug hebben gereden wordt nergens weerlegd,

dus:

-het hele onderzoek behandelt de vraag of het mogelijk is een paard over de rug te rijden absoluut niet.
-het andere werk dat ze aanhaalt en onderschrijft spreekt van een meganisme dat dat (enigsinds) kan.

Ik vond het zeker interessant om te lezen. maar je moet altijd goed oppassen wat de onderzoeksvraag nou precies is.

er staan ook meerdere opmerkingen in die bovenstaande opmerkingenin dit topic technisch gezien tegenspreken. ('het gewicht van de ruiter was niet significant in hoe ver de rug daalde' terwijl in dit topic over een maximum gewicht van een ruiter wordt gesproken.)

naja, wellicht heeft de coq dan nog meer onderoek gedaan waar dat wel aan bod komt, maar dat staat niet in haar PhD.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:36

@oji:

Oh, en sorry, ik had in je post een 'geen' gemist... dan staat er ineens het omgekeerde.

OOOPS!
soms speelt mijn dislexie mij nogal parte.

Mijn welgemeende excuses.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 08:51

@ Airnt: No problem, dan zijn we het dus eens over de conclusies van het proefschrift :j

Zou het al raar gevonden hebben als er wetenschappelijk bewijs was voor de onmogelijkheid tot het bollen van de rug van een paard. Het hele 'ontwerp' van skelet en spieren van de gewervelde dieren is er op gebaseerd dat de wervelkolom voldoende stevigheid biedt om een organisme in zijn houding te houden (of dat nou op 2 of op 4 benen is) maar ook voldoende buigzaamheid biedt om alle kanten op te kunnen buigen. Door de uitsteeksels in de wervels is er juist nog meer ruimte om bol te maken dan om hol te maken. Kijk ook naar jezelf, je kan voorover veel makkelijker bij je tenen als achterover.

Terug naar de praktijk, @Nombrado. Een paar pagina's geleden poste jij een filmpje en vroeg om reacties. Er zijn een aantal reacties geweest maar zelf heb je hier helemaal niet meer op gereageerd. Wat zijn jouw eigen conclusies bij het filmpje?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:04

oji schreef:
Terug naar de praktijk, @Nombrado. Een paar pagina's geleden poste jij een filmpje en vroeg om reacties. Er zijn een aantal reacties geweest maar zelf heb je hier helemaal niet meer op gereageerd. Wat zijn jouw eigen conclusies bij het filmpje?

Ja. Klopt,
Het verzande een beetje in verschillende discussies over andere dingen, dus ben er niet op door gegaan
Hier nog even het filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=2yfQl1yMe1s
Persoonlijk vind ik dit het meest klassiek wat ik tot nog toe op filmpjes gezien heb.
Er wordt vanuit het paard gewerkt (en wat hij aankan) met ontspanning en rust.
Positief.
Handvoering is zacht en meegaand (paard wordt in het hoofd en hals nauwelijks tegengewerkt)
Paard is recht , alvorens de passage wordt gevraagd.
Veel ontspanning tussendoor. (stap langere teugel, geeft spieren ontspanning en beloning voor het gedane goede werk)
Je ziet hem mooi op de lange zijde draven , kaarsrecht! (wat ik maar weinig zie bij zelfs de GP paarden tegenwoordig)
Alleen als er passage of meer verzamelingen gevraagd worden werkt hij zich nog een beetje scheef.
Het hoofd wordt niet of nauwelijks aangekomen.
Het subtiel toucheren aan de voorzijde veroorzaakt een meer gewicht nemen aan de achterzijde en meer hef voor.
Dit is het "begin" van het aanleren van passage.
De uitdrukking en kracht gaat vanzelf komen.
Erg vriendelijke manier.
Ruiter hindert het paard zo min mogelijk

Leerpuntjes:
Ruiter mag meer recht op zitten, hangt in de lendenen. Ze mag meer ontspannen in haar lijf. (vooral bekken, middenrug en schouders.)
Er mag meer uitdrukking in passage komen (maar daar wordt naartoe gewerkt)
Zelf vind ik de achterhand van het paard nog te onderontwikkeld deze passage aan te leren (mag meer spieren laten zien)
Zelf zou ik dit paard meer achter dus ontwikkelen. (klein tempo) en vandaaruit regelmatig naar voren werken om meer kracht vanachter te ontwikkelen. Je krijgt dan vanzelf al een uitdrukkingsvollere passage.
Ook zou ik in de training galop meenemen aan beide zijde.
Ik vind dit paard er nog niet helemaal klaar voor, maar ik denk wel, als ze zo door traint dit vanzelf ook goed komt vanachter.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 18:02

Even tussendoor, is de manier van rechtrichten in de AR hetzelfde als de manier van rechtrichten in de klassieke rijkunst?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:44

Nee, in de klassieke rijkunst wordt door bepaalde oefeningen geprobeerd het paard recht te stellen, terwijl in de AR juist geprobeerd wordt het paard langs beide kanten gelijk te krijgen door extra te buigen, dus eerder wat meer "stretchen" naar de slechte kant.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:15

Recht richten is het gelijkmatig ontwikkelen van beide zijden.
Van hier uit kan men de voorhand van het paard recht voor de achterhand plaatsen.
Anders om werken heeft geen waarde.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:53

Kan je uitleggen Simpelman, waarom anders om geen waarde heeft (biomechanisch gezien?)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:25

Airnt schreef:

Maar het KAN
en ook in beweging.

Citaat:

De rug kan niet bollen. Aan welke steunpunten zijn de spieren bevestigd die dat zouden moeten realiseren?

[ Afbeelding ]

Citaat:
Het zijn de buikspieren die dat doen.

En als die samentrekken bolt de rug?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:38

Buikspieren - en de spier die (sorry) 'haas' heet bij de slager, en psoas heet in het anatomie boek. Bij mensen ligt de haas/psoas op dezelfde plek: aan de binnenkant van de wervelkolom (dus niet echt te voelen vanaf de rugzijde) loopt van middenrif langs de lendenen en dus langs de darmen (mens: achterlangs - paard bovenlangs) en hecht aan aan het bovenste stukje dijbeen.
Spant de psoas aan dan kantelt het bekken en wordt de rug bol.