Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:35

Succes PW!

Super Loe-loe! Klinkt goed!

Ik heb vrijdag 2 paarden gereden (oef := ). Mijn eigen Jim en het paard van een vriendin. Zij is zwanger en kan voorlopig niet rijden. Ze heeft een bijrijdster voor 3 dagen en ik ga haar ook 2 dagen pakken. Wel heel gaaf. Het is een KWPN'er, van rond de 1.65/1.68, sjiek en Z1+winst. Super leerpaard dus :D
Vrijdag les met haar gehad en dat was ernstig wennen! Vooral het uitzitten van de gangen. Maar ze liep wel heel fijn uiteindelijk. Heel ontspannen, fijn in haar lijf.

Gister zelf gereden en wat was ze in een schijtbui :+
Dan moet je ook gewoon niet willen om rond en ontspannen te rijden, nee dan moet je kunstjes gaan doen.
Dus plop, in de oprichting en gaan met die banaan. Wat een retefanatiek paard! :D
Vriendin was erbij en op een gegeven moment kwam ze in de bak staan en wat aanwijzingen geven.
Beetje wijken (saaaaaaai :O , aldus paard :+ ), SB. Dus op een gegeven moment roept vriendin: straks vanuit de hoek een appuyement inzetten.
Huh, watte :?
Hoe moest dat ook alweer.....

Dus ik in de hoek, vanuit schoudervoor mijn achterbeen naar achter en hup, daar gingen we :D
Waarop ik stopte met rijden en heel hard riep: "Hee, ze doet het!! :oo "
Waarop paardlief natuurlijk stopte met lopen hahahaha!
Ik kwam niet meer bij :D

Nog een paar keer gedaan en wat was dat gaaf zeg! Natuurlijk ging het niet Z-proef waardig, maar dat kan ook niet. Maar wel onwijs leuk om eens te doen :j
Vandaag weer op Jim gereden en ik merk dat ik veel beter in het zadel kan zitten.
Ook hij liep heel fijn, ondanks de storm.
Heerlijk zulke paarden!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:00

Gaaf Amanda :):) Het geeft ook meteen weer nieuwe energie om met je eigen paardje aan de slag te gaan.

Ik heb vet ruzie met Kid :roll:
En zoals gewoonlijk is het mijn eigen schuld en onkunde (en Kid is een trut :P )
Ik heb de laatste tijd erg gefocussed op loslaten zodra ze nageeft. Wat ik ben vergeten is te wachten tot ze zich echt verzameld heeft en recht is. Het gevolg was dat ze steeds iets dwarser op mijn been of teugelaanwijzingen reageerde. Eigenlijk wilde ze gewoon haar eigen gang gaan op eigen voorwaarden.

En nu moet ik de teugels letterlijk aanhalen en BOOS dat ze is -:(- . Het is net een slang, zo kronkelt ze. Ik moet haar op éen hand rijden want op twee handen heeft ze toch net even teveel ruimte. Ik hou daarmee de schouders recht en met mijn benen de achterhand. Mijn hemel wat een taart. Het enige wat ze moet is vóorwaarts en recht verzameld. Maar ze zwiepstaart, bokt, wisselt om de pas in galop en kronkelt alle kanten op. Er zitten al goede stukjes tussen soms wel 10 :roll: passen maar daarna valt ze weer uitelkaar leunt tegen mijn been vertraagt etcetc.

Geen salsa hier :n

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:47

Ik heb vanmiddag een uur priveles gehad in de buitenbak :)
Ging prima met de storm.
We begonnen flink stijfjes achter. Een combinatie van leeftijd en reactie van het lijf op spieren die na langere tijd weer aan het werk moeten. Met het draven ging het al een stuk beter. We blijven werken aan het voorwaartse, want dat blijft een punt van aandacht.
We zijn bezig geweest met het sturen op en van de schouder op de volte. Op het moment dat ze recht kwam, zakte ze mooi voorwaarts neerwaarts erin. Ze ging haar hele bovenlijn bol maken en daardoor werd haar tempo ook beter. We hebben het beide super gedaan.
Mijn pijn in mijn rug wordt ook minder. Ik zit veel minder scheef.
Ik heb nu wel weer gevoelige buikspieren. Die moeten weer aan het werk ;)

Oja en de instructeur kon zien dat ze was gegroeid de afgelopen weken. Ze krijgt nu veel meer ruwvoer en ander krachtvoer. Daarnaast komt ze ook wat beter in de bespiering.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:53

Fijn Amanda, altijd leuk om een fijn leerpaard te rijden!

JK: een echte merrie he! Het salsa dansen komt wel weer. Je weet waar je mee bezig bent. En het gaat altijd met een pasje voorwaarts en weer terug!

Wij hebben vandaag onze eerste (onderlinge) wedstrijd gehad!! *\o/*
Ik vond het super spannend omdat ik besloten had om zonder bodyprotector te gaan rijden (hebben we pas 1 x eerder gedaan en dat was met les) en het stormde!! Echt verschrikkelijk.
Er waren meerdere paarden die er even vandoor gingen of opzij sprongen omdat er takken over het dak schoven of omdat het heel hard regende/waaide. Maar Shiro heeft werkelijk geen stap verkeerd gezet _/-\o_
Losrijden ging erg fijn en ook in de proef liep hij super! We waren echt een team. Heb het zelf op een paar punten laten liggen, zoals halsstrekken (kunnen we veel beter, maar door de wind durfde ik toch niet alles weg te geven van voren) en een paar kleine schoonheidsfoutjes. Maar heb er met een big-smile op gezeten. Wat een heerlijk paard is het !!!!!!!

Resultaat: 192 punten en een derde plek :D

Zo klim nu weer even terug naar mijn roze wolk <3

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:55

Wat fijn Ankem, herkenbaar ook :j recht worden, bol maken en voorwaarts. Nou moet ik dat Kid nog aan haar verstand peuteren :Y)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:58

Partywitch wat goed!! *\o/*

Afbeelding

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:20

Goed gedaan PW!
Jk met die stuuroefeningen kunnen ze op een gegeven moment niet anders dan rechtdoor. Dat geslinger worden ze wel beu.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:13

Fijn gereden dus Amanda, Anke en PW! :)

JK, succes hè! :)) Hopelijk stuur je snel weer ontspannen rond. :D

Ik heb de laatste week nauwelijks gereden, maar wil wel een interessant filmpje met jullie delen dat ik net op facebook tegenkwam.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:22

Daarom stap ik altijd met een krukje op....!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:03

Ik ook :j
Moet ook nog eens leren rechts op te stappen. :j

Kid is een trut :')
Salsa komt straks wel weer.

Ankem en PW +:)+
Klinkt goed!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:47

Ik stap ook eigenlijk 99% van de keren met krukje op
En als ik dit zie ben ik daar heel blij om!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:52

zo, allemaal lekker bezig, hier is de drukte bijna voorbij, kan ik weer een beetje vaker meelezen en meeposten..
ik heb filmpje niet gekeken maar wij stappen hier ook met kruk op, niet alleen beter voor je paard maar ook voor je zadel..zo is het ook nog s een keer.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:30

PW gefeliciteerd! Mooi zeg, geeft vertrouwen voor de volgende keer.

Opstappen met krukje doe ik ook - tenminste thuis.
Slepen jullie dan ook je complete IKEA-keukentrapje mee naar de manege? Of hoe doen jullie dat als je ergens anders gaat rijden?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 07:08

Bij ons op de manege staan opstapjes, dus dan neem ik hem niet mee. Anders wel :) En ja ik heb ook het houten Ikea keukentrapje.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:46

Ik heb Kid net aan de pessoa geknoopt en dat ging eigenlijk wel heel goed :) Ze hoefde maar even te staartzwiepen en een bok tegen het "kontstuk" te geven maar daarna liep ze heel goed te sjouwen.
lekker in een constant ritme en mooi recht afgesteld.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:55

Fijnzo, lijkt mij ook een hele fijne manier van longeren. Heb er zelf net 1 aangeschaft, maar nog geen ervaring ermee en wil niet zelf prutsen. Degene die mij zou helpen gaat nu 3 maanden weg, dus dat wordt wat anders zoeken...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:59

Kun je gewoon goed longeren Miran? Een pessoa hoeft geen gepruts te zijn nl.
Dubbele longe is wel de eerste keren gepruts. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:11

Je stelt de pessoa een keer af, en daarna leg je de singel waar de pessoa doorloopt op de rug, klikt de musketons die aan het bit moeten vast, en je doet het bontje achter de kont, en that's all.

Ik ging later over op de dubbellonge omdat je daar imo meer mee kan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:17

Yamcha schreef:
Je stelt de pessoa een keer af, en daarna leg je de singel waar de pessoa doorloopt op de rug, klikt de musketons die aan het bit moeten vast, en je doet het bontje achter de kont, en that's all.

Ik ging later over op de dubbellonge omdat je daar imo meer mee kan.

Dan moet je wel kunnen dubbellongeren :P

Ik kan mijn pony rondsturen, alle gangen, raak niet in de knoop. Maar daar is alles mee gezegd, dressuurtrainingen kan ik er niet mee. :+
En mijn longe klappert aan de buitenkant, met name in galop. Dan doe ik toch iets verkeerd denk ik.

Ik heb voor sinterklaas een pessoa-teugel gevraagd :D Lijkt me wel fijn, doel is dat pony ontspannen rond gaat en zijn lichaam leert gebruiken.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:50

Chaos schreef:
Kun je gewoon goed longeren Miran? Een pessoa hoeft geen gepruts te zijn nl.
Dubbele longe is wel de eerste keren gepruts. :P

Doe het wel, maar pony loopt nog niet echt netjes rond dan. Gaat een paar rondes goed, tot ie wat uit de bocht vliegt zegmaar. Beter zou het zijn een duidelijk stuk af te zetten. Dubbele longe nooit gedaan.

Yamcha schreef:

Wou dit de eerste keer zeker met zijn tweëen doen, omdat de pony erg gevoelig is. Dus iemand moet hem gewoon vast houden ipv dan ik hem vastzet. Maar heb idd vaker gehoord en gelezen dat het de eerste keer ff prutsen is tot het goed zit, en dan kan je alles op de rug binden (Bontje en haken bit) om eerst los te stappen. Ik ga wel vaker met zijn tweëen naar de pony, maar zij heeft daar óók geen verstand van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:07

Waar in Gelderland woon je?
Als je een auto hebt, kom me maar een keer halen, dan help ik je ermee :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:09

Pony staat in Angeren.. Weet niet hoever dat is van jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:10

Leusden is onder Amersfoort, en ik heb geen idee waar Angeren is :')

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:11

Oeh, das een heel stuk rijden nog, Angeren is bij Arnhem

Keek net ff op routeplanner, maar is zeker 60 km, dat wordt een beetje te ver. Maar wel lief aangeboden hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:40

Oh, nee, dat wordt een beetje ver idd :)

maar er zijn er vast meer die je kunnen helpen :j