Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:18

Yamcha, gewoon wachten en dan komt er echt een moment dat je dat wil gaan doen.....komt vast goed!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:24

SabM schreef:
De stop bij suus is soms ook niet aanwezig. Suus is idd een dondersteen en die vind stilstaan STOM en halthouden NUTTELOOS hahaha

haha, dat ken ik ergens van :P Was vandaag ook weer aan het oefenen. Hàààlt... en dan rustig tegenhouden met m'n teugels als hij niet reageerde. Terug (tee-rug :+ ) ging ook redelijk.
Alleen had hij weer wat nieuws bedacht om te doen als je schrikt: steigeren. En dan nog hoog ook. Stom paard... dat is gevaarlijk! Hij maakte echt zo'n sprongetje vooruit, draaide zich om en ging omhoog. Kwam ik aan de teugel? Kon de aanleiding niet vinden eigenlijk. Was blij dat ik er niet op zat.
Was weer aan de hand bezig, maar had eerder al de longe er bij moeten pakken omdat Wal echt heel erg voorwaarts was. Er werd wel gier uitgereden dus misschien speelde dat mee. Ook nog wat los/grond werk mee gepakt. Ging goed, flink galopperen en draven (ineens kan hij spectaculair draven) en toen los voltes om mij heen maken en op mijn stem alle gangen. Kreeg ook nog eens hulp aangeboden met mijn poown, of dat ik nog eens op hun paarden mocht rijden :D Stiekem heel leuk.

Oja, sorry ook dat ik niet op iedereen reageer... beetje te veel :o

Citaat:
@safiera... doen gewoon een dagje Knollentuin plannen. maar wees gewaarschuwd... je raakt eraan verslaafd Je krijgt van die aha, oh zo, whaaaa, wow en nog veel meer van dat soort momenten... tja en dan wil je meer

O jee... :D

knollentuin schreef:
oehh ,das een goeie,ik denk dat ik dat wel kan :)) heb dat van die tabbladen pas geleerd van mn dochter

Haha, dat meen je niet :') Mijn moeder precies hetzelfde afgelopen week... die heeft een nieuwe comp met windows 7 en is momenteel alles kwijt!

Blijheid schreef:
Wat ontzettend naar Japeloup :(:)

Inderdaad! Jeetje... Raar dat ze zo los was in stap maar de draf juist mis?
Enne, mocht je willen, heb ik er ook nog een om te rijden hoor :+ Maar kan me voorstellen dat je even niet moet denken aan andere paarden, als het zo onzeker is met de jouwe. Hoop heel erg dat ze toch beter gaat worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:28

Jullie zijn lief :+: dat is zo fijn aan dit topic: zoveel begrip en steun, en dat je een discussie kunt hebben die ook weer opgelost wordt :D Kingekriebel is mijn ding niet, eerlijk en open kunnen zijn en dingen kunnen uitspreken wel, en dat is gewoon super :D (daffodil, je onderschrift, goed man!)

JK: ik ben er ook mee aan het spelen geweest, idd :) in tegenstelling tot wat ik had verwacht, wachtte ze heel goed als het om richting ging (maar ja, ik deed al geen hele hoefslagen, dat is zo beresaai :O ) maar tempo wel, ze wilt steeds harder, en ho is echt een moeilijk commando vindt ze :))
Lastig om dat hard willen in impuls en activiteit om te zetten, ze gaat snel racen door de bak, met de kop in de lucht, en ik wil dat niet hebben, ze reageert wel heel goed op mijn ademhaling. Volgens mij als ik dat in galop door heb, hoe ik goed kan blijven zitten, dan moet galop een fluitje van een cent worden, maar dat is nou nog niet het geval :n

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:50

@Iedereen: wow, dit gaat toch wel erg hard! Ik vind het erg leuk om alle positieve verhalen te horen en het valt me erg op in dit topic dat iedereen die een rijtechnisch probleempje heeft, binnen een week laat horen wat ze met de tips heeft gedaan.
@ Ankem: kapot rijden ken ik ook. Bij dressuurzadel geen last van, maar bij VZHzadel altijd bontje erop. (Behalve vandaag bij zadel van Menno, eerste keer mee gereden en resultaat is mooie schuurplek...)
@Japeloup: wat vervelend voor je! Hoop dat je morgen wat duidelijkheid krijgt.
Mocht je toch graag willen rijden, die van mij staan ook beschikbaar! Ga zo anderhalve week weg en anders staan ze stil...
@KT: Moest erg lachen om je post over computerwijsheid. Fijn dat er iemand is die er nog slechter in is dan ik! ;)

Vandaag vriendlief aangekeken en die heeft een paar (letterlijk) foto's gemaakt. (Ik durf eindelijk foto's te posten... zegt eigenlijk ook wel genoeg over jullie!) Eigenlijk exact dezelfde punten als met eigen meneer. Wederom benen optrekken (is toch belachelijk, ik kan makkelijk bij de buik!), scheef zitten en lange teugel. Ik vind het erg lastig om juiste halshouding te bepalen, want die nek is zo lang (voor mijn gevoel). Heb even hulp gevraagd,, want ga daar zelf niet uitkomen. Vandaag voor de eerste maal wat galop gedaan, machtig zeg! En ging even kijken of hij kon strekken in draf, dat gaf echt een wow gevoel! Merk nu al dat hij flexibeler word.
Dit is nu de derde maal sinds 1,5 jaar dat ik erop zit (en hij bereden word). Kijk en huiver...

Afbeelding
Afbeelding

(Ivm rare sprongen beugels iets korter, blijf ik makkelijker zitten.)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:25

Maaikiemike... wat me opvalt... afgezien van je korte beugels... maar daar geef je uitleg voor.
vind ik dat je je handen teveel naar je toe hebt. Dus ik zou zeggen handen meer dragen en meer voor je zadel. Denk dat je dan het gevoel van die te lange nek kwijt raakt. En ik denk als je jezelf aanleert met langere beugels te gaan rijden dat je dan nog beter gaat zitten. Merk dat ik nu me die lange beugels (wat ik van KT moest :D ) veel steviger zit dan met de kortere versie.
Maar goed dat heeft wel even geduurd.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:30

Yamcha.. ik snap het niet willen galopperen. Afgezien van je angst ook het gevoel van geen controle hebben wat je angst meer voedt. Ik had met suus daar ook last van... suus kan lekker rare sprongen maken en heel lelijk bokken en vooral heel HAAAARRRRRDDDDD. Daardoor heb ik altijd teugels heel kort gehad en vasthouden maar. Vooral niet controle weg willen geven. Maar ik merk dat toen ik haar eenmaal het vertrouwen gaf door haar lengte te geven. Ze er helemaal geen misbruik van maakte.
Tempo controle was ver te zoeken, maar de tip die voor mij werkte was... zet haar op de volte. Dan komt ze terug. is ze braaf ga je weer verder, of je gaat draven. Ben begonnen met kleine stukjes en na halve bak in galop de volte op omdat Suuske ging crossen. Die volte op ging niet altijd even netjes, maar ja moest ze maar bij me blijven. Merkte dat Suuske dat stom vond en beter ging opletten, want dan mocht ze langer galopperen.

dus doe het op een goede dag en verwacht er niets van. Half rondje is al winst en positief ... gewoon babysteps... Je komt er wel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:43

Grappig dat jullie veel van de hoefslag af doen en veel figuren rijden.
Ik ben momenteel juist bezig om veel hoefslag en binnenhoefslag te rijden, om goed recht te richten.
Wel afgewisseld met tempowisselingen,stelling/contra en bijvoorbeeld wat schoudervoor.
Maar ik rij veel rechte stukken en grote voltes om warm te rijden.
Pas na de galop ga ik wat meer kriskras en figuren rijden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:39

Wij gaan vandaag een buitenritje maken,km maken,werken aan de rechte lijnen,op eigen benen lopen en tempo.
Zo fijn dit topic,haal er altijd weer iets uit om mee te pakken in de 'training'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:44

TK: dat is leuk! :)

Weet je, ik begon met topic iets minder dan een jaar geleden, en eigenlijk meer om te spuien dan wat anders, en nu is het tot iets geworden waar veel meer wat aan hebben als alleen ik :) vind ik echt gaaf! :)

SabM: dat is het ook denk ik, gewoon loslaten, en als het te gek wordt op de volte en verder maar zien wat er gebeurt....... dan komt het ook heus wel goed :j Morgen met Japeloup met een westernpad en voltigesingel..... ik vind het eng, maar ik heb er ook wel zin in :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:46

Yamcha, dat zal vast leerzaam zijn morgen.Ben heel erg benieuwd.
Probeer er in elk geval van te genieten,maar dat zal wel lukken denk ik :-)
je herrinert er mij aan dat wij volgens mij ook ergens een voltigesingel hebben hangen.
Weer een idee ;-)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:50

Spannend, Yamcha! Maar wel heel goed voor je! :) Ik heb morgen voor het eerst les van een - voor ons - nieuwe instructrice, ben heel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:54

Ik neem de cam denk ff mee, en die druk ik iemand in handen :D

Zeker een idee, ik vind het wel fijn dat ie handvatten heeft :D
Om een diepe zit geef ik niks, echt niet, maar handvatten zijn wel fijn, zeker met Veggie, die kan heel enthousiast worden, en dan gaat ze enorm bewegen, en dat zit je haast niet uit :o althans ik niet (zal zijn omdat ik dat spannend vindt, en dan mijn lijf weer vasthou)

Oh, Imre, verslag, ja?

En TK, verslag van een buitenrit is ook leuk :j
Veggie is helemaal geen buitenpaard, eigenlijk. Ze is 75% volbloed, hittepetit, vreselijk sensibel en idioot heet, en toch heb ik pas een stukkie door het bos gereden :) was reuze leuk :D ze vond het zelf ook erg mooi, ging ze over takken springen en zo, en d'r voorbenen in de nek leggen toen ze draafde, whahahaha dat paard is echt gek :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:01

Mijn haflinger is ook geen buitenpaard eigenlijk :+
Had ik hem wel voor gekocht, maar dat liep even anders :=
Wel jammer, want ik rij graag buiten. En af en toe doen we dat ook wel. Met 2 hele brave pony's waar ik hem tegen aan kan parkeren in een noodgeval :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:04

Ik wil nog weleens een braaf ding van iemand kunnen lenen waar ik buitenritten op kan maken, want ik vind het hartstikke leuk, maar met Veggie is het vragen om ongelukken :=

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:05

Verslag komt zeker. :j Heb morgen wel een drukke dag. 's Ochtends les, dan even naar huis om wat te eten en 's middags komt de tandarts voor beide paarden. 's Avonds nog een redactievergadering. Update zal dus waarschijnlijk pas donderdag zijn.

Die van mij hebben allebei een hekel aan in de bak werken terwijl ik dat juist wel erg leuk vind! Had ik toch voor een ander ras moeten kiezen. :Y)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:05

Wat leuk die foto's!
@maaikiemike: ten eerste geeft de tweede foto een mooi beeld! ik ben geen juf hoor, maar hebhet idee dat je inknikt in je linkerheup; dan trek je ook automatisch je been op.

@Japeloup; wat balen dat je merrie zo'n slecht gevoel gaf. Wat ik wel eens vaker hoor/zie, is dat paarden na de behandeling door de osteo in eerste instantie eerder slechter lijken te worden, maar later juist verbeteren. Sommigen hebben echt tijd nodig. Ik hop heel erg voorje dat er snel een eind gaat komen aan die ellenlange revalidatietijd!

@Timokyana; veel plezier buiten! Zaterdag ben ik ook t bos in geweest, heerlijk! En ook altijd een fijne gelegenheid om op je eigen houding te letten, omdat paard alleen maar rechtdoor hoeft te lopen.

@Imre, veel plezier met de les, is het ijslandertraining? of dressuur?

Zondag heb ik gereden bij m'n springjuf. We pakken daar ook eigenlijk altijd een stukje 'schriktraining' me. Soms hangt ze ook vlaggetjes op of een vliegengordijn, en de hele speelgoedcollectie van haar zoontje wordt in de hindernissen verwerkt :D. Echt super om mee te oefenen.
Deze keer moesten we over een breed zeil op de grond. In het begin schrok Venna al van het geknisper als de juf er overheen liep, later liep ze er zelf over en nog later vond ze het zelfs leuk. :)

Met springen zijn we vooral bezig geweest met controle, controle, controle in allerlei lijntjes. Eigenlijk is het niks anders dan dressuurrijden *D... begint al met 2 balken op de grond en er dan in 4, 5 en 6 galopsprongen overheen, een in-uitje en dan in een gebroken lijn op 3 of 4 galopsprongen een steilsprong, ook in een lijntje een keer terug naar draf om zelf de regie te houden. Was wel een fijne les.

Ik ben ook bezig geweest met dat uitademen door m'n handen, en ik voel wel wat er gebeurt, maar als ik daarmee bezig ben kan ik niks anders meer 8)7...dan kan ik alleen nog rondjes rijden en opletten dat ik dat blijf doen, als ik er iets anders bij pak lukt het lang niet meer zo goed. Oefenen dus!
Wat ook wel grappig is, we hadden het hier laatst over zit openen en sluiten. Toen ben ik heel bewust mijn overgangen daarmee gaan rijden, en dat werkt heel goed. Soms vergeet ik dat....en geef ik 'gewoon been', zoals 'vroeger'. Pas als paard dan niet reageert zoals ik verwachtte merk ik dat ik het zelf fout doe... B-) Tsja paardrijden gaat soms vooral over ingesleten slechte gewoontes bij jezelf.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:09

Maaikiemike, ik had inderdaad m'n beugels ook vrij kort omdat ik meende dat ik steviger zat.
Nu heb ik m'n beugels ondertussen 3(!) gaten langer dan dat ik ze in het begin had en ik merk dat ik nu juist zoveel steviger zit. Het is volgens mij meer het idee voor jezelf dat je denkt dat je met korte beugels beter zit, tenminste dat was bij mij zo.

Grappig om te lezen dat er meer mensen zijn die moeite hebben met de galop vanwege een crosspaard :+
Zelf maakt paard ook flink tempo in galop maar toch vind ik het gelukkig niet echt eng.
Ik zit een stuk lekkerder en stabieler dan in draf eigenlijk, dus ik blijf gewoon meeliften terwijl ik een poging doe om mevrouw terug te nemen ;)

Timokyana, veel plezier met je buitenrit en Yamcha, succes met je les!

Rhys, dat herken ik van die oude gewoontes :Y) Vervelend zijn ze he? Blijven maar terugkomen!
Fijn dat je les ook zo goed ging trouwens :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:10

Leuk Imre! Veel plezier alvast!

Zo'n zeiltje op de grond hadden wij ook eens in de wei. Ik had net even een galopje in de wei gedaan (even ongecontroleerd uitrazen, doen we wel eens als de wei goed is) en zag dat op de terugweg liggen.
Dus ik dacht: daar gaan we overheen.
Ik had echt alles verwacht, maar niet dat hij er zonder te blikken of blozen overheen zou gaan (met hoeven op het zeil). Zelfs in galop, met vier benen op het zeil. Alsof hij nooit anders had gedaan.
Echt, schiet mij maar lek. Normaal schiet hij in de stress van waaiende/bewegende struiken :? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:15

Jij hebt gewoon een hete warmbloed in Haflingerverpakking :') (overigens zijn de Oostenrijkse Hafliingers, zo ze nu gefokt worden, ook een stuk heter dan je zou verwachten, en bloederiger ook, ze worden steeds luxer, ik vind het wel mooi)
Maar whahaha dat verwacht je toch ook niet :') dat je het überhaupt durfde, ik denk dat de mijne de hakken in 't zand zet....... maar je weet het niet, hoor, met ze. Onnavolgbaar, werkelijk :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:20

Ze zijn inderdaad steeds luxer en heter.
Maar aan de andere kant blijven ze het koele ook wel houden. Dat zie je ook wel aan Jim. Als hij eenmaal heeft ervaren dat iets goed is, dan is het ook goed.
Maar verder reageert hij vooral in extremen :+

Ik durf dat soort dingen wel, maar ben wel voorzichtig. Jim reageert namelijk altijd net wat anders dan ik verwacht :+
Maar ook met dit, hij gaat er overheen, ervaart dat het goed is en dan maakt het ook niet uit of het nou in stap of galop is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:34

Wij komen daar elk jaar, en zij zeggen ook: het zijn bergpaarden, dus ze moeten wel nuchter zijn, en voorzichtig, maar ook sportpaarden, dus ze moeten ook lekker kunnen knallen! :D

Veel mensen kopen ze als recreatiepaarden (net als IJslanders trouwens) maar een Haflinger is niet echt een recreatiepaard, daar zijn ze gewoon te slim voor, elke keer hetzelfde dan gaan ze zich vervelen en ze worden stout. Ze moeten echt wel wat doen, en echt wel aan het werk gezet worden, je moet ze blijven uitdagen :j althans de Haffies van daar :j
Ik heb eens op een hengst gezeten, die deed qua lenigheid en temperament niet onder voor de meeste warmbloeden, heerlijk rijpaard was dat..... was ook wel echt een PAARD vond ik, maar man, daar zat wel power in hoor. Gaaf ding :+: maar zulke Haflingers zijn voor mij onbetaalbaar denk ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:41

Heel herkenbaar :j
Ik merk aan de haflingers om me heen dat ze inderdaad afwisseling nodig hebben. Dat ze buiten broodnuchter zijn, mits ze ook in de bak aan het werk gezet worden. Dressuur of springen, of zelfs vrijheidsdressuur. Als dat koppie maar moet werken :D
Gebeurt dat niet, zijn ze buiten ook niet zo nuchter meer.

Qua gangen is Jim ook echt een paard. Ik ken er ook 1 die loopt echt als een pony. Dat vind ik niks. :n
Lenigheid is lastiger, omdat hij gewoon korte en stugge spieren heeft.
Maar dat is nu met anders trainen ook al een stuk verbetert :j
Ik vind de hele slanke sporttype's zelf niet zo mooi. Hou wel van een beetje body. Maar die echte ouderwetse zijn mij te grof. Er tussenin, meer barok, dat vind ik mooi :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:45

Ik houd ook niet van ponygangen, mag van mij wel wat meer paard idd :j

Die sporttypes, daar val ik zelf wel op, maar Jim kan ook lekker sjouwen hoor :j de meeste Haflingers wel :j

Heerlijke dieren zijn het. Die ouderwetse heb ik niks mee, teveel koudbloed met bijbehorend karakter, zo eigenwijs...... nah, die zijn niet leuk :n

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:49

Vooral lange benen en een rond lijf. Daar hou ik van :D
Dan kunnen ze namelijk wel die ruimte benutten om te bewegen, maar houden ze het wat grovere. Ik ben zelf ook niet de slankste, dus heb dat bredere ook nodig.
En dat karakter... Het eigenwijze zal er nooit uit gaan denk ik.
Ik noem het meer eigen initiatief. Je moet erg consequent zijn, anders gaan ze gewoon hun eigen gang.
Je kan het ook andersom bekijken, zijn warmbloeden niet gewoon doetjes dat ze de ruimte niet pakken die ze krijgen? :D

Geef die haflingers een vinger en ze gaan er vol mee aan de haal :))

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:50

hahaha, da's juist gaaf Yamcha :)
Dat hittepettiterige, da's helemaal niks ;)