[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:39

tessastone schreef:
Even een vraagje :)

Ik rijdt nu (nog niet zo heel lang) een paardje dat je enorm op je zit moet rijden en met een licht contact met de mond (het is nl nogal een racer haha). Op zich gaat dit enorm goed *D Nu is het zo, dat wanneer ik doorzit, ik hem veel beter terugkrijg op mn zit (zn gangen worden dan netjes en gelijkmatig) en hij zoekt mn handen dan echt op, eigenlijk iets te veel want hij gaat echt 'hangen' in mn handen en dit geeft voor mij niet zo'n ontspannen gevoel. Wat adviseren jullie? Been geven, of juist van voren meer ruimte geven? Dat hangen doet hij overigens niet in de gallop, terwijl ik hem dan ook mooi terug krijg op mn zit :j en er is dan een mooi licht contact met de mond.

Ik kan het ook aan mijn instructie vragen, maar ik ben zomaar eens benieuwd wat jullie mening is :)

Daar zit het "probleem".
Om hem actief te houden, moet je blijven schakelen.
Waneer hij niet meer actief is (is niet hetzelfde als snel), zal hij op de voorhand duiken en op je handen gaan hangen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:41

Beauty26 schreef:
interessant topic, ik heb sinds een jaartje, 1,5 jaar een dravertje een heel lief dier...echt een schat! Maar nou probeer ik hem enig zins ontspannen te laten lopen, ik rij maar 2 x in de week en de andere keren dan longeer ik hem. 1 a 2 keer in de week met pessoa( lang laag ingesteld) en soms ook los. Hij loopt dan netjes met zijn neus ''over de grond'' niet dat hij zijn nek laat hangen maar wel zo dat je zijn nekspieren ziet zeg maar, volgens de stal eigenaar en andere op stal loopt hij zo goed, niet ''aan de teugel'' maar wel ontspannen/lang laag? Dit ook met de pessoa, hij doet dit overigens pas na enige tijd, dus als hij al 10 min loopt ofzo. Onder het zadel doet hij dit nog niet, maar dit is meer omdat mijn houding niet correct is. En ik hier dus nu druk mee bezig ben, hij is altijd met een lange teugel gereden, nou is mijn vraag als ik hem lekker door laat stappen, dan gaat hij op een gegeven moment ook lopen zoals hij aan de pessoa loopt, dus lang laag? Is dit goed of doe ik dan iets helemaal verkeerd? Ik krijg wel weer les...

Sory, maar ik begrijp niet wat je nu precies bedoeld. Ik krijg er geen beeld bij.

tessastone

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:49

@superwoman : thanks voor je commentaar :)

Rianne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:25

Hoi allemaal.
Het lukt me maar niet om mijn bijrijdpaardje netjes aan de teugel te laten lopen.
In de les werd mijn gezegd dat ik een beetje moest kneden met de teugels, maar het resultaat daarvan is dat hij juist hoog met zijn hoofd in de lucht gaat lopen.
Dus daarom ben ik daar mee gestopt, omdat het gewoon niet werkt.
Als ik dan gewoon rijd met de teugels op maat, gaat hij op een gegeven moment wel netjes aan de teugel lopen maar dit duurt echt maar een paar seconden en dan is hij er weer uit.
Weten jullie wat ik het beste kan doen?

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:21

Rianne97 schreef:
Hoi allemaal.
Het lukt me maar niet om mijn bijrijdpaardje netjes aan de teugel te laten lopen.
In de les werd mijn gezegd dat ik een beetje moest kneden met de teugels, maar het resultaat daarvan is dat hij juist hoog met zijn hoofd in de lucht gaat lopen.
Als ik dan gewoon rijd met de teugels op maat, gaat hij op een gegeven moment wel netjes aan de teugel lopen maar dit duurt echt maar een paar seconden en dan is hij er weer uit.

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met een vorig paardje dat ik altijd reedt. Deze gaf momenten ook mooi na (hoofdje naar beneden en ontspannen in de mond) echter was dit inderdaad ook niet contstant. Mijn instructrice zei toen dat het voor sommige paarden lastig is om als het ware te ontspannen en tegelijkertijd ook te werken (best logisch :P). Wat je eraan zou kunnen doen weet ik niet zo goed :) want ondertussen zit ik alweer op een ander paard :)

Kneden vind ik ook niet goed... Dat geeft voor mij een dwangmatig gevoel, terwijl een paardje juist uit zichzelf zou moeten nageven / ontspannen, zoals je in de tweede situatie beschrijft :) Ik heb op een manege gereden waar je de paarden ook aan de teugel 'moest' rijden. De manege waar ik nu les vindt ontspanning in het paard veel belangrijker ;)

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:26

superwoman schreef:
tessastone schreef:
Even een vraagje :)

Ik rijdt nu (nog niet zo heel lang) een paardje dat je enorm op je zit moet rijden en met een licht contact met de mond (het is nl nogal een racer haha). Op zich gaat dit enorm goed *D Nu is het zo, dat wanneer ik doorzit, ik hem veel beter terugkrijg op mn zit (zn gangen worden dan netjes en gelijkmatig) en hij zoekt mn handen dan echt op, eigenlijk iets te veel want hij gaat echt 'hangen' in mn handen en dit geeft voor mij niet zo'n ontspannen gevoel. Wat adviseren jullie? Been geven, of juist van voren meer ruimte geven? Dat hangen doet hij overigens niet in de gallop, terwijl ik hem dan ook mooi terug krijg op mn zit :j en er is dan een mooi licht contact met de mond.

Ik kan het ook aan mijn instructie vragen, maar ik ben zomaar eens benieuwd wat jullie mening is :)

Daar zit het "probleem".
Waneer hij niet meer actief is (is niet hetzelfde als snel), zal hij op de voorhand duiken en op je handen gaan hangen.

Superwoman nog even een vraag over je commentaar: Kun je dit dan vergelijken met dat ie als het ware meer zn achterhand moet gebruiken? :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:50

tessastone schreef:

Daar zit het "probleem".
Waneer hij niet meer actief is (is niet hetzelfde als snel), zal hij op de voorhand duiken en op je handen gaan hangen.[/quote]

Superwoman nog even een vraag over je commentaar: Kun je dit dan vergelijken met dat ie als het ware meer zn achterhand moet gebruiken? :)[/quote]

ja, dat is het.
Vaak zeggen mensen dat je meer been moet geven wanneer het paard gaat hangen. Echter gaat het dus totaal niet om snelheid, maar juist om hem achter actief te maken. Die doe je met schakelen.
Nog een tip, zorg dat je niet te moeilijke oefeningen gaat maken (lees eens wat wedstrijdproefjes) Zorg dat je niet boven je iveau probeerd te rijden, al lijken de oefeningen niet zo moeilijk. Vaak rij je ze dan namelijk niet correct en heb je daar later wanneer je er wel aan toe bent last van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:05

Citaat:
Superwoman nog even een vraag over je commentaar: Kun je dit dan vergelijken met dat ie als het ware meer zn achterhand moet gebruiken? :)

ja, dat is het.
Vaak zeggen mensen dat je meer been moet geven wanneer het paard gaat hangen. Echter gaat het dus totaal niet om snelheid, maar juist om hem achter actief te maken. Die doe je met schakelen.
Nog een tip, zorg dat je niet te moeilijke oefeningen gaat maken (lees eens wat wedstrijdproefjes) Zorg dat je niet boven je iveau probeerd te rijden, al lijken de oefeningen niet zo moeilijk. Vaak rij je ze dan namelijk niet correct en heb je daar later wanneer je er wel aan toe bent last van.

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:06

@Superwoman: Oke thanks a lot! Ik zal, als ik de kans zie, tijdens de les eens wat meer schakelen :) kijken of het hangen dan minder wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:50

tessastone schreef:
@Superwoman: Oke thanks a lot! Ik zal, als ik de kans zie, tijdens de les eens wat meer schakelen :) kijken of het hangen dan minder wordt.

graag gedaan.
Vooral goed voelen, dan zal je merken dat er al veel eerder syptomen zijn voordat hij gaat gangen.
Beste is om het te voorkomen natuurlijk. Succes!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:40

Rianne97 schreef:
Hoi allemaal.

Kneden met de teugels, hoe zacht dan ook, is zagen.

Aan de teugel lopen krijg je door nagevelijkheid, en nagevelijkheid komt omdat het paard kan onstpannen en zich ontspant.
Een gespannen ruiter, zal nooit zijn paard correct nagevelijk en ontspannen krijgen, door een verkrampte zit.

Dat hi dan aan de teugel loopt is vaak een valse knik waarbij ze vaak hun rug wegdrukken.

Nagevelijkheid komt vanuit achteren naar voren. Je moet een paard dus van achteren naar voren rijden. Veel schakelen in de gangen en veel op je zit doen.
Let ook op je eigen zit. Want hang jij te veel aan 1 kant, kan dat ook storend zijn natuurlijk.

Cattanolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:01

Rianne97 schreef:
Hoi allemaal.

Hoi,
In het begin dat ik mijn paardje kocht liep hij super aan de teugel zonder problemen, doordat ik van mijn lesgever contstant maar vooruit vooruit vooruit moest rijden en ik geen contact mocht nemen liep hij op de duur niks meer aan de teugel, nu heb ik een nieuwe lesgever en kan ik hem weer met men pinken rijden, wat ik hiervoor heb gedaan was, gewoon rustig drafje en af en toe een lichtjes trekken met je binnen teugels , en dan weer lossen, zo doe je dat een paar keer, hij/ zij gaat dat natuurlijk niet meteen door hebben maar naar een paar keer gaat hij stilletjes beginnen plooien, dus als je dan een trekje geeft met je binnen teugel en je voelt dat je paard begint te zaken met zijn hoofd direct je hand mee geven . Ja buiten teugel houd je gewoon stil, moesten die kleine korte trekjes niet helpen en voel je echt niets , kan je altijd wel eens door trekken dat hij voelt van heej ik moet plooien. Ik hoop dat dit jou ook helpt want ik ben er enorm met geholpen , je moet wel geduld hebben want heeft bij mij ook een dikke week geduurt voor hij het snapte.

Veel succes er mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:13

Dat is in de krul trekken.

Als je het goed doet, begin je eerst te werken aan je zit, en aan je balans. Alles moet in orde zijn, je zit, je handhouding, je beenhouding. Het is belangrijk dat je paard goed aan de hulpen is, dat ze voorwaarts is (en dat is anders dan rennerig) en actief, aan je been, dat je de schouders voor de heupen kunt plaatsen en zo correcte wendingen kunt rijden, dat de achterbenen in het spoor van de voorbenen blijven.
Je moet proberen je paard niet in de weg te zitten, en als dat het geval is, zul je zien dat ze zelf je hand gaan opzoeken, en dan kun je bezig met nageeflijk rijden. En dan kun je soms (lichte) weerstand bieden, in de vorm van een halve ophouding, maar altijd heel kort, heel snel. En je geeft na, door je hand iets te openen. Dat is alles.
Trekjes/kneepjes/alle varianten erop zijn niet correct, en zijn in wezen niks anders dan je paard in de krul trekken.

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:31

Lieve mensen,

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ben inmiddels ook wel toe aan wat feedback op mijn rijden. Ik rijd sinds een jaar op een haflinger van ongeveer 13 jaar (verzorgpony). Wat een geweldig beestje is ze, we hebben echt een klik samen. Dat voelt zo bijzonder! Ik heb al veel paarden gereden, maar dit voelt helemaal goed. Nu rijd ik sinds ik zelfstandig kan zitten al paard, (mijn moeder gaf paardrijles aan gehandicapte kinderen) maar nooit een eigen paard gehad. Ik reed dus af en aan een ander paard dat tijdelijk beschikbaar was.

Vorig jaar begon het weer te kriebelen om te gaan rijden en vond ik een adres waar ik alle vrijheid kreeg om te doen wat ik wilde met hun pony. Na een paar keer rijden merkte dat ik nog zoveel had te leren op rijkunstig gebied. Ik ben rustig begonnen met het lezen van 'Ruiters & Rechters' van Ernest van Loon en ben inmiddels bijna door het boek heen. Ik heb hier al heel veel van geleerd. Zowel theoretisch als in de praktijk.

Ik rijd minimaal 3 keer per week en mijn ambitie is om eerlijk te leren rijden. Mijn pony en ik hadden beide veel te leren en ik ben niet iemand die met harde hand verder wil komen. Wederzijds respect, veel oefenen en geduld vind ik belangrijk. Inmiddels zijn we een jaar verder en heb ik het gevoel dat we eindelijk op het punt van echte ontspanning zijn beland. In ieder geval in stap en draf. Helemaal stabiel is het nog niet en ik ben nog hard aan het werk om mijn onafhankelijke zit te verbeteren. Aan mijn holle rug kan ik helaas weinig doen, maar heb niet het gevoel dat ik haar daardoor tegen houdt. Zodra we beginnen te stappen krijgt ze nu de neiging om lager te gaan en mijn hand op te zoeken. Daar waar ze voorheen haar hoofd en hals hoger hield. Zelf heb ik ook het gevoel dat ze veel fijner te sturen is. De hulpen kunnen steeds iets subtieler.

Uiteraard valt er nog veel winst te behalen en zou ik graag wat opbouwende kritiek ontvangen van wie zich er aan wil wagen. Geen prachtige foto's van mooie momenten, maar goed genoeg om een indruk te krijgen denk ik.

1 van de eerste keren vorig jaar:
Afbeelding

Deze zomer:
Afbeelding

Paar weken geleden. Eigen kritiekpuntje, ik mag hier wat netter zitten. Mijn schouders zijn wat ver naar voren:
Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:11

Op de eerste foto is je rug erg hol, dit zorgt ervoor dat je je paard blokkeerd. Ik hoop dat je dat hebt veranderd ondertussen, want dat is op de andere foto's niet goed te zien ivm kleding. Ik denk wel dat dit beter is.

Op de foto's daaronder zie ik een harde hand, doordat hij zo laag staat. Hier ben je dus nagatief in veranderd. Wanneer je je handen op de juiste hoogte zal gaan DRAGEN, zal je wsl merken dat jij het aan de teugel rijden weer opnieuw moet leren aanvoelen. Dit is wel heel belangrijk om daar gelijk aan te gaan werken. Zo ben je een menselijk bijzetteugel ;) (die dus niet voldoende kán meeveren met de beweging)

Ik hoop dat ondanks mijn commentaar, je begrijpt dat ik je wil helpen en dat ik het positief vind dat je aan jezelf wil werken. +:)+

Idd Yamcha :j

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:16

Ik lees al heel lang stil mee en vind dit een erg leerzaam topic. Had me voorgenomen om bij de volgende eens te proberen om mee tips en adviezen te geven. Wil wel zeker benadrukken dat ik het zelf ook alles behalve goed kan. Theoretisch is één ding, uitvoeren iets heel anders :o

Dus Wiek3
Ik vind je holle rug persoonlijk nogal meevallen. Je stapt ook nog, misschien ga je vanzelf wat minder hol zitten als je paard draaft, maar versta dus van superwoman dat dat echt wel zou kunnen storen.
Verder vind ik je handen ook erg laag. Ik zie wel dat je je vingers helemaal opent dus voor jou voelt dit waarschijnlijk erg 'licht' maar doordat je ze zo laag zet komt dit voor paard waarschijnlijk harder door. Ook kan je niet verder meer openen omdat je hand al helemaal open is. Probeer dus inderdaad je handen te dragen, knik te maken in je ellebogen en je pinker dichter bij de mond dan je andere vingers, dus pols wat in andere richting draaien...

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:38

Allereerst alvast heel erg bedankt voor jullie feedback :). Op een aantal dingen kan ik al wel antwoorden:

superwoman schreef:
Op de eerste foto is je rug erg hol, dit zorgt ervoor dat je je paard blokkeerd. Ik hoop dat je dat hebt veranderd ondertussen, want dat is op de andere foto's niet goed te zien ivm kleding. Ik denk wel dat dit beter is.

Klopt op de eerste foto heb ik een enorm holle rug. Gelukkig is dit inmiddels wel verbeterd. Blijft wel dat mijn rug nog steeds wat hol is. Helaas kan mijn ruggengraat niet rechter.

superwoman schreef:
Op de foto's daaronder zie ik een harde hand, doordat hij zo laag staat. Hier ben je dus nagatief in veranderd. Wanneer je je handen op de juiste hoogte zal gaan DRAGEN, zal je wsl merken dat jij het aan de teugel rijden weer opnieuw moet leren aanvoelen. Dit is wel heel belangrijk om daar gelijk aan te gaan werken.

Ympi schreef:
Verder vind ik je handen ook erg laag. Ik zie wel dat je je vingers helemaal opent dus voor jou voelt dit waarschijnlijk erg 'licht' maar doordat je ze zo laag zet komt dit voor paard waarschijnlijk harder door. Ook kan je niet verder meer openen omdat je hand al helemaal open is.

Bedankt voor de goede tips. Ik heb inderdaad de neiging mijn handen te laag te houden. Ik kom net van paard af en heb vanavond ook jullie commentaar in mijn achterhoofd gehouden en dit toegepast. Moest wel even omschakelen en aanvoelen, maar eigenlijk ging dat helemaal niet verkeerd. Soms zakte mijn handen weer even, maar corrigeerde mezelf meteen. Josie reageerde goed op mijn hulpen en ik heb echt het idee dat we de laatste tijd iedere keer weer iets nieuws leren. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:24

Wiek3 schreef:
Bedankt voor de goede tips. Ik heb inderdaad de neiging mijn handen te laag te houden. Ik kom net van paard af en heb vanavond ook jullie commentaar in mijn achterhoofd gehouden en dit toegepast. Moest wel even omschakelen en aanvoelen, maar eigenlijk ging dat helemaal niet verkeerd. Soms zakte mijn handen weer even, maar corrigeerde mezelf meteen. Josie reageerde goed op mijn hulpen en ik heb echt het idee dat we de laatste tijd iedere keer weer iets nieuws leren. :)

Mooi!
Meeste mensen die og in de fase zitten (ja, het gebeurd héél veel ruiters) dat ze hun handen naar beneden drukken, werken vaak met hun "teugelhulpen" (dus bv sturen en stelling ) ook naar hun lichaam toe. Die is dus ook niet de bedoeling. ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:18

@ superwoman, bedoel je dat je, je af vraagt of ik enkel stuur met mijn teugels ipv ook mijn benen/stem/zit te gebruiken? Of dat ik niet mee naar voren ga als ik stuur maar naar me toe trek?
Beide is in ieder geval niet zo, maar als ik je verkeerd begrijp hoor ik het graag ;). Alle tips zijn welkom. Beter nu iets af en aanleren dan later.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:20

Nee, ik bedoel dat je onbewust met sturen je hand naar je (lichaam toe) heup of bovenbeen brengt ipv opzij (voor je gevoel van je af)

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:16

Ik begrijp het, ik ga er op letten. Vanmiddag weer lekker rijden.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:43

Vraagje. Heeft een elastiek een postitieve of negatieve werking. Als je er ongeveer 3 keer mee rijd.(buiten) en het verder goed gebruikt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:47

Licht er aan hoe strak en waarom

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:10

lelberse schreef:
Vraagje. Heeft een elastiek een postitieve of negatieve werking. Als je er ongeveer 3 keer mee rijd.(buiten) en het verder goed gebruikt.

Ik vind je vraag nogal dubbel....
Hoe weet je dat je hem goed gebruikt als je ook vraagt of de werking positief of negatief is.......
Ben bang dat het eerder negatief is in dit geval, maar met zo weinig info kan ik er geen goed advies over geven.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:16

ik heb ook even een vraagje. Mijn pony heeft gewoon altijd netjes aan de teugel gelopen, maar nu loopt ze in het begin gewoon met naar neus in de lucht maakt niet uit wat ik doe loslaten, vasthouden ze is gewoon heel sterk. Als ik eenmaal los heb gereden gaat het wel maar niet zoals voorheen. Misschien dat het door de omslag van het weer komt, maar wie heeft er misschien tips?