Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:05

Iets zoeken dat wat langzamer energie afgeeft dus :+

Ander tijdstip lessen is helaas niet mogelijk :\

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:08

Maar mss kan je gewoon redbull drinken voor je op je paard stapt.. bv 1 uit werk en 1 op stal.
of mss gewoon je paard wat redbull geven ? _O- _O-

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:09

ankem schreef:
Waar je in de Randstad een rijtjeshuis voor koopt, heb je bij ons in het noorden een boerderijtje, met stallen, bak en een stukje land ;)

tja maar dan weer geen werk :D
anders had ik manlief allang naar de " vrije weide wereld" gesleept :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:10

Redbull := Als ik zie hoe een mini-blikje fanta werkt dan hoef ik RedBull niet eens te proberen := Dan ben ik om 3 uur 's nachts nog wakker %)

Dais aan de Redbull := Arme paard :(:)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:11

Apple schreef:
Ik had gisteravond weer les.

Ik zit vooral heel erg met het overbrengen van mn eigen energie, vasthouden van mn rompspanning (met andere woorden, ik zit liever gewoon lekker ladida ontspannen te paard, terwijl dat met Dais niet kan).
Ik moet voor mijn gevoel vrij veel energie overbrengen en vasthouden en ik vraag me af waar ik dat vandaan kan halen. Zo 's avonds is mijn energiepeil nu ook weer niet om over naar huis te schrijven. Hoe doen jullie dat? (ik zit nu maar aan de Fanta voordat mn les begint :+ )

Ik ben even benieuwd naar waarom je met Dais niet ontspannen kan rijden.
Heb je moeite met je te concentreren dat daardoor je aandacht afzakt?
Wat bedoel je precies met vasthouden van rompspanning? Heb je dat nodig om lekker te kunnen rijden?
Omdat je anders als een pudding erop zit of zo? Ik verzin ook maar iets.. Weet niet goed wat ik me hierbij voor moet stellen nlk :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:22

Dais werkt iets anders dan andere paarden (volgens de instructeur 'Dais is een bijzonder paard').

Dais is een teamspeler, als zij het gevoel heeft dat jij er niet bent dan zal zij ook niets doen (lees: met inrijden niet praten met andere mensen, niet kletsen, niet stilstaan). Als ik niets doe dan zal zij ook niets doen.
Wordt wat lastig om uit te leggen, maar als ik al mn energie concentreer rondom mn navel (en netjes zit, in balans endergelijke) dan kan ik dat op die manier overbrengen op Dais en gaat Dais lopen. Als ik grote hulpen ga geven, slordig ga zitten oid dan denkt Dais ook 'bekijk het maar'.
Zelf heel energiek zijn, heel actief lichtrijden en dan neemt zij het over. Als ik dat niet kan pakken in de eerste 15 minuten dat ik op Dais zit dan kan ik het verder wel vergeten.

Ik heb met Dais dus een stuk meer concentratie nodig als dat ik met andere paarden nodig heb.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:26

Maar is concentratie bij jou hetzelfde als spanning dan? Concentreren tijdens een suiker-kick is lastig. :))

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:27

Nope, maar naast concentratie heb ik ook wat rompaanspanning nodig in de buikspieren om mn energie daar vast te houden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:30

Herformuleren: om mn concentratie en rompaanspanning vast te houden tijdens mn rijden met Dais heb ik meer energie nodig.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:32

Oefenen zonder paard, dan gaan het te paard uiteindelijk ook makkelijker. :j Op een stoel of (nog beter) op een bal, dan inderdaad je focus op het gebied onder je navel en als je dat te pakken hebt oefeningen gaan doen. Als ik het zo lees zou je best met wat minder rompspanning toe moeten kunnen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:37

Dat klinkt als een werkbare tip :j Daar kan ik wel iets mee.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:40

Apple schreef:
Dais werkt iets anders dan andere paarden (volgens de instructeur 'Dais is een bijzonder paard').

Dais is een teamspeler, als zij het gevoel heeft dat jij er niet bent dan zal zij ook niets doen (lees: met inrijden niet praten met andere mensen, niet kletsen, niet stilstaan). Als ik niets doe dan zal zij ook niets doen.
Wordt wat lastig om uit te leggen, maar als ik al mn energie concentreer rondom mn navel (en netjes zit, in balans endergelijke) dan kan ik dat op die manier overbrengen op Dais en gaat Dais lopen. Als ik grote hulpen ga geven, slordig ga zitten oid dan denkt Dais ook 'bekijk het maar'.
Zelf heel energiek zijn, heel actief lichtrijden en dan neemt zij het over. Als ik dat niet kan pakken in de eerste 15 minuten dat ik op Dais zit dan kan ik het verder wel vergeten.

Ik heb met Dais dus een stuk meer concentratie nodig als dat ik met andere paarden nodig heb.

Mijn paard doet ook echt niks als ik niks of juist teveel doe. Die raakt enorm snel afgeleid. Moet echt mn focus bij haar hebben iedere seconde, maar wel op een ontspannen manier. Niet door blind te concentreren, maar openminded te blijven.
Ik moet zelf echt ontspannen mee blijven zitten in haar beweging. Zodra ik teveel ga pushen in mijn zit dan gaat zij juist vertraagd lopen.
Gebruik van Fanta zou ik echt niet aanraden :+ Je hartslag schiet ervan omhoog en weg is je ontspannen zit.
Ik begrijp eerlijk gezegd nog niet helemaal waarom je energie rond je navel nodig hebt. Heeft misschien met een andere rijstijl te maken.. ?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:44

Vanuit het Centered Riding gebruik je die plek als centrum. Van daaruit stuur je, concentreer je je, doe je iets met je ademhaling, geef je halve ophoudingen... Dat kan je heel mooi op een bal of bij gebrek aan bal op het randje van een harde stoel oefenen. Voeten plat op de grond in het verlengde van je knieën, rechtop zitten zoals je op je paard ook doet en je handen in je schoot of gedragen, focus rond je navel en dan eerst maar eens even voelen wat er in je lijf gebeurt als je bijvoorbeeld je ademhaling verplaatst naar je borstkas, of je tenen kromt, of je hoofd scheef houdt. Zeer verhelderend! :D

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:00

Het uitgangspunt van het Centered Riding snap ik. Ik stuur ook met mn navel. Gebruik deze energie bv ook in het Freestylen, waarin het onmisbaar is.
Maar het is nooit een energie waar ik veel energie voor nodig moet hebben. Begrijp je?
Dat bedoel ik eigenlijk meer. Die energie zit er om gebruik van te maken, maar is zo minimaal dat ik aan dat minimale ruim voldoende heb.
In het klassieke rijden rij je ook oa vanuit je navel, maar die komt weg uit concentratie. Dus dan zou je moeten werken aan je concentratie ipv jezelf te overladen met dosis extra suikers. Want daar heeft het niks mee te maken. Je hoofd overbrengen naar je lichaam om het denken zoveel mogelijk uit te schakelen en over te gaan op het voelen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:02

Ik heb er ook geen extra energie voor nodig, alleen concentratie. Dus daarom ook mijn advies aan Apple: oefenen zonder paard, dan wordt die noodzaak voor extra energie vast minder.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:13

Om die concentratie te behouden heb ik extra suikers nodig :+

Maar goed, we gaan oefenen zonder paard op een stoel (en aangezien het grootste gedeelte van mn werkdag op een stoel is zal dat vast goed komen :)) )

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:16

Misschien heb je hier nog iets aan:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:50

Apple schreef:
Om die concentratie te behouden heb ik extra suikers nodig :+

Maar goed, we gaan oefenen zonder paard op een stoel (en aangezien het grootste gedeelte van mn werkdag op een stoel is zal dat vast goed komen :)) )

En een dextro dan? Misschien helpt dat?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:30

Dextro is ook snelle suikers.
Ik zou eerder voor iets als een sultana gaan. Deze bevat zowel langzame als snelle suikers. :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:39

Oh :o Ik heb daar weinig verstand van verder. Hoe zit het met fruit dan? Ik eet voor een tentamen of een proef vaak een banaan, schijnt goed te zijn of is dat bijgeloof?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:28

SabM schreef:
ja maar heb die tuinen gezien... daar past suus niet in..... moet je mss toch nog maar stallen erbij bouwen :)

moet je even goed kijken op funda, er zijn zeker 2 woninkjes te koop waar suus zo in de tuin kan, beide met stallen paddock en wei, mag je bij mij in de bak rijden ;) weet alleen niet of je budget t trekt :=
ps pomp doet t en goed!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:36

Nee die huisjes hebben een te GROTE prijs :)

wat was nu 't probleem met pomp?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:37

ik

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:41

?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:44

gisteren suuske gereden... ging wel aardig. Ik had goede zachte billen :)
Maar het remmen ging niet zo fijn :( Suus liep beetje heel erg door me heen omdat ik slakkendrafje wilde.
Suus ging hangen dus ik remmen en los (sneller los dan wat ik normaal zou doe) en been eraan houden, schouders naar achteren. Maar ja suus bleef toch drammen waardoor ik toch weer in mijn handen ging vasthouden merkte ik. .... suuske was me dus lekker aan het testen {:)-:(