Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:24

@ Kinke: wat een leuk compliment! Thanks :D

Dat zadel zou ik ook wel willen hebben, al zit de Bates Caprilli ook erg goed, de stijgbeugelophanging zit op die zadels standaard naar achter :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:30

@Kinke, welkom
Ben het met je eens dat bij de traditionele zadels de beugels eigenlijk te ver naar voren liggen. Want als je goed kijkt dan is het duidelijk als je beugelriem verder naar achter ligt je gemakkelijker je schouder heup enkel in 1 verticale lijn kan houden.
Gelukkig komen er steeds meer waarbij dit mogelijk is. Zelf rij ik sinds kort op een Equestor erg fijn zadel met verstelbare beugelriem ophanging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:32

Dat is voor mij ook zeker iets om op te gaan letten mocht ik een keer een nieuw zadel kopen :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:53

zo ff bijgelezen na drukke dagen. Gisteren ging het rijden gelukkig beter. suus was minder afwezig en werkte mee :)
Draven ging nu fijner, alleen het remmen zonder teugeldruk vertikt ze _-:(
De galop is het fijnste en daarin krijg ik haar veel beter of de rug. Al merk ik wel dat ik nog stiller moet zitten wil ze een vol rondje laag blijven galloperen. Zodra ik meer teugellengte geef (wat ik heeeel moeilijk vind als controlfreak) zakt ze fijn. Maar 1 geluidje of beweging en hup giraffennek erop.
Ik vind het dan heel moeilijk om dan niet meteen de druk erop te zetten. Dus ga dan maar liedje zingen :)ddd en dan blijft ze lekker ontspannen. Dat is natuurlijk omdat ik niet overal zo op gefocussed ben. :)*

Vandaag heeft ze maar weer een dagje vrij en ga ik haar masseren en morgen gaan we maar eens lekker na de Vlietlanden voor een buitenritje.
..
@ankem, stiekum vind ik western ook erg leuk! Heel relaxed komt het over. Al vind ik het weel een beetje sloom overkomen die jog.. verwacht altijd dat het paard omvalt zo langzaam gaat het door de bocht :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:34

kinke dankjewe voor t compliment :) ik heb wow zadels ,daarop zit de ophanging ook naar achter geplaatst idd, er komen wel meer merken die dat hebben het helpt je echt met je balans

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:25

Goed om te horen dat er nu meer merken zijn waar het kwartje is gevallen ;)
Heather Moffett was daar al een pionier in, ze weet trouwens ook ontzettend veel over zadels.
Zoekt nog ff in oude foto's......
Dit was haar eerste ontwerp, dit zadel heb ik nog steeds :)
Afbeelding
en zo zag de beugelophanging eruit
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:08

Dat is inderdaad een heeeeel stuk verder naar achteren dan bij mijn zadel, of elk ander zadel dat ik ken :j
Mooi plat zadel ook :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:34

Weer een illusie armer. Uitgebreid verslag volgt. Daarna wel nog een heel lekker drafje en galopje gedaan op een ander zadel. Hoorde juffie in mijn hoofd. Ging super, heb mijn paard nog nooit zo ontspannen gevoeld onder me.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:50

Maar wel een ervaring rijker!?
Heb je wel eens een Bates of wintec geprobeerd?
Zeker de simpelste uitvoeringen hebben een vrij platte zit. Bates heeft de beugels verder aar achter, wintec de oude iig niet, de nieuwere weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:09

De nieuwere ook. De 500 weet ik niet, maar de Pro Dressuur en de Isabelle Werth iig wel :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:56

ankem schreef:
Hoorde juffie in mijn hoofd.

Hahah grappig is dit. Heb ik ook vaak. Ben ik aan het rijden, bv linker volte, hoor ik gewoon de stem dat ik mijn been wat verder terug moet leggen. Of wordt er gewoon tegen me gezegd dat ik vooruit moet kijken := . Nou ja, voel ik me ook niet zo alleen in de bak :D

Ik heb mijn zadel vandaag weer binnen. Was naar de zadelmakerij geweest om het een en ander aan te passen. Zadel zit een stuk beter, maar ik zat op een fijn leen-zadel a 1800 euro, en ik voel toch wel verschil met mijn Kentaur ^)
Op leenzadel lag de beugelriembevestiging ook wat verder naar achteren.
Wel erg fijn dat Janus in de galop zijn rug helemaal bol maakte, dat deed hij voordat het zadel gemaakt was niet. Hierdoor heb ik eindelijk voor het eerst wat kunnen voelen van de bewegingen die de paardenrug met mijn zitbotten doet. Ik heb die beweging echt nog nooit kunnen voelen, dus weer een leuk leermomentje gehad vandaag.

jammer Ankem dat het niet goed gegaan is.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:09

Zo ik moest eerst even mijn dochter ophalen bij opa en oma. Bleven we eten, dus net weer terug.
Goed, dit is wat er met de trekker aan de hand was:
Afbeelding
Ik pas er niet in. Mijn bovenbeen komt helemaal over de wrong heen. De wrongen zijn erg fors, dus dat voelt absoluut niet fijn. Ik heb er even op rond gestapt en twee passen draf. Daarna ben ik er maar af gegaan. Het is dus niet alleen de vlakke zit die moeilijk te vinden is, maar ook mijn lengte speelt wel mee.

Heb nog even met een ander zadel gereden. Het laatste stukje heb ik heel fijn afgesloten. Een heel lekker galopje gereden. Ik heb hem op film staan, dus als je hem wilt zien, geef een gil, dan pb ik de link. Ook de draf ging daarna heel fijn, ze zakte er mooi in, met de neus eruit. Die bevestiging had ik wel even nodig, dat ik het ook op mijn eigen paard kan.
De tip van de horizon werkte goed. Weet niet meer wie hem gepost had, Japeloup of Knollentuin. Verder moet ik naar het paard toe voelen. Voelen wat de rug onder me doet en me door het paard laten bewegen. Dat hoorde ik juffie iedere keer zeggen en het werkte super.

Verder heb ik gisteren op mijn oude leermeester een oefening gereden die meehielp om het sacrum weer wat omhoog te krijgen. Achterwaarts, daarna keertwending om de achterhand links en rechtsom, voorwaarts, nog een stukje achterwaarts en weer verder rijden. Werkte bij mijn merrie, die ook wat slap in de achterhand is, erg goed!

Fijn Gooya dat het aanpassen van het zadel heeft geholpen.

@Yamcha en Japeloup
Zal eens kijken naar Wintec en Bates.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:47

Jaa doe mij maar een filmpje :j

Jij moet gewoon op een westernzadel op een westernpaard :D
of met een westernzadel op die prachtige Fries

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:43

Bijgekomen van mijn kater :P en even rustig bijgelezen.

@ Kinke: dat valt mij dus ook heel erg op, dat bij bijna alle zadels de beugelophanging te ver naar voren zit. Als ik zonder beugels op het zadel zit liggen mijn benen een stuk verder naar achter dan mét beugels. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Ankem wat jammer dat testzadel ook niet goed zit, zie dat hij inderdaad te klein voor je is. Hoe vond je paard het zadel? Liep hij er goed onder?

Krijg ook regelmatig B12 injecties, elke 6 weken. Het ligt er helemaal aan hoe langzaam de vloeistof ingespoten wordt. Hoe langzamer hoe minder pijn je eraan overhoudt. Mocht de conclusie van mijn internist toch ME zijn dan zal ik 2x per week een B12 injectie nodig hebben, ik wil dat dan ook zelf gaan doen (in mijn bovenbeen).

@ Justkid, ik zal ook nooit een goede ruiter worden. Daar ben ik inmiddels dit weekend achter gekomen en zal dit nu moeten gaan accepteren. Rijd al menig jaar (bijrijdpaarden-eigen paard-naar weer bijrijdpaarden) maar merk dat ik toch blijf hangen op het niveau dat ik al jaren heb. Ga me nu proberen te focussen op de lol die ik er aan beleef, wil weer vaker het bos in en genieten van de natuur want dat was ik even uit het oog verloren...;-).

Er zit Maantje toch iets dwars, vrijdag dacht ik nog dat het aan mijn eigen gespannenheid lag.
Maar gister aan de longe wilde ze al niet draven, heb haar er even doorheen geduwd en uiteindelijk ging het beter en ontspande ze ook. Toen er op, in stap onrustig, uiteindelijk toch naar draf en ze ging weer vollop in protest. Meteen afgestapt, zadel en dekje weer gecontroleerd, rug gecontroleerd. Ik kan niets vinden, ze loopt verder ook goed. Heb het ook de eigenaresse gemeld, maar even goed in de gaten houden.
Gelukkig geeft zij meteen aan als ze ergens last van heeft, nu nog uitvinden wát het nu precies is.
Konden paarden maar praten, dan was het allemaal een stuk makkelijker geweest...!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:58

weet je dames, ik denk dat de meesten die hier in dit topic posten al hele goede ruiters zijn, misschien niet wat betreft nivo en wat je bereikt hebt, maar wel qua hoe jullie erin staan.hoe je over dingen nadenkt en dat je je ervan bewust bent. ik zie liever mensen die het besef hebben van wat er verbeterd zou kunnen worden dan mensen die het allemaal wel weten en nergens meer naar luisteren,die leer je niks hoeveel ruitergevoel en talent ze ook in huis hebben.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat als je minder getalenteerd bent of dat je lichamelijk iets beperkter bent je best nog ver kan komen ,als je instelling er maar naar is.
zo dat was mijn peptalk voor dit weekend :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:03

_/-\o_

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:04

tot strakkies! ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:40

@Laetitia
Ik heb het zadel amper kunnen testen. Ik heb twee rondjes gestapt en twee passen draf gedaan. Toen irriteerden die wrongen me zo, dat ik ben afgestapt. Als je zelf niet lekker zit, kun je niet ontspannen en dan kan ik het ook niet goed testen. Ze heeft hetzelfde zadel ook met een kleine wrong, die verwijderd kan worden. Ik twijfel of de zit niet te klein voor me is.

Ik denk dat ik op bokt maar een zadeltest topic open. Voor mensen die in de buurt wonen en bereid zijn om eens langs te komen om hun zadel te passen. Niet om te kopen, maar om me ter oriënteren.

Paarden liegen niet, er zit haar vast wat dwars.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:04

ankem schreef:
Ik overweeg misschien ook nog wel een osteopaat. Heb er wel ervaring mee met mijn paard en dochtertje die KISS had. Zelf niet. Heb geen idee hoe het werkt, hoeveel behandelingen je nodig hebt, etc.

Ik zat elke week bij de fysio en elke week moest alles losgemaakt en rechtgezet worden. Toen ben ik naar osteo gegaan. Eerste paar keer om de 2 weken. Nu 1 keer in de 2 a 3 maanden en tussendoor gewoon pijnvrij. Osteo is wel enorm vermoeiend vind ik. Ze pakken ook je organen aan waar je écht uitgeput van kunt raken, maar ik zou niet meer anders willen. Mijn osteopaat is ook wel fysio (moet je zijn voor de opleiding geloof ik) en manueel therapeut, maar de osteo kant is voor mij echt een verlichting. :j

@ japeloup: ja misschien was dat niet echt mensendieck, maar het heeft mij ook enorm geholpen, ook tegen inspanningsastma en de steken van het ademhalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:10

Zadels zijn idd moeilijk, ik ben eerder geneigd om benen naar achteren te gooien en dus mezelf naar voren te kiepen. Heb nu een op maat gemaakt Arno Brandt, echt een heerlijk zadel.

Paard liep weer heerlijk, we zijn volgens mij uit het dipje. Kon weer simpel rijden, met zo min mogelijk hulpen en een vrolijk paard. Maar alsnog donderdag controle bij de DA.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:11

Kid spint weer op het goede been!!! :):) :):) :):) :):) :):)
Met dank aan de oefeningen uit dit topic _/-\o_

*stuitert verder*

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:16

Top *\o/*

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:27

justkid schreef:

*stuitert verder*

Super! Wat heb je precies gedaan om het weer goed te krijgen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:47

ankem, dat zadel is je idd te klein, ik kan niet goed zien hoeveel ruimte je voorin nog zou hebben omdat daar je hand voor zit.wel heb ik de neiging om je beugels langer langer te maken, door de hoek van je been kom je in de knoop met de wrongen,maar een inch maat van je zadel hangt dus niet alleen af van formaat butt maar ook aan de lengte van je bovenbeen [en die is bij jou best lang]jouw billen passen hier dus misschien wel in maar door de lengte van je been moet een denk ik een groter maatje

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:11

ankem schreef:
justkid schreef:

*stuitert verder*

Super! Wat heb je precies gedaan om het weer goed te krijgen?

ehh, veel galop met hele kleine voltes verruimen verkleinen (10 meter ong) en vierkanten maken
en dan zelf opletten dat ik recht blijf zitten zodat ze mooi onder mij kan blijven ipv schuin door de bocht :P
Heel nadrukkelijk de achterhand weg van mijn been zetten.
nog wat "echte westernoefeningen" die een beetje lastig uit te leggen zijn
(wil ik wel doen hoor maar dat wordt een enorm verhaal)

Veel zijwaarts en dan recht blijven en vooral de oefening van knollentuin die ik al eerder heb gequote, heeft haar buigzamer gemaakt.
Vandaag heb ik dan de spin weer eens ingezet (na drie weken) en nu leunde ze op het binnenbeen *\o/*