Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

line18

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:02

ik stap steeds meer met zelf vertrouwen op me paard.
durf ook een hoop met die kleine van mij.
zit er zelf aan te denken om hem straks als nog zelf in te rijden.
wand hij is nu zo rustig.
dit had ik een jaar geleden nog echt niet gedurft.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:31

Line18 knap van je zorg dat je iemand hebt die je volledig vertrouwd om je paardje aan een longeerlijn vast te houden.

Hou ons op de hoogte heh :)

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:52

Heeft iemand ervaring met dit boek: Paardrijden zonder angst
ik probeer mijn angst te begrijpen omdat ik een heel braaf paard heb ligt het echt aan mij en daar wil ik aan werken.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:05

Dat boek ken ik niet, maar als je het vind, laat het me weten. Ik denk dat ik het misschien ook wel kan gebruiken.

Vandaag een privélsje ingelast, ook gegaloppeerd. Ik was vrij ontspannen, zonder angst (joepieee) Ookal lukte het niet (het lag niet aan mij zei de instructeur, maar het paard had zijn keuren) toch kalm gebleven en uiteindelijk is het dan toch gelukt. Kben trots op mezelf. Ik denk dat ik mijn angst aan het overwinnen ben op dit vlak. ik heb zeker 5x de piste rond gegaloppeerd.

Ik kan iedereen de tip geven. Bijt door en je overwint je angsten, maar geef het tijd

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:38

Diana_Mabel schreef:
ik probeer mijn angst te begrijpen omdat ik een heel braaf paard heb ligt het echt aan mij en daar wil ik aan werken.

Weet je wat mij het afgelopen jaar heel erg geholpen heeft erover nadenken en dan mezelf afvragen "en dan wat gebeurt er dan eigenlijk concreet" in mijn geval zat in mijn hoofd dat mijn paard met 500km per uur naar groningen ging (we wonen in Brabant :+ ) terwijl er concreet weinig gebeurde hij maakte een flinke sprong en hooguit 10 passen weg galopperen. Dat ik mezelf daar heel bewust van maakte en dus van het feit dat er eigenlijk niet veel gebeurde zorgde ervoor dat ik er niet meer om gaf.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:40

RM94 schreef:
Diana_Mabel schreef:

Weet je wat mij het afgelopen jaar heel erg geholpen heeft erover nadenken en dan mezelf afvragen "en dan wat gebeurt er dan eigenlijk concreet" in mijn geval zat in mijn hoofd dat mijn paard met 500km per uur naar groningen ging (we wonen in Brabant :+ ) terwijl er concreet weinig gebeurde hij maakte een flinke sprong en hooguit 10 passen weg galopperen. Dat ik mezelf daar heel bewust van maakte en dus van het feit dat er eigenlijk niet veel gebeurde zorgde ervoor dat ik er niet meer om gaf.

Als je dan toch richting Groningen komt, kom gerust even langs en zet hem hier in de wei om uit te rusten.... :):) _O-

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:45

Ik heb zelf een hele poos (bijna 10 jaar ) niet durven galopperen.
Ik was over de kop gegaan met een paard op buitenrit. Behalve een gekneusde schouder gelukkig weinig schade, alleen tussen mijn oren.
Nu ben ik al een poos op zoek naar een ander paard, maar ook steeds met proefrijden dat gedoe, eigenaar vragen of ze even de galop willen laten zien omdat ik het zelf dus niet durfde. :(
Daar was ik zo zat van op den duur, dat ik in de buurt bij een particulier op een superbrave Haflinger 2 lesjes heb gedaan.
Direct de 1e keer in galop, want ik was het echt zat dat ik gewoon niet meer durfde.
En wat denk je, het ging allemaal super en ik had echt zoiets, maakte ik me hier nou zo druk om.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:50

@Dakotah hahahahahahhahahahahaahaha thanks :D

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:15

phoe. Ook ik heb na 7 weken weer gereden, een lesje. Een braaf maar wel jong en wat sensibel paard. Dóódeng vond ik het. En niet willen toegeven aan mijn angst. Na een half uur ging het stukken beter. Gisteren op mijn eigen merrie. Alleen gestapt. Heel gevoelig paardje, ik moet haar nog leren kennen. Ook doodeng. Zodra ik ook maar iets doe dan reageert ze direct. Fijn voor straks maar nu was het minder fijn. Ik was wel wat teleurgesteld. Ik had een beetje verwacht / gehoopt dat als ik er eenmaal op zou zitten dat het fijne gevoel meteen terug zou komen. Nou ja, tijd he? Nog even wachten. Ik ben ook nog beperkt met mijn r. arm en dat helpt ook niet echt.
Galop durf ik echt niet met haar. Knopje zit er nog niet op dus gewoon keihard en nog lastig te sturen. Twee maanden terug zou het geen probleem zijn geweest maar nu laat ik haar nog maar even doorrijden door jonge meiden die mijn angst (nog) niet hebben.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:41

over het boek paardrijden zonder angst; ik heb het pas geleden voor m` n verjaardag gekregen. ik wilde hem eigenlijk hebben voor gevallen zoals: als er een trekker aan komt en dan? of als je paard geschrokken is en je rijd alleen wat je dan moet doen om zo snel mogelijk die kriebels weg te krijgen.
ik ben erg zo dat ik het het rijden dan ga uitstellen totdat iemand vraagt; ga je mee een ritje maken? en dan gaat alles goed en wilt m`n paard alleen maar voorop lopen zodat ik denk; ik ga morgen echt alleen! NOT dat doe ik dus gewoon niet!

dit boek helpt je om anders te denken, dat je (om even een voorbeeld te noemen) een rommellaatje thuis moet open doen en dan alles in je op te nemen wat daar in ligt. als je op je paard zit en je denkt waaahhhaa ik heb weer zo` n naar gevoel in m`n onderbuik, trek je in gedachte het laatje open en ga je in je hoofd (of hardop in het bos) alles opnoemen wat erin dat laatje zit.
het is heeeel lastig, maar het helpt wel. ik heb altijd van die momenten dat eht net iets te stil is om m` n paar den mij heen als ik in het bos rijd en dat ie dan gaat exploderen in bokken sprongen ed. en dan ga ik altijd een liedje zingen of fluiten en lekker slap banketstaaf tegen m` n paard

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:45

ps het is wel een heel nuttig boek

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:20

het is dat ik het geld niet heb.
maar als ik weer geld heb en goed geld over houw dan ga ik hem ook maar is aanschaffen lijkt me een heel goed boek.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:21

hoe gaat het hier iedereen nog vooruitgang???

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:05

Ik rij nog. :')

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 20:24

Haha ik ook :p zaterdag wel weer doodsangsten uitgestaan omdat paard zeer fris was door de harde wind en ze er ook nog 2x vandoor vloog omdat er een kat aan de andere kant van de bakrand zat die ik niet kon zien, maar ik heb t overleeft en ga er woensdag maar gewoon weer op denk ik :p

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:39

Leuk te horen!! We zijn allen goed bezig :-)
En superliesje, zeker ga je er woe gewoon weer op. :j
Ik heb vorige donderdag een dubbele sprong gedaan. Ondanks dat de persoon die voor mij les had er was afgevallen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 09:33

Mijn instructrice had het vorige week ook over springles.. Ik weet niet hoe leuk ik dat ga vinden :P Eerst maar eens beginnen met rustig balkjes draven, en dan maar eens zien of ik ook over een sprongetje van 20 cm durf :P

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:46

het rijden gaat hier nog steeds wel oke. Ik voel me nog steeds veilig op het paard maar ernaast is een ander verhaal.

Ik had hem eindelijk zover dat hij rustig bleef in de poetsplaats tijdens het opzadelen en dat hij netjes bleef staan bij het opzadelen. Maar ik weet niet wat er is gebeurd maar toen ik deze week wou opzadelen was hij weer ontzettend schrikkerig en heb al 2 lessen dat ik niet kan opstappen zonder dat hij zijwaarts blijft gaan en zijn hoofd angstig de lucht insteekt.

en dat is dan ook weer niet goed voor mijn zenuwen dus dat versterkt elkaar lekker...

Dit is dus ook direct het nadeel dat ik nooit weet wat de eigenaresse met hem doet. Zij pakt hem nl nooit aan en hij komt met alles weg...

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:09

Superliesje, dat gaat vanzelf gaan. Ik heb ook 1st balkjes gelopen en toen zij mijn lesgever ok, nu over de sprong.
Ik heb dat gewoon gedaan zonder bij na te denken. Succes in ieder geval!!! En vooral ook, veeeeeel plezier!!

Blabla1980, ja, als je niet de enige bent die met een schrikkerig paard of zoals mijn paard (mishandeld geweest) is het altijd een beetje zoeken. Nu, het weer heeft er soms ook wat mee te maken. Verzorg je hem a lang? Zou ook kunnen dat, doordat er iets veranderd is, hij je weer gaat testen. Maar als je hem al lang verzorgt zou hij toch moeten weten dat hij bij jouw op zijn gemak kan zijn.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 10:38

Kalama: ik vind het echt superknap dat jij al durft te springen met je paard!!

Blabla: dat lijkt mij inderdaad ook lastig, maar blijf volhouden!! "Mijn" paard doet ook wel eens HEEL vervelend met opzadelen en poetsen, dan probeert ze me de hele tijd weg te drukken.. In het begin deed ik dan gauw een sprong opzij.. Inmiddels prik ik 9 van de 10 keer gewoon mijn vingers in haar flank en zeg ik hard: NEE. Meestal bedenkt ze zich dan wel :P Nu heb ik wel het voordeel dat ik de enige ben die wat met haar doet. Misschien eens met de eigenaresse overleggen?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:51

@Kalama ik rij hem nu ruim 3 maanden. Maar ik zou niet weten wat er veranderd is.
Met de eigenaresse overleggen heeft denk ik weinig zin.

Ik ben trouwens niet zozeer bang dat hij mij pijn doet bij het wegspringen maar meer dat hij zichzelf pijn doet als hij in de poetsplaats in paniek raakt. En streng tegen hem zijn heeft in zo'n situatie geen zin want hij raakt alleen verder in paniek dan.

Mischien is het wel het weer ja....

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:55

Ik kan mij ook melden, ik heb een superbrave haflinger die echt geen stap verkeerd zet. Alleen zie en voel ik spoken.
Thuis, elke dag weer dat neem ik mij voor er toch op te stappen. Want het is niet nodig bang te zijn voor mijn pony. Vorig jaar toen ik haar net had ging ik buitenrijden met een groepje, zei wou bijdraven maar ik hield haar teveel vast in het bit. gevolg: bokkesprong en ik klapte op de weg. Ze is niet weggerend en bleef naast mij staan gras eten. Sinds dien heb ik er 3x een ander op laten rijden op mijn oude stal en dat werd ook een rodeo sessie. Achteraf weet ik ook waarom: Ze is western aangereden en heeft een hekel aan constante druk in dr mond, als ze die krijgt dan gaat ze gek doen. Ze is een halfjaar gereden op de westernmanier en dit ging super, uiteraard wil ik dit ook oppakken alleen vanaf volgende week ga ik eerst centered riding lessen krijgen om met mijn spanning, angst en energie om te gaan. Ik hoop dat dit gaat helpen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:19

Welkom! Ik zou vandaag les hebben maar heb na lang twijfelen toch afgezegd... het waait hier zo ontzettend af dat ik het niet aandurfde. Ik ben zelf al een angsthaas met dit weer (vraag me niet waarom maar ik vind storm doodeng :p ) en paard is al een miep en ook nog extra fris met dit weer dus dat leek me geen goede combinatie. Hoop dat die storm snel afzwakt!

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:54

Welkom Mieke_cunna!! Succes met je kessen en laat ons weten hoe het gaat.

Blabla, probeer zo veel mogelijk op een rustige toon met hem te praten. Hou alles in de gaten, "zonder" dat hij dit beseft (heel belangrijk), waarvan hij zou kunnen schrikken en voor hij kan reageren kun je zijn aandacht trekken of het gewoon negeren door verder te poetsen. Dat moet je zelf een beetje uitzoeken gezien het schilt van situatie en paard. Hij zal wel vertrouwen in je krijgen zodra hij ziet dat er niets kan gebeuren als jij er bent maar dat heeft tijd nodig. Ook je hoofd niet hoog houden, paarden doen dit ook als er iets is waar ze niet vertrouwd mee zijn. Geef het tijd en het komt wel in orde zodra hij je beter kent.

Superliesje, ja een angsthaas met zo'n weer op een paard... niet de beste combinatie ;-) denk wel dat je een goede beslissing hebt genomen.

Verder vraag ik mij af wat mijn lesgever in petto heeft voor morgen... er is gezegd geweest om eens paarden te wisselen om nog beter te leren. Ok, maar ik heb dat paard een paar jaar geleden met iemand anders erop gezien en... bok bok... die van mij heeft dat wel eens gedaan maar lang niet zo hoog. Mag ik niet bij stil staan!! pfff

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 01:19

Dank jullie wel, ik zal jullie op de hoogte houden. Ze is toevallig ook sportmasseuse en ehbo'er dus mocht er iets mis gaan dan ben ik in goede handen. Ik zit mijzelf namelijk altijd goed op te fokken :D