ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:04

Als ze zo schrikachtig zijn ga ik altijd springen en gek doen rare geluiden maken ,zijltje neer leggen en of er mee lopen opgooien en dat soort gekke dingen jerrycans in de longeerbak skippyballen gewoon gek doen.
Ik laat ze liever 4 x per week 15 tot 20 minuten rijden, als 1 of 2 keer een half uur.
Kleine kinderen zijn ook snel afgeleid en vervelen snel, jonge paarden dus ook. :j

melanie81

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:25

die van mij is al iets ouder. hij is nu 4. en de gangen zijn nu bevestigd en het stuur ook. we zijn nu bezig met uitbreiden. normaal gesproken pakken we hem om de dag een half uur nu. en elke keer wat anders. de ene keer rijden, dan longeren, dan grondwerk enz. hij is ook toe aan nieuwe dingen en langer te rijden. woensdag hebben we weer les gehad van 20 minuten puur voor het steigeren. nu deed hij het 2 keer in het begin en toen dat niet hielp was het over. mijn instructrice zei ook dat dit eraan te komen zat aangezien hij eigenlijk te lief was voor zo'n jong paard en nog nooit wat had uitgeprobeerd. nu hij niet supergeconcentreerd meer hoef te zijn op nieuwe dingen proberen ze tot hoever ze kunnen gaan. de meeste paarden vertonen eerder dit gedrag (of bokken of iets anders), maar die van mij doet het laat.ze zei dit is een fase en daar moet je even doorheen en als je deze overwint ben je klaar. hopen dat die fase niet te lang duurt hahahahaha

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:36

Over schrikken :D : de paarden staan hier vaak smorgens op de paddock om bijgevoerd te worden, en dan rijdt alles langs. Kinderskelters, tractor, rammelende aanhanger, hollend gespuis, een cliënt die nogal veel kabaal maakt, honden, geiten, schaap..... maar vanmorgen reed het bijna 2-jarige zoontje van de amazone langs op zijn houten loopfiets: PANIEK in de tent bij de paarden :D _O- ! Je begrijpt gewoon vaak niet waarom de paarden dat dan nou eng vinden als ze al zoveel gewend zijn :P .

Vandaag heeft de amazone met MacNamara kunnen draven aan de longeerlijn. Niet meer alleen doorzittend maar ook al even lichtrijdend. De spanning (tegen "angst" aan) die woensdag nog overheerste, was nu voor 80% verdwenen, en hij had alleen nog een paar korte schrikmomentjes. Hij is een stuk gevoeliger dan zijn 75% zus Morgan.
Daarna nog even zijn toleratiegrenzen verlegd door in stilstand wat te wiebelen en de benen eens gewoon een beetje tegen hem aan te laten vallen, beetje hardhandiger aaien en bekloppen. Was allemaal even een seconde wennen, en daarna okee :) .

braaf drafje

Afbeelding

Afbeelding

tolerantiegrenzen verkennen (beetje spanning te zien)

Afbeelding

leunen op hals (brokje geven)

Afbeelding

beetje kloppen met benen

Afbeelding

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:27

Ik heb een haflinger van net drie jaar. Zelf rijd ik eigenlijk alleen aangespannen. Ben twee jaar geleden ernstig ziek geweest (non hodgkin ) en mijn lichaam heeft het nodige te verduren gehad Daarom ben ik er ook maar niet zelf aan begonnen om in te rijden ( Zo'n jong paard kan gekke sprongen maken ) Een meisje bij ons op stal is er een paar keer op gaan zitten en heeft toen een begin gemaakt. Een ander meisje heeft het inmiddels overgenomen en heeft nu elke maandag les met hem. Ik wil namelijk wel dat er enige begeleiding is want een paard verzieken is niet moeilijk maar corrigeren wel. Gelukkig is hij superbraaf en misschien dat ik het over een half jaartje toch weer eens probeer om te rijden.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:39

Gem; ik lees dat jullie in het begin alleen doorzitten? Is dat gebruikelijk?
En hoe maken jullie de lijn vast aan het hoofdstel? Aan het bit en hoe dan? Je trekt hem toch scheef als je het aan de binnenste bitring maakt? Vraag niet alleen voor Gem trouwens, ook voor anderen.

Sprak nog een collega over inrijden die vroeg of ik het nou zelf deed of niet. Ik zei voor de grap dat als ik nou zeker wist dat hij niets deed ik het wel zelf deed :+ . Waarop zij zei dat ze bij hun altijd bokten als ze er op gingen en dat ze dat altijd deden. Uit wat ik hier lees is dat volgens mij niet standaard zo toch?

Enny doe jij het eigenlijk zelf?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:34

Als je doorzit dan beweeg je niet zo veel, kan je jezelf ook beter vast houden, is het minder spannend voor het paard, je blijf ook beter in balans, je benen kan je er makkelijker aan houden , is gewoon veel rustiger. 8-)
Als een paard goed voorbereid is hoeven ze niet te bokken. ;)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:56

Odessa1 schreef:
En hoe maken jullie de lijn vast aan het hoofdstel? Aan het bit en hoe dan? Je trekt hem toch scheef als je het aan de binnenste bitring maakt? Vraag niet alleen voor Gem trouwens, ook voor anderen.

Sprak nog een collega over inrijden die vroeg of ik het nou zelf deed of niet. Ik zei voor de grap dat als ik nou zeker wist dat hij niets deed ik het wel zelf deed :+ . Waarop zij zei dat ze bij hun altijd bokten als ze er op gingen en dat ze dat altijd deden. Uit wat ik hier lees is dat volgens mij niet standaard zo toch?

Enny doe jij het eigenlijk zelf?

Ik breng Sos wel weg naar iemand, ook al is het heel verleidelijk om er zelf een keer op te stappen, omdat hij overal zo makkelijk mee is. Maar ik had het er afgelopen week ook nog met mijn oude instructeur over en we waren het er wel over eens dat het beter is om hem weg te brengen. Ik heb geen ervaring met het zadelmak maken en ik ben veel te bang dat ik iets kapot maak in zijn vertrouwen in mij. Dan heb ik echt een probleem.
Hoe ging laatst het longeren met afhangende beugels bij jou??

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:48

Ik twijfel zelf ook heel erg om het nou zelf te doen of niet. Wegbrengen doe ik niet, daar hoor ik zoveel rare verhalen over. Maar heb eventueel wel iemand die het aan huis wil doen.
Volgens mij is het nog belangrijker om de eerste knopjes er door iemand op te laten zetten als ze er aan toe zijn los (zonder longeerlijn) te lopen? Dan begint het echte opleiden lijkt mij? Eerst is het alleen nog meeliften en blijven zitten mocht hij gek doen of zie ik dat verkeerd?

Hebben nog niet gelongeerd met beugels, was te warm 8-) . Vanmiddag of morgen volgende poging.
Moet zeggen dat ik met moeite maar 2x per week wat met hem kan doen >;) . Mijn andere 2 paarden train ik nog, de een wat meer dan de andere en werk en huis pffff.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:02

Ja, het gaat mij ook vooral om die eerste knopjes. En wil eigenlijk ook best wel zelf een keer hangen en er op zitten (lijkt me eigenlijk wel erg leuk om als eerste om mijn eigen paardje te zitten :D ) Maar weet niet wat wijsheid is. Hij gaat waarschijnlijk niet eerder dan augustus weg, dus heb nog even :) En ik breng hem naar een stal waar ik goede ervaringen over gehoord heb, daar doen ze het rustig aan en dat vind ik toch wel het belangrijkste.
Ik had juist bewust met het warme weer gelongeerd in de hoop dat hij dan wat slomer zou zijn en zich niet druk om de beugels zou maken, maar hij was juist erg fris ;) (voor zijn doen dan...) Tweede keer helemaal geen reactie meer gehad.

Kan me voorstellen dat je niet veel aan Deamen toekomt met alle andere dingen er nog omheen, vooral met zo'n jong paard wil je ook overal rustig de tijd voor nemen en niet even snel tussendoor doen. Maar wel lastig idd.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:07

Vandaag een zadeltje gepast!
Een boomloos zadel. Uiteindelijk wat te lang voor haar, maar zoals ik van haar gewend was, deed het haar verder niets :P Dus gewoon wat rondgestapt weer zonder problemen.

Afbeelding
Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:33

Odessa1 schreef:

Precies zoals Monty zegt: doorzitten is veel rustiger voor de pony. Ze houdt zich vast aan het zadel, met uiteinde teugeltje erbij. Pas wanneer de pony echt helemaal ontspannen is, doet ze een paar pasjes lichtrijden en gaat weer doorzitten.

Wij doen de longeerlijn eerst door de linkerring, dan door de rechter en daarna aan de lijn zelf vast (zoals een longeerstukje, maar die vind ik zo zwaar hangen en klapperen aan een pony-bitje). Zo heb je druk op 2 ringen als het nodig is. Als een paard echt sterk is doen we hem door de linkerring met een slag er omheen en dan aan de rechterring vast op de linkerhand. (Uiteraard andersom op de rechterhand). Nadeel is dat je dan steeds moet omzetten als je van hand verwisselt.

Hier nog nooit een bokkend paard gehad met beleren, meestal hebben we dan al eerder signalen ontvangen dat er spanning is. Een enkele keer (de Welsh NWR die we beleerd hebben) krijgt een pony het nog niet echt voor elkaar om netjes aan te galopperen en geeft dan een bok. Met hem zijn we dus ook begonnen met galopperen langs de dijk. Lekker rechtuit, dus dat scheelde al voor hem om zijn balans te vinden.

Klijntje: ze ziet er ontspannen uit :) !

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:33

Mijne is idd ook al 4, dus een stukje ouder. Ben er gisteren weer op gegaan en dat ging heel fijn. Was ook rustig weer en niemand op stal, dat was wel fijn voor de concentratie!
Het verschil tussen 20 of 30 min rijden zie ik niet echt, maar ligt er ook aan hoe intensief je rijdt. Van m'n paard kan ik gelukkig goed inschatten of het goed gaat of teveel wordt.
Zoals hij werd gereden op de africhtingsstal, zo gek maak ik het nog niet, ik vind afwisseling in het werk ook erg belangrijk.

@Enny: goed dat je hem wegbrengt. Die van mij was ook zo braaf met alles, dat ik het ook wel wilde proberen. Ben blij dat ik dat niet gedaan heb, want daar hadden ze toch moeite met opstappen, omdat hij dat spannend vond. Als ik het eerder zelf had geprobeerd, was het mss wel fout gegaan.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:17

Dat is dan weer grappig, voor onze 3 jarige is na 20 minuten echt de koek op. Maar ze doet ook zo haar best.... Dus ik zie wel heel duidelijk het verschil in die 10 minuutjes extra. Ik hoop dat het morgen beetje goed weer wordt, gaan we stukje naar buiten onder het zadel. Dochter erop, ik ernaast.

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:18

@klijntjuh: ik hoop niet dat je het zadel gekocht hebt want het ligt op de lendenen. Nu ben ik uitbemoeid ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 00:36

Klopt ;) was te lang idd

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:11

[/quote]
Precies zoals Monty zegt: doorzitten is veel rustiger voor de pony. Ze houdt zich vast aan het zadel, met uiteinde teugeltje erbij. Pas wanneer de pony echt helemaal ontspannen is, doet ze een paar pasjes lichtrijden en gaat weer doorzitten.

Wij doen de longeerlijn eerst door de linkerring, dan door de rechter en daarna aan de lijn zelf vast (zoals een longeerstukje, maar die vind ik zo zwaar hangen en klapperen aan een pony-bitje). Zo heb je druk op 2 ringen als het nodig is. Als een paard echt sterk is doen we hem door de linkerring met een slag er omheen en dan aan de rechterring vast op de linkerhand. (Uiteraard andersom op de rechterhand). Nadeel is dat je dan steeds moet omzetten als je van hand verwisselt.

Hier nog nooit een bokkend paard gehad met beleren, meestal hebben we dan al eerder signalen ontvangen dat er spanning is. Een enkele keer (de Welsh NWR die we beleerd hebben) krijgt een pony het nog niet echt voor elkaar om netjes aan te galopperen en geeft dan een bok. Met hem zijn we dus ook begonnen met galopperen langs de dijk. Lekker rechtuit, dus dat scheelde al voor hem om zijn balans te vinden.

Klijntje: ze ziet er ontspannen uit :) ![/quote]
Longeerlijn doe ik door de binnenst ring over het hoofd aan de buitenste ring, trek je het hoofd niet scheef en druk je niet op de lagen, waardoor hij steker in de mond kan worden. *D
Afbeelding
wij hebben wel bokkende paarden gehad, maar daar was dan meestal al wat mee geprobeerd. :(:)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:08

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, en heb een aantal vraagjes! Sinds 3 maanden ben ik bezig met onze nieuwe 3jarige. Het is echt onvoorstelbaar hoe braaf hij is en zo goed overal op reageert.
We zijn natuurlijk rustig begonnen (zadelmak maken, longeren) maar alles laat hij toe. De 1e x het zadel? Geen probleem. Hij stapt rustig door. De eerste keer aan de longe? Hij doet prima wat hij moet doen. De 1e x erop? Hij geeft geen kick! Ik heb hem geleerd om te reageren op geluidjes (hoo, klakken met de tong enz)
Inmiddeld ben ik heel erg veel met hem bezig geweest (zeker 6x per week). Ik kan hem rijden in de bak, de bossen in en hij is zelfs al eens mee geweest naar de clubles. Hij doet het super dus!

Maar ik heb begrepen dat je een 3jarige direct na het inrijden weer terug de wei op moet zetten? Klopt dat? En hoelang moet dat ongeveer?
Ik ben even nieuwsgierig hoe andere dat doen. Hij is natuurlijk erg jong en moet al zijn spieren nog ontwikkelen, dus ik ben aan het overwegen om hem nu terug de wei op te zetten voor een aantal weken.
Hebben jullie nog tips?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:11

Daarnaast heb ik nog een vraag: Als ik samen met andere paarden aan het rijden ben, dan heeft hij heel erg de neiging om tegen een aan paard aan te leunen. Hij zoekt dan steun. Wat kan ik hier het beste mee doen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:08

Duuk2011 schreef:
Maar ik heb begrepen dat je een 3jarige direct na het inrijden weer terug de wei op moet zetten? Klopt dat? En hoelang moet dat ongeveer?
Ik ben even nieuwsgierig hoe andere dat doen. Hij is natuurlijk erg jong en moet al zijn spieren nog ontwikkelen, dus ik ben aan het overwegen om hem nu terug de wei op te zetten voor een aantal weken.
Hebben jullie nog tips?

Dat is geen wet van meden en perzen hoor ;) . De één doet het zus, de ander zo.
Wij doen dat nooit, maar ik ben er dan ook voorstander van om niet te beginnen met een 3-jarige voordat hij 3,5 jaar (of 4 jaar) oud is. Spieren kweken zie ik het liefst gebeuren op buitenrit, zo gauw er een stuur, gaspedaal en rem opzit, en niet in de rijbak. Lange rechte paden stappen en draven, als het kan in een groepje vanwege het kuddegevoel en het jonge paard plezier laten hebben in de uitjes. (moet wel zeggen dat we hier van afwijken als we een paard in opdracht beleren voor de verkoop.)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:48

Gisteren Deamen gelongeerd met loshangende beugels. De eerste paar rondjes was hij een beetje bokkerig/ springerig maar stelde niet zoveel voor.
Daarna nog een stuk gewandeld langs de weg, hij vindt alles interessant en niets echt eng, fijn is dat.
Word echt wel heel erg benieuwd hoe hij onder het zadel zal zijn.

Mensen die hier laatst waren vonden hem nog wel een puppy om te zien. Je ziet hem ook ieder keer nog veranderen. Hij wordt steeds mooier, gaat nou meer de breedte in en minder slungelig <3

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:46

Ik ben wel meteen gaan lichtrijden, vond ze een stuk minder eng en vind ik zelf ook een stuk fijner.
Gister wel weer heerlijk gereden, in het begin was ze een beetje fris (logisch ze had 2 dagen niks gedaan). Nu een keer wat langer doorgereden, denk een goed halfuur en ze heelt het prima vol, conditie wordt beter en zal snel weer een keer foto's maken :)
Ik ben iig blij dat ik haar toch zelf heb ingereden, was eigenlijk niet de bedoeling maar het ging zo goed. Nouja kleine tegenslag gehad maar ondanks dat na 6 weken weer met vol vertrouwen verder gegaan.
Laatst eerste sprongetjes gemaakt, en een keer rondje buiten uitgestapt. Zo braaf :+:

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:57

Leuk topic, Ik ga hem ook proberen een beetje te volgen aangezien ik over een paar weekjes de gok eens ga wagen om op mijn 3jarige Noordzweed te stappen. Ik moet nog even op een geschikt zadel wachten. Grondwerken en longeren gaat heel leuk opzich.
Ik sta ook regelmatig met enge dingen de zwaaien en wapperen. Paraplu of een stuk zeil. Laatst rende ik door de bak met een stuk zeil en meneer rende er achteraan en sprong er op een gegeven moment met zijn voorbenen bovenop. Het leek wel een speels katje achter een draadje aan hihi.

nobelwise schreef:
Ik heb een haflinger van net drie jaar. Zelf rijd ik eigenlijk alleen aangespannen. Ben twee jaar geleden ernstig ziek geweest (non hodgkin ) en mijn lichaam heeft het nodige te verduren gehad Daarom ben ik er ook maar niet zelf aan begonnen om in te rijden ( Zo'n jong paard kan gekke sprongen maken ) Een meisje bij ons op stal is er een paar keer op gaan zitten en heeft toen een begin gemaakt. Een ander meisje heeft het inmiddels overgenomen en heeft nu elke maandag les met hem. Ik wil namelijk wel dat er enige begeleiding is want een paard verzieken is niet moeilijk maar corrigeren wel. Gelukkig is hij superbraaf en misschien dat ik het over een half jaartje toch weer eens probeer om te rijden.

Ik wil je even een compliment geven met het gevecht dat je geleverd heb met deze rotziekte.
Een oom van mij is eraan overleden.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:54

Als ze jong beleerd zijn is het wel eens verstandig ze een paar maanden in de wei te doen, om uit (door) te groeien sterker te worden, je kan ook een paar keer in de week rijden en de rest van de weekspelletjes doen, balkjes lopen, zo als Claudia78 doet is leuk, leer je elkaar ook beter kennen, is gewoon gezellig en maakt een band met elkaar, niets moeten gewoon gezellig spelen. :D 8-)
Wel opletten dat je de leider blijft. :j :j

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:04

Goldie schreef:
Ik ben wel meteen gaan lichtrijden, vond ze een stuk minder eng en vind ik zelf ook een stuk fijner.

Kan ik me goed voorstellen. Het wisselt ook heel erg per paard.. bij de ene gaan we meteen lichtrijden, bij de andere blijf je langer doorzitten.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:32

montyjansen schreef:
Als ze jong beleerd zijn is het wel eens verstandig ze een paar maanden in de wei te doen, om uit (door) te groeien sterker te worden, je kan ook een paar keer in de week rijden en de rest van de weekspelletjes doen, balkjes lopen, zo als Claudia78 doet is leuk, leer je elkaar ook beter kennen, is gewoon gezellig en maakt een band met elkaar, niets moeten gewoon gezellig spelen. :D 8-)
Wel opletten dat je de leider blijft. :j :j

Precies ja, wij volgen ook het "een paar keer rijden en verder aanklooien" programma. Pup heeft van de week het spelletje bedacht; ik neem de leiding. En stomverbaasd dat wij dat niet goed vonden. Haha.
Maar direct gecorrigeert leverde het verder geen problemen op.
Dus ja; opletten dat je de leider blijft. Kleine handige bliksem!!!
NB: in augustus kan ze een maandje de wei op en dat gaan we dan ook doen.