Ik wil de controle weer terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Ik wil de controle weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:15

Cerize schreef:
En ik ben ook nog steeds benieuwd naar welke stappen je nu gaat ondernemen.

Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:15

Kan je hem niet bellen en het één en ander voorleggen ( of heb je dat al gedaan?)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:18

Wanneer je dat serieus neemt en andere ideeën dan de door jou gewenste ideeën zou willen overwegen op zijn minst, zou je dit niet plaatsen toch?:

Misschien wil iemand nog even in mijn topic posten, als tegengewicht zodat ik niet zodadelijk de beul ben die haar arme gestresste paard per se door wil rijden om maar prijzen te kunnen winnen?

Als tegenwicht überhaupt nodig is, zal er in al die posts die niet stroken met je eigen plannen toch wel wat goede ideeën zitten toch? Overigens zijn ze allemaal vriendelijk en behulpzaam qua toon, dus ik begrijp het niet zo goed...
Los daarvan MOET je niet doen wat anderen zeggen... het zijn maar suggesties.

Succes!

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:19

Ninx schreef:
Ik haak af....
Wanneer je mensen in je HK topic vraagt adviezen te posten die in jouw straatje passen ben je verkeerd bezig.
Men maakt zich in dat topic dan druk om 'spieren opnieuw moeten kweken' en 'opnieuw beginnen'? Sinds wanneer is dat het ergste dat er is?
Niemand heeft gezegd dat je een 'prijzen beluste dierenbeul' bent.
Maar ik voel me nu wel een beetje dom dat ik de tijd heb genomen alles te lezen en een reply te plaatsen die absoluut geen waarheid is, of heilig is, maar iets is waar ik wel heilig in geloof. Zo heeft iedereen opties geponeerd, en geen waarheden. Allemaal goed bedoeld en gebaseerd op eigen ervaringen. Het is aan jou wat je ermee doet.

Als je alleen adviezen wilt die je graag zelf wilt horen, en die niet tegengesteld aan jouw wedstrijdambities, dan zou ik dit topic laten voor wat het is en je licht opsteken bij de mensen in het HK topic.

En weer ben ik het helemaal met je eens. Het is dat ik vandaag echt niets te doen heb, anders was ik wel goed pissig geweest, dat ik de moeite had genomen het hele topic door te lezen en uiteindelijk te ontdekken, dat TS de adviezen van haar HK topic het liefst hoort en die ook naleeft. Sorry hoor, maar ik ga steeds meer denken dat TS ook (net als ik vandaag) niets te doen heeft en gewoon aardig met iedereen mee kletst, zonder stappen te ondernemen.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:21

Urielle schreef:
Jouw advies is dus rescue, thuis rustig verder werken en de Parelli wat uit gaan bouwen?

*LOL*

Na het lezen van jou laaste stukje vertrouwd die zichzelf nog niet eens voor 100% dan kan die ook niet jou vertrouwen, hij heeft weinig draagkracht wat zich dus uit in uit zijn dak gaan zodra er geen omheining is.

Voorbeeld van iemand met autisme je bakkend dingen af jij gaat nu dit doen, gaat de kookwekker dan ga je dat doen (voorbeeld van iemand van mn werk) dat geeft rust en duidelijkheid

Als er omheining is dan voelt het veilig voor Wrangler hij kan dan 1 ding loslaten en zich deels richten op jou comunicatie met hem, is de omheining weg en jij probeerd ook nog te comuniceren met hem dan kan die dat niet aan, teveel prikkels en daar bovenop ook nog prikkels van buitenaf dan stroomt de emmer over!

Hij moet mentaal sterker worden, als ik al lees dat die geen leuk verleden heeft gehad speelt dat nu ook nog allemaal mee ga idd lekker parreli uitbouwen, neem les bij iemand die bij jou aan huis komt.

Ik doe op dit moment zelf emiel voest met mn jonkie omdat die ook meer zelfvertrouwen moet krijgen en daardoor ook leert mij te vertrouwen!

Hoe verder je daar mee komt hoe meer zijn zelfvertrouwen gaat groeien, ga schriktraining met hem doen een obstakelparcour allemaal dingen waarbij die op jou moet vertrouwen en waarbij zijn zelfvertrouwen groter word!

Persoonlijk zou ik verlopig niet gaan rijden in een situatie zonder omheining en als ik zou gaan rijden alleen de basis, gaat het goed als is het maar twee rondjes er direct mee stoppen mega belonen en vanuit daar verder proberen te gaan.

Ik begrijp dat je een fijne instructeur heb, maar ga eens instructeur hoppen, mensen die bij jou thuis komen dat wrangler er niet steeds voor op uit hoeft om iets nieuws te gaan leren, iets waar die al moeite mee heeft want dat is een nieuwe prikkel en die verwerkt die al super langzaam!
Laatst bijgewerkt door _Noah_ op 04-08-08 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:22

Ik heb Jo al gesproken over de telefoon ja Ja Maar niet over de keuze stilzetten/routine houden, wedstrijden blijven rijden/afwisseling/grondwerk/basiswerk rijden, dierenarts onderzoek/fysio/rescue/mentale aanpak en alles wat er nog meer aan opties ligt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:28

Ninx schreef:
Wanneer je dat serieus neemt en andere ideeën dan de door jou gewenste ideeën zou willen overwegen op zijn minst, zou je dit niet plaatsen toch?:

Misschien wil iemand nog even in mijn topic posten, als tegengewicht zodat ik niet zodadelijk de beul ben die haar arme gestresste paard per se door wil rijden om maar prijzen te kunnen winnen?

Als tegenwicht überhaupt nodig is, zal er in al die posts die niet stroken met je eigen plannen toch wel wat goede ideeën zitten toch? Overigens zijn ze allemaal vriendelijk en behulpzaam qua toon, dus ik begrijp het niet zo goed...
Los daarvan MOET je niet doen wat anderen zeggen... het zijn maar suggesties.

Succes!

Als ik je post niet serieus zou nemen zou ik uberhaupt niet vragen of het typisch Boktgeneuzel is of hoe ik het ook noemde, of dat het hun verstandig lijkt om hem een maand/paar maanden op rust te zetten. Dan zou ik gewoon denken: pfff, Bokt weer Rolleyes

De quote slaat niet op jou of op cerize, maar omdat ik weet hoe snel topics op Bokt die kant opgaan.
Zoals al eerder gezegd, worden de gegeven adviezen zeer gewaardeerd en ik weet ook nog steeds niet waar ik verstandig aan doe.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:31

Cerize schreef:
En weer ben ik het helemaal met je eens. Het is dat ik vandaag echt niets te doen heb, anders was ik wel goed pissig geweest, dat ik de moeite had genomen het hele topic door te lezen en uiteindelijk te ontdekken, dat TS de adviezen van haar HK topic het liefst hoort en die ook naleeft. Sorry hoor, maar ik ga steeds meer denken dat TS ook (net als ik vandaag) niets te doen heeft en gewoon aardig met iedereen mee kletst, zonder stappen te ondernemen.

Vind je het echt zo vreemd dat ik adviezen toets aan de weinige mensen die mijn paard en mij kennen en al langere tijd volgen? Lachen
En nee, ik onderneem vandaag geen stappen omdat ik zelf overtuigd wil zijn van de aanpak die ik ga volgen. Het is ook nogal niks aan adviezen op allerlei vlak en nog tegenstrijdig ook die ik heb gekregen! Niet gek toch dat ik daar over na moet denken?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:38

Joyja schreef:
Ik begrijp dat je een fijne instructeur heb, maar ga eens instructeur hoppen, mensen die bij jou thuis komen dat wrangler er niet steeds voor op uit hoeft om iets nieuws te gaan leren, iets waar die al moeite mee heeft want dat is een nieuwe prikkel en die verwerkt die al super langzaam!

Dat is iets wat ik sowieso graag zou willen, en Jo ook aanraadde, omdat iemand ons dan met meer regelmaat kan begeleiden, maar fatsoenlijke instructeurs zijn hier echt met een lantaarntje te zoeken, zeker als ze ook nog aan huis moeten komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:55

Urielle schreef:
Graag je toelichting op mijn specifieke geval.

Jouw paard is tig keer ontworteld en verkast, jouw paard geeft aan dat het spanning heeft bij wat jij vraagt.

Ik weet niet wat jouw paard voor verzorgeing of leefomstandigheden heeft op dit moment noch hoe stabiel dat is.
Wat helder is, dat jouw páárd de perceptie heeft (of hád) dat het niet stabiel noch spanningsvrij is (was).

Wanneer de omstandigheden in de perceptie van jouw páárd aan de vijf vrijheden voldoen heb je wat dat betreft een basis voor de (her)ontwikkeling van normaal paardgedrag. Dan kan een kundige begeleider er mee verder.

Goed dat je die kundige hulp zoekt en dat zal inderdaad niet makkelijk zijn.
Extra probleem is dat ook onder kundige instructeurs weinig kundige personen zijn mbt ongewenste succeservaringen bij paarden. Zo´n paard moet dat namelijk eerst óntleren en dat is eigenlijk onmogelijk: het blijft altijd een ervaring. Dat ´oplossen´ is echt een vak apart.

Succes en compliment dat je niet zoals de meesten de weg van de minste weerstand (naar een ander paard) neemt.

hc

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:03

Dank je wel Lachen
Dat is idd een stukje wat ik al begreep, maar ik weet niet goed of en zo ja hoe, ik kan zorgen dat mijn paard zich in deze omgeving weer rustig en veilig gaat voelen. Ik ben afgelopen dagen veel bij hem geweest. Dat vond hij geloof ik ook wel fijn. Hij is ook tegelijk met de pony verhuisd, dus ik hoop dat hij daar ook een beetje houvast aan heeft. Verder vond ik dat stukje routine wat eerder al genoemd is ook wel een hele goeie. En dan staat mijn fantasie een beetje stil. Moet ik hem nu de eerste tijd veel op stal houden, dat hij iig die omgeving goed kent, of een routine opbouwen van 's nachts op stal en overdag op de wei. Baby's en jonge katten kun je wat geborgenheid en troost geven door een dekentje met de nestgeur, maar hoe doe je dat met een paard? Clown
Het is verder echt een heel lief paard dus verkopen is ook echt niet in me opgekomen. Oke, eerlijk zijn, in wanhopige momenten omdat ik dacht dat ie veel gelukkiger ging zijn bij een betere ruiter dan mij Bloos

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:24

Argh moeilijk hé ...
Heb al meerdere topics gevolgd van je en weet ondertussen dat jouw paard een sterk maar ook speciaal karakter heeft.
Het is idd moeilijk als het paard al weet dat hij ermee wegkomt ...
Mijn merrie is niet zo moeilijk als jouw paard maar heeft toch ook behoorlijk zo haar eigen karaktertje en ik heb ook zo'n tijdje gehad dat ik het gewoon niet meer wist.
Mijn merrie is een linksgebogen paard waardoor ze op links sommige oefeningen moeilijk vind en op de een op andere dag bedacht ze dat ze haar gewoon maar eens moest omdraaien en van de piste moest lopen met me, ze pakte haar bit vast en ik had geen controle over haar. En omdat dat toen lukte, deed ze het elke keer als we op de linkerhand kwamen. Met veel hulp van mijn instructrice en van Antoine de Bodt gaat alles terug goed. Mijn instructrice is er wel zelf een paar keer opgekropen. Maar ook zoals jij mocht ik niet op haar donder geven want dan ging ze omhoog of als een gek racen ...
Weet je of je paard een links of rechts gebogen paard is ?
Misschien kan Antoine de Bodt je een keer helpen, Antoine weet meestal rijtechnische problemen op te lossen, ook als de problemen niet eens een duidelijke aanleiding hebben ...
Ik heb geen echte oplossingen voor je ...
Maar wat ik doe is:
Zodra mn merrie onder me uit wil gaan lopen, ga ik overgangen rijden en veel oefeningen om haar af te lijden, ik rijd haar voorwaarts neerwaarts en praat tegen haar met een zachte stem om haar te kalmeren. Mijn merrie reageerd goed op stem.
Misschien heeft jouw paard ook zowel iets waar hij goed op reageerd.

Edit: http://www.hoefkatrol.com > site van AdB
Edit: ok stom, stom van me ...heb net het hele topic gelezen en las dat Adb al genoemd is ... Haha!

Offtopic: vind het trouwens erg dat je moest verhuizen omdat er mensen op stal klaagden over het luchtzuigen Boos!
Laatst bijgewerkt door Niisj op 04-08-08 15:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:24

Urielle schreef:
Moet ik hem nu de eerste tijd veel op stal houden, dat hij iig die omgeving goed kent, of een routine opbouwen van 's nachts op stal en overdag op de wei. Baby's en jonge katten kun je wat geborgenheid en troost geven door een dekentje met de nestgeur, maar hoe doe je dat met een paard? Clown

Een stal is voor sommige paarden een veilige omgeving omdat dit is wat ze kennen als een veilige omgeving doch het blijft een stal. Een open box is ook dan in de regel veel beter omdat het een kéuze biedt.

Paarden zijn NACHTdieren en eigenlijk beter af ´s nachts op de wei als je moet/kan kiezen.

Ruimte is echter vaak een punt en ook veilighied. Wij zetten de paarden vanwege dit laatste overdag op het (bouw)land en ´s nacht in een beter omheind deel.

Wat een al enorm winstpunt is, is dat je het belang van een routine oppakt. Een routine = veilig, zelfs als de inhoud van de routine suboptimaal is, dan nog geven paarden vaak de voorkeur boven de zekerheid van het bekende boven de vrees voor het onbekende.

In een paardenwereld vol verworden aspecten, natte-apen-verhalen en tot feiten geworden onzin-aannames ís het allemaal niet zo makkeleijk om het vele kaf van het spaarzame koren te scheiden.
Jij kent mij niet, dus hoe moet jij nu weten of ik weet waar ik het over heb bijvoorbeeld!?

Fijn dat je wel van het zachtaardige van paarden geniet. Dat is echt iets heel specifiek bijzonders van paarden. Tot hun eigen nadeel helaas.

hc

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:46

Geborgenheid geldt niet zozeer voor een paard denk ik, eerder ruimte (ook om even op zichzelf te kunnen zijn) en kuddegedrag kunnen vertonen. Dus (overdag) op wei (met de pony? of zelfs met een groep) zou ik zeker doen.

Routine, het zit paarden in de natuur om zich aan te passen maar het zijn ook gewoontedieren. Als je hem routine kan geven op stal (qua voeren, dagelijks buiten kunnen, een vaste 'kudde' etc.) zeg maar die rij van HC. Zal het wel goedkomen met het 'aarden' op de nieuwe stalling. Hoe sta je er zelf in? je komt over als rustig en stabiel, iets anders proberen kan geen kwaad, paard moet er wel nog chocola van kunnen maken ofwel weer even 'leren' wat je nu bedoelt.

Wat HC zegt over het ongewest succesgedrag van je paard klopt waarschijnlijk. Weet niet of je thuis bent in gedragsleer?
Er is in ieder geval wat gebeurd waar het paard door zijn gedrag 'beter' van werdt. Het gedrag herhalen bleek succes te geven. Nu kan het zijn dat het gedrag nog steeds succes geeft, maar ook dat het nu een gewoonte is geworden. Schouderbinnenwaartshulpen = staakgedrag staat er nu ingeprogrameerd bij wijze van spreken.

Zaak is om nu nieuw gedrag aan te gaan leren en dat door herhaling bevestigen zodat de oude gewoonte steeds meer naar de achtergrond verdwijnt. Zoek dus een manier of hulp om de basis zo te krijgen dat het paard positief reageert op je hulpen. Ofwel dat hij leert dat hij er beter van wordt (beloont wordt, niet geplaagd wordt met hulpen, geen pijn heeft) als hij dat voor je doet wat je vraagt.

Over het vakantie geven.... dat zal het aangeleerde gedrag onder het zadel waarschijnlijk niet veranderen. Of de factor van het staken moet liggen aan een probleem als bijvoorbeeld spierpijn of blessure. Dat verdwijnt wel met rust.
Het kan jou trouwens wel de tijd geven zelf te leren/veranderen om vervolgens voorbereid aan de slag te gaan met je paard.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:57

Urielle schreef:
Joyja schreef:

Dat is iets wat ik sowieso graag zou willen, en Jo ook aanraadde, omdat iemand ons dan met meer regelmaat kan begeleiden, maar fatsoenlijke instructeurs zijn hier echt met een lantaarntje te zoeken, zeker als ze ook nog aan huis moeten komen.

Dat is zeker lastig maar neem daar goed de tijd voor, had je ook nog iets aan de andere dingen die ik schreef??

meloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:36

ik zou je paard eerst 2 dagen los laten lopen in de bak gewoon even rustig en er niet op gaan zitten dat die gewoon kan lopen wat die zelf wilt.
daarna zou ik heb gaan logeren zonder bijzet en een dag daar na met bijzet als die dat een beetje fijn afbuigt zonder te staken zou ik er op gaan zitten. als je er op gaat zitten heel ontspannen rijden niet teveel van um vragen als die dan gaat steigeren en dan land een schop geven maar niet onder het steigeren als die er dan van door gaat klinkt heel raar maar moet je hem nog harder laten lopen op de volte en als die dan weer rustiger gaat weer voor uitschoppen zo dat die weet dat het fout is.
en wat ook kan werken in dat je met hem de omgeveing laat kennen dat die weet wat er allemaal om zecht heen is klinkt raar maar kan echt werken heb iok ook zelf gedaan met een paard

veel suc6 er mee gr.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:17

Kelly_ann schreef:
Er is in ieder geval wat gebeurd waar het paard door zijn gedrag 'beter' van werdt. Het gedrag herhalen bleek succes te geven. Nu kan het zijn dat het gedrag nog steeds succes geeft, maar ook dat het nu een gewoonte is geworden. Schouderbinnenwaartshulpen = staakgedrag staat er nu ingeprogrameerd bij wijze van spreken.
Zaak is om nu nieuw gedrag aan te gaan leren en dat door herhaling bevestigen zodat de oude gewoonte steeds meer naar de achtergrond verdwijnt. Zoek dus een manier of hulp om de basis zo te krijgen dat het paard positief reageert op je hulpen. Ofwel dat hij leert dat hij er beter van wordt (beloont wordt, niet geplaagd wordt met hulpen, geen pijn heeft) als hij dat voor je doet wat je vraagt.
Over het vakantie geven.... dat zal het aangeleerde gedrag onder het zadel waarschijnlijk niet veranderen. Of de factor van het staken moet liggen aan een probleem als bijvoorbeeld spierpijn of blessure. Dat verdwijnt wel met rust.
Het kan jou trouwens wel de tijd geven zelf te leren/veranderen om vervolgens voorbereid aan de slag te gaan met je paard.

Dit is misschien wel heel erg waar, mijn Ferro - waar ik het eerder over heb gehad - werd dus beter van een (nieuwe) strakke routine. Maar dat was niet bij mij thuis, ik heb 'em een tijdje bij mijn instructrice neergezet (want ik kwam er niet doorheen). Door de routine werd het een prettiger paard, maar zij heeft het paard ook rijtechnisch in de heropvoeding gehad. Daarmee verdween het staakgedrag en kwamen alle hulpen weer normaal door.
Verder is het achteraf goed geweest dat ie daar een tijdje heeft gestaan, omdat zij het paard toch wat zakelijker benaderde. Ik was toch altijd wel genegen om iets anders te gaan doen als ik het gevoel had dat mijn paard ongelukkig was (tja....beetje Penny zijn we allemaal). Zij was veel consequenter, deed het eerlijk, rustig, met alle tijd en aandacht maar bleef in haar stramien: zó doen we het. Vandaag niet? Ok, dan morgen. Maar we doen het wel.
Ze bleef uit de emoties van gelukkig/ongelukkig, enz. maar leerde vanuit rust en vertrouwen nieuw gedrag aan. Precies wat het paard nodig had.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:24

ik gaat even in op de eerdere veronderstellingen, het is niet zo dat wij in riv haar straatje mee praten, zeker niet , ik ken haar en wrangler en mijn mening is nou eenmaal anders dan sommige hier op bokt en dat dat dan beter overeen komt met haar eigen ideeën wil niet zeggen dat ze jullie goed bedoelde advies dan in de wind slaat

dit paard heeft ritme nodig en zeker dat verhuizen is hem niet in de koude kleren gaan zitten , maar om hem dan maar rust te geven, ik zeg met dit paard ( let wel ik ken de combinatie) is gewoon een dikke NO NO , naar mijn mening, omdat ik ook weet dat ze hem al helemaal niet 7 dagen in de week overvraagt en er speciaal voor naar de bartels gaat, en bij een goeie instructeur lest

en als ze persé prijzen had willen rijden zoals veronderstelt wordt, had ze dit topic niet geopend en zich niet zo druk gemaakt om zijn gesteldheid