Cerize schreef:En ik ben ook nog steeds benieuwd naar welke stappen je nu gaat ondernemen.
Daar ben ik nog niet helemaal uit.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cerize schreef:En ik ben ook nog steeds benieuwd naar welke stappen je nu gaat ondernemen.
Ninx schreef:Ik haak af....
Wanneer je mensen in je HK topic vraagt adviezen te posten die in jouw straatje passen ben je verkeerd bezig.
Men maakt zich in dat topic dan druk om 'spieren opnieuw moeten kweken' en 'opnieuw beginnen'? Sinds wanneer is dat het ergste dat er is?
Niemand heeft gezegd dat je een 'prijzen beluste dierenbeul' bent.
Maar ik voel me nu wel een beetje dom dat ik de tijd heb genomen alles te lezen en een reply te plaatsen die absoluut geen waarheid is, of heilig is, maar iets is waar ik wel heilig in geloof. Zo heeft iedereen opties geponeerd, en geen waarheden. Allemaal goed bedoeld en gebaseerd op eigen ervaringen. Het is aan jou wat je ermee doet.
Als je alleen adviezen wilt die je graag zelf wilt horen, en die niet tegengesteld aan jouw wedstrijdambities, dan zou ik dit topic laten voor wat het is en je licht opsteken bij de mensen in het HK topic.
Urielle schreef:Jouw advies is dus rescue, thuis rustig verder werken en de Parelli wat uit gaan bouwen?

Maar niet over de keuze stilzetten/routine houden, wedstrijden blijven rijden/afwisseling/grondwerk/basiswerk rijden, dierenarts onderzoek/fysio/rescue/mentale aanpak en alles wat er nog meer aan opties ligt. Ninx schreef:Wanneer je dat serieus neemt en andere ideeën dan de door jou gewenste ideeën zou willen overwegen op zijn minst, zou je dit niet plaatsen toch?:
Misschien wil iemand nog even in mijn topic posten, als tegengewicht zodat ik niet zodadelijk de beul ben die haar arme gestresste paard per se door wil rijden om maar prijzen te kunnen winnen?
Als tegenwicht überhaupt nodig is, zal er in al die posts die niet stroken met je eigen plannen toch wel wat goede ideeën zitten toch? Overigens zijn ze allemaal vriendelijk en behulpzaam qua toon, dus ik begrijp het niet zo goed...
Los daarvan MOET je niet doen wat anderen zeggen... het zijn maar suggesties.
Succes!
Cerize schreef:En weer ben ik het helemaal met je eens. Het is dat ik vandaag echt niets te doen heb, anders was ik wel goed pissig geweest, dat ik de moeite had genomen het hele topic door te lezen en uiteindelijk te ontdekken, dat TS de adviezen van haar HK topic het liefst hoort en die ook naleeft. Sorry hoor, maar ik ga steeds meer denken dat TS ook (net als ik vandaag) niets te doen heeft en gewoon aardig met iedereen mee kletst, zonder stappen te ondernemen.
Joyja schreef:Ik begrijp dat je een fijne instructeur heb, maar ga eens instructeur hoppen, mensen die bij jou thuis komen dat wrangler er niet steeds voor op uit hoeft om iets nieuws te gaan leren, iets waar die al moeite mee heeft want dat is een nieuwe prikkel en die verwerkt die al super langzaam!
Urielle schreef:Graag je toelichting op mijn specifieke geval.

Urielle schreef:Moet ik hem nu de eerste tijd veel op stal houden, dat hij iig die omgeving goed kent, of een routine opbouwen van 's nachts op stal en overdag op de wei. Baby's en jonge katten kun je wat geborgenheid en troost geven door een dekentje met de nestgeur, maar hoe doe je dat met een paard?
Urielle schreef:Joyja schreef:Ik begrijp dat je een fijne instructeur heb, maar ga eens instructeur hoppen, mensen die bij jou thuis komen dat wrangler er niet steeds voor op uit hoeft om iets nieuws te gaan leren, iets waar die al moeite mee heeft want dat is een nieuwe prikkel en die verwerkt die al super langzaam!
Dat is iets wat ik sowieso graag zou willen, en Jo ook aanraadde, omdat iemand ons dan met meer regelmaat kan begeleiden, maar fatsoenlijke instructeurs zijn hier echt met een lantaarntje te zoeken, zeker als ze ook nog aan huis moeten komen.
Kelly_ann schreef:Er is in ieder geval wat gebeurd waar het paard door zijn gedrag 'beter' van werdt. Het gedrag herhalen bleek succes te geven. Nu kan het zijn dat het gedrag nog steeds succes geeft, maar ook dat het nu een gewoonte is geworden. Schouderbinnenwaartshulpen = staakgedrag staat er nu ingeprogrameerd bij wijze van spreken.
Zaak is om nu nieuw gedrag aan te gaan leren en dat door herhaling bevestigen zodat de oude gewoonte steeds meer naar de achtergrond verdwijnt. Zoek dus een manier of hulp om de basis zo te krijgen dat het paard positief reageert op je hulpen. Ofwel dat hij leert dat hij er beter van wordt (beloont wordt, niet geplaagd wordt met hulpen, geen pijn heeft) als hij dat voor je doet wat je vraagt.
Over het vakantie geven.... dat zal het aangeleerde gedrag onder het zadel waarschijnlijk niet veranderen. Of de factor van het staken moet liggen aan een probleem als bijvoorbeeld spierpijn of blessure. Dat verdwijnt wel met rust.
Het kan jou trouwens wel de tijd geven zelf te leren/veranderen om vervolgens voorbereid aan de slag te gaan met je paard.