en een steigeraar heeft juist heel veel vertrouwen, vooral in zichzelf
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Urielle schreef:KiWiKo schreef:nogmaals een steigeraar heeft meer dan genoeg vertrouwen........ vooral in zichzelf!!
Niet per definitie met je eens.
Een bang paard wat het gevoel heeft dat hij niet kan vluchten of dat al weet dat de fightreactie (freeze,flight,fight,faint) de makkelijkste oplossing is, zal zeker eveneens steigeren.
.
Nadya schreef:Zucht....
Kan er met mijn pet niet bij dat mensen van een 4-jarige al van alles verwachten. Vaak zelfs al veel te veel met alle gevolgen van dien.....
en niks bijzonders..........
KiWiKo schreef:wat is er braaf aan willen steigeren en omdraaien?
edit domme typo
Urielle schreef:KiWiKo schreef:nogmaals een steigeraar heeft meer dan genoeg vertrouwen........ vooral in zichzelf!!
Een bang paard wat het gevoel heeft dat hij niet kan vluchten of dat al weet dat de fightreactie (freeze,flight,fight,faint) de makkelijkste oplossing is, zal zeker eveneens steigeren.
Patsab schreef:KiWiKo schreef:wat is er braaf aan willen steigeren en omdraaien?
edit domme typo
Daar is ook niks braaf aan, maar wel aan het feit dat hij daarna toch de stap zet om door te lopen! In mijn geval is het gewoon dat alles nieuw is voor hem en sommige dingen gewoon weg nog eng zijn, zie er het nut niet van in om hem op dat punt op zijn flikker te geven.
Uitzonderingen daar gelaten, als een paard het echt doet om zijn ruiter af te werpen ala maar het probleem is dat de TS de reden niet weet.
en niks buitensporigs braaf aan 
JoviBan schreef:Urielle schreef:
Precies.
Om zo zwart-wit en kortzichtig te stellen dat een steigeraar meer dan genoeg (zelf)vertrouwen heeft, getuigt echt van gebrek aan inzicht en feeling.
Toen mijn paard veel steigerde, had ze helemaal geen vertrouwen. Voor outsiders leek het wel zo (en vonden ook dat ik haar maar even flink moest aanpakken), maar ik voelde en zag aan mijn paard dat het niet zo was, dat ik het ergens anders in moest zoeken (wat ik ook heb gedaan).
Mijn en Urielle's paard zullen geen uitzonderingen zijn (geweest; mijn paard steigert al jaren niet meer).
. Het blijft een dier waar wij mensen dingen van vragen die je rustig hoort op te bouwen. Doe je dat niet, moet je ook niet zeuren als het paard keihard aan geeft dat je teveel vraagt.
JoviBan schreef:Om zo zwart-wit en kortzichtig te stellen dat een steigeraar meer dan genoeg (zelf)vertrouwen heeft, getuigt echt van gebrek aan inzicht en feeling.
Toen mijn paard veel steigerde, had ze helemaal geen vertrouwen. Voor outsiders leek het wel zo (en vonden ook dat ik haar maar even flink moest aanpakken), maar ik voelde en zag aan mijn paard dat het niet zo was, dat ik het ergens anders in moest zoeken (wat ik ook heb gedaan).
Mijn en Urielle's paard zullen geen uitzonderingen zijn (geweest; mijn paard steigert al jaren niet meer).
Citaat:a inderdaad, als hij toch de wil toont om mijn kant op te gaan ondanks dat hij het eng vindt, dan is hij braaf ja, het is nog altijd een dier en geen machine die vlekkeloos zal luisteren zoals jij waarschijnlijk verwacht van je paard, het is en blijft een vluchtdier. Ik kan niet van een 4 jarige verwachten dat hij overal maar op zijn gemakkie langs loopt zonder daar af en toe eens problemen mee te hebben.
vind ik eerder normaal
Dat vertelde het verhaal van het meisje dat ik kende dat het had geprobeerd dan weer niet.Nadya schreef:Als je teveel vraagt van een paard is het je eigen schuld als je een dier treft die denkt ''ammehoela, hier ben ik nog niet aan toe'' of ''mens, wat wil je nou van me?". Het blijft een dier waar wij mensen dingen van vragen die je rustig hoort op te bouwen. Doe je dat niet, moet je ook niet zeuren als het paard keihard aan geeft dat je teveel vraagt.
![]()
Ik zie in het dagelijks leven vooral dit soort acties bij paarden die overvraagt worden. Zeker op deze jonge leeftijd.![]()
.
Urielle schreef:JoviBan schreef:Om zo zwart-wit en kortzichtig te stellen dat een steigeraar meer dan genoeg (zelf)vertrouwen heeft, getuigt echt van gebrek aan inzicht en feeling.
Yep, de mijne steigert als ie net op een nieuwe stal staat (en ik moet weer verhuizen *kreun* ).
Als ik die er door probeer te pakken krijgt ie het echt zwart voor zijn ogen, is geen contact meer mee te krijgen, compleet van de wereld van angst en paniek. Dus ik probeer het punt waarop hij gaat steigeren te vermijden tot hij weer wat bij zinnen is, met een week of twee functioneert hij wel weer.
Heb ik ook uit moeten proberen hoor![]()
KiWiKo schreef:en als ik naar mezelf kijk, dan weet ik dat het zowel bij mijn lesklanten als bij mezelf NOOIT een paard zal stigeren omdat het gewoonweg niet anders meer kan.........
Maar van TS weet ik het ook niet, en ook niet van de anderen in dit topic. KiWiKo schreef:dat zijn de paarden die je even laat gaan met een "zozozozo kalmpjes aan meid" fluisterens![]()

niet van de uitzonderingen
Bubsj schreef:Ik ga zelf trouwens ook maar voor water in plaats van ei, ik zie al voor me hoe mijn paard nog 2 uur op buitenrit loopt terwijl ei over haar zwarte manen aan het druipen is..
KiWiKo schreef:Nadya schreef:Zucht....
Kan er met mijn pet niet bij dat mensen van een 4-jarige al van alles verwachten. Vaak zelfs al veel te veel met alle gevolgen van dien.....
hoe bedoel je............ dat een 4 jarige gewoon zijn ruiter draagt, of mee kan op een buitenrit.......... desnoods een L proef loopt is niet echt gek of veel gevraagd van zo een dier...........
is gewoon een basisopleidingen niks bijzonders..........
Gewoon luisteren moeten ze vanaf dag 1 al........ als het effe kan