Paard stijgert... Ei gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paard stijgert... Ei gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:08

schrikken, opzij springen, wegrennen...... is allemaal prima geen probleem......... steigeren is ALTIJD een probleem Haha!

en een steigeraar heeft juist heel veel vertrouwen, vooral in zichzelf Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:09

Zucht....
Kan er met mijn pet niet bij dat mensen van een 4-jarige al van alles verwachten. Vaak zelfs al veel te veel met alle gevolgen van dien..... Verdrietig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:11

Urielle schreef:
KiWiKo schreef:
nogmaals een steigeraar heeft meer dan genoeg vertrouwen........ vooral in zichzelf!!

Niet per definitie met je eens.
Een bang paard wat het gevoel heeft dat hij niet kan vluchten of dat al weet dat de fightreactie (freeze,flight,fight,faint Knipoog ) de makkelijkste oplossing is, zal zeker eveneens steigeren.
.

maar daar schaar ik niet de "NU even niet" paarden onder.........

en als ik naar mezelf kijk, dan weet ik dat het zowel bij mijn lesklanten als bij mezelf NOOIT een paard zal stigeren omdat het gewoonweg niet anders meer kan.........

laatst nog een topic op bokt over een steigeraar.......... en dan zie je die foto's en dan zeg ik ook............ " gek he, dier klan nergens anders heen dan omhoog"

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:13

Als ik in een rolstoel zit of met inwendige bloedingen in het ziekenhuis lig, of een schedelbasisfractuur heb... dan interesseert het me bar weinig of ik dat heb opgelopen door een vierjarige of een zestienjarige Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:13

Nadya schreef:
Zucht....
Kan er met mijn pet niet bij dat mensen van een 4-jarige al van alles verwachten. Vaak zelfs al veel te veel met alle gevolgen van dien..... Verdrietig

hoe bedoel je............ dat een 4 jarige gewoon zijn ruiter draagt, of mee kan op een buitenrit.......... desnoods een L proef loopt is niet echt gek of veel gevraagd van zo een dier...........

is gewoon een basisopleiding Haha! en niks bijzonders..........

Gewoon luisteren moeten ze vanaf dag 1 al........ als het effe kan Haha!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:14

KiWiKo schreef:
wat is er braaf aan willen steigeren en omdraaien?

edit domme typo

Daar is ook niks braaf aan, maar wel aan het feit dat hij daarna toch de stap zet om door te lopen! In mijn geval is het gewoon dat alles nieuw is voor hem en sommige dingen gewoon weg nog eng zijn, zie er het nut niet van in om hem op dat punt op zijn flikker te geven.
Uitzonderingen daar gelaten, als een paard het echt doet om zijn ruiter af te werpen ala maar het probleem is dat de TS de reden niet weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:15

Urielle schreef:
KiWiKo schreef:
nogmaals een steigeraar heeft meer dan genoeg vertrouwen........ vooral in zichzelf!!

Een bang paard wat het gevoel heeft dat hij niet kan vluchten of dat al weet dat de fightreactie (freeze,flight,fight,faint Knipoog ) de makkelijkste oplossing is, zal zeker eveneens steigeren.

Precies.
Om zo zwart-wit en kortzichtig te stellen dat een steigeraar meer dan genoeg (zelf)vertrouwen heeft, getuigt echt van gebrek aan inzicht en feeling.
Toen mijn paard veel steigerde, had ze helemaal geen vertrouwen. Voor outsiders leek het wel zo (en vonden ook dat ik haar maar even flink moest aanpakken), maar ik voelde en zag aan mijn paard dat het niet zo was, dat ik het ergens anders in moest zoeken (wat ik ook heb gedaan).
Mijn en Urielle's paard zullen geen uitzonderingen zijn (geweest; mijn paard steigert al jaren niet meer).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:16

Patsab schreef:
KiWiKo schreef:
wat is er braaf aan willen steigeren en omdraaien?

edit domme typo

Daar is ook niks braaf aan, maar wel aan het feit dat hij daarna toch de stap zet om door te lopen! In mijn geval is het gewoon dat alles nieuw is voor hem en sommige dingen gewoon weg nog eng zijn, zie er het nut niet van in om hem op dat punt op zijn flikker te geven.
Uitzonderingen daar gelaten, als een paard het echt doet om zijn ruiter af te werpen ala maar het probleem is dat de TS de reden niet weet.

Dus dan is hij braaf omdat hij gewoon doet wat je van hem vraagt zonder dat je gekke dingen vraagt......... want je vraagt hem slechts om de richting op te gaan die jij wil, en in het tempo wat jij wil............ volgens mij is dat heel normaal Haha! en niks buitensporigs braaf aan Lachen

Kijk vind een paard een punt eng......... dan stel je hem gerust, maar hoort hij nog steeds te gehoorzamen aan je hulpen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:17

JoviBan schreef:
Urielle schreef:

Precies.
Om zo zwart-wit en kortzichtig te stellen dat een steigeraar meer dan genoeg (zelf)vertrouwen heeft, getuigt echt van gebrek aan inzicht en feeling.
Toen mijn paard veel steigerde, had ze helemaal geen vertrouwen. Voor outsiders leek het wel zo (en vonden ook dat ik haar maar even flink moest aanpakken), maar ik voelde en zag aan mijn paard dat het niet zo was, dat ik het ergens anders in moest zoeken (wat ik ook heb gedaan).
Mijn en Urielle's paard zullen geen uitzonderingen zijn (geweest; mijn paard steigert al jaren niet meer).

ik had je er graag bijgehad de laatste 25 jaar Jovi Haha! Haha!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:20

Mij is vertelt dat je dan even zijn oren aan moet raken want dan denken ze dat ze hun hoofd stoten en gaan ze omlaag.

Met een ei zit het hele paardenhoofd onder het ei en wat hierboven ook al gezegt word dat je net snel genoeg moet zijn om dat ei op zijn hoofd kapot te duwen.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:21

@ Kiwiko,

Ja inderdaad, als hij toch de wil toont om mijn kant op te gaan ondanks dat hij het eng vindt, dan is hij braaf ja, het is nog altijd een dier en geen machine die vlekkeloos zal luisteren zoals jij waarschijnlijk verwacht van je paard, het is en blijft een vluchtdier. Ik kan niet van een 4 jarige verwachten dat hij overal maar op zijn gemakkie langs loopt zonder daar af en toe eens problemen mee te hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:22

Als je teveel vraagt van een paard is het je eigen schuld als je een dier treft die denkt ''ammehoela, hier ben ik nog niet aan toe'' of ''mens, wat wil je nou van me?" Clown . Het blijft een dier waar wij mensen dingen van vragen die je rustig hoort op te bouwen. Doe je dat niet, moet je ook niet zeuren als het paard keihard aan geeft dat je teveel vraagt. Duivel

Ik zie in het dagelijks leven vooral dit soort acties bij paarden die overvraagt worden. Zeker op deze jonge leeftijd. Ja

Nogmaals, wij kennen dit paard niet, we kennen de ruiter niet, maar willen wel graag dat alles met harde hand aangepakt wordt. Vragen jullie je nooit af of dat wel terecht is?
Met het gegeven dat het hier om een jong paard gaat? 4 jaar vind ik nog aardig baby, hoor. Ja

Nogmaals, ik zie het gegeven de informatie in dit topic meer als vertrouwensprobleem. Daar moet TS mee aan de slag. Desnoods met hulp van een kundig iemand of een ander rustig paard of iets in die trant. Maar goed, gaat ze de strijd aan wens ik haar en vooral haar paard succes.

Bekijk het eens vanuit het paard en niet vanuit de mens. Steigeren is voor ons imponerend gedrag, want het beseft je te doen inzien dat paarden veel en veel sterker zijn dan wij. Maar verdiep je eens in wat steigeren daadwerkelijk inhoudt voor een paard. Zeker in combinatie met de leeftijd, de ervaring (die nooit heel veel zal zijn bij een 4-jarige) en het zelfvertrouwen van een paard met die leeftijd.

Urielle

JoviBan schreef:

Yep, de mijne steigert als ie net op een nieuwe stal staat (en ik moet weer verhuizen *kreun* ).
Als ik die er door probeer te pakken krijgt ie het echt zwart voor zijn ogen, is geen contact meer mee te krijgen, compleet van de wereld van angst en paniek. Dus ik probeer het punt waarop hij gaat steigeren te vermijden tot hij weer wat bij zinnen is, met een week of twee functioneert hij wel weer.
Heb ik ook uit moeten proberen hoor Bloos

Neemt niet weg dat er ook meer dan genoeg dominante draken tussen zitten die een heel stuk opknappen als je ze duidelijk maakt dat dit eens en nooit weer was. Haha!

KiWiKo

Citaat:
a inderdaad, als hij toch de wil toont om mijn kant op te gaan ondanks dat hij het eng vindt, dan is hij braaf ja, het is nog altijd een dier en geen machine die vlekkeloos zal luisteren zoals jij waarschijnlijk verwacht van je paard, het is en blijft een vluchtdier. Ik kan niet van een 4 jarige verwachten dat hij overal maar op zijn gemakkie langs loopt zonder daar af en toe eens problemen mee te hebben.

hoeft ook niet, maar ik geef alleen maar aan dat gewoonweg luisteren naar de hulpen nou niet iets is wat ik buitensporig braaf vind Lachen vind ik eerder normaal Haha!

Neemt niet weg dat je het paard natuurlijk gerust stelt Lachen

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:23

Maar als ik jou was zou ik aan de hand gaan lopen (is er dan niets aan de hand?) en anders met andere paarden erbij gaan rijden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:24

Om nog even op de openingspost terug te komen... hoe krijg je dat stukgeslagen ei in vredesnaam weer van het hoofd af gepoetst..? Clown Dat vertelde het verhaal van het meisje dat ik kende dat het had geprobeerd dan weer niet.

Had toen ik eerder postte trouwens niet helemaal door dat het om een 4-jarige ging, dus sluit me bij deze aan bij Nadya.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:25

Nadya schreef:
Als je teveel vraagt van een paard is het je eigen schuld als je een dier treft die denkt ''ammehoela, hier ben ik nog niet aan toe'' of ''mens, wat wil je nou van me?" Clown . Het blijft een dier waar wij mensen dingen van vragen die je rustig hoort op te bouwen. Doe je dat niet, moet je ook niet zeuren als het paard keihard aan geeft dat je teveel vraagt. Duivel

Ik zie in het dagelijks leven vooral dit soort acties bij paarden die overvraagt worden. Zeker op deze jonge leeftijd. Ja

.

Hier ben ik het helemaal mee eens ABSOLUUT!!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:26

Bij die jonkies is het allemaal ook nog wat anders. Maar ondanks dat die van ts pas 4 is, hij doet het wel steeds op dezelfde plek. Dat probeer je er natuurlijk eerst op een vertouwlijke lieve manier uit te rijden, maar op den duur is het afgelopen. Juist met die jonkies! Stel je voor anders kampt zo over 10 jaar nog met die problemen (alleen heeft ze dan een sterker volwassen bespierd zelfverzekerd paard ipv een baby)

Ik ga zelf trouwens ook maar voor water in plaats van ei, ik zie al voor me hoe mijn paard nog 2 uur op buitenrit loopt terwijl ei over haar zwarte manen aan het druipen is..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:26

Urielle schreef:
JoviBan schreef:

Yep, de mijne steigert als ie net op een nieuwe stal staat (en ik moet weer verhuizen *kreun* ).
Als ik die er door probeer te pakken krijgt ie het echt zwart voor zijn ogen, is geen contact meer mee te krijgen, compleet van de wereld van angst en paniek. Dus ik probeer het punt waarop hij gaat steigeren te vermijden tot hij weer wat bij zinnen is, met een week of twee functioneert hij wel weer.
Heb ik ook uit moeten proberen hoor Bloos

dat zijn de paarden die je even laat gaan met een "zozozozo kalmpjes aan meid" fluisterens Haha! Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:31

KiWiKo schreef:
en als ik naar mezelf kijk, dan weet ik dat het zowel bij mijn lesklanten als bij mezelf NOOIT een paard zal stigeren omdat het gewoonweg niet anders meer kan.........

Kan best dat weet ik niet Lachen Maar van TS weet ik het ook niet, en ook niet van de anderen in dit topic.

Mijn eigen beest is nog NOOIT in paniek weggecrosst, heeft twee keer gebokt ooit en geeft geen schrikreacties of kijkerigheid. Zijn reactie is steevast, vaak bliksemsnel, ineens op zijn rug omslaan. Geen idee waarom hij niet probeert weg te rennen, maar blijkbaar is daar ofwel al een reactie aangeleerd (maar hij was nog niet zadelmak?) ofwel hij voelt zich mentaal opgesloten/onder druk gezet. Vanaf de eerste keer dat ik die aan de longe had, eerste keer lalalalala met halstertje en een losse longe, sloeg hij geregeld om. En ik denk zelf: omdat hij weet dat ik van hem verwacht dat ie naar voren gaat en hij in principe 100% gehoorzaamd, maar zijn instinct hem toeschreeuwt dat het eng is, dat dat een mentale blokkade oplevert, die leidt tot steigeren.

Maar goed, dat is gissen en geen idee wat voor vlees TS in de kuip heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:32

KiWiKo schreef:
dat zijn de paarden die je even laat gaan met een "zozozozo kalmpjes aan meid" fluisterens Haha! Haha!

Indeed, tegenwoordig doe ik alsof ik niks gemerkt heb en ga door met waar ik mee bezig was. En dat werkt nog het beste momenteel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:33

Ik vraag me af wat dit paard doet als er een ander ervaren paard mee loopt. Wedden dat 'ie dan niet steigert??? Of wel??? Daar ben ik nou benieuwd naar......

Altijd op hetzelfde punt, tja, ik weet niet of TS in de buurt woont, maar ik zou best eens willen kijken wat er dan precies gebeurt. Waar woon je, TS????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:33

maar dat zijn er maar een paar Urielle Haha! Haha!

doorsnee genomen (lees gemiddelde steigeraar) doet dit puur omdat het weet dat het dan zn zin krijgt Lachen

En ik ga hier uit van het doorsnee paard Haha! niet van de uitzonderingen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:34

Bubsj schreef:
Ik ga zelf trouwens ook maar voor water in plaats van ei, ik zie al voor me hoe mijn paard nog 2 uur op buitenrit loopt terwijl ei over haar zwarte manen aan het druipen is..

En vrouwen leggen kapitalen bij de kapper voor een coupe soleil Vork

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 11:35

KiWiKo schreef:
Nadya schreef:
Zucht....

hoe bedoel je............ dat een 4 jarige gewoon zijn ruiter draagt, of mee kan op een buitenrit.......... desnoods een L proef loopt is niet echt gek of veel gevraagd van zo een dier...........

is gewoon een basisopleiding Haha! en niks bijzonders..........

Gewoon luisteren moeten ze vanaf dag 1 al........ als het effe kan Haha!

Bedankt!

Nadya, ze luisterde wel in het begin zo veel gevraagd is dat niet om te gaan wandelen hoor!
Ik woon in Belgie dicht bij Frankrijk...
Ik vraag hier enkel naar oplossingen die kunnen bestaan, ik heb genoeg moed om ze aan te pakken maar wil liever eerst wat anders proberen en sommige vergeten te lezen dat het eerst wél goed ging alvorens ze begon te steigeren!
Ze schrikt zeer zelden, loopt niet weg... bedoel er is niets mis met mijn paard hoor, ik zoek de juiste aanpak gewoon!
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 24-07-08 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt