paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:20

Oke, op die manier.

Nou, hopen dat Santhorst bevalt! Dan kunnen we een keer op de buitenrit, paar dat ik rij staat vlakbij Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:33

Ik heb nog even een opmerking.... het gedrag van dit paard is natuurlijk niet alleen maar aan Meetje te wijten, ze heeft hem nog geen jaren en jaren en het is dus erg goed mogelijk dat hij, wat hij nu presenteert, op zijn eerdere adres heeft ingereden.
Daarbij benadruk ik nog eens dat een erg goed springpaard vaak heet en erg loperig is. Denk maar niet dat mensen als jullie en ik Okidoki foutloos door een B-parcours krijgen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:36

suleilitha schreef:
Ik heb nog even een opmerking.... het gedrag van dit paard is natuurlijk niet alleen maar aan Meetje te wijten, ze heeft hem nog geen jaren en jaren en het is dus erg goed mogelijk dat hij, wat hij nu presenteert, op zijn eerdere adres heeft ingereden.
Daarbij benadruk ik nog eens dat een erg goed springpaard vaak heet en erg loperig is. Denk maar niet dat mensen als jullie en ik Okidoki foutloos door een B-parcours krijgen...

Vind je hier een beetje aanvallend over komen naar de mensen die hier goedbedoeld advies geven eerlijk gezegd. Dat is IMO nergens voor nodig. Meetje is immers evenzeer maar "een mens zoals wij" Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:42

Nee hoor, het is zeer zeker niet aanvallend bedoeld, hoor. Helaas heb ook ik ooit een paard gehad met dezelfde kunsten als die van Meetje, dier had jaren Z gesprongen, met succes overigens maaarrrrr had één nadeeltje, er zat alleen een gas op en geen rem, en dat rij je er niet zomaar even uit. Over het algemeen zijn hooggeklasseerde springpaarden echt niet de gemakkelijksten, dat wilde ik nog even benadrukken en als je een Z-springer aankoopt, zou je kunnen weten dat het niet de makkelijkste weg is om er zelf verder mee te komen in de springerij.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:44

En ook Meetje kan Oki niet zomaar door een parcours krijgen, maar daar gaat het hier toch niet om. Ze zit met een rijtechnisch probleem en niet met de vraag of ze Okidoki door een parcours kan krijgen.
Het feit dat een paard heet en loperig is, maakt hem geen topspringer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:46

ik heb nog niet echt begrepen dat dit een hooggeklasseerd paard is, maar mss heb ik iets gemist.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:52

Hij schijnt goed te kunnen springen en 1m60 is appeltje eitje zag ik staan..
Ach ik kan ook wel een paard over 1m30 krijgen maar een parcours kom ik niet rond hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:54

Paard is bij de vorige eigenaar ZZ-opgeleid naar men zegt...
Verder wilde ik alleen maar even benadrukken dat de paarden die het goed den in de springsport, juist niet de gemakkelijkste zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:56

maar dat is iets anders dan een ervaren hooggeklasseerd paard Knipoog Overigens vind ik dat nog steeds geen reden om het rennen dan maar als zijn schuld te zien Knipoog

En talentvol (niet iets wat ik zou zeggen van een 11jarige maar goed) of niet, als je geen tempocontrole hebt wordt ook 80 cm helemaal niets, en ik spreek uit ervaring Knipoog

Suleilitha, waar lees jij dat dan? Dat laatste kan het geval zijn maar dat is zeker geen 100 % waarheid. Er zijn er zat die wel keurig aan de hand het 1.30 rondlopen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:58

Meetje22 schreef:
Para je hebt pb Knipoog
Hij mag al een uurtje en soms 2 uurtjes in de paddock los,zovaak als mogelijk is.
Ik vind het verschrikkelijk dat zo'n dier de hele dag in zn stal om zich heen loopt te turen.
Dus hoe vaker ie eruit kan hoe beter.
Stomme is dat je dan zou zeggen dat ie wel lekker zn energie eruit gooit maar niks is minder waar Clown
Meneer loopt suf 2 keer heen en weer,gaat rollen, staat op,schut zich uit en verzet vervolgens geen stap meer.
Gaat alleen maar kijken wat de rest aan het doen is Haha!

Jakkiebakkie, hij traint dus 2 en een half uur per dag, mag 1 of twee uurtjes naar buiten, en staat verder zo'n 19 a 20 uur op stal te koekeloeren?
Ik heb maar 1 woord voor je: verhuizen met dat paard! Ik wordt er al ongelukkig van als ik het lees.
Oh wacht, ik heb nog een woord: toom je ambitie een beetje in, en schroef die trainingen eens naar beneden.
Tussen iedere inspanning moet 48 uur zitten om het geestelijk en lichamelijk te verwerken.... hij wordt hier gewoon tureluurs van, en dat kan je hem niet kwalijk nemen.
Vanzelfsprekend is het niet mijn bedoeling lelijk tegen je te doen hoor.... maar dit is natuurlijk eerder 'sloopwerk' dan 'opbouwend werken'.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:58

suleilitha schreef:
Paard is bij de vorige eigenaar ZZ-opgeleid naar men zegt...
Verder wilde ik alleen maar even benadrukken dat de paarden die het goed den in de springsport, juist niet de gemakkelijkste zijn.

Een paard dat B springt is wat mij betreft nog geen goed presterend paard, maar dat ziet ieder voor zich denk ik

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:00

Meetje22 schreef:
Zodra ie een hindernis ziet is meneer niet meer te houden en een flinke opstop heeft ook echt geen zin.
Hij is loopt maar te drammen en die hindernis trekt em als een magneet aan.

Dit heeft Mickey dus ook!! Ik heb vandaag gesprongen, en voor de hindernis is ze niet te houden! ze springt uit zichzelf aan, zonder mijn hulpen, en zonder dat ik dat wil.
Ze vind het zóó leuk, en ze wil zóó graag, dat ze echt als een speer eroverheen racet!
Niet te houden die gekke knol ! Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:02

behalve dat zijn de paarden die in de top springen niet zoals deze. Waar die vergelijking wegkomt. Iedereen moet eens ophouden de toppaarden als monsters te beschrijven, de meesten zijn gewoon goed en fijn te rijden en 9 van de 10 keer makkelijker te rijden. Alleen dan moet je wel de juiste knoppen vinden, en dat ontbreekt bij de meeste ruiters Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:03

Ninx schreef:
Meetje22 schreef:
Para je hebt pb Knipoog
Hij mag al een uurtje en soms 2 uurtjes in de paddock los,zovaak als mogelijk is.
Ik vind het verschrikkelijk dat zo'n dier de hele dag in zn stal om zich heen loopt te turen.
Dus hoe vaker ie eruit kan hoe beter.
Stomme is dat je dan zou zeggen dat ie wel lekker zn energie eruit gooit maar niks is minder waar Clown
Meneer loopt suf 2 keer heen en weer,gaat rollen, staat op,schut zich uit en verzet vervolgens geen stap meer.
Gaat alleen maar kijken wat de rest aan het doen is Haha!

Jakkiebakkie, hij traint dus 2 en een half uur per dag, mag 1 of twee uurtjes naar buiten, en staat verder zo'n 19 a 20 uur op stal te koekeloeren?
Ik heb maar 1 woord voor je: verhuizen met dat paard! Ik wordt er al ongelukkig van als ik het lees.
Oh wacht, ik heb nog een woord: toom je ambitie een beetje in, en schroef die trainingen eens naar beneden.
Tussen iedere inspanning moet 48 uur zitten om het geestelijk en lichamelijk te verwerken.... hij wordt hier gewoon tureluurs van, en dat kan je hem niet kwalijk nemen.
Vanzelfsprekend is het niet mijn bedoeling lelijk tegen je te doen hoor.... maar dit is natuurlijk eerder 'sloopwerk' dan 'opbouwend werken'.

Ik heb contact met dr gehad en ze gaat vd week bellen/kijken/afspraak maken bij een stal in Wassenaar die in ieder geval in de zomer 24/7 weidegang in groepsverband heeft en prima springlessen en materiaal.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:10

mijn advies zou zijn : laat het diertje lekker 2 dagen in de week niet onder het zadel.. maar als hij dat springen dan zo leuk vind een dagje vrijspringen.. en die andere dag: hoelang stond hij buiten? 3 uur toch ofzo? misschien proberen dit iets te verlengen en verder lekker m met rust laten?

en 2.5 uur training op een dag op 1 kilo brok vind ik inderdaad ook wel een beetje te veel.. is 1.5 uur niet genoeg? gezien hij ook nog met zijn vriendjes mag spelen?

Probeer anders hem de weide op te krijgen.. dat hoeft niet 24/7 te zijn.. kan ook gewoon alleen overdag zijn Ja

Klein vraagje.. niet aanvallend bedoelt! Had je met danka niet al dezelfde problemen? (zo niet heb ik niks gezegt hoor!)
want anders kan het zijn dat jij je gewoon onbewust heeeel druk maakt voor het springen..
probeer op je paard te stappen en af en toe te controleren of je even heel diep in kan ademen.. en daarna even alles loslaten en even "inzakken" Dat je zelf weer geheel rustig ben zegmaar..
Laatst bijgewerkt door smurffie op 09-07-08 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:11

@ Patsur & Meetje: kijk, dit is goed nieuws! En zo krijgt dit topic vliegensvlug een hele positieve wending!
Leuk om elkaar op die manier uit de brand te helpen!
Tja, een gelukkig paard is een makkelijker paard.... ik weet zeker dat je van zo'n beslissing de vruchten gaat plukken Meetje!
Succes Haha!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 16:27

smurffie schreef:
mijn advies zou zijn : laat het diertje lekker 2 dagen in de week niet onder het zadel.. maar als hij dat springen dan zo leuk vind een dagje vrijspringen.. en die andere dag: hoelang stond hij buiten? 3 uur toch ofzo? misschien proberen dit iets te verlengen en verder lekker m met rust laten?

en 2.5 uur training op een dag op 1 kilo brok vind ik inderdaad ook wel een beetje te veel.. is 1.5 uur niet genoeg? gezien hij ook nog met zijn vriendjes mag spelen?

Probeer anders hem de weide op te krijgen.. dat hoeft niet 24/7 te zijn.. kan ook gewoon alleen overdag zijn Ja

Klein vraagje.. niet aanvallend bedoelt! Had je met danka niet al dezelfde problemen? (zo niet heb ik niks gezegt hoor!)
want anders kan het zijn dat jij je gewoon onbewust heeeel druk maakt voor het springen..
probeer op je paard te stappen en af en toe te controleren of je even heel diep in kan ademen.. en daarna even alles loslaten en even "inzakken" Dat je zelf weer geheel rustig ben zegmaar..

Nee hoor met Danka totaal niet.
Daar had je eerder het probleem mee dat die niet vooruit te branden was Haha!
Heerlijk om mee buiten te rijden maar niet voor wedstrijden.
Geeft ook niet,niet ieder paard is even fanatiek.
Danka kon weleens fel zijn met buitenrijden maar dan had ze er gewoon zin in,maar die rende echt niet door je bit heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:28

nee ik krijg okidoki het parcours niet rond.
Omdat IK de slechte ruiter ben.
Niet omdat het paard "het allemaal zo verpest heeft."

Nee omdat ik het dan zo heb verpest

Mooi als hij daar in wassenaar zou kunnen komen staan Ja

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 16:31

runningkawa schreef:

Met het zo verpest heeft werd gedoeld op het feit dat ie zo aan de haal ging.
Dat ie als een gek begon te scheuren zonder op enige hulp te reageren.
En niet dat het zijn schuld is dat iets niet soepel verliep.
Fijn dat mn zinnen zo lekker verdraaid worden Clown
Overigens werden we toen ook tweede dus zo "verpest"heeft ie het niet Haha!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:31

Beste bokkers,

Springtechnisch gezien kan ik niet overmeepraten want daar heb ik niet zo'n verstand van maar ik wil wel even het een en ander kwijt.

*Het verhaal over weidegang is totaal waar, de stal waar meetje op verblijft is een erg groot complex met weinig land. paarden lopen daar beperkt buiten omdat er geen andere mogelijkheid is. Hier in omstreken vind je zelden zo'n wedstrijd gerichte stal dus klopt dit helemaal.

Ik ken meetje langer als vandaag en haar hart zit zeker op de goede plaats voor dieren, zelf is zij ook een groot voorstander van 24/7 buiten.

Over of meetje rijtechnisch het allemaal wel kan ben ik 200% van overtuigt dat dat wel goed zit, tuurlijk maat iedereen fouten daar ben je mens voor. Maar rijtechnisch gezien is meetje een dik gevorderde.

Over de training, oke 2,5 uur perdag trainen op 1 kilo biks is idd erg veel gevraagt. Probeer hem desnoods zelf bij te voeren.

@smurffie: Danka had deze problemen niet. Danka was gewoon meer een recreatie paardje (ipv sport)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:36

Meetje22 schreef:
runningkawa schreef:

Met het zo verpest heeft werd gedoeld op het feit dat ie zo aan de haal ging.
Dat ie als een gek begon te scheuren zonder op enige hulp te reageren.
En niet dat het zijn schuld is dat iets niet soepel verliep.
Fijn dat mn zinnen zo lekker verdraaid worden Clown
Overigens werden we toen ook tweede dus zo "verpest"heeft ie het niet Haha!

en omdat hij het zo verpest heeft gooi je om hem te helpen er een zwaar bit in

Zo staat het echt in je eigen geschreven stukje meetje Lachen

Citaat:
Ik rij hem nu met pessoabit met springen (en zelfs met pelhalm in met crossen)omdat ie het allemaal zo verpest heeft.
Hij had een martingaal om met een dubbelgebroken trens maar hij is toen zo met me aan de haal gegaan dat ik em heb beloofd dat ie me dat nooit meer zou flikken en dat ik hem daarbij zou helpen Knipoog
Natuurlijk is het rot als ik met een pessoabit moet springen,had liever ook met een trens gereden.

Hij gaat niet aan de haal om jou te pesten...hij gaat aan de haal omdat hij dat kan bij jou.
Omdat jij de controle mist, jou dressuur niet in ode is.
Niet! het paard is fout.

en 2e...dan heb je mazzel met de kwaliteiten van dit paard...
Niet door het rijden zoals het hoort....

Ik ben liever laatste met een net parcours, dan 1e met een ongecontroleerde raket... je kunt erop wachten of hij land een keer in de oxer..

En dan helpt hij je ook niet meer...dan gaat hij vol de remmen in als het niet meer past bij de sprong

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:48

Sorry dat heb ik dan fout onthouden! mijn excuus!

Maar dan zou ik toch inderdaad voor weidegang gaan kijken Ja en wellicht wat meer krachtvoer.. als je dit trainingschema graag wil behouden teminste, persoonlijk zou ik het trainingsschema een stukje inkorten Ja

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:43

Miracle_ schreef:
Meetje22 schreef:
Zodra ie een hindernis ziet is meneer niet meer te houden en een flinke opstop heeft ook echt geen zin.
Hij is loopt maar te drammen en die hindernis trekt em als een magneet aan.

Dit heeft Mickey dus ook!! Ik heb vandaag gesprongen, en voor de hindernis is ze niet te houden! ze springt uit zichzelf aan, zonder mijn hulpen, en zonder dat ik dat wil.
Ze vind het zóó leuk, en ze wil zóó graag, dat ze echt als een speer eroverheen racet!
Niet te houden die gekke knol ! Clown

dat probleem heb ik ook gehad, maar t is op te lossen (en ik spring nog steeds op een trensje), gewoon door heel consequent dressuurmatig te gaan springen

Verder ben ik t geheel met de meeste hier eens, geef t paard wat rust en zoek de fout bij jezelf en niet in t paard...

Makita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:51

ik denk dat je ook bijv.

aan de ene kant van de bak 1 hindernis neerzetten en dan er de hele tijd dressuur matig omheen en tussen door enz rijden
ik had zelf ook een tijdje dat probleem met mijn verzorg haflinger
als het maar hoger werd dan werdie rustiger!
maar als het laag werd dan vond ze het niks aan ze ging d'r heel hard opaf en ze sprong heel vlak dus stoote ze de balk eraf
maar ik heb gewoon net zo lang getraind (met behulp van mijn instructeur) en doorgezet en toen lukte het
ik heb ook veel dresuurwerk gedaan terwijl de andere aan het springen waren of dat er hindernissen stonden
en langermahand word ze steeds rustiger!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:13

En Meet, Santhorst al gebeld?