stijgeren - staken - bokken - hoofd te hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Re: stijgeren - staken - bokken - hoofd te hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:25

hier even een overzicht hoe we het gaan aanpakken :
*haar tanden zijn nu gecontroleerd , ze had haken , en deze zijn verwijderd.
*nu gaan we haar lichaam door de ostheopate late controleren.
*vervolgens kopen we nieuw passend! zadel.
*als dat allemaal inorde is, ga ik er voor de 1ste keer zelf terug op. Dit om na te kijken hoe ze reageert en haar niet meteen aan te pakken zoals het er bij ons in de africhtingsstal aan toe gaat.
*is ze braaf en reageert ze goed, dan rij ik erop en ook mijn instructeur.
*is ze nog steeds lastig halen we er de paardenfluisteraar bij.. dan ga ik het eens bitloos proberen..
als dat allemaal niets opleverd zien we wel weer verder..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:29

Heb je mijn post ook gelezen op de vorige pagina?

Vlak die mogelijkheid ook zeker niet uit.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:30

superwoman schreef:
Er was in het begin niks mis.
Sinds zij er nog maar kort mee bezig zijn, gaat er véél mis.
Een groene pony kopen voor en groene ruiter = zachtjes uitgedrukt niet slim en als je kijkt naar het resultaat, vraag ik me zeer sterk af of het wel slim is om ermee door te gaan.
Als de ts denkt van wel, vraag ik me sterk af hoe ze dat wil gaan doen...en waarom zij denkt dat na dit snel verkregen resultaat het wel gaat lukken.

nogmaals : we zijn de pony gaan proberen bij de vorige eigenaars : toen liep ze wat met haar hoofd omhoog en ging de galop wat moeilijk.. dus toen waren er al "problemen" maar hier was ze niet "stout"..
van de 1ste keer rijden bij ons op stal ging het al mis.. vluchten enz..

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:32

Maanling schreef:
Heb je mijn post ook gelezen op de vorige pagina?

Vlak die mogelijkheid ook zeker niet uit.

welke bedoel je juist ? Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:33

Maanling schreef:
Nu je zo schrijft lief in de omgang maar een draak met rijden gaat er ineens een lampje bij mij branden. Pling
(even teruggekeken in je openingspost en het blijkt idd om een merrie te gaan)

Wij hebben er namelijk zo eentje in pension staan.

Gruwelijk mooi paard, verscheidene keuringen gewonnen en uberlief in de omgang.

Tot je erop ging zitten. Ze is bij ons gekomen omdat de eigenaar er geen raad meer mee wist. Staleigenaresse kwam er ook niet doorheen. Wat je schrijft, stijgeren, bokken, niet langs een bepaalde hoek willen. Ik heb nog nooit een merrie zó lelijk zien doen.

Toen zijn de onderzoeken begonnen. Staleigenaresse vond het een té groot contrast, zo lief in de omgang en zo vreselijk met rijden. Ze was ervan overtuigd dat er meer aan de hand moest zijn. Merrie is ingespoten en op rust gezet voor haar knieen. Dat hielp wel, maar niet afdoende.

Ze stond vaak erg opgetrokken in de heupen en was met poetsen wat lastig op haar flanken. Wat blijkt: merrieproblemen (vraag me niet precies wat)

Ze staat nu op Regumate en waar ze vroeger in de binnenbank nog niet te rijden was, rijdt de schoondochter van de eigenaar er nu in de buitenbak keurig mee rond. Als alles goed gaat wilt dit meisje er mee gaan springen. Die regumate maakt gewoon alle verschil.

Merrie is nu te rijden. Toen ik het voor het eerst zag was het echt een wondertje!

Heb het er eens over met je dierenarts, hij of zij zal weten wat voor onderzoeken er nodig zijn om eea uit te sluiten of te bevestigen.

Deze dus.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:36

Maanling schreef:
Maanling schreef:
Nu je zo schrijft lief in de omgang maar een draak met rijden gaat er ineens een lampje bij mij branden. Pling
(even teruggekeken in je openingspost en het blijkt idd om een merrie te gaan)

Wij hebben er namelijk zo eentje in pension staan.

Gruwelijk mooi paard, verscheidene keuringen gewonnen en uberlief in de omgang.

Tot je erop ging zitten. Ze is bij ons gekomen omdat de eigenaar er geen raad meer mee wist. Staleigenaresse kwam er ook niet doorheen. Wat je schrijft, stijgeren, bokken, niet langs een bepaalde hoek willen. Ik heb nog nooit een merrie zó lelijk zien doen.

Toen zijn de onderzoeken begonnen. Staleigenaresse vond het een té groot contrast, zo lief in de omgang en zo vreselijk met rijden. Ze was ervan overtuigd dat er meer aan de hand moest zijn. Merrie is ingespoten en op rust gezet voor haar knieen. Dat hielp wel, maar niet afdoende.

Ze stond vaak erg opgetrokken in de heupen en was met poetsen wat lastig op haar flanken. Wat blijkt: merrieproblemen (vraag me niet precies wat)

Ze staat nu op Regumate en waar ze vroeger in de binnenbank nog niet te rijden was, rijdt de schoondochter van de eigenaar er nu in de buitenbak keurig mee rond. Als alles goed gaat wilt dit meisje er mee gaan springen. Die regumate maakt gewoon alle verschil.

Merrie is nu te rijden. Toen ik het voor het eerst zag was het echt een wondertje!

Heb het er eens over met je dierenarts, hij of zij zal weten wat voor onderzoeken er nodig zijn om eea uit te sluiten of te bevestigen.

Deze dus.

bij haar kan je er wel op gaan zitten.. het is alleen wanneer je de teugels oppakt dat ze begint te klieren..
je kan haar ook overal poetsen , ze maakt nergens geen probleem van.
dierenarts komt binnekort ook , dan vraag ik het eens Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:43

JoviBan schreef:
Mag ik de link naar het andere topic over dit betreffende paard?

Nog wel even iets (in het algemeen) over dat er in het begin niks mis was met dit paard: dat zegt in feite (mij iig) nog niets. Wie weet hoe het dier geïntimideerd is en afgestompt bij TS kwam, en zich nu durft te uiten.
Ik zeg niet dat dit zo is, maar dat het kàn. Daarom wil ik ook graag het andere topic lezen. Knipoog

[HAW] probleempaardje aan het werk..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:44

Citaat:
bij haar kan je er wel op gaan zitten.. het is alleen wanneer je de teugels oppakt dat ze begint te klieren..
dierenarts komt binnekort ook , dan vraag ik het eens

Jep... was bij Vanity ook...

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:48

Maanling schreef:
Citaat:
dierenarts komt binnekort ook , dan vraag ik het eens

Jep... was bij Vanity ook...

oke Lachen ik zal er ook eens navraag over doen Lachen

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:50

kellykeuhh schreef:
*als dat allemaal inorde is, ga ik er voor de 1ste keer zelf terug op. Dit om na te kijken hoe ze reageert en haar niet meteen aan te pakken zoals het er bij ons in de africhtingsstal aan toe gaat.
*is ze nog steeds lastig halen we er de paardenfluisteraar bij.. dan ga ik het eens bitloos proberen..

Wat ontzettend vervelend voor je zeg, vooral omdat het zo'n lief paard is in de omgang.

Mocht je uit kunnen sluiten dat het niet medisch is en de oorzaak niet in het zadel zit. Dan kun je misschien petra vlasbom proberen. Ze kan best één keer een slecht ervaring hebben gehad met het oppakken van de teugels, bijvoorbeeld een te harde ruk of haar tanden deden zo danig pijn dat dat haar nog bij staat. Zelfs als je erachter komt dat het zadel niet goed ligt dan heeft ze er misschien toch een trauma aan overgehouden. Ik zou eens de referenties lezen op haar site, een paar referenties zijn erg herkenbaar aan jouw situatie.

Succes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:54

kellykeuhh schreef:

Dierenkliniek??????

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:54

Heb geduld het is een hele jonge pony, die komt bij een nieuwe eigenaar ze zal je altijd uitgaan testen en als jij ook nog niet zo veel ervaring hebt zo als ik op de foto's zie althans ervaring je mist een stukje ervaring voor het rijden en omgaan met jonge paarden denk ik, je zegt dat je er zelf nu op let na dat je de foto's hebt gezien ik hoop dat je dat ook doet, want op deze manier vraag je de reactie dat je paardje zijn hoofd in de lucht gooit, en met dat stijgeren zodra je voelt dat je paardje omhoog komt moet je haar al vooruit drijven en je handen iets naar voren doen voorwaarts denken. en dat overzichtje dat je maakt is goed, en ik zou nog meer aan je zit werken je komt erg naar voor en met het stijgeren is dat erg lastig lijkt mij als je geen kop stoot van je paardje wil hebben.
maar ga er ook voor zorgen dat je echt goed les krijgt want dat is heel belangrijk.
En misschien trek je te veel aan de teugels dat ze gaat klieren, probeer een met lange teugel te rijden in stap en in draf en dan ga je ze in draf stukje bij beetje oppakken maar hou die ontspanning in je handen en hou je heanden stil dit zijn hele belangrijke dingen zeker bij een jong paard. als je te onrustig bent of frunnikt dan worden hun ook vervelend in hun hoofd. Ik denk dat basis dingen doen heel belangrijk is als ze medisch niets mankeert. Dus met lose teugel rijden en aan voorwaarts denken dus vanachteruit en veel figuren rijden let op stelling probeer haar los te krijgen in haar lijf dus ook kleine figuren veel overgangen hou haar op een leuke manier aan het werk. en als dat goed gaat probeer je dus stukje bij beetje op te pakken en haar een beetje voorwaarts neer waarts te rijden.

en nagefelijk rijden probeer het echt goed van achteruit te doen daar zit de motor werk veel met je zit en je kuit. en met twee teugels gelijke druk geven tot dat ze nageeft en dan je hand helemaal ontspannen wel contact houden. Wat mijn instructeur dan zegt lucht in je handen, voel wat je doet.

en anders zou ik toch een medisch onderzoek laten doen, kijken op rug problemen.
En indd wat al genoemd werd is zeker der tanden 2 keer per jaar na laten kijken nu heb je dat gedaan kan je over een half jaar dus weer proberen.

En over dat buiten zetten ik had net een andere topic gelezen dus die haalde ik door elkaar. maar ik heb wel je hele topic gelezen maar ik kon er niks uit halen over het in de wei staan, dit was wat ik onthouden had maar dat was van een andere topic. dus bij deze sorry!

succes ik hoop dat je goede keuzes maakt en dat je een fijn paardje krijgt.
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 08-07-08 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:00

Kingsley2 schreef:
Heb geduld het is een hele jonge pony, die komt bij een nieuwe eigenaar ze zal je altijd uitgaan testen en als jij ook nog groen bent dan ga je zeker tegen dingen aan lopen.
en dat overzichtje dat je maakt is goed,
en probeer er voor te zorgen dat je haf meer naar buiten mag het liefst dag en nacht hij is drie dat is zo goed voor hem. En dan kan je hem als hij te dik wordt best 3 of 4 nachten per week binnen halen dat doe ik ook met mijn tink omdat hij anders mega wordt.
maar ga er ook voor zorgen dat je echt goed les krijgt want dat is heel belanangrijk.
En misschien trek je te veel aan de teugels dat ze gaat klieren, probeer een met lange teugel te rijden in stap en in draf en dan ga je ze in draf stukje bij beetje oppakken maar hou die ontspanning in je handen en hou je heanden stil dit zijn hele belangrijke dingen zeker bij een jong paard. als je te onrustig bent of frunnikt dan worden hun ook vervelend in hun hoofd.

en nagefelijk rijden probeer het echt goed van achteruit te doen daar zit de motor werk veel met je zit en je kuit. en met twee teugels gelijke druk geven tot dat ze nageeft en dan je hand helemaal ontspannen wel contact houden. Wat mijn instructeur dan zegt lucht in je handen, voel wat je doet.

en anders zou ik toch een medisch onderzoek laten doen, kijken op rug problemen.

succes ik hoop dat je goede keuzes maakt en dat je een fijn paardje krijgt.

zelf ben ik geen groene ruiter Knipoog
paard staat hele dag en nacht buiten ( zo is ze het gewoon ) en ze heeft altijd het gezelschap van mijn haflinger.
verder kan je even het hele topic lezen over hoe ik ze rijd etc.. Lachen
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:39

KiWiKo schreef:
Dier is hartstikke boos............ en terecht! Ik vind jou wel een nette rustige ruiter.. (dat even ter verduidelijking)

maar mag ik nou een hele stomme vraag stellen..........?

WAT denk je op het moment dat je een 5 jarige groene ponie koopt voor je onervaren vriend?

Dit is exact wat ik me ook afvraag Verward

Ik lees hier van alles over het paardje omscholen, maar imo zijn de eigenaren degenen die omgeschoold moeten worden....

Een pony voor een onervaren vriend?
TS wiens houding allesbehalve netjes is?

Je HAW topic is gesloten, anders zou ik daar RT commentaar geven, hier zal ik het er bij houden dat ik het allerbelabberdst vind, en dat de pony imo zéér terecht in de staak is Boos!

Voor uitgebreid commentaar mag je me pb-en, maar het zal neit mals zijn

Misschien zijn er idd medische problemen, maar die zijn niet de oorzaak van jullie problematiek. Er is imo maar een oorzaak, en dat is dat jullie geen van beiden de ervaring (in iedere zin van het woord) hebben voor het rijden en opvoeden van een jong paard Boos!

Ik heb maar 1 advies: verkoop de merrie, en stuur je vriend voorlopig de eerste jaren fijn naar een manege. Neem zelf goede les met je Haflinger, en ga paardenervaring op doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:59

Yamcha schreef:
Je HAW topic is gesloten, anders zou ik daar RT commentaar geven, hier zal ik het er bij houden dat ik het allerbelabberdst vind, en dat de pony imo zéér terecht in de staak is Boos!

Voor uitgebreid commentaar mag je me pb-en, maar het zal neit mals zijn

Kom op zeg. Boos!
Wat was er eerder, de kip of het ei.
Maw, hoe kun jij op de foto's zien dat het rijtechnische aspect de oorzaak is. Wellicht is het een gevolg.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:07

Ik vind het heel knap dat je zo je best doet voor de pony, en opzoek gaat naar de oorzaak van het probleem.
Ik moet eerlijk zeggen dat als die van mij was geweest dat ik die knol Duivel acuut had teruggebracht, dit was toch niet waar je naar op zoek was?
Maar nogmaals alle respect dat je zo je best doet voor de pony. Ja

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:08

Onbegrijpelijk dat je zo'n paard koopt voor een onervaren iemand. De foto's in je andere topic laten duidelijk zien dat hij al op de andere stal zo deed. Dit paard heeft heel duidelijk een groot probleem en dat is niet zo maar even op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:13

Ik kan het niet nalaten te zeggen, dat je in een uur tijd, door onoordeelkundig te rijden, een paard zover kunt afbreken dat er professionele hulp aan te pas moet komen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:07

Ik heb de foto's gezien, en dit paard moet echt heel anders gereden gaan worden........ op de eerste foto's zie je al dat dit dier nergens anders heen KAN dan omhoog.....

Hij zet zich helemaal vast, jij ook...... nah, plaatje rond zou ik zeggen.......

Dit gaat echt van kwaad tot erger, ik kan je slechts een advies geven......... en dat is NIET meer opstappen, laat dat paard doorrijden door een GOEDE ruiter die weet wat die doet. Die kan het paard ohz zo gymnastiseren dat het zijn lijf weer goed gaat gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:17

OK Kim, jij kunt dit beter verwoorden dan wie ook hier op Bokt, denk ik.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:24

KiWiKo schreef:
Ik heb de foto's gezien, en dit paard moet echt heel anders gereden gaan worden........ op de eerste foto's zie je al dat dit dier nergens anders heen KAN dan omhoog.....

Hij zet zich helemaal vast, jij ook...... nah, plaatje rond zou ik zeggen.......

Dit gaat echt van kwaad tot erger, ik kan je slechts een advies geven......... en dat is NIET meer opstappen, laat dat paard doorrijden door een GOEDE ruiter die weet wat die doet. Die kan het paard ohz zo gymnastiseren dat het zijn lijf weer goed gaat gebruiken.

Dit is precies wat ik ook wil zeggen.
Uit de openingspost blijkt al dat je eigenlijk helemaal geen goed idee hebt over hoe een jong paard aangereden moet worden. Je probeert hem gewoon zo snel mogelijk in een bepaalde houding te laten lopen die jij in je hoofd hebt zonder na te denken over hoe je dat eigenlijk zou moeten bereiken. Je hebt er ook totaal geen ervaring mee.

Het is misschien moeilijk te aanvaarden maar het probleem ligt niet bij het paard. Jij en je vriend hebben beiden nog niet de ervaring die nodig is om een groen paard in te rijden en dat heeft het probleem doen ontstaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:25

JoviBan schreef:
Maw, hoe kun jij op de foto's zien dat het rijtechnische aspect de oorzaak is. Wellicht is het een gevolg.

nee dat zie je heel duidelijk op de foto's

Afbeelding

hier zie je heel duidelijk dat de ruiter het paard aan alle kanten hindert en heel veel spanning geeft.....

en waar kan je dan als enige mogelijkheid nog heen......

juist omhoog

Afbeelding

dit is puur een rijtechnische fout! en niks anders

Op alle foto's zie je een stugge, strakke, gespannen ruiterhand..... en paarden reageren daar nou eenmaal zo op.

Als hier een ruiter op gaat zitten die los laat, en gewoon van achteren naar voren rijd en het beest op eigen benen laat lopen........ dan is er echt geen probleem, nog geen pas......... misschien wat verzet omdat het lijf het wat moeilijk aankan vanwege het vastzitten, maar die goede ruiter die kan hem daar heel fijn doorheen rijden ZONDER enige poespas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:27

Juist en vooral aan deze foto's zie je dat dit iig een ruiterfout is. Dier kan nergens heen, behalve omhoog. Teugels juist loslaten en van achter naar voren rijden, dan hou je ze te alle tijden voorwaarts in plaats van "luchtwaarts".

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:27

inderdaad kiwiko

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:31

Daar heb je geen paardenfluisteraar voor nodig, of ben jij paardenfluisteraar geworden, Kiwiko?