scherper bit!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:35

zoals hierboven ook al een paar keer aangehaald.. het kost echt wel tijd hoor...
Ik ben al bijna een jaar bezig mijn pony aan te leren rustig te blijven op wandeling en weet je waarom ? omdat ik erg graag bitloos wil wandelen... Ik galopeer en draaf pas sinds kort, dat is dus pas na een maand of 8 a 9 dat dat ging.

Ik had het mezelf ook gemakkelijk kunnen maken door er een stang of een pessoatrens in te steken natuurlijk...

Ergens terug geeft de TS aan dat ze geen verstand heeft van bitten en dat was dus ook mijn vermoeden in mijn vorige post... Als je geen verstand hebt van bitten en dus niet weet wat dat bit precies doet in de mond van je paard, moet je niet met scherpe bitten rijden, want dan gaat het helemaal mis...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:58

Meetje22 schreef:
Ik ga altijd naar hypo leidschendam en ben super tevreden.
Heb al diverse bitten gekocht omdat mijn paarden best een harde mond hebben/hadden en mn witte ventje gewoon vol door het bit heenknalt( mede door mensen als de TS)

Het spijt me om te zeggen, maar jij bent een van de mensen als de ts, bijna geen van de paarden in je profiel heeft een normaal bit in, ik zie een pessoabit met de teugels op het laatste ringetje. Verward Een paard dat een harde mond heeft daar ga je juist geen scherper bit in hangen, dat is symptoombestrijding, je gaat juist zorgen dat ze weer fijn reageren op een zacht bitje.. En om iemand zo te beschuldigen zegt meer over jou als over haar. Het is haar eigen keuze wat zij doet met haar paard, nu moet je 'haar soort mensen' niet gaan beschuldigen voor problemen die jij hebt met jou paarden!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:11

hmm, jammer dat TS niet wil luisteren naar de adviezen.

Heb je wel les? Wat zei je instructrice ervan?

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:13

Lara_Silver schreef:
Meetje22 schreef:
Ik ga altijd naar hypo leidschendam en ben super tevreden.
Heb al diverse bitten gekocht omdat mijn paarden best een harde mond hebben/hadden en mn witte ventje gewoon vol door het bit heenknalt( mede door mensen als de TS)

Het spijt me om te zeggen, maar jij bent een van de mensen als de ts, bijna geen van de paarden in je profiel heeft een normaal bit in, ik zie een pessoabit met de teugels op het laatste ringetje. Verward Een paard dat een harde mond heeft daar ga je juist geen scherper bit in hangen, dat is symptoombestrijding, je gaat juist zorgen dat ze weer fijn reageren op een zacht bitje.. En om iemand zo te beschuldigen zegt meer over jou als over haar. Het is haar eigen keuze wat zij doet met haar paard, nu moet je 'haar soort mensen' niet gaan beschuldigen voor problemen die jij hebt met jou paarden!

Juist en het is MIJN keuze wat ik de mond van mijn paard hang.
Maar zolang hier zelden of nooit vragen of probleem topics van mijn paarden sta weet ik blijkbaar wel waar ik mee bezig ben,dus hou je beschuldigingen voor je !!!!!
En daarnaast zijn dit geen kleine paarden die je zo maar even houd mocht het fout gaan.
Het is nog nooit fout gegaan maar je weet nooit en dan is iets meer te vertellen hebben toch wel handig.
En om dan met een zacht bitje naar buiten te gaan is al helemaal niet verantwoord.

edit: heb even in je profiel gekeken maar dat is lekker penny met je pony.
Vind jou dus ook niet echt de aangewezen persoon om mij op punten te wijzen Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:28

Meetje22 schreef:
Juist en het is MIJN keuze wat ik de mond van mijn paard hang.
Maar zolang hier zelden of nooit vragen of probleem topics van mijn paarden sta weet ik blijkbaar wel waar ik mee bezig ben,dus hou je beschuldigingen voor je !!!!!
En daarnaast zijn dit geen kleine paarden die je zo maar even houd mocht het fout gaan.
Het is nog nooit fout gegaan maar je weet nooit en dan is iets meer te vertellen hebben toch wel handig.
En om dan met een zacht bitje naar buiten te gaan is al helemaal niet verantwoord.

Hahaha, wind je toch niet zo op, ik wijs je alleen op je uitspraken. KnipoogJij beschuldigt een persoon die enkel advies vraagt en dus nog niet zulke bitten er in hangt. En moet iedereen die problemen heeft met zijn paard een topic starten op bokt? Dan zou het een drukke boel worden hier! ROFL

En om maar even te zeggen, als een paard echt weg wilt houdt je hem met geen enkel bit op deze aardbol.
Een paard kan altijd schrikken, maar als ze onder het rijden een loopje met je nemen (dus door het bit knallen) hang je er zeker weten geen scherper bit in. Dan ga je werken aan de verstandshouding tussen jou en je paard. Want daar zit het probleem! Mijn pony deed dit eerst ook, na een week consequent oefenen op het remmen was het probleem compleet over! Nu hobbel ik lekker bitloos/ op een appelbitje buiten. Waar kennis ophoudt, beginnen de hulpmiddelen zeg ik altijd maar. Knipoog

Je kunt een probleem altijd via 2 wegen oplossen; of je doet het makkelijk, door je fysieke macht te vergroten dmv een scherper bit/slof/wat er allemaal nog wordt gebruikt..
Of je lost het rijtechnisch op, zoekt het probleem, de oorzaak en gaat er aan werken zonder ook maar iets aan het harnachement te veranderen, eerder aan het paard of aan jezelf.

Deze post zou zeker ook heel nuttig zijn voor de TS.. Scheve mond

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:39

en toch komt zij verstandiger over dan sommige anderen

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:44

Meetje22 schreef:

Ik heb het al eerder in dit topic gezegt; met een scherper bit bereik je juist alleen maar meer paniek bij een paard als hij aan de kletter gaat. Je denkt zelf meer "controle' over je paard te hebben met allerlei vreemde bitten, terwijl het alleen maar averechts werkt.
Wat denk je zelf wat je paard in een panieksituatie doet als hij ook nogeens een zootje pijnprikkels van dat scherpe bit in zijn mond voelt?

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:48

ben blij dat er toch nog mensen zijn die toch gewoon een stang (scharen bit) er in hangen en ook weten hoe ze er mee om gaan. Buitenrijden is om te ontspannen en dan hoef je niet alles met je benen en zit te doen. Dat doe ik in de bak wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:51

Maar we hebben het nou even over TS, die niet eens wil proberen om de verstandhouding tussen haar en haar paard te veranderen. Kijk, als je daar nou eerst mee wat doet en het lukt dan vervolgens echt niet, dan kun je eens voorzichtig verder gaan kijken. Al geloof ik echt niet, dat dat hoeft als het probleem goed aangepakt wordt.
Paarden zijn dieren die graag samen werken, althans, dat is mijn persoonlijke ervaring. Dat je er soms heel veel tijd, heel veel oefening en heel veel geduld in moet stoppen, hoort erbij. Het zijn nou eenmaal geen machines. En wij mensen doen vaak heel veel fout, waardoor de communicatie fout gaat tussen paard en mens. Maar owee, als je dat van jezelf zegt, he. Clown
Nee, leg de fout maar weer bij het paard neer...... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:55

Als je gewend bent op je benen en zit te rijden dan gaat dat juist vanzelf buiten ook...zodat het juist ontspannen is...
En dat je niet de ijzerwaren afdeling van de Gamma leeg hoeft te plunderen om te kunnen gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:00

Whahahaha, RK..... Haha!

Ik snap ook het probleem niet van het rijden op zit/benen. Doe dat altijd al, zit helemaal in mijn systeem. Zo hoor je te rijden, maar sommigen kunnen dat blijkbaar niet. Wat een geweldige rijkunsten zullen die dan hebben, zeg.... Clown

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:03

jullie zijn zeker van die figuren die het paard buiten ook aan de teugel laten lopen en werken zodat ze het verschil niet eens merken van binnen of buiten rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:04

gigil schreef:
jullie zijn zeker van die figuren die het paard buiten ook aan de teugel laten lopen en werken zodat ze het verschil niet eens merken van binnen of buiten rijden.

Wat????? Haha!
Mag ik even in de lach schieten....... ROFL

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:07

Nadya schreef:
gigil schreef:

Wat????? Haha!
Mag ik even in de lach schieten....... ROFL

WHAAAHAHAHAHAA!!!!..ik lach even gezellig met je mee Nadya!!....mag wel he??..... ROFL ROFL

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:09

Jaaaa hoor, Joepju, lach maar lekker mee..... Knipoog
Mijn god, die moet ik mijn vriendinnen vertellen..... ROFL ROFL
(of mijn vriend, die is ook net begonnen met paardrijden, maar hij kent al jaren mijn manier van rijden Knipoog ).

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:11

trouwens, die van mij is ook met een halstertje te rijden hoor.of bitloos, of enkelgebroken of dubbelgebroken bitje. Maar als ik mijn westernspullen op heb hoort daar gewoon een bit met scharen bij, Buitenrijden is voor mij ontspanning en voor mijn paard ook. Tuurlijk heb je wel je been eraan en zit je goed maar je doet nu net of ik alleen met een ijzerwinkel erin kan rijden. Maar kan het ook erg goed zonder. maar ja paard vind het niet erg en heeft nog nooit iets gehad in zijn mond (wondjes) of iets dergelijks en hij doet gewoon heel braaf zijn mondje open voor het scharenbit. Nou als het zeer zou doen zou hij zijn mondje echt niet opendoen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:13

splash1999 schreef:
klopt maar heeft hij ook een bepaald patroon dat hij er vandoor gaat?

naar huis denk ik Haha!

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:13

gigil schreef:
trouwens, die van mij is ook met een halstertje te rijden hoor.of bitloos, of enkelgebroken of dubbelgebroken bitje. Maar als ik mijn westernspullen op heb hoort daar gewoon een bit met scharen bij, Buitenrijden is voor mij ontspanning en voor mijn paard ook. Tuurlijk heb je wel je been eraan en zit je goed maar je doet nu net of ik alleen met een ijzerwinkel erin kan rijden. Maar kan het ook erg goed zonder. maar ja paard vind het niet erg en heeft nog nooit iets gehad in zijn mond (wondjes) of iets dergelijks en hij doet gewoon heel braaf zijn mondje open voor het scharenbit. Nou als het zeer zou doen zou hij zijn mondje echt niet opendoen.

Mag ik vragen hoe oud je bent

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:16

gigil schreef:

Brrrrr....scharenbit...alleen het woord al.....krijg er de koude rillingen van....

Maar gigil...geef toe dat je vorige opmerking niet al te snugger was.... Nors opkijken
En ook niet zo aardig eigenlijk.... Scheve mond

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:19

Idd, scharenbit, brrrrrr.... dat woord alleen al. Maar goed. Scheve mond

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:23

Laat mij eens weten wat er mis is met een scharenbit als je er goed mee omgaat en een zachte hand hebt en je paardje het niet erg vindt

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:26

ben trouwens 32 en rij al ruim 20 jaar paard

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:26

gigil schreef:
Laat mij eens weten wat er mis is met een scharenbit als je er goed mee omgaat en een zachte hand hebt en je paardje het niet erg vindt

Die vraag wil ik best beantwoorden....als je eerst antwoord geeft op onze vragen? Nors opkijken Haha!

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:27

wat wil je weten dan?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:28

gigil schreef:

Uhm nee.. doet het niet.. Nors opkijken Slechts een paard wat volledig reageert op zit en neckreining mag zo een bit in. Waarom denk je dat westernpaarden pas vanaf 6 jaar met scharen gereden worden? Omdat ze er dan pas klaar voor zijn/ voor zijn opgeleid. Met zo een bit hoor je enkel met 1 hand te rijden. Knipoog

Dus nee je hebt geen gelijk, het hoort er niet bij! Dat je met westernoutfit rijdt betekend het niet dat je western rijdt en dan is met zo een bit rijden uit den boze.