tong over het bit leggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joepju

Re: tong over het bit leggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:23

NHEfan schreef:
Ik had gevraagd waarom bitloos niet mogelijk zou zijn, maar heb eigenlijk nog geen antwoord hierop gezien, alleen maar dat je dit niet wilt.
Als je echt van je paard houdt, probeer dan een oplossing te zoeken waar je hem geen pijn mee doet, alsjeblieft!
Weet je dat het bit zelfs een vervorming/beschadiging van de kaak kan veroorzaken? Dit is misschien niet eens zo gemakkelijk door een DA te constateren, alleen met foto's.....
Wie weet hoeveel pijn hij heeft.... Ik moet er niet aan denken.

Libra had al geschreven dat het bij concoursen niet toegestaan is om bitloos te rijden. Vandaar dat ze daar geen zin in heeft. Ik vind het nog steeds ronduit belachelijk dat het in de dressuur en dus ook in de drafsport niet toegestaan is...kan iemand mij aangeven wat de gedachte daar achter is??? Misschien dat Libra hier antwoord op kan geven???Die hele KNHS snap ik voor geen meter...zo primitief als de ko&*%$re... Frusty Trouwens; er word al eeuwen bitloos gereden...maar nee hoor; bij een wedstrijd MAG het niet...Op deze manier worden mensen zoals Libra dus gedwongen om van deze " oplossingen" te bedenken...
Ik weet iig zeker dat een paard veeeeel makkelijker te houden is met een bitloos hoofdstel, en vooral veel makkelijker terug te nemen is. Geen panty's of elastieken in die mond proppen, ennuuuuu...happy mouth bitten???? mijn god; wie die naam verzonnen heeft...die bestaan dus niet he!!....hoe verzin je het?? Verward

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:06

libralietje schreef:
A_N_O_U_K schreef:
Hulp zoeken!
Vaak is dit een rijtechnisch probleem!

dankjewel heb ik ook al lang gedaan maar de conclusie is al heel lang dat dit nu voor haar een gewoonte is en is moeilijk om het er uit te krijgen.

gr lie

Als je weet dat het een gewoonte is die ze al zolang heeft...wat denk je dan nu nog te kunnen oplossen? Had je dat al niet veel eerder moeten doen?? En Panty's en elastieken zijn helemaal belachelijk. Zoek het probleem in de mond van je paard of je eigen hand. Je zult zelf maar een panty of elastiek aan je tong hebben!!!! hoe zal je zelf reageren denk je?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:34

Joepju schreef:
NHEfan schreef:
Ik had gevraagd waarom bitloos niet mogelijk zou zijn, maar heb eigenlijk nog geen antwoord hierop gezien, alleen maar dat je dit niet wilt.
Als je echt van je paard houdt, probeer dan een oplossing te zoeken waar je hem geen pijn mee doet, alsjeblieft!
Weet je dat het bit zelfs een vervorming/beschadiging van de kaak kan veroorzaken? Dit is misschien niet eens zo gemakkelijk door een DA te constateren, alleen met foto's.....
Wie weet hoeveel pijn hij heeft.... Ik moet er niet aan denken.

Libra had al geschreven dat het bij concoursen niet toegestaan is om bitloos te rijden. Vandaar dat ze daar geen zin in heeft. Ik vind het nog steeds ronduit belachelijk dat het in de dressuur en dus ook in de drafsport niet toegestaan is...kan iemand mij aangeven wat de gedachte daar achter is??? Misschien dat Libra hier antwoord op kan geven???Die hele KNHS snap ik voor geen meter...zo primitief als de ko&*%$re... Frusty Trouwens; er word al eeuwen bitloos gereden...maar nee hoor; bij een wedstrijd MAG het niet...Op deze manier worden mensen zoals Libra dus gedwongen om van deze " oplossingen" te bedenken...
Ik weet iig zeker dat een paard veeeeel makkelijker te houden is met een bitloos hoofdstel, en vooral veel makkelijker terug te nemen is. Geen panty's of elastieken in die mond proppen, ennuuuuu...happy mouth bitten???? mijn god; wie die naam verzonnen heeft...die bestaan dus niet he!!....hoe verzin je het?? Verward

Bij uitzonderingen mag er wel bitloos gestart worden, is ook al eerder gezegt.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:36

midgie schreef:
Bij uitzonderingen mag er wel bitloos gestart worden, is ook al eerder gezegt.

ohw...sorry; had ik gemist. Nou , dan lijkt het me duidelijk; gelijk bitloos gaan proberen!!!!, want het mag dus....en natuurlijk staat het welzijn van mijn paard boven mijn drang om zonodig punten te scoren in mijn wedstrijden toch? Of zeg ik nu dingen die ik graag wil horen...maar helaas niet gebeuren.... No Cheer

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:48

midgie:
sjonge jonge jonge . wat kan jij giga! overdrijven.
je kan toch wel gewoon wat uitproberen. of door middel van een panty (ik heb het ook vaker gezien in de draf sport) of elastick of bitten of fysio of bitloos. kan heus geen kwaad hoor als je iets uitprobeerd. en midgie: doe niet of dat paard dood gaat! alsjebieft zeg. Vork

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:57

Ach, vroeger hadden de mensen minder technieken en mogelijkheden en voldeed een panty. Tegenwoordig hebben we dure bandjes, ringetjes, lepeltjes etc. Het effect blijft natuurlijk hetzelfde als de panty Lachen

NHEfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:12

Tegenwoordig.... hebben we allerlei mogelijkheden tot onze beschikking om nieuwe dingen te leren, opvattingen op te pikken.....
Maar dan moet je wel willen en je openstellen voor ideën die JOU misschien nu net ff niet zo uitkomen.
En weet je het is is toch maar een paard?? Heeft ie pijn??? Gaat ie heus niet dood van hoor.
Het wordt hier letterlijk gezegd.

Sommige mensen... kiezen ervoor om onwetend te blijven.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:15

Dan heb iik ook een raadsel

mijn paard doet haar tong achter het bit gedurende het rijden, komt dus veel slijm bij kijken, en gooit hem er niet over heen.
heb al een dubbelgeborke bit in de kast gehangen, heb een kk corectie bit geprobert, een roller bitje wat er nu in zit doet ze het niet.. maar is niet echt zacht.

weet iemdand wat ik hier mee aan moet?

ps je mag allen bit loos als je dispensatie aanvraagt, en die krijg je waarschijnlijk niet.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:19

NHEfan schreef:
Tegenwoordig.... hebben we allerlei mogelijkheden tot onze beschikking om nieuwe dingen te leren, opvattingen op te pikken.....
Maar dan moet je wel willen en je openstellen voor ideën die JOU misschien nu net ff niet zo uitkomen.
En weet je het is is toch maar een paard?? Heeft ie pijn??? Gaat ie heus niet dood van hoor.
Het wordt hier letterlijk gezegd.

Sommige mensen... kiezen ervoor om onwetend te blijven.

Je hoort mij niet over het feit of ik voor- of tegenstander ben hoor Lachen Alleen dat het effect hetzelfde is. Er wordt soms zo denigrerend gedaan over de panty, terwijl het effect hetzelfde is als vele andere technieken. Dat was mijn punt.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:29

ben ik met je eens ilja Bloos
waarom kun je niet gewoon dingen uitproberen je merkt vanzelf wel waneer een paard echt pijn heeft.
dan moet je natuurlijk meteen stoppen. sommige dinegn worden gezien als dierenmishandeling terwijl sommige mensen ze nog nooit hebben gezien dus oordeel niet zo snel.

NHEfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:33

Ik heb ook nog nooit iemand met een strop om zijn hals gezien, strak dan hè... en toch weet ik dat dat zeer moet doen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:35

Tja en sommige mensen kicken daar weer op, wurgsex heet het dan Lachen Zo kun je wel door blijven emmeren, maar TS heeft daar even niets aan, want het lost haar probleem niet op.

NHEfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:54

Mmmm denk dat je even vergeet waarom ik deze vergelijking maat. Sommige dingen hoef je niet te zien of mee te maken om te weten dat het niet goed is... snap je.

Mijn punt is vooral een oplossing te zoeken waarmee het paard niet geschaad wordt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:00

Ik vind het die manier met die panty echt belachelijk!
Ik kan alleen zeggen; zoek hulpen en onderzoek wat er werkelijk mis is.

Overigens vind ik het ook een beetje vreemd dat er nu pas wat aan gedaan gaat worden, dit probleem speelt al langer...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:03

Maar jij vergeet steeds dat ik niet voor of tegen ben Lachen En wie zegt dat wurgsex niet goed is? En dan komen we gelukkig weer terug bij de discussie... een tonglepel, elastiek, panty etc. kan een hulpmiddel zijn, net als al die talloze andere als thiedemann, martingaal (durf ik nu ook de slof te noemen?), sporen, zweepje. En veel van deze hulpmiddelen helpen een probleem op te lossen. Daarvoor zijn het hulpmiddelen en geen martelwerkthuigen. Hoewel ik denk (heb even je profiel bekeken) dat jij geen van de genoemde middelen zult willen gebruiken. Tja, da's dan een ander inzicht, maar nogmaals, geen oplossing voor TS.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:04

LiNdA1986 schreef:
Ik vind het die manier met die panty echt belachelijk!
Ik kan alleen zeggen; zoek hulpen en onderzoek wat er werkelijk mis is.

Overigens vind ik het ook een beetje vreemd dat er nu pas wat aan gedaan gaat worden, dit probleem speelt al langer...

Ach Linda, gebruik jij dan met longeren een heel duur koord, of gewoon een strotouwtje om bij te zetten?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:06

Terug naar TS. Ik ben bang dat het niet alleen een rijkunstig probleem is (hoewel dat ongetwijfeld de oorzaak is geweest), maar dat het inmiddels ook een gewoonte is geworden. En een gewoonte is moeilijk af te leren.

Insigne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:21

Er wordt hier gesproken over de meest paardvriendelijke manier en wat een paard van nature doet. Maar gaan jullie dan niet wat ver? Een paard hoort van nature ook geen mensen op zijn rug te dragen, hoort niet over hindernissen te springen e.d. Een tong vult de hele paardenmond, dus een bit hoort er niet in thuis. Maar een zadel hoort toch ook niet op een paardenrug thuis? Maar dat weerhoudt ons er toch ook niet van om geheel met de paardensport te stoppen en paarden weer in het wild rond te laten lopen? Dus de argumenten over wat een paard van nature doet kunnen wel geschrapt worden, zolang diegenen ook niet stoppen met rijden.
Mijn pony gooit al jaren zijn toch over het bit. Ik rijd dan ook met een rubbere tonglepel, waar hij geen last van lijkt te hebben. Proberen zonder tonglepel? Verder dan het bit indoen kom ik niet. Dus bij mij werkt een tonglepel gewoon heel goed.
Het enige wat de TS vroeg was een manier op dit te stoppen, zij vroeg niet om de mening van anderen over deze manieren.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:22

Ik ben het zoooooooo met je eens ! Lachen

NHEfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:31

Ilja000 schreef:
Maar jij vergeet steeds dat ik niet voor of tegen ben Lachen En wie zegt dat wurgsex niet goed is? En dan komen we gelukkig weer terug bij de discussie... een tonglepel, elastiek, panty etc. kan een hulpmiddel zijn, net als al die talloze andere als thiedemann, martingaal (durf ik nu ook de slof te noemen?), sporen, zweepje. En veel van deze hulpmiddelen helpen een probleem op te lossen. Daarvoor zijn het hulpmiddelen en geen martelwerkthuigen. Hoewel ik denk (heb even je profiel bekeken) dat jij geen van de genoemde middelen zult willen gebruiken. Tja, da's dan een ander inzicht, maar nogmaals, geen oplossing voor TS.

Ik had het over een koord om je hals... iemand anders moest daar zo nodig wurgsex van maken en dat was alleen om een vergelijking te maken...

En inderdaad, naar mijn mening zijn alle "hulp"middelen erop gericht om het paard, door middel van een pijnprikkel te laten doen wat wij willen. En je hebt het goed begrepen, ik ben tegen alles wat het paard pijn doet.
MIjn ervaring heeft geleerd dat je alles terugkrijgt wat je met je paard doet en het resultaat is er dan ook naar. Je zult nooit een goede relatie met je paard opbouwen als je hem steeds pijn blijft doen.
Ik hoop dat e rmensen zijn die dit kunnen begrijpen en ik weet ook dat anderen daar hun ogen voor willen sluiten.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:37

Koord om je hals: ketting? koord om je hals noemde je eerder een strop en je oordeelde er meteen bij dat dat niet goed was.

Ik ben meer de middenmoter. Alles valt of staat met de (on)juiste houding en zit en rijtechniek. Wel vind ik dat een hulpmiddel een fijn middel kan zijn om te helpen een probleem op te lossen Lachen En er is een heel verschil tussen hulpmiddel gebruiken om je hulp duidelijker door te laten komen en een paard pijn doen.

En zo kunnen wij twee stoppen met deze discussie, want we gaan elkaar niet tegemoet komen Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:54

Idd is een paard niet gemaakt om op te zitten , maar om dat wij onze hobby willen blijven doen, moet het wel op een verantwoorde manier gedaan woorden en een van de dingen die niet verantwoord is denk ik ook die panty, een panty hoort niet thuis in een paarden mond, dus denk juist de mensen die dat soort dingen wel doen niet verantwoord en zeker niet op een eerlijke manier bezig zijn toch??
Helaas blijkt het toch dat er nog best veel mensen onverantwoord bezig zijn met een paard en dat is erg jammer , zeker in deze tijd, waar er zoveel over gedaan word om juist meer diervriendelijk bezig te zijn , het is een hobby toch en dat moet leuk zijn voor ruiter maar ook voor het paard.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:56

Maar waar ligt de grens dan?

NHEfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:48

Ik denk dat die grens voor iedereen anders is, maar ik wil je best vertellen waar mijn grenzen liggen, tenminste wat voor mij belangrijk is.
Zolang mijn paard happy is EN gezond, want dan ben ik het namelijk ook.
Ik wil mijn paard GEEN PIJN doen, dus als rijden pijn zou doen zou ik onmiddellijk stoppen.
Ik heb gelukkig een heel gevoelig paard die meteen aangeeft als haar iets niet lekker zit, zowel geestelijk als lichamelijk. Als ze ergens last van heeft zorg ik ervoor dat de oorzaak weggenomen wordt en ga niet allerlei lapmiddelen verzinnen om de gevolgen te verdonkeremanen. Het belang van mijn paard staat voorop, het is geen ding, maar een wezen met karakter en gevoel en voor mij is ze heel belangrijk, dus hou ik rekening met haar. Voor mij geen dwang, als ik iets aan haar vraag doet ze het, voor mij, omdat ze erop vertrouwt dat ik haar nooit pijn zal doen. En dat vertrouwen is een kwestie van tijd, dat moet je namelijk verdienen en keer op keer weer bewijzen.
Het helpt, echt waar.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:01

de pony van mijn zusje doet het ook...
dit is gekomen,doordat zij altjd met een enkel gebroken bit is gereden en dat was nog te dik ook.. toen ze steigerde is ze achterover geklapt doordat dat meisje wat er toen op zat, zo hard in de pony zijn mond trok.(manegepony geweest)
sindsdien gooit zei tong over het bit. alles is geprobeerd, dubbelgebroken bit, lepelbit, leren bitje, stangetje, dunner bitje, bit lager en hoger hangen. en bitloos buitenrijden is echt geen optie, met bit is ze nog maar net te houden voor mij zusjes. dat zou anders levensgevaarlijke situaties opleveren.

ze rijdt nu met een stangetje, niet te dik, zodat het weinig ruimte in beslag neemt en dat gaat goed. nog gooit ze haar tong over het bit, maar heeft hier verder geen last van.