Wat nu? Probleem met bijrijdster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Wat nu? Probleem met bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:26

Ik vind het geen goede argumenten, maar dat is mijn mening.
Ik ben het er wel mee eens dat je bijrijder jouw regels moet opvolgen. Maar je moet er geen onmogelijke taak van maken...
Je geeft erg veel beperkingen.
Ik neem aan dat je een bijrijder voor jezelf hebt genomen, niet om haar een plezier te doen. Als je wilt dat ze (of een evt andere bijrijder) blijft en plezier met je paard heeft te rijden zul je niet zo streng moeten zijn...
Ik zou jouw paard niet als bijrijdpaard willen hebben
Ik wil ook lol met een knol, en samen groeien, dat wordt door jou tegengewerkt in mijn ogen.

@angg, dan moet ze geen topic op bokt plaatsen met tips gevraagd Knipoog

Edit op jouw edit Haha! :

dan moet je geen bijrijder nemen, of een jong grietje nemen dat niet wil rijden...

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:28

Dat was, denk ik, bedoeld voor de mensen van mijn manege, dat die zich er altijd mee bemoeien.

griebels schreef:
Je geeft wel erg veel beperkingen.

Ik doe níet aan springen en mijn paard maakt misbruik van changeren, wáárom zou ik haar dan toestemming geven voor het aanleren van changeren?

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:29

griebels schreef:
@angg, dan moet ze geen topic op bokt plaatsen met tips gevraagd Knipoog

Ik had het over de mensen op de manege Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:29

Omdat zij misschien ook wel vooruit wil.
Maar in je een na laatste bericht geef je eigenlijk al aan dat je jaloers bent op haar changement door te zeggen dat je het paard het zelf wil aanleren...

Waarom heb je een bijrijder?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:31

En wat versta je onder misbruik maken van changementen?

Misschien er aan gedacht dat het jou misschien niet lukt en haar misschien wel?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:35

griebels schreef:
Omdat zij misschien ook wel vooruit wil.
Maar in je een na laatste bericht geef je eigenlijk al aan dat je jaloers bent op haar changement door te zeggen dat je het paard het zelf wil aanleren...

Waarom heb je een bijrijder?

Het ging sowieso fout bij haar. Ik heb al eerder aangegeven dat ik beter rij dan zij en ik vind changeren absoluut niet noodzakelijk. Ik heb een bijrijder omdat ik zelf op vrijdag niet kán en ik wel wil dat hij gereden wordt. Ze rijdt onder begeleiding en ik heb het al met de instructie erover gehad dat ik absoluut niet wil dat ze dingen met mijn bijrijdster oefent waar bijrijdster én paard nog niet klaar voor zijn.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:41

Ik zeg niet dat je het moet pikken dat je bijrijdster zich niet aan jouw regels houdt. Ik vind alleen dat je nog eens moet nadenken over je regels en in hoeverre je paard er baat bij heeft dat die regels er zijn.

Verder wat griebels zegt: je moet elkaar kunnen vertrouwen! Griebels hoeft voor mij geen regels op te stellen, we weten van elkaar wat we wel en niet met haar paard doen en als er twijfel is dan overleggen we eerst.

Ik vind het trouwens raar om mijn mening, visie bij voorbaat af te doen omdat ik bijrijdster ben...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:42

Een paard moet iets leren, dat gaat nooit in 1x goed.
En ze heeft het in de les gedaan onder begeleiding van een instructrice, jij kunt niet op vrijdag. Misschien heeft ze veel ervaring opgedaan en vindt de instructrice dat ze er aan toe zijn...
Daarbij nogmaals is het geen oefening waar een paard niet aan toe zou zijn. Het is een oefening die goed aangeleerd kan worden bij jonge paarden. Dus ik zie nog steeds het probleem niet.
En jouw laatste zin, spreekt tegen wat je voorheen in je edit zei Knipoog
Jij wilt die dingen zelf doen...

Misschien moet je eens gaan kijken hoe zij je paard rijdt Ja
Misschien kun je nog iets van haar leren. Je moet er profeit uit halen dat je een bijrijder hebt... Ik heb niets aan een bijrijder die niets van mijn paard vraagt. Daar schieten nog het paard, nog de bijrijder en nog ikzelf iets mee op...

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:45

griebels schreef:
Een paard moet iets leren, dat gaat nooit in 1x goed.
En ze heeft het in de les gedaan onder begeleiding van een instructrice, jij kunt niet op vrijdag. Misschien heeft ze veel ervaring opgedaan en vindt de instructrice dat ze er aan toe zijn...
Daarbij nogmaals is het geen oefening waar een paard niet aan toe zou zijn. Het is een oefening die goed aangeleerd kan worden bij jonge paarden. Dus ik zie nog steeds het probleem niet.
En jouw laatste zin, spreekt tegen wat je voorheen in je edit zei Knipoog
Jij wilt die dingen zelf doen...

Misschien moet je eens gaan kijken hoe zij je paard rijdt Ja
Misschien kun je nog iets van haar leren. Je moet er profeit uit halen dat je een bijrijder hebt... Ik heb niets aan een bijrijder die niets van mijn paard vraagt. Daar schieten nog het paard, nog de bijrijder en nog ikzelf iets mee op...

Inderdaad, ik wil die dingen zelf doen, óóit, als ik en het paard er kláár voor zijn. Dat het bij jonge paarden goed aangeleerd kan worden kan wel zo zijn, maar ik weet zelf dondersgoed dat ik niet WIL dat hij changementen gaat springen als hij nog niet eens rechtgericht is. Straks wil ik contragalop gaan oefenen en dan springt 'ie constant over, daar zit ik niet op te wachten.

Als ik zeg dat mijn paard er nog niet klaar voor is, is mijn paard daar nog niet klaar voor. Dan kan íédereen zeggen van wel, ik weet zeker van niet. Maar deze discussie is toch zinloos, want ik ga haar geen groen licht voor het springen van changementen, nu niet, nooit niet. Bijrijdster komt van de manegepaarden af en is niets gewend. Dat ze dan van de instructie mag changeren vind ik al te ver gaan en dat is met de instructrice besproken.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:46

Ben het er wel mee eens dat als jij zegt dat iets niet mag, ze dat gewoon niet moet doen.

Maar imo maak je het je bijrijdster ook wel een beetje moeilijk door haar te verplichten les te nemen van iemand die je eigenlijk niet goed les vindt geven (? anders zou diegene geen changementen laten doen door een combinatie die daar niet aan toe is ?).
Als je bij iemand lest en dan constant moet zeggen ja maaar dat mag ik niet, werkt dat ook niet fijn.

Als je paard niet toe is aan de changementen en haar instructrice wil wel changementen met hun oefenen, dan zit imo het probleem bij de les en niet bij de bijrijdster. Dus zou toch eens kijken of je haar les kan laten nemen van iemand waar je het wel mee eens bent.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:46

Renza schreef:
Ben het er wel mee eens dat als jij zegt dat iets niet mag, ze dat gewoon niet moet doen.

Maar imo maak je het je bijrijdster ook wel een beetje moeilijk door haar te verplichten les te nemen van iemand die je eigenlijk niet goed les vindt geven (? anders zou diegene geen changementen laten doen door een combinatie die daar niet aan toe is ?).
Als je bij iemand lest en dan constant moet zeggen ja maaar dat mag ik niet, werkt dat ook niet fijn.

Als je paard niet toe is aan de changementen en haar instructrice wil wel changementen met hun oefenen, dan zit imo het probleem bij de les en niet bij de bijrijdster. Dus zou toch eens kijken of je haar les kan laten nemen van iemand waar je het wel mee eens bent.

Ja, dat klopt, daar ben ik ook al mee bezig.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:47

Saskiaatje schreef:
Nadine___ schreef:
Als jij het niet wil, moet zij het ook niet doen. Het is inderdaad jouw paard, jou regels. Als je het tegen de instructie zegt dat je het niet wil, zal zij het haar toch niet laten doen?

Het probleem is juist dat iedereen daar denkt het allemaal beter te weten.

"Joh, je paard kan dat heus wel."
"Stel je niet zo aan, het is juist goed voor 'm"
"Gaat toch netjes?"
"Wat is nou het probleem? Hij kan zoveel."

Ja, dat weet ik toch, het is niet voor niets MIJN paard. Maar ik ga het inderdaad even met de instructrice bespreken.

Lijkt me idd het beste.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:50

Schijnbaar zie je niet dat het niet zozeer om een changement gaat, maar dat je onmogelijke regels hebt opgesteld. Dat je niet wilt dat je bijrijder iets doet waar jij nog niet aan toe bent.
Maar laat maar, ik hoop voor je dat je bijrijder dadelijk nog plezier heeft in je paard en regels en dat ze wilt blijven... Ik was allang weggeweest, en ik denk mijn bijrijdster ook Ja

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:53

Dat ik niet wil dat mijn bijrijdster iets doet waar IK nog niet aan toe ben? Heb je je bril niet op, ofzo?

Ik heb nu al 10x gezegd dat bijrijdster én paard hier nog niet klaar voor zijn. Dus óók mijn bijrijdster niet. En het gaat wél om een changement, want dát wil ik gewoon niet, klaar.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:53

Ik heb niet alle 5 de pagina's doorgelezen, maar wou je toch een advies geven (is waarschijnlijk al gezegd) : Heb het er met haar over!

- ten eerste begrijp ik dat je het via, via hebt gehoord? Dus hoor eerst haar kant van het verhaal. Verduidelijk nog eens waarom je dit niet wil.
- ten tweede krijg ik het gevoel dat je het eigelijk niet zo fijn vindt deze bijrijder. (Lijkt mij ook niet makkelijk hoor) Misschien is het sowieso tijd om te bedenken of je dit nog wel wilt? (Was dit misschien gewoon de druppel?)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:54

Griebels: Het gaat er toch niet om of een bijrijdster ene paard iets wel of niet mag leren. Het gaat erom dat de TS aangeeft dat ze iets niet hebben wilt, maar dat de bijrijder dit tegen beter weten in wel doet.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:55

Lise81 schreef:
Ik heb niet alle 5 de pagina's doorgelezen, maar wou je toch een advies geven (is waarschijnlijk al gezegd) : Heb het er met haar over!

- ten eerste begrijp ik dat je het via, via hebt gehoord? Dus hoor eerst haar kant van het verhaal. Verduidelijk nog eens waarom je dit niet wil.
- ten tweede krijg ik het gevoel dat je het eigelijk niet zo fijn vindt deze bijrijder. (Lijkt mij ook niet makkelijk hoor) Misschien is het sowieso tijd om te bedenken of je dit nog wel wilt? (Was dit misschien gewoon de druppel?)

Nee, ik heb het van haarzelf gehoord.

Ze rijdt verder prima en is goed voor m'n paard, dit wilde ik gewoon absoluut niet. (En ik heb nu al te vaak uitgelegd waarom ik het niet wil.)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:03

Dan ligt dus de beslissing bij haar. Of ze volgt jou "regels" op, of ze zoekt een ander paard.
Zo gek vind ik het namelijk niet hoor. Als ze persé changementen moet springen kan ze beter een ander paard zoeken. En zó zou ik het zelf waarschijnlijk zeggen. Het is misschien bot, maar het is wel haar keus dan. (Er wel bij zeggen dat je haar verder prima vindt en goed voor je paard - anders komt het wel heel hard aan waarschijnlijk).

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 12:04

Dankjulliewel voor de tips, in ieder geval. Ik denk dat ik hier een slotje op laat gooien, voel me wel weer genoeg aangevallen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:56

Ik vind het voor je bijrijdster pleiten dat ze eerlijk tegen je zegt dat ze galopwissels geoefend heeft. Het zou erger zijn als ze erom loog.

Verder zie ik niet in waarom je bij het trainen op L-niveau niet al een enkelvoudige wissel zou mogen meenemen. Hoort er toch bij? Dat ze dan bij jou soms bokt is geen argument. Dan rij jij toch gewoon geen wissels? Of ga je haar ook verbieden om nog te galopperen als hij bij jou bokt in galop?

Ik heb de indruk dat je veel te contolerend bent mbt je bijrijdster. Zolang zij op een verantwoorde manier met je paar bezig is is er toch geen probleem. Het zal moelijk zijn om iemand te vinden die bij jou wil bijrijden onder de voorwaarden die jij stelt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:01

Klara16 schreef:
Ik vind het voor je bijrijdster pleiten dat ze eerlijk tegen je zegt dat ze galopwissels geoefend heeft. Het zou erger zijn als ze erom loog.

Verder zie ik niet in waarom je bij het trainen op L-niveau niet al een enkelvoudige wissel zou mogen meenemen. Hoort er toch bij? Dat ze dan bij jou soms bokt is geen argument. Dan rij jij toch gewoon geen wissels? Of ga je haar ook verbieden om nog te galopperen als hij bij jou bokt in galop?

Ik heb de indruk dat je veel te contolerend bent mbt je bijrijdster. Zolang zij op een verantwoorde manier met je paar bezig is is er toch geen probleem. Het zal moelijk zijn om iemand te vinden die bij jou wil bijrijden onder de voorwaarden die jij stelt.

Omdat ze het niet hebben wil... Heel simpel. Daarom hoort ze het niet te doen...

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:41

Wat ik me afvraag is van wie je hebt gehoord dat ze heeft gechangeerd? Van je bijrijdster zelf, of van iemand uit haar les oid? Als het het 2e is, heb je het dan misschien fout begrepen en zeiden ze dat ze in de les het changeren hebben ge-oefend, en niet nadrukkelijk dat jou bijrijdster het heeft gedaan?
Kortom: Weet je zeker dat ze het heeft gedaan?
Waarom praat je niet eerst met de bijrijdster ipv het op bokt te gooien?

Weet je wel zeker dat het is gebeurt: Goed met haar erover praten..
En het is idd respectloos tegenover jou heeft ze dit wel gedaan terwijl ze wist dat jij het niet wil.

En over dat van bijrijders: Ik ben zelf ook een bijrijder en ik zou echt niet iets doen wat de eigenaresse niet wil. Er zullen vast wel bijrijders zijn die dit wel doen, maar dat wil toch niet zeggen dat alle bijrijders het slecht voorhebben met de eigenaar en hun wensen Nagelbijten / Gniffelen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:22

MISTRAL94 schreef:
Griebels: Het gaat er toch niet om of een bijrijdster ene paard iets wel of niet mag leren. Het gaat erom dat de TS aangeeft dat ze iets niet hebben wilt, maar dat de bijrijder dit tegen beter weten in wel doet.

Dat vind ik niet netjes, heb ik ook al een aantal keer gezegd. Maar TS maakt het wel heel moeilijk voor de bijrijder om er plezier in te houden.
Ik zie 2 dingen, jullie een combi.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:11

griebels schreef:
Dat vind ik niet netjes, heb ik ook al een aantal keer gezegd. Maar TS maakt het wel heel moeilijk voor de bijrijder om er plezier in te houden.

Nou, dat is dan echt het probleem voor de bijrijdster en als ZIJ dat ook een probleem vind, moet ze een ander verzorgpaard gaan zoeken.....
Tjonge zeg Verward

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:16

Tja dat ben ik met je eens superwoman, ze weet de regels is ze het daar niet mee eens moet ze verder zoeken. Dat kan het nadeel zijn van paarden van een ander rijden!