Merrie schrikt iedere dag wel ergens van, jullie ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Clyde

Re: Merrie schrikt iedere dag wel ergens van, jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:54

Kitty1 schreef:
Ja, brutaal rijden lijkt goed bij mijn merrie te passen, het probleem is dat ik niet zo'n brutale ruiter ben.... dat zit niet zo in mij helaas. Ik zit veels te veel te voelen en te ontdekken op het zadel maar het paard heeft uitdaging nodig. En als ik brutaal probeer te zijn komt het niet echt over, dan zal ik waarschijnlijk net gaan doen of dat ik stoer ben, maar dit heeft ze gelijk door..Gelijk teugels op maat is ze inderdaad gewend voorheen. Ik vind echter dat lange teugel er ook bij hoort en juist ook het in -en uitschuiven maar dan heeft ze zegmaar wel de tijd om te schrikken. Ik vind het niet fijn om haar veel steun te geven, dat kan ik moeilijk begeleiden maar het is bij haar waarschijnlijk wel de manier..

Ik herken dit helemaal dat vervelende gevoel wat je dan kan hebben met rijden. Ik was er van de zomer redelijk vanaf, maar nu met dit weer komt het af en toe gewoon weer terug. Dus echt stoerder rijden is lastig als je dat niet in je hebt. ik baal dan weleens omdat ik nooit lekker relaxed met hem kan rijden. Succes ermee hoor en hou de moed erin. Ik heb gelukkig een vriendin die mij bij erge dipjes er weer door heen kan kletsen. Heb je ook niet iemand die je kan steunen?

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:02

Jawel ik heb fijne mensen om me heen maar moet het toch alleen doen. Ik ga het van de week bespreken met mijn instructrice die me les geeft in klassieke rijkunst en grondwerk.

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:56

ik heb ook een merrie die overal van schrikt.
het beste is toch gewoon om haar zo aan het werk te zetten dan ze helemaal geen tijd meer heeft om te schrikken. dan loopt ze de bakkabouters zo voorbij zonder dat ze het in de gaten heeft.
dan heb ik het niet over allerlij rare fratsen enzo, slangenvoltes etc is ook al hard werken(nadenken) voor het paard

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:05

Ik had dat eerst ook met Silence, tot ik de wanhoop nabij was.
Toen heb ik hem door meerdere dierenartsen laten nakijken en ze kwamen alle drie tot de conclusie dat hij extreem gehorig was.
Hij schrok dus niet omdat hij iets eng vond, maar hij schrok van allerlei geluiden die hij hoorde. Doordat hij zo gehorig is, deden alle geluiden ontzettend zeer aan zijn oren. Hij reageerde dus zo heftig omdat hij steeds pijn had.
Alle drie de dierenartsen raadde mij toen aan, om met een mutsje te gaan rijden.
Deze dempen het geluid voor ruim 80%. Als dat niet zou helpen, zouden we zoeken naar andere mogelijkheden.
Ben dus meteen zo´n mutsje gaan kopen en ermee gaan rijden. En vanaf het eerste moment had ik een compleet ander paardje.
Gewoon puur omdat hij geen pijn meer had.

Dus sindsdien rij ik altijd met mutsje. Natuurlijk schrikt hij soms nog wel eens, maar hij is zo ontzettend veranderd. Enkel door zo´n simpel mutsje.

Ik kreeg ook heel vaak (ongevraagd) advies van mensen, dat ik hem eens flink moest aanpakken.
Maar deze mensen zochten niet van binnen, maar keken alleen naar de buitenkant.
Ben ook heel blij dat ik Silence niet continu heb afgestraft voor zijn gedrag.

Dit is één van zijn mutsjes.
Afbeelding

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:48

Wat goed zeg Silence dat je daar bent achtergekomen, ik neem het mee in mijn gedachten.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:01

Heb ook wel eens oogkleppen en oornetje in mijn gedachten voorbij laten gaan Duivel
Maar ik wil het echt gewoon zonder een enkel hulpmiddel oplossen.

Wel goed hoor Silence dat je dr achter bent gekomen! Fijn ook. Voor jou én je paard.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:23

Ja ik had eerst zoiets van...zou dat nou echt werken.
Maar ik dacht...ach zo duur zijn ze niet. Geef het een kans.
En ben mezelf nog altijd heel dankbaar dat ik er één gekocht heb, vooral voor Silence.

Edit; Ik zie het mutsje niet echt als hulpmiddel, maar meer als medisch middel.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:27

Ja in jouw geval snap ik dat absoluut! Ja
Maar bij mijn paarden heeft het volgens mij (maar je weet het natuurlijk nooit) een andere oorzaak. Dus dat moet ook anders opgelost worden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:28

Dan wel inderdaad, dat dacht ik eerst ook. Had ook nooit uit mezelf aan zoiets gedacht.
Totdat 3 dierenartsen alle drie hetzelfde zeiden, toen was het wel vrij duidelijk dat het wel degelijk bestond.

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:47

okee dat zou ik ook wel eens kunnen proberen Knipoog

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 16:54

Ik heb er vandaag even opgelet Silence, maar mijn merrie schrikt echt als ze iets ziet of denkt te zien.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:39

Soms kan een best simpel iets al veel oplossen zeg! Bloos! Lachen
Helaas zit het bij die van mij anders. Heb nog wel even gedacht of je blind aan het worden was. Had opeens met rechtsom rijden in 1 hoek zo'n angst/knetter gek doen. Maar er is niets met 'er ogen aan de hand. Gewoon weer een streek van 'er. Want als ík brutaal ben gaan we na een aantal keer wél door de hoek.. Knipoog

charona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:49

Kitty1 schreef:
Ik heb er vandaag even opgelet Silence, maar mijn merrie schrikt echt als ze iets ziet of denkt te zien.

Hoi Kitty, lees net pas over je probleem met je merrie. Het lijkt wel, alsof je 't over mijn paard (merrie) hebt....

Dus is ben enerzijds blij, dat jk niet alleen ben met dit probleem. Mijn merrie is in de omgang een "schatje", luisterd geweldig, werkt super mee -als we aan de grond werken (klassieke werken aan de hand), freestylen of wat dan ook. In de zomer en met optimale weersomstandigheden of in een rustige binnenbak is rijden geweldig, ze werkt super mee. Met slecht weer of andere afleiding een drama. Kijkerig tot huilens toe. Voor mij ook heel herkenbaar: in dit soort situaties is ze daadwerklijk door en door bang, en trilt gewoon. Ik heb van alles geprobeerd. Op ontspanning rijden (incl. -sorry voor de buren- zingen en fluiten), op druk rijden. Mijn ervaring is, dat het bij druk van mijn kant -je gaat nou door de hoek- nog veel erger wordt. Je merkt, dat ze wel door de enge hoek loopt, maar dat ze door en door stijf van de angst is, niet fijn om te rijden, alleen maar meer spanning. Ik heb onlangs een les gehad, toen heeft de instructeur mij/ons een uur gedwongen, door de enge hoek heen te rijden. Verschrikkelijk was dat. En de volgende dag was ze helemaal door de wind. Stond op stal, wilde niet meer mee, helemaal afgesloten en onder het zadel een drama.

Na ja, om een lang verhaal kort te maken, ongeveer tegelijkertijd met jouw valpartij is mijn merrie, nadat we met een beetje spanning toch aardig hadden gereden, aan het einde van het rijden, toen ik dacht haar lang en laag te kunnen rijden, verschrikkelijk ervandoor gegaan. Gelukkig, gelukkig heb ik haar naar twee hele ronden kris-kras galop door de bak, ik zat op d'r hals en was mijn beugels kwijt, toch tot stilstand kunnen bregen. Vanaf dit moment had ik de schrik goed te pakken en dacht ik: neen, even een andere insteek en ben ik er niet meer opgestapt. Ik werk nu aan de grond veel aan ontspanning.

Tevens ben ik een interessante site over Dual-Activering tegen gekomen. Schrikt jouw paard ook voornamelijk op één hand (op de linker hand?)? Het gedrag van je paard kan namelijk te maken hebben met de informatiestromen tussen het linker en rechter gedeelte van de herssenen. kijk maar op: http://www.pferde-ausbildung.de Ik ben begonnen, op deze manier met haar te trainen, en ik meen verbetering te kunnen voelen. Tevens heeft de holistische veearts haar doorgemeten, en ze krijgt sinds twee dagen bach-bloesem en anti-stress compositum, insteek dus van alle fronten.

Ach ja. Uiteraard heb ik ook diverse andere -veel betere ruiters dan ik zelf ben- laten rijden, o.a. een Duitse Grad-Prix instructrice, mijn instructeur en en en. Nou, forget it! Tot schrikken kwam ze nog niet eens. Zodra er druk in het spel komt, dus de"expert"erop zat, ging ze alleen maar stijgeren en géén stap meer vooruit.

Groet en sterkte, maar vooral veel succes!

Angela

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:55

Angela, bedankt voor je reaktie. Het is heel toevallig want ik doe nu ook alleen nog maar grondwerk met haar, ik was wel gedwongen om het zo te doen omdat ik nog helemaal gekneusd ben van het vallen. Maar mijn instructrice (ik doe pas 2 lessen aan grondwerk, klassieke rijkunst) zegt dat die val toch ergens goed voor is geweest omdat ik het nu dan over een andere boeg kan gaan gooien. Ze raad sowiezo aan om wekenlang alleen maar grondwerk te doen om het volledige vertrouwen te krijgen, het paard mag niet meer opletten op de omgeving, dat doe ik wel. Dit is het standpunt dat de merrie moet leren, zich compleet overgeven aan mij, de leider. Haar hoofd moet ik in het grondwerk ook zoveel mogelijk laag houden, ter ontspanning en dat ze zich hiermee overgeeft. De instructrice, die ik dus net gevraagd heb me hierin te begeleiden, gelooft dat mijn paard cool kan worden mits ze maar onvoorwaardelijke rust in haar hoofd leert te vinden. Vandaag hebben we schouderbinnenwaarts en travers aan de kaptoom gedaan en het ging perfect, ook langs de enge hoeken. De merrie is een soepel elastiekje, ik helaas niet. Maar goed, de druk is er bij mij wel af omdat ik nu echt wekenlang er naast zal gaan lopen. De merrie is inderdaad altijd op druk gereden en hierdoor altijd overvallen ipv. in ontspanning gekomen. Als ik op druk rij, wordt het idd erger, ze wordt strak en ik ook, dat gaat dus niet. Jij ook sterkte gewenst, we zitten in hetzelfde schuitje..

una_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:28

Hetzelfde probleem hier! Ik ben zo blij dat ik niet de enige ben! Was echt wanhopig!

Ook ik heb een merrie die niet door bepaalde hoeken wil. Door druk te zetten lukt het heel soms, maar als de rechterhoek eng is is haar hoofd naar rechts met een rare kronkel in haar nek en de kont naar links. En dan kunnen ze van de kant heel hard roepen: binnenbeen binnenbeen! Maar als dat niet helpt.... van de kant roepen is altijd makkelijker! Nu heb ik ook iemand die beter kan rijden dan ik erop gelaten en ook zij heeft het ervaren, ze zei: oow daarom houdt je je handen zo, het kan niet anders. Ik ben blij dat ze het bij haar ook deed. Na een tijdje gaat het altijd wel iets beter, maar ik wil gewoon dat ze het niet meer doet. Het rijdt voor geen meter.

Alleen buitenrijden ook zoiets. Dit is een ramp! Sinds kort vindt ze auto's weer eng en zakt ze helemaal door dr achterbenen (ook met een ander paard erbij). Nu had ik gisteren die Back bloesem rescue spray gehaald en vandaag voor het rijden gebruikt. Het was heerlijk weer dus moest en zou buiten rijden! Dit is gelukt!! Ik ben erop gestapt en er kwam wel een auto aan deze was klein beetje spannend en heb heerlijk buitengereden langs het water (hier waren geen auto's of ander verkeer) Ze is één keer geschrokken van een ineens wegvliegend eendje. Normaal ging zelfs dit niet, dus ik denk dat die bach bloesem helpt! Ik heb ook Pavo nerv control besteld en deze ontvang ik morgen, hopelijk wordt ze hier rustiger van en kunnen we beter rijden!

Suc6 allemaal met moeilijke merries!

charona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:43

Hoi Hoi, vandaag een erg verhelderende les gehaad. By the way: ik werk al lang aan de hand en aan de grond, dan is het schrikken géén enkel probleem, ze is wel bang, maar blijft mooi bij me en kont gauw over d'r angst heen.

Maar omdat ik zo bang ben om te vallen (de laatste keer waren enkele wervels helemaal van hun plaats) word ik onzeker en kwaad op mezelf, dat ik in het zadel niet in staat ben, om haar de ontspanning te geven, die ik aan de hand kan afroepen. Om een lang verhaal kort te maken: ik had dus vandaag les van een nieuwe instructrice -voor probleempaarden- en als eerste gaan wij dus installeren de -one rein stop- de een teugel stop, waardoor je paard niet meer ineens ervandoor kan gaan. Ben zelfs in het zadel geklommen, enigszins bibberend, maar ook met paraplu open en dicht kon ik haar makkelijk op mij concentreren en onder controle houden, goed gevoel, voor herhaling vatbaar. Trouwens zei de instructrice, dat "ons soort paard" bang is voor zijn/haar angst en als je ze met een gedegen training erover heen kunt helpen, dus het vlucht stramien kunt doorbreken, het vaak de meest dappere paarden worden, die er zijn, dus dit geeft -mij althans- hoop voor de toekomst. En nooit, maar dan ook nooit iets doen, waar je zelf niet volledig achter staat. Haha!

Kitty, mag ik vragen, bij wie je lest? Ben jij een van de gelukkigen die bij A.v.D. kunnen lessen?

Groet en sterkte met julli en jullie dames!

ngela

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 19:13

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:02

Ik vind het fijn om dit te lezen. Ik heb dit probleem ook met mijn paard en in ieder geval met mezelf. ik word ook boos op mezelf omdat ik vind dat ik me niet moet aanstellen. Maar dat helpt niet echt ontspannend. Voor mijn paard gebruik ik Relax van de paardendrogist en soms ook bach rescue. Voor mezelf gebruik ik in spannende situaties ook bach rescue. Het haalt wel de ergste spanning weg. Mijn paard heeft natuurlijk ook nog de pech dat hij erg weinig meer ziet. Je zou denken dan ziet hij niets meer om van te schrikken. Maar ja, nu hoort hij dingen des te beter. Ik lees nog even mee voor alle tips.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:04

Misschien is zo'n mutsje ook wat voor mijn paard. Nu zijn gehoor steeds sterker wordt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:52

Hier een berichtje uit de westernhoek.
Mijn paard is niet zo schrikkerig als die van jou maar toch zijn er veel dingen wel eng.
Ik heb haar nog niet zo lang en ik ben zelf 41 en ook niet meer zo dapper als vroeger.
Ik maak schrikparcoursjes in de binnenbak met alles wat ik maar kan verzinnen, ik bouw het op terwijl ze er zelf los bij staat. Eerst stond ze wel raar te kijken maar nu vindt ze het heel interessant vooral omdat ik haar min of meer negeer als ik bezig ben. Ze overwint zichzelf en heeft nu ook zoiets van; als jij het niet spannend vindt zal het wel meevallen.
Alleen met haar naar buiten ga ik tot nu toe alleen aan de hand. Zeker nu er bij ons in de buurt iemand van zijn paard is gevallen en het paard zijn nek heeft gebroken omdat het op hol was geslagen.
Wat ik leer bij het rijden; mijn paard heeft een losse teugel tenzij ze niet oplet, dan neem ik de teugels aan tot ze nageeft en dan gaan ze weer los. Zodra ze gaat kijken neem ik de teugels aan. Dus zolang ze naar beneden blijft lopen en op mij geconcentreerd blijft heeft ze een losse teugel.
Ik kom ook uit het engelse rijden en dit was erg moeilijk voor mij. ik ben nog steeds aan het leren maar het werkt wel; paard loopt op eigen benen ik zit relaxed.
Wat ik nog niet durf uit angst, dat doe ik ook niet, ik heb mijn paard voor ons plezier en ik heb ontzettend veel lol in het grondwerk.
De rest komt wel. Ik wil ook mijn nek niet breken dat is het me niet waard.
Aan de hand heeft mijn paard ook meer vertrouwen, volgens mij hebben ze toch meer het gevoel dat ze er alleen voor staan als je erop zit.
De one-rein-stop ben ik ook aan het leren.
Gewoon kleine stapjes, je doet het toch voor de lol?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:36

Hoe weet je dat ze echt schrikt?

Ik ken hier ook een paard, en dat spurt met een ROTGang ineens uit het niets weg.
Echt dat ontzettend harde, dat je denkt van wooooow.
Geen gebok of andere vage moves, dus opzich.. maar het is echt gewoon knoerdhard.

Geen knal te horen, geen vage dingen, geen andere omstandigheden..

Moeilijk hoor om daar iets voor te vinden.

Maar dat is volgensmij wat anders dan dat jullie hier echt bespreken?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:38

Hannanas schreef:
Hoe weet je dat ze echt schrikt?

Ik ken hier ook een paard, en dat spurt met een ROTGang ineens uit het niets weg.
Echt dat ontzettend harde, dat je denkt van wooooow.
Geen gebok of andere vage moves, dus opzich.. maar het is echt gewoon knoerdhard.

Geen knal te horen, geen vage dingen, geen andere omstandigheden..

Moeilijk hoor om daar iets voor te vinden.

Maar dat is volgensmij wat anders dan dat jullie hier echt bespreken?

Dat ken ik dus ook meestal om niets, of iets waar ze nooit bang voor is. Dus ik vind het ook vreemd. Mijn pony gaat dan meestal wel een keer bokken, maar dat is meer van grappigheid.

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:45

Ken het, met een verzorgpony.
Echt de knop omzetten is me nog niet gelukt..
Wel kan ik de laatste tijd gelukkig zelf steeds rustiger blijven zitten, en probeer ik me er steeds minder van aan te trekken.
Je zou bijna zeggen: Een kwestie van aanwennen.

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:38

Kitty1 schreef:
Als ik me niet kan ontspannen stap ik nogeeneens op, dan heeft paardrijden geen zin. Ik probeer nu door grondwerk het vertrouwen te optimaliseren, dit lukt wel goed maar ik wil er niet op. Iedere dag schrik ze wel 1 keer en dat wil ik niet meer hebben maar tegenhouden is ook geen optie...

Neem de tijd, ik ben ook heel bang geweest na een aantal capriolen van meneer, was toen ik hem net had in de "uitprobeerfase" heb toen zelfs 4 maanden niet durven rijden. Heb inderdaad ook veel grondwerk gedaan, gelongeerd, gewandeld enzo. Zo bouwen aan het vertrouwen, maar dan moet je wel zelfverzekerd zijn naar je paard toe, zodat zij jou ook kan gaan vertrouwen. Dan komt het moment vanzelf dat je er weer lachend opstapt.

charona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:28

Dag dames!

schiet me nou net te binnen: als ik het goed heb begrepen, dan zijn jullie -net als ik- bang om te vallen, en wij doen er van alles aan, dat onze paarden géén capriolen o.i.d. meer uithalen, wat natuurlijk helemaal goed is. Maaaaaaar: waarom zijn we nou zo bang om te vallen, want je kunt het nooit voor 100% voorkomen? Omdat het -althans bij mij- erg veel pijn deed, wervels gekanteld waren en en en. Dus na elke van de weinige, maar helaas erg pittige valpartijen, ben ik nog een stukje banger geworden. Ik weet een oplossing: leren vallen! Als je geleerd hebt hoe je moet vallen, ben je dus ook minder bang om te vallen. Zit iets in...

Heb net zitten rondneuzen op het www: in het Buitenland zijn er tigtallen cursussen/ valtrainingen voor ruiters, maar hier in NL? Heeft iemand de ultime tip?

Groet, Angela