Groot probleem bij het opstijgen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: Groot probleem bij het opstijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:27

NathalieBerg schreef:
Probeer je binnenste teugel stakker te houden,
Zo draait ie rondjes om je heen en niet meer heen en weer en is het makkelijker om op te stappen. je moet wel snel handelen natuurlijk! Knipoog
Succes

x

Ben je dan niet bang dat de pony echt omvalt als je 'm kleine rondjes linksom laat lopen en dan ook nog eens met je volle gewicht aan de linkerkant gaat hangen...?

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:52

Denk dat je pony heel goed bezig is. Knipoog
Je shetlander geeft hier mee aan, je niet meer te kunnen/willen dragen.
Je bent namelijk aardig aan de grote kant voor een shetlander. Knipoog

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 19:30

bedankt om het nog zachtaardig uit te drukken sjaar, hier heb ik veel meer aan dan mensen die het zo hard uitdrukken!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 19:32

merrieveulen schreef:
ik heb vorige week Flicka (101 cm hoog) twee keer gelongeerd en één keer dresuur gedaan aan de lange lijnen. gisteren heb ik een lange rit gemaakt met haar voor de kar, en vandaag heeft ze een paar sprongetjes gemaakt (los), en wat VD dingetjes gedaan.

slechts enkele voorbeelden voor wat je met je shet kunt doen zonder erop te klimmen. tusen de regels door klinkt het een beetje als 'als ik niet meer op Snoopy kan rijden wil ik op een andere pony wel rijden', en 'ik weet dat ik te groot ben maar ik kan niet zonder Snoopy'.
dat je niet kunt rijden zegt niet dat je de pony weg moet doen of dat je een andere pony moet zoeken om mee te rijden. dat is een keuze die je zelf maakt. als je écht gek bent met die pony ga je lekker met hem bezig, zonder erop te zitten. lijkt mij zo klaar als een klontje.

Voor de kar kan ihj niet en mag ik niet van mama, los springen heb ik al gedaan maar los springt hij niet zo super graag maar hierop ga ik oefenen..
Mag dit topic nu eindenlijk toe..

Anlovevienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:35

Snoop_fan schreef:
Ik zet hem jusit liever niet in een hoek, ik sitjg altijd in het midden van de piste op (zo elren we dat ook op de manege), maar als ik m'n voet erin zetgaat hij wiebelen enzo..
EN een vriendin sprong erop en hij begon te bokken, ze is er vierkantig vanaf gegooit.. Daarvoor heb k zo'n schrik, ik denk dat ik het maar eens ga proberen met de methode van snoepjes geven Knipoog
Want als ik afzadel en dan nog een beetje zonder zadel uitstap kan ik er wel zo op..

Misschien zit het zadel niet lekker als je er opzit.

Anlovevienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:36

Sjaar schreef:

Die shetlander kan het best wel dragen, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 20:01

Dat kan ook zijn met het zadel, omdat deze een beetje verschuift (pannenkoekzadel en met te springen is hija fgevallen en werd het pannenkoekzadel te groot)
Moest het hieraan liggen (zal vragen aan hoefsmid of het aan mij ligt..) dan heb ik al een zadeltje op het oog..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:44

Anlovevienna schreef:
Sjaar schreef:

Die shetlander kan het best wel dragen, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Ja, ga d'r aanmoedigen om er weer op te klimmen Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:52

Narya schreef:
Anlovevienna schreef:

Ja, ga d'r aanmoedigen om er weer op te klimmen Clown

ik vraag me ook af hoe en waar anlovevienna aan die wijsheid komt... beetje rare opmerking, zeker in dit topic waar heel duidelijk is dat het niet meer kan.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:56

13 jaar. Ach, toen wist ik ook nog niet hoe en wat. Ik vind het alleen een behoorlijke linke opmerking, omdat ik snap dat de TS elke positieve reactie eruit zal pikken om maar voor zichzelf vol te houden dat het kan. Dat snap ik heel goed.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 13:32

Maar ik lees jullie reacties ook wel, en begin zo ook te twifjelen, maar van jullie heb ik nooit zekerheid, niemand ziet Snoopy en niemand ziet mij... bij een DA en een hoefsmid zien ze mij en Snoopy en kunnen ze ook beoordelen, hierop wacht ik af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:09

Maar je kan toch rekenen?
Een zwaar pony ras kan ongv. 20% dragen.Een grote shet zit zo rond de 200 kg,en dan kom je op een gewicht van max.40 kg uit inclusief zadel.Bovendien hoe dikker je pony hoe minder die 20% word omdat de pony zijn eigen gewicht ook nog eens mee moet slepen dus bij een te dikken pony mag die belasting nog maar 15% zijn zijn of nog minder.

Ga je op zo'n pony eens een keer zitten en je bent iets te zwaar kan dit geen kwaad.Doe je dit vaker dan ga je hem overbelasten en krijgt het paard rugproblemen.Dus als er een vriendinnetje van jou zo op springt kan ik me voorstellen dat hij ze er af bokt ,hij heeft rugpijn.

helaas zien veel mensen bokken als stout zijn en beseffen ze niet,dat paarden vaak bokken van pijn.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 16:07

tjah, maar vorige keer bokte hij omdat z'n zadeltje verschoof.. Dus toen lag het niet echt aan mij.. Maar er komt schot in de zadeltjes zaak want er is een bod gedaan..
Ik ga zaterdag zien wat de hoefsmid zegt, indien hij neen zegt heb ik misschien wel iemand voor Snoopy.
Een meisje, 11 jaar, 32 kg en 1m 49..
Dan kan zij misschien wel springen enzo en kan ik misschien nog eens uitstappen of iets voordoen ofzo..
Maar wat noem je EENS EEN KEER GAAN ZITTEN..
Omdat, voor de ene is dat 1 keerper maand en voor de andere 1 keer per week.
En tot hoelang mag je dan zo eventjes "zitten" en tot wat kan je doen (mag je eens galopperen ofzo,, (ik bedoel hierbij niet te lang galopperen dus geen 3 ronden maar zo'n half rondje ofzo..)

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 16:10

Ik en blij dat ik nu toch niet al te heftige reacties krijg.. dat ik hem een soort van "verwaarloos.." want ik zeg het je, dat is heel erg om aan te horen voor een pony waar je het beste mee wel en als dan sommige mensen dat zeggen, ookal bedoelen ze het niet slecht.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:45

Snoop_fan schreef:
Ik en blij dat ik nu toch niet al te heftige reacties krijg.. dat ik hem een soort van "verwaarloos.." want ik zeg het je, dat is heel erg om aan te horen voor een pony waar je het beste mee wel en als dan sommige mensen dat zeggen, ookal bedoelen ze het niet slecht.

Misschien omdat je nu hopenlijk toch gaat inzien dat het niet meer kan, daarom worden we wat milder en je nog een kans geven.
Heel verstandig van je om een jong, klein en licht ruitertje voor je pony te zoeken. Je moet er zelf helemaal niet meer op, ook niet meer om uit te stappen. Stop nu je energie in het nieuwe ruitertje helpen met rijden.
We proberen je te helpen zodat je nog heel lang plezier van je pony kan hebben zonder te rijden. De meesten die hier reageren op jou topic hebben 10, 20 of 30 jaar ervaring dus daar kan je echt wel naar luisteren. Ja

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:48

Ik vind 1.50 ook niet echt een klein ruitertje hoor. Ik heb in ieder geval het idee dat 1.50 nog te groot is voor een Shetlander, maar dat vind ik moeilijk schatten zonder foto's.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:59

Snoop_fan schreef:
tjah, maar vorige keer bokte hij omdat z'n zadeltje verschoof.. Dus toen lag het niet echt aan mij.. Maar er komt schot in de zadeltjes zaak want er is een bod gedaan..
Ik ga zaterdag zien wat de hoefsmid zegt, indien hij neen zegt heb ik misschien wel iemand voor Snoopy.
Een meisje, 11 jaar, 32 kg en 1m 49..
Dan kan zij misschien wel springen enzo en kan ik misschien nog eens uitstappen of iets voordoen ofzo..
Maar wat noem je EENS EEN KEER GAAN ZITTEN..
Omdat, voor de ene is dat 1 keerper maand en voor de andere 1 keer per week.
En tot hoelang mag je dan zo eventjes "zitten" en tot wat kan je doen (mag je eens galopperen ofzo,, (ik bedoel hierbij niet te lang galopperen dus geen 3 ronden maar zo'n half rondje ofzo..)

en als hij zegt dat het nog wel kan? een smid heeft niet doorgeleerd voor dergelijke dingen en van een smid hoef je hierin dus geen betrouwbaar advies te verwachten. je vraagt immers ook niet aan de paardentandarts om naar de hoeven te kijken.
eventjes 'zitten' heeft helemaal geen zin en overbelasten is overbelasten, ook als het maar één minuut is.
persoonlijk snap ik niet dat bij jou de boodschap na vijf pagina's nog niet is overgekomen.

ik beb in ieder geval wel blij dat er een normaal zadel komt, dat is beter dan niets. een pannekoekzadel drukt op de schoft en ruggegraat, en verdeelt geen druk. ik zou zowiezo eerst eens een paardenfysio of osteopaat langs laten komen voor controle van de rug, want het is onmogelijk dat het dier geen klachten heeft.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:52

merrieveulen schreef:
ik zou zowiezo eerst eens een paardenfysio of osteopaat langs laten komen voor controle van de rug, want het is onmogelijk dat het dier geen klachten heeft.

Persoonlijk zou ik ook blij zijn met een dierenarts voor entingen of een fatsoenlijke wormenkuur, want als ik de bericht van TS een beetje mag geloven heeft het dier dat nog niet gehad. Of in elk geval de afgelopen drie jaar niet. Daar heeft haar moeder geen toestemming voor gegeven.

Goed, ik richt me maar weer eens tot de TS: Als nou de smid van het weekend komt, ga je dan ook zeggen dat je pony heeft lopen te kreupelen, dat 'ie bokt en dat 'ie bijna omvalt als je op wilt stappen? Lijkt me namelijk wel zinvol om de informatie volledig te geven. Overigens vind ik het ook niet aan de smid om daar doorslaggevend advies over te geven, maar dat is hierboven al gezegd.

Jij zegt dat je blij bent dat we niet zeggen dat jij je pony verwaarloost. Eerlijk gezegd is die gedachte wel bij me opgekomen hoor, bij het lezen van je berichten. Het dier moest het tot nu toe doen met een beroerd zadel en een veel te zware ruiter (sorry, ik blijf erbij), die niet al te veel weet over rijden.
Een van de dingen die bij een basis-verzorging horen heeft hij niet gehad (wormenkuur, entingen) dus wie weet heeft ie wel iets onder de leden. Hoe vaak je gemiddeld de hoefsmid laat komen durf ik eerlijk gezegd niet eens te vragen, laat staan wat je je pony precies voert. Als jij trouwens vindt dat je het allemaal zo goed doet, waarom plaats je dan niet eindelijk eens een keer een fotootje? Dan weten we allemaal waar we het over hebben.

Je zult ongetwijfeld gek zijn op je pony, daar twijfel ik niet aan. Alleen ben ik bang dat je te weinig ervaring hebt om de volledige verantwoordelijkheid voor de verzorging van je pony te kunnen dragen. Dat blijkt in elk geval uit je berichten. Op zich vind ik het dapper dat je hier om informatie vraagt, maar als je vervolgens dingen alleen maar leest zoals je ze zelf wilt lezen en toch vindt dat je zelf de enige bent die gelijk heeft, zal je pony er in elk geval niet al te veel mee opschieten.
Dus als je echt om je pony geeft, dan neem je bijvoorbeeld aan wat merrieveulen al een aantal keren tegen je heeft gezegd: ga niet meer op die pony. En áls je dat dan overweegt, wat ik op zich knap van je vind, ga dan niet wéér grenzen lopen te verkennen, in de hoop dat íemand je geweten sust en je alsnog gewoon kunt gaan rijden. Want je gelooft toch zeker zelf niet dat het bij 'een keertje een minuutje' (wat overigens ook overbelasting is) blijft he?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:56

bedankt joy! goed verhaal, en ik hoop dat de TS er iets mee doet.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 12:52

Oké, hier kan wel een slotje op, Slotje aub!
Ik heb iemand gevonden die me met al m'n vragen wil helpen!