Paard steigert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Re: Paard steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:21

Wat is dit een leuke discussie geworden!!! Tong uitsteken

Het is gewoon belangrijk om voor jezelf uit te maken, wat voor jou zelf waarheid is!
Het maakt toch helemaal niet uit, wie wél of géén gelijk heeft, daar gaat het toch niet om?!
Alles heeft zo zijn voor en tegens, zo werkt de wereld!
Ook mag je het gewoon niet eens zijn met iemand, dat wil niet meteen zeggen dat diegene onzin verkoopt.
Ieder mens heeft een kern van waarheid in zijn mening, visie en ervaring!
Bovendien heeft niemand de waarheid in pacht!
Maar veroordeel er niemand om, wat diegene ook verkiest want dán ben je erg kortzichtig!
Ieder zijn mening, ieder zijn visie en ieder zijn ervaring!!! RESPECT!
En om dat te delen met elkaar is alleen maar leuk, vind ik! Dat maakt het leven weer spannend en interessant! TOCH?!
Zo leer je alleen maar van elkaar!
Iedereen moet er gewoon voor zichzelf uithalen, waar je wat mee kan!
Dat is ook het doel van een discussie-forum, naar mijn mening!
Niet om iemand een veeg na te geven of te zeggen dat diegene het helemaal mis heeft oid, maar om ervaringen te delen!!
Eerlijk kijken naar jezelf!
Dat iemand zich ergens door aangesproken voelt, komt ook alleen maar doordat er een gevoelige snaar is geraakt!
Dat kun je dan verduidelijken, maar het is respectloos om iemand daar persoonlijk op aan te vallen!
Hou het bij jezelf!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:40

Toch een vreemde studie die Bonita volgt, heb ik het idee....
Kort en krachtig: meid, ga putjes scheppen op zee. Tong uitsteken

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:52

frankiej schreef:
Toch een vreemde studie die Bonita volgt, heb ik het idee....
Kort en krachtig: meid, ga putjes scheppen op zee. Tong uitsteken

Dit vind ik nogal een veroordelende uitspraak!
Hou het eens bij jezelf!!!
En over welke studie heb je het eigenlijk?! Ga je er eens in verdiepen, misschien leer jij dan ook nog eens wat over jezelf!!! OK dan!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:10

ach wie verdient hier de hoofdprijs veroordelen? Ik leer de dingen wel uit het leven, niet uit de studieboekjes.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:14

Zo ontdek je toch dat er heel verschillende visies zijn hier, ik hoop dat de TS nog eens langskomt!!!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:16

momenteel het belangrijkste euvel denk ik... Kom op TS laat eens wat van je horen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:30

frankiej schreef:
ach wie verdient hier de hoofdprijs veroordelen? Ik leer de dingen wel uit het leven, niet uit de studieboekjes.

Goed zo!!! OK dan!
Das ook de beste manier! Ervaring is de beste leermeester toch?! En aldoende leert men!
Als je maar eerlijk naar jezelf blijft kijken!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:50

Ik word vaak fel en onredelijk als ik het idee heb dat ik mezelf, iets of iemand (paard ook bv) moet verdedigen en ga in de tegenaanval, ken mijn zwakke plekken als geen ander.

Van mij mag iedereen een eigen mening hebben, maar als die zo uitgesproken is als 'paarden slaan', dan kun je stevig tegengas verwachten en dan dus niet alleen van 'pennymeisjes'. Dat valt in te calculeren. Dunkt mij.

Overigens lijkt putjes scheppen op zee een vrij tijdrovende zaak, maar dat daar gelaten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 08:48

Bonita_Bon schreef:
Ik word vaak fel en onredelijk als ik het idee heb dat ik mezelf, iets of iemand (paard ook bv) moet verdedigen en ga in de tegenaanval, ken mijn zwakke plekken als geen ander.

Van mij mag iedereen een eigen mening hebben, maar als die zo uitgesproken is als 'paarden slaan', dan kun je stevig tegengas verwachten en dan dus niet alleen van 'pennymeisjes'. Dat valt in te calculeren. Dunkt mij.

Overigens lijkt putjes scheppen op zee een vrij tijdrovende zaak, maar dat daar gelaten.

Wat heeft dit voor toegevoegde waarde mbt het topic? Clown

Heeft de TS wat aan jouw introspectie alhier? Knipoog

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:58

denk dat de TS helemaal niet meer komt.... Nors opkijken

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:25

nee denk het ook niet... wel jammer ze zal hier toch wel veel aan kunnen hebben... en het zou ons ook wat meer duidelijkheid geven in de situatie!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:33

hmmm, een slotje erop zou geen overbodige luxe zijn denk ik. TS is zelfs vanmiddag nog online geweest dus daar kan het niet aan liggen.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:19

frankiej schreef:
hmmm, een slotje erop zou geen overbodige luxe zijn denk ik. TS is zelfs vanmiddag nog online geweest dus daar kan het niet aan liggen.

Whoo sorry hoor, wist niet dat hier zo'n discussie liep totdat ik een PM kreeg vanmiddag.
Ik zal eerst het topic even goed gaan doorlezen.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:50

Citaat:
Verder denk ik dat je eerder moet zijn met corrigeren, het paard zal niet vanuit het niets steigeren, hij gaat eerst staken en proberen om te draaien. Als je op dat moment als corrigeerd hoef je ook niet op een steigerend paard te zitten.

Zodra ik hem corrigeer gaat hij de lucht in, dat is nou juist het probleem. Knipoog

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het uit angst is. Ik merk heel snel aan mijn paardje of hij echt bang is, of hufterig doet. Ik heb een tijd geleden een les van de beredenpolitie gehad. In het begin ging alles super goed en vond hij niks eng(het is ook geen schijterd), maar zodra meneer er genoeg van had kwam hij alleen nog maar overreind. Eerst hebben we dat rustig proberen op te lossen, met alle rust en geduld(mijn voorkeur). Dat ging ook niet en toen zei ze dat ik hem nu wel wat mocht 'aanpakken', gewoon naar voren en niet zeiken want daarvoor had hij al 10 keer over dat zeiltje heen gelopen. Als hij dan ging steigeren een tik geven..
Toen werd hij helemaal gek en ik kwam voor geen mogelijkheid meer in de buurt van de zeiltje! Vervolgens is die instructrice ernaast gaan lopen wat vervolgens ook niet hielp. Hij steigerde gewoon terwijl zij hem vast had! Toen ben ik er maar af gegaan en liep hij keurig met me mee Bloos

Ik heb een nieuwe bijrijdster die heel ervaren is, zeker met jonge paarden. Zij had dit laatst ook in de bak, er lag een deken over het hek heen(normaal nooit eng en in het begin was er totaal niks aan de hand). Zij heeft hem ook flink op zijn donder gegeven toen hij omhoog kwam waardoor hij weer helemaal gek werd en vervolgens onbestuurbaar was en alleen maar hard ging en niet meer wou stoppen.

Hier heb ik zo'n 4 maanden geleden ook veel last van gehad, af en toe werd hij helemaal gek in zijn hoofd. Hij ging er een keer zo hard aan de kletter dat hij zelf onderuit ging, helaas lag ik er toen bewusteloos onder. Het bakhek stond open, normaal gallopeerde hij er altijd uit als ik erop zat maar nu bleef hij de heletijd in de bak staan, met zijn hoofd omlaag. Ik mocht 6 weken niet rijden vanwege zware hersenschudding, gekneusde ribben enz. Toen ik na een week weer op stal kwam en naar me paardje toe liep in de wei liep hij weg voor me!! Dat had hij nog nooit gedaan, ik stond met tranen in me ogen. Ook stond hij in zijn stal zielig in een hoekje en was hij erg vermagerd. Hij is toen zo'n 6 weken elke dag gelongeerd aangezien er niemand op durfte. Die 6 weken 'rust' hebben hem goed gedaan geloof ik want hij was zo mak als een lammetje toen ik er weer op ging. Wel reed met slof dat áls hij weer aan de kletter ging ik de slof op kon pakken om het te stoppen. Toen dat ook goed ging is de slof af gegaan en is hij er nooit meer vandoor gegaan!

Nogmaals ik denk dat ik boos worden bij mijn paard geen optie is, hij weet trouwens heel goed dat hij stout is als hij steigert!

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 23:49

dat lijkt heel erg op mijn situatie van een jaar geleden.... als ik de mijne op zijn flikker gaf omdat ie omhoog kwam werd ie ook helemaal gek....dan zag je zelfs het wit van zijn ogen! Ik moest hem een keer van mijn instructrice vooruit schoppen.... hij raakte helemaal in paniek...nou stuur hem maar naar het hek zei ze.... toen ging meneer dus gewoon over de omheining van de bak heen!!!! geloof dat ik nog nooit zo geschrokken ben.... Ziek

Hij heeft toen te koop gestaan...maar omdat het in omgang zon lieverd was hield ik toch heel veel van hem...

Ik ben hem helemaal terug naar de basis gaan rijden...voorwaarts neerwaarts zonder te veel teugeldruk...en als ie wou gaan dreigen dan zette ik hem met zijn neus tegen mijn laars...dan kon hij niet omhoog.... dat heb ik geloof ik 3 x moeten doen....daarna bijna geen last meer gehad....

Natuurlijk blijft ie kwalijknemend...ik kan hem niet "zomaar" een prik met mijn spoor geven...dan wordt ie boos....maar als ik hem eerlijk rij, met respect dan gaat ie gewoon voor het vuur voor me....vaak zijn dit soort paarden erg eenkennig...geen paarden voor bijrijdsters etc...dat verklaart ook wel waarom ie toen jij niet kon rijden hij een beetje wegkwijnde en vermagerde...

Kijk aub uit als je het gevecht aangaat..... ze worden dan blind van angst en worden echt een gevaar!!! moet wel zeggen dat ik het nog heel knap van je vind dat je er toch steeds weer opstapt...

Je moet wel heel zeker weten dat ie geen pijn ergens heeft....dat heb ik nl allemaal laten nakijken....

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 23:55

check anders ook even het andere topic over steigeren, " help hij steigert" (pagina 3 van het topis overzicht geloof ik).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:17

Hoi TS, wat een enorm verhaal; je hebt dus zowel de hardere als de zachtere manier geprobeerd; wat bij de een wel werkt werkt bij de ander helaas niet..

Ik vind het verbazingwekkend knap dat je doorzet maar als ik jou was zou ik op een gegeven moment een deadline voor jezelf maken, enpuur uit zelfbehoud op een gegeven moment een knoop doorhakken en hem wegdoen.

Mocht je willen doorzetten:
Is je paard medisch helemaal gecheckt?
Denk dat je paard eventueel ook doorgemeten zou kunnen worden door iemand die bij Erik Laarakkers werkt; holistische artsen kunnen soms enorm hulp bieden bij paarden waar een steekje aan los zit, want dat vind ik bij dit dier wel aan de orde, eerlijk gezegd. Er moet een oorzaak zijn voor dit abnormale gedrag!

Mazzel dat je neit achterover bent geslagen met de slof eraan, levensgevaarlijk als ze dan steigeren!!!!

Dat is een van de redenen dat ik mijn vorige merrie die wel eens steigerde nooit met iets bijzette. In die druk geloof ik trouwens sowieso niet. Het dier mag wel het ge4voel hebben dat hij vrij is om jou te hulp te staan, om voor je te werken. Sterkte en laat je af en toe ff weten hoe het gaat?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:31

Ben het eens met detour deze keer, grote kans dat er ergens een draadje los hangt om het zo maar te stellen. Er moet ergens een oorzaak zijn.
Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met dhr Laarakkers, deze leit het na 1 keer checken namelijk afweten en heb hem niet meer nbormaal kunnen bereike en terugbellen deden ze ook niet, terwijl het volgens hun een langdurig traject was... Ja erg fijn zo zonder begeleiding... Ik heb namelijk goede verhalen gehoord over hun methodes maar dan krijg je dit aan je broek...

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 19:07

detour schreef:
Hoi TS, wat een enorm verhaal; je hebt dus zowel de hardere als de zachtere manier geprobeerd; wat bij de een wel werkt werkt bij de ander helaas niet..

Ik vind het verbazingwekkend knap dat je doorzet maar als ik jou was zou ik op een gegeven moment een deadline voor jezelf maken, enpuur uit zelfbehoud op een gegeven moment een knoop doorhakken en hem wegdoen.

Mocht je willen doorzetten:
Is je paard medisch helemaal gecheckt?
Denk dat je paard eventueel ook doorgemeten zou kunnen worden door iemand die bij Erik Laarakkers werkt; holistische artsen kunnen soms enorm hulp bieden bij paarden waar een steekje aan los zit, want dat vind ik bij dit dier wel aan de orde, eerlijk gezegd. Er moet een oorzaak zijn voor dit abnormale gedrag!

Mazzel dat je neit achterover bent geslagen met de slof eraan, levensgevaarlijk als ze dan steigeren!!!!

Dat is een van de redenen dat ik mijn vorige merrie die wel eens steigerde nooit met iets bijzette. In die druk geloof ik trouwens sowieso niet. Het dier mag wel het ge4voel hebben dat hij vrij is om jou te hulp te staan, om voor je te werken. Sterkte en laat je af en toe ff weten hoe het gaat?

Ik zet nog even door, geef het nooit zomaar op! Zeker niet nu het veel beter gaat met Up.
Hij heeft misschien 2 keer per maand last van dit gedrag, eerst was dit elke dag.

Het is een paard met kwaliteiten en enorm goeie gangen, hij kan écht super goed lopen. Hij kan ook super lief zijn.. ik zit zelfs wel is op hem met alleen een halstertje. Maar af en toe veranderd de lieve Up in een gevaarlijk en gemeen paard, dat is zo jammer! Heb wel eerder gehoord dat bij de beste paarden meestal een steekje los zit.

De slof hing steeds los met rijden en ik pakte de slof pas op zodra ik voelde dat hij er vandoor ging. Knipoog

Bedankt voor je reactie, hier heb ik tenminste wat aan. Ja

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:15

tja een moeilijk geval. M'n huidige paard heeft ook van die zogenaamd eng nukken. Ik weet dat ie als het erop aankomt nergens bang van is. Toen ie 4 was heb ik zelfs een groep meiden aan de bakrand uitgedaagd om hem bang te maken. Nou hij verstapte pas toen ze met bezems gingen staan zwaaien langs de kant. Slaan en schoppen tegen het houtwerk en omhoogspringen, het deed hem totaal nix. Nu is het zo dat hij tijdens het rijden weleens ergens "bang" van wil zijn. Pak ik hem degelijk aan (goed opsluiten tussen de benen en handen en daarmee stelling, buiging en nageeflijkheid bewerkstelligen) dan is er ineens niks engs meer aan. Hij bokt of steigert echter nooit, wellicht dat ie erop vertrouwt dat ik dan ook resoluut zou handelen zoals eerder in dit topic gezegd.
Aan de andere kant ga ik ook mee in de veronderstelling dat er toch iets hapert in de bovenkamer van Up. Ik ken iemand die een schaapmak paard had, maar na 2 jaar sloeg dit ineens om in gemeen en gericht bijten en trappen. Er bleek ook een soort tumor in z'n bol te zitten. Dierenarts adviseerde nog maar 1 ding: afmaken dat beest, veel te onverantwoord om er nog mee verder te gaan.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:37

Bonita_Bon schreef:
Staken en geen zin hebben komt bij een correct gereden en behandeld paard praktisch niet voor, als dit anders is moet je alsnog de fout bij jezlef zoeken. Het paard is een soort spiegel...
Ik ken ook opstandige paarden en paarden die erg uitdagend zijn qua karakter, maar met slaan krijg je naar mijn mening nog steeds 'oorlog' en dat komt het vertrouwen niet ten goede. En ik herhaal; een keer een paard slaan is wat mij betreft acceptabel en maak me er ook wel eens een keer schuldig aan. Maar ik zou het nooit zo 'hoppekee' op het net knallen dat iemand zn paard eens flink moet gaan slaan. Dat is het hete hangijzer hier

Ik denk dat deze zin het hele probleem onder de paarden verwoord. Ja Als je rond je heen kijkt wilt iedereen als Anky rijden. Veel been en de handrem erop. Er blijken dus ook paarden te zijn die dit NIET accepteren en dus kiezen voor het vluchtgedrag omhoog. Inprincipe gaat een paard niet omhoog als hij genoeg ruimte aan de voorkant krijgt. En ja een paard is een spiegel van jezelf, dus kijk eerst naar jezelf. Maar de uitzondering bevestigd de regel. Er zijn k*t knollen op de wereld omdat ze al verreden zijn door anderen. Als ze TE brutaal worden kan een harde aanpak wel eens helpen. Maar lees hier goed dit zal echt uitzondering zijn. Met genoeg respect, duidelijkheid en consequentheid zal een paard NIET omhoog komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:02

Bonita_Bon schreef:
En anneliesdj, corrigeren is NIET altijd op zijn plaats, want doet het paard wel wat fout? Een paard steigerd pas als hij zich aangevallen of opgesloten voelt of als de ruiter hem daar een aanleiding voor geeft. Soms is corrigeren op zijn plaats, maar niet altijd... En de manier van corrigeren is voor iedereen anders, dat blijkt maar weer. Ik vind een tip als "geef hem een goeie mep tussen zn oren" heel erg kort door de bocht. Als je het paard hebt gezien en je ziet dat hij doodkalm steigerd omdat hij daar meerdere keren mee weg is gekomen dan zou je eventueel zo'n tip kunnen geven (not my way maar het is wel een manier), maar jij kent het paard niet. Misschien steigerd hij met weggedraaide ogen of geeft ie van te voren al talloze hints. Dat weten wij niet. Ik ben terughoudend met mijn tips, om die reden! We proberen haar allemaal te helpen dat zie ik ook wel in, maar denken we ook aan het dier...

Corrigeren is ALTIJD op zijn plaats!! Als het paard steigert brengt hij de ruiter en in mindere mate zichzelf in gevaar, dat is NOOIT te tolereren, om watvoor reden hij het ook doet. Ik vind dus dat corrigeren altijd op zijn plaats is, of hij nu bang, boos, dwars of wat dan ook is.

Als voorbeeld; een paard wat jou geen voetje wil geven, om watvoor reden dan ook (pijn, dwarsheid) geeft ook hints, als jij die negeert, om watvoor reden dan ook, kan het zijn dat hij uithaalt. Tolereer jij dat dan?

kavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:08

ik heb een springpaard gehad wat altijd steigerde voordat die de bak in ging maar hij sloog ook met zijn benen.Je kan soms dit voorkomen door naar voren te schoppen.
Mar het hetlpt ook als je een ei op zijn kop stuk slaat.

kavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:09

maar ik vind dat je een paard niet heel nodig hoet te straffen je kan het ook op een aardige manier doen.

kavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:09

ja het is wat soms met die paarden Ach gut