jong paard met slof???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska

Re: jong paard met slof???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:22

vanitymay schreef:
ik vind niets mis met het rijden met slof...ik gebruik hem zelf meestal ook alleen met jonge paarden aangezien oudere wat meer doorgereden paarden wel al goed door de rug en hals lopen en doorgaans geen moeite meer hebben met stelling en buiging...waarom zou ik dan nog een slof gebruiken?

mits goed gebruikt (en niet als noodrem) lijkt mij hier echt niets mis mee. ik neem aan dat je een goede ruiter hebt gevraagd om je paard te rijden en dat je daar vertrouwen in hebt, dus niets aan de hand lijkt me..

Een jong paard moet je m.i. eerst recht leren lopen en op eigen benen, ik snap de slof dan niet. Daarmee zit je hem in de weg en zal hij te veel op de voorhand gaan hangen. Zodra het paard sterker wordt van achteren en meer onder je komt, zal hij vanzelf de juiste houding van voren aan kunnen nemen waarna je de stelling en buiging kan trainen. Ik ben absoluut geen voorstander van een slof bij jonge paarden, ook voor de eigen veiligheid niet, daar zijn andere manieren voor.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:54

Een slof gebruiken puur om hem van voren naar beneden te krijgen is slecht, vooral bij een jong paard. Omdat hij (zoals vaker gezegd wordt) eerst zijn balans moet vinden en op eigen benen moet leren lopen.

Ongevraagd een slof gebruiken bij een paard van een ander en dan ook nog een jong paard vind ik niet kunnen..

tessaahh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:54

Een jong paard met slof rijden is niet goed. Hij moet leren op zijn eigen benen te gaan lopen, een jong paard heeft daar moeite mee, maar wanneer je 'm met slof rijd leer je hem dat nooit!! Men is nogal snel geneigd om maar even lekker met slofje te rijden, maar een paard gaat er uiteindelijk alleen maar slechter door lopen! Bij sterke paarden is men ook snel geneigd met slof te rijden, daarna zijn ze eigenlijk gewoon bijna niet meer zonder te rijden, omdat ze daar alleen maar nóg sterker door worden. Ik doe het alleen heel af en toe om een paard er even doorheen te helpen, maar wanneer ik dan na een kwartier gewoon lekker heb gereden, dan haal ik 'm er af omdat ze het gewoon zonder moeten leren. Alleen dan, of wanneer je naar buiten gaat op een paard wat je niet kent dan ben ik een voorstander, verder zou ik er nóóit aan beginnen!!

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:31

tessaahh90 schreef:
Ik doe het alleen heel af en toe om een paard er even doorheen te helpen, maar wanneer ik dan na een kwartier gewoon lekker heb gereden, dan haal ik 'm er af omdat ze het gewoon zonder moeten leren. Alleen dan, of wanneer je naar buiten gaat op een paard wat je niet kent dan ben ik een voorstander, verder zou ik er nóóit aan beginnen!!

Dan rij je een paard dus op de slof? En dat is niet goed, het feit dat jij de slof eraf moet halen is dus een indicatie dat je hem niet goed gebruikt!
Een slof is helemaal geen probleem!! Je kan er altijd een slof om doen. Een slof is een hulpteugel en mits hij goed wordt gebruikt is er niets aan de hand! Elke hulpteugel kun je misbruiken en dus ook een slof.
Iedereen die het gebruik van een slof verkeerd, not done, slecht, dieronvriendelijk of wat dan ook vind, heeft eigelijk nog nooit een slof goed gebruikt, goed zien gebruiken of weet niet eens wat goed gebruik inhoudt!
Een slof wordt niet goed gebruikt door mensen die hun toevlucht zoeken in het naar beneden trekken dan in het harde werken wat nodig is om een paard te rijden! Mensen die wel mooi voor de dag willen komen maar niet hun spieren willen verzuren, mensen die denken dat ze het ei van columbus hebben uitgevonden maar zelf een eihoofd hebben.
Een slof is NIET verkeerd, absoluut niet!

(BTW een stang is mi nog erger te misbruiken dan een slof)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:10

sam_amore schreef:
ik heb vandaag gereden... hij is helmaal aan het krabbelen.. hoop het zo snel mogenlijk uit te hebben..

Fijn he! Van die mensen die denken dat ze het zo goed kunnen! Erg sneu voor je paardje dat ie ondanks een eigenaar die WEL weet dat een paard vanzelf nagevelijk wordt ineens zo'n muts op zn rug krijgt die denkt het paard wel even snel te beleren... Huilen
Helaas, helaas, worden veel paarden 'aan de teugel' (ze weten nog niet eens de GOEDE definitie van deze term! Boos! ) gereden door slof en/of door 'het spelen met de teugels'. Deels heeft dit te maken met verkeerde instructie (ook bij je moeder blijkbaar). Goed dat je haar heb gezegd dat je het niet meer wilt en voor de volgende keer: zoek een ruiter die WEL op dezelfde manier denkt OF geef je paard gewoon lekker vrij als jij niet kan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:12

Citaat:
Dan rij je een paard dus op de slof? En dat is niet goed, het feit dat jij de slof eraf moet halen is dus een indicatie dat je hem niet goed gebruikt!
Een slof is helemaal geen probleem!! Je kan er altijd een slof om doen. Een slof is een hulpteugel en mits hij goed wordt gebruikt is er niets aan de hand! Elke hulpteugel kun je misbruiken en dus ook een slof.
Iedereen die het gebruik van een slof verkeerd, not done, slecht, dieronvriendelijk of wat dan ook vind, heeft eigelijk nog nooit een slof goed gebruikt, goed zien gebruiken of weet niet eens wat goed gebruik inhoudt!
Een slof wordt niet goed gebruikt door mensen die hun toevlucht zoeken in het naar beneden trekken dan in het harde werken wat nodig is om een paard te rijden! Mensen die wel mooi voor de dag willen komen maar niet hun spieren willen verzuren, mensen die denken dat ze het ei van columbus hebben uitgevonden maar zelf een eihoofd hebben.
Een slof is NIET verkeerd, absoluut niet!

Dan ben ik toch wel heel nieuwsgierig wat in jouw ogen een goed gebruik van de slof is. Zou je dat uit willen leggen?

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:42

Lalidan schreef:
Dan ben ik toch wel heel nieuwsgierig wat in jouw ogen een goed gebruik van de slof is. Zou je dat uit willen leggen?

Ik proef (ja heb even aan mijn beeldscherm gelikt Vingers aflikken)hier een cynische ondertoon Knipoog maar ik ga wel een poging doen.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat het gevaar van het gebruik van een slofteugel vooral zit in het feit dat mensen er niet mee kunnen rijden. Dit kan opgelost worden door er wel mee te leren rijden. Om even de vergelijking te trekken naar sporen, die kun je ook af doen als je je benen continu naar buiten draait, maar je kunt ook leren je benen recht te houden zo dat je er niet continu inprikt met je sporen.
Ik stimuleer het gebruik van een slofteugel ook niet, maar wordt wel wel een beetje moe van de mensen die bij het horen van een hulpteugel al een zuur gezicht trekken. De slofteugel is een hulpteugel ten behoeve van de hoofd hals houding van een paard. Deze goede hoofd hals houding zijn nodig om de rugspieren van het paard goed te ontwikkelen. Een paard wat met een verkeerde hoofd/hals houding loopt zal zijn rug eruit drukken en dus met een holle rug lopen, wat dan uiterst slecht is voor het paard. De slofteugel mag dan dus ook nooit (wat de meeste mensen hier op bokt voor ogen hebben volgens mij) als estetisch hulpmiddel gebruikt worden zodat het paard maar `mooi´ in de krul loopt.
Daarbij komt dat een ruiter-amazone echt moet leren om met een slof te rijden, het betekent namelijk een extra teugel in de hand, die een direct werking heeft op het bit. Je moet de trens en de slof en later de stang afzonderlijk van elkaar kunnen controleren. Kan een persoon dit niet dan zal er een vervaging optreden tussen beide teugels wat het effect en de bedoeling van beide teugels af doet nemen, de slof wordt meer primair en de trens minder primair waardoor ze beide gebruikt worden waarvoor ze niet bedoelt zijn. De slof mag dus ook nooit strakker staan dan trens. Op het punt dat het maximum is bereikt staan de slof en de trens even strak, wordt het paard verder met zijn hoofd naar beneden gewerkt en ontspant hij-zij zal de slof dus meer ontspannen en de trens zal dezelfde druk behouden. Het is dan ook altijd de bedoeling dat de slof gedurende het hele rijden ontspannen is! Met de slof kun je dus een bepaalde grens stellen, maar het doel, de daadwerkelijke ontspanning en lopen over de rug zul je ten alle tijden moeten behalen met je zit en benen!
Het rijden met een slof is dus vrij gecompliceerd (al zeg ik het zelf) en dus ook niet voor iedereen weggelegd zonder goede begeleiding, maar mits goed gebruikt wel een bruikbaar hulpmiddel!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:44

goeie uitleg frans, daar kunnen veel mensen van bokt nog iets van leren.. Ja

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:40

Hihi, je hebt goed gelikt en geproeft hoor, ik was inderdaad een klein beetje cynisch, omdat de meeste mensen zeggen wat jij in eerste instantie zei, maar dan vervolgens niet uit kunnen leggen wat ze dan wél goed slofgebruik vinden Bloos Knipoog Maar, ik neem mijn cynische toon helemaal terug, want ik vind zonder meer dat je het perfect hebt uitgelegd! OK dan! Hopelijk vergeef je me mijn cynische toon!

Neemt niet weg dat ik op deze manier de slof nog niet om een jong paard wil zien. Dat wat jij uitlegd vind ik nog alleen van toepassing op een ouder of verreden paard, wat weer een begeleid moet worden naar een goede hoofd/halshouding, en niet op een jong paard wat eerst maar op zijn eigen benen moet lopen.

We hebben hier in nederland 2 culturen: "hang de ellende er maar aan (jammer dat we er niet én slof, én thiedemann én martingaal aan kunnen hangen....)" en "wat een dierenbeulerij die hulpteugels!!".
Als ik per sé in een groep moet vallen, kom ik onder de tweede, maar vooral door het slechte gebruik van hulpteugels. Ik heb vorig jaar gereden op een rijschool in Duitsland, en bij de rondleiding werd ons geshowt waar de hulpteugels lagen. Nou ja, wij dus eigenlijk al helemaal verontwaardigt en van "dat gaan wij dus echt niet gebruiken...." Tot we de les zelf zagen. De beginnende ruiters rijden daar met een soort bijzet teugel, die tussen de voorbenen aan de singel vast zit, door het bit loopt, en weer naar de zijkant van de singel gaat. Echter, deze zitten absoluut NIET strak. De paarden kunnen ruim met hun hoofd op de loodlijn komen, en ook er voor. De hulpteugel hangt er dan ook niet aan voor het plaatje, maar om te voorkomen dat het paard de rug weg gaat drukken. Want hij werkt pas als hij zijn hoofd echt omhoog gaat gooien. Voordeel hiervan boven de martingaal vind ik dat dit voorkomt dat het hoofd echt te hoog komt, en de martingaal alleen zorgt dat je verbinding kan blijven houden als het hoofd zo hoog is. Maar het belangrijkste is nog wel, dat de ruiter alle kans krijgt om te leren zitten en rijden. En aangezien de ruiter zelf niet aan de hulpteugel komt, kan er weinig fout meegaan....
Zo bekeken kwamen wij eigenlijk tot de conclusie dat het zo slecht nog niet is. Maar hier in nederland worden hulpteugels inderdaad vaak gebruikt om een houding af te dwingen (of om het paard op zéér pijnlijke wijze te stoppen!!!)

Maar goed, ik dwaal off topic. Ik blijf nog steeds bij mijn mening dat je geen slof om een jong paard hoort te hangen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:52

Ik vind het ook behoorlijk irritant dat als je zegt dat je met een slof rijd mensen stijl achterover knallen!!!

Hoeveel mensen rijden er niet met een slecht passend zadel.

ik rijd ook met slof omdat mijn paard net op een dood stukje gaat lopen waar ze niet vandaan te halen is. Mijn grens is duidelijk ingesteld. En verplaatst niet ieder stap die we lopen.

Heb er liever een slof omhangen dan iedere keer een ruk in de mond!

en bij jonge paarden,,waarom niet? slecht slofgebruik is bij ieder paard slecht of hij nou 4 of 17 is. Hoe dan ook ligt het eraan hoe je het gebruikt

LiesEntimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:06

vanitymay schreef:
ik vind niets mis met het rijden met slof...ik gebruik hem zelf meestal ook alleen met jonge paarden aangezien oudere wat meer doorgereden paarden wel al goed door de rug en hals lopen en doorgaans geen moeite meer hebben met stelling en buiging...waarom zou ik dan nog een slof gebruiken?

mits goed gebruikt (en niet als noodrem) lijkt mij hier echt niets mis mee. ik neem aan dat je een goede ruiter hebt gevraagd om je paard te rijden en dat je daar vertrouwen in hebt, dus niets aan de hand lijkt me..

helemaal mee eens!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:14

Een goede ruiter rijd niet met slof, want een goede ruiter kan zonder slof rijden.
Ook paarden die vervelend of wat dan ook zijn kan een goede ruiter rijden zonder hulpmiddelen.
Het zijn dwangmiddelen en als er gezegt word ik gebruik hem niet , waarom gebruiken ze hem dan als het niet nodig is.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:22

Om even in te gaan op de vraagstelling van TS-er:
Ik zie er niet zoveel kwaads in.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:54

Hij loopt te krabbelen en niet fijn.

Voor zij ging rijden zag en voelde het heel goed, netjes met der handen rust in der helle zit en zacht in der handen..

Dus ik dacht Kan geen betere berijtster hebben.....

Niet dus ik was op stal vandaag, en hoorde verschillende dingen dat ze hard in zijn mond rukte en dat hij onregelmatig liep, verschillende hebben het ook tegen haar gezegt `niet zo in zijn mond rukken`

Ik het er erg spijt van dat ik haar er op heb gelaaten..... nu alles weer op gaan lossen duur altijd langer dan het te verzieken....

sorry van de spel fouten ben disletis Clown

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:35

fransheijs; Súperuitleg. Kan niet anders zeggen! Lachen
Verscheidene mensen die ik ken gebruiken ook een slof bij hun jonge dieren om het hoofd stil te houden. Houdt het dier zijn hoofd stil, dan hangt de slof los. In principe ben ik daar echt niet op tegen. De slof wordt dan goed benut! Of het nou een jong dier is of niet.
Het ligt er héél erg aan bij een slof of hij goed gebruikt wordt of niet..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:22

Kinee_ schreef:
fransheijs; Súperuitleg. Kan niet anders zeggen! Lachen
Verscheidene mensen die ik ken gebruiken ook een slof bij hun jonge dieren om het hoofd stil te houden. Houdt het dier zijn hoofd stil, dan hangt de slof los. In principe ben ik daar echt niet op tegen. De slof wordt dan goed benut! Of het nou een jong dier is of niet.
Het ligt er héél erg aan bij een slof of hij goed gebruikt wordt of niet..

Een slof is altijd fout, dus hoe kan hij dan goed benut worden??
En waarom een slof er aan als je hem niet gebruikt??
Voor je eigen onzekerheid??

Een jong paard wat met zijn hoofdschud geeft iets aan en dat moet je niet met slof oplossen,
als je daar de oorzaak van zoekt dan kun je dat op een rijtecnische manier oplossen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:34

Ben ik niet met je eens midgie, dat een slof ALTIJD fout is. Bij goed en verantwoord gebruik kan de slof zo af en toe een hulp zijn. Het probleem is dat dat maar zeer weinig mensen kunnen..
Soms kom je met problemen in een vicieuze cirkel en deze kun je dan best doorbreken door gebruik te maken van een hulpteugel.
het is zeker niet zo dat ik vóór een slof ben, maar soms moet je er wel voor open staan.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:38

midgie schreef:
Een goede ruiter rijd niet met slof, want een goede ruiter kan zonder slof rijden.
Ook paarden die vervelend of wat dan ook zijn kan een goede ruiter rijden zonder hulpmiddelen.
Het zijn dwangmiddelen en als er gezegt word ik gebruik hem niet , waarom gebruiken ze hem dan als het niet nodig is.

ONZIN!! het zijn hulpmiddelen als je ze GOED GEBRUIKT. Ik ben het met je eens dat als mensen zeggen dat ze het niet gebruiken, waarom het er dan toch om hangt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:45

Een hulpmiddel is altijd een dwangmatig iets en kan nooit op de jusite manier gebruikt worden, want als hij moet worden gebruikt dan rij je weer met dwang en is het juist niet zo dat je je paard ontspannen wil rijden, en onder dwang ben je niet ontspannen??
En het zijn hulpmiddelen voor de ruiter, is het dan niet de ruiter zijn taak op een juiste manier te leren rijden??

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:56

midgie schreef:
Een hulpmiddel is altijd een dwangmatig iets en kan nooit op de jusite manier gebruikt worden, want als hij moet worden gebruikt dan rij je weer met dwang en is het juist niet zo dat je je paard ontspannen wil rijden, en onder dwang ben je niet ontspannen??
En het zijn hulpmiddelen voor de ruiter, is het dan niet de ruiter zijn taak op een juiste manier te leren rijden??

Dus ook geen zweep en/of sporen?
Zijn tenslotte ook voor de ruiter

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:02

Ik vind er niks mis mee persoonlijk,ik rijdt er ook regelmatig mee maar naar mate m'n paard zich los laat en fijn laat bewerken gooi ik 'm losof ik haal 'm eraf.
Het is gewoon een hulpmiddel waardoor ( als je m goed gebruikt) je paard zich sneller los kan laten.

Maar goed geef daar dan wel toestemming voor of overleg het is tenslotte jouw paard.Wil je t niet....dan gebeurd t niet.
Simpel toch.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:04

Noetanchamon schreef:
midgie schreef:

Dus ook geen zweep en/of sporen?
Zijn tenslotte ook voor de ruiter

Moet je stoppen met paardrijden want DAT IS DAN OOK ZIELIG en je paard moet ook onder dwang een ruiter accepteren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:09

idd ook zonder zweep en sporen, zeker zonder zweep als je je zelf vaak niet onder controle hebt en hem gebruikt waarvoor hij dus niet is het slaan of tikken,
Ik rij wel met zweep, maar gebruik hem niet om te slaan of tikken maar wijs er dingen mee aan , b.v het achterbeen dat ik beter onder me wil hebben.

Vaak worden mensen gefrustreed en slaan en tikken er maar op los, vinden ze het gek als het paard in verzet komt, zou ik ook doen .
Ik probeer zelf zo te rijden dat zelfs het staartje van mij paard geen verzet toon en dus ook ontspannen in de buiging meegaat,

Zodra mijn paard zwiept met haar staart , weet ik dat ik het moeilijk maakt of te veel vraag en ga dus een kleinere hulp gebruiken en niet wat de meeste doen bij verzet meppen met dei zweep of schoppen met die sporen.
Ik wil mijn paarden zo veel mogelijk op vertrouwen rijden en dat ze het dus echt voor mij doen en niet voor de hulpmiddelen die er te koop zijn,
Is het eigenlijk geen uitdaging om je paard zonder dat alles te rijden, dan kun je toch helemaal trots zijn op jezelf , dat je zo`n machtig en strek paard dingen laat doen en dat hij het doet voor jou en niet voor de zweep oid.

Mensen willen vaak te snel gaan , dingen doen waar ze zelf en het paard nog niet aan toe zijn, een jong paard hoeft/hoort na 3 weken noeg niet juist te galoperen onder het zadel, leer het dier eerst eens op eigen benen lopen, zodat hij leert hoe hij een ruiter kan dragen op de jusite manier.
Dus werk aan balans en als de balans er is dan ga je een stapje verder, neem je tijd, waarom te snel gaan??

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:11

Is maar goed dat iedereen een verschillende mening heeft anders zouden we er nooit over kunnen discusseren! Maar aangezien een slof door het merendeel wordt afgekeurd......neem ik aan dat deze mensen ook recht tegenover een stang staan, want dat is in mijn ogen nog een erger hulpmiddel

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:14

ik train mijn paard zonder zweep, zonder sporen in de M. mag ik dan af en toe een slofje erbij pakken om mijn paard te DWINGEN om te lopen op het punt waar ik wil?

als jij voor het eerst een zadel op een paard legt, denk je dat hij dan ontspannen wegloopt?
De kunst van hulpmiddelen is het gebruiken waar nodig en los laten indien gewenst resultaat bereikt is.