vanitymay schreef:ik vind niets mis met het rijden met slof...ik gebruik hem zelf meestal ook alleen met jonge paarden aangezien oudere wat meer doorgereden paarden wel al goed door de rug en hals lopen en doorgaans geen moeite meer hebben met stelling en buiging...waarom zou ik dan nog een slof gebruiken?
mits goed gebruikt (en niet als noodrem) lijkt mij hier echt niets mis mee. ik neem aan dat je een goede ruiter hebt gevraagd om je paard te rijden en dat je daar vertrouwen in hebt, dus niets aan de hand lijkt me..
Een jong paard moet je m.i. eerst recht leren lopen en op eigen benen, ik snap de slof dan niet. Daarmee zit je hem in de weg en zal hij te veel op de voorhand gaan hangen. Zodra het paard sterker wordt van achteren en meer onder je komt, zal hij vanzelf de juiste houding van voren aan kunnen nemen waarna je de stelling en buiging kan trainen. Ik ben absoluut geen voorstander van een slof bij jonge paarden, ook voor de eigen veiligheid niet, daar zijn andere manieren voor.
) gereden door slof en/of door 'het spelen met de teugels'. Deels heeft dit te maken met verkeerde instructie (ook bij je moeder blijkbaar). Goed dat je haar heb gezegd dat je het niet meer wilt en voor de volgende keer: zoek een ruiter die WEL op dezelfde manier denkt OF geef je paard gewoon lekker vrij als jij niet kan.
)hier een cynische ondertoon
maar ik ga wel een poging doen.