Ik schaam me dood....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: Ik schaam me dood....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:38

Niffie schreef:
Ik heb m'n paard best wel eens onterecht een tik gegeven, daarintegen bijt hij mij ook wel eens onterecht!!!

Onterecht in wiens ogen? Knipoog
Wat voor jou onterecht kan lijken, is voor een paard niet meer dan logisch.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:44

Myukii schreef:
Niffie schreef:
Ik heb m'n paard best wel eens onterecht een tik gegeven, daarintegen bijt hij mij ook wel eens onterecht!!!

In mijn opzicht hoeft dat niet zo te zijn, ik tolereer het niet van een paard dat hij mij zomaar bij mijn vel te pakken heeft als ik bijvoorbeeld voor hem loop, of dat ie mijn hand er bijna af bijt omdat ie denkt dat ie een snoepje krijgt. Dan heeft het paard naar mijn idee totaal geen goede reden om te bijten.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:52

Als je je paard nu nit had aangepakt bij het stijgeren en er af was gestapt en op stal had gezegd weet hij dat hij dit de volgende keer weer kan doen en dan weer lekker op stal wordt gezet. Ik zou ook doorrijden, mits je zeker weet dat hij nergens last van heeft. Het enige wat ik kan meegeven als je hem naar voren rijdt ook de ruimte voor voor geven en niet een tik geven en tegen houden met je handen. Maar als het gebeurt is met het stijgeren en om trekken, komt hij wel weer ovr heen hoor!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:01

Dan nog jij bent zeg maar de leider over je paard hij moet veel van jou accepteren natuurlijk geen onterechte dingen maar hij mag niet bijten want dat doet hij ook niet bij de baas van de kudde.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:37

Rhodos schreef:
haha Pearlie: zo bedoelde ik het ook... ik zal nog even editten...

Edit: ik had het wel opgeschreven zoals ik het bedoelde, hoef niet te editten.. (he wat een spraak/schrijf/leesverwarringen allemaal.. Haha!

oeps schaam Bloos , sorry ik had er half overheen gelezen, je zei idd dat jij je zelfbeheersing nooit verliest.

zijn we het helemaal eens Haha!

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:40

Dat je je schuldig voelt zegt toch genoeg....

Ik bedoel daarmee te zeggen iemand die zich hierom schuldig voelt (ook al is dat niet nodig) geeft tenminste om dr paard.

Dat dit soort dingen kunnen gebeuren is vervelend maar ik neem aandat dit niet de opzet was. Dus lekker verder gaan en je niet meer schuldig voelen

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:13

mijn hemel wat een ophef van sommige in dit topic....ik kan me ook niet voorstellen dat jullie allemaal engeltjes zijn.

Als een paard zonder aanwijsbare reden een "gevaarlijke" stunt uit haalt zul je toch echt even de "rem" er op moeten zetten. Bij een paard wat stijgert en verder gezond is zoals de TS beaamt, moet je dit soort fratsen toch echt de kop indrukken. Reacties als op stal zetten en de volgende dag maar verder kijken vind ik persoonlijk niet de manier.

Paarden kunnen in mijn ogen niet zelf denken van...als ik dit...dan hoef ik niet dat, maar herhaling en gewenning vormen wel het gedrag van een paard.

Mijn paard is een dominant type die eigenlijk nergens van onder de indruk is, dit uit zich door vrijwel iedere dag weer te proberen mij te onderdrukken, ik druk dat gelijk de kop in en dan is er voor die dag geen probleem meer, laat ik hem zijn gang gaan en denk ik...ach morgen weer een dag, dan is het einde zoek.

TS voel je er niet al te schuldig over, tuurlijk voel je, je op dat moment even rot, maar het heeft wel geresulteerd is braaf gedrag, stijgeren is onacceptabel mits er geen aanwijsbare reden voor is, net als schoppen/bijten..enz..

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:59

judithh schreef:
mijn hemel wat een ophef van sommige in dit topic....ik kan me ook niet voorstellen dat jullie allemaal engeltjes zijn.

Als een paard zonder aanwijsbare reden een "gevaarlijke" stunt uit haalt zul je toch echt even de "rem" er op moeten zetten. Bij een paard wat stijgert en verder gezond is zoals de TS beaamt, moet je dit soort fratsen toch echt de kop indrukken. Reacties als op stal zetten en de volgende dag maar verder kijken vind ik persoonlijk niet de manier.

Paarden kunnen in mijn ogen niet zelf denken van...als ik dit...dan hoef ik niet dat, maar herhaling en gewenning vormen wel het gedrag van een paard.

Mijn paard is een dominant type die eigenlijk nergens van onder de indruk is, dit uit zich door vrijwel iedere dag weer te proberen mij te onderdrukken, ik druk dat gelijk de kop in en dan is er voor die dag geen probleem meer, laat ik hem zijn gang gaan en denk ik...ach morgen weer een dag, dan is het einde zoek.

TS voel je er niet al te schuldig over, tuurlijk voel je, je op dat moment even rot, maar het heeft wel geresulteerd is braaf gedrag, stijgeren is onacceptabel mits er geen aanwijsbare reden voor is, net als schoppen/bijten..enz..

He he, dit probeerde ik te zeggen, alleen kwam het niet zo uit m'n toetsenbord gerold....

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:54

midgie schreef:
karinFTbing schreef:
En ken je probleem hoor Knipoog Bij mijn bijrijdpony heb ik gisteren het ook gehad, ze was echt strontvervelend en vertikte het om rechts aan te galloperen. Ik ben doorgegaan tot ze een paar stapjes had gedaan, maar ze heeft geen geweldige conditie en dus was ze compleet buiten adem. Dit vond ik zelf best erg, maar dan bedenk ik me wel dat het absoluut haar eigen schuld is, ze moet maar gewoon normaal lopen, een week geleden kon ze het ook dus nu ook.
Dit geld bij jou precies hetzelfde Knipoog Dus schaam je vooral niet als je eens flink boos wordt op je paard, een paard hoort te weten wie de baas is, maar dat moet ook zonder wondjes kunnen.

Knap dat jeje paard de schuld geeft, maar sorry wel een beetje dom, je paard reageert zo door jou frustraties en tuurlijk kun ej hem helemaal afmatten , maar gaat hij je daardoor respecteren , jij hebt op dat momnet geen respect voor je paard , dus waarom zou hij het voor jou krijgen, hij doet het op dat moment waarschijnlijk uit angst, gewoon zo doorgaan, dan stompt je paard af en zal nooit voor je door het vuur gaan.

Helaas dat ook zoveel mensen een paard als een klein kind zien, een paard is geen mens en wat je ook doet je kan het niet vermenselijke.

Vergelijk hem met zichzelf en leer van je paard, ga eens een dagje bij een wei staan met een groep paarden en leer hoe ze met mekaar omgaan, dan kun je zien dat ze eerlijker zijn dan mening mens,

Sorry.. maar tegen mij is altijd gezegd dat je nooit mag stoppen als je pony iets vertikt.. Dan krijgen ze hun zin en dan doen ze het de volgende keer weer. En een slechte conditie heeft ze niet, maar ook geen geweldige (ik denk dat jullie dat verkeerd hebben begrepen, mischien had ik daarin iets duidelijker moeten zijn)
Hoe zou ik dit dan moeten oplossen? Ik heb meer aan tips dan aan een heel verhaal over wat ik fout doe Knipoog

Edit: Ook bedoeld voor de andere mensen die mijn eerdere bericht hebben gequot, misschien even via pb? Anders gaan we volgens mij off-topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:09

judithh schreef:

Soms kun je bepaald gedrag ook negeren hoor... heb ook wel eens op een steigerend paard gezeten, dat had toen te maken met dat hij ergens van schrok (waarvan weet ik niet, maar ik zag het aan zijn oren, en hij was flink aan het zweten). Dan had ik hem hem wel kunnen slaan, maar had niks geholpen toch, was hij alleen nog banger geworden.
Ik heb hem afgeleid, ben een paar rondjes met hem gaan stappen, en wat dingetjes gedaan die hij goed kon, en met een heel goed gevoel afgesloten.
Hij heeft niet weer gesteigerd, het was een eenmalig incident. En omdat hij er niet voor beloond is of gestraft, had het helemaal geen gevolgen, en is hij het zo weer vergeten.

Zo zou ik steigeren zonder aanwijsbare reden ook aanpakken. En toch proberen later te kijken hoe het kwam, steigeren doen ze nooit zomaar. Maar straffen doe ik niet, als het niet nodig is.
Bij aangeleerd gedrag is het anders wat, als een paard heeft geleerd te bokken/steigeren en daar in het verleden onbewust voor is beloond, dan probeer ik in de eerste instantie die beloning weg te nemen (wat in de meeste gevallen op stal zetten is), werkt dat niet, dan probeer ik het paard af te leiden, met een makkelijker oefening, zodat ik daarvoor kan belonen, en op die manier leert hij dat steigeren/bokken geen effect heeft.
Als dat ook niet werkt, dan is een tik wel een idee. Maar dan toch bij bokken op de schouder (op de een of andere manier kunnen ze dan niet meer bokken) bij steigeren op de kont, zodat ze wel naar voren moeten, en dus niet meer kunnen steigeren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:25

CharlyBrown schreef:
hoihoi!!

Ik wil even wat met jullie delen, misschien herkend iemand mijn situatie.
Gister was mij paard met rijden stront vervelend. Ben 45 minuten bezig geweest om met geduld hem lekker an het lopen te krijgen. Hij vertikte het. En ging soms in de staak door flink te steigeren.
Op een gegeven moment was ik het zat. heb hem flink op z'n kop gegeven... en taaaadaaaa meneer kon opeens heeeeeel goed voorwaarts lopen, hij was snel aan het been en liep geconcentreerd neerwaarts. En hij kon ook plots enorm lekker linksom galloperen (Afgelopen weken sprong hij linksom hele tijd om)

Het was even vechten (hoewel ik dit haat) maar was wel tevreden.
Na uitgestapt te hebben, lekker afgespoten... en toen tot mijn schrik!!!! Verdrietig
Ik zag een aantal kleine schaafwondjes boven zn mondhoeken... zo verschrikkelijk zielig... Verdrietig

Heb hem wel eens vaker zo aan moeten pakken... maar dit is nog nooit gebeurt....

(hij loopt trouwens op de 6 weken bij de fysio.... dit gedrag heeft dus niks te maken met het feit dat hij bv. vast zit is zn lijf... zadel en gebit is ook in orde... meneer is soms gewoon dwars)

heeft iemand dit wel eens meegemaakt???

Precies hetzelfde ooit meegemaakt! Mijn paard ging met een andere ruiter naar de regiokampioenschappen. Het was een super braaf paard. Nooit een pas verkeerd gezet. Hij had het hele seizoen al in de prijzen gelopen. Komt hij de ring in en opeens begint hij te sodemieteren. Heel de proef door. Ruiter heeft hem in de ring een paar klappen gegeven, wat voltes moeten draaien en kon hem nog net in de ring houden.
Ring uit, en op het losrij-terrein nog even flink aangepakt. En toen ging het paard eindelijk fijn lopen.,

Komen we bij de trailer terug. Bit uit de mond. Had hij bloed bij zijn wolfstandje zitten Boos! Damn, dan schaam je je echt kapot, dat kan ik je wel vertellen! Nu weet ik dus dat als een paard ergens last van heeft, en je wordt boos, dat ze dan over hun pijn heen kunnen lopen. Gewoon maar even verdrukken en toegeven.
Het is echt heel rottig om zoiets als ruiter te ontdekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:44

Idd, meestal zit er wat achter... zeker als ze eerder geen stap verkeerd hebben gezet.
In dat geval kun je het beste afstappen en (laten) kijken wat er aan de hand is....
Terecht dat de ruiter zich dood schaamde.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:24

Ik zal me als ik jou was ook niet al te druk over maken.
Iedreen heeft weleens een keer een uitbarsting, dat overkomt iedereen weleens.
Zolang het niet te vaak voorkomt is het niet erg.
En het gaat idd om het feit als je het maar netjes afgerond hebt. Haha!

debiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:41

Sommige paarden moeten even worden doorgepakt en een paar kleine wondjes daar krijgt hij niets van, moet ie maar luisteren

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:00

Yamcha schreef:
Zo zou ik steigeren zonder aanwijsbare reden ook aanpakken. En toch proberen later te kijken hoe het kwam, steigeren doen ze nooit zomaar. Maar straffen doe ik niet, als het niet nodig is.
Bij aangeleerd gedrag is het anders wat, als een paard heeft geleerd te bokken/steigeren en daar in het verleden onbewust voor is beloond, dan probeer ik in de eerste instantie die beloning weg te nemen (wat in de meeste gevallen op stal zetten is), werkt dat niet, dan probeer ik het paard af te leiden, met een makkelijker oefening, zodat ik daarvoor kan belonen, en op die manier leert hij dat steigeren/bokken geen effect heeft.
Als dat ook niet werkt, dan is een tik wel een idee. Maar dan toch bij bokken op de schouder (op de een of andere manier kunnen ze dan niet meer bokken) bij steigeren op de kont, zodat ze wel naar voren moeten, en dus niet meer kunnen steigeren.

Zo'n aangeleerde bokker heb ik gekocht. Oh wat heb ik ruim 2 jaar zitten zoeken naar 'aanwijsbare redenen', maar die waren echt niet te vinden. Iedere keer als ik het paard vroeg de buikspieren te gebruiken bokte ze loeihoog en sloeg ze levensgevaarlijk naar achteren uit.
Uiteindelijk voorzichtig te rade gegaan bij de oude eigenaar. Uit hun verhalen kon ik al snel opmaken dat ze daarmee begonnen was met aangalopperen en zijn ze dat maar niet meer gaan vragen. Merrie had razendsnel door dat als het werkt bij de galop dat het ook wel eens bij elk moeilijk oefeningetje kan helpen. Ze was zelfs zo ver gegaan dat ze helemaal haar lichaam niet meer gebruikte (rechte plank) zodat ze als een manege paard door de bocht ging. Wilde je haar laten buigen dan kon je een bok verwachten. Dit gedrag maakte echter haar benen en rug extra blessure gevoelig en dus ook voor het paard onwenselijk. Nadat ik zo goed mogelijk een medische oorzaak had uitgesloten en lang genoeg geprobeerd had het te negeren ben ik vreselijk boos geworden. Het was binnen 10 minuten over en heeft het slecht 1x nog geprobeerd toen ze een week door een onervaren persoon recreatief gereden was. Duidelijker dan dat kon haast niet. Helaas is het aan de longeerlijn nog niet helemaal opgelost soms. Als ze bijvoorbeeld geen zin heeft om halt te houden (stil staan is niet leuk, erg saai vooral) dan trekt ze eerst een super zuur gezicht, gaat vervolgens beledigd opzij kijken en dan moet ik op mijn hoede blijven want op het moment dat ik dan doorzet en mijn stem verhef kan ik wel eens de onderkant van de schattige hoefjes mijn kant op verwachten.

Het is gewoon vreselijk belangrijk om je paard goed te kennen. Zou dit paard namelijk ineens staken of niet voorwaards zijn dan zou ik zeker wel afstappen om te zien wat er aan de hand is, want dat past niet in het karakter.

TS: het feit dat je je schuldig voelde geeft al aan dat het niet in je karakter zit om je paard zomaar af te rossen. Leer er van probeer de situatie goed te analyseren zodat je de volgende manier op een een eerlijke resolute manier kunt handelen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:11

debiel schreef:
Sommige paarden moeten even worden doorgepakt en een paar kleine wondjes daar krijgt hij niets van, moet ie maar luisteren

Aan je naam te zien heb je wel zelfkennis Bloos

Vind het jammer dat er mensen zijn die zo denken.. Als een paard iets niet doet, ligt dat in 99% van de gevallen aan het feit dat hij het niet kán, of de ruiter te onduidelijk is.
Kan je wel zeggen, 'moet ie maar luisteren', maar jij kan toch ook niet ineens Chinees verstaan, als ze maar hard genoeg schreeuwen en slaan? Verward

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:06

Citaat:

Pfhoe hey... zo zwart/wit wil ik het ook nou weer niet zien.

Die reacties over dat mijn paard meteen trauma's zou kunnen oplopen zijn weer het andere uiterste.

Na die bewuste dag heb ik hem eerst 1 dag vrij gegeven en daarna lekker veel met hem gesprongen (zie o.a. -> viewtopic.php?f=10&t=828591&hilit= Haha! ) Springen gaat altijd wel goed, we hebben dan altijd plezier, dat scheelt.

Gister had ik weer les, daar aangegeven dat ik wil leren geduldiger te zijn. Het is soms echt moeilijk, 4 weken geleden liep hij als een zonnetje, we zitten nu in ZO EEN dip.
Mijn instructice heeft me leuke oefening gegeven om hem los te krijgen, ik vind het lastig want het is totaal anders dan ik gewent ben (we staan net op een nieuwe stal en had voor 2e keer les van haar) dus het voelde wat klungelig. Maar na tijden zaten er weer heerlijke stukken tussen. Aan het eind lang uitgedraaft met lange teugel, hier was hij helemaal ontspannen. Hij liep helemaal niet de sterren van de hemel (hoewel hij dat wel kan) Maar deze geduldige manier gaf me een heel goed gevoel. Zo door trainen en dan bereiken we ons oude niveau wel weer.

Denk dat ik die bewuste keer echt teveel druk op hem heb gezet (letterlijk & figuurlijk) Het resultaat (de wondjes) was heel vervelend, maar ik heb er van geleerd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:10

Ik heb dat ook wel eens gehad dan mijn pony echt niet wou en ik zag ook na het rijden dat ze schaaf wondjes had ik de mondhoeken. Daarna heeft ze er geen last meer van gehad. maar ze loopt nu ook weer normaal. Het bit zal gewoon een beetje geschaaft hebben waardoor ze wondjes had gekregen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:50

supertinkie schreef:
Myukii schreef:

In mijn opzicht hoeft dat niet zo te zijn, ik tolereer het niet van een paard dat hij mij zomaar bij mijn vel te pakken heeft als ik bijvoorbeeld voor hem loop, of dat ie mijn hand er bijna af bijt omdat ie denkt dat ie een snoepje krijgt. Dan heeft het paard naar mijn idee totaal geen goede reden om te bijten.

Als jij hem niet uit de hand had gevoerd dan zou die ook niet bijten! Dus hij heeft wel degelijk een goede reden om te bijten. Je hebt het hem zelf aangeleerd. Hij assioceerd jouw arm met eten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:17

Sizzle schreef:
Yamcha schreef:

Zo'n aangeleerde bokker heb ik gekocht. Oh wat heb ik ruim 2 jaar zitten zoeken naar 'aanwijsbare redenen', maar die waren echt niet te vinden. Iedere keer als ik het paard vroeg de buikspieren te gebruiken bokte ze loeihoog en sloeg ze levensgevaarlijk naar achteren uit.
Uiteindelijk voorzichtig te rade gegaan bij de oude eigenaar. Uit hun verhalen kon ik al snel opmaken dat ze daarmee begonnen was met aangalopperen en zijn ze dat maar niet meer gaan vragen. Merrie had razendsnel door dat als het werkt bij de galop dat het ook wel eens bij elk moeilijk oefeningetje kan helpen. Ze was zelfs zo ver gegaan dat ze helemaal haar lichaam niet meer gebruikte (rechte plank) zodat ze als een manege paard door de bocht ging. Wilde je haar laten buigen dan kon je een bok verwachten. Dit gedrag maakte echter haar benen en rug extra blessure gevoelig en dus ook voor het paard onwenselijk. Nadat ik zo goed mogelijk een medische oorzaak had uitgesloten en lang genoeg geprobeerd had het te negeren ben ik vreselijk boos geworden. Het was binnen 10 minuten over en heeft het slecht 1x nog geprobeerd toen ze een week door een onervaren persoon recreatief gereden was. Duidelijker dan dat kon haast niet. Helaas is het aan de longeerlijn nog niet helemaal opgelost soms. Als ze bijvoorbeeld geen zin heeft om halt te houden (stil staan is niet leuk, erg saai vooral) dan trekt ze eerst een super zuur gezicht, gaat vervolgens beledigd opzij kijken en dan moet ik op mijn hoede blijven want op het moment dat ik dan doorzet en mijn stem verhef kan ik wel eens de onderkant van de schattige hoefjes mijn kant op verwachten.

Het is gewoon vreselijk belangrijk om je paard goed te kennen. Zou dit paard namelijk ineens staken of niet voorwaards zijn dan zou ik zeker wel afstappen om te zien wat er aan de hand is, want dat past niet in het karakter.

TS: het feit dat je je schuldig voelde geeft al aan dat het niet in je karakter zit om je paard zomaar af te rossen. Leer er van probeer de situatie goed te analyseren zodat je de volgende manier op een een eerlijke resolute manier kunt handelen.

Die paarden heb je idd ook, vind het dan wel terecht dat je goed boos wordt, zou ik ook doen geloof ik. Als alle andere manieren niet werken, moet je wel...

@ TS: ik vind het super hoe je de verantwoordelijkheid op je neemt voor wat je gedaan hebt, dat je bij jezelf te rade bent gegaan en de schuld niet aan het paard geeft. Ik geloof echt dat dat de beste manier is om er mee om te gaan.
Jij wordt op deze manier een betere en eerlijker ruiter, en je paard wordt gelukkiger.
Mijn pet af voor je!!!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:24

Had je paard toevallig geen droge mondhoeken?

Misschien is het wel handig, als je regelmatig de mondhoeken insmeert met een klein laagje vaseline, zo blijven de mondhoeken lekker soepel en heb je minder snel last van dat de mondhoek scheurt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:40

Als je vaseline nodig hebt om de mondhoeken van je paard heel te houden, wil ik geloof ik niet zien hoe jij rijdt...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:59

Ik rij nu - eens even rekenen - 34 jaar. Ik heb allerlei paarden gereden, ook een flink aantal ingereden. Nog nooit in die 34 jaar is het mij overkomen (of moet ik zeggen "gelukt") om de mondhoeken kapot te krijgen. Ik heb een groot aantal van die 34 jaar met wielsporen gereden, maar nog nooit is er ook maar 1 plekje door ontstaan. Ik schrik daarom van de reacties in dit topic...

Ja, een paard wordt geacht naar je te luisteren. Nee, je moet niet over je heen laten lopen. Maar ja, een paard heeft bijna altijd een goede reden om niet te doen wat er van hem/haar gevraagd wordt. Keihard aanpakken is in 99 van de 100 gevallen niet de aangewezen oplossing in zo'n geval. Het paard mankeert wat, of de ruiter heeft het zelf zover laten komen.

TS, dit is niet speciaal voor jou bedoeld, maar meer voor de mensen die reageren met "ach dat overkomt ons allemaal wel een keer". Nee, dat overkomt ons niet allemaal en dat zou ons ook niet moeten overkomen! Dit is niet normaal, nooit.

*edit twee typfoutjes*
Laatst bijgewerkt door prompter op 05-09-07 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:13

idd een paard gaat niet zomaar in protest!
verder kijken dan je neus lang is!
jij hebt toch ook niet altijd een goede dag??
en je paard is geen machiene die het altijd op en top moet doen en ook geen slaaf.
het hoort je vriend te zijn!!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:49

ja ik heb het ook wel eens gehad en ja ik voelde me er ook rot onder.
tenminste, niet bij zijn mond, maar van de spoor, omdat meneer een steiger serenade gaf.

tuurlijk is een paard geen machine of heeftie zijn dag niet, maar dat is iets anders dan stelselmatig vervelend zijn terwijl al het medische e.d is uitgesloten.
bij mij bijvoorbeeld.. is het een kunst om normaal naar buiten te kunnen... willem is erg braaf. kan wel eens opzij schieten van in zijn ogen enge dingen,maar ik kenhem al bijna 5 jaar door en door. maar probeer meneer maar eens een andere route te laten lopen, of een stukje verder dan alleen dat gele bord. dan wordt het me toch een draak!
dan is het steiger, bok, richting de sloot in de achterwaarts. ga ik weer terug? dan is meneer weer poeslief. ga ik met meerdere paarden? dan kan je alles doen.. dan denk je een paard een plezier te doen met een buitenrit...maar goed, ik kies er voor de confrontatie aan te gaan en hem dus echt wel dat stukje verder dat ik wil te laten lopen. het zal toch zeker niet zo zijn dat hij zelf besluit ik wil niet meer verder want dat doen we nooit. dat doen we wel Haha! alleen hij is zo druk met etteren datie niet eens doorheeft dat we al 100 meter verder zijn gelopen Haha! overigens ga ik naar buiten zonder zweep/sporen, buiten rijden is gewoon lange teugel en hobbelen maar.
feit is dan, meneer wil niet alleen.. prima. dat we verder jaren alleen naar buiten gingen, langs alle paden en wegen, wedstrijden van een uur stappen onder de man... geen probleem.. maar owee dat rondje in de polder uitstappen.
dan vraag ik me toch af.. wat is er gebeurd Haha!
maar dat soort gedrag pak ik wel aan en negeer ik absoluut niet, anders is er dalijk helemaalniet meer mee buiten te rijden.. en meneer gaat met een paar jaar met pensioen, dus dan zaldie moeten wennen aan dat buiten hobbelen.