Bodt methode, galopwissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eefsoll

Re: Bodt methode, galopwissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:17

Mijn mening is dat je paard eerst recht, los, soepel etc. moet zijn om zowiezo al een goede wissel te kunnen maken.
Het lijkt me niet, als je paard al niet op dat getrainde niveau is om een wissel te kunnen maken, dat het maken van een wissel dan helpt om je paard weer recht te krijgen...
Ik denk dat je je paard wat losser kunt maken door verschillende figuren te rijden, tempowisselingen, stellingen en idd wat andere oefeningen die het paard kan uitvoeren (zoals de schouderbinnenwaarts) maar als een paard niet recht is, wat is dan goed?
Ik denk dat je eerder iets hebt aan een fisiotherapeut of ander deskundige hulp voor je paard, dan aan mensen die denken dat bepaalde oefeningen goed zijn. (ik wil hier natuurlijk niet mee zeggen dat degene die je les geeft er geen verstand van heeft Knipoog )
Iedereen zegt/vind natuurlijk iets anders, dat zie je wel op bokt Tong uitsteken
Ik wens je veel suc6!

(ik dat dit niet te onduidelijk overkomt Tong uitsteken )

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:29

[quote="runningkawa"]Dat is net zo goed fout Ja
Gewoon ertussen in met je handjes
arm-mond lijn moet 1 lijn zijn
Bij Adb word dat verbroken,

Als je een lange rechte lijn hebt van schouder tot mond, dan ben je star! Je moet juist een lichte knik hebben in je ellebogen want die spelen voor schokdemper (en dan bedoel ik geen hoek van 90 graden Knipoog )
Traditioneel hoor je vaak: handen laag en zet ze maar wijd als een bijzet als ie niet nageeft! Nee, dan ben je goed bezig, alsof een paard weet wat een bijzet is...... Ik kreeg het niet voor elkaar om handen bij elkaar te zetten, want dan was mijn paard niet meer nageeflijk. Ik rij nu met de handjes omhoog )en niet overdreven hoog want helaas heb je ook slechte AdB copieen.....) en alles gebeurt soepel en zonder kracht. Ik kan er nog elke keer van genieten dat het "motor opwarmen en rijden maar" is!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:33

Ik denk dat je eerder iets hebt aan een fisiotherapeut of ander deskundige hulp voor je paard, dan aan mensen die denken dat bepaalde oefeningen goed zijn. (ik wil hier natuurlijk niet mee zeggen dat degene die je les geeft er geen verstand van heeft Knipoog )
Iedereen zegt/vind natuurlijk iets anders, dat zie je wel op bokt Tong uitsteken
Ik wens je veel suc6!

(ik dat dit niet te onduidelijk overkomt Tong uitsteken )[/quote]

Nou, gelukkig is mijn paard niet zover heen dat ze zoooooo scheef is, dat ik zelfs naar de fysio moet..... Ik denk dat vele traditionele ruiters niet eens beseffen dat hun paard scheef is. Wat dat betreft zouden ze eens een bodt lesje moeten volgen.... Mijn zusje rijdt hoger dan ik, rijdt ook vaker wp's. Hoe vaak die niet te horen krijgt dat ze scheef zit en haar paard scheef rijdt (je moet goed kijken om het te zien, maar een vreemde ruiter voelt het aan het paard), en toch gaat haar cariere sneller. Maar die van mij is beter voor mijn paard! Duurt langer, maar ik train wel het lichaam en niet de proef! Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:34

sorry voor de onduidelijkheid arm is onderarm
Maar dacht dat het zo algemeen bekend was dat ik dat niet extra hoefde te benadrukken Lachen

Dat is niet wat je hoort bij traditioneel, dat is wat je hoort bij klungels Haha!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:36

Ach ja, had het over "bij AdB wordt dit onderbroken". Maar met een onderbroken onderarm rijden lijkt me ook zo lastig! Knipoog Vandaar dat ik de hele arm voor ogen had.... hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:37

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:41

mmmm... hoewel je armhouding netjes is, klopt de lijn die je erin getekent hebt volgens mij niet... als je de teugellijn doortekent, kom je in het midden van je elleboog uit (precies waar het hoort). De foto klopt dus wel als goed voorbeeld, maar de lijn die je zelf tekent niet helemaal... (of zie ik dit verkeerd??)

_Karel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:42

Banzai schreef:
Hoorde van een leerling van me over dit topic. Dus ben even komen kijken Lachen.

Ik ben een leerling van Antoine en tevens instructeur en trainer van "zijn" methode.

Wij leren een paard vaak de wissels voor de contra. Met als reden; als een paard lang en veel in de contragalop wordt gereden, dan worden vaak de wissels steeds moeilijker.

De wissels zijn, zoals wij ze gebruiken, niet perse om het paard recht te maken, maar wel om het paard losser en handiger te maken. En dat werkt in mijn ogen zeer goed!

Als je hier mee bezig bent, weet dan wel HEEL goed wat je aan het doen bent. Anders verwar je je paard alleen maar. Als het je nog niet zo duidelijk is hoe het precies moet, doe het dan alleen met je instructeur er bij!

Groeten!
Mireille den Hoed

Wij rijden dan niet volgens de methode van Bodt, maar het is wel grappig dit te lezen omdat dit wel aan sluit op onze training, een paard wat de contra super beheerst maakt van een wissel nog al eens een probleem als je een wissel leerd voor dat je de contra doet is het bijna geen probleem meer want het trucje kent het paard al. Kijk maar eens naar 4 jarige springpaarden die wisselen al vanaf dag 1 als ze met de training beginnen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:43

edit: de 2e foto klopt je lijn wel, en ook de foto is een goed voorbeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:44

Mij is dit toch geleerd, of ik heb het verkeerd geleerd Lachen
dat je onderarm door moet lopen, zou je dat in die eerste doen komt er een knik in.

teugels zitten ook niet midden in je vuist maar "onderin" je hand, vandaar ook op die plek door trekken Lachen

zie nu je edit pas Lachen

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:45

[quote="runningkawa"]@beantsje

Voornaamste hulpen zijn je zit en benen, dan pas de handen (wat me dan stoort aan AdB teveel hand)
Hier kan ik maar 1 ding op zeggen en dan is er al genoeg gezegd over ruiters die hun blik niet willen verruimen:
Je weet niet waar je het over hebt!!!!!!!!!!!!!! Huilen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:47

@ Runningkawa: dan klopt toch dat de 1e foto verkeerd ingetekend is, maar toch juist is?? en de 2e foto wel helemaal klopt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:49

@karel
Ik zie geen probleem in de wissel eerder leren, heb ik ook gedaan bij springpaarden

wel in de wissel leren bij een scheef paard en wel als doel voor het losser maken Lachen

kamy aub, zeg
ja ik weet wel wat ik gezien heb...en daar was ik niet de enigste in. sorry, zou willen dat het anders was
Het was in die clinnic bij meerdere ruiters een trek feestje
althans ik en andere vonden het trekken, misschien dat andere zoiets normaal vinden? Dat kan ook Lachen

@angela
wat is er verkeerd aan de 1e foto?
Ik heb precies de lijn van de teugel gevolgt met tekenen en kom daarbij niet in 1 lijn met de onder arm Lachen
Daarom een te hoge handhouding

2e foto de teugel gevolg en dan krijg je wel 1 rechte lijn, dus een goede handhouding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:04

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 14:36

kamy aub, zeg
ja ik weet wel wat ik gezien heb...en daar was ik niet de enigste in. sorry, zou willen dat het anders was
Het was in die clinnic bij meerdere ruiters een trek feestje
althans ik en andere vonden het trekken, misschien dat andere zoiets normaal vinden? Dat kan ook Lachen

Ik weet niet waar die ruiters vandaan kwamen die uitgenodigd waren voor de clinic Ach gut . Maar ik weet wel dat trekken er niet bij hoort..... Ik had voorheen een heel stugge hand, nou daar is niks meer van over! Ik vind trekken niet normaal, niet in de bodt en ook niet in de traditionele vorm.....
En ieder paard heeft zijn eigen probleem en daar hoort een "bodt oplossing" bij. Het is niet 1 methode voor alle gevallen....

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:18

Kamy schreef:
Nou, gelukkig is mijn paard niet zover heen dat ze zoooooo scheef is, dat ik zelfs naar de fysio moet..... Ik denk dat vele traditionele ruiters niet eens beseffen dat hun paard scheef is. Wat dat betreft zouden ze eens een bodt lesje moeten volgen.... Mijn zusje rijdt hoger dan ik, rijdt ook vaker wp's. Hoe vaak die niet te horen krijgt dat ze scheef zit en haar paard scheef rijdt (je moet goed kijken om het te zien, maar een vreemde ruiter voelt het aan het paard), en toch gaat haar cariere sneller. Maar die van mij is beter voor mijn paard! Duurt langer, maar ik train wel het lichaam en niet de proef! Vingers aflikken

Je hebt gelijk, veel mensen en paarden zitten/zijn scheef zonder dat ze het weten.
En uiteindelijk kom je misschien (niks tegen je zus Tong uitsteken ) beter uit dan je zus, omdat je meer aandacht besteed aan je paard dan aan je "wedstrijd cariere" Lachen
Toch blijf ik het iets raars vinden; die galops wissels en die scheefheid Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:21

Citaat:
Ik weet niet waar die ruiters vandaan kwamen die uitgenodigd waren voor de clinic . Maar ik weet wel dat trekken er niet bij hoort..... Ik had voorheen een heel stugge hand, nou daar is niks meer van over! Ik vind trekken niet normaal, niet in de bodt en ook niet in de traditionele vorm.....
En ieder paard heeft zijn eigen probleem en daar hoort een "bodt oplossing" bij. Het is niet 1 methode voor alle gevallen....

Gewoon ruiters uit de buurt met manke paarden Lachen
Kende de ruiters en paarden verder niet.
Toch werd er getrokken, op aanwijzing van antoinne
Ze moesten met het hoofd naar buiten en heb je dan een paard dat niet te zacht in de mond is, is het trekken nu ook niet bepaald zacht...sorry
Ik maak het niet anders als wat ik gezien heb, waarom zou ik? Lachen

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 15:32

Ach, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ieder volgt de weg die het beste bij hem past...
Ik had dinsdag dus die les gehad waarin de wissels werden geintroduceerd. Gister had ik dressuurles van mijn "traditionele" instructeur. Zij probeert mij zo goed als ze kan te begrijpen in mijn bodt denkwijze en de combi vink zelf zeer geslaagd. En zij ook, want ze vind echt dat we enorm vooruit gaan! Maar zij vroeg hoe ik de wissels dan moest rijden, waarom en of ik ze eens voor wilde doen (kan ze nog niet, maar even demonstreren hoe ik ze zou moeten doen Bloos ). Ze zei dat zij normaal gesproken ook eerst de contra doen en dan de wissel, maar ze was er niet tegen dat Kamy de wissels al zou mogen leren. Ze heeft me zelfs begeleid en "huiswerk" gegeven in de vorm van stukjes contra enz. Kamy wisselt voor wel maar achter niet, maar ze probeerde het wel. Dinsdag reageerde ze een beetje paniekerig, omdat ze er de ballen niet van begreep en mijn hulpen ook niet echt duidelijk waren. Nu bleef ze rustig en probeerde de opdracht uit te voeren. Mijn "traditione instructrice" heeft me daar ook in geholpen en tips gegeven (in het geven van de hulpen). Dus ook zij vond dat Kamy qua niveau (en nee, het is niet ineens een Z niveau paard, ze rijdt L omdat haar baasje te zenuwachtig is op wedstrijden Verdrietig ) dat best zou mogen leren en dat het inderdaad niet alleen voorbestemd is voor de "rechte paarden".....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:38

Het stukje leren voor de contra zie ik ook niet perse een probleem.

Het stukje wisselen voor een paard wat nog niet recht is worden we het denk ik niet eens Lachen
Te snel wissels in 2en en een gespannen paard zijn naar mijn idee het gevolg met het omspringen naar de kant die hij moeilijker vind Lachen En spanning betekend juist niet wat je wilt.
Natuurlijk zal het ene paard heter zijn dan de ander, maar het blijft niet mijn ding Lachen

Ik heb helaas nog weinig antwoord gehad op de vraag welke ruiter (adb of niet) merkte dat zijn paard losser werd door een wissel (die je toch maar een paar keer per les mee kunt nemen)
Daar ben ik wel erg benieuwd naar Ja

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik nooit heb bemerkt dat het paard er losser van werd.
Dus benieuwd hoe andere dat ervaren Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:43

runningkawa schreef:
Hoe ik het ook inteken, onderkant of bovenkant van haar onderarm, er is nooit een rechte lijn onderarm --> teugel Lachen
http://members.lycos.nl/runningkawa/bokt/bokt3.jpg

je hebt gelijk, ik dacht dat de lijn wel door te tekenen was, maar nu ik hem zo zie, kan dat idd niet. typisch geval van sorry Blond geboren....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:45

Losser nee dat wordt die van mij er niet van. Wel sneller aan de hulpen en erg heet. We hebben het hier vooral over de paarden die er misschien niet aan toe zijn maar wat dacht je van ruiters.
Ik vond het nou niet echt simpel om te leren. Ja een huppeltje en om dat ging wel maar een echte wissel rijden volgens de regeltje vind ik nog steeds pittig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:10

Haha angela, zal wel me vallen Lachen

Idd een net gesprongen wissel, mooi van achteruit is niet zo simpel.
Er zit dan ook vaak verschil in een springwissel, gebruikt voor het springen en een wissel in de dressuur gevraagt.
Die van de dressuur kan ik snappen dat je eerst de eenvoudige moet kennen. Dan leer je je paard te gaan zitten in de galop en vandaaruit is galop-stap een eitje
Kent je paard die verzameling is hij vandaaruit ook makkelijker een vliegende wissel te rijdne omdat dat dan vanachteruit gebeurd Lachen

Alsdus mijn idee erover Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:30

Dat een dressuur wissel een hele andere wissel is als een springwissel bleek tijdens horse en co?? wel, toen een aantal springruiters een dressuurproef moesten gaan rijden op dressuurpaarden (paarden met alle knopjes erop..) Een galopwissel bleek ineens niet meer zo gemakkelijk als ze altijd dachten. Het paard wisselde wel, maar daar was ook alles mee gezegd Clown

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:31

Ik denk dat het rijden was een wissel op zich best gunstig kan zijn voor een paard in het loswerken maar dat kan net zo goe dop andere manieren. Wat je je moet afvragen denk ik is of je plannen hebt om heel veel verder te komen in de dressuur met dit paard. Een dressuurwissel zoals gevraagd in een Z proef is idd heel anders dan een springwissel of een western wissel. Deze laatste 2 zijn vaak vlak en en snel. Als je paard deze kent is het bijzonder moeilijk om later een opwaards geprongen wissel in de verzameling te rijden. Ik heb ook bewust met springen nog geen wissels gereden todat ik er in de dressuur ook aan toe was. Niet omdat het voor het paard onmogelijk was om een springwissel te rijden, maar omdat ik niet wilde tobben in de Z2 op iets wat ik had kunnen voorkomen. Maar natuurlijk zijn er evengoed springpaarden die later hoog in de dressuur lopen.
Ik geloof niet zo in regeltjes. Als jouw paard fysiek gebaad is bij wissels, dan ga je toch lekker je gang lijkt mij. Zodra je merkt dat hij er alleen maar loperig op wordt is dat blijkbaar niet zo'n goede oefening en stop je er weer mee. Ieder paard heeft zijn eigen aanpak nodig. Vertrouw op je instructeur en op je gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:32

Helaas niet gezien Lachen

Springpaard wisselt minder vanuit verzameling, je vraagt immers in het parcours een flink basis tempo en daar dan ook de wissel Lachen
Persoonlijk geen rot ervaring gehad om daarna een correcte dressuurwissel te rijden.
Wel moeite met contra, paard vond wisselen makkelijker Lachen