Het lijkt me niet, als je paard al niet op dat getrainde niveau is om een wissel te kunnen maken, dat het maken van een wissel dan helpt om je paard weer recht te krijgen...
Ik denk dat je je paard wat losser kunt maken door verschillende figuren te rijden, tempowisselingen, stellingen en idd wat andere oefeningen die het paard kan uitvoeren (zoals de schouderbinnenwaarts) maar als een paard niet recht is, wat is dan goed?
Ik denk dat je eerder iets hebt aan een fisiotherapeut of ander deskundige hulp voor je paard, dan aan mensen die denken dat bepaalde oefeningen goed zijn. (ik wil hier natuurlijk niet mee zeggen dat degene die je les geeft er geen verstand van heeft
)Iedereen zegt/vind natuurlijk iets anders, dat zie je wel op bokt

Ik wens je veel suc6!
(ik dat dit niet te onduidelijk overkomt
) 

. Maar ik weet wel dat trekken er niet bij hoort..... Ik had voorheen een heel stugge hand, nou daar is niks meer van over! Ik vind trekken niet normaal, niet in de bodt en ook niet in de traditionele vorm.....
). Ze zei dat zij normaal gesproken ook eerst de contra doen en dan de wissel, maar ze was er niet tegen dat Kamy de wissels al zou mogen leren. Ze heeft me zelfs begeleid en "huiswerk" gegeven in de vorm van stukjes contra enz. Kamy wisselt voor wel maar achter niet, maar ze probeerde het wel. Dinsdag reageerde ze een beetje paniekerig, omdat ze er de ballen niet van begreep en mijn hulpen ook niet echt duidelijk waren. Nu bleef ze rustig en probeerde de opdracht uit te voeren. Mijn "traditione instructrice" heeft me daar ook in geholpen en tips gegeven (in het geven van de hulpen). Dus ook zij vond dat Kamy qua niveau (en nee, het is niet ineens een Z niveau paard, ze rijdt L omdat haar baasje te zenuwachtig is op wedstrijden
) dat best zou mogen leren en dat het inderdaad niet alleen voorbestemd is voor de "rechte paarden".....
geboren....