elastiek of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvarDonja

Re: elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:42

Ik heb er ook lang over getwijfeld, mijn pony ( haf ) had ook zoiets dergelijks, als je haar aan de teugel reed liep ze super netjes en was er niks aan de hand, maar als je haar "normaal" reed dan ging ze een soort van huppelen met haar voorbenen alsof ze in galop aan wou springen. Na lang klootzakken kwamen we erachter dat ze het moeilijk vind om "op de voorhand te lopen" en daarom zo huppelt.

Aangezien ik nog geen super ruiter was/ben was ik niet genoodzaakt om haar definitief aan de teugel te rijden, waardoor ze dus bleefhuppelen. Ze deed het bij iedereen zelfs bij de beste ruiters want dat hebben we ook nog geprobeert. Iedereen adviseerde mij om een elastiek te gebruiken omdat het dan voor mij iets makkelijk was om haar aan de teugel te krijgen, met haar achterhand eronder. Toen ik dat elastiek gebruikte ging het perfect, ze huppelde niet meer, maar nu had ze weer druk achter haar oren waar ze heel vervelend en tegendraads van werd, aangezien ik alles wil behalve mijn pony pijn doen heb ik het elastiek weer afgeschrapt.

Dus ik heb hier ook geen duidelijke mening over. Het hielp wel, maar dan zit je weer met andere problemen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:52

lailapri schreef:
Dan zou je ook kunnen bedenken om een stapje terug te doen... Eerst zorgen dat hij een goede houding aanleert, werk aan de hand en longeren met dubbele lijnen en zo de juiste spieren kweken en hem aan de hand al de hulpen voor ontspanning aanleren en dan ook op een ontspannen manier het paard inrijden, dan maar niet binnen een half jaar wedstrijd klaar, als je er dan wel 10 jaar langer mee kunt rijden wat is dan een jaartje tot 1,5 jaar langer, veel langer zal het ook niet duren en anders is er iets mis met de training.

ik mocht alleen rijden en aan de hand stappen en nog niet eens op het harde...(even een verkort verhaal...) die houding moest er zo snel in zitten omdat mijn paard te weinig spier-opbouw van zelfzelf had. daardoor heeft de DA haar hormoonspuiten moeten geven omdat de DA anders dacht dat het nooit goed zou komen... ik kon dus echt kiezen of delen! of mijn paard aan het elastiek of slof en gaan rijden zodat ze normaal en goed ging lopen of aanmodderen en mijn paard laten afkeuren omdat ze heel erg onregelmatig was...

midgie schreef:
Geen een jong paard hoort aan de hulpteugel, als je dat al nodig vind , dan heb je al veel verknalt en kun ej beter gewoon weer helemaal van voor af aan beginnen,maar dat kan je ook met een 17 jarig paard , ik zeg altijd je moet terug naar de basis als je vast loopt en niet ten koste van alles maar door duwen en altijd maar het paard de schuld geven , de fout ligt bij de ruiter en dat zou de DA ook moeten weten.

fout van de ruiter of verknalt? mijn paard was al niet goed toen ik er nog naaststond en er nog niks mee had gedaan Clown kan de DA mij moeilijk de schuld geven toch? Ach gut
toch leuk oordelen zo als je niet eens weet wat er echt speelde... Knipoog

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:12

als ik jou was zou ik het niet meteen met elastiek op lossen .. probeer gewoon eens zelf te proberen en zoek een GOEDE instructeur..
die kan je altijd helpen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:52

Rianneke schreef:
lailapri schreef:
Dan zou je ook kunnen bedenken om een stapje terug te doen... Eerst zorgen dat hij een goede houding aanleert, werk aan de hand en longeren met dubbele lijnen en zo de juiste spieren kweken en hem aan de hand al de hulpen voor ontspanning aanleren en dan ook op een ontspannen manier het paard inrijden, dan maar niet binnen een half jaar wedstrijd klaar, als je er dan wel 10 jaar langer mee kunt rijden wat is dan een jaartje tot 1,5 jaar langer, veel langer zal het ook niet duren en anders is er iets mis met de training.

ik mocht alleen rijden en aan de hand stappen en nog niet eens op het harde...(even een verkort verhaal...) die houding moest er zo snel in zitten omdat mijn paard te weinig spier-opbouw van zelfzelf had. daardoor heeft de DA haar hormoonspuiten moeten geven omdat de DA anders dacht dat het nooit goed zou komen... ik kon dus echt kiezen of delen! of mijn paard aan het elastiek of slof en gaan rijden zodat ze normaal en goed ging lopen of aanmodderen en mijn paard laten afkeuren omdat ze heel erg onregelmatig was...

Ik denk dat je hem dat ook aan de hand kan leren, hoofdstelletje in en leren ontspannen op bit, dan teugels erbij pakken alsof je erop zit dus een over de hals en een bij het bit en ook zo in stap naar de ontspannen, en anders misschien uitbesteden aan iemand anders? Als ik nu op mijn 3jarige zou gaan rijden zou ik het ook niet zonder hulpteugel redden maar nu ik werk aan de hand doe, vandaag voor 2de keer loopt hij al aan de teugel ontspannen in stap.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:50

lailapri schreef:
Ik denk dat je hem dat ook aan de hand kan leren, hoofdstelletje in en leren ontspannen op bit, dan teugels erbij pakken alsof je erop zit dus een over de hals en een bij het bit en ook zo in stap naar de ontspannen, en anders misschien uitbesteden aan iemand anders? Als ik nu op mijn 3jarige zou gaan rijden zou ik het ook niet zonder hulpteugel redden maar nu ik werk aan de hand doe, vandaag voor 2de keer loopt hij al aan de teugel ontspannen in stap.

pas als je een soortgelijk paard zoals de mijne hebt meegemaakt weet je dat het allemaal niet zo simpel is... zoals jij omschrijft deed ik het eerst ook altijd! maar mijn paard heeft voordat ze bij mij kwam het 1 en ander meegemaakt waardoor simpele dingen heel moeilijk waren en soms nog steeds zijn (ookal heb ik haar nu 7 jaar...)
uitbesteden is al helemaal gekkenwerk aangezien ik zelf voor anderen paarden/pony's inrij (met grote tevredenheid van de mensen) Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:01

oke jij vragt dus reacties zonder het verhaal goed en wel uit te leggen en dan te zeggen dat mensen het helemaal fout hebben, nogmaals ik ben van mening dat er meerdere wegen naar rome leiden, en waarom erop met hulpteugels als hij/zij ernaast nog helemaal niet goed loopt. Waarom zou ze niet kunnen ontspannen op het bitje als je ernaast staat en wel met hulpteugel als je erop zit?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 18:02

ik lees veel meningen en vele meningen zijn om over na te denken.of het nou met of zonder elastiek is.

Ik ga gewoon eerst zonder proberen. Ik ga daar ook om de 2 weken priveles krijgen. Mischien dat het me dan lukt. Ik ben abosluut niet iemand die snel snel wilt. Ben liever nu nog een jaar bezig. Dan dat ik hem binnen een half jaar rond hebt met bijv een elastiek wat mischien niet goed voor hem is.

Want ik ben zo iemand stel ik gebruik een elastiek.Dan wil ik er ook van af. En mijn hafje is wel zo slim om te merken dat hij geen elastiek heeft.En dus zijn hoofd weer gezellig omhoog doet. Dus dan schiet het nog niks op. Maar het kan ook zijn dat hij het door heeft en daarna goed nageefelijk loopt.

Ik wil eerst even een paar maanden afwachten. En natuurlijk ligt het er ook aan hoe je met zo
elastiek omgaat.

Wel merk ik dat me paard het een beetje begint te snappen. Laast stond ik stil ging hij zo uitzich zelf aan de teugel staan. (ik wou namelijk achteruit, hij niet Tong uitsteken ) Hij ging zelf wat te diep staan. MAar het overdonderde me een beetje dus ik wist niet wat ik moest doen. Dus ik zette hem weer in stap en toen was hij er weer uit. Tong uitsteken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:38

lailapri schreef:
Waarom zou ze niet kunnen ontspannen op het bitje als je ernaast staat en wel met hulpteugel als je erop zit?

omdat ze dan meer met diegene bezig was die er naast liep dan met zichzelf Haha! beestje is vroeger iets te vaak bewerkt met de zweep en heeft daar nog steeds last van Ach gut en als je er op zit gaat ze volledig op in de ruiter en is er niks aan de hand Haha!

maar mijn reactie was al wat als de DA het geadviseert heeft wat zou je dan doen? je weet toch nooit van alles het hele verhaal? dat is het leuke van i-net Knipoog ze menen alles over jou en je paard te weten terwijl ze eigenlijk niks weten Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:32

aan de hand van de informatie die jij geeft. als het paardje bang is heb je dus nog een hoop werk.
Mijn da zei ook zoveel. paardje is niet kreupel hoor, gewoon mok, zie er niets aan hoor zou niet weten waar ik het moet zoeken kom maar terug als ze onregelmatig is, dat paardje geneest nooit meer helemaal.
Paardje is nu door andere da onderzocht en die heeft wat gevonden maar niet waar ik op doelde maar moet nu voor verder onderzoek dus we zullen zien, de andere van mijn oudje, stok kreupel. 2 maanden geen stap gezet alleen als nodig was daarna al bijna weer de oude. 3 maanden later helemaal de oude.... en zo kan ik nog wel even doorgaan. Een dierenarts heeft zijn beroep goed geleerd hoor en weet op alles raad maar er zijn dingen die eigelijk nergens op slaan. Dit gaat trouwens ook over 3 verschillende dierenartsen.

Maar goed, als jij het op jou manier doet, doe ik het op de mijne Knipoog

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:35

ik vind het ten eerste niet prettig rijden, omdat je veel druk in je hand krijgt en hierdoor je handen snel te vast gaat zetten. verder vind ik het elastiek vaak niet genoeg loslaten. . er zit dus geen beloning in als het paard nageeft. maar dit gaf mijn eerste zin eigenlijk ook al aan.

xTEZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:43

Je kan het wel 1 x proberen, =D

Emma040

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:28

Ik rij sinds vandaag ook met elastiek. Kon niet anders. Heb mijn paard nu al een tijdje. Maar bleef beetje zun gangtje gaan. Kreeg les. Maar niks hielp bleef met zun koppie omhoog. Heb ik van wie ik les krijg een elastiek gekregen. En mijn heertje komt eindelijk tot rust. Was er eerst erg op tegen. maar ben nu wel blij dat het bestaat. Nu ken ik teminsten rijden zonder de hele tijd kwaad te worden. maar is het nu slecht of nie.?

truuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:03

ik vind dat ieder dat voor zich moet weten. de een vind het fijn de ander niet. Ik zou er zelf niet voor kiezen maar goed zoals ik al zei dat is voor iedereen natuurlijk anders

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:35

Dit topic is al 2 jaar oud. Bij deze een slotje.