M'n paard is niet te houden buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Re: M'n paard is niet te houden buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:47

Als je pas 14/15 bent, weet dat je een tuiger op die manier buiten niet kunt houden, waarom begin je met die leeftijd dan al met zo'n berensterk paard buiten te bereiden, volgens mij word hij met zijn gedrag in de bak enzovoorts ook erg anders als je buiten met martingaal gaat rijden enzo.
denk er nog eens over na, heb je trouwens ook een bewijs dat je buiten mag rijden? zonder dit zou ik ook niet zomaar de weg op gaan...
denk er nog maar eens over na Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:10

Ehh die leeftijd heeft er niet mee te maken Clown ik kon op mijn 14de ook prima een beresterk paard buiten houden. Dit is geen kwestie van kracht, maar van macht. Toen mijn bijrijdster 14 was, kon ze mijn pony ook prima aan Knipoog

En ook een ruiterbewijs zegt niet alles: ik ben 22 en heb ook geen ruiterbewijs omdat die hier in de gehele provincie niet nodig is. En ik het daarom sneu geld vind Clown

Enige wat dit paard nodig heeft zijn minder en consequente bijrijders Lachen

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:13

helemaal mee eens, een vriendin van mij rijd hem als ik niet kan of als ik erge last van mijn knie hebt en zij is 14 en superdun en kan hem ook goed aan,

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:33

ik heb ook geen ruiterbewijs. ik heb mijn rijbewijs en kan paardrijden nou zegt toch genoeg? Clown

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:36

whaha ik rijd al jaren rond zonder ruiterbewijs die is hier niet eens verplicht

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 19:37

PaTriiCiiaa schreef:
Als je pas 14/15 bent, weet dat je een tuiger op die manier buiten niet kunt houden, waarom begin je met die leeftijd dan al met zo'n berensterk paard buiten te bereiden, volgens mij word hij met zijn gedrag in de bak enzovoorts ook erg anders als je buiten met martingaal gaat rijden enzo.
denk er nog eens over na, heb je trouwens ook een bewijs dat je buiten mag rijden? zonder dit zou ik ook niet zomaar de weg op gaan...
denk er nog maar eens over na Knipoog

Volgens mij hebben we dat hier niet nodig en ben het met de andere eens dat leeftijd er niks mee te maken heeft Knipoog

Mandy_Fjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:21

Misschien kan je wel een ander bit gebruiken, als dit ookal niet helpt. Of gewoon eerst met dat paard aan de hand buiten lopen en het rustig opbouwen;)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:23

Aan de hand? Nou dan zou ik er toch liever op zitten. Aan de hand begin je helemaal niks als hij op de loop gaat!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:24

het paard is buiten verder braaf als ik of de andere verzorgsters er op rijden alleen hij neemt de ts in de maling of kan hem niet 100% aan buiten dat is het probleem:)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:36

Bah, ik lees hier reacties waar m'n haren rechtovereind van gaan staan Misselijk

De mentaliteit van ik wil naar buiten en als m'n paard niet te houden is, hang ik er gewoon een scherper bit in, ongelofelijk

Misschien eens op zoek gaan naar de oorzaak, in plaats van een tijdelijke oplossing. Naar mijn mening moet (buiten)rijden nog altijd leuk zijn voor ruiter én paard, en maar simpelweg een scherper bit in z'n waffel te hangen lijkt me niet bepaald paardvriendelijk Lips are sealed

100% controle over je paard in de bak is gewoon een minimum vereiste om naar buiten te gaan. Met een paard dat niet te houden is breng je niet alleen jezelf in gevaar, maar ook anderen. Wanneer hij in de bak bij wijze van je op een ophouding met je pinken stilstaat, uitbouwen naar buiten. Stapritjes, stukjes draf ertussendoor, nog niet eens aan galopperen denken. Heb je maar enigzins het idee dat híj het tempo bepaalt, terugnemen, afleiden, desnoods een volte maken, verzin het maar Ja

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 23:20

Maethoriel schreef:
Bah, ik lees hier reacties waar m'n haren rechtovereind van gaan staan Misselijk

De mentaliteit van ik wil naar buiten en als m'n paard niet te houden is, hang ik er gewoon een scherper bit in, ongelofelijk

Misschien eens op zoek gaan naar de oorzaak, in plaats van een tijdelijke oplossing. Naar mijn mening moet (buiten)rijden nog altijd leuk zijn voor ruiter én paard, en maar simpelweg een scherper bit in z'n waffel te hangen lijkt me niet bepaald paardvriendelijk Lips are sealed

sorry maar ik heb gezegd een DUBBELGEBROKEN bit, waarmee ie meer aandacht voor t bit en dus meer aandacht voor de amazone heeft dus GEEN scherper bit.

lezen is ook een vak apart

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:34

Ik wou net zeggen Vicky_88! Nagelbijten / Gniffelen

Het gros zegt:geen scherper bit in, maar meer aan jezelf werken. Maar ach Haha!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:52

Ik blijf het lastig vinden. Mijn paard is namelijk ook niet te houden buiten. Binnen, geen enkel probleem. Op wedstrijdterrein, geen enkel probleem. Buiten gaat het ook prima zolang ik blijf stappen, en soms een klein stukje draven, maar bij het galloperen ben ik haar kwijt. Op het moment blijf ik dus ook gewoon stappen, om het veilig te houden.

Ik kan er dus voor kiezen om alleen binnen te blijven (omdat dat het veiligst is), maar dat is voor het paard ook niet echt leuk. Dus als ik naar buiten ga hang ik er wel een thiedeman-teugel aan. Gewoon voor dat kleine beetje extra 'kracht' als het wel mis gaat.

Het blijft voor mij een dilemma tussen binnen blijven, waar ze prima te rijden is of naar buiten gaan, waar ik gewoon wat extra hulp bij nodig heb.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:58

ik heb zelf ook een gelderse merrie gehad die niet te houden was, alleen zij wilde niet mee naar buiten en draaide gewoon om terug naar huis. ik ben ervan overtuigd dat tuigers die eerder voor de kar hebben gestaan een veel sterkere onderhals ontwikkelen en daardoor sterker zijn op het bit.
ik raad je aan om niet buiten te gaan rijden , je verongelukt nog eens met een paard dat je niet meer aankunt als hem dat uitkomt.
veel sterkte en wijsheid ermee

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:24

Lezen is zeker een vak apart, aangezien ik het niet heb over ALLE reacties Knipoog

Diegene die zich aangesproken willen voelen, moeten dat vooral doen natuurlijk Lachen

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 14:44

paintedblack schreef:
ik heb zelf ook een gelderse merrie gehad die niet te houden was, alleen zij wilde niet mee naar buiten en draaide gewoon om terug naar huis. ik ben ervan overtuigd dat tuigers die eerder voor de kar hebben gestaan een veel sterkere onderhals ontwikkelen en daardoor sterker zijn op het bit.
ik raad je aan om niet buiten te gaan rijden , je verongelukt nog eens met een paard dat je niet meer aankunt als hem dat uitkomt.
veel sterkte en wijsheid ermee

Die van mij loopt inderdaad ook voor de kar.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:32

zelf heb ik dit ook een tijd gehad met sharir. zomaar uit het niets ging die ervandoor. maakte niet uit waar.
zelf denk ik dat het echt met jezelf te maken heeft.
ik was toen nog maar een meisje dat een paar keer op een pony had gereden. en vond het natuurlijk super spannend. dit breng je over op je pony/paard.
en het is natuurlijk ook uitproberen.
maar ja als ik het zo hoor heb je hem zelf in volle galop gezet dus is het ook je eigen schuld.
als ik het zo begrijp doe je gijco toch??
leer hem eerst kennen. en ga niet alleen maar met hem racen.

on topic. een scherper bit of een martingaal zal geen reet helpen.

als je de spanning voelt dat ie onder je vandaan loopt (dat je hem niet meer kan houden) zet hem op de volte en maak deze steeds kleiner(dan moet ie wel stoppen).

en verder ga de eerste paar keer alleen weg dan wordt je ook niet opgejut zo van kom effe een galopje vaak zijn de paarden dan wat drukker. desnoods iemand mee op de fiets.
maar mijn eigen ervaring is dat ik beter alleen naar buiten kan gaan. zo blijft sharir er ook rustig onder en kan je samen genieten.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:51

sharir schreef:
zelf heb ik dit ook een tijd gehad met sharir. zomaar uit het niets ging die ervandoor. maakte niet uit waar.
ik was toen nog maar een meisje dat een paar keer op een pony had gereden. en vond het natuurlijk super spannend. dit breng je over op je pony/paard.
maar ja als ik het zo hoor heb je hem zelf in volle galop gezet dus is het ook je eigen schuld.

als je de spanning voelt dat ie onder je vandaan loopt (dat je hem niet meer kan houden) zet hem op de volte en maak deze steeds kleiner(dan moet ie wel stoppen).

en verder ga de eerste paar keer alleen weg dan wordt je ook niet opgejut zo van kom effe een galopje vaak zijn de paarden dan wat drukker. desnoods iemand mee op de fiets.
maar mijn eigen ervaring is dat ik beter alleen naar buiten kan gaan. zo blijft sharir er ook rustig onder en kan je samen genieten.

Ik heb hem gewoon in rustige galop gezet en hij ging uitzichzelf steeds harder Knipoog

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:15

Maethoriel schreef:
Lezen is zeker een vak apart, aangezien ik het niet heb over ALLE reacties Knipoog

Diegene die zich aangesproken willen voelen, moeten dat vooral doen natuurlijk Lachen

je schreef ik lees hier reacties waar........

en aangezien welshcobfan en ik zo ongeveer de meeste reacties hebben geplaatst...
maargoed ik zei het alleen maar

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:05

Glover schreef:
sharir schreef:

Ik heb hem gewoon in rustige galop gezet en hij ging uitzichzelf steeds harder Knipoog

je kan ook eens verder lezen en de tips gebruiken. dan gelijk zo in de verdediging schieten.
beetje jammer

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 19:15

Ik schiet niet in de verdediging ik wil alleen zeggen dat ik dat juist niet doe omdat hij al zo moeilijk te houden is en de tips gebruik ik ook zeker wel Haha!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:18

Ik vindt het zoiezo sneu voor Gijco dat hij 5 meiden heeft om zich op te concentreren.

Ik denk niet dat dat Pim het leuk zal vinden als Gijco door al dat gehannes met stang door 5 meisjes met zijn aangespannen ritten niet meer te houden is Clown

Kan je niet beter lekker in de bak blijven hobbelen voor je veilgiheid? Ik denk dat je beter les kan nemen dan buiten te gaan rijden Vork
Al die dingen in z'n mond, om z'n nek weet ik het allemaal heeft gewoon geen nut omdat dat beest door 5 verschillende meiden gedaan wordt!!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:27

Zoek een heel lang ruiterpad en laat hem lekker even uitrazen, misschien heeft hij dat nodig?Mijn pony was ook niet te houden als ze een zandpad zag,nou dan liet ik haar lekker flink uit rennen.Zij genoot ervan en ik zelf ook.Als ik haar terug moest halen ging ik staan in de beugels en ging rustig 'Zagen' met de teugels.Zo kwam ze kalm aan weer in een draf en daarna in stap.Alleen maar hard aan de teugels trekken heb geen zin,sommige paarden gaan dan alleen maar harder galoperen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:24

Ik denk dat meneer Pim eens even na moet denken voordat hij 5 verzorgsters op dat paard laat rijden. Ik vind het gewoon godgeklaagd! WAt een gedoe! En dat paard is al 18 ofzo?
Worst of ie er zelf nog mee voor de kar kan rijden, hij veroorzaakt al dit gehannes zelf door al die grieten erop te laten rijden!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:39

hahah laat het hem maar niet horen het paard is nog in prima conditie maar je merkt nu wel dat hij ouder word en rustigger aan moet doen