Hoe opbouwen na jaar stil staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: Hoe opbouwen na jaar stil staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:08

Hartstikke goed! Hoe heb je het nu wél voor elkaar gekregen?

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:28

Ik rij sinds kort ook op een paard dat bijna een jaar heeft stilgestaan. maar ze is wel heel erg werkwillig...ja natuurlijk gaat niet alles in 'e'en week zoals ik wil...Dat moet je dan ook samen opbouwen. Vooral niet gefrustreerd raken!
ik zou het gewoon nog even afwachten en misschien je instructrice er een paar x op laten rijden? Mocht het na een half jaar nog niet verbeterd zijn en voel je nog geen klik met je paard...tsja..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:40

Onze merrie heeft een halfjaar stilgestaan (dwz op de wei met af en toe buitenrit), en daarmee hebben we al veel moeite om haar weer goed in conditie te krijgen! Ze zeggen wel eens dat voor elke week stilstaan je drie weken moet nemen om weer op te bouwen, dus ga maar na ....

Ook bij ons gaat de galop moeilijk, we zijn nu 9 maanden verder en zien nu eindelijk vooruitgang komen en haar achterhand soepeler worden. Ik denk dus dat je gewoon ook veel te veel van je paard vraagt en verwacht! Je moet het rijden na zo'n periode heeel rustig opbouwen en beginnen met 10 minuten per dag en zo verder. Ik begrijp uit je reacties dat je in elk geval 4 keer per week rijdt en nog longeert. Het protest is misschien wel van spierpijn, je kunt dit eens laten checken door een dierenarts die een bloedmonster kan nemen, dan zie je zo of er spierbeschadiging is opgetreden door overbelasting (verzuring). En dan weet je ook of het protest geen lichamelijke oorzaak heeft, want daar lees ik nergens over. Is ie wel helemaal gecheckt onlangs, zodat je absoluut zeker weet dat hij geen pijn oid heeft?

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:22

heb gisteren ook maar halfuurtje gereden (heb ik door jullie gedaan Haha! )
ik verwachtte wel veel ja, maar heb nog eens al jullie reactie gelezen van iedereen die ook een paard heeeft en een jaar ofzo heeft stilgestaan . Ik doe nu wat jullie zeggen en hoop dat alles goedkomt. Heb ondertussen iemand gevonden (meisje van op bokt.)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:22

fijn om te lezen LisaxFalco OK dan!

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:34

Hoop voor je dat t snel allemaal goed komt! En je hoeft natuurlijk geen halfuur te rijden als je voelt dat ie langer kan....Maar opbouwen is wel heel belangrijk. Loop daarom ook eerst lekker warm en goed uitlopen! Dat vermindert de spierpijn

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:01

ja hij was al moe na half uurtje Haha!
Vandaag gelongeerd en niet gereden. (ik zeg erbij met rekker Bloos ) Galop gaat alsmaar beter maar linker galop niet. Kan hij wel al beter aan de longe maar zonder niet

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 19:13

Falco staat nu voor een maandje op de manege.
Vandaag hebben we voor de eerste keer op de manege gereden. Mijn instructrice zei dat ik mijn linkergalop moest doen. Ik: "ja goed, maar hij kan het dus niet hé!". Ik aanspringen; heeft meneer wel geen linkergalop gedaan ! Haha! en zelf een cirkel kon ik ook maken in linkergalop. Ik ben echt superblij!

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 19:14

Had het ook al eerder in een andere manege kunnen doen (in binnenpiste) maar kon maar 2x de piste rondrijden daarna wou hij niet meer. Dus toch maar koppigheid zeker?

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:18

En als je nou de hele tijd op een volte gaat rijden, gaat ze dan ook stilstaan? Als je probeert de hele tijd in een volte te rijden, en dan steeds groter proberen te maken en steeds voor de hoek een extra schopje en je stem gebruiken. Misschien dat het helpt, of misschien heeft het paard wel ergens last van als hij/zij de hoek doormoet. Misschien moet je de kraker, of een masseur langs moeten laten komen. Ik heb verder geen tips meer. Als hij/zij bijvoorbeeld dan ergens last van heeft.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 19:29

Nu kan hij zijn linkergalop wel Haha! zelfs op kleine volte.
vroeger kon hij het helemaal niet maar heb dan eerst begonnen te logeren, dan aan de longe met mijn erop en dan los Knipoog en vandaag was het de eerste keer dat hij het helemaal kon zelfs op kleine volte Knipoog en piste rond!

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:09

ik vind het eigelijk niet normaal dat je als je de eerste keer op dat paardje zit geen cap opzet ...
hey is wel goed dat het nu wel lukt maar zorg dat hij je vertrouwt