ik kan absoluut NIET doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sopper

Re: ik kan absoluut NIET doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:04

kwestie van zitten zitten zitten zitten
als een zoutzak proberen de bewegingen van het paard te volgen

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:06

Ontspannen zitten en hakken naar beneden.
kijk goed naar zijn oren en bedenk wat je wil gaan doen.
werkt bij mij heel goed

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:11

Inderdaad hakken uitdrukken en benen lang houden dat heeft mij ook geholpen

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:44

Ik dus ook niet, heeft te maken met hoe snel je je bekken kunt kantelen!, Als je paard omhoog komt, dus het moment waarop je normaal staat bij lichtrijden, is je bekken open, naar achteren. Dit kun je vaak wel snel, dus dat is het probleem niet, naar beneden, je bekken kantelt naar voren,is veel moeilijker, en veel mensen kunnen dit minder snel en raken dus uit balans en gaan stuiteren. Het helpt als je weet wat er gebeurd, je handen op je heupen en voelen hoe je bekken opent en sluit. Dan aan de longeerlijn, handen op je heupen en rustig zitten, laat iemand anders maar sturen aan de lijn, jij alleen maar rustig zitten en voelen. Voor mij viel echt het kwartje, (maar kan nog steeds niet best zitten!!)

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:52

haha ik kan prima doorzitten in het zadel, alleen als ik zonder zadel rij dan hobbel ik eraf... Tong uitsteken

edit: daarom durf ik nooit zonder zadel te rijden

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:54

ik kon het eerst ook voor geen meter. toen ben ik vaker zonder zadel gaan rijden en nu gaat het veeeel beter..

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:58

als ik zonder zadel ga rijden met mijn groep is stappen niet erg, en galop ook niet, maar als we gaan draven dan is het hobbel hobbel hobbel en ik lig eraf terwijl ik heel hard mijn best doe om recht te blijven zitten en mijn evenwicht te bewaren

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:03

Ik zoals als eerder vermeld kon ik het ook niet. Vandaag heb ik voor het eerst 1 korte zijde doorgezeten en ben echt super trots (A)

het is trouwens alleen op dit paard dat ik moete heb met dorzitten.

brenda14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:38

het kan ook helpen om eerst te gaan lichtrijden en dan kleine stukje 4 a 5 passen te doorzitten en dan weer te gaan lichtrijden dat proberen steeds te herhalen, wat bij mij heeft geholpen is langzamer draven en dan ineens actief lichtrijden, mijn paard was erg sloom, maar na heel veel conditie training wil mijn paard ineens supper veel draven(actief dan) dat heeft bij mij geholpen ik hoop dat je er iets aan hebt;)
groetjes brenda

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:42

areke schreef:
Ik vindt het wel een goede tip ik ga het ook proberen.

Ik ga het ook maar eens proberen denk ik maar ik blijf het volgen. Ik kan mn voeten niet uit de beugels halen want da n vlieg ik er af. (ik heb namelijk een handicap en kan me niet heel stevig aanklemmen)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:50

maar wat houd dat bekken kantellen nou in?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:03

Erg vervelend.
Ik denk dat het idd ook aan de verschillende paarden ligt.
Bij mijn merrie had ik geen problemen, maar toen ik mijn ruin kreeg was het net of ik het helemaal kwijt was. Het heeft echt een tijdje geduurd voordat ik het te pakken had.
Ik heb toendertijd gewoon veel afgewisseld met lichtrijden.
Als ik krampachtig wil gaan doorzitten heb ik zelf namelijk de neiging om te gaan knijpen en dit belemmert mijzelf en ook mijn paard.
Ik denk dus echt dat het een kwestie van oefenen en volhouden.
Sinds drie jaar (geboorte van mijn dochter) rijd ik nog maar weinig en merk dat ik nu ook wel weer wat lastiger kan doorzitten maar dit heeft nu echt te maken met gebrek aan conditie en het aanspannen van lang niet gebruikte spieren.

Hebben anderen trouwens ook problemen met een doorzitten op jouw paard?

Dat je op jouw Z-paard niet kon doorzitten kan natuurlijk ook liggen aan het bijvoorbeeld hoog opgooien.

Verder is een nageeflijk paard dat mooi op eigen benen door z'n rug loopt gemakkelijker te zitten, denk ik. Als de mijne lekker loopt dan hoef ik me alleen maar op het rustig blijven zitten te concentreren en dan gaat het een heel stuk beter.

Tipje (helpt mij); lang maken, recht vooruit kijken, ontspannen blijven ademen en proberen het ritme te voelen en mee te gaan (niet knijpen!)

Succes in ieder geval!

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:10

Riss schreef:
ja paardrijden is ook inderdaad lastig Clown
en als je hem nou in de stap heel erg actief laat stappen, en dan draf en daarna gelijk galop, en dan weer terug naar stap.
En dan na een paar meter weer naar de draf, en kijken of hij dan al attenter is geworden, omdat ie dan misschien denkt dat ie weer naar de galop moet.
En als hij dan te snel gaat, kan je hem weer inhouden Clown
Geen idee of het werkt, maar je kan het proberen Tong uitsteken

succes ermee!
ik hoop echt voor je dat het lukt!
Rijd je geen concoursen?
wat heb je dan voor een commentaar?
geen goede tips erbij?
vraag iemand die heel erg veel van paarden afweet is om raad!

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:16

Ik denk idd ook dat het per paard verschillend is. Als ik een nieuw paard ga rijden, moet ik ook altijd eerst weer even aanvoelen hoe ie zit.
Ik kon het eerst zelf ook heel slecht, maar ik kreeg ook de tip om als een zoutzak de bewegingen van m'n paard te voelen, terwijl je wel je bovenlichaam stil houdt en je benen lang. Valt niet mee overigens, maar het helpt wel!
Zonder beugels krijg je dit gevoel het snelst volgens mij.
Succes! Pling

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:18

Riss schreef:
Oja, de allerbelangrijkste tip:
Blijven oefenen!
steeds kleine stukjes doorzitten, en als je denkt dat het iets beter gaat, steeds iets langer.

klopt helemaal, zo heeft mijn zusje het ook afgeleerd.. en zij had er moeite mee hoor! Tong uitsteken

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:42

Zoals mijn instructrice mij méérmaals per les toeschreeuwt:
Op je kont zitten, flink ontspannen, als een zoutzak.
En daar krijg ik zooooooon buikspierpijn van Tong uitsteken

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:04

wat ik heb gedaan met het echt leren zitten:
Zonder zadel en teugels paard aan de longeerlijn in draf en dan met je armen omhoog naast je lichaam (alsof je je evenwicht op een balk wilt bewaren) en dan blijven zitten. Je kan dan wel een riem om de hals van het paard doen om in geval van nood je vast te houden.

Door op deze manier te leren zitten heb ik zo een evenwichtsgevoel gekregen dat ik zelfs op mijn knieen en staand op het paard in draf in balans blijf en geen centimeter omhoog kom. ( ik ben nu zelfs bezig met touwtje springen op de rug van het paard)

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:11

Ik sluit me aan bij de mensen die zeggen 'zitles'.
Voor mij betekent dat:
Paard aan de longe loswerken, vervolgens licht bijzetten (eventueel een elastiek) zodat hij zijn rug gaat gebruiken (en jij makkelijker kan blijven zitten).
Vervolgens op je paard klimmen. Doordat hij nog steeds aan de longe loopt hoef je niet te sturen, niet te drijven en alleen......
te zitten!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:25

Ik had er vreselijk veel moeite mee, maar nu is het me vorige week eindelijk ook gelukt. Ja, eerst kon ik het wel, maar na 4 passen kreeg ik last van m'n rug, en van m'n buik. Nu kantel ik m'n bekken naar voren, trek mijn rug zo min mogelijk hol (Holle rug heb ik toch al..), hakken laag en wat bij mij vooral werkt is om m'n buikspieren aan te spannen. In het begin ontzettend vermoeiend, maar als je er aan went en het blijft oefen lukt het steeds beter.
Succes! Lachen

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:35

zitles..!!
maar je zei ookal dat je paard niet voorwaarts is
probeer scheinovergangen te maken en natuurlijk de gewonen overgangen.zodat je paard meer op je been moet letten en als dat niet gaat gewoon je zweepje erbij halen mits die als een idioot gaat rennen dan kun je beter zachte spoortjes omdoen als dat lukt.

dus
scheinovergangen en mischien toch op zitles.
ik heb er ook heel veel moeite mee bij Salsa kan ik bijna niet doorzitten en bij Game boy wel maar dat kan ook komen door de rug gebruik van het paard want salsa moet het allemaal nog leren daarom

suc6 ermee..!!

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:46

Wat als je nou eens zonder zadel zou rijden?
Dat geeft je veel meer evenwicht!
Als je dan met zadel gaat rijden komt dat vaak goed van pas!
Zoals velen al zeggen hakken goed uitdrukken, met je bekken de bewegingen volgen van je paard, en goed achterover zitten.
Natuurlijk niet vanzelfsprekend in jou situatie veronderstel ik.
Steeds kleine stukjes, altijd een beetje langer, ook al is het maar 1 minuutje ofzo!
Wij moeten soms in de manegelessen 45 min doorzitten, en dat is soms echt afzien!
Elke pony heeft andere bewigingen en zit dus minder goed, of beter door.
Ik kan vooral goed doorzitten omdat ik met mijn bekken goed de bewegingen van mijn paard volg.
Hoop dat deze tips je een beetje kunnen helpen, want in advies geven ben ik ook geen krak Clown
Nog veel succes met doorzitten!

PacinoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:15

Heeey

Toen ik net op mn nieuwe paardje ging doorzitten was dat vreselijk! Het handigst is dat iemand hem longeerd de eerste paar keer en dat je zonder beugels of zadel gaat rijden en de gangen probeert te voelen. De eerste paar keer ging ik zonder zadel en met ogen dicht en dan voelen welk voor been er op welk moment naar voren gaat. Zo leer je de gangen van je paard goed en bouw je het doorzitten ook op. Dan een keer met zadel en dan zonder de longeerlijn. Steeds opbouwen en dan moet het goedkomen! Zorg dat je pony helemaal ontspannen is dat zit lekkerder door. Desnoods rij je paar keer met gestrekte hals met doorzitten. Leer je het sneller.

Succes Haha!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:55

ik kan niet zonder beugels rijden (i.v.m. handicap) Maar hoe kantel ik mijn bekken??

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:43

zonder beugels rijden Knipoog

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:56

kleinelinda schreef:
ik kan niet zonder beugels rijden (i.v.m. handicap) Maar hoe kantel ik mijn bekken??

Ga op een stoel zitten, voeten plat op de grond knieen naast elkaar, handen op de heupen.
Duw je bekken en billen naar voren, , je bekken sluit dan, rol je je billen en bekken weer naar achteren, dan opent je bekken, het is een duwende beweging, eigenlijk sta zit op de stoel dus!