Wie heeft ervaring met een rolletjesbit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneh14

Re: Wie heeft ervaring met een rolletjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:17

runningkawa schreef:
Maar dan heb je het niet over het mondstuk uit 1 metaal?
Lijkt me anders voor het paard Lachen

Er is ook iemand die het voor gaat leggen aan de scheikunde leraar, ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

Wat een interessante discussie! (er wordt hier trouwens ook echt gediscussieerd, geweldig)

Wat betreft de opmerkingen van RK, klinkt heel erg logisch. Ik zou dit aankomende week wel eens voor willen leggen aan een scheikunde leraar bij ons op school.
Ik zou graag dingen willen weten als dit. Wat er in de paardenmond gebeurd. Ik vind dat een ruiter dat hoort te weten alvorens dit (of een ander) bit te gebruiken.

Misschien is het een idee om te kijken of er een soort onderzoek opgesteld kan worden? Of een speciale "bitten-afdeling" te maken op de de Wiki?
Laatst bijgewerkt door Sanneh14 op 03-06-07 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:30

Zou je dat eens willen doen, voorleggen aan de scheikunde leraar?
Lijkt me erg leuk Ja

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:44

Ja, ik zal mijn best doen Lachen
Ik kan nog niet beloven wanneer, maar ik zal er deze week aan denken. Misschien een idee voor een profiel-werkstuk voor de natuurmensen onder ons? (helaas, ik ben een E&M'er Knipoog )

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:46

Mijn verzorghaflinger had niet eens door dat hij iets met die dingen moest doen dus bij hem hielp het niet. ik heb nu voor hem, een gebroken trens met roest. dat gaat wel goed Knipoog

edit: hij pakt het nu ook niet meer vast

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:49

@ TS, ik snuffelde net wat op divoza.com , en keek daar bij Speciale Bitten. Daar zag ik ook een ander bitje, met schakels bestaande uit alleen RVS, staat bij tegen vastpakken

@ RK, zou dat een volledig andere inwerking hebben als een rolletjesbit? (i.v.m. de mogelijke schokjes? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:55

die dikke met 3 rollen per lant bedoel je?

Niemand hoor je die aanprijzen, mijn gedachte is dan, waarom werkt die dan niet?

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:00

Ik bedoel de Waterford trens (vergeten te melden Knipoog )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:50

Omdat die ook niet echt lijkt op de gewoon bit, en deze echt flink scherp is, zeker in wat onkundigere handen. Glijdt namelijk makkelijk door de mondhoeken, kunnen ook makkelijker wondjes door ontstaan.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:58

de tips zijn al gegeven, wel heb ik een goede ervaring met het rolletjes bit ( al pakte mijn paard het bit niet vast, maar hij speelde onwijs goed met zen bit waardoor die veel fijner liep

Buterblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:48

Ik rij ook wel eens op een rolletjesbit, mijn paard is vrij hard in haar mond, ze is er iets minder sterk op dan op bijv een dubbel gebroken bit. Maar heel veel verschil maakt het bij mij niet.

Jollybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:37

Ik rij zelf (heel) af en toe ook wel eens met een rolletjesbit en dat bevalt eigenlijk wel goed. Mn paard is gek op dat bit, hij hapt het als een snoepje in zn mond. Normaal met zn dubbelgebroken trensje heeft ie dat helemaal niet maar dit vind ie helemaal te gek.
Ik heb zelf dat bit ook al eens in mn mond gehad(wel schoon) om te kijken welk effect het heeft maar ik heb niets van schokjes vernomen of id. Dus ik betwijfel of het paard het dan wel voelt hoor. Anders zou mijn paard ook vast niet zo enthousiast reageren op dit bit lijkt me.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:56

Is er toevallig al iemand die het heeft voorgelegd aan een scheikundeleraar? Ben erg benieuwd.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:07

Nee, sorry. Heb hem vandaag wel heel even gezien in de mediatheek maar hij was informatica aan het geven.. dus hij had geen tijd voor me..

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:38

Ok.. ik zou het dus vandaag voorleggen, maar hij was afwezig.. al zijn lessen vielen uit.. Boos!

Volgende week nog een poging Knipoog

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 14:32

We wachten af. Ben heel benieuwd en niet alleen ik denk ik.

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:47

een paard pakt het bit niet vast maar de ruiter is altijd makkelijk om het paard de schuld te geven. een rol bitje helpt dus niet.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:53

maar soms heeft het paard wel wat meer te zeggen, als de ruiter hem bijvoorbeeld niet aan kan...

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:07

suus_ schreef:
maar soms heeft het paard wel wat meer te zeggen, als de ruiter hem bijvoorbeeld niet aan kan...

Blijft het toch de fout van de ruiter want die verstart in armen en benen en niet het paard. Een paard weet niet eens wat vastpakken is? komt niet voor in zijn woordenboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:00

Mijn paard pakt het bit wel vast en verstart wel in zijn lijf. Door nu een ander bit te rijden, een stang, doet hij het niet meer en is hij wel met zit en benen te rijden. Dubbelgebroken vond hij waarschijnlijk toch niet fijn, bewoog misschien wel te veel in zijn mond waardoor hij verstarde op het bit. Dat er ruiterfouten aan vooraf zijn gegaan daarvan ben ik overtuigd. Heeft ook heel wat tijd/jaren gekost om hem zo ontspannen te krijgen, dier was al verpest door de ruiterhand toen ik hem kreeg en met allerlei hulpteugels verkeerd sterk gemaakt. Dat is iets wat er altijd in blijft.

Ik kan mij voorstellen als je goede dingen hoort/leest over een speciaal soort bit dat je dat wilt gaan uitproberen en soms kan dat wel eens een totale omslag brengen en kan ruiter en paard meteen geheel opnieuw beginnen omdat het nieuwe soort bit het paard niet meteen laat verstarren, bit vastpakken en al vast van te voren zich schrap gaan zetten waardoor je tegen een muur op loopt en een vicieuze cirkel krijgt. Als het paard een tijdje met een ander bitje gereden wordt en met zachte hand het paard leert ontspannen, dan kan je wellicht weer terug naar dubbel/enkel gebroken omdat het dier geleerd heeft dat loslaten niet eng is en ook eigenlijk veel makkelijker.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:14

Ok, zojuist de scheikunde leraar gevraagd. Hij zei:

Pak maar eens een metalen puntenslijper. Het mesje is van ander metaal als de behuizing, en als je dat op je tong legt, dan voel je wat het paard voelt. Het is geen grote schok, maar een klein schokje die voelt alsof je iets heel erg zouts proeft.
Het is dus niet ernstig, maar niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:19

Dan is het duidelijk. Rotzooi dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:44

grabbelt punteslijper ergens onderuit een bakje
en idd, dat voelt en smaakt raar Ja
Hoe meer naar puntje van mijn tong vind ik het steeds onaangenamer

Bedankt Sanneh14

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:12

maar is het niet zo dat paarden juist dat zoute gedoe graag smaken?

Zoals ze ook jou aflikken als je bv zweet, wat ook zout bevat en dan nog die likstenen die heel erg zouterig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:32

Het smaakt onaangenaam zout vind ik dan

probeer maar zou ik zeggen Ja

Verder likken die van mij dus echt nooit aan een zoutblok, dus niet elk paard vind dat lekker

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:33

runningkawa schreef:
grabbelt punteslijper ergens onderuit een bakje
en idd, dat voelt en smaakt raar Ja
Hoe meer naar puntje van mijn tong vind ik het steeds onaangenamer

Bedankt Sanneh14

Graag gedaan Knipoog ik heb helaas niet zo'n puntenslijper in de buurt, maar geloof je op je woord Knipoog

@ elsie,
het is ook niet echt iets zout, maar zoals wij iets heel zouts ervaren (dan trek jij volgens mij geen blij gezicht Lachen )