Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miss_Malfoy schreef:Je zult dan mischien even 1 keer iets wat "niet correct" is moeten doen, 1 keer wat harder zijn, maar als je dat goed doet, onthoud het paard het, en kun je 'm daarna op je kuiten rijden.
gewoon dit idee:
Kuit hulp > geen reactie?
Been > geen reactie?
Tik
Alleen met sporen vervang je tik door "prik". Als ik het zo zeggen mag.
Aranel schreef:Ezumii schreef:Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft
Maar dat is vast niet bokt-verantwoord
Inderdaad, dit was mijn eerste gedachte ook!
Aranel schreef:Ezumii schreef:Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft
Maar dat is vast niet bokt-verantwoord
Inderdaad, dit was mijn eerste gedachte ook!
Roosjelief schreef:Je moet het probleem niet oploasen door er andere problemen bij te halen. Als ej op een geven moment je hulpen wilt gaan verfijnen en er spoortje bij wilt gaan gebruiken reageerd i daar niet meer op omdat je hem lek geprikt hebt omdat hij bokte!
Kom op hé, hoe krom. zij n we nou dierenliefhebbers of wat?
Miss_Malfoy schreef:Het is de bedoeling dat je 1 keer wat harder doorkomt, dat onthoud het paard, zodat je 'm later op hele fijne hulpen kunt rijden. Als je 'm lek prikt ben je duidelijk niet streng genoeg, 1 keer zou voldoende moeten zijn, om het paard te laten merken dat je het meent.
superwoman schreef:Miss_Malfoy schreef:Het is de bedoeling dat je 1 keer wat harder doorkomt, dat onthoud het paard, zodat je 'm later op hele fijne hulpen kunt rijden. Als je 'm lek prikt ben je duidelijk niet streng genoeg, 1 keer zou voldoende moeten zijn, om het paard te laten merken dat je het meent.
Dan wil jij dus gewoon z'n reactie afstraffen. Daar zijn sporen niet voor!
Hij bokt om iets te vertellen, niet om de ruiter te pesten
Miss_Malfoy schreef:Ik neem aan dat lichamelijk problemen al zijn uitgesloten.
superwoman schreef:Miss_Malfoy schreef:Ik neem aan dat lichamelijk problemen al zijn uitgesloten.
Dan doet de ruiter iets fout, want een normaal paard wil z'n ruiter niet pesten (tenzij hij vervelende ervaringen heeft gehad)
Miss_Malfoy schreef:Het hoeft toch niet altijd lichamelijk of pesten te zijn? Het lijkt mij in dit geval iets waar je het paard even doorheen moet rijden. Als het paard bokt omdat het aangaloperen moeilijk vind, is het best wat je kunt doen veel oefenen en trainen.
superwoman schreef:Als hij aangeeft dat het te zwaar is, dan moet je even meer andere (lichtere) oefeningen doen om 'm sterker te maken en niet doorduwen. Ik vind dat iig niet eerlijk en het kán ook niet gezond zijn om het paard te overvragen.
Dan nog kan een paard prima los galoperen, wanneer hij gaat bokken met ruiter (negatief, geen vreugde bokjes) dan kan het zijn dat de ruiter in de weg zit en het paard moeite heeft met z'n balans of dat de ruiter 'm ergens blokkeerd.
Miss_Malfoy schreef:superwoman schreef:Als hij aangeeft dat het te zwaar is, dan moet je even meer andere (lichtere) oefeningen doen om 'm sterker te maken en niet doorduwen. Ik vind dat iig niet eerlijk en het kán ook niet gezond zijn om het paard te overvragen.
Dan nog kan een paard prima los galoperen, wanneer hij gaat bokken met ruiter (negatief, geen vreugde bokjes) dan kan het zijn dat de ruiter in de weg zit en het paard moeite heeft met z'n balans of dat de ruiter 'm ergens blokkeerd.
Daarom schreef ik ook, oefenen EN trainen.
Miss_Malfoy schreef:Daarom schreef ik ook, oefenen EN trainen.
superwoman schreef:Nope, jij schrijft dwingen met sporen omdat de zweep niet helpt.
Die sporen zijn totaal verkeerd om aan te raden in dit geval.
superwoman schreef:De pony reageerd wel op de hulpen van de ruiter; HIJ BOKT!
Dus duidelijker hoeft niet. De pony en de ruiter zijn duidelijk, alleen begrijpen ze elkaar niet!
tis niet dat hij de ruiter niet begrijpt, hij weigerd het uit te voeren.
(Sporen zal ook niet helpen om een hulp beter te berijpen trouwens)
superwoman schreef:De pony reageerd wel op de hulpen van de ruiter; HIJ BOKT!
Dus duidelijker hoeft niet. De pony en de ruiter zijn duidelijk, alleen begrijpen ze elkaar niet!
tis niet dat hij de ruiter niet begrijpt, hij weigerd het uit te voeren.
(Sporen zal ook niet helpen om een hulp beter te berijpen trouwens)