bok-reactie op zweep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Re: bok-reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:08

Superwoman zegt weer eens verstandige dingen. Bah, ik krijg helemaal de kriebels bij mensen die hun pony maar blijven meppen omdat er een bok komt. Die bok, daar zijn redenen voor. In plaats van die eruit te meppen, zou je ook kunnen gaan kijken waarom je paard iets doet. Maar nee, mensen willen persé laten zien dat zij de baas zijn en doen dat door misbruik te maken van een zweep Hamer

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:08

Hoe wil je aan galoperen?? Ik bedoel zorg dat je vanuit een rustige draf waarin je zelf dep zit de hulp om aan te galoperen geeft. Niet vanuit een hele snelle draf in de galop proberen te krijgen.

Denk dat een tik op de schouder of misschien een stemhulp als Hup klikken met je tondg een beter oplossing is als mep-bok-mep-bok-mep....

Zwepen en sporen zijn nergens een oplossing voor, mijn mening is dan ook dat je kunt rijden, als je het zonder die hulpjes kunt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:33

Miss_Malfoy schreef:
Je zult dan mischien even 1 keer iets wat "niet correct" is moeten doen, 1 keer wat harder zijn, maar als je dat goed doet, onthoud het paard het, en kun je 'm daarna op je kuiten rijden.

gewoon dit idee:
Kuit hulp > geen reactie?
Been > geen reactie?
Tik

Alleen met sporen vervang je tik door "prik". Als ik het zo zeggen mag.

Maar waarom in dit geval dan sporen gebruiken als hij niet wil aanspringen, dat heeft toch totaal geen nut?!
Tis niet zo dat het paard niet reageerd, want hij reageerd prima. Hij bokt om "iets" aan te geven.
Een signaal! Dit signaal moet je serieus nemen en zeker niet afstraffen.

Een spoor aanraden = gewoon het strafmiddel (zweep) vervangen voor een ander strafmiddel (spoor), die er OOK NIET voor bedoeld is.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:37

Je moet het probleem niet oploasen door er andere problemen bij te halen. Als ej op een geven moment je hulpen wilt gaan verfijnen en er spoortje bij wilt gaan gebruiken reageerd i daar niet meer op omdat je hem lek geprikt hebt omdat hij bokte!

Kom op hé, hoe krom. zij n we nou dierenliefhebbers of wat?
Laatst bijgewerkt door Roosjelief op 02-01-08 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:37

Aranel schreef:
Ezumii schreef:
Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft Clown
Maar dat is vast niet bokt-verantwoord

Inderdaad, dit was mijn eerste gedachte ook!

Misschien is het niet bokt-verantwoord, omdat het niet de correcte manier is.
Misschien is de reden waarom bokkers ertegen zijn, omdat het fout is en zij hebben geleerd van hún fouten en dat
willen doorgeven aan andere paardenliefhebbers.
Echter is het jammer dat die bokkers dan als "zeikers" worden bestempeld.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:42

eerst pijn uitsluiten. is het zadel nog goed passend? en anders: doet je paardje het aangalloperen aan de longeerlijn wel goed? zoja: laat iemand anders je paard longeren en dan jij erop.. heb het zelf nooit gedaan, maar misschien werkt het Haha! en als dat lukt, zelf de hulp geven voor gallop aan de longe, en daarna vrij.. misschien een idee? en dat tikboktikboktikbok vind ik ook geen oplossing. behalve als ze het normaal altijd gewoon goed doet en nu gewoon koppig is. dan werkt dat meestal al na tikboktik. die boven mij heeft ook een goed punt. naja suc6 in iedergeval!

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:44

Aranel schreef:
Ezumii schreef:
Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft Clown
Maar dat is vast niet bokt-verantwoord

Inderdaad, dit was mijn eerste gedachte ook!

Ik denk dat er gewoon geen geduld is.
Bij sommige paarden zal het best helpen hoor. tikken tot hij stopt. Maar zo behoud je inderdaad het respect niet. MEt geduld en een respectvolle manier kom je veel verder. En ja het duurt even wat langer. Maar wat is nou belangrijker?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:48

Ik denk dat er gewoon geen geduld is.
Bij sommige paarden zal het best helpen hoor. tikken tot hij stopt. Maar zo behoud je inderdaad het respect niet. MEt geduld en een respectvolle manier kom je veel verder. En ja het duurt even wat langer. Maar wat is nou belangrijker?[/quote]

Men wil het afdwingen. echter zal het paard de ruiter dan niet als leider zien.
Een paard wil werken voor een leider, een paard wil niet werken voor een baas.
De ruiter zal zichzelf in de vingers snijden om het zomaar te zeggen... Helaas geven die liever het paard de schuld en zullen er nooit achter komen Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:49

Nog zoiets, mijne bokt ook vaak gewoon om haar balans te vinden. Een paard die het moeilijk vind om zijn balans te vinden in galop kan wel eens een bok geven bij het aanspringen, en daar doet dat paard NIETS fout mee, hij wil jou er heus niet afbokken, hij wil gewoon zorgen dat hij in balans is. En er zijn nog zoveel redenen waarom ze bokken, hoeft heus geen protest te zijn, vreugdebokken bestaan ook nogaltijd, waarom straffen wij dit alles af? Als mijne wil bokken, wel ja dan doet ze maar, ik corrigeer liever met de stem, rijdt altijd zonder iets, stem is genoeg. En vele paarden bokken éénmalig bij het aanspringen en ja als jij er dan op mept zal die inderdaad terugbokken, wat verwacht je nou dattie zegt : sla jij maar, ik galoppeer wel lekekr door voor jou?

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:25

inderdaad streng aanspreken als hij bokt en heel uitgebreid belonen als hij het wél doet.. dat is gewoon de beste manier, ook al duurt het dan misschien wat langer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:07

Roosjelief schreef:
Je moet het probleem niet oploasen door er andere problemen bij te halen. Als ej op een geven moment je hulpen wilt gaan verfijnen en er spoortje bij wilt gaan gebruiken reageerd i daar niet meer op omdat je hem lek geprikt hebt omdat hij bokte!

Kom op hé, hoe krom. zij n we nou dierenliefhebbers of wat?

Het is de bedoeling dat je 1 keer wat harder doorkomt, dat onthoud het paard, zodat je 'm later op hele fijne hulpen kunt rijden. Als je 'm lek prikt ben je duidelijk niet streng genoeg, 1 keer zou voldoende moeten zijn, om het paard te laten merken dat je het meent.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:25

Miss_Malfoy schreef:
Het is de bedoeling dat je 1 keer wat harder doorkomt, dat onthoud het paard, zodat je 'm later op hele fijne hulpen kunt rijden. Als je 'm lek prikt ben je duidelijk niet streng genoeg, 1 keer zou voldoende moeten zijn, om het paard te laten merken dat je het meent.

Dan wil jij dus gewoon z'n reactie afstraffen. Daar zijn sporen niet voor!
Hij bokt om iets te vertellen, niet om de ruiter te pesten Frusty

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:26

superwoman schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Dan wil jij dus gewoon z'n reactie afstraffen. Daar zijn sporen niet voor!
Hij bokt om iets te vertellen, niet om de ruiter te pesten Frusty

Ik neem aan dat lichamelijk problemen al zijn uitgesloten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:21

Miss_Malfoy schreef:

Dan doet de ruiter iets fout, want een normaal paard wil z'n ruiter niet pesten (tenzij hij vervelende ervaringen heeft gehad)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:39

superwoman schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Dan doet de ruiter iets fout, want een normaal paard wil z'n ruiter niet pesten (tenzij hij vervelende ervaringen heeft gehad)

Het hoeft toch niet altijd lichamelijk of pesten te zijn? Het lijkt mij in dit geval iets waar je het paard even doorheen moet rijden. Als het paard bokt omdat het aangaloperen moeilijk vind, is het best wat je kunt doen veel oefenen en trainen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:59

Miss_Malfoy schreef:
Het hoeft toch niet altijd lichamelijk of pesten te zijn? Het lijkt mij in dit geval iets waar je het paard even doorheen moet rijden. Als het paard bokt omdat het aangaloperen moeilijk vind, is het best wat je kunt doen veel oefenen en trainen.

Als hij aangeeft dat het te zwaar is, dan moet je even meer andere (lichtere) oefeningen doen om 'm sterker te maken en niet doorduwen. Ik vind dat iig niet eerlijk en het kán ook niet gezond zijn om het paard te overvragen.
Dan nog kan een paard prima los galoperen, wanneer hij gaat bokken met ruiter (negatief, geen vreugde bokjes) dan kan het zijn dat de ruiter in de weg zit en het paard moeite heeft met z'n balans of dat de ruiter 'm ergens blokkeerd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:00

superwoman schreef:
Als hij aangeeft dat het te zwaar is, dan moet je even meer andere (lichtere) oefeningen doen om 'm sterker te maken en niet doorduwen. Ik vind dat iig niet eerlijk en het kán ook niet gezond zijn om het paard te overvragen.
Dan nog kan een paard prima los galoperen, wanneer hij gaat bokken met ruiter (negatief, geen vreugde bokjes) dan kan het zijn dat de ruiter in de weg zit en het paard moeite heeft met z'n balans of dat de ruiter 'm ergens blokkeerd.

Daarom schreef ik ook, oefenen EN trainen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:03

Mijn pony doet precies hetzelfde. Ik rijdt zo min mogelijk met zweep, alleen met spoortje. Als hij niet helemaal goed aan mijn been is, pak ik het stokje er soms bij, alleen om iets duidelijk te maken als hij niet op mijn been reageert.
Als ik hem dan een tikje geef, gooit ie zijn kont ook in de lucht. Messtal por ik dan nog een keer door met mijn been, als hij dan reageert, beloon ik hem en is het goed, reageert hij niet, nog een tikje, iets harder. Net zo lang tot hij wel reageert.

Verder ben ik het zeer eens met Miss_Malfoy....

936

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:07

Een zweep is een hulpmiddel, geen strafmiddel. Je kunt je paard beter op een andere manier 'straffen'. Straffen met stem kan ook, paardenoren zijn gevoelig en horen heel goed wanneer je niet blij met ze bent!
Misschien is het een idee om te leren galopperen op een stemhulp. Dan begin je gewoon weer aan de longe, uitgebreid belonen als het goed gaat. Dat uitbouwen naar het rijden en natuurlijk weer uitgebreid belonen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:21

Miss_Malfoy schreef:
superwoman schreef:

Nope, jij schrijft dwingen met sporen omdat de zweep niet helpt.
Die sporen zijn totaal verkeerd om aan te raden in dit geval.

Ik zeg andere oefeningen doen onder het zadel, maar voornamelijk met les.
Wel aan de longe het paard laten galoperen, zonder ruiter, dan wordt hij ook sterker zonder dat het te zwaaris.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:23

echt 'dwingen' met sporen is idd niet goed, maar je kunt er wel een hoop mee duidelijk maken.....als de zweep niet helpt...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:26

Miss_Malfoy schreef:

superwoman schreef:
Nope, jij schrijft dwingen met sporen omdat de zweep niet helpt.
Die sporen zijn totaal verkeerd om aan te raden in dit geval.

Dwingen? Dat heb ik niet gezegd. Ik raad aan sporen te gebruiken om de hulpen te verduidelijken. Het is duidelijk dat de pony de zweep 3 keer niks vind, dus dan probeer ik iets te bedenken waar de pony het wel mee eens is. Sporen dus. Ik heb gevallen gehad waarbij het hielp.

Bedankt Bonny_Theun, helemaal mee eens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:32

De pony reageerd wel op de hulpen van de ruiter; HIJ BOKT!
Dus duidelijker hoeft niet. De pony en de ruiter zijn duidelijk, alleen begrijpen ze elkaar niet!
tis niet dat hij de ruiter niet begrijpt, hij weigerd het uit te voeren.
(Sporen zal ook niet helpen om een hulp beter te berijpen trouwens)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:36

superwoman schreef:
Dus duidelijker hoeft niet. De pony en de ruiter zijn duidelijk, alleen begrijpen ze elkaar niet!

Hij reageert niet op de hulpen, daarom word de zweep erbij gehaald. De zweep, daar reageert de pony wel op, met bokken namelijk.

Wat je dan kunt doen: Checken of je echt de juiste hulpen geeft (daar heb ik tips voor gegeven)
en als je dat doet, je hulpen verduidelijken. En dat kan met een spoortje.

Volgens mij praatten wij gewoon even niet over hetzelfde.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:38

superwoman schreef:

Als het paard zal reageren op de hulpen, waarom rijdt ze dan met zweep? Dan reageert het dus duidelijk niet!