Hoe kan je je paard zadelmak maken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wartertje

Re: Hoe kan je je paard zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:31

Okee!! Ik zal het er met de bazin over hebben dan! Ik denk dat ik der nu nog wel een maandje of 2 gewoon laat staan, zonder longeerwerk. Bedankt voor de tip! Haha!

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:20

@iedereen zowat Haha! : Het is hier misschien een beetje uit de hand gelopen... Maar wees maar zeker dat Meike niet word ingerden voor ze dikker is geworden en goed herstelt is!!!!
als het terug goed weer is gaat ze het gras op. We gaan zeker niet teveel van haar vragen als dat ze kan ze is ook nog jong hé.
En de foto is ook al van un kleine periode geleden. en als ik haar nu poets en ik vergelijk het met een maandje of 2 geleden dan kan ik toch al zeggen dat ze is bijgekomen je voelt en ziet al heel wat verschil:)

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:23

LiSSy schreef:
aan je vraag te merken heb je zelf geen ervaring met zadelmak maken...
mijn tip is dan ook: haal er iemand bij die weet wat ze doet en veel ervaring heeft met zadelmakmaken en jonge paarden.
het is echt niet zo simpel als het lijkt!

hoi ja idd,je moet er wel verstand van hebben!
anders verknal je zo'n beestje! groetjes pascale

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:25

Wartertje schreef:
Okee!! Ik zal het er met de bazin over hebben dan! Ik denk dat ik der nu nog wel een maandje of 2 gewoon laat staan, zonder longeerwerk. Bedankt voor de tip! Haha!

Ik geloof dat iedereen zowat deze tip heeft gegeven!! Boos! Sorry even frustratie eruit.
Inmiddels 5 pagina's en iedereen zegt te wachten.

Daarnaast spreek je jezelf ook tegen. Eerst zeg je dat het hoog tijd is om te beginnen en daarna zeg je dat je nog gaat wachten.

Je kunt ook leuke dingen doen met je paard zonder erop te zitten. Ga eens wandelen met haar een shabrakje op haar rug en een elastische dekensingel erom. Ze kun je nog heel wat meer dingen bedenken. Lekker vertroetelen etc.

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:26

Laat iemand helpen die dat goed kan! Dat ik heb ook bij mijn haflinger gedaan Lachen

Nu is het gewoon een top paardje Tong uitsteken

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:29

Okeej tnx! Sorri voor al dii reacties,, maar me opa ligt op sterve.. ik weet het,, geen excuus,, maar ik ben op alles lastiger nu Knipoog Ik ga ook eens met haar naar buiten gaan, ik denk dat dit haar heel goed gaat doen. Ik was ook van plan om met haar aan de slag gegaan,, maar ik doe het toch niet.. heb al de reacties nog eens nagelezen ( en mijn overdreve reacties ook) en ik ben ertot gekome dat jullie allemaal wel een punt hebben! Ik ga het er ook nog eens met de bazin over hebben over het inrijden.. Ik wil het eigelijk gewoon niet op m'n gewete hebben dattik der iets fout aanleer, daar is ze te lief voor.. Maar goed, wat kan ik nu zoal met haar doen? Wandelingen in het bos gaat wel,, maar is dit met halster wel haalbaar?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:01

Als je niet weet hoe het moet.
Zoek dan hulp ! anders heb je zomaar je pony verkeerd beleerd.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:36

hallo!! ik kreeg mijn fjordje toen ik 13 was (toen was ze veulen) en was dus bijna 16 toen ze 3 jaar was...
ik ben gewoon er een keer zonder zadel op gaan zitten, met iemand ernaast die haar vasthield en zachtjes leren drijven (in het begin wilde ze in mijn enkels bijten!!!) en aan de hand dus rondjes gestapt... toen kocht ik mijn zadel en heb daar eerst een aantal keren mee gelongeert en ze was heel makkelijk en braaf!! ze heeft eigenlijk nooit een pas fout gedaan en zo ben ik langzamerhand steeds meer gaan doen.... na een jaartje kon ze al aardig lopen en ben ik gestart... dit resulteerde in 4 wedstrdijden de B door!! dus ervaring..... tja..... ik had het ook niet..... ik verzorgde een paard en daarna nog een haflinger voordat ik met uniek kon gaan rijden, dus verstand van inrijden had ik ook niet....
heb er wel een instructrice bij gehad, maar gewoon 1 x per week (een B/L instructrice die ook niet echt verstand had van inrijden!!) dan kan je zeggen 'ja maar ja het is maar een fjord' maar ze loopt inmiddels wel M2!!!
gewoon je paardje aanvoelen en netjes op de buitenhand 'rond' gaan leren lopen!!
alles rustigaan!! dan kan je het best zelf!! je bouwt in ieder geval een goede band op met je paardje!!

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:46

armyhorse schreef:
Als je niet weet hoe het moet.
Zoek dan hulp ! anders heb je zomaar je pony verkeerd beleerd.

Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:06

Tja cindy, geluk is met de dommen
Ik bedoel het niet zo rot als dat spreekwoord is, maar omdat je daar giga mazzel hebt gehad moet je dit soort gevaarlijke stunts niet aanprijzen als goed Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:56

Heb gisteren veel PB contact met Leentj gehad en volgens mij snappen de meiden het een stuk beter nu, hoor. Als er maar iemand die er verstand van heeft helpt, komt het vast wel goed. Maar eerst is het van groot belang dat het paardje aansterkt, nog wat groeit enzo. Volgens mij is de boodschap wel aangekomen, dus kan iedereen nu even wat rustiger reageren???? Bvd!

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:11

Wartertje schreef:
Okeej tnx! Sorri voor al dii reacties,, maar me opa ligt op sterve.. ik weet het,, geen excuus,, maar ik ben op alles lastiger nu Knipoog Ik ga ook eens met haar naar buiten gaan, ik denk dat dit haar heel goed gaat doen. Ik was ook van plan om met haar aan de slag gegaan,, maar ik doe het toch niet.. heb al de reacties nog eens nagelezen ( en mijn overdreve reacties ook) en ik ben ertot gekome dat jullie allemaal wel een punt hebben! Ik ga het er ook nog eens met de bazin over hebben over het inrijden.. Ik wil het eigelijk gewoon niet op m'n gewete hebben dattik der iets fout aanleer, daar is ze te lief voor.. Maar goed, wat kan ik nu zoal met haar doen? Wandelingen in het bos gaat wel,, maar is dit met halster wel haalbaar?

OK dan! Super. Wandelen in het bos met een halster is prima. Een keer een bitje in de mond maar dan wel met een halster eroverheen. Als ze dan schrikt heeft ze niet meteen een negatieve ervarin in de mond. Op een leuke manier dingetjes aanleren Een keer een shabrak laten zien erover heen leggen, maar wel vasthouden en gaat dan goed dan met een longeersingel of elastische dekensingel vastleggen.

Sterkte met je Opa. Heb 2 weken geleden hetzelfde meegemaakt.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:24

Tnx! Knipoog Ja ze is is het dekje en het zadel al gewend, alleen dan zonder singel, ik leg het er alleen maar op, en het interesseert haar nog bijna niet meer. Ik hou jullie op de hoogte!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:54

runningkawa schreef:
Tja cindy, geluk is met de dommen
Ik bedoel het niet zo rot als dat spreekwoord is, maar omdat je daar giga mazzel hebt gehad moet je dit soort gevaarlijke stunts niet aanprijzen als goed Lachen

ja dat snap ik ook wel, maar ik neem aan dat het hier niet gaat om een kind??? weet niet hoe oud ze is??
dan denk ik 'als je gewoon les neemt bij een goede instructeur, die er wel een beetje verstand van heeft, kan het ook makkelijk goed gaan!! als je dan de rest van de week langzaamaan oefent wat je in je les te horen krijgt.......
ik zie het niet als een 'gevaarlijke stunt' ik had mijn beestje van veulen af aan en we kenden elkaar na 3 jaar door en door..... dus dan weet je zelf ook wel een beetje waartoe je paard in staat is lijkt me...
als je een paard hebt wat onbetrouwbaar is, wordt het een ander verhaal, maar dan zal ze dat zelf ook wel weten en niet hier vragen hoe of wat?!
groetjes Cindy

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:27

ik heb mijn paardje vanaf dat die een was.. ook altijd dingen mee gedaan heerlijk relax beest
ik had nog geen ervaring met beleren maar wel met inrijden.. dit werd ook gewoon een buiten rij beestje
maar dan kan je em als nog beter goed inrijden om vervolgens er minder mee te gaan doen!
ik begon rustig te oefenen met opzadelen.. en dan met tuig om gaan wandelen.. het paardje deed
helemaal niks echt heel braaf.. en toen ben ik er gewoon op een dag opgestapt.. mijn moeder hield
het beestje vast en we zijn tien minuten gaan wandelen.. dat hebben we uitgebreid en langzaam begon
ik ook mijn hulpen te gebruiken

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 23:51

hoi mensen lang gelde dat ik met jullie heb gepraat!
maar ik bedank iedereen hier egt voor zijn of haar tip!;) want ik heb er een ervaren iemand bijgehaald;)
en effe om jullie te laten weten. ik verzorg miebbe nu 3 jaar:D en ik ben er vorige week zondag voor het eerst op gaan zitten:D ik dacht natuurlijk dat ze mischien wel wat zou gaan bokken .. maar neee hoor mevrouw blkeef heel netjes staan!:D Clown dus toen heeft de ervaren vriendin ;mandy Clown met haar aan de hand gelopen met mijop haar door de bak en naar stal en terug. en dat ging geweldig miebbe deed helemaal niks net alsof ze het al eeder had gedaan Clown wat nie zo was:D dus wat ik nu wel weet is dat als je een paard vanaf de eerste dag de geboorte al vertroeltel d 3 jaar lang Bloos krijg je een hele lieve gezellige band met elkaar Tong uitsteken en mandy gaat me er mee helpen om miebbe in terijden want het kan natuurlijk schijn zijn dat ze de 1e keer niks doet.
maar ik denk dat het wel goed komt. ..en als ik iets wil weten vraag ikl het wel;)
En trouwens bedankt voor de tip van stroop op het bit:P ik heb het nog niet geprobeerd want miebbe vind het helemaal niet erg om een bit in haar mond te krijgen:p dus allemaal bedankt! en ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat met het inrijden enzo...
groetjesss robiin hvj miebbe Haha! Bloos

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 00:13

hoi nog een x mij ! ik heb het topic gelzen en heb gesien dat het een beetje afdwaalde om dat andere meisje;) ik wens je trouwens succes met je paardje meis;) en wil ff zeggen dat het me heel erg spijt! dat ik zo lang ie heb gereageerd! want we hadden geen internet Verdrietig Huilen mar nu weer wel ik weet het s geen excuus maar toch bedankt voor de tips allemaal!!!!! want het gaat nu goed met mij en me knol en het ervaren meisje wat me helpt van 2o:P dus dankjewel;) en iks tuur binnen kort wel een foto van mij en me paard samen;) dus als jullie een foto van mij en me paard willen stuur ff een mailtje;) robin_kip@homail.com
groetjes robiin en miebbe;)

J0ysssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:19

runningkawa schreef:
Door hem weg te brengen naar een bedrijf dat daar ervaring in heeft

Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Ik heb zelf ook veel pony's zadelmak gemaakt, en met veel geduld kan je dit echt zelf wel leren!! Tenzij je je pony binnen een jaar M wilt laten lopen, ja dan moet je hem natuurlijk helemaal door een echte professional laten africhten. Maar met geduld, tips, en mensen om je heen die je goed kunnen helpen kom je heel ver!! Bovendien bouw je dan ook een band op met je paard, wat je mist wanneer je hem naar een 'bedrijf' brengt!!

Indygo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:15

hallo best ts,

ik heb ook mijn eerste eigenpaardje zadelmak gemaakt. en wat je zegt zadel der op geen probleem, aansingelen voor de eerste keer, geen probleem. maar dan komen de tweede en derde keer en dan weten ze wat gaat komen. vanaf dit moment komt er dus problemen. ik heb er trouwens een ERVAREN trainer bijgehaald die al jaren in het vak zit (en ook al prijzen heeft gewonnen met haar eigen paarden). geloof mij het is echt niet zo simpel als jij allemaal denkt. ieder paard reageert er anders op. mijne begon eerst als een gek te bokken en kon toen niet vooruit te worden ge brand. als je zelf nog nooit een paard zadelmak hebt gemaakt zou ik zeker iemand erbij halen die professioneel is en ook een goede naam heeft, en niet zomaar iemand die het al eens gedaan heeft. ga ook niks op de rug vastbinden of wat dan ook. het zal toch eens verschuiven en wat dan. ook wat jij zegt dat ze niet hoeft te galopperen, of alleen eens buiten. wanneer je nooit het gegaloppeerd in de bak/wei is het domste wat je kan doen buiten gaan galopperen en het maakt echt niks uit hoe sterk jouw band is. wanneer jouw paardje schrikt of geen goede commando's heeft aangeleerd krijg je haar niet meer stil.

dit is allemaal uit eigen ervaring dus geen commentaar alsjeblieft. ik probeer ook alleen maar te helpen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:18

Indygo schreef:
hallo best ts,

ik heb ook mijn eerste eigenpaardje zadelmak gemaakt. en wat je zegt zadel der op geen probleem, aansingelen voor de eerste keer, geen probleem. maar dan komen de tweede en derde keer en dan weten ze wat gaat komen. vanaf dit moment komt er dus problemen. ik heb er trouwens een ERVAREN trainer bijgehaald die al jaren in het vak zit (en ook al prijzen heeft gewonnen met haar eigen paarden). geloof mij het is echt niet zo simpel als jij allemaal denkt. ieder paard reageert er anders op. mijne begon eerst als een gek te bokken en kon toen niet vooruit te worden ge brand. als je zelf nog nooit een paard zadelmak hebt gemaakt zou ik zeker iemand erbij halen die professioneel is en ook een goede naam heeft, en niet zomaar iemand die het al eens gedaan heeft. ga ook niks op de rug vastbinden of wat dan ook. het zal toch eens verschuiven en wat dan. ook wat jij zegt dat ze niet hoeft te galopperen, of alleen eens buiten. wanneer je nooit het gegaloppeerd in de bak/wei is het domste wat je kan doen buiten gaan galopperen en het maakt echt niks uit hoe sterk jouw band is. wanneer jouw paardje schrikt of geen goede commando's heeft aangeleerd krijg je haar niet meer stil.

dit is allemaal uit eigen ervaring dus geen commentaar alsjeblieft. ik probeer ook alleen maar te helpen.

Lief dat je TS (topic starter) wilt helpen maar het topic is al 9 jaar oud dus ik denk dat het paard al ingereden is :)

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:27

Ik heb alleen nog de OP gelezen, zal na deze reactie het topic uitgebreider lezen en hem eventueel aanpassen.

Haal er iemand bij die er verstand bij heeft. Aan jouw OP is te zien dat je er geen verstand van hebt, het is dus niet verstandig om zomaar te gaan rommelen omdat het je paard echt kan verpesten. Kijk goed naar wat de ervaren persoon doet en vraag of er ook dingen zijn die je zelf een beetje kunt doen (onder zijn toezicht) zodat je het toch ook een beetje zelf doet.

edit: Oh wow, topic is al 9 jaar oud.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:45

Topic is uit 2007 :')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:34

Waarom zit zo'n oud topic dan nog hier in de lijst, ik weet zelf niet hoe je kan zien dat het over iets oud zou gaan.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:37

aeolusnr1 schreef:
Waarom zit zo'n oud topic dan nog hier in de lijst, ik weet zelf niet hoe je kan zien dat het over iets oud zou gaan.

Zie de datum! :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:24

Slotje ivm topic uit 2007.