Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
LiSSy schreef:aan je vraag te merken heb je zelf geen ervaring met zadelmak maken...
mijn tip is dan ook: haal er iemand bij die weet wat ze doet en veel ervaring heeft met zadelmakmaken en jonge paarden.
het is echt niet zo simpel als het lijkt!
Wartertje schreef:Okee!! Ik zal het er met de bazin over hebben dan! Ik denk dat ik der nu nog wel een maandje of 2 gewoon laat staan, zonder longeerwerk. Bedankt voor de tip!
armyhorse schreef:Als je niet weet hoe het moet.
Zoek dan hulp ! anders heb je zomaar je pony verkeerd beleerd.
Wartertje schreef:Okeej tnx! Sorri voor al dii reacties,, maar me opa ligt op sterve.. ik weet het,, geen excuus,, maar ik ben op alles lastiger nuIk ga ook eens met haar naar buiten gaan, ik denk dat dit haar heel goed gaat doen. Ik was ook van plan om met haar aan de slag gegaan,, maar ik doe het toch niet.. heb al de reacties nog eens nagelezen ( en mijn overdreve reacties ook) en ik ben ertot gekome dat jullie allemaal wel een punt hebben! Ik ga het er ook nog eens met de bazin over hebben over het inrijden.. Ik wil het eigelijk gewoon niet op m'n gewete hebben dattik der iets fout aanleer, daar is ze te lief voor.. Maar goed, wat kan ik nu zoal met haar doen? Wandelingen in het bos gaat wel,, maar is dit met halster wel haalbaar?
runningkawa schreef:Tja cindy, geluk is met de dommen
Ik bedoel het niet zo rot als dat spreekwoord is, maar omdat je daar giga mazzel hebt gehad moet je dit soort gevaarlijke stunts niet aanprijzen als goed
runningkawa schreef:Door hem weg te brengen naar een bedrijf dat daar ervaring in heeft
Indygo schreef:hallo best ts,
ik heb ook mijn eerste eigenpaardje zadelmak gemaakt. en wat je zegt zadel der op geen probleem, aansingelen voor de eerste keer, geen probleem. maar dan komen de tweede en derde keer en dan weten ze wat gaat komen. vanaf dit moment komt er dus problemen. ik heb er trouwens een ERVAREN trainer bijgehaald die al jaren in het vak zit (en ook al prijzen heeft gewonnen met haar eigen paarden). geloof mij het is echt niet zo simpel als jij allemaal denkt. ieder paard reageert er anders op. mijne begon eerst als een gek te bokken en kon toen niet vooruit te worden ge brand. als je zelf nog nooit een paard zadelmak hebt gemaakt zou ik zeker iemand erbij halen die professioneel is en ook een goede naam heeft, en niet zomaar iemand die het al eens gedaan heeft. ga ook niks op de rug vastbinden of wat dan ook. het zal toch eens verschuiven en wat dan. ook wat jij zegt dat ze niet hoeft te galopperen, of alleen eens buiten. wanneer je nooit het gegaloppeerd in de bak/wei is het domste wat je kan doen buiten gaan galopperen en het maakt echt niks uit hoe sterk jouw band is. wanneer jouw paardje schrikt of geen goede commando's heeft aangeleerd krijg je haar niet meer stil.
dit is allemaal uit eigen ervaring dus geen commentaar alsjeblieft. ik probeer ook alleen maar te helpen.