Paard steigerd boven mij is echt gericht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tassie

Re: Paard steigerd boven mij is echt gericht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:49

marleen_usar schreef:
Zo raar is dat niet want ik ben op vakantie geweest.

oke, dan weten we dat

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:48

en nu verder??? wat ben je van plan?? luisteren of in je My little Pony wereld blijven leven?? Verward

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:06

Heb ook de moeite genomen om het hele topic te lezen en soms klinken de adviezen zeer hard maar eigenlijk sluit ik er me bij aan. Ofwel deskundige begeleiding (voor zowel ruiter als paard) ofwel het paard verkopen. Tja marleen_usar, welk plezier heb je trouwens nog aan je paard? En het zal zeker niet uit zichzelf plots beter gaan. In tegendeel. Een jong paard mag al eens dom doen. Eén keer en dan moet hij eigenlijk meteen weten dat het niet hoort, dat het geen gedrag is dat mensen willen.
en zo'n paard lijkt me ook niet echt geschikt om een kind op te zetten. Daar komen vodden van.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:07

Er valt niks verder, want er was niks.Nou ja er was wel iets maar sommige maakten van een mug een olifant.Is wel grappig dat sommige op een afstand dingen denken te weten,maar goed dat geeft niet.we zijn met een training bezig en dat pikt hij erg snel op,voor de nieuwschierige onder ons is hier op Bokt wel ergens te vinden wat voor trainig dat is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:10

Wat ik al zij is dat sommige denken te weten hoe het in elkaar zit,alsof hij levens gevaarlijk is? Het is een prima rij paard en ik maak dan ook heerlijke buiten ritten.Er wordt op gelest 2 keer in de week, alleen moet ik uit kijken wie ik er op zet.Als iemand dominant is dan zet hij zich tegen die persoon af.Hij wil met respect behandeld worden, en als je dat doet dan doet hij alles voor je.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:15

respect, dat noem je geen respect, hijs gewoon super dominat, en wil niemand boven hem hebben. en waarom maken wij an een mug een olifant?? je naam van je topic is `paard steigerd boven mij is echt gericht` sorry, maar dat klinkt niet als of er niks aan de hand is. en in al je topic vraag je eerst onze hulp, en dan keert een deel tegen, maar dan leef je weer in je eigen My little Pony wereld, dan is er niks meer aan de hand, en dan een tijdje later krijgen we te horen dat er weer iets is. sorry hoor, maar dan spoor je echt niet, als het elke keer zo gaat. of ligt dat aan mij mensen??

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:17

zolang je dus zijn zin doet is het ok,maar als iemand wat moeilijkere dingen gaat vragen ist paniek.
Is jou dochter dan zo dominant tegen je paard dat hij totaal verzet geeft door te steigeren.
Of is dat niet levensgevaarlijk!!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:59

heb even al je topics over uzar opgezocht en dit kwam er uit....

----------
Onderwerp bericht: aardstralen of wateraarders??????????? Geplaatst: 14-05-05 13:18
Wie heeft ervaring met aardstralen en welk gedrag geeft dat? Mijn paard staat sinds kort in de wei, het is een compleet ander beest geworden. Als ik iemand vertel dat ik lekker iedere dag buiten rijd op hem dan staan ze versteld. Zelf begreep ik het ook niet. Nu ging ik vandaag van de wei naar de bak en wat gebeurd er,op het erf werd hij al druk en toen ik de bak in liep kreeg hij het.Draaien, druk paniek enz, ik kon er niet eens opkomen. Ik ging er ook liever niet op eerlijk gezegd.Het is alleen voorin de bak achterin is het minder.Longeren gaat ook niet in de bak, hij heeft nooit iets meegemaakt in de bak waardoor hij uit de bak wil. Wie weet er raad????????

Apple:
Je hebt hier eerder al topics over geopend onder andere op VvdD. Het is niet de bedoeling om elke week met dezelfde vraag op een ander forum een topic te openen.

---------------

jouw reactie op topic Re: Steeds meer in staking Geplaatst: 16-05-05 14:22
Is het niet beter om te achterhalen waar een bepaald gedrag vandaan komt? Je kan een paard wel het ik weet niet wat slaan, maar vaak lost het niets op. Mijn jonge paard staan in de wei en het is een echte klever, als ik rij blijf ik in de buurt van de wei het is daar lekker ruistig. Verkeersmak is hij bijna maar nog geen 100 %, als hij een weggetje naar de wei denkt te zien dan wil hij naar de wei. Ik kan slaan enz maar hij wil naar de wei, nu stap ik af als hij naar de wei wil en ik ga dan te voet verder. Dat werkt heel goed, hij leert dan toch dat hij niet zijn zin krijgt. En het gaat iedere dag veel beter zonder ook maar 1 mep. Ik vind dat je moet meppen als echt niets meer werkt.

geplaats: 17-05-05 20:17
Nooit met snoep en koek enzo gaan werken,is hardstikke fout.Fout gedrag moet je niet gaan belonen want op het moment dat hjij iets doet, doet hij dat alleen voor een koekje en NIET omdat jij het wil. Je raakt zo het respect kwijt. Op een gegeven moment zal het paard niets doen voordat hij een snoepje of zo krijgt. Ze zijn slim hoor.

(waarom vind jij het steigeren dan goed, omdat het spelen is??? Verward )

---------------------

Onderwerp bericht: zzzzzzzzzooooooooooo sloom Geplaatst: 15-08-05 16:07
hallo ik heb een superbrave ruin van net 4 jaar hij is nu ongeveer 3 kw jaar onder het zadel. Hij rijd echt super alleen is hij zzzzooooo sloom. Heeft er iemand tips om hem wat meer spirit te geven, is haver voeren een optie?

Geplaatst: 16-08-05 10:17
Ik ga het met voer proberen misschien is dat een optie, in de bak was hij nooit sloom maar ik heb het vermoeden dat er aan het begin van de bak een aardstraal ligt.Normaal longeren of rijden in de bak lukt niet, ik heb 3 x een meedebereidster gehad en die kwamen voor de eerste keer, en als hij de bak in kwam dan draaide zijn gedrag compleet om. Zelfs zo erg dat die 3 dames er niet op wilde gaan.De meeste stalgenoten waren dan ook zeer verbaasd dat ik buiten rij nu en zonder problemen, alleen het snelheids probleem dan.

-------------------

Onderwerp bericht: ernaast dan loopt meneer maar erop dan niet Geplaatst: 23-10-05 16:10
Ik word er onderhand schijtziek van als mijn dochter of wie dan ook op mijn paard zit en ik loop er naast dan loopt hij goed voorwaarts.Als ik er op zit en iemand loopt er naast dan loopt hij niet dan wil hij bij de wei blijven.Ik heb nu sporen gebruikt maar dat werkt niet. Ik denk dat hij weinig zelfvertrouwen heeft en te veel op mij leunt iets anders weet ik niet te bedenken. Ik baal echt want als ik alleen ben dan kan ik niet rijden,hij loopt wel mee aan de hand overal mee naar toe en op de terug weg kan ik dan opstappen om terug te rijden naar de wei.Ik heb ook met een zweep gereden maar dat werkt ook niet.Heeft iemand wel eens hetzelfde meegemaakt of weet waar het aan kan liggen?

Geplaatst: 29-10-05 09:32
Ik heb een stevige buitenrit gemaakt heb veel spierpijn,heb met sporen en zweep gereden.Ik merkte dat hij geen zelfvertrouwen heeft maar op de momenten dat hij terug wilde heb ik gescholden tegen hem en heb sporen en zweep gebruikt. Het werkte goed,voor een brug heb ik 10 minuten stil gestaan zo van wat wil je nou en uiteindelijk ging hij erover heen. Terug bij de wei wilde hij weer stoppen en heb met stem zweep en sporen hem weer aan het lopen gekregen,hij wilde vaak terug maar ik heb hem goed voorwaarts weten te houden.Hij is erg onzeker maar ik ga gewoon door dat is de enige methode

een reactie op dit topic Geplaatst: 30-10-05 09:14
Blijkbaar wil hij niet met je samenwerken. Geef hem eens ongelijk. Wederzijds respect is hier ver te zoeken. Lees het boek maar eens van James Peace. "Begrijp uw paard". Misschien is er ook een andere weg om plezierig samen te kunnen werken.

Geplaatst: 30-10-05 14:33
Hij wil wel degelijk voor mij werken maar hij heeft 3 jaar op het land gestaan en toen ben ik met hem aan de slag gegaan.Hij heeft wenig zelfvertrouwen ik weet dat het daar aan ligt het heeft niet te maken met niet willen werken voor mij.

Geplaatst: 30-10-05 14:37
wederzijds respect is er ook en ik vind niet dat je eerst een aantal boeken moet gaan lezen en dan pas weten hoe je een paard voorwaarts krijgt. Een paard moet gewoon lopen als iemand dat wil, en hoe hij dan gaat lopen dat doet iedereen op een andere manier. Lukt het met een softy hand niet dan maar een iets hardere hand, daar krijgt een paard echt niks van hoor.Gewoon aanpakken als het nodig is.
(vind dit allemaal een beetje tegenstrijdig hoor)

----------------------

jouw reactie

Onderwerp bericht: zeer problematische verlatingsangst!!! Geplaatst: 23-10-05 17:04

mijn paard had het ook maar tis geen verlatingsangst tis gewoon een plakker.

-----------------------

jouw reactie
Onderwerp bericht: Onderwerp bericht: HELP!!! Een paard met verlatingsangst???Geplaatst: 06-03-06 17:21 Re: Geplaatst: 18-03-06 13:51
Mijn paard was lang kreupel en stond daardoor lang op zijn stukkie, toen ik weer mocht rijden was dat 1 grote ramp. Ik kreeg hem niet bij de stal vandaan, op een keer draait hij en wil terug ik liep ernaast ik struikelde en kon een week niet lopen. Ik ben altijd erg voorzichtig en had echt zoiets van hoe los ik dat op, maar door veel te proberen en steeds weer iets verder van de wei te gaan ging het uiteindelijk goed. Hij wil nog wel een paar keer omdraaien tijdens het rijden maar dat mag van mij niet, als ik op een gegeven moment denk nu wil hij echt terug dan ga ik terug. Ik ga het niet teveel forceren, ik ben al vergekomen en ik ben heel trots op hem.

--------------------

Onderwerp bericht: bokt voor galopGeplaatst: 14-04-06 12:05

Hallo ik heb een probleempje omdat ik nooit een bak heb gehad reed ik buiten, galop kon buiten niet vanwege de verharde weg. Ik heb nu wel een bak en wil graag de galop gaan proberen, maar mijn verzorgster zij hij bokt eerst en dan gaat hij in galop. Ik blijf altijd heel goed zitten maar ik zit met mijn rug, bij een flinke bok krijg je een flinke klap. Ik heb gisteren echt super gereden hij is altijd heel braaf maar het is alleen die bok voor de galop. Iemand een tip hoe ik hem het snelst zonder bokken de galop kan bijbrengen?

--------------
jouw reactie
Onderwerp bericht: mijn pony steigert veelGeplaatst: 28-05-06 22:07
gatver een ei ja sorry hoor maar dit moet je gewoon op een normale manier zien op te lossen, hij steigert niet voor niks.
( Pling zijn je eigen woorden, waarom steigerd usar dan)

-----------------

jouw reactie
Onderwerp bericht: Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?Geplaatst: 26-06-06 11:43

Op deze manieren krijg je toch geen respect je paard wordt alleen maar bang van je dat kan toch niet DE manier zijn.Als het zonder slaan niet lukt kan je ook gaan nadenken.
(respect heeft die van jouw dus ook niet! anders zou die wel niet steigeren)

------------------

jouw reactie
Onderwerp bericht: bokken!!!Geplaatst: 02-09-06 09:40
Mijn paard heeft ook erg veel gebokt en daar kwam later ook steigeren bij,dat was de druppel en ik heb niet meer gereden, het bleek dat hij een ziekte had en hij heeft nu niet meer gebokt.

-------------------

jouw reactie
Onderwerp bericht: Kramp/Hanenpoot?Geplaatst: 25-08-06 12:51

Mijn paard had ook een trek been maar het is weggegaan.
(wha, sorry, maardie 2 hanenpoten die die heeft gaan niet weg hoor )¨

-------------------

iemand anders zijn topic
Onderwerp bericht: Gevaarlijk paard...Geplaatst: 21-09-06 18:05
Hoi,
Ik wil graag jullie mening horen, ik rijd een paard die eigelijk best fijn te rijden is, alleen soms als het hem moeilijk word neemt hij gewoon het bit tussen zijn kiezen en dan heeft die echt een stalen mond.

Hij was gekocht als springpaard maar hij was in de staak, hij trok je gewoon langs, dus gingen we dressuren, ging heel goed...tot voor kort dan...

Nu word hij echt link, hij galopeert gewoon zonder pardon de bak uit, je kan er echt niks aan houden, en rent zo richting zijn stal, heb hem al met de zweep geslagen op zijn hoofd als die zo omdraaide en de bak uit liep, hield 2x, maar nu gaat die alleen maar harder.

Gister is het helemaal mis gegaan, hij ging onderuit op de stenen met mij erop toen hij weer na zijn stal wou galopperen, paard kapot...ik kapot..

En de bak dicht doen hielp, maar nu gaat hij gewoon voor de uitgang steigeren.

Zijn tanden zijn 2 weken terug gedaan, niks geen verbetering, de dierenarts dacht dat het een spierpijn kwestie kon zijn, maar heeft ook niks gevonden op de foto's....

Wat is jullie idee?

en jouw reactie
Geplaatst: 22-09-06 12:18
Hoe lang rijd dat paard al in die bak en is het vanaf het eerste moment dat je paard zo reageerde? Mijn paard deed namelijk hetzelfde en wil je graag vertellen waar dat aan lag,maar dan moet het wel vanaf het eerste moment geweest zijn.

-------------------

jouw reactie
Onderwerp bericht: hoofd te hoogGeplaatst: 15-11-06 20:43
Geplaatst: 15-11-06 20:45
Mijn paard deed het omdat zijn rug helemaal vast zat,hij kon niet laag lopen

-------------------

Onderwerp bericht: paard flipt bij zien ander paardGeplaatst: 20-11-06 18:22
Vandaag werd ik voor het eerst gelanceerd en heb dus nogal wat aaaaaaaauuuuwwwww, mijn paard is een plakker en als hij een ander paard ziet aan komen wordt hij wat drukker.Ook als er een paard in de bak komt wil hij daar het liefst naar toe,nu zag hij op een fiets pad een paard lopen.Hij werd wat drukker en oppeens ziet hij dat paard weer,en het was van bok bok bok.Ik wil weer gaan lessen maar ben bang dat ik echt moeite heb om hem bij de andere paarden vandaan te houden.Wie heeft dit ook mee gemaakt?

--------------------
jouw reactie
(iemand anders zijn topic)
Onderwerp bericht: paard ziet spoken?Geplaatst: 29-11-06 19:14
Geplaatst: 06-12-06 08:07
ligt aan het weer mijn paard is ook compleet anders en onberekenbaar,heb er al 2 keer naast gelegen terwijl hij normaal erg braaf is.Maar hij is ook erg schrikkerig en zo.

---------------

jouw reactie
Onderwerp bericht: Re: Te veel energie
09-12-06 19:52
Ik heb ook een bom terwijl hij altijd super rustig was, longeren vind de mijne ook geen drol aan. En als ik hem los gooi blijft hij staan,ik ben nu 2 keer er af gevallen.Hij krijgt ook weinig kracht voer en al lang geen wortels meer.Ik hoor het van veel mensen lijkt wel of er iets in de lucht hangt of zo?

--------------------

Geplaatst: 02-01-07 16:01
Mijn paard deed het ook en die bleek een vastzittende rug te hebben, dus dat zou ik toch eerst uitsluiten

-------------------

Geplaatst: 04-01-07 20:21
Mijn paard wilde ook niet meer lopen,maar wat later bleek was dat hij niet meer kon lopen.Hij was erg ziek, dus dat zou ik toch eerst uitsluiten.

------------------

Geplaatst: 23-01-07 08:22
Eergisteren en gisteren was meneer mega druk, en gisteren alleen maar steigeren.Nou dank je de koekoek maar ik stap er voor lopig niet op, omdat als ik er af val ik een paar dagen flink kreupel ben.

----------------

dit is alleen uit praktijkproblemen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:22

Wees eens lief voor hem?

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:33

OoappeloO schreef:
Wees eens lief voor hem?

wow, wat zeg jij dan?? de meeste problemen komen omdat ze te lief is Knipoog
en hij te dominant

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:39

Jaa nee maar k lees dat wat je hebt geplaatst boven me en dat ze zegt dat ze hem wel wilde ...... *
Vind ik nou owk weer niet de manier. Dominant of niet, met je houding en stem kom je ook ver.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:53

Marleen wil dit niet horen mensen, verspil je tijd er nou niet aan.

En Marleen, ik zuig dit verhaal niet uit mijn duim, ik weet van meerdere mensen die allemaal hetzelfde zeiden dat het probleem in de combinatie ligt van dominant paard met onwetende baas.

En hen ken je! Zij hebben je dagelijks bezig gezien met hem.. Hou nou een keer op met je struisvogel politiek en doe je ogen open, voordat Usar je een keer de ogen opent door jou of je kinderen te verwonden!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:59

Oei dat klinkt pittig.. Als t echt "zo is" tsja kies de veiligste en leukste oplossing voor beiden! (stoppen dus).
En kom op, als je kind al bang is.. verkloot t dan niet nogmeer aub!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:07

Ze is nu met klikkertraining bezig,heb dat met mijn jackrussel gevolgt,en het werkt super,maar je moet consequent zijn en weten wanneer je moet klikken want er is snel iets verkeerd aangeleerd.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:16

Mmm lijkt me moeilijk clikker.. idd t goede moment steeds, maar succes daarmee dan! Lachen

Harmonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:25

Ik wens je veel succes met je nieuwe training. Maar ik vrees dat we over enkele weken/maanden
weer een ander topic lezen met problemen van Usar en Marleen.
Zoals de opsomming boven vraag je advies maar als het niet het advies is wat
jij had gehoopt dan vallen de problemen ineens mee en is er eigenlijk niets aan de hand.

Misschien ter herinnering dit was je eigen topic Marleen_Usar.
"Paard steigerd boven mij is echt gericht"

Maar........ zoals Tallie_Ho al schreef, je wilt dit helemaal niet horen,
want we reageren tenslotte niet op de manier die je had gehoopt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:48

Ik snap echt niet waarom de TS geen lessen neemt in grondwerk/NH...Of ze gaat serieus iets aan de verstandhouding doen en de communicatie met het paard of ze moet hem verkopen.

Als ik de TS was zou ik allang en echt allang te raden zijn gegaan bij een trainer die haar kan leren met haar paard om te gaan...Snap echt niet wat voor plaat ze voor haar hoofd heeft???

Ik krijg echt het idee dat ze niets van paarden weet (en nee ik weet ook nog niet veel van paarden en ik moet nog veel leren met mijn eerste paard maar een beetje gevoel en verstand is toch wel aanwezig...)

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:59

Als ik de samenvatting van Tassie bekijk, dan valt het me gewoon op dat ze er niet in slaagt om haar eigen paard ook maar een beetje te kennen. Hij rammelt voortdurend met haar voeten en Marleen vindt daar geen enkel passend antwoord op. Zelfs een doorwinterde ruiter zal al van goede huize mogen komen om dat probleem nog op te lossen.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:16

En hen ken je! Zij hebben je dagelijks bezig gezien met hem.. Hou nou een keer op met je struisvogel politiek en doe je ogen open, voordat Usar je een keer de ogen opent door jou of je kinderen te verwonden![/quote]

Of jou een keer de ogen dicht slaat Knipoog

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:17

Mja weet niet wat voor 1tje t is qua bouw en interresse.. k zou zeggen probeer mennen eens. Zit er niemand op zen rug en je kan een rem intrappen. En als dat goed gaat en je vind t zelf niet leuk.. tsja.. je weet t antwoord al denk.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:27

hahaha idd. en dan heeft ze het ene probleem 'opgelost' dn komt er weer een ander probleem.

clickertraining is inderdaad een goede training maar of het verstandig is om haar dat te laten doen?? Je gaat nu toch al gauw denken dat ze ook dit in een totale ramp[ kan laten uitlopen.

want idd, je moet consequent zijn (owke hier begint het probleem dus al) en een fout is zo aangeleerd.

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:59

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden, jammer genoeg komt deze laatste groep steeds meer voor en ga je dit soort problemen steeds meer zien. Vermenselijk je paard niet! Maar ja, marleen wil geen raad, dus laat ik het hier maar bij.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:45

Mummie schreef:
En hen ken je! Zij hebben je dagelijks bezig gezien met hem.. Hou nou een keer op met je struisvogel politiek en doe je ogen open, voordat Usar je een keer de ogen opent door jou of je kinderen te verwonden!

Of jou een keer de ogen dicht slaat Knipoog[/quote]

haha, zou me nisk verbazen als dat een keertje gebeurt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 12:50

Ik weet waarom iemand hier zo reageerd, niemand vind het leuk om weggestuurd te worden bij je verzorg paard.Maar als ruiter en paard elkaar niet begrijpen dan moet je niet met sporen en een zweep gaan rijden.Als een paard steigerd terwijl je er op zit geef je niet een ander de schuld, je moet dan de oorzaak bij je zelf zoeken.Als je dan ook niet weet wat je moet doen, (je trekt in plaats van hem voor waarts te drijven) en iemand anders roept naar je wat je moet doen omdat het gevaarlijk wordt.En als je vervolgens dan ook nog 3 kwartier nodig hebt om een stal te bereiken, die vlak bij is maar je krijgt het paard niet voor uit.Ja en als een ander dan trots verteld dat jij mega hard kan slaan,ja dan is het genoeg geweest.Mensen die onzeker zijn roepen altijd zelf het hardste dat ze zo veel verstand hebben van paarden.Dat geeft niet maar laat het dan ook zien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:58

zo te lezen heeft jouw paard iemand nodig die hem coinsequent en duidelijk behandelt, en daar kan best een keer een zweep en sporen bij komen kijken. Een paard dat gericht naar mij zou steigeren, laat ik alle hoeken van de bak zien.

Ik zou eens wat kritischer naar mezelf kijken ipv naar anderen.