Slimme driejarige heeft 'leuk' grapje bedacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lenet1963

Re: Slimme driejarige heeft 'leuk' grapje bedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:18

he urielle gaat het alweer wat beter met wrangler nu je wat korter rijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 16:45

Ja, hij doet het hartstikke goed eigenlijk! Hij is het niet zo eens met die tweede keer op een dag rijden ( Clown ) maar eenmaal overtuigd om aan het werk te gaan loopt hij ook lekker. Het stomme is wel: de eerste keer rijden komt hij dus echt fluitend de bak uit, de tweede keer rijden kletsnat van het zweet en met het schuim tussen zijn billen. Of dat nu van de ergernis is dat hij toch moet werken, of dat hij nog moe is van het rijden 's ochtends Verward Ik heb ook de vitamine E besteld tegen evt. spierpijn. In elk geval: hij loopt fijn, ik heb ook met hem gegaloppeerd nu en vandaag heeft hij sowieso rust want hij is gisteren ingeënt. Als de galop wat bevestigd is en hij heeft genoeg conditie om het een half uur vol te houden mag hij mee lessen.

lenet1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:00

wat fijn dat het beter gaat met wrangler .als die het net zo gaat doen als zijn grote broer U2 .dan mag je in je handjes klappen.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:02

Fijn dat het beter gaat met je bink!
Komt wel goed hoor, alleen wel consequent blijven hobbelen Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:17

Super dat het beter gaat. Kijk wel uit met twee keer op een dag werken je doet snel teveel met die jonge beesten.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:52

Urielle, ik heb niet het hele topic gelezen (slechts 2 pagina's, slecht he Nagelbijten / Gniffelen ), maar ik wil even terug komen op je stuurprobleempje. Eén van de oefeningen die ik heel zinvol vond voor jonge paarden die al wat verder waren (die dus redelijk wat evenwicht hadden gevonden onder de ruiter) was het 'emmertje rijden'. Je legt 5 emmertjes (of pionen, maak niet uit) in een pentagon in de bak, met dezelfde afstand ertussen. De juiste afstand kan ik je niet zeggen, jij zult meer ruimte nodig hebben als ik met de IJslanders, dus dat moet je even uitproberen. Voor deze oefening kan je denk ik het beste jouw kleinere binnenbak gebruiken. Het is in feite heel simpel, je rijdt de emmertjes om en om, buiten en binnenlangs. Dit doe je op zithulpen, beenhulpen, teugelhulpen, in die volgorde. Zoals eerder gezegd kan je met je zit je paard best een beetje omgooien, om hem opzij te krijgen. Paarden vinden die vaak erg leuk om te doen, zeker als je het in draf doet, ze moeten enorm goed opletten en pakken het stuurwerk, met name op zit en benen goed op. Doe het niet te lang, het is vrij intensief, een minuut of 10-15 is genoeg. Je hoeft natuurlijk niet alleen om en om te rijden, je kunt er ook eens 2 overslaan, of een geheel rondje rijden. Houdt het spannend. Omdat je paard zo zal moeten opletten, zal hij ook niet zijn hoofd zo laag gaan brengen. Het is een leuk spelletje, maar ook een hele nuttige.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:41

ben ik nu de enige die 2 maal per dag teveel vind voor zon jong dier?
ik kan niet zoveel meer toevoegen kwa rijtechnische tips, denk dat iets korter rijden de beste oplossing is.
maar ik zou hem gewoon 1 keer per dag 15-20 minuutjes nemen ipv 2 maal per dag.
trouwens wel raar dat hij de tweede maal zo zweet?
kan idd wel van opwinding/ergernis zijn, paard dat ik rij doet dat ook wel als ze ergens niet mee eens is (als ik normaal rij zweet ze "gewoon", maar als mevrouw geen zin heeft, zweet ze na 5 minuten al als een otter Haha!)

fienntjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:52

Je kan hem trager doen draven door voltes te rijden , deze alsmaar maar kleiner en kleiner maken.Daar wordt een paard normaal gezien toch rustiger van Haha! Ik heb ook dat rand-plak probleem. Maar sinds ik meer men benen gebruik komt dat zelden nog voor Knipoog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:56

*aandachtspunt: hoe rij je een volte als paardlief het stuur spoorloos heeft gemaakt?

in het geval dat er geen stuur meer opzit is mijn oplossing inderdaad om het hoofd omhoog te krijgen, en vooruit te drijven
(vaak helpt om ze even te laten "vallen", als ze wat zwaar gaan worden effe tegendruk geven, en dan alles los te gooien, en daarna omhoog te drekken, erg abrupt, vaak schrikken ze er wel eens van, maar dit helpt zelfs bij de koudbloed die ik rij)
maar als je kunt voorkomen dat het stuur wegvalt is het uiteraard nog beter Clown

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:12

Dit ken ik precies! Ik rijd ook een 3-jarige en die gaat vaak ook heel erg achter de teugel lopen. Wat wij doen is flink boos worden dan, keer je hakken erin drukken en een keer een rukje geven aan de teugel. Zo gauw die uit die houding is natuurlijk ontspannen Knipoog

En het langzamer laten draven? Tja dat moet dan echt op je zit hoor! En als het goed is kent je paard de stemcomando's die zijn erg belangrijk bij het inrijden Lachen Daar kan je hem dus mee terug krijgen. Maak je zelf lang en zwaar en gebruik je stem.. zo gauw die jou tempo loopt natuurlijk belonen!

Belonen is erg belangrijk.. Lachen
Enne het tegen de bakrand aandrukken. Erg vervelend die van mij doet het ook nog steeds als tie aan het werk moet en er geen zin in heeft wat ik dan doe is flink mijn buitenbeen gebruiken.. en begrensen met je buitenteugel.. Knipoog

De 2e hoefslag pakken is ook een goede optie Lachen hebben wij ook een tijdje op gereden. Hierdoor moest hij ook wel langzamer vanwege zijn eigen balans te vinden. En kan die ook niet tegen de bakrand drukken.. nouja kan wel maar dan kun jij hem al voor zijn Knipoog

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:43

Eh.. Toevallig een OO Seven ? Sigaar

Ja, ook Verle heeft die gedaan! Ik heb het opgelost door veel naar voren te rijden en handen hoog houden, dan maar neusje eruit en bij de bakrand weghouden! dus voltes op het middenrijden. Veel geoefend en nu doet ze het niet meer. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:44

Citaat:
link boos worden dan, keer je hakken erin drukken en een keer een rukje geven aan de teugel. Zo gauw die uit die houding is natuurlijk ontspannen

Met een beetje pech worden ze zo bang voor de hand, dat ze die nooit meer op durven te zoeken...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:55

Niet de hele tijd rukken natuurlijk, maar een klein rukje! Waarvan ze dus een beetje schikken, maar het niet pijn doet!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 11:31

QuirA schreef:
Eh.. Toevallig een OO Seven ? Sigaar

*LOL*

Ik probeer ook maar van de kant weg te blijven maar mijn binnenbakje is vrij klein.
De buitenbak heeft ruimte genoeg maar op 20 x 60 kun je als paard goed gas geven natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

Maar ik moet zeggen dat het met het korter rijden beter ging. Ik heb hem nu 2 dagen niet gereden ivm enting (probeer een 3-jarige maar eens NIET in het zweet te rijden) maar vandaag gaan we weer proberen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:49

en, hoe is het gegaan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 22:36

Super braaf! Maar een keer zonder stuur gezeten vandaag en dat was omdat ik zelf niet vastberaden genoeg aan het rijden was. Ik wil ook nog eens proberen met de emmertjes (de tip van Nado), ik denk dat zoiets bij hem wel erg goed uit gaat pakken.

laralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:00

Ik hoop het voor je. Ik heb de eerste 2 pagina's gelezen, maar het lijkt mij een echte ondeugd! Tong uitsteken
Succes ermee!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:41

Ook ik heb slechts 2 pagina's gelezen, maar wat ik in zo'n geval dus zou doen, is hem gewoon recht met benen en zit op een muur af sturen. Zowel om het "niet willen stoppen" als om het "been-pletten-tussen-de-wand" op te lossen.
Dit dus door wendingen en voltes te maken (als hij daar al aan toe is), of desnoods in een hoek gewoon door laten lopen. Hij zal waarschijnlijk 1 keer met zijn neus tegen de muur lopen, omdat hij te diep liep, en dan staan te kijken van "hé, wat is dat nu?". De meesten hebben dan wel door dat de muur een grens is waar ze best een klein stukje vanaf blijven lopen. Een ezel (of paard Haha! ) stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen.

Het probleem kan zo dus opgelost zijn, terwijl je zelf helemaal niets gedaan hebt, want hij is er immers zelf tegenaan gelopen. Ook verpest je zo de mond niet met trekken. Wel altijd ook de hulpen geven om naar stap over te gaan, zodat hij er wel uit leert.

(Uiteraard in een matig tempo indien mogelijk, en altijd goed tussen je benen houden zodat hij niet ineens links of rechts weg kan schieten. Kijk ook uit met je eigen benen, dus stuur hem er echt recht op af.)

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:15

[quote="Liek_"]
Als je in het bos bang bent de controle kwijt te raken kan je altijd een slofteugel als noodrem erop hangen en een ervaren paard meenemen.

Ze zegt dat ze af en toe geen rem heeft, lekker verstandig om dan in het bos rechte stukken te rijden??? En een slof eraan??? Heb jij wel eens op een jong paard zonder rem gezeten met een slof om... Oke, ala dat terzijde... Maar dan in het vrije veld?!?! Lijkt me niet verstandig!!! Succes iig

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:38

Om weg te blijven bij de rand van de bak, gebruikt mijn instructeur de buitenstelling. Als je het paard naar buiten laat kijken kan hij niet echt het hek raken over het algemeen omdat je een bepaalde afstand neemt door dat beetje buitenstelling dat je neemt. Je meldt ergens in een van je posten dat hij dit (zijn 3 grapjes) alleen doet als hij moe wordt. Ik heb zelf een driejarige die ik 3 keer per week rijdt, maar in alle boeken die ik gelezen heb (en dat zijn er een boel) en alle mensen die ik spreek komt altijd naar voren dat je het leuk moet houden, ze gemotiveerd moet houden en goede ervaringen moet geven en dat je moet ophouden VOORDAT ze moe worden. Want daarmee maak je het zwaar, niet leuk en demotiverend. Je moet stoppen als je merkt dat ze het niet volhouden om het GOED te doen. Dat is dan geen onwil, dat is onmacht van het paard en hij is daar dus nog niet aan toe. Ik bedoel dit helemaal niet vervelend, maar ik denk dat hij je een signaal geeft. En je zegt ook dat hij dit allemaal niet doet als ie niet moe is en dus zijn best doet en kan doen. Probeer te bekijken of hij het gewoon niet te zwaar heeft als je te lang doorgaat. Leer hem niet dat hij door moet als hij het eigenlijk niet meer op een goede en leuke manier kan doorwerken. Je wilt dat hij plezier houdt en graag voor je werkt en niet dat hij verzuurt en verzet gaat plegen omdat hij het even niet trekt. Voorkom dat hij dit soort dingen doet door op tijd te stoppen! En probeer hem bijvoorbeeld eens met pessoa te werken als je geen dubbele teugels kent of vraag je instructeur of je samen met dubbele teugels kunt oefenen (dat heb ik gedaan en ik weet dus nu hoe het moet en kan zelf ook verantwoord met dubbele teugels aan de slag). En ik kan je vertellen dat je heel veel kan oefenen en overbrengen via de lange teugels.