Sterker in achterhand maken, hoe echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:29

Pipo schreef:
Inderdaad lov, juist door vanaf het begin af aan, goed te trainen, maak je hem sterker, je bent de fysio van je paard.

Zou die van mij daarom nog leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:30

Waarschijnlijk wel!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:57

Geez, shoot [naam verwijderd] omdat zij voorzichtig is met haar paarden...
en eh...een opmerking plaatste om rustig aan te doen met paarden die nog sterker moeten worden...
Lees, mensen,....

ik begon met mijn tempering omwille van die paarden die met tips van bokt vanavond weer bestegen worden door ambitieuze maar onkundige ruitertjes...

En ja, ik vind dat een paard niet in de Z hoort als het nog maar 5 is, zal wel aan mij liggen.... Ik vind een pavo-cup dan ook iets discutabels.... zal ook wel aan mij liggen...
maar eh, ik ben niet de enige die er zo over denkt, lees alle interviews die in Bit, hoefslag, Ids enzo gepubliceerd worden maar na, er zijn er wel meer die er zo over denken....
En er zijn inderdaad ook net zoveel die denken als Pipo, UniferB enzo...

Toch, van rustig aan doen is bij mijn weten nog nooit een paard kapot gegaan, anders om wel. Haastige spoed zelden goed. Een echte paardenvakmens kan er mischien mee weg komen, 99 % van de basisruiters niet, dus eh...het lijkt me verstandig om bij dit soort topics de kalmte te bewaren en het aansterken van het achterbeengebruik heel langzaam te bewerkstelligen.

Voor elke klasse staat 1 leerjaar voor het paard. Dus van groen naar B dressuur is 1 heel jaar. En van B naar L, weer 1 heel jaar. Tja, dat is te langzaam voor Pavo, en waarschijnlijk te langzaam vor een groot deel van de wedstrijdruiters....toch, voor sommige paarden nog snel genoeg.
En eh...ik heb het niet zelf bedacht....je hoort het wel vaker....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:05

Sorry Dees, maar er staat hier nergens dat je je paard moet overnemen. We hebben het over basiswerk en dat kun je gewoon met een groen ding doen. Uiteraard hou je vinger aan de pols mbt het kunnen van het paard, maar dat hebben we hier ook overal benadrukt.
Geen enkel onderdeel van het basiswerk kan uitgesteld of overgeslagen worden, wel aangepast aan het africhtingsniveau van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:19

Hoo, dees, ik zeg niet dat een paard van 5 in het z moet lopen, ik kan het je nog sterker vertellen, de mijne is 5 en pas vanaf januari onder het zadel, omdat hij wat meer tijd nodig had, maar ik zeg dat een paard wel vanaf dat hij gereden word er naar toe moet worden gewerkt naar wat je uiteindelijk wil bereiken, en dit omdat het een gewoonte dier is.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:32

Beste Dees,

Ook mijn paard is vrij snel gegaan in de sport, op jonge leeftijd Z, en hij heeft ook nog de Pavo-cup gelopen toen ie vijf was. Maar dat wil niet zeggen dat ik hem overnomen, kapot heb gereden of wat dan ook! Ik heb hem nog steeds, en hoop dat ie als ie oud en grijs is nog steeds bij ons woont. Dat hij "snel" is gegeaan heeft misschien ook wel te maken met het feit dat het een redelijk talent vol paard is en voor mij niet het eerste paard dat ik heb opgeleid. Tja, dan wil het wel een snel gaan ja. Als jij dan van mening bent dat je dan je paard kapot rijd.....tja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:35

Paarden geven zelf vaak aan hoe het tempo kan, je merkt heel snel aan je paard als je te snel gaat. En als je dus op jonge leeftijd met goed opbouwen gaat beginnen, dan kan je paard er op jonge leeftijd qua karakter en spieren+peeswerk al aan toe zijn. Juist omdat je vanaf jonge leeftijd de juiste training hebt gegegeven. En tuurlijk zijn er paarden die volkomen kapot gereden worden, maar dan heb je het niet over goede!! training.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:41

Das mooi voor je unifer...echt waar, leuk...
Uitzonderingen bevestigen immers de regel...

Ondanks dat het leuk is voor jou dat het zo goed is gegaan met je jonge paard, is het niet iets wat ik zou aanraden. Rustiger aan doen is gewoon veiliger voor de gezondheid van je paard...zeker voor het paard dat in handen is van de minder bekwame ruiter....

ik vind het vreemd dat je dat niet met mee eens kan zijn, dat in geval van twijfel over de kunde van de ruiter (en weten wij veel, over internet) je beter langzaam aan en met beleid kunt propageren, dan juist dat jonge paarden al van meet af aan van achter erbij moeten lopen.
De kundige ruiter trekt zijn eigen lijn wel, de minder vaardige ruiter leest met hoogste interesse dit soort topics. Juist die laatste groep moet geen malle dingen gaan doen, vandaar...langzaam aan, pas naar 1 jaar onder het zadel naar de B, schouderbinnenwaarts en tempowisselingen pas na 1 jaar onder het zadel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:46

Hmm, je zegt nu zelf dat je je moet aanpassen aan het paard dees, en toch hou je je vast aan wat er in het boekje staat, pas na 1 jaar. Er zijn paarden die zoveel talent hebben dat ze echt wat sneller kunnen gaan, juist sneller, het vwo leerlingetje noem ik het altijd maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:48

Maar elk paard moet er van meet af aan achter bij zijn. Wat mij betreft de knol die de schillenkar trekt nog. Ieder paard altijd.
Dat het niet altijd lukt is vers 2, maar het hoort wel je aandacht te hebben, altijd. Samen met nog wat elementaire facetten in de africhting, namelijk het rechtgerichtzijn en het vinden van aanleuning.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:58

Lovely schreef:
Maar elk paard moet er van meet af aan achter bij zijn. Wat mij betreft de knol die de schillenkar trekt nog. Ieder paard altijd.
Dat het niet altijd lukt is vers 2, maar het hoort wel je aandacht te hebben, altijd. Samen met nog wat elementaire facetten in de africhting, namelijk het rechtgerichtzijn en het vinden van aanleuning.

Idd, dat het niet altijd lukt oke! Maar het moet idd wel je aandacht hebben. Je moet er immers naar toewerken.

Nog even reactie op Dees, het was mij niet duidelijk dat je je standpunt verdedigde omdat er misschien onkundige mensen dit Topic zouden lezen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:23

Dat begreep ik al, unifer...
nou lijkt me niet dat nog iemand dit hele verhaal gaat lezen, maar toch....

Wat betreft het vwo-leerlingetje; paarden bieden vaak meer aan dan je ze moet laten doen...is al eerder besproken in dit topic...juist de paarden die zich helemaal aan de ruiter geven moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen...
En tuurlijk moet je rekening houden met dat wat het paard aangeeft aan te kunnen, maar ik kijk dan meer naar wat ze nog niet kunnen dan wat ze wel al kunnen. als een paard aangeeft iets niet aan te kunnen, moet je niet doorzetten omdat je anders achter loopt 'bij de boekjes'. Geeft een paard aan iets wel te kunnen, kan je die weg heus wel inslaan, zolang je het maar rustig benaderd...

ik ken een ruitertje, die kocht een Ulft, beest kon echt heel makkelijk en lekker uitstrekken in draf. Gaf die aan, kon hij best. En dat soort gangen worden beloond met hoge punten op de wedstrijd...dus de dame oefenen en oefenen, die zag zichzelf al met Farbenfroh de tweede door de baan zoefen...nou dat paard heeft dus gestrekt totdat die echt niet verder meer kon....is nu geen sportpaard meer, en ook nog geen 8....
Vandaar, voorzichtigheid geboden, ook als het paard het zelf aanbiedt te willen doen....

Overigens, mijn paard biedt een hele mooie travers en renvers aan in draf...niet zozeer omdat ze zoveel talent heeft, maar omdat ze dat ene achterbeen niet onder de massa wil zetten. Dat verschil moet je toch maar wel even in de gaten hebben...niet alles wat gemakkelijk gaat is juist....wat een paard aanbiedt is niet altijd even zuiver, ze kunnen je bedotten.
(mij ook, enige bescheidenheid is hier wel op zijn plaats)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:26

Tja, ik houd er mee op. Denk dat ik niet verder mezelf hoef te bewijzen, ik weet hoe mijn paarden er altijd bijlopen, denk genoeg ervaring te hebben. Dus ga mijn standpunt niet verder verdedigen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:33

Oke, dan ik ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:40

Dees snijdt wel een aardig punt aan, namelijk dat heel veel ruiters genoegen nemen met het verkeerde. Hun paarden verkeerd rijden en er de verkeerde conclusies aan verbinden.
Die ruiters weten niet waar ze mee bezig zijn en leren ook maar schoorvoetend bij. Je zou er een duizenddubbele dagtaak aan hebben om je zorgen te maken over al deze ruiters, daar moet je dus niet aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:41

Daar hebben jij en dees gelijk in. Ander topic??

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:44

Toch nog fff, ik heb niet het idee dat de mensen hier, die volgens andere te snel gaan, er een boekje op na houden en denken op te moeten schieten omdat ze anders achter lopen. Volgens mij kijken, waaronder ik zelf, die juist helemaal niet naar het wat er in het boekje staat maar gaan die meer op het paard af. Paarden beschermen omdat ze anders te snel gaan oke (blijft bij mij nog altijd de vraag hangen wat is te snel), maar niet doorzetten omdat ze iets moelijk vinden...nou nee, dan kom je nergens.

En wat betreft het misschien door onkundige personen lezen van dit Topic.....ben niet verantwoordelijk voor paardrijdend Nederland hoor Haha!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:54

Wat is kundig en wat is niet kundig? De criteria daarvoor zijn zo moelijk te geven. Iemand die 1 jaar rijdt kan kundiger zijn dan iemand die 10 jaar rijdt. Iemand die zijn paard in de B goed voor elkaar heeft, kan kundiger zijn dan iemand die zijn paard in Z rijdt.
Met andere woorden rij-uren of wedstrijdniveau zijn voor mij niet doorslaggevend om iemand de kwalificatie kundig te geven...

Wie waagt een poging (ander topic?)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:55

Oke ik ga hem openen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:38

En zo kunnen we nog wel een topic openen over het tempo waarin je je paard africht. Want wat is snel en wat is langzaam? Het ene paard is het andere niet en de een leert sneller dan de ander. Hoe bekijk je dat precies per paard. En welke -standaard- fouten zie je in de africhting de revue passeren? Niet alleen wanneer je te snel gaat, maar ook wanneer je te langzaam gaat. Oftwel, hoe zorg je dat je precies zoveel op schiet als je paard kan hanteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 02:10

OK. ik kom net terug van een weekje tussen de mensen in de rokken Haha! (haha, ik ben zo blij, ik heb bandages om gedaan bij Flyinge Bobby van Ulla Hakanson, da's een paard dat ik dus echt alleen van tv kende Haha!) en probeer even bij lezen...

omdat er geloof ik een ander topic is gestart over de snelheid in de africhting, waar ik zo Dees even ga quoten, wil ik alleen nog even ingaan op dat "klein draven". Dat heeft weinig te maken met een paard van de voorkant af in elkaar trekken, het heeft alles te maken met een korte, "electrische" pas omhoog die je krijgt bij verzameling. ALs je kijkt naar een paard in de piaffe, dan zie je (als het goed is) dat dat een korte, snelle pas is. Zo kun je dus ook spelen in de paslengte van je paard, als je nog lang niet toe bent aan die piaffe. De "totaal impuls" ahw blijft gelijk, de pas wordt weliswaar korter, maar hoger en electrischer. Paard moet uiteraard door blijven vloeien in de bovenlijn.

Ik denk dat de meeste mensen dit gewoon verzameling noemen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:02

Zep, wat je zegt over het sneller worden van de passen naar mate je meer verzameling bereikt, is natuurlijk waar. Maar heel vaak wordt juist per ongeluk het trage bewegen als verzameling gezien. Of soms zelfs een langzame pas als dragend. Dat zijn vergissingen die best vaak gemaakt worden in het kijken naar een paard en hoe die beweegt. Een langzame vertraagde beweging is geen uiting van impuls denk ik ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:08

Klopt helemaal. Wij noemen dat altijd "Duits rijden" }> met zo'n paard dat helemaal bovenin vastgetrokken wordt en dan zo'n zweverig achterbeen...

Ik maak een (zij het subtiel) verschil in mijn hulpen naarmate ik een pas omhoog of naar voor wil. Zo kan ik dus gaan schakelen tussen kleine, felle, passen, en dan van daaruit weer wat groter naar voren draven.

Een paard moet wel een beetje "veer" in zijn beweging hebben, maar alles moet doorvloeien. In het voorbeeld dat jij geeft zie je ook vaak dat het paard helemaal niet voor het been is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:21

NIet voor het been, niet over de rug, enzovoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:26

Kijk op wedstrijden, zie je genoeg voorbeelden.