Wanneer gebruiken jullie je slof?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zondebokje

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:42

Ja en toch vind ik niet dat je paard echt kan ontspannen met een slof om....hoe los die ook hangt die beetsen weten echt wel dat dat dinge erom hangt.......nee k vind het niks....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:32

Tja, mijn ervaringen zijn anders Haha!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:57

Same here Knipoog

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:20

vera23 schreef:
Ja en toch vind ik niet dat je paard echt kan ontspannen met een slof om....hoe los die ook hangt die beetsen weten echt wel dat dat dinge erom hangt.......nee k vind het niks....

maar weet jij dan of ALLE paarden er niet door kunnen ontspannen nee.
tuurlijk weten ze het, bij mij paard heeft dat soms heel erg nut, kijk je weet gewoon niet hoe een paard er op reageert,
je kan tog ook niet ieder paard sokken en een muts aan trekken.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:25

Het hangt heel erg van je paard af vind ik. Het ene paard reageert heel goed op een slof, en de andere gaat meteen in verzet. Dan zou ik de slof ook meteen afhalen en niet doordrijven want dan zet het paard zijn rug vast en dan ben je nog verder van huis. Iedere dag met een slof rijden lijkt me ook niet slim, zo heb je het paard met slof onder controle, maar zodra je hem afhaalt ben je weer terug bij af. Datzelfde resultaat kan je trouwens ook bereiken met een Thiedemannteugel, sommige paarden worden daar gewoon sterker van, en dat is niet de bedoeling. Lachen Dus als je paard er goed op reageert, gebruik hem dan niet iedere dag. Althans, dat is mijn mening.

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:30

daar ben ik het wel mee eens jah, ik zag gister nog iets meisje reed met slof pony sterk pony loopt op slof. ze dee de slof af pony niet meer te houden. ze vroeg of ik even wou ja dat doe ik wel hoor nou egt geen houde aan die pony mond van staal en niks geen resultaat. ik heb er maar niks van gezegt
doe ik een andere keer als er niet zoveel mensen zijn Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:52

Romy18 schreef:
ok toch maar eens gelezen omdat ik wel eens wou weten wat voor reactie's ik zou krijgen maar het valt me allemaal nogal mee. Wat ik in de eerste plaats wil zeggen is dat ik absoluut niet tegen het gebruik van een slof ben mits hij voor de juiste reden en op de juiste manier gebruikt word. En als er hier dan dingen zie staan als ik gebruik heb op buiten rit omdat ik mijn paard anders niet kan houden ja dan word ik een beetje kwaad want daarvoor is een slof niet gemaakt!!! ten 2e wil ik niet iedereen over 1 kam scheren en zijn er vast en zeker hier mensen die wel weten hoe er mee om te gaan maar die mensen geven hier om de 1 of andere reden geen antwoord en dat vind ik dan dus raar als jij weet hoe een slof te gebruiken weet je ook wat dat ding kan veroorzaken bij onkundig gebruik en zou ik dus wel even een antwoord geven dat mss hard aan komt maar wel de boodschap overbrengt. Zodat er niet nog meer verklote paarden op deze aardbol rond lopen...
dus bij deze mijn mss harde antwoord een beetje verzacht wil niemand tegen z'n schenen schoppen maar ik blijf erbij ik heb hier op mss 1 of 2 mensen na nog geen antwoord gelezen waarbij ik het gebruik van de slof en de manier waarop rechtvaardig vind...

om even terug te komen op dat ik een profiel moest kijken van ??kiwika?? heb ik gedaan en ja ze gebruikt de slof op een juiste manier iig op de foto's wel maar haar reden voor gebruik vind ik niet rechtvaardig wat wil jij met een slof doen als een paard ontploft?? hem uit zijn evenwicht trekken en er mee verongelukken?? doe mij dan maar een beugel riempje rond z'n nek dan voel ik me veiliger als met een slof hoor!!!!

greetz

Ik nodig je bij deze uit om mijn ex-renpaard op een dubbel gebroken watertrensje te komen rijden buiten... Eigen risico!
Dan wil ik je daarna nog wel een keer horen over de (enkele keer) dat ik de slof heb gebruikt Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:54

ikke20 schreef:
denk dna eerst maar eens goed na over je eigen rijkunsten. want een goede ruiter kan elk paard zonder hulpmiddelen rijden!!!

Ook jij bent bij deze uitgenodigd Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:56

ikke20 schreef:
je hoeft ook niks uit te leggen ik geef hierbij mijn mening wat ik van een slof vind. en een mening is vrij. en als ik hier lees dat ze hun paard zonder slof buiten niet onder controle kunne houden vraag ik me af waar je mee bezig bent. een buitenrit moet wel veilig en verantwoord blijven enook leuk voor een paard maar om met een slof buiten te rijden... en om meer zekerheid voor jezelf te hebben voor het geval dat een paard explodeerd. een pard kan altijd exploderen en geloof nou niet bepaald dat een slof daarmee kan helpen.

Hmm ik denk dat jullie mijn 2e bericht nogmaals moeten lezen...
Of jullie hebben het bij deze niet over mij, maar die indruk krijg ik wel...

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:07

Even O.T. @ griebels: heb even in je profiel gespiekt, wat een schitterend paard zeg, dat ex-renpaard, WOW!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:12

Thanx Haha!

Ik heb ook nog even gekeken, de foto in het water is NIET met slof! Zou je misschien wel denken, maar dat is een gewone martingaal. Ik was alleen vergeten de stops aan de teugels te doen Knipoog

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:22

Ik rijd nooit met slof of andere hulpteugels, maar heb dan ook geen hete ex-renpaarden onder m'n kont Knipoog Wel een Engels Volbloed staan die zich heel heet kan maken in de galop, maar ik geloof niet dat een slofteugel daar de oplossing voor is...

Mleen1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:22

Citaat:
Eigenlijk altijd, behalve met buitenritten en in de springring.

oeh het lijkt me niet zo verstandig om BIJNA altijd met de slof te rijden.
ik ken een paard en die reed altijd met de slof eraan,, en schud nou vaak met zn hoofd omdat hij het nou moeilijk vind om zn eigen hoofd enzo te dragen.
maar het ligt er natuurlijk ook aan HOE je de slof gebruikt, als ik de slof er aan heb let ik erop dat ik nooit mijn slofteugel strakker heb dan mijn gewone teugel.. (dus niet hangen in de slof)
ik gebruik hem eigenlijk zelden. Knipoog

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:25

ik ben het ook wel met_karin_ eens. mijn oude pony reageerde heel goed op de slof dan kwam ze lekker over de rug want daar had ze nog nooit van gehoord. en als ik dan later de slof er af haalde kreeg ik r zelf ook veel beter over de rug maar helaas toen ik geen slof meer nodig had werd ze verkocht. de slof heeft bij die pony dus wel geholpen vandaar ook hulpteugel. maar bij mijn nieuwe pony werkt t wel maar niet zo super als bij mijn oude pony mijn nieuwe ony wordt zwaarder op de hand en gaat hangen maar als ik haar niet over de rug krijg gebruik ik em af en toe wel es maar eigenlijk bijna nooit voor haar werkt t gewoon niet super

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:19

Ik rij eigenlijk bijna elke dag met slof, en mijn pony (haflinger) is er eigenlijk alleen maar beter van gaan lopen, ze is nu veel losser in de mond en ze loopt nu makkelijk nagefelijk.

Mleen1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:15

^^ OJeehh Boos!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:16

ja maar als je hem er dan af haald doet ie het dan nog...?

Lief_katje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:40

Ik gebruik nooit een slof.
Ik heb hem er wel af en toe omhangen als ik het bos om ga, maar dan heeft hij maar 1 functie en dat is controle=veiligheid.
Mocht hij nou echt te gek gaan doen dan heb ik altijd nog een noodrem. Heb hem trouwens nooit hoeven te gebruiken.. Maar altijd voor de zekerheid om. Zowel voor het paard zijn veiligheid als die van mijn omstanders en mijzelf.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:36

als ik in een drukke les mee rijd en er merries bijzitten wil ik nog wel is met een slof rijden, die pak ik dan alleen op als ik het idee heb dat ie meer op de merries let dan op mij Schijnheilig (heb een hengst)

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:28

Nouw, ik heb een tijdje stage gedaan in een springstal. En de dame die daar de paarden reed, reed de meeste paarden met slofs. De paarden die voor de handel waren altijd, inrijden met slofs, daarna slofs eraf, en dan springen.
De paarden die langer bleven en echt voor wedstrijden waren bedoeld (tot internationaal niveau), werden af en toe gereden met slofs.
Wat de bedoeling was heb ik niet gevraagd, maar bij de onbekende handelspaarden denk ik ook eerder controle, en bij de andere paarden mss ook een vorm van "gemakkelijk en snel" nageeflijk rijden. De dame kon echt wel goed rijden, en springt internationaal. Ook op wedstrijden, om paarden snel los te rijden werd die wel eens gebruikt, voor het inspringen ging ie er dan af.

Is deze manier dan "gerechtvaardigd" ?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:31

Oja, ik heb een "puur" springpaard, die ik af en toe ook eens slofs aandoe, gewoon om, ja kweet niet, nageeflijk te blijven denk ik. Maar dit paard "haat" dressuur gewoon, en als ik met haar een uur moet rijden, om haar nageeflijk te rijden op de normale manier (wat me wel lukt), dan vinden we het na 20 min. allebei al niet meer leuk.

Mijn nieuwe merrie rijd ik meer dressuurmatig, en ik ga zowel dressuur als springen met haar starten, mss zelfs ook wat SWG (heeft ze vroeger gedaan). En ik denk er nog niet aan om haar met een slof te gaan rijden ! Ik rijd liever een half uur goed in, om dan de voldoening te krijgen dat ze nageeflijk word, dan meteen die slof eraan, en meteen dat effect te krijgen.

(maar met m'n "spring"merrie zit er dat dus niet in..)

maaike13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:36

Je hoeft hem niet altijd om te doen! je kan m ook gewoon aan de bak rand leggen en pas pakken wanneer je m nodig hebt, en als hij/zij goed loopt gewoon even er afhalen! of gewoon los laten hangen. Ik vind een slof ideaal! Haha!

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:38

gebruik m echt nooit!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 00:24

Euh, NOOIT! Vork

Ik heb anti-hulp-teugel. En als ik m'n slof wél gebruik gaat mijn paard tegen werken, ze gebruikt toch haar rug niet en de onderspieren in haar hals worden alleen maar sterker, (terwijl ik ze juist bóvenin moet hebben).
Zolang het niet nodig is, blijf van die hulpteugels af!
Uiteindelijk heb je alleen jezelf te pakken. Misschien ben je een tijdje van haar hoofd af, (dat ze niet meer met d'r neus in de lucht loopt) maar daarna is het des te erger. Vork

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:32

Ik heb nog nooit met een slof gereden en ben het ook niet van plan. Vork