3 jaarig, niet te veel???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:02

Is nieuw zeker, dat tegenwoordig ook echt daadwerkelijk op veulens gereden wordt voor ongeveer 4x per week incl. volle uren les...

En uiteraard is er niemand op bokt die eventueel net zoveel verstand kan hebben van paarden rijden en paarden inrijden als de instructrice van Beauty_fan!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:07

Bienotje je kan niet vroeg genoeg beginnen he Stel je voor dat die pony op zijn achtste nog geen GP loopt

Let_be

Re: 3 jaarig, niet te veel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:09

Spoec schreef:
Ik zal je maar gaan bergen, want hierover zijn de meesten op bokt het wel eens ..

Ja dit is te jong ..
En ja hier kun je problemen mee krijgen ..
Ik sta zelf achter het feit dat je pas moet beginnen met een paard in te rijden als hij minimaal drie jaar oud is ..
Dit dan rustig opbouwen en pas vanaf dat hij vier is een uur per keer rijden ..
En dit dan idd ongeveer 3/4 dagen per week ..

Snap trouwens ook niet dat die instructrice zegt dat jullie zoveel meoten rijden ..

[edit] Doe je dat longeren nog naast die 4 dagen rijden? Of zit dat bij de 4 dagen in? Anders vind ik het helemaal veel voor zon jong beestje ..
Heb ik in elk geval neit gedaan bij mijn jonge paardje

Mee eens!

En die problemen? Tsja dat zijn: Rugproblemen, groeiproblemen, spierproblemen en uiteindelijk zorgt dat voor vroege dood en weinig rijplezier!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:19

Mensen waar zijn we toch mee bezig! Het blijkt over het algemeen zo te zijn dat mensen hun paard als gebruiksvoorwerp zien! Ze hebben een paard om op te rijden. Maar laat je paardje eerst lekker uitgroeien en doe leuke dingen samen aan het halster. Ga lekker wandelen aan de hand. Leer hem 'op de grond' wat commando's zodat je later als je er op gaat wat aan hebt en het inrijden makkelijker verloopt. En wacht minstens totdat hij 4 jaar is om er op te gaan. Want je wilt toch zo lang mogelijk plezier hebben van je paardje. De meeste rugproblemen komen trouwens voort uit het te vroeg zijn ingereden!

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:07

paarden van drie zijn nog kinderen. kinderen laat je toch ook nog niet vier keer per week werken op een, laat ik eens noemen, in een fabriek??

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:08

paarden van drie zijn nog kinderen. kinderen laat je toch ook nog niet vier keer per week werken op een, laat ik eens noemen, in een fabriek??

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:20

miranda21 schreef:
Anneliesdj Het is niet de pony van Horse_roosje.
Waar haal je vandaan dat het de pony van Horse_roosje is???
Ze heeft de pony waar het hier overgaat alleen verzorgd toen ze van der moeder afging totdat ze een jaar oud was.
Nu verzorgd ze de pony niet meer want wij staan niet meer op die stal!!!!
Het is de verzorgpony van Beauty_fan en NIET van Horse_roosje.
Horse_roosje zei alleen dit:
hey
ik heb surprise iets meer dan 1jaar verzorgd en tegen mij deed ze nooit iets verkeerd of vervelend
en ze is nog niet eens 3 dat word ze in april pas
en ik vind het ook zielig om dan al 3/4 x in de week te gaan rijden
maarja doeidoei -xx- rosanne.

Hier kan ik niet uit opmaken dat de pony van haar is.
Dus voor de laatste keer het is de verzorgpony van Beauty_fan!!!!!

Rustig maar hoor, mag ik me ook een keer vergissen?? Ik bedoelde uiteraard Beauty-fan!!

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:47

Ben het helemaal eens met spoec!

Vind ook dat je pas moet beginnen wanneer een paard minimaal 3 jaar is!
Vind dit echt veel te vroeg, en veel te veel!
Snap ook niet dat een instructrice dat zegt!

Ik zou niet gek kijken als dit paard idd ergens last van gaat krijgen zoals de hierboven genoemde dingen!

Waarom heeft tegenwoordig toch niemand geduld meer?! echt om te huilen!
Ik kan er niet bij gewoon..

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:48

shiiess wat belachelijk zeg denk es ff na

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 17:13

heej iedereen,
wij hadden op de manege ook een pony die nieuw was en daar begonnen we pas mee toen ze 3 was geloof ik ( als je denkt dat zou ze liegen ivm hoe ze het heeft gedaan met suprise dan vraag je het maar aan miranda21 die heeft me er zien afvliegen als eerste:))en toen werdt ze ong. op de 4e al in de lessen gebruikt (soms een uurtje in een beginners groepje) en daar sprongen sommige ook al mee!(die geen beginners waren)en je zou denken dat dat ok slegt is met der 4e maar ze springt nu als beste van alle manegeponnys!!!
maar ik weet wat ik best wel fout was met zo vroeg rijden!!
ik heb zelf ook niet op de 2e der op gezeten enzo!! ze wordt nu over ander halve maand 3!! ik rij op maandag al niet meer dus das al iets minder,
nou gr. sharon

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:16

Het gaat om de gevolgen op langere termijn. Een paard dat op z'n 2de is ingereden kan ook prima springen, maar op z'n 15de al totaal afgeschreven zijn bijvoorbeeld.

En ik zou vooral zeggen:
Ga lekker door jezelf hier uit te praten en met het verpesten van je paard. Een prima bewijs dat je alleen om je eigen pleziertjes geeft maar NIETS om je paard, anders zou je gewoon wijs zijn en haar nu rust geven.

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 17:28

sorry hoor wildwings!!!
maar ik probeer het alleen maar goed te doen!!
ik ben al iets meer gestop met te rijden en te longeeren, en dan loop jij alleen maar banketstaaf opmerkingen telkuns te maken!
ik hoop dat je het snapt: HET IS MIJN PONY NIET, DUS ALS IK NIET LONGEER OF EVENTJES RIJ DAT DOET IEMAND ANDERS DAT WEL!!!
ik hoop dat je dit begrijpt!! het is allemaal niet vervelend bedoeld maar als ik het niet doe dat doet iemand anders het!
gr. sharon

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:04

dan zeg je toch tegen diegene dat ie dat niet moet doen

anjo4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:25

ja in een pm

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:52

beauty_fan schreef:
sorry hoor wildwings!!!
ik ben al iets meer gestop met te rijden en te longeeren, en dan loop jij alleen maar banketstaaf opmerkingen telkuns te maken!
ik hoop dat je het snapt: HET IS MIJN PONY NIET, DUS ALS IK NIET LONGEER OF EVENTJES RIJ DAT DOET IEMAND ANDERS DAT WEL!!!
ik hoop dat je dit begrijpt!! het is allemaal niet vervelend bedoeld maar als ik het niet doe dat doet iemand anders het!
gr. sharon

Nee goed, het is niet jou pony!
Maar het verwijt van alle berichten hier is dan ook naar degene die dit gedaan hebben!
ik vind dit ook niet normaal!
dat mensen geen greintje geduld meer hebben, en een paard niet lekker baby kunnen laten zijn!
Alles moet maar snel snel!
Je laat niet erg blijken dat je er tegenin gaat met wat ze daar doen en dus reageren mensen zo op jou.
Heb je dan al eens gevraagd waarom ze dit gedaan hebben?
Als ze een gebrek aan manege paarden hebben kunnen ze beter een ouder paard kopen!

En het gaat idd om de gevolgen op lange termijn.. voor als je dat lang kan noemen.
Niet voor niets word een paard gemiddeld 7 jaar

horse_roosje

niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:55

hey sharon
dat is wel waar dat die pony toen ze 3 was ook al ingereden werd
daar was ik ook nog bij
gr. rosanne

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:56

beauty_fan schreef:
sorry hoor wildwings!!!
gr. sharon

waarom zeg je dan niet tegen die mensen dat ze moeten stoppen met rijden

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:04

ja dat bedoel ik, snap diegene dat niet ofzo

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:06

Mijn mening zal niet echt als verrassing komen... ARM KLEIN VEULENTJE!!!!
mooie vergelijking ergens hierboven trouwens: het is nog maar een kind, laat dat kind dan nog niet werken!

Ik begrijp dat het niet jouw paardje is, maar alsjeblieft: praat met de eigenaren! Dit paardje zal hier zoveel last van krijgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:37

beauty_fan, ik snap dat jij misschien niet kunt tegenhouden dat er andere mensen op rijden of mee bezig zijn. Maar ik denk wel dat je tegen de eigenaren moet zeggen dat het helemaal fout is om nu al dat paardje in te rijden.
In ieder geval moet jij je verantwoordelijkheid nemen en er gewoon niet meer op rijden en niet meer longeren. Niet minder rijden, gewoon helemaal niet meer. Over een jaar kun je er weer zat mee bezig (en dan nog heel rustig aan doen) en dat is veel beter voor het paardje...

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:49

beauty_fan schreef:
heej allemaal!

Ik en een vriendin verzorgen samen een bijna 3 jaarige pony suprise.
toen ze 2 jaar was werdt er al op der gehangen enzo en nu zijn we al 3/4 keer per week op der aan het rijden. we galoperen ook al, we rijden dan ong. 30, 40 min. en 1 keer per week gaan we op haar een vol uur in de les.... (dat moet ook van onze instructriese)
wat vinden jullie er van ik hoop niet dat het al te supper slegt is...
we longeren hoor ook wel zo wie zo 1 keer in de week!!
reacties zijn welkom!!!
gr. sharon

Ik vind BIJNA 3 jaar wel erg jong hoor om al te rijden en in de lessen te rijden.
Waarom zet je die pony niet even terug op het land en even een jaartje te genieten van zijn jeugd.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:19

Als jij niet rijdt doet een ander het wel zeg je.. Tja, niets aan te doen maar omdat anderen in de sloot springen doe jij het maar voor ze?!

Beetje rare vergelijking misschien, maar als jij het doet ben jij er verantwoordelijk voor.. Ik zou niet willen dat ik verantwoordelijk ben voor het eerder laten verslijten van botten en spieren van een jong paardje.

Als jij nu juist als het jouw 'beurt' is om te rijden dat gebruikt om een kwartiertje grondwerk te doen ofzo?! Dan kun je dit beestje juist helpen. Of omt het voor dat jij bv eerst rijdt e smiddags iemand anders besluit ook nog dit paard te rijden ofzo?!

Als j er naar je eigen mening niets aan kunt doen, betekent het niet dat het goed te praten is bedoel ik hiermee te zeggen.

Mag ik verder even meedelen dat ik ht goe vind dat je in ieder geval al hebt besloten om maandag rijden te laten vervallen. Voor zo'n jong paard is om de dag een klein halfuurtje denk ik echt alwel voldoende (inclusief instappen en uitstappen)..

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:33

Urielle schreef:
Bienotje je kan niet vroeg genoeg beginnen he Stel je voor dat die pony op zijn achtste nog geen GP loopt

Idd, ben nu bezig met de verkoop van een 5 jarige, als ik vertel dat hij op zijn 4e is ingereden(en dus pas 10 maanden onder het zadel is) wordt ik raar aangekeken. Hij doet het erg goed en loopt braaf ontspannen aan de teugel en kan wijken, schoudervoor enz maar dat is blijkbaar niet genoeg voor een 5 jarige.
Mensen die een 5 jarige sportpony kopen willen het liefst dat hij al L springen en L2 dressuur is, waarom zou je een jaar wachten?? Heb je een jaar verspilt

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 01:11

Mijn paard is grondig voor de sport verpest door te jong (3 jaar) te beginnen. En dan niet een beetje beginnen, nee, er werd flink mee getraint. Resultaat? Hoefkatrol. Plus dat ze er geestelijk een flinke tik van heeft gekregen. Nu, 4 jaar later, gaat het goed met haar. We rijden alleen nog maar buiten.

oja, ik was niet degene die zo vroeg begon. Ik heb haar sinds 3 jaar.

Kijk eens naar de meeste dravers en renpaarden. Dan weet je meteen dat vroeg beginnen geflipte en met 10 jaar versleten paarden geeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:04

beauty_fan schreef:
sorry hoor wildwings!!!
gr. sharon

Ik loop niet telkens alleen maar banketstaaf opmerkingen te maken, ik vind dat jij je oneerlijk en banketstaaf gedraagd tegenover die pony.

Ik zou er dus NIET op rijden en NIET longeren, want zelf zou ik NOOIT van mijn leven willen meewerken aan zoiets. En uit jouw stukje maak ik op dat je wel een topic op bokt aan maakt met of het te veel is, en als we het zeggen gewoon doorgaat en zegt dat je er niets aan kunt doen. Maak dan gewoon geen topic op bokt aan.

Veel plezier met dat paard, voor zolang als het nog kan gezien de jonge leeftijd waarop hij/zij is ingereden.