Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)mariska32 schreef:vaak is het een geld kwestie.
een 3 jarig sportpaard is een 3 jarig paard,een 3 jarig sportpaard die al m loopt is geld waard,dan zo snel mogelijk naar de z de rest kan je invullen.
ik hou er niet van.
Agnes75 schreef:Een paard kan 30 jaar worden, dus wat doe je dan de overige 22 jaar als ie op 8 jarige leeftijd al GP loopt?
Venetia schreef:Ik ben het er mee eens dat veel paarden op jonge leeftijd te zwaar belast worden. Dit is mijns inziens geen reden om ze mmaar helemaal niet te belasten tot ze zes zijn. Omdat het skelet nog in de groei is, kan het ook sterker worden doordat er gedoseerde belasting plaatsvindt. Als je niets met het dier doet, dan raakt het gestel niet aan belasting gewend en ben je nog niet waar je wezen moet.
Gewoon op driejarige leeftijd inrijden, afhankelijk van hoe het paard eruit ziet, een paard met meer bespiering en meer volgroeidheid is qua botten precies hetzelfde als een iel dier, maar door zijn spieren houdt hij zich wel beter bijeen en is de belasting relatief gezien minder zwaar voor het dier. Het hoeft minder snel in zijn botten te gaan hangen, want de spieren zijn minder snel moe. Dus hoe het dier eruit ziet is wel degelijk van belang.
Maar drie a vier keer in de week lichte arbeid (halfuurtje), en veel buiten staan, vind ik het beste schema. Eventueel kan het slim zijn met een merrie tussentijds nog een veulen te fokken.
In ieder geval is mij duidelijk dat veel dierenartsen het erover eens zijn: op driejarige leeftijd inrijden is prima, maar dan moet daar wel een gedegen opleiding op volgen, met oefeningen die bij de leeftijd passen, en dus niet het niveau ver te boven gaan.
Daarbij moet je goed op het dier letten. Een jong paard zou nooit zo hard mogen werken dat het de volgende dag met dikkere benen staat of hartstikke stijf is.
Ik heb het hele topic na gelezen, en ik vond dat Venetia het mooi verwoordde, hier kan ik mij goed in vinden.MirandaFuego schreef:En de stelling over het oudere paard wat moeilijker iets valt te leren dan een paard van 2/3 jaar?
Helemaal niks van waar!
sherwood schreef:MirandaFuego schreef:En de stelling over het oudere paard wat moeilijker iets valt te leren dan een paard van 2/3 jaar?
Helemaal niks van waar!
ah dus al die paarden die hoog in de dresuur lopen (dus hoger dan Z2) zijn vanaf hun 6e pas serieus bereden? Dacht het niet. dat valt bijna niet meer te doen als je zo laat begint.
Voor de lange tenen onder ons, ik zeg hier dus niet dat je met 3 jaar al minstens op M niveau moet zitten, maar wel dat je met een fijn paard op 6 jarige leeftijd al wel op M2 kan zitten.
Agnes75 schreef:Een paard kan 30 jaar worden, dus wat doe je dan de overige 22 jaar als ie op 8 jarige leeftijd al GP loopt?
MirandaFuego schreef:Het gaat erom dat het met een wat ouder paard óók kan!
Dat ze zo vroeg beginnen is alleen maar om het geld, echter de meeste mensen hier zijn gewoon hobbyisten, die hoeven er geen geld mee te verdienen en doen het voor hun plezier.
Er zijn mensen die beweren dat je alleen een heel jong paard goed kunt beleren, maar dat is helemaal niet waar!
Ze zijn heus hun hersens niet verloren als ze een paar jaar ouder zijn!
Als die mensen nu allemaal eens met een 4-jarig paard gaan beginnen ipv een 2-en half jarige, zullen er een hoop paarden gezonder oud worden!
Maar waarom jij denkt dat je met 6 jaar 'hoog' moet rijden, begrijp ik niet?
Waarom kun je niet met 12 jaar 'hoog' rijden?
En als je op 4jarige leeftijd een fijn paard gaat inrijden, kun je gemakkelijk een paar jaar later in de M rijden...maar waarom die haast, je kunt ook lekker af en toe een buitenritje maken en op 7 jaar in de m gaan rijden, daar is toch helemaal niets mis mee?
sherwood schreef:Dan zeg ik kun je beter vroeg beginnen en langzaam trainen naar de top dan laat beginnen en minder jaren over hebben om te trainen.
CCCCorine schreef:sherwood schreef:Dan zeg ik kun je beter vroeg beginnen en langzaam trainen naar de top dan laat beginnen en minder jaren over hebben om te trainen.
Mee eens. Hoe eerder je begint met spieren trainen, hoe meer het lichaam uiteindelijk kan hebben en een spier train je niet even in een paar weken.
Daarom vind ik het ook krom dat sommige mensen denken dat het goed is om een paard tot zijn vierde in de opfok te laten, zadelmak te maken en dan verwachten dat hij binnen enkele weken op wedstrijd kan (want hij is oud genoeg). Dan is het veel beter voor het lichaam om met drie rustig aan te beginnen en dan op vierjarige leeftijd hetzelfde niveau te starten. Op de laatste manier heeft het paard veel meer tijd gekregen om spieren op te bouwen en vangen de gewrichten dus ook veel minder klappen op.
sherwood schreef:MirandaFuego schreef:Het gaat erom dat het met een wat ouder paard óók kan!
Dat ze zo vroeg beginnen is alleen maar om het geld, echter de meeste mensen hier zijn gewoon hobbyisten, die hoeven er geen geld mee te verdienen en doen het voor hun plezier.
Er zijn mensen die beweren dat je alleen een heel jong paard goed kunt beleren, maar dat is helemaal niet waar!
Ze zijn heus hun hersens niet verloren als ze een paar jaar ouder zijn!
Als die mensen nu allemaal eens met een 4-jarig paard gaan beginnen ipv een 2-en half jarige, zullen er een hoop paarden gezonder oud worden!
Maar waarom jij denkt dat je met 6 jaar 'hoog' moet rijden, begrijp ik niet?
Waarom kun je niet met 12 jaar 'hoog' rijden?
En als je op 4jarige leeftijd een fijn paard gaat inrijden, kun je gemakkelijk een paar jaar later in de M rijden...maar waarom die haast, je kunt ook lekker af en toe een buitenritje maken en op 7 jaar in de m gaan rijden, daar is toch helemaal niets mis mee?
ja dat klopt ook wel hoor, een ouder paard kun je nog net zo veel leren als een jong paard, maar het kost meer moeite.
De reden dat er ook vroeg wordt begonnen trainen is omdat je dan rustig je tijd kunt nemen voor je training, alles rustig opbouwen in het tempo van het paard. Ik verwacht namelijk niet van een paard dat met 6 jaar is ingereden dat het met 12 in de Z loopt, maar dat mag je wel verwachten van een paard wat met 2,5 a 3 jaar is ingereden. Zulke top sport moet je niet beoefenen op oude botten en gewrichten, maar liever op een wat jonger lichaam dat het nog allemaal makkelijk aan kan. Een paard van 22 vind ik moet je niet zo maar blood stellen aan een gp proef, dat is gewoon wat heavy. Maar een paard van 18 kan dat wel. Dan zeg ik kun je beter vroeg beginnen en langzaam trainen naar de top dan laat beginnen en minder jaren over hebben om te trainen.