Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kail_pepper

Re: Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:09

he hallo,

ik denk zelf dat vanaf 3 jaar rustig beginnen met inrijden best kan, maar eerst tuurlijk longeren enzo, en daarna 2 x in de week eens 20 minuutjes hobbelen, maybe lekker buiten...
Bij mij op stal staan een tinker en een arabier, ik geloof dat ze nog geen 2 zijn (!) en die meide beginnen nu al met longeren !!! dat vind ik egt achterlijk, ze kunnen niet eens normaal wandelen met die paardjes, laat staan dat ze nu dan gaan longeren ! mijn veulentje van 6 maanden is nog beter opgevoed dan die 2 paardjes maar die ga ik tog egt ni leren longeren als ie nog geeneens 2 is !

t zijn dan o0k nog eens volwassenen... die zouden beter moeten weten tog ?!! Egt walgelijk zoiets... kijk dat de 1 iets eerder begint dan 3 en de ander pas bij 4 oke, eigen keuze, maar nog geen 2 jaar en dan aan de longe... mij niet gezien hoor...

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:27

Ik denk dat we niet alleen naar de bouw/lichamelijke sterkte van een paard moeten kijken, maar ook naar wat er in het koppie omgaat.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:29

Juist het koppie

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:47

Mijn arabje is nu voor het eerst door mij bereden, met 4 jaar.( 8 jan. geboren! )
En let wel, een buitenritje van een kwartier, rechtdoor stappen zonder aan de teugels te zitten.
Want ik denk ook dat daardoor problemen ontstaan, het is niet alleen het gewicht van de ruiter, maar ook het buigwerk waardoor het paard verkeerd wordt belast terwijl het nog niet volgroeid is.
En de stelling over het oudere paard wat moeilijker iets valt te leren dan een paard van 2/3 jaar?
Helemaal niks van waar!
Bovendien moet je zorgen dat je paard op jonge leeftijd overal aan went, maar daarvoor hoef je écht niet op z'n rug te zitten!
Als je al van alles aan vertrouwen en grondwerk hebt gedaan op een onbelastende manier dan kun je mij niet wijsmaken dat als je op 4/5 jarige leeftijd opstapt het paard moeilijk doet!
Tenminste, dat heb ik nog nooit meegemaakt!
Wat ik wel vaak zie, zijn jonge paarden die moeilijkheden hebben, meestal geestelijk na gevolg van een lichamelijk letsel...die paarden hebben pijn of -gehad, hebben er géén zin meer in.
Ik heb liever een paard dat lichamelijk en geestelijk alles makkelijk aankan, waar ik op kan zitten zonder gewetensbezwaren, die samen met mij veel plezier heeft, en waar ik over 20 jaar nog steeds plezier mee hoop te hebben!

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:45

De mijne is nu iets meer dan 3,5 en ik zit er nu hoogstens 1 keer per week een kwartiertje op. Ik weet wel dat z'n rug pas met 6 helemaal 'klaar' is (schijven verhard etc) maar hij heeft er geen problemen mee, met dat ene keertje per week 15 minuutjes, hij vind het heerlijk om met mij door het weiland te stappen (oortjes naar voren, uit zichzelf verzameld gaan lopen, staart in een pluim en weet ik wat)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:46

Ik heb "vroeger" altijd geleerd dat je een paard niet in moet rijden totdat ie 3- 3,5 jaar is. Ik rijd zelf geen paarden in, maar als je nou gewoon kijkt naar het groeiproces en dat een paard lichamelijk pas volgroeid is als hij 6 jaar is, dan maakt het niet uit of ie er geestelijk al aan toe is, lichamelijk is ie dat niet en dat is toch genoeg reden?

Trouwens, wie bepaalt of een paard ergens geestelijk aan toe is? Zijn berijder? Een paardenpsycholoog? Ik denk dat er niet veel mensen zijn die zo telepathisch zijn, dat ze dit kunnen inschatten. Je laat er toch je eigen menselijke denkwijze op los, al dan niet bewust... In plaats daarvan kun je denk ik beter naar de feiten kijken, die op basis van onafhankelijk diergeneeskundig onderzoek zijn vastgesteld.

Volgens mij kopen mensen vaak een jong paard omdat het goedkoper is in de aanschaf. Daarbij wordt niet verder gedacht aan het feit dat zo'n paard nog een aantal jaar in de wei moet staan en nog professioneel ingereden moet worden, met bijbehorende kosten. En blijkbaar wordt dat ook niet altijd verteld bij de transactie, zeker niet door verkopers die het alleen maar voor het geld doen. Ik vind ook dat het KWPN bijvoorbeeld ook geen goed voorbeeld geeft, maar wat nog veel triester is, is dat een aantal (niet-kritische) paardeneigenaren daar dus ook blindelings achteraan hobbelt en zich niet afvraagt of het allemaal wel klopt, omdat ze nou eenmaal het paard met 6 jaar in het Z willen hebben.

Mijn paard is ingereden met 4,5 jaar en ze heeft tot een flinke meid uit mogen groeien. Dit kwam ook omdat er geen papier bij zit en men niet precies wist hoe oud ze was. En dus hebben ze nog een half jaartje gewacht met inrijden, dus zo kan het ook! Maar ook als er een papier bij gezeten had, had ik haar niet gekocht als ze te vroeg was ingereden. Een paard kan 30 jaar worden, dus wat doe je dan de overige 22 jaar als ie op 8 jarige leeftijd al GP loopt?

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:00

jullie zeggen hier dat je ook naar de bouw moet kijken van je paard.
nu ben ik met die van mij bezig ik heb er nog niet op gereden ,maar ik ben er al wel mee bezig met longeren zadel etc.
Wat vinden jullie van zijn bouw?
hij is over 3 weekjes 3 jaar oud.
Afbeelding
Let wel de weg loopt een beetje af.
Maar ik hoor graag wat jullie er van vinden en of jullie al vinden dat zijn bouw er aan toe is?
gr moniek

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:02

Deze foto is van een maand of 2en een half geleden en zijn kont staat nu weer een beetje lager

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:47

Het is vanaf een foto erg moeilijk te beoordelen. Een foto is 2 dimensionaal, en je wil een paard dan toch graag even van alle kanten zien. Daarnaast speelt de correctheid van het exterieur ook een rol... sommige paarden zullen nooit een goede achterhand partij krijgen, omdat ze daar de genen niet voor hebben gekregen, dan kun je op een foto gemakkelijk zeggen: nee, hij is van achteren nog wat zwakjes. Terwijl dat best de rest van het paard z'n leven zo zou kunnen blijven.

Als ik dan toch even naar de foto kijk: je paardje ziet er al mooi stevig uit. Ik denk dat menig 3 jarig haflinger daar jaloers op kan zijn.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:51

danjewel voor het compliment.
En ja van een foto is het altijd wat lastig weet ik.
Maar misschien kan je wel een ruw beeld schetsen zeg maar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:56

mariska32 schreef:
vaak is het een geld kwestie.
een 3 jarig sportpaard is een 3 jarig paard,een 3 jarig sportpaard die al m loopt is geld waard,dan zo snel mogelijk naar de z de rest kan je invullen.
ik hou er niet van.

Dat kan niet eens. Een driejarige mag helemaal geen M starten. Sterker nog, volgens mij moet een paard 4 jaar zijn om L te mogen starten.

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:01

Dat klopt CCCCorine. Helemaal met deze nieuwe regeling.
Ik hou ook niet van het snelle geruk en gepluk om een paard snel zo goed mogelijk te kunnen verkopen. Ik word dan ook woest als ik een 5-jarige (toevallig 2x gebeurd de afgelopen tijd) in het Z2 zie lopen, terwijl hij niet eens fatsoenlijk rad kan lopen en de stang en horizontaal aan staat...

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:13

Ben van mening pas met 4 inrijden en 3 is af en toe longeren 1 keer in de 2 weken, zo heb ik ook met de mijne gedaan is nu bijna 7 rijdt nu 3 en soms 4 keer in de week en dan hooguit 2 keer maar in de bak.

Wat mij opviel toen ik met mijn paard begon (heb der vanaf 4 maanden oud) dat iedereen zei wat goed dat je zolaat doet en zo zal ik het ook doen.
Nou heleboel van die mensen hebben nu een paard en zijn er met 2.5 a 3jaar opgegaan.

En dan gewoon weer commetaar op andere als die dan vroeg inrijden terwijl ze zelf ook doen, denk bij mezelf wees gewoon eerlijk.
en ga niet meepraten met mensen die laat inrijden, dat het goed is als je zelf wel vroeg begint.
En iedereen heeft anders geleerd en denken dat ze het zo goed doen.
je kan nu wel discussies aan gaan met mensen maar is hun paard en moeten zelf weten hoe ze het doen.
Word in de paardenwereld al zoveel op elkaar gelet en mensen zijn al gauw jaloers op elkaar.
Laat iedereen in zijn waarde ook al denk je die doet het verkeert, iedereen heeft (neem ik aan) het beste voort met zijn paardje

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:46

Agnes75 schreef:
Een paard kan 30 jaar worden, dus wat doe je dan de overige 22 jaar als ie op 8 jarige leeftijd al GP loopt?

Precies! En ook als je geen wedstrijden rijdt; een paard heeft de rest van zijn leven nog om bereden te worden! Vanwaar die haast?

Overigens ben ik wel van mening dat een geoefend oog, zoals die van mijn instructrice, wel kan zien wanneer een paard er geestelijk nog niet aan toe is. Ook al deden wij heel langzaam aan (zie ook mijn topic over beleren http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=531650&hilit= ) in het begin werd het hem wel eens te veel (en dat was dan alleen nog maar volgen en halthouden aan de lead rope) en dat was een teken dat we even wat meer lucht moesten geven.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:01

Venetia schreef:
Ik ben het er mee eens dat veel paarden op jonge leeftijd te zwaar belast worden. Dit is mijns inziens geen reden om ze mmaar helemaal niet te belasten tot ze zes zijn. Omdat het skelet nog in de groei is, kan het ook sterker worden doordat er gedoseerde belasting plaatsvindt. Als je niets met het dier doet, dan raakt het gestel niet aan belasting gewend en ben je nog niet waar je wezen moet.
Gewoon op driejarige leeftijd inrijden, afhankelijk van hoe het paard eruit ziet, een paard met meer bespiering en meer volgroeidheid is qua botten precies hetzelfde als een iel dier, maar door zijn spieren houdt hij zich wel beter bijeen en is de belasting relatief gezien minder zwaar voor het dier. Het hoeft minder snel in zijn botten te gaan hangen, want de spieren zijn minder snel moe. Dus hoe het dier eruit ziet is wel degelijk van belang.
Maar drie a vier keer in de week lichte arbeid (halfuurtje), en veel buiten staan, vind ik het beste schema. Eventueel kan het slim zijn met een merrie tussentijds nog een veulen te fokken.

In ieder geval is mij duidelijk dat veel dierenartsen het erover eens zijn: op driejarige leeftijd inrijden is prima, maar dan moet daar wel een gedegen opleiding op volgen, met oefeningen die bij de leeftijd passen, en dus niet het niveau ver te boven gaan.
Daarbij moet je goed op het dier letten. Een jong paard zou nooit zo hard mogen werken dat het de volgende dag met dikkere benen staat of hartstikke stijf is.

Ik quote maar ff Ik heb het hele topic na gelezen, en ik vond dat Venetia het mooi verwoordde, hier kan ik mij goed in vinden.

Ik heb verschillende malen gelezen dat mensen aangaven dat je best al met 2,5 mag longeren... dat laat ik zelf liever achterwege, aangezien ik van mening ben dat het continue lopen op een korte volte niet echt bevoordelijk is voor de gewrichten en pezen... ik zie liever dat daar pas na de 3de mee begonnen wordt, en dan niet volop gaan lopen longeren, maar met beleid.

Mijn paard liep tot zijn 3e in de opfok, toen zijn we veel gaan wandelen aan de hand om hem wereldwijs te maken (iets dat we nog steeds graag doen op een vrije dag) pas een paar maanden na zijn 3e verjaardag liep hij voor het eerst losjes aan de longe, ik liet hem liever tussen de dubbele lijnen lopen in stap, een prachtige basis voor het sturen!
Een paar maanden later zat ik er voor het eerst op. Dat heb ik rustig opgebouwd naar 3x per week rijden: 2 maal lichte arbeid in de bak, 1 maal een ontspannen buitenrit. Daarnaast wordt hij vaak nog 1x per week gelongeerd. Hij is nu bijna 4, en zal tijdens het weideseizoen lekker een paar maanden vrij krijgen, dan nemen we qua rijden weer even een stapje terug. Pas volgende winter zal ik hem dan weer 3/4 x per week rijden, en tegen zijn 5e is het vroeg zat om eens een B-tje te starten.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:08

MirandaFuego schreef:
En de stelling over het oudere paard wat moeilijker iets valt te leren dan een paard van 2/3 jaar?
Helemaal niks van waar!

ah dus al die paarden die hoog in de dresuur lopen (dus hoger dan Z2) zijn vanaf hun 6e pas serieus bereden? Dacht het niet. dat valt bijna niet meer te doen als je zo laat begint.
Voor de lange tenen onder ons, ik zeg hier dus niet dat je met 3 jaar al minstens op M niveau moet zitten, maar wel dat je met een fijn paard op 6 jarige leeftijd al wel op M2 kan zitten.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:33

sherwood schreef:
MirandaFuego schreef:
Helemaal niks van waar!

ah dus al die paarden die hoog in de dresuur lopen (dus hoger dan Z2) zijn vanaf hun 6e pas serieus bereden? Dacht het niet. dat valt bijna niet meer te doen als je zo laat begint.
Voor de lange tenen onder ons, ik zeg hier dus niet dat je met 3 jaar al minstens op M niveau moet zitten, maar wel dat je met een fijn paard op 6 jarige leeftijd al wel op M2 kan zitten.

Het gaat erom dat het met een wat ouder paard óók kan!
Dat ze zo vroeg beginnen is alleen maar om het geld, echter de meeste mensen hier zijn gewoon hobbyisten, die hoeven er geen geld mee te verdienen en doen het voor hun plezier.
Er zijn mensen die beweren dat je alleen een heel jong paard goed kunt beleren, maar dat is helemaal niet waar!
Ze zijn heus hun hersens niet verloren als ze een paar jaar ouder zijn!
Als die mensen nu allemaal eens met een 4-jarig paard gaan beginnen ipv een 2-en half jarige, zullen er een hoop paarden gezonder oud worden!
Maar waarom jij denkt dat je met 6 jaar 'hoog' moet rijden, begrijp ik niet?
Waarom kun je niet met 12 jaar 'hoog' rijden?
En als je op 4jarige leeftijd een fijn paard gaat inrijden, kun je gemakkelijk een paar jaar later in de M rijden...maar waarom die haast, je kunt ook lekker af en toe een buitenritje maken en op 7 jaar in de m gaan rijden, daar is toch helemaal niets mis mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:55

Agnes75 schreef:
Een paard kan 30 jaar worden, dus wat doe je dan de overige 22 jaar als ie op 8 jarige leeftijd al GP loopt?

Ik weet zelf niet hoe oud mijn paard was toen hij ingereden werd, ben de 3e eigenaar. Maar hij wordt dit jaar 21 en hij krijgt nog steeds regelmatige arbeid. Hij heeft nog een superconditie en we zijn met de lessen nog steeds bezig om hem nog sterker te maken en de lossigheid te verkrijgen en te behouden. Wanneer het mogelijk is dan proberen we hem nog eens naar de piaffe toe te rijden.

Tot zijn 14e/15e heeft hij nog wedstrijden gelopen tot Z1 niveau. Ik wilde eerst ook graag gaan starten, maar inmiddels hoef ik dat niet meer. Ik haal veel meer voldoening uit het trainen van mijn paard. Hem fijn laten lopen, sterker te maken, steeds weer nieuwe dingen leren, een betere band met hem opbouwen, niet almaar dat gestress, geen haat en nijd op wedstrijden.

Ik vind dat er tegenwoordig ook met de verkeerde doelstelling wedstrijd gereden wordt.
Wedstrijd rijden is geen doel op zich, maar een voortvloeisel uit het goed opleiden van een paard. Je test er het africhtingsniveau van ruiter en paard mee.
En dan vind ik dat vooral de nadruk op de ruiter gelegd moet worden. Het moet niet draaien om de status die je krijgt wanneer je zo snel mogelijk naar een zo hoog mogelijk niveau doorschiet.

Neem een voorbeeld aan Richard Hinrichs. Dé koning of beter gezegd de keizer in Duitsland van de Klassieke Rijschool. Hij geeft alleen seminars en demonstraties maar rijdt zelf geen wedstrijden. Daar staat ook een paard op stal van bijna 27 (of is dat al) en krijgt ook elke dag beweging en loopt nog met gemak de piaffe of de passage. Of hij nog de Hogeschool oefeningen als de capriole en de levade doet weet ik niet.

Op dit moment help ik samen met mijn instructeur ook bij het rijklaar maken van een friese hengst die dit jaar 6 wordt. Ik rijd daar 1x in de week op, maar hij pikt alles snel op en kan lichamelijk ook meer aan. De rest van de week wordt hij door zijn eigenaar aan de dubbele longe getraind. Met de dag wordt hij sterker en krijgt een betere conditie.
Het is ook absoluut niet moeilijker om een paard van 5 of 6 rijklaar te maken dan een paard van 3. Zijn hormonen zullen straks wel op gaan spelen, maar dan moet hem alleen verteld worden dat hij gewoon mee moet doen (op een verantwoordelijke manier, niet hardhandig of wat dan ook).

Mocht ik in de toekomst een nieuw paard kopen dan koop ik ook een onbeleerd paard. Ik ben dan van plan om wanneer hij 3,5 à 4 jaar is te beginnen met freestylen, daarna aan de dubbele longe en daarna pas met de ruiter op. Eerst wil ik de basis onbelast voor elkaar hebben en daarna wil ik er pas op. Voordat het paard echt rijklaar is ben je al snel minimaal een jaar verder. Dit is ook de methode waarop mijn instructeur met jonge paarden te werk gaat en die spreekt mij erg aan. Ook omdat ik het resultaat zie bij de hengst waar we mee bezig zijn.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:42

MirandaFuego schreef:
Dat ze zo vroeg beginnen is alleen maar om het geld, echter de meeste mensen hier zijn gewoon hobbyisten, die hoeven er geen geld mee te verdienen en doen het voor hun plezier.
Er zijn mensen die beweren dat je alleen een heel jong paard goed kunt beleren, maar dat is helemaal niet waar!
Als die mensen nu allemaal eens met een 4-jarig paard gaan beginnen ipv een 2-en half jarige, zullen er een hoop paarden gezonder oud worden!
En als je op 4jarige leeftijd een fijn paard gaat inrijden, kun je gemakkelijk een paar jaar later in de M rijden...maar waarom die haast, je kunt ook lekker af en toe een buitenritje maken en op 7 jaar in de m gaan rijden, daar is toch helemaal niets mis mee?

ja dat klopt ook wel hoor, een ouder paard kun je nog net zo veel leren als een jong paard, maar het kost meer moeite.
De reden dat er ook vroeg wordt begonnen trainen is omdat je dan rustig je tijd kunt nemen voor je training, alles rustig opbouwen in het tempo van het paard. Ik verwacht namelijk niet van een paard dat met 6 jaar is ingereden dat het met 12 in de Z loopt, maar dat mag je wel verwachten van een paard wat met 2,5 a 3 jaar is ingereden. Zulke top sport moet je niet beoefenen op oude botten en gewrichten, maar liever op een wat jonger lichaam dat het nog allemaal makkelijk aan kan. Een paard van 22 vind ik moet je niet zo maar blood stellen aan een gp proef, dat is gewoon wat heavy. Maar een paard van 18 kan dat wel. Dan zeg ik kun je beter vroeg beginnen en langzaam trainen naar de top dan laat beginnen en minder jaren over hebben om te trainen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:46

sherwood schreef:
Dan zeg ik kun je beter vroeg beginnen en langzaam trainen naar de top dan laat beginnen en minder jaren over hebben om te trainen.

Mee eens. Hoe eerder je begint met spieren trainen, hoe meer het lichaam uiteindelijk kan hebben en een spier train je niet even in een paar weken.

Daarom vind ik het ook krom dat sommige mensen denken dat het goed is om een paard tot zijn vierde in de opfok te laten, zadelmak te maken en dan verwachten dat hij binnen enkele weken op wedstrijd kan (want hij is oud genoeg). Dan is het veel beter voor het lichaam om met drie rustig aan te beginnen en dan op vierjarige leeftijd hetzelfde niveau te starten. Op de laatste manier heeft het paard veel meer tijd gekregen om spieren op te bouwen en vangen de gewrichten dus ook veel minder klappen op.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:03

Dat laatste zie je inderdaad vaak!
Ze zijn dan toch oud genoeg, en worden dan in notime klaargemaakt.
Terwijl je met een jong paard veel bewuster de training langzaamaan opvoert.
Mijn paard is nu meer dan een half jaar zadelmak en loopt nog niet meer dan 3 keer per week en dan maximaal een half uurtje.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:17

Dit is echt onzin eigenlijk, wie zegt dat een paard dat op zn 3 word ingerederen meteen naar het Z moet? Dat zijn ook een paar mensen. en sommige paarden zijn op zn 3 gewoon volgroeid en kunnen de jaren er na nog een paar cm groeien. en dat ze op zn 8 verpest zijn is toch ook onzin. de paarden van topruiters zijn vaak boven de 10. Voorbeeld... Bonfire... is met zn 18 met pensioen en kerngezond en ik denk dat die toch wel alles heeft meegemaakt die was op zn 8e ook nog niet op.

een paard is klaar als hij klaar is. Iemand die ik ken heeft 2 welsh cobs van 3. de een is volgroeit de ander laten ze nog 2 jaar staan omdat hij niet volgroeit is... dus ligt net zo goed aan het paard. En de 3 jarige inrijd leeftijd is niet voor jan banketstaaf verzonnen. de MEESTE paarden zijn volwassen als ze 3 zijn.. en rijd maar eens een paard van 6 in. dat is veel moeilijker als een paard van 3...

maar nou ben ik denk ik een dierenbeul.. maar een paard is ook niet van suiker.. Ik ben het er ook zeker niet mee eens dat een paard op zn 5 Z loopt maar die mensen komer er ook wel achter dat dat een stomme zet was.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:25

CCCCorine schreef:
sherwood schreef:
Dan zeg ik kun je beter vroeg beginnen en langzaam trainen naar de top dan laat beginnen en minder jaren over hebben om te trainen.

Mee eens. Hoe eerder je begint met spieren trainen, hoe meer het lichaam uiteindelijk kan hebben en een spier train je niet even in een paar weken.

Daarom vind ik het ook krom dat sommige mensen denken dat het goed is om een paard tot zijn vierde in de opfok te laten, zadelmak te maken en dan verwachten dat hij binnen enkele weken op wedstrijd kan (want hij is oud genoeg). Dan is het veel beter voor het lichaam om met drie rustig aan te beginnen en dan op vierjarige leeftijd hetzelfde niveau te starten. Op de laatste manier heeft het paard veel meer tijd gekregen om spieren op te bouwen en vangen de gewrichten dus ook veel minder klappen op.

Zo wodt er ook met de dieren omgesprongen die als 3 jarige worden ingereden. Gelijk op concours. Ik zie meer 3 jarigen in de B dressur dan de 4 en 5 jarigen hoor. Met een beetje pech zitten die al in het M
Kom ik straks aan met mijn 5 jarige die nog geen concours heeft gelopen.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:31

Ik snap ook niet dat een ouder dier moeilijker in te rijden zou zijn de dikste flauwekul die er is en een grote poedersuiker smoes om de dieren maar met 3 jaar onder het zadel te hebben

Weet je wat het is. Ik lees hier hele andere dingen dan dat ik werkelijk zie gebeuren.
Natuurlijk hoef je niet te wachten dat een paard 6 is dat wordt nergens gezegd. Feit blijft wel dat ELK paard WELKE bouw WELK ras WElKE ontwikkeling ook toch echt pas is uitgegroeid op zijn 6e.
Ik vindt dus dat deze dieren niet OVERbelast mogen worden. Het is niet voor niets dat de FEI heeft verboden LDR bij dieren jonger dan 6 jaar!!
(ga even koffieleuten ga zo verder)

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:49

sherwood schreef:
MirandaFuego schreef:

ja dat klopt ook wel hoor, een ouder paard kun je nog net zo veel leren als een jong paard, maar het kost meer moeite.
De reden dat er ook vroeg wordt begonnen trainen is omdat je dan rustig je tijd kunt nemen voor je training, alles rustig opbouwen in het tempo van het paard. Ik verwacht namelijk niet van een paard dat met 6 jaar is ingereden dat het met 12 in de Z loopt, maar dat mag je wel verwachten van een paard wat met 2,5 a 3 jaar is ingereden. Zulke top sport moet je niet beoefenen op oude botten en gewrichten, maar liever op een wat jonger lichaam dat het nog allemaal makkelijk aan kan. Een paard van 22 vind ik moet je niet zo maar blood stellen aan een gp proef, dat is gewoon wat heavy. Maar een paard van 18 kan dat wel. Dan zeg ik kun je beter vroeg beginnen en langzaam trainen naar de top dan laat beginnen en minder jaren over hebben om te trainen.

Wáárom denk je dat een een ouder paard inrijden meer moeite kost?
Topsportpaarden zijn op hun best als ze al wat ouder zijn, als ze jong zijn kunnen ze het werk lichamelijk en geestelijk helemaal niet goed aan.
Jij denk dat het heel erg veel tijd kost om een paard heel hoog op te leiden, dat valt best mee, als het gelijk goed gebeurd, maar eigenlijk hebben we het daar niet over,( die superhoog opgeleide paarden) dat is echt maar een klein gedeelte van de paardrijdende massa.
Vanaf 6 jaar beginnen tot 12 jaar, dan rij je echt wel Z, hoor!
Dan heb je 6 jaar om te trainen vanuit een goede basis, dat is écht makkelijk te doen!
Een heleboel mensen draaien de feiten om, als je een paard op vierjarige leeftijd gaat beleren, betekent niet dat het opeens allemaal snel moet, nee, gewoon hetzelfde als het bij een jonger paard zou moeten.
En het is in de mensenwereld ook allang bewezen dat kinderen die op jonge leeftijd aan topsport doen, later ernstige lichamelijke problemen krijgen!
Dus het klopt helemaal niet dat des te eerder je begint met trainen, je moet het iets oudere paard gewoon ook de tijd geven, maar deze is dan wel in staat om het lichamelijk aan te kunnen, het gaat namelijk niet alleen om de bespiering, maar ook om de beenderen!
En nogmaals, een iets ouder paard beleren ónder het zadel, betekend niet dat hij van het land moet worden getrokken en zo snel mogelijk alles moet kunnen, maar éérst de tijd krijgt om te groeien en manieren en belering áán de hand leert, niet onder het zadel!
Des te beter je met je paard omgaat, des te makkelijker kun je erop stappen en mee aan de gang gaan!