Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:48

KiWiKo schreef:
@ alano .......Euh ik heb pas sinds een maand een eigen paard ik rij over het algemeen alleen maar paarden voor andere mensen omdat ze er OF zelf niet meer op durven OF dat de paarden net zadelmak zijn OF trek de scala aan mogelijkheden maar open

Ik doe al 20 jaar niks anders als problemen oplossen voor andere mensen, zit op de meest idiote dieren en moet daar ongeschonden ook weer van af komen omdat ik zelfstandig ondernemer ben EN niet te verzekeren voor de arbeidsongeschiktheids wet (althans niet betaalbaar) Voor mij is het dus een stukje overleven....... Mijn enigste eigen paard rij ik niet met slof.... maar alle voor mij vreemde dieren wel, en alle paarden waarvan ik weet dat ze buitensporig zouden kunnen flippen ook.........

call me crazy

ow ik dacht dat dat tegen mij bedoelt was als in de maling nemen..ik vond het al zo vreemd?? of was dat ook je bedoeling?

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:49

sommige denken dat hoe jonger hoe onverantwoordelijker..

Ik ben 15 jr. Rij ong. 6 jaar ofzo.
De merrie die nu stil stond reed ik ook regelmatig met slof. Voornamelijk om de spieren wat losser te krijgen. En ik moet zeggen dat ik er goed mee om kan gaan.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:51

KiWiKo schreef:
het ligt altijd aan de ruiter, hoe dan ook

Absoluut mee eens...maar je kent ze toch ook wel die altijd de schuld geven aan de buitenwereld? En heel veel ruiters zouden nooit hun onzekerheid e.d toegeven hoor! Vind 't knap als iemand dat wel doet.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:56

yep ken ze wel......... paard is hoe dan ook altijd de klootzak......

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:59

ik heb tot nu toe alleen maar slechte dingen gezien met een slof...bijv. paard een slof omdoen want anders stijgert hij... helemaal in de stress dat paard en mensen die de slof gewoon konstand heel strak hebben staan zodat het paard nieteens voldoende ruimte heeft om te galoperen en de ruiter maar meppen met een zweep. ik denk dat daardoor mijn mening zo is gevormd....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:05

ik zie die dingen ook alano........... en ook ik wordt daar heel, heel verdrietig van

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:07

ja

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:09

ach ja maar die mensen zul je toch blijven houden...helaas...
Eigenlijk zijn zulke dingen mishandeling toch?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:10

vind ik wel............

Daantjepower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 02:13

beantsje schreef:

En wat nog beroerder is is dat mensen hem gebruiken om een paard in bedwang te houden.
Ik zie ze weleens rijden.
Hup erop, niks losstappen aan de lange teugel, nee, eerst in de krul met de slof en als de eerste energie eruit is, mag de slof eraf. Als ze mazzel hebben, tenminste...
Tja, je kunt een fris paard ook gewoon even longeren.

En als ik dit lees denk ik: die heeft schijnbaar nog nooit een paard van 800 kilo onder zich gehad die er buiten regelmatig probeert van door te schieten. Waardoor je dus al eens op het nippertje aan de autoweg ontsnapt bent... Ik had hem op buitenrit soms nodig, omdat mijn paard dit dus wel deed, en ik niks kon doen om hem te stoppen. En sorry, ik heb sinds mijn zesde een eigen pony/paard, (zeg niet dat ik een wereldruiter ben, maar twintig jaar weet ik echt wel genoeg) dus bij sommige paarden maakt het niet uit of je eerst "losstapt"aan de lange teugel. Ik gebruikte hem alleen als het nodig was op buitenrit, en nooit in de bak. Misschien een idee om minder snel te oordelen.???

Daantjepower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 02:20

Babootje schreef:
Hoor wel eens dat mensen met een slof aan een buitenrit maken.
Daar kun je eenvoudig over oordelen: LEVENSGEVAARLIJK!

Kun je mij dan ook vertellen waarom? want ik was van mening dat het levensgevaarlijk is als je een op hol geslagen paard hebt wat niet terug te nemen is. (ook niet door proffessionele ruiters overigens. )

En ja ik moest toch met hem naar buiten ivm arthrose verkregen door op veel te jonge leeftijd veel te zware dressuur gelopen te hebben.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:36

Ik rij ook graag buiten met een slof

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:43

Het punt is dat in een slofdiscussie er vaak aan excessen gedacht wordt en normaal zinnig gebruik van een slof buiten beschouwing wordt gehouden. Dat is jammer.

Mensen die normaal omgaan met een slof gebruiken hem over het algemeen niet omdat ze anders hun paard niet aan de teugel kunnen krijgen oid.

Op buitenrit met een slof lijkt me ook geen probleem. Ik ken mensen die dat doen als hun paard bijvoorbeeld nogal wil spoken in een grote groep, of als hun paard aan het revalideren is en voor het eerst sinds tijden weer naar buiten mag. Dan wil je erger voorkomen door een slofje erbij te hebben .

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:09

appie dat vind ik ook voor een buiten rit geen probleem kan grote ongelukken voorkomen, maar gewoon in de bak ben ik er tegen,

unamie

Re: Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:16

ik ben van de tegenpartij
en ben faliekant tegen een slof
ik hoor veel mensen zeggen.. als je er goed mee om kan gaan kan het geen kwaad
maar ik moet de eerste nog tegenkomen die dat kán
wáárom zou je een slof gebruiken.. ik kan niet 1 reden op noemen
als het is, omdat je paard niet na wil geven kan ik maar 1 ding zeggen
wáárom wil je paard niet na geven
als ik zie hoeveel mensen er met een zeer slecht passend zadel rijden
zodat het paard zijn hoofd omhoog doet met rijden
of omdat hij last heeft van zijn tanden of een rug/hals wervel
of misschien zit je hem zelf in de weg (veel ruiters zitten scheef)

de paarden die ik ken, die met een slof gereden worden hebben bijna allemaal arm gespierde lendenen
en ruggen, ingevallen schoften, en zadeldwang
verder heb ik in mijn leven al veel paarden gehad
en ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard niet na wil geven
zodra ik problemen merkte met rijden
liet ik het paard extra checken (osteopaath - tandarts -zadelmaker) en altijd kwam er uit dat er iets niet in orde was
ik vind dat mensen wel heel makkelijk naar een slof grijpen

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:20

Niet willen nageven lijkt mij ook geen reden om naar een slof te grijpen .

Dat is niet de enige reden waarom mensen een slof gebruiken.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:49

Apple schreef:

Niet willen nageven lijkt mij ook geen reden om naar een slof te grijpen
.

Dat is niet de enige reden waarom mensen een slof gebruiken.

ik zou de mensen niet te eten willen geven die dat doen
dat zijn er nl heeeeeeeeel veel
DIE KOP MOET NAMELIJK NAAR BENEDEN ..DAT SCHIJNT HEEL BELANGRIJK TE ZIJN.....EN HET MAAKT NIET UIT HOE
niet goedschikt dan maar kwaadschiks
een tijdje terug was ik op een manege in bunschoten
er reden 6 mensen in de bak waarvan 5 met slof het waren bijna allemaal jonge meiden
paarden liepen dwangmatig naar beneden met een weggedrukte rug
ik zag veel verzet staartzwiepen oren niet vriendelijk etc.
1 paard ging staken dus porde ze even flink met de sporen erin
paard wilde steigeren maar kon niet door de slof
als dat mijn dochter was sleurde ik haar van het paard

ik ken ook mensen die een heel fris paard hebben en zonder slof niet buiten kunnen rijden anders vallen ze van hun paard
dat vind ik wel een begrijpelijke reden want veiligheid gaat voor alles en als je je niet in natural horseman wilt verdiepen moet je toch op een andere manier op zien te lossen

welke andere reden zou iemand nog meer kunnen hebben voor een slof?

stel je bent aan het rijden en je wilt je paard zijgangen aanleren maar zelf ben je er ook niet zo goed in
dus wat doe je
je zet in op je verkeerde zitbeen knobbel knikt in je heup hangst scheef
allemaal fouten die je als ruiter maakt (tenzij je heeeeel goed kan rijden)
je paard reageerd door zijn hoofd omhoog te doen en dat frustreerd mensen dus hangen ze er een slof aan
HET PAARD KAN ZO GEEN NATUURLIJK VERZET MEER TONEN
ipv. dat je beter leert rijden leer je zo je fouten verdoezelen
en daar leer jijzelf dus niets van en je paard rij je ermee naar de knoppen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:52

en zo is het maar net.

helaas, zie je dat heel veel........

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:54

Gelukkig kom ik dergelijke ruiters eigenlijk niet tegen .

Misschien is hier toch een rol voor de instructie weggelegd .

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 00:05

ik ben blij dat ik niet op zo'n manege staat
dan had ik elke dag ruzie

off topic.. ik ben nu toch bezig
om maar niet te spreken over de schattige lamsvel bontjes die helemaal in zijn
veel mensen houden er geen rekening mee dat je de boom van je zadel 1 maat vekleind door zo'n bontje
en dan te bedenken dat 9 van de 10 mensen al met een te krappe boom rijden
maar ja het staat zooo cool
volgens mij kom ik van een andere planeet

Daantjepower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:58

unamie schreef:

ik ken ook mensen die een heel fris paard hebben en zonder slof niet buiten kunnen rijden anders vallen ze van hun paard
dat vind ik wel een begrijpelijke reden want veiligheid gaat voor alles en als je je niet in natural horseman wilt verdiepen moet je toch op een andere manier op zien te lossen

ik weet niet zo goed hoe ik dit nu weer op moet vatten... dus als je je paard op sommige momenten niet kan houden moet je je maar verdiepen in naturel horsemanship? wat is er nou mis met een slof op buitenrit die je alleen gebruikt indien nodig? en het is geen kwestie van niet buiten KUNNEN rijden omdat ik er anders af zou vallen. Echt volgens mij vind je jezelf nogal geweldig. Jij hoeft zeker ook nooit eens een tik met de zweep te geven of boos te worden? wat voor paard heb je als ik vragen mag? Een gepensioneerd manegepaard?

Sorrry hoor, maar laat mekaar gewoon eens in z'n waarde. Je kunt niet oordelen over iets zonder dat je de reden weet waarom mensen iets doen. En dat wil niet meteen zeggen dat ik niet kan rijden of wat dan ook. Ik vind zoals mensen hier anderen afzeiken omdat ze met slof rijden echt te zielig voor woorden. Gelukkig zijn jullie perfect...
Laatst bijgewerkt door Apple op 07-02-06 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote gefixt

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:21

Daantjepower schreef:
unamie schreef:

ik weet niet zo goed hoe ik dit nu weer op moet vatten... dus als je je paard op sommige momenten niet kan houden moet je je maar verdiepen in naturel horsemanship?

wat is er nou mis met een slof op buitenrit die je alleen gebruikt indien nodig? en het is geen kwestie van niet buiten KUNNEN rijden omdat ik er anders af zou vallen. Echt volgens mij vind je jezelf nogal geweldig. Jij hoeft zeker ook nooit eens een tik met de zweep te geven of boos te worden? wat voor paard heb je als ik vragen mag? Een gepensioneerd manegepaard?

Sorrry hoor, maar laat mekaar gewoon eens in z'n waarde. Je kunt niet oordelen over iets zonder dat je de reden weet waarom mensen iets doen. En dat wil niet meteen zeggen dat ik niet kan rijden of wat dan ook. Ik vind zoals mensen hier anderen afzeiken omdat ze met slof rijden echt te zielig voor woorden. Gelukkig zijn jullie perfect...

mensen die gevorderd zijn in natural horsemanhip
rjden hun paard overal naartoe met een halster !
ze steken zo veel energie in hun paard
om een goede band op te bouwen, dat ze hun paard in alle situaties onder controle hebben
dat dus ook tijdens buitenritten, en daar heb ik grote bewondering voor
maar ik kan me voorstellen dat iemand zich helemaal niet wil verdiepen in dat soort dingen
ieder mens is anders
maar ik bedoel er zeker niet mee dat je niet zou kunnen rijden als je er buiten een slof omdoet
maar ik vind dat mensen wel heel snel voor eenslof kiezen
en ik vind mezelf bij lange na niet geweldig
zo steek ik totaal niet in elkaar
maar slaan met de zweep doe ik niet (meer)
die tijd heb ik gehad

hahaha en als je wilt weten wat voor paard ik heb
kijk dan maar eens in mijn profiel
een gepensioneerd manegepaard is het zeker weten niet

over oordelen gesproken
jou antwoord zit vol met veroordelingen
ik zou mezelf perfect vinden
ik heb een gepensoneerd manegepaard
dat zijn er al 2 en ze zijn beide uit de lucht gegrepen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:46

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wat is nou dressuurtechnisch gezien een reden om een slof te gerbuiken?

Waarvoor dient dat ding nou? Echt in de dressuur. Ik kan me er nl niets bij voorstellen. Wat Kiwiko zegt op vreemde paarden meer controle, vind ik logisch, maar ik wil echt weten waarvoor dat ding dient als je verder wel je paard onder controle hebt

Snappen jullue het nog een beetje?

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:43

unamie schreef:
stel je bent aan het rijden en je wilt je paard zijgangen aanleren maar zelf ben je er ook niet zo goed in
dus wat doe je
je zet in op je verkeerde zitbeen knobbel knikt in je heup hangt scheef
allemaal fouten die je als ruiter maakt (tenzij je heeeeel goed kan rijden)
je paard reageerd door zijn hoofd omhoog te doen en dat frustreerd mensen dus hangen ze er een slof aan
HET PAARD KAN ZO GEEN NATUURLIJK VERZET MEER TONEN
ipv. dat je beter leert rijden leer je zo je fouten verdoezelen
en daar leer jijzelf dus niets van en je paard rij je ermee naar de knoppen

ik heb mezelf maar even gequote splinter
dit lijkt mij een reden waarom mensen met een slof rijden om dressuurtechnische reden

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:43

Maar dat schiet toch niet op? (jij bent ook duidelijk geen voorstander )
Daarom snap ik de werking van een slof niet, je negeert er dus symptonen door wat later tot de ergste dingen kan leiden....

Dat bedoel ik dus! Waarom wordt dat ding dan nog gebruikt voor dressuurtechnische redenen,

Jammer dat ruiters niet eerst dingen in hun eigen rijden proberen te veranderen voor naar hulpteugels te grijpen....

Is er in dit topic uberhaupt wel een voorstander van de slof icm dressuurtraining?