hoe iets ronder krijgen in hals? (foto)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:48

Misschien je binnehand meer opzij en je rechterand dicht bij de hals en meer je handen naar je buik en spelen blijven suc6!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:50

Tanja__Daisy schreef:
Misschien je binnehand meer opzij en je rechterand dicht bij de hals en meer je handen naar je buik en spelen blijven suc6!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:54

@t Klomp: Ja klopt, hij is ook scheef.
Ik dacht het zelf namelijk op te lossen door overgangen, figuren, buigingen, binnenhoefslag, e.d.
Maar ik zal eens kijken op de site. Bedankt.

@t Monsera: Heb het idee dat het paard uit het topic om de haverklap wel weer steun zoekt. Maar we kunnen het ook slecht bepalen vanaf een foto en een filmpje natuurlijk.

@t Tanja_Daisy: ehm, is dit voor mij bedoeld en is dit een uitleg van een vlechtcursus of iets dergelijks? Ik begrijp totaal niet wat je bedoelt.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:33

klomp schreef:
Tanja__Daisy schreef:

Dat lijkt mij ook niet

superwoman

Re: hoe iets ronder krijgen in hals? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:41

monsera schreef:
Paard uit topic lijkt mij niet te hangen maar blijft heel graag in zijn eigen houdingkje lopen en de topic starter moet er voor zorgen dat hij uit deze houding komt door hem lekker lang en laag te gaan rijden.Zodat hij eerlijk gaat nageven.

idd - dat dacht ik dus ook....
Het aan de teugel lopen of nagevelijk is een groot verschil
Hij doet alsof.....

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:33

superwoman schreef:

Hij doet alsof.....

Maar een paard kan toch niet doen 'alsof'? Hij denkt vast niet van: Yo, als ik zo loop dénkt mijn ruiter dat ik loop zoals zij dat wil, maar dat doe ik lekker niet' maar dat snap je ook vast wel!

Als hij geen steun zou houden op de ruiterhand dan zou hij toch veel makkelijker een andere houding aannemen? Ik ben er redelijk van overtuigd dat een paard dat geen ontspanning in de hals heeft bijna altijd steunt op de ruiterhand, daarom willen we ook dat hij lang en laag wordt gereden, hierdoor ontspant ie uiteindelijk als w ehet goed doen, gaat hij uit zichzelf vanuit achter verzamelen als we hem dat vragen.

Ow bah, ik moet echt even een digitale camera aanschaffen, dan kan ik laten zien wat ik bedoel hihi

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 18:42

Even voor de duidelijkheid: Astra hangt niet op deze momenten, alleen buigt ze niet genoeg af, omdat ik niet duidelijk geneog ben in mijn hulpen en ze erboven kruipt. Waardoor de aanleuning vanzelf wat minder soepel wordt. Maar het is echt niet dat ze hangt. Als ik ze lang en laag laat lopen, heb ik bijna niets in mijn handen.
Dat ietsje doorvragen is nu duidelijk voor me, eerst zorgen voor een elektrisch achterbeen en een ontspannen houding en dan ietsje doorvragen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 18:45

Het aan de teugel lopen is weldegelijk een groot verschil met nageefelijk zijn. Het zijn aparte begrippen die Astra alletwee kan laten zien als ze wil Het is niet omdat een paard met een afgebogen hoofd loopt, hij nageefelijk is, dat voel je genoeg zelf als ruiter. Je moet proberen te rijden naar het moment dat je het paard laag en opgericht kan laten lopen waarbij hij zijn kaak ontspant en zich niet vastzet erop. Dan is hij werkelijk 'aan de teugel'

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:05

Irisamaire schreef:
superwoman schreef:

Hij doet alsof.....

Maar een paard kan toch niet doen 'alsof'? Hij denkt vast niet van: Yo, als ik zo loop dénkt mijn ruiter dat ik loop zoals zij dat wil, maar dat doe ik lekker niet' maar dat snap je ook vast wel!

Dit paard {en nog heel erg veel anderen} heeft een houding gevonden waar hij zelf lekker in loopt het lijkt alsof hij mooi nageeft en de ruiter laat hem daar lopen hij heeft dus gewoon zijn zin hoeft niet zo hard te werken als eigenllijk zou moeten.Hij doet niet 'alsof' hij heeft het reuze naar zijn zin zo.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:13

Mijn paard doet precies hetzelfde. Deze foto laat het duidelijk zien, foto is wel van een tijdje geleden.

Afbeelding

Die van mij heeft het nooit geleerd. Die mocht altijd aan een lang teugeltje lopen. Ik ben vooral veel overgangen aan het rijden en zodra ze iets ronder is gelijk ontspannen. Ik merk duidelijk het verschil wanneer ze wel goed loopt, dan loopt ze op eigen benen en hangt niet op mijn handen.
Verder longeer ik veel met touwtjes.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:24

En ik ben nog steeds van mening dat hij dan steunt op de hand van de ruiter op de verkeerde manier. Hij hoeft dan niet te hangen, (wat die van mij telkens weer probeert)want astragirl geeft zelf al aan dat hij dus niet hangt (wat ik wel dacht te zien, maar dat klopt dus niet) maar hij ontrekt wel steun op de verkeerde manier van de hand van de ruiter. En natuurlijk is het voor hem prettig, hij heeft daar namelijk steun. Dus dan zal hij er ook alles aan doen om daar te blijven, en als de ruiter er niets tegen inbrengt dan klopt wat monsera zegt: dan krijgt hij zijn zin.

Astragirl schreef:
Je moet proberen te rijden naar het moment dat je het paard laag en opgericht kan laten lopen waarbij hij zijn kaak ontspant en zich niet vastzet erop. Dan is hij werkelijk 'aan de teugel'

ik heb het idee dat jouw paard niet ontspannen in zijn kaak is dus, maar jijzelf wel? Aangezien je aangeeft dat Astra op beide manieren kan lopen...
Want als hij wel ontspannen zou zijn dan zou je hem toch ook veel makkelijker zo rijden zoals jij dat graag wilt?

Of zie ik iets verkeerd?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:26

Wat me bij de laatste foto opvalt is dat de ruiter erg naar voren zit en de haken erg optrekt dit kunnen al oorzaken zijn dat een paard niet fijn nageeft.Hij word {onbewust}gestoord door de ruiter.Het lijkt ook wel dat je je handen wat vast zet omdat er best wel een grote knik in je arm zit probeer je handen iets meer naar voren te zetten wat losser te houden zeg maar.Wat doet jouw paard als je je handen naar voren doet?

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:35

monsera schreef:
Wat me bij de laatste foto opvalt is dat de ruiter erg naar voren zit en de haken erg optrekt dit kunnen al oorzaken zijn dat een paard niet fijn nageeft.Hij word {onbewust}gestoord door de ruiter.Het lijkt ook wel dat je je handen wat vast zet omdat er best wel een grote knik in je arm zit probeer je handen iets meer naar voren te zetten wat losser te houden zeg maar.Wat doet jouw paard als je je handen naar voren doet?

Klopt mijn houding is ook niet goed. Maar het maakte weinig uit wie erop reed, iedereen had veel moeite die 'knik' in haar hals te krijgen. Ze heeft haar speekselklieren ook nog heel er opgezet, dus is heel erg gespannen in de kaak.

Inmiddels heb ik een ander zadel=andere houding en zijn we druk aan het trainen. Die foto die ik plaatste was van eind september ong.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:39

Irisamaire, ik voel het gewoon , op sommige momenten kan ik ze zo diep vragen als ik wil, maar op een bepaald punt heeft ze er genoeg van en duwt haar neus naar boven. Dan moet ik duidelijker zijn met mijn hulpen, dat is waar. Ik ben dan te passief. vandaar dat ik zei; dat ze alletwee kon tonen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:46

Nog een vraagje; is het goed om zo'n paard die kan doen "alsof" dan te longeren met bijzetteugels? Want dat doet mijn vriend toch redelijk veel.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:52

Astragirl schreef:
Nog een vraagje; is het goed om zo'n paard die kan doen "alsof" dan te longeren met bijzetteugels? Want dat doet mijn vriend toch redelijk veel.

Ik vind bijzetteugels niet echt wat om te longeren. Ik heb dan juist het idee dat ze kunnen gaan hangen.

Je kunt een touwtje tussen de benen doen en dan door het bit en aan de longeerlijn vastmaken. Net zoals een slof zeg maar. Zo gaat ze lekker laag en over de rug lopen. Als dat goed gaat kun je de touwtjes aan de zijkant vastmaken ipv tussen de benen. Zo ben ik ook begonnen en zie echt verbetering.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:59

Bedankt!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:13

toch zou ik dit graag willen weten

unamie schreef:
je kunt je ook eens afvragen wáárom je paard hangt
is je paard te weinig voorwaarts
of loopt ie juist over z'n tempo zodat ie moeilijk in balans kan blijven

is zijn gebit onlangs nog behandelt (jaarlijks noodzakelijk)

veel mensen laten pas een tandarts komen als het paard moeite krijgt met eten.....
maar haken in de mond in combinatie met een bit...dan maak je het paard (en jezelf) wel erg moeilijk

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:21

2 maanden geleden zijn er haken van gevijld. En terwijl heeft ze ook een homeopatisch kuur gehad en een acupunctuur behandeling voor haar stijfheid.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:09

Irisamaire schreef:
superwoman schreef:

Hij doet alsof.....

Als hij geen steun zou houden op de ruiterhand dan zou hij toch veel makkelijker een andere houding aannemen? Ik ben er redelijk van overtuigd dat een paard dat geen ontspanning in de hals heeft bijna altijd steunt op de ruiterhand, daarom willen we ook dat hij lang en laag wordt gereden, hierdoor ontspant ie uiteindelijk als w ehet goed doen, gaat hij uit zichzelf vanuit achter verzamelen als we hem dat vragen.

Ow bah, ik moet echt even een digitale camera aanschaffen, dan kan ik laten zien wat ik bedoel hihi

tuurlijk kan een paard doen alsof....
Hij loopt in de positie die hij prettig vindt - de ruiter denkt dat hij nagevelijk loopt omdat hij niet gaat hangen.... In deze postitie traint hij geen spieren en is dus niet vermoeiend.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:08

De bouw van je paard maakt het hardstikke moeilijk om een "krul" in de hals te krijgen. Je paardje is namelijk erg arm bespierd in het front, horizontaal en op de voorhand gebouwd.

Theoretisch gezien moet je paard eerst meer front opbouwen en van daar uit kan de krul ontstaan. Maar dit zal niet makkelijk zijn en zal erg veel tijd vergen.

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 01:15

Astragirl schreef:

Geen bijzet, kunnen ze heerlijk op hangen. Liever touwtjes en nog liever een pessoa mits jij haar daarin goed kan begeleiden.
Wat ook een voorwaarde is bij de touwtjes, overigens.
Longeren is bij veel mensen: paard opbinden en rondjes jagen.
(zeg niet dat jij dat doet hoor!!)

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 10:57

Nee, dat doe ik niet
Ik longeer ze trouwens niet.
Zal eens de tip over de pessoa daar aanhalen dan.

Tyrza, dit paardje is idd heel moeilijk gebouwd. Vooral ook omdat ze door haar vorige eigenaar verkeerd is getraind. Ze loopt van nature op de voorhand en dus is dat al een extra probleempje naast haar arme bespiering. Ze heeft zo'n lange dunne hals, en dat is echt moeilijk om daar een goede houding voor te vinden waarin ze zich kan ontspannen en toch getraind wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:49

Ik heb een leuke tip voor. Ik heb een paard dat net zo gebouwd is zoals Tyrza verteld. Dan is het idd heel moeilijk voor hem wat jij nu wilt vragen van hem.

Mijn paard heeft moeite met over de rug lopen en toch nageven en opgericht te lopen zoals jij wilt en dat heeft allemaal te maken met te weinig bespiering. Ga eens tijdens je training in verlichte zit zitten en doe je handen naar voren zodat je paard gaat halsstrekken, ga mee met de teugels, geef helemaal mee en laat hem zijn neus naar binnen houden, dus niet de neus eruit drukken, dan gaat hij over de rug en gewoon doordraven of door galopperen, maar geef hem de ruimte om zijn rug te gebruiken, je zit er nl niet op en dan wordt het makkelijker voor hem. Doe dit een paar rondjes, is ook een beloning voor je paard, maar hij blijft contact houden, hij moet aktief blijven lopen, dan weer rustig gaan zitten en kontakt houden, hij blijft even over de rug lopen en dat is het gevoel wat je moet hebben, dan zal hij geleidelijk aan strakker in zijn rug en hals en kaken worden, omdat je nl iets vraagt van hem wat voor hem heel moeilijk is.

Als je vriend veel longeert, laat hem gaan longeren met pessoa lang laag en dan opbouwen tot lang laag en rond, dus die neus naar binnen zoals je doet als je op hem zet en ik net heb uitgelegd. Hij wordt hier dus sterker in zijn bovenlijn van zonder dat je hem belast en gelemmert met je zit. Zijn achterwerk wordt sterker, dus veel galop training doen, zijn bovenlijn wordt sterker en juist ook dat stukje dat net voor de schoft zit. Bouw het rustig op want een paard dat snel stijf wordt, weinig natuurlijke bovenlijnbespiering heeft, zich snel compenseert onder het rijden omdat zijn bouw en bespiering hem tegen werken moet je niet te snel met pessoa gaan bewerken, maar geloof me maar na 2 maanden 2 x per week lekker zo ontspannen laten lopen op de pessoa is een mega spieropbouw en dan zul je merken dat hij dat wat jij vraagt met regelmatig hals laten strekken onder je training heel erg makkelijk voor hem gaat worden. Ik spreek uit ervaring. Nu door deze winter en alleen een buiten bak is mijn paard weer teruggevallen in bespiering en moet ik hem eerst helpen via deze makkelijker manier om hem weer dat lijf te laten krijgen waardoor hij kan wat ik wil .

Ik heb een springgefokt paard dat juist een horizontaal gebouwde hals heeft dus ook eerst naar beneden gereden moet worden eer je hem op kan pakken.

Op je filmpje lijkt het of je je binnenhand hoger hebt en net even iets over de hals, maar dat lijkt misschien maar zo. Maar ik herken dat knikken, je paard heeft moeite met die houding omdat hij niet de spieren heeft om de kracht er uit te halen.

Maar komt goed, jouw paard heeft meer training nodig dan een sportpaard.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 11:56

russel, erg bedankt voor de tips, ben blij dat er nog zo'n paarden zijn die geen vanzelfsprekende bouw hebben en toch erdoor komen zoals je zegt. Ik ga dat laag rijden zeker proberen, nu zondag, proberen te vragen aan mijn vriend of hij fotos wil maken.
Het gaat er idd allemaal o die bovenlijn sterker te maken.
Neus naar binnen houde, bedoel je dan diep houden of binnenstelling?