Discusie over te vroeg in rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:49

Je link werkt niet, en volgens mij is dit nog steeds hetzelfde artikel. Ik heb het gelezen, maar ik kan me niet herinneren over en nog bronvermeldingen werden gegeven?

En ik ben het met je eens dat er andere dingen zijn dan rijden. Maar ik sta op een stal waar ik de bakken moet delen met heel veel andere mensen. Er is geen losgooidienst, dus ik moet het van mezelf hebben of een lieve stalgenoot om hem los te gooien. En met van die irritante regels als: rijden gaat voor longeren, longeren gaat voor losgooien; tja, er zijn weleens dagen dat je er gewoon niet door komt om los te gooien. Plus het feit dat er niet altijd een ander paard is om samen mee te staan, en alleen vind hij er geen barst aan.
Dus ga ik veel met hem stappen. Geloof me, wandelingen van ruim 2 uur zijn me niet vreemd, maar 's winters kom ik vanuit mijn werk naar stal en dan is het al donker, ik heb niet altijd zin om in het donker met reflectors in het park te wandelen, dus dan blijft het erf over, we hebben een groot erf maar ook dat wordt saai.

Hopelijk kun je een beetje begrijpen waarom rijden voor ons beiden een welkome afwisseling is? En inderdaad: ik maak dan vooral buitenritten of ik rij in een grote bak of op een nog groter springveld (zonder te springen hè )

En ik weet het: verhuizen! Ik hou mijn oren en ogen open.

Sweety__ik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:10

hum.. een paard is op zijn achtste volgroeid, en dan inrijden :s dat is meestal net te laat, en als je je paard op 3 jarige leeftijd rustig inrijd, dus niet meteen zwaar aan de teugel, maar wek beetje ontspannen en naar beneden kan dat volgens mij geen kwaad?!

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:44

Ik ben het niet helemaal eens met de mensen die zeggen dat een (voor het oog) volgroeid paard gewoon aan het werk kan...
Mijn paard was als 3 jarige al een 'echt' paard. Bespiert en volgroeid (leek het). Als 3 jarige heb ik haar uitgebreid laten keuren en dat was allemaal in orde.
Maar de eerste anderhalf jaar heb ik alleen maar problemen gehad, zorda ik erop zat was ze kreupel, ze kon het echt nog niet aan (ondanks dat ze er al zo volwassen/volgroeid uitzag). Toen ik me na anderhalf jaar geen raad meer wist heb ik besloten haar te laten dekken, zodat ze dus een jaar had om nog even bij te komen!
Pas sinds het laatste half jaar (ze is nu 5,5 jaar oud en 8 maanden drachtig) is ze dusdanig sterk geworden dat ik fanatiek zou kunnen gaan trainen. Ik ben nog elke dag ontzettend blij dat ik haar die tijd gegeven had, anders wist ik niet waar ik nu gestaan had!

En kijk eens om je heen.......hoeveel paarden met rug/spier/been klachten lopen er wel niet rond? Die klachten komen (9 van de 10 keer) toch voort uit het feit dat wij sowieso op die rug willen gaan zitten (die daar van oorsprong niet eens voor gemaakt is), dus waarom zouden wij die beesten niet nog een jaartje extra de tijd geven? Ik denk dat het veel paarden goed zou doen!!

En bedenk ook eens........een paard word tegenwoordig gemiddeld maar 7 jaar (waar zal dat door komen?) !!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:46

jarrah schreef:
En bedenk ook eens........een paard word tegenwoordig gemiddeld maar 7 jaar (waar zal dat door komen?) !!!

Toen ik in groep 6/7/8 zat, zo'n 6/7 jaar geleden dus, lazen we eens een boekje uit >1990, ik dacht 1994 of 96 ofzo. In ieder geval, daar stond toen in dat de gem. leeftijd van een paard 30 was.

7 Lijkt me echt wel heeel erg jong? Hoop toch niet dat dat zo is.

jazz-fan

Re: Discusie over te vroeg in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:56

Citaat:
Toen ik in groep 6/7/8 zat, zo'n 6/7 jaar geleden dus, lazen we eens een boekje uit >1990, ik dacht 1994 of 96 ofzo. In ieder geval, daar stond toen in dat de gem. leeftijd van een paard 30 was.

7 Lijkt me echt wel heeel erg jong? Hoop toch niet dat dat zo is

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:15

nou ik ken al menig paar van 20 tot 30jr en zijn allemaal fanatiek gereden en met 3jr in gereden

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:43

Javayo schreef:
Je link werkt niet, en volgens mij is dit nog steeds hetzelfde artikel. Ik heb het gelezen, maar ik kan me niet herinneren over en nog bronvermeldingen werden gegeven?

En ik ben het met je eens dat er andere dingen zijn dan rijden. Maar ik sta op een stal waar ik de bakken moet delen met heel veel andere mensen. Er is geen losgooidienst, dus ik moet het van mezelf hebben of een lieve stalgenoot om hem los te gooien. En met van die irritante regels als: rijden gaat voor longeren, longeren gaat voor losgooien; tja, er zijn weleens dagen dat je er gewoon niet door komt om los te gooien. Plus het feit dat er niet altijd een ander paard is om samen mee te staan, en alleen vind hij er geen barst aan.
Dus ga ik veel met hem stappen. Geloof me, wandelingen van ruim 2 uur zijn me niet vreemd, maar 's winters kom ik vanuit mijn werk naar stal en dan is het al donker, ik heb niet altijd zin om in het donker met reflectors in het park te wandelen, dus dan blijft het erf over, we hebben een groot erf maar ook dat wordt saai.

Hopelijk kun je een beetje begrijpen waarom rijden voor ons beiden een welkome afwisseling is? En inderdaad: ik maak dan vooral buitenritten of ik rij in een grote bak of op een nog groter springveld (zonder te springen hè )

En ik weet het: verhuizen! Ik hou mijn oren en ogen open.

Haha, heb ik óók gedaan!
Ik woonde in Zaandam, was geen goede stal in de buurt te vinden, één en al ellende gehad!
Maar het paard wat ik toen had is er helaas niet meer ik mis hem nog elke dag....
Maar nu zit ik dus in Groningen en heb mijn paardjes achter het huis, yeah! Dat is echt een droom die waarheid is geworden!
Maar ik snap ook wel dat het niet voor iedereen even makkelijk is om alles volgens 'het boekje te doen', maar het is toch ook wel een groot verschil als je rustig aan probeert je paard zoveel mogelijk te ontlasten en voorzichtig bent ipv zo snel mogelijk 'hoog' te rijden!( wat ik dus eigenlijk ook een fout vind in het wedstrijdreglement)
Dus ik vergeef het je haha!
Trouwens raar van de link, want toen ik hem plaatste deed hij het nog prima!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:44

belinda73 schreef:
nou ik ken al menig paar van 20 tot 30jr en zijn allemaal fanatiek gereden en met 3jr in gereden

Hoeveel paarden ken je precies van die leeftijd, en hoe fanatiek was dat 30 jaar geleden?

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:01

ken er stuk of 5 en die van 20 zijn er 2 word nog elke dag op gereden en volop les 1 vwas in de 20 en werd ook nog volop mee gereden en is helaas door koliek overleden af gelopen jaar maar ik vind wel dat je niet fanatiek moet rijden met een 3 jarige ook niet elke dag er op

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:49

Ja, weet je Belinda, zelf heb ik het idee dat er zo'n 20/30 jaar geleden helemaal niet zo fanatiek gereden werd.
Dus daarom denk ik ook dat dit soort paardjes het nog best lang uit kunnen houden!
Nu is het vooral 'gewoon' dat je je paard zó snel mogelijk in minimaal de 'M' hebt zitten zodat ze meer waard zijn, de paardenliefhebberij heeft en enorme wending en groei meegemaakt, veel meer mensen hebben een paarden er wordt veel meer op wedstrijd gegaan.
Daarom denk ik ook dat er nu veel meer wordt gevraagd van paarden als ze nog te jong zijn, die komen dan meestal nóg later ( rond een jaar of 7) in de problemen.
Dat is zo zonde, dat het allemaal zo gehaast moet!
Het is trouwens voor een ouder paard heel goed om hem in beweging te houden, rust roest!

Bubblicious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:35

uhm , hem met 2 jaar zadelmak maken enz en alles wat daarbij hoort en met 2 en een half inrijden en dan gewoon tot zijn 3e of 4 op de wei laten en mee longeren en daarna pas ''echt'' beginnen met rijden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:37

Bubblicious schreef:
uhm , hem met 2 jaar zadelmak maken enz en alles wat daarbij hoort en met 2 en een half inrijden en dan gewoon tot zijn 3e of 4 op de wei laten en mee longeren en daarna pas ''echt'' beginnen met rijden

Waarom?

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:40

vraag ik me ook af wild wings

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:41

ga met een 3jarige ook heel rustig aan de slag ben niet zo n fanatieke wedstrijd ruiter rustig aan alles op ze tijd niet iedereen die ze op 3jr beleerd gaat er vol op mee aan de gang. maar hier kan je over door gaan kom je toch niet uit ieder ze mening en ideeen er over toch

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:19

Mijn hengst wordt 7 maart 4 jaar. Onlangs is hij aangereden en rijd ik hem 1 x per week. ik heb dan les een half uurtje. verder longeer ik hem nog 2 -3 x per week een 10-15 minuten. Hij voelt zich er prettig bij en zodra hij het zadel ziet dan begint hij al te hinniken en staat al bij zn staldeur te wachten

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:25

hmmm.. mn berichtje verschijnt niet Ze zijn met charan begonnen toen hij 3.5 was. Ze pakten hem een 2-3 keer per week en dan een 15 minutjes..alles zeer rustig aan en ze zijn een 3 maanden met hem bezig geweest. Nu rijd ik hem 1x per week tijdens mn les en longeer ik hem 2-3 keer per week.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:55

Ik lees wel heel veel berichtjes van mensen die heel laat (4 of 5 jaar ) hun paard zouden willen beleren. Volgens mij komt dit vrij weinig in de praktijk voor hoor. Bijna alle 3-jarige paarden die te koop staan zijn al in meer- of mindere mate beleerd. En de meeste mensen die zo'n jong paard kopen gaan er ook gewoon op rijden.

Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat het te doen is om alle paarden pas in te rijden als ze (bijna) helemaal volgroeid zijn op hun 6e of 7e jaar. Het paard is dat op volle kracht en ik denk dat alleen hele goede ruiters zo'n paard in kunnen rijden.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:08

@ belinda: het is tegenwoordig een hype om je paard op zn 5de in het Z te hebben, dat is een hele andere andere wereld dan 20/30 jaar geleden!

Ik heb laatst een zesjarige merrie ingereden.....en ik moet zeggen dat ik nog nooit zó makkelijk een paard heb ingereden! Na 3 keer in de longeerbak erop gezeten te hebben ben ik los de bak in gegaan en ze heeft nooit, maar dan ook nooit 1 stap verkeerd gezet! Tuurlijk verschilt dat per paard.

Maar wat ik persoonlijk niet zo een fijne uitspraak vind is: dat als ze nog jong zijn, ze dan nog minder kracht hebben om je eraf te gooien (hiermee zeg je dan dus eigenlijk dat dat beestje het eigenlijk nog niet aan kan, we gaan er maar gewoon opzitten en met ons gewicht erop zijn ze nog niet sterk genoeg om ons eraf te bokken, je leert ze op deze manier om continue door hun eigen pijngrens heen te lopen)

Nee, ik persoonlijk wacht liever een jaartje langer!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:22

jarrah schreef:
@ belinda: het is tegenwoordig een hype om je paard op zn 5de in het Z te hebben, dat is een hele andere andere wereld dan 20/30 jaar geleden!

Ik heb laatst een zesjarige merrie ingereden.....en ik moet zeggen dat ik nog nooit zó makkelijk een paard heb ingereden! Na 3 keer in de longeerbak erop gezeten te hebben ben ik los de bak in gegaan en ze heeft nooit, maar dan ook nooit 1 stap verkeerd gezet! Tuurlijk verschilt dat per paard.

Maar wat ik persoonlijk niet zo een fijne uitspraak vind is: dat als ze nog jong zijn, ze dan nog minder kracht hebben om je eraf te gooien (hiermee zeg je dan dus eigenlijk dat dat beestje het eigenlijk nog niet aan kan, we gaan er maar gewoon opzitten en met ons gewicht erop zijn ze nog niet sterk genoeg om ons eraf te bokken, je leert ze op deze manier om continue door hun eigen pijngrens heen te lopen)

Nee, ik persoonlijk wacht liever een jaartje langer!

Nou, dat vind ik dus ook!
Idd, die uitspraak, zo zie je maar op wat voor manier erover gedacht wordt bij een bepaalde groep mensen.......ik vind het erg........
heb zelf ook véél betere ervaringen met paarden die wat ouder zijn, niet zo snel van slag, als je op een vriendelijke manier te werk gaat heeft bokken en krachtmetingen tussen mens en dier absoluut niks te maken met paardrijden!

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:31

ik heb dus slechte ervaringen met oudere paarden maar ja wie ben ik

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:40

Geloof me een 3 jarige heeft net zoveel kracht om je der af te sodemieteren dan een 5 jarige hoor! Een paar jaar geleden heb ik nog een 3 jarige ingereden, en die kon bokken en steigeren daar werd je eng van!

Dat een paard rustiger is nadat deze ouder wordt, nee ben ik niet met je eens. Het ligt heeeel veel aan de opvoeding, wat heb je er mee gedaan, hoeveel vertrouwen heeft dat paard in de ruiter..
Mijn 3 jarige, vertrouwd mij volkomen! Ik kan er echt alles mee.
Ga je naar die andere 3 jarige kijken, daar kunnen de eigenaars niets mee, waarom niet, omdat deze 3 jaar lang op de wei hebben gestaan en er nooit iets mee gedaan is.
Die van mij liep met 1 jaar lekker in het land, maar werd er ook geregel uit gehaald om mee te gaan wandelen, poetsen en ja ook wassen in de zomer.
Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken, wanneer die van 3.5 is en ik stap daar eens een keer op, dat hij geen pas verkeerd zal zetten.. ALs ik nu kijk naar de 3,5 jarige die bij ons nu zadelmak gemaakt worden, ben ik blij dat de mijne lekker mensmak is!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:33

wjerdo schreef:
Geloof me een 3 jarige heeft net zoveel kracht om je der af te sodemieteren dan een 5 jarige hoor! Een paar jaar geleden heb ik nog een 3 jarige ingereden, en die kon bokken en steigeren daar werd je eng van!

Dat een paard rustiger is nadat deze ouder wordt, nee ben ik niet met je eens. Het ligt heeeel veel aan de opvoeding, wat heb je er mee gedaan, hoeveel vertrouwen heeft dat paard in de ruiter..
Mijn 3 jarige, vertrouwd mij volkomen! Ik kan er echt alles mee.
Ga je naar die andere 3 jarige kijken, daar kunnen de eigenaars niets mee, waarom niet, omdat deze 3 jaar lang op de wei hebben gestaan en er nooit iets mee gedaan is.
Die van mij liep met 1 jaar lekker in het land, maar werd er ook geregel uit gehaald om mee te gaan wandelen, poetsen en ja ook wassen in de zomer.
Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken, wanneer die van 3.5 is en ik stap daar eens een keer op, dat hij geen pas verkeerd zal zetten.. ALs ik nu kijk naar de 3,5 jarige die bij ons nu zadelmak gemaakt worden, ben ik blij dat de mijne lekker mensmak is!

Nee, daar heb je helemaal gelijk in!
Maar wat ik ermee bedoelde is dat oudere paarden vaak meer met mensen in aanraking zijn geweest, vaak zijn het merries die bijv. voor de fok gebruikt zijn, of paarden die eerst voor de waqgen hebben gelopen, dus ze zijn wél opgevoed maar niet ingereden!
Want als er niets met een paard is gedaan wordt het natuurlijk alleen maar moeilijker, dat ligt niet aan de leeftijd!
Maarrrr een paard wat ouder is heeft natuurlijk meer tijd op aarde gehad, meer meemaken is meer ervaring, haha, maar natuurlijk wél in de zelfde situatie!

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:40

ja oke, daar heb je helemaal gelijk in Hoop gewoon dat iedereen netjes wacht en niet te veel vraagt van zijn jonge paard.. Ben blij dat die van mij met 5 geen z hoeft te zijn..

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:48

ik heb mijn pony ingereden toen hij 3 was en mijn paard is ingereden toen ze 5 was...
3 vind ik echt het minimum! Je paard heeft in de jaren daarna nog genoeg tijd om voor je te werken dus laat hem alstublieft lekker minstens 3 jaar genieten en groeien.

Wanneer je een paard op 2 jaar inrijd, daar heeft dat beestje niks aan en jij zelf na een paar jaar ook niet..dan is je hele paardje verkloot omdat iemand er zo nodig als zo snel op wilde gaan zitten..

Begin bij de 3 jaar lekker rustig met longeren enzo..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:00

EvaS ik denk dat dat wel mee valt, een paard wat op zijn vijfde moeilijker in te rijden is kan dat op zijn derde ook zijn.
Ik ben niet zo'n fantastische goede ruiter, maar heb er 1 van ruim 4 en 1 van ruim 4 en een half ingereden, die van ruim 4 was super makkelijk en reed na 3 weken lekker buiten, die van ruim 4 en een half is een mietje en doen we nu dus op ons gemakkie al 2 manden over en dan ben ik nog niet eens los van de longe geweest.
verschild dus echt per paard, maar die van 4 en een half was op zijn derde al geen makkelijke.

Jarrah heb ook zo'n hekel aan die uitspraak, ik krijg er altijd van die durf je wel gedachten van, ja ik begin met drie (of jonger) want dan zijn ze nog niet zo sterk...kom op he....wees dan stoer en doe het wanneer het dierwel sterk is (alhoewel een drie jarige ook behoorlijk tekeer kan gaan )