Staking om oververklaarbare reden(en), help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:27

Appie schreef:
Een paard zal je nooit besodemieteren, dat is erg vanuit de mens geredeneerd.
Wanneer een paard echt aan het werk wordt gezet, is het vooral de vraag op welke manier hij aan het werk wordt gezet. Wanneer dit goed gebeurt, zal een paard niet snel rare dingen gaan doen (onder voorbehoud van lichamelijke problemen) .
Maar goed, dat is verder moeilijk uit te leggen via de computer.

dit is eigenlijk wat ik ook bedoelde te zeggen...
Ik begrijp wat je bedoeld appie!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:35

Margo schreef:
Appie schreef:
Een paard zal je nooit besodemieteren, dat is erg vanuit de mens geredeneerd.
Wanneer een paard echt aan het werk wordt gezet, is het vooral de vraag op welke manier hij aan het werk wordt gezet. Wanneer dit goed gebeurt, zal een paard niet snel rare dingen gaan doen (onder voorbehoud van lichamelijke problemen) .
Maar goed, dat is verder moeilijk uit te leggen via de computer.

dit is eigenlijk wat ik ook bedoelde te zeggen...
Ik begrijp wat je bedoeld appie!

Ik heb ook heel erg vaak ruzie met mijn paard gehad omdat hij echt niet wilde werken. Bij de eerste eigenaar was het twee keer bokken en toen werd hij op stal gezet. Dat probeerde hij bij mij ook en dat ging van kwaad tot erger. Een paard kan dus echt wel zijn truukendoos opentrekken als hij niet wil. dat vind ik behoorlijk de boel besodemieteren, want wij gaan er meestal van uit dat de oorzaak iets lichamelijks is en dus wordt hij op stal gezet en halen we er ik weet wel niet wie allemaal bij...

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:40

ja maar er is een verschil tussen de truukendoos ophalen alleen op het karakter en gewoon regelmatig staken zoals het paard van de TS doet.. (zelf heb ik momenteel een 3-jarige en die is ook erg verveld in het rijden maar dat is ook puur haar karakter.. je ziet het gewoon aan haar gezichtsuitdrukking dat het een spelletje is om te kijken hoever ze kan gaan.. maar na 10 minuten of 20 minuten is het daarna ook duidelijk wie de baas ook alweer was en dat lijkt hier niet het geval)
En ik denk dat de TS er al zoveel aan gedaan heeft en mensen erbij gehad heeft dat er wel degelijk iets niet in orde is...

Appie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:02

Kris25 schreef:
Ik heb ook heel erg vaak ruzie met mijn paard gehad omdat hij echt niet wilde werken. Bij de eerste eigenaar was het twee keer bokken en toen werd hij op stal gezet. Dat probeerde hij bij mij ook en dat ging van kwaad tot erger. Een paard kan dus echt wel zijn truukendoos opentrekken als hij niet wil. dat vind ik behoorlijk de boel besodemieteren, want wij gaan er meestal van uit dat de oorzaak iets lichamelijks is en dus wordt hij op stal gezet en halen we er ik weet wel niet wie allemaal bij...

Ten eerste heeft dit paard idd wat geleerd bij de eerste eigenaar. Maar ten tweede heeft dit niets te maken met het feit dat het paard niet wil werken.

Een paard zal echt niet zijn trukendoos opentrekken en gaan bedenken wat voor trucjes hij kan uithalen om jou bewust te besodemieteren. Zo denkt een paard simpelweg niet.
Het kan wel zo zijn dat een paard pijn heeft en probeert onder die pijn uit te komen.
En natuurlijk is niet alles altijd lichamelijk (heel veel is ook psychisch - maar ook weer meestal veroorzaakt door de ruiter), maar een paard wordt vaak wel erg beperkt in zijn bewegingen waardoor er wel weer lichamelijke (en psychische) problemen optreden.

Hester

Re: Staking om oververklaarbare reden(en), help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:10

Kelz_Lagune schreef:

Kleine update:

Gisteren is de osteopaat geweest, hij was te spreken over zijn huidige toestand, aangezien zijn laatste 'blokkade' die zich achter in zijn rug bevond totaal verdwenen is. Maar doordat hij telkens zijn hoofd de lucht in gooit is hij nu alles bij zijn schoft vast gaan zetten... Zijn spieren, organen en wervels zijn weer behandeld en ik heb even uitleg gekregen over een bepaalde techniek zodat ik hem dagelijks zelf kan behandelen (als extra'tje zegmaar, en om hem bij z'n schoft weer soepel te krijgen ).

Lagune mag nu de komende 5 dagen even niets doen, behalve wat stappen en buiten in het paddock staan. Daarna rustig een keer aan de longe, dagje op zijn rug stappen, daarna stap/draf aan een lange teugel, daarna stap/draf/galop aan lange teugel, en daarna mag ik hem voorzichtig op proberen te pakken. Ik ben heel benieuwd of deze keer wel effectief zal zijn! Ook deze osteopaat zat geloof ik te denken aan een 'hoog intelligente, eigenwijze factor' haha, maja.

Ik heb behoorlijk wat bewondering voor jou. Weer de osteopaat, misschien dat er wéér iets is... Ik denk niet dat ik 't zo lang volgehouden had. En de spieren zijn behandeld, dus ik "zip it" .

Het enige wat Jack Meagher anders zou doen, is vooral niet rust geven na de massage. Met de massage worden de blokkades kleiner gemaakt/weggehaald, met de training (die dus vlak er na in volle gang gezet wordt) wordt de bloedsomloop gestimuleerd.

Maar Jack Meagher behandeld geen organen en wervels, dus ik neem aan dat de osteopaat een punt heeft met het "op rust" gedeelte.

[offtopic]Deze dame biedt haar verontschuldigingen aan, ook zij vindt het een geweldig interessant topic en het is geenszins haar bedoeling geweest het te verstieren.[/offtopic]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:30

heb je al kontakt gehad met het meisje waar hij van is geweest? Heeft zij hem al gereden sinds hij zo vervelend is geworden? Ben benieuwd wat ze aan hem voelt, zij kent hem van haver tot gort.

mag ik iets heel blonds en onprofessioneels zeggen, is dit paard niet gewoon spugverwend en is hij daardoor gewoon een baasje, dominant gedrag. Jij vind het eerlijk gedrag als dat je hem een tik met de zweep geeft hij als antwoord megabok teruggeeft. Ik bedoel niet sla maar, maar dit is iets te. Dit paard kent niet genoeg manieren om het maar te zeggen en ik zeg dit omdat ik toen mijn paard jonger was ook heel erg dominante rotstreken met hem heb gehad en mijn instrukteur ook zei, hij heeft geen manieren die moet hij aangeleerd krijgen maar dat kun jij niet, dat wordt je dood. Ik heb nooit de beurs gehad om het dit door een profi aan te leren, helaas. Toendertijd als het hem niet paste, sprong hij door de teugels, soms met 4 benen de lucht in en als je niet meteen toegaf, maakte hij zich op om meters de lucht in te springen. Ik hoef niet te denken dat ik een klein tikje met de zweep kan geven, want dat bokt hij boos met oren in de nek, mond open na, geef ik nog een tik dan volgt een megabok en een rondje slalom grommend en wel. Verder heb ik een gruwelijk braaf en lief paard, maar onder het zadel heeft hij trucks.

Kan het zijn dat hij na zijn jarenlange sport carriere geen zin meer heeft om weer opnieuw te moeten beginnen. Koopt hij overdag op de wei? Uit een eerder bericht meen ik te lezen, wellicht verkeerd gelezen, dat hij niet op de wei loopt, wellicht knapt hij op als hij een paar uur lekker ontspannen buiten kan lopen. Ik moet niet denken dat ik mijn paard kan rijden als hij overdag op stal moet blijven, dan heeft hij regelmatig pestbuien. Ik kon bv niet halthouden, dan ging hij doorlopen, desnoods grommend en wel en dan uiteindelijk begon hij op de plaats te springen. Allemaal zure rotgeintjes van een paard dat heel slim is, veel in zijn mars heeft maar door mij als te onervaren ruiter gereden wordt.

Ik ben zelf geen NH-er maar zou je niet iets met hem kunnen gaan doen wat helemaal nieuw is, dus interessante dingen op de grond waardoor je kontakt met hem hebt en hij zich weer kan inspannen. Zodat het weer spannend wordt.

Heb je een wedstrijdmoe paard? Heeft het paard veel moeten presteren en is hij het beu, kan je dan niet zijn weekroutine zoveel mogelijk afwisselend houden. Hij kent de oefeningen al en het is alleen genoeg spieren, soepelheid en uithoudingsvermogen en dat kan je ook trainen zonder op hem te zitten. Dus als hij meer ontspanning krijgt door op de wei en tussendoor leuke gekke dingen mag leren en dan ook door jouw 3 keer gelest wordt en 1 keer een lange buitenrit. Krijgt hij er misschien weer zin in.

Ik denk dat je medisch uit gedokterd bent, heeft je gruwelijk veel geld gekost, kijk eens naar zijn geestje, wellicht is hij een hoop dingen gewoon beu en durft hij dit nu doordat zijn routine is doorbroken door een andere eigenaar.

Succes met je paard, want ik denk dat als je hem voor je kunt winnen een gouden knol aan hem hebt.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:31

@ Appie: Uitleg over mijn zit heb ik al reeds gegeven, waarmee ik niet zeg dat ik het niet eens ben met de observaties van Goofy44, ik vind ze heel goed zelfs. Maar het is gewoon een feit dat ik momenteel een tank onder m'n kont heb lopen, die zich gewoon een stuk moeilijker laat rijden als voorheen (ongeacht de reden). Het is een opeenvolging van problemen, die niet gemakkelijk opgelost kunnen worden wanneer de ruiter zelf vrijwel dagelijks in de kreukels ligt.

Ik heb al mijn paarden altijd op zit en been gereden en van die teugels bleef ik af. Vroeger in mijn ponytijd ook altijd veel aandacht besteed aan m'n houding, en eigenlijk heb ik er op wedstrijden nooit opmerkingen over gekregen op het laatste halfjaar na: Paard tegen de hand, paard hangt en dergelijke. Ik zou Lagune veel meer met m'n been moeten/willen rijden, en dat kan momenteel ook wel aardig, maar ik moet klemmen met m'n bovenbenen wil ik vermijden dat mijn knieen op slot schieten. Met als gevolg dat ik ook heel m'n bovenlichaam vastzet (wat het sowieso al staat na het ongeluk van vorig jaar, door de nog steeds scheefstaande wervels ---> beklemde zenuwen).

Ik ben klein en vrij tenger, lagune is juist erg fors en vrij groot. Ik kan alles met hem, maar veel dingen lukken alleen door het maken van wat compensaties. Zo is hij veel sterker wanneer ik mijn handen hou volgens het boekje (nee natuurlijk is hij dan niet écht veel sterker, dat begrijp ik ook wel) maar omdat de aanhechtingsplaats bij mijn linkerarm al lange tijd verrekt is houd ik het met m'n 'handen volgens het boekje' niet zo heel lang vol (meestal net lang genoeg voor een proef Op m'n proeven rijd ik dan ook altijd gewoon 7'ens voor houding en zit... Binnenkort word ik zelf ook voor het 1 en ander behandeld, en tegen de tijd dat het dan wat beter gaat zal ik nog wat harder aan m'n zit kunnen werken. Goed komen doet het wel weer , vind het alleen jammer dat het nu nog niet mogelijk is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:57

Ik hoop dat ik je help met mijn opmerking, je zit is idd niet correct. Ik herken mijzelf erin. Wellicht is een dagcursus centered riding iets voor je, daar wordt aandacht besteedt aan je zit en houding, heel netjes uitgelegd en goed voorgedaan, jouw op je eigen paard correct neergezet. Wat ik zie is dat je je benen ook te ver naar voren hebt, kuiten bij het dikke gedeelte van de buik. Kan het zijn dat je paard ondanks dat hij lichamelijk ook wat mankeerde heel erg in de war is omdat je totaal anders zit dan dat hij is opgeleid?

ik heb dus ook een lesje centered riding gehad en ik zat dus totaal verkeerd. Ik moet dus ook mijn benen naar achteren leggen. Heb dus nu een paard dat bij de draf om de paar passen hubbelpasjes maakt en in galop wil aanspringen maar ook weer niet, omdat mijn benen naar achteren liggen en als ik been geef gaat hij huppelen maar ik blijf lichtrijden en alles is ineens anders.Ik dacht wat nu weer, maar na een paar keer snap ik nu zelf eindelijk dat hij heel braaf reageert, maar niet weet wat hij moet. Hij denkt, he wat raar wat moet ik??? Ik kan mij voorstellen dat een paard daar van over de emmer raakt en gaat staken.

MayoHippeia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:51

ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn behalve misschien verveling, maar je hebt blijkbaar alles geprobeerd en dat vind ik heel knap van je. ik wil alleen zeggen dat je dat paard echt NIET moet gaan slaan. zoals je zelf zegt is het een intelligent paard met een gebruiksaanwijzing, en dat kan je er echt niet uitslaan. er is blijkbaar toch iets mis, misschien wel in zijn hoofd, maar met een zweep los je dat niet op!

succes, ik hoop dat het goed komt!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:57

MayoHippeia schreef:
er is blijkbaar toch iets mis, misschien wel in zijn hoofd, maar met een zweep los je dat niet op!

Misschien moet je aan de stemmetjes vragen of ze op willen houden met "ga bokken" fluisteren

Sorry, geintje. Maar ik geloof persoonlijk niet in "niet goed in z'n hoofd". Ik denk toch nog altijd eerder aan "lichamelijk". Of 't is jou rijstijl. Maar aangezien je goede begeleiding hebt, en z'n reactie dan wel heel heftig is...

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:05

Kelz_Lagune schreef:
@ Appie: Uitleg over mijn zit heb ik al reeds gegeven, waarmee ik niet zeg dat ik het niet eens ben met de observaties van Goofy44, ik vind ze heel goed zelfs. Maar het is gewoon een feit dat ik momenteel een tank onder m'n kont heb lopen, die zich gewoon een stuk moeilijker laat rijden als voorheen (ongeacht de reden). Het is een opeenvolging van problemen, die niet gemakkelijk opgelost kunnen worden wanneer de ruiter zelf vrijwel dagelijks in de kreukels ligt.

Wanneer een ruiter zo in de kreukels is, kan je eigenlijk niet je paard rijden. Dat klinkt misschien hard, maar je houding en zit kunnen een paard echt maken of breken.
Als jij bijvoorbeeld je bovenbenen moet klemmen om je been eraan te kunnen houden, heeft dit erg weinig zin. Je hebt dan in ieder geval het gevoel dat je je benen eraan houdt, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo. Sterker nog, je belemmert een paard gigantisch in zijn bewegingen wanneer je met je bovenbenen klemt.

Ik hoop in ieder geval dat de behandelingen bij jou zullen helpen en dat je weer fijn zal kunnen rijden op Lagune.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:08

Appie schreef:
Wanneer een ruiter zo in de kreukels is, kan je eigenlijk niet je paard rijden. Dat klinkt misschien hard, maar je houding en zit kunnen een paard echt maken of breken.
Als jij bijvoorbeeld je bovenbenen moet klemmen om je been eraan te kunnen houden, heeft dit erg weinig zin. Je hebt dan in ieder geval het gevoel dat je je benen eraan houdt, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo. Sterker nog, je belemmert een paard gigantisch in zijn bewegingen wanneer je met je bovenbenen klemt.

Ik hoop in ieder geval dat de behandelingen bij jou zullen helpen en dat je weer fijn zal kunnen rijden op Lagune.

Je bent me net voor Appie K denk idd ook dat omdat jij niet lekker in je vel zit, je dit zeer zeker op je paard overbrengt, waardoor hij dus moeilijk wordt. Simpelweg omdat je hem blokkeert. En dan kun je die blokkades weg laten werken, maar zodra jij er met je eigen blokkades weer op gaat, breng je die weer op je paard over...

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:25

Maar het paard deed het ook bij andere ruiters, dus dat valt eigenlijk al af lijkt me.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:27

Inderdaad is het paard ook "lastig" (over understatements gesproken) bij andere ruiters. Dus aan de krakkemikkigheid van TS zal 't niet (100%) liggen.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:34

@ Russel: Het is voor een paard op zo'n moment ook verwarrend denk ik, vaak geef je als ruiter onbedoeld de verkeerde hulpen en kan die 3cm beenligging verplaatsing heel veel verschil uitmaken. Maar wat ik inmiddels al 2 keer gezegd heb is het denk ik een combinatie van factoren...

Ik heb vorige week nog op het paard van iemand anders gezeten (was onverwachts dus ik heb geen foto's kunnen maken) maar hier kon ik moeiteloos wel gewoon mijn oude zit handhaven. Dit paard was welliswaar 1.75 maar ranker dan Lagune. Ik hoefde mijn knieen niet te forceren en dus kon ik mijn hele lichaam probleemloos 'aanpassen'. Het breedste punt van Lagune ligt precies bij mijn knieen even simpel uitgetekend krijg je dan zo'n idee, nu moet ik zelf even heel hard lachen om mijn uitwerking ervan, haha :

Afbeelding

Op het gemiddelde paard zit het breedste punt net onder m'n knieen, dan gaat het eigenlijk altijd goed:

Afbeelding

Ik heb ook weleens paarden gereden die evenals Lagune ook het breedste punt bij mijn knieen hadden zitten; Daar kon ik ook niet goed op blijven zitten. We zijn er tijdens lessen al heel veel mee bezig geweest, en het lukt wel... Maar het betekent voor mij al dat ik aan het einde van het uur zo'n beetje van m'n paard getild moet worden, en dat ik daarna weer aan de pijnstillers kan voor een week.

Enkele maanden geleden moest ik na een doktersbezoek eigenlijk helemaal stoppen met paardrijden (is hier op bokt toen ook nog een topic over geweest), via via kwamen we tot de ontdekking dat mijn vorige zadel niet alleen verkeerd lag op Lagune maar dat het ook op mij een negatieve invloed had. Na wat gepuzzel kwam de KN symphonie er positief uitrollen, en met wat extra aanpassingen kon ik er eigenlijk prima op zitten, ik werd dan welliswaar niet 'opgesloten' en had veel moeite met m'n balans vinden... Maar dat nam ik dan maar voor lief. Ik heb er echter nooit aangedacht dat het zoeken naar balans ook een negatieve invloed op Lagune kon hebben, stom natuurlijk...

Ik heb er ookal aangedacht puur recreatief te gaan rijden, maar dit zal dan hoe dan ook op een ander paard moeten. Weer een reden dat ik niet snel op wil geven, want ik wil Lagune niet kwijt...

Wederom bedankt voor alle reacties tot nu toe! Geeft toch ook wel weer moed, en dat voelt fijn.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:47

Nou, dat lijkt me duidelijk. Lagune op hongerdieet: dan wordt ie smaller zodat jij er beter op kan zitten, en ook wat minder actief, zodat 't staken makkelijker uit te zitten is

Serieus:
Ik heb zelf ook een verrotte knie, en kan daar met rijden ook heel veel last van krijgen. Maar meestal wordt 't van paardrijden juist beter, omdat 't probleemgebied dan ontzien wordt. Als ik last krijg betekend dat doorgaans dat ik m'n benen niet goed lang heb gehouden, en m'n hakken niet goed uitgedrukt.

En ik moet toch bekennen, dat ik altijd geleerd heb dat bovenbenen klemmen een van de slechtst mogelijke dingen is...

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 18:14

@ Clitia: Bovenbenen klemmen (klemmen in het algemeen) is ook een van de meest slechte dingen, probleem is dat ik nu gewoon een probleem heb als ik het niet doe. Ik vrees voor een vicieus cirkeltje, waarvan ik net het juiste 'punt' moet pakken om eruit te kunnen komen. Zucht, ik zou willen dat het alweer zomer was; kon ik me laten behandelen en kan ik Lagune tijdelijk bij iemand anders onderbrengen...

Ik heb inmiddels al 7 verschillende diagnoses gehad wat betreft mijn knieen, maar eigenlijk werd bij allemaal gezegd dat paardrijden juist een grote verslechterende rol zou kunnen zijn, en juist niet een verbeterende zoals jij zegt (zal dan ook wel situatie/persoonsafhankelijk zijn denk ik). Het stomme is dat ik vrijwel met alles last heb van mijn knieen; bij (hard)lopen, traplopen, bukken, springen, omdraaien etc. behalve met paardrijden, alleen wanneer ik volgens het boekje ga zitten (dus juist wél hakken uitdrukken, handen rechtop, schouders naar achteren, borst naar voren, rechte lijn elleboog-hand-paardenmond etc. ) begint alles pijnlijk te worden, iets wat bij jou dus schijnbaar andersom is.

Ga zaterdag kijken bij een stal in de omgeving van Utrecht mét weidegang!!! Voor ongeveer hetzelfde wat ik nu betaal (iets meer), 30km afstand dat wel... Maargoed dat hebben we er dan wel voor over. Ben benieuwd.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:08

Ik begrijp dat er meerdere factoren kunnen meespelen, maar ik probeer alleen maar aan te geven dat houding en zit ook een hele grote rol spelen bij hoe een paard zich gedraagt.
En dat een paard het ook bij andere ruiters heeft gedaan zegt mij niets. Dan zou ik eerst willen zien hoe die andere ruiters dit paard reden.

'Volgens het boekje' zitten omschrijf je wel erg statisch, ik weet niet of je het ook zo bedoelt? In ieder geval is hakken uitdrukken al geen goede aanwijzing, dan ga je weer spieren aanspannen die het paard erg remmen in de beweging.
Als bij jou alles pijn gaat doen wanneer je goed rechtop gaat zitten, dan vraag ik me af hoe je het precies doet. Let wel, ik begrijp dat je verschillende lichamelijke problemen hebt, maar vaak kan dit juist nog meer verergeren bij een verkeerde houding en zit.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:55

Kelz_Lagune schreef:
Het stomme is dat ik vrijwel met alles last heb van mijn knieen; bij (hard)lopen, traplopen, bukken, springen, omdraaien etc. behalve met paardrijden

Haha daar heb k ook wel eens last van Kun je nog zo ziek zijn of nog zo'n pijn hebben, met paardrijden heb je der geen last van Misschien door de endorfine omdat je het leuk vind ofzo????

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:57

Kelz_Lagune schreef:

@ Clitia:
Bovenbenen klemmen (klemmen in het algemeen) is ook een van de meest slechte dingen, probleem is dat ik nu gewoon een probleem heb als ik het niet doe. Ik vrees voor een vicieus cirkeltje, waarvan ik net het juiste 'punt' moet pakken om eruit te kunnen komen. Zucht, ik zou willen dat het alweer zomer was; kon ik me laten behandelen en kan ik Lagune tijdelijk bij iemand anders onderbrengen...

Ik heb inmiddels al 7 verschillende diagnoses gehad wat betreft mijn knieen, maar eigenlijk werd bij allemaal gezegd dat paardrijden juist een grote verslechterende rol zou kunnen zijn, en juist niet een verbeterende zoals jij zegt (zal dan ook wel situatie/persoonsafhankelijk zijn denk ik). Het stomme is dat ik vrijwel met alles last heb van mijn knieen; bij (hard)lopen, traplopen, bukken, springen, omdraaien etc. behalve met paardrijden, alleen wanneer ik volgens het boekje ga zitten (dus juist wél hakken uitdrukken, handen rechtop, schouders naar achteren, borst naar voren, rechte lijn elleboog-hand-paardenmond etc. ) begint alles pijnlijk te worden, iets wat bij jou dus schijnbaar andersom is.

Ga zaterdag kijken bij een stal in de omgeving van Utrecht mét weidegang!!! Voor ongeveer hetzelfde wat ik nu betaal (iets meer), 30km afstand dat wel... Maargoed dat hebben we er dan wel voor over. Ben benieuwd.

Ben ik weer!
Eerst óók maar even netjes mijn excuses aan bieden wegens het verstoren van het topic, de gemoederen liepen wat hoog op na mijn reacties.....Sorry, TS!
Weet je wat ik denk; 'Waarom doe je nou niet gewoon een tijdje rustigaan, jij én je paard, of gaat dat niet?
Dat kan ik niet zo goed opmaken uit je verhaal, maar als je zelf ook niet in orde bent, lijkt het mij een goede optie!
Er is in ieder geval echt niets verloren dan, ik denk écht dat het voor jezelf ook fijner zal zijn om even uit deze malaise te ontsnappen.....
Ik snap ook dat het moeilijk is en dat je je paard niet kwijtwil.
Je doet er heel veel aan, hebt eigenlijk alles al geprobeerd.....
Maar wat nu als het écht niet gaat in de toekomst?
Dan vind ik het helemaal niet verkeerd om er toch over na te denken je paard te verkopen, om de reden dat je dan dingen aan je paard vraagt die hij niet kan/wil.
Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat als je heel graag wil en alleen maar problemen met je paard hebt, het dan toch geen goede combi is, ookal wil je nog zo graag en heb je er alles voor over.....
Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat je er allebei plezier in hebt.....
Vervelend als je zelf ook nog lichamelijk niet in orde bent, door al dat gedoe wordt het er geestelijk ook niet leuker op...
Ik hoop voor je dat het wat wordt op die stal, ik begreep van je dat je paard het goed doet op de combi werk/weidegang, dus: Succes!

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:05

Ik zal eens kijken of ik nog oude foto's kan vinden van voor mijn ongeluk, of dat ik van de week foto's kan laten maken op het moment dat ik op het paard van iemand anders zit. Zodat ik een beeld kan geven van hoe ik normaal gesproken rij.

Er hebben op mijn paard verschillende ruiters gereden, met alle een verschillende rijstijl. Eén van hen heeft meerdere paarden hoog in de sport lopen en heeft zelf Grand Prix gereden, daarnaast hebben er 3 Z2 ruiters opgezeten, één M2 ruiter met heel veel ervaring, en dan nog wat mensen die gewoon op B/L niveau rijden. Al deze mensen rijden hun eigen dieren over het algemeen heel netjes (anders zouden ze Lagune uberhaupt niet mogen proberen, als ik het niet eens ben met hun rijstijl), op de persoon die Grand prix rijd en mij na heeft eigenlijk niemand hem aan het 'werk' gekregen en zeiden ze na afloop vrijwel allemaal zoiets als; "Nu begrijp ik waar jij het altijd over hebt Kel, hij is gewoon verschrikkelijk bijdehand, heel lief hoor dat continue meedenken en mijn hulpen uitschakelen, maar dit is dus echt niets voor mij. Hij is gewoon zwaar om te rijden, en begin me nu toch eigenlijk wel af te vragen waarom het er bij jou zo gemakkelijk uitziet". (quote van een maand of 4 geleden)

En dat vind ik dus wel frapant: Hij flikt het iedereen, en anders probeert hij het wel.

Wat ik bedoel met de opmerking "hakken uitdrukken" is dat ik op bijna alle foto's die deze week zijn gemaakt mijn hakken optrek (wat me al helemaal geen goede aanwijzing lijkt in tegenstelling tot het hakken uitdrukken), en dat ik ze normaal gesproken juist eerder uitdruk dan optrek.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:08

Woodstock schreef:
Kelz_Lagune schreef:
Het stomme is dat ik vrijwel met alles last heb van mijn knieen; bij (hard)lopen, traplopen, bukken, springen, omdraaien etc. behalve met paardrijden

Haha daar heb k ook wel eens last van Kun je nog zo ziek zijn of nog zo'n pijn hebben, met paardrijden heb je der geen last van Misschien door de endorfine omdat je het leuk vind ofzo????

Hehe ja inderdaad. Maargoed iedereen verklaarde me dan ook voor gek toen ik met 41 graden koorts te paard ging, maar omdat hij anders op stal bleef staan (2 jaar geleden) 'moest' het toch maar eventjes. Voelde me gelijk een stuk beter, haha.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:33

ik heb te weinig kraakbeen bij mijn knieen, en heb wel zeker last van mijn knieen met paardrijden Gelukkig kan ik me er wel overheen zetten Krachttraining doet heel erg veel

Ik wens je echt heel erg veel succes en sterkte! Hopelijk komt het allemaal wel helemaal goed

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:37

Kelz_Lagune schreef:
Ik zal eens kijken of ik nog oude foto's kan vinden van voor mijn ongeluk, of dat ik van de week foto's kan laten maken op het moment dat ik op het paard van iemand anders zit. Zodat ik een beeld kan geven van hoe ik normaal gesproken rij.

Er hebben op mijn paard verschillende ruiters gereden, met alle een verschillende rijstijl. Eén van hen heeft meerdere paarden hoog in de sport lopen en heeft zelf Grand Prix gereden, daarnaast hebben er 3 Z2 ruiters opgezeten, één M2 ruiter met heel veel ervaring, en dan nog wat mensen die gewoon op B/L niveau rijden. Al deze mensen rijden hun eigen dieren over het algemeen heel netjes (anders zouden ze Lagune uberhaupt niet mogen proberen, als ik het niet eens ben met hun rijstijl), op de persoon die Grand prix rijd en mij na heeft eigenlijk niemand hem aan het 'werk' gekregen en zeiden ze na afloop vrijwel allemaal zoiets als; "Nu begrijp ik waar jij het altijd over hebt Kel, hij is gewoon verschrikkelijk bijdehand, heel lief hoor dat continue meedenken en mijn hulpen uitschakelen, maar dit is dus echt niets voor mij. Hij is gewoon zwaar om te rijden, en begin me nu toch eigenlijk wel af te vragen waarom het er bij jou zo gemakkelijk uitziet". (quote van een maand of 4 geleden)

En dat vind ik dus wel frapant: Hij flikt het iedereen, en anders probeert hij het wel.

Wat ik bedoel met de opmerking "hakken uitdrukken" is dat ik op bijna alle foto's die deze week zijn gemaakt mijn hakken optrek (wat me al helemaal geen goede aanwijzing lijkt in tegenstelling tot het hakken uitdrukken), en dat ik ze normaal gesproken juist eerder uitdruk dan optrek.

Foto’s zijn een goed idee, dat kan in ieder geval al een beeld geven.

Het niveau van de ruiters zegt me ook niets, het kan allemaal evengoed niet goed zijn voor het paard. En die quote vind ik wel opvallend, het continue meedenken en dan de hulpen uitschakelen. Ik vraag me af of het paard uberhaupt de hulpen wel begrepen heeft.
En je blijft andersom redeneren, dat het paard het allemaal flikt en probeert.

Nee, natuurlijk is hakken optrekken ook geen goede aanwijzing , maar zeker ook niet hakken uitdrukken wanneer iemand de neiging heeft zijn hakken op te trekken. Dan krijg je erg veel negatieve spanning en dit werkt door in het hele lichaam van de ruiter èn het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:47

Ik geloof ook dat het een combinatie van factoren is. Ik denk dat jij niet ontspannen op je paard zit, omdat hij niet lekker te rijden is en omdat je lijf niet lekker aanvoelt. Ben je wel bewust dat je knie erger kan worden door het paardrijden. Wellicht moet je je houding in het zadel gaan veranderen waardoor je minder last krijgt.

Een KN zadel kan wel fijn zijn, goed op je paard liggen en beter zitten dan je vorige maar het hoeft niet het zadel te zijn dat bij je lichaam past. Zadelpassers kijken daar vaak ook niet goed genoeg naar.

Ik blijf bij mijn tip over centered riding, dat zal je houding op je paard volledig veranderen en dan kan je ook niet anders dan ontspannen zitten. Okey niet iets wat je in 1 les leert, moet je oefenen, maar het zal een rust op je paard overbrengen. Ben je je bewust dat een correct gereden hooggeschoold paard is ingesleten zoals een vulpen? Klinkt ouwbollig, maar hij moet zich ook gaan aanpassen aan een nieuwe ruiter en no-offense, maar wel een mindere ruiter die kwa balans niet goed zit, pijn in knieen heeft, dus met haar lichaam druk en gewicht gaat compenseren, dat gaat hij ook doen en na 2 jaar, klikt hard, kun je een paard behoorlijk in de galamiesen rijden. Als een paard elke week een paar keer in een houding gaat lopen waardoor hij niet meer goed in zijn lijf zit, ik noem het maar uit het lood komt te staan, gaat dat invloed krijgen. Hij kan spierpijnen hebben die hij niet hoeft te krijgen en dat kan hem zuur maken.

ik denk eerlijk gezegd dat de oplossing in jouw zit en houding te paard zit. Dat je daar desnoods een jaar lang op moet gaan focussen. Heb je dat onder de knie (dubbelzinnig) maar echt geloof mij centered riding kijkt juist of het zadel de beugelriemen je hele houding klopt, kan nl nog zo zijn dat je KN helemaal niet het juiste zadel voor je is. Dan leer je je paard en je eigen lichaam zo te gebruiken dat hij totaal niet wordt tegengewerkt en jij juist lekker ontspannen zonder aangespannen spieren, klemmen, hangen whatever zit en dan zul je met je paard dat alle oefeningen juist kent, de sterren van de hemel af rijden. Wist je dat Sally Swift polio als klein kind heeft gehad en daardoor een manier van rijden heeft ontwikkeld waardoor ze juist kon rijden?