Vond dit een goede tekst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mams

Re: Vond dit een goede tekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:13

Kaja schreef:
Of wil je nu zeggen dat al die stijve, zware mensen geen belasting vormen voor een paard als zij er een kwartier over doen om op te stappen en daarbij flink aan een paard hangen??

Amen.
Oma wil ook nog wel eens op een paard/pony klimmen lang leve de kruk

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:16

Kaja schreef:
Maar wat denk je nou??

Dat ik mijn jonge spul laat lopen als het aan de kletter schiet??
Of dat ik mijn paarden eerst uit hun dak laat gaan voordat ik met hen aan het werk ga??

Ik longeer (de meeste van het jonge spul) wel alvorens ik opstap, maar ben geen indiaan of een trekpop, die gaat luisteren naar wat mijn paard nu eigenlijk wilt..

Dan kom ik niet aan rijden toe!!

Denk je dat ík mijn jonge paardjes laat lopen? Of dat ze níet doen wat ík bepaal?
Het is echt maar net wat je een paard leert en dat begint met het aanleren van 'goede' manieren.
Ik longeer níet en rij met losse teugels of zónder. Nee, onze paarden zijn bepaald geen slome watjes: gewoon een kwestie van opvoeden.
Het boek van Inge Teblick geeft je een goed handvat om zonder stress of gedoe op een positieve en leuke manier te krijgen wat je wil.
Ook een reeds 'beleerd' paard reageert hier vlot en snel op.

Ik kom juíst aan rijden toe: meestal staat het hele setje al bij het hek voor ík daar ben. Ik zeg wie ik wil, dan maakt de rest ruimte. Sla het leidtouw om de nek, hek open, erdoor, keren, hek dicht, naar de zadelkamer.
Borstel over de zadelplek, zadel erop, halster of halsring om, ik erop, éven wachten en pas als ík dat aangeef op pad; ríjden.
Hoe beter een paard opgevoed is hoe meer je aan ríjden toekomt

Tip: voed je paard op

@opstappen: léés!!!! Of je wel/geen krukje gebruikt bij het vertrek staan er helemaal los van. Ik schrijf dat je er op en af moet KÚNNEN.
Wie het essentiële voor de veiligheid daarvan niet wil zien, tja.... TIOLI.
Mijn lief vond mij ook belachelijk streng. Tót ze een keer bij een wat ongelukkige samenloop van dingen létterlijk in een olijfboom hing omdat ze er niet vlot genoeg van rechts af kon. Gelukkig alleen maar veel bloed omdat een hoofdwond overdreven lekt. Ze heeft daarna veel geoefend
Onvoorziene situaties zijn per definitie niet te voorzien en daarbij escaleert een situatie nooit door één factor alleen dus het is een goed idee om je voor te bereiden op álles.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:23

Speciaal voor jou dan...

Ik rijdt dressuurpaarden met bloed...
Paarden die gevoelig zijn en op alles reageren wat er in de omgeving gebeurd...

Dus wil je nu deze discussie omzetten en zeggen dat ik mijn paarden op moet voeden??

Zodat ik net als jou met een los teugeltje kan rijden en als een soort van cowgirl kan gaan rijden??

Sorry honey no can do...

Lees nog een keertje mijn tekst door en dan goed...
Vooral het stukje waar ik typ... tien paarden, tien karakters, tien aanpakken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:36

Kaja schreef:
Voor wat de krukjes betreft...

Het maakt het niet goed of fout, maar al eens een kijkje genomen bij de nationale én internationale stallen???

Of wat te doen als je klein bent en je paard is groot??
Je paard verkopen omdat je er niet op komt??

Wat een onzin zeg.... Gezeur over een krukje!!!

Maar wordt dat krukje ook niet gebruikt om de rug te ontlasten? Pas nog een stuk gelezen over de enorme kracht die op de rugwervels wordt uitgeoefend met opsteigen zonder krukje. Ik kan mij voorstellen in het geval van HC, dat de gemiddelde anda een kleine KWPN-er haalt en dat HC als man gemiddeld wat groter dan de gemiddelde vrouw en dus dit probleem wat minder snel tegen zal komen. Wil je zadelloos rijden dan moet je er idd op kunnen springen Dan lijkt het me idd gaaf om dat vanachteren te kunnen doen, zoals in het circus

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:04

Het stuk tekst in het begin omschrijft met name dat ruiters frisse paarden rustig willen houden en daarmee willen voorkomen dat ze gaan bokken ofzo.
Doro het rustig houden zou je paar mogelijk juist gek kunnen gaan doen en kan je hem beter laten lopen..

Als je zoals HC keurig opgevoede dieren hebt dan zijn die gewoon braaaf (tot ze iemand in een olijfboom hangen)
Maar volgens mij is JC niet bezich met het trianen en ontwikkelen van specifieke spiergroepen en hoeven de paarden van HC ook niet regelmatig op concours waar 1000 andere rijden van kluns tot Prof.

Een paard met veel engergie rustig houden en controleren vind ik in sommige gevallen vele malen beter dan het paard onder de man zijn energie te laten spuiën. Longerenis dan een goede optie.

Buiten dat als je wedtrijden rijd wil je soms helemaaaal niet dat je paard zijn energie kwijt is. Sterker nog je wil denk ik regelmatif dat je na een warming up nog genoeg vuur in het dier hebt zitten om het te laten spetteren in je proef of om hem superscherp en het parcours te hebben.

Dus ja : manage de energie van je paard, en voed je dier op.
Maar nee: sec "laten lopen of rennen" is niet in de meeste gevallen nuttig.

En HC je beschrijft wel doorgaans een beetje ideale situaties.
Zeker met het opstappen. Ik ben zelf nu fysiek niet ik staat om 1.78 te bestijgen zonder krukje (kleiner wel hoor) maar moet ik dan in jou ogen dan maar stoppen met dit dier?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:41

russel schreef:
Ik kan mij voorstellen in het geval van HC, dat de gemiddelde anda een kleine KWPN-er haalt en dat HC als man gemiddeld wat groter dan de gemiddelde vrouw en dus dit probleem wat minder snel tegen zal komen.

Schijnargument Russell; alleen maar een kwestie van techniek en oefening.
Verder is het príma een opstapje te gebruiken om de rug te ontlasten maar je moét het zonder kúnnen.

@Kaja: tsk, dressuurpaarden met bloed....; schijnargument en een slappe smoes.
Ik heb hier een hispano-arabe hengst van 4½
Formaat, 'bloed' en individueel karakter zijn allemaal factoren die inderdaad sturen wat je hoe dient te doen maar een paard blijft gewoon een paard met het programma 'paard'. Élk paard reageert volgens dit programma binnen de leerprincipes.
Kan me een vergelijkbare schijndiscussie met de eigenaresse van een geváárlijk koudbloed nog levendig herinneren. Ook al liet ik het binnen een kwartier zíen was ik toch getikt maar twee jaar later heeft zíj zich ontwikkeld en haar paard ook....

Hoé je wil rijden is bijzaak; het begint met opvoeden en daarbij aantonen dat jíj de veilige haven bent.
Of jij uiteindelijk wel/niet met losse/strakke teugels wíl rijden is irrelevant.
Als je niet met losse teugel kán rijden ís dat fout; daar gaat dit topic over

Ja, als jij moét longeren, de vrije teugel niet kán geven, dan heb je in míjn ogen inderdaad een opvoedingsprobleem. Ík zou op zo'n paard niet gaan rijden; vind ik veel te gevaarlijk.
Wat je op een wedstrijd in de ring als plaatje moet laten zien is héél wat anders. Biepje en Anya hebben net gloedvol betoogd en gedefinieerd dat zij daarbij op zít controle hebben.

@Riant: het is geen wedstrijdje in 'best'. Ik ben echter wel degelijk héél bewust en gericht met de ontwikkeling van de paarden en hun spiergroepen bezig. Gebruik bijvoorbeeld 3 hartslagmeters waarvan 1 met interface naar de pc om hun ontwikkeling bij de verschillende specifieke oefeningen te volgen.
Ben dit jaar bijvoorbeeld twee keer een week bij Solinksi in huis geweest voor dagelijks úren privé-onderricht om kennis over het hoe/wat en effect van gymnastiseren op te doen.
Dat ik dit doe om zware ritten veilig en voor de paarden gezond te kunnen maken en niet voor wedstrijden is toch niet van belang? dat ik om een rotsblok langs een ravijn wendt en wijk in plaats van bij een letter naast een zandbak? Voor de schítterende vergezichten en niet voor punten?
Verder zijn mijn paarden niet opgevoed uit de lucht komen vallen: dat heb ik zélf gedaan Ik heb Arabella voor een dról gekocht omdat ze niet te hanteren zou zijn; die had nog een historie ook!!

Waarom denk je dat ik zo'n 1½ marathon per week loop? Paard aan een lange lijn en ik er met een leidstok naast. Om héél gericht onder verschillende omstadigheden verschillende houdingen/spieren aan de leren/ontwikkelen op een manier die zonder druk gaat en waarbij het muntje bij het paard valt opdat het begríjpt wat we doen, begríjpt wat het effect is van een bepaalde manier van gewichtsverplaatsing, buigen of een poot op een bepaalde manier onder zetten.
Hartslagregistratie erbij om te méten wat er in de bovenkamer van dat paard gebeurt, wat de ontwikkeling is.

Het gaat er verder niet om of ik goed/fout bezig ben wie beter/best bezig is
Leer van wat er op dit topic (en andere) aan info gedeeld wordt. Of niet.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:47

Riant schreef:
Zeker met het opstappen. Ik ben zelf nu fysiek niet ik staat om 1.78 te bestijgen zonder krukje (kleiner wel hoor) maar moet ik dan in jou ogen dan maar stoppen met dit dier?

jij moet absoluut niet stoppen met dit dier.
Ik gebruik ook liefst een krukje om op te stappen en ik ben 1.81 en ik stap op een E-pony van +/- 1.55 dus schaam je niet.

De reden dat ik met een krukje opstap is omdat het beestje dit voorjaar 5 wordt en ik vind dat ik de rug niet onnodig moet belasten omdat ik als oude bok zonodig moet laten zien dat ik best nog lenig ben en trouwens met een aarm in het gips is toch al vrij lastig hoor

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:15

Ik vind dit eigenlijk inmiddels dat in dit topic weinig discussie mogelijk is...

HC je bent wel erg overtuigd van jouw manier van denken en doen. Bovendien zie ik bergen met theorie, maar uiteindelijk moet je het in de praktijk doen.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:15

HC ik snap je punt uit stekend hoor maar

je bent appels met peren aan het vergelijken eigenlijk. Als ij beweert dat om een rotsblok wenden te vergelijken is met wat wijhier in proeven doen dan denk ik dat we rap uitgepaat zijn of moet jij 7 minuuten lang piafferen en changeren tussen rotsblojjen op een muziekje.. over beter binnen een minuut over 10 rotsblokken heen..

Het verschil zit heb den ik dat het wedstrijdden rijden een basis conditie met in de poef korte explosieve inspanning word vereist en jou rijden en manier heel erg veel neer komt op afstanen en lange zware ritten.

Dat is zoiets als een bodubuilder met een marathonloper vergelijken.
En het een is niet beter dan het ander , maar onderken dan we dat er een verschil bestaat dat wél uit maakt in deze.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:27

Riant schreef:

Dat zou, zoals ik al nota bene al geschreven héb, een te binair antwoord zijn.
Ik zou je echter hier in de bergen pertinent níet meenemen op een buitenrit nee. Niet onder eigen verantwoordelijkheid, niets; gewoon NIET met mij op pad.
Als je samen op pad gaat moet je allebei én veilig op pad zijn én elkaar kunnen helpen. Ik weiger pertinent op pad te gaan in een in de basis al ongelijkwaardige situatie: als jij dit riscico wil nemen is dat jouw keuze. Ík kies ervoor om daar niet ook door in de problemen gebracht te kunnen worden; te moeten helpen bij dingen die je van te voren had kunnen voorzien.

oliebol happens en meestal geheel volgens Murphy op een grote hoop op de meest ongelukkige plaats en een paard is een paard is een paard; basiszaken zijn dan .... basis.
Vrije keuze van jou én vrije keuze van mij dus: doe gerust, maar niet met mij op pad :D

@Riant: ???? Tuurlijk is het vergelijkbaar: want wat ís 'dressuur' eigenlijk Jij 'moet' verder helemaal niet maar kíest. Ook heb je er blijkbaar geen idéé van hoeveel krachtsexplosie een helling van 100% op kost. Er wee áf is nog complexer en regelrecht vergelijkbaar met een paar kilometer passage

@Miss P: ???? Ik rij maar 120-150 km/week, loop slechts 1½ marathon/week.

Nógmaals het gaat niet om goed/beter/best; léér van de véle wgen die er zijn en stuur jouw paard niet automatisch omdat 'het zo hoort' in een rondjje op de bodem van de valkuil van hoofdstroom 'dresuur'.

Ik ga zo weer naar buiten met mijn muildier aan de gang: werken aan het grondwerk voor het grondwerk voor de basisopvoeding.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:29

Kaja schreef:
Lees nog een keertje mijn tekst door en dan goed...
Vooral het stukje waar ik typ... tien paarden, tien karakters, tien aanpakken...

Geen 2 paarden zijn exact hetzelfde.

Je kan mij gewoon niet vertellen dat er 1 totaal universele aanpak/ systeem is, dat elk paard voor 100% past.

Miss_Petit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:32

Huertecilla schreef:
@Miss P: ???? Ik rij maar 120-150 km/week, loop slechts 1½ marathon/week.

Nógmaals het gaat niet om goed/beter/best; léér van de véle wgen die er zijn en stuur jouw paard niet automatisch omdat 'het zo hoort' in een rondjje op de bodem van de valkuil van hoofdstroom 'dresuur'.

En daarmee wil je zeggen, of mij wat precies leren/ kennis bijdragen?

Je zegt nu zelf vele wegen. Ik snap niet dat jij dan meerdere malen kan zeggen 'dat is fout!' ?

Mensen maken nu eenmaal fouten, en juist daar leren ze van

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:47

HC zegt

@Riant: ???? Tuurlijk is het vergelijkbaar: want wat ís 'dressuur' eigenlijk Jij 'moet' verder helemaal niet maar kíest. Ook heb je er blijkbaar geen idéé van hoeveel krachtsexplosie een helling van 100% op kost. Er wee áf is nog complexer en regelrecht vergelijkbaar met een paar kilometer passage

-------

Dressuur vind uiteraard zijn oorsprong uit natuurlijke beweging van paarden in de beweging zit ook geen verschil maar in de mate van inspanning wel ! Kijk maar naar wat je zelf schrijft:

krachtsexplosie een helling van 100% op kost.
> een oefening in een proef van die aard duurt enkele seconden maar. Buiten dat vergt helling een andere kracht dan vlakte

Er wee áf is nog complexer en regelrecht vergelijkbaar met een paar kilometer passage

> dat hoeft een paard hier in NL dus nimmer te kunnen, de proef duurt maximaal een aantal minuuten.

Jij beweert dat om rotsen heen en bergen op rijden in totaan 120-150 km per week te vergelijken is met een dressuurtraining.

Wat beweging betreft ja
wat uithoudingsvermogen en energieverbruik betreft : no way!

Even kort door de bocht zou je aannemelijk willen maken dat jouw paarden minimaal lichte tour kunnen lopen, en dan ook nog voor het ook van een kritishe jury zou kunnen scoren.

en ik durf dat zeer te betwijfelen.

Want wat is dresuur eigenlijk is niet de relevante vraag, de relevante vraag zou moeten zijn. Tot wat heeft de dressuur (en spring) sport zich ontwikkeld?

En wat jij doet is zeker dresuuurmatig rijden HC maar met de wedstrijdsport zoals die hier is ontwikkeld heegt het weinig te maken.

nogmaals sport is sport en bewegen is bewegen.

Maar een paard op de baan heeft een andere "enegrie aanpak" nodig , als een paard in de bergen en beide hebben een andere aapak nodig dan een paard in een dressuurring.

Een dressurpaard mag na een Kür leeg zijn, een paard dat 150 kn per week loopt verdeelt de energie anders toch ?

En daar ging het om HC. Over hoe je de energie van het paard voor je gebruikt en niet om welke oefeningen je er wel of niet mee doet meen ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:49

Miss_Petit schreef:
Je kan mij gewoon niet vertellen dat er 1 totaal universele aanpak/ systeem is, dat elk paard voor 100% past.

Bij deze: er zijn verschillende systemen die allemaal op een andere manier naar een ander doel universeel voor álle paarden voor 100% toepasbaar zijn.
Daarom heet het 'systeem'. Bínnen de kaders van deze systematische, dus planmatige aanpak, heeft een goed systeem ruimte voor de variaties in het programma paard.
Wanneer dit niet het geval is, is het geen systeem maar een beperkte manier van aanpak.

Een systeem kun je vergelijken met een stategie, de aanpak daarbinnen met de taktiek.
Dat niet elk syteem naar hetzelfde doel leidt maakt de ene noch niet beter dan de andere, alleen ánders.

@'Dressuurproef': de naam zegt het al toch Nog niet eens zo erg lang geleden was het vanzelfsperkend dat in de proef bijvoorbeeld een hoge wal was opgenomen: bij het letterbordje linksaf naar beneden....
Nee, ik ben níet in de war met de militairy. Dat was óók een dressuurproef, maar een andere.

Dat het huidige 'dressuur'-rijden zoals dat in NL haast universeel is geworden erg ver van 'gewoon paardrijden' is komen te staan in de perceptie van de beoefenaars is diep triest.
Een dressuurproef is namelijk niet meer of minder dan het onder geformaliseerde - dus vergelijkbare omstandigheden toetsen van de rijvaardigheid van de combinaties.
In míjn ogen zou het een groot goed zijn als 'het kopen van een brood bij de bakker in het dorp' een integraal element van deze toets zou zijn: als dit niet kan of niet veilig is, is er wat fundamenteels mis met de rijvaardigheid van de combinatie...
Wat schreef MP net ook weer over praktijk
Ben het daar he-le-maal mee eens: the proof of the dressage is in the ríding.... in de praktijk.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:00

Riant schreef:
Even kort door de bocht zou je aannemelijk willen maken dat jouw paarden minimaal lichte tour kunnen lopen, en dan ook nog voor het ook van een kritishe jury zou kunnen scoren.

Op Arabella zonder optoming en in een knollenveld.
Als Kim nog eens tijd en mogelijkheden heeft mag ze me 'as is' toetsen zo kritisch als ze wil hoor. Nee, ik heb niet de illusie dat ik hóóg scoor.
Laat me een paar weken gericht op de proef trainen en het is een wereld beter: de básis is er namelijk en dan maakt het niet uit wat je daarop bouwt.

Dát is wat er met veel combinaties niet goed zit; er is geen basis en dan is dressuur geen dresseren maar automatiseren. Dan gaat een proef prima, maar kan de ruiter écht geen rondje om het sportveld rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:06

Even over de universele aanpak van paarden. Ik denk dat als een jong paard dat beleerd moet worden niet de hele dag op stal staat en eruit komt om ingereden te worden, maar uit kan stoeien in een grote paddock of weide, best met loslaten gereden kan worden. De bokkesprongen zijn er die ochtend al uitgesprongen.

Dus, als ik op het stukje inga, ben ik het er mee eens. Er zijn idd van die dagen dat ze tomeloos zijn, heb je wel de tijd nodig om die energie eruit te laten gaan. Ik denk idd dat energieke paarden die met druk bij zich gehouden worden, neusje achter de loodlijn, spanning opbouwen in hun hele lichaam en dat als ze nooit eens kunnen gaan, ontploffen en gevaarlijk worden.

Ik rijd geen hoge dressuur, maar als het een paar dagen heeft gevroren en mijn paard moet rustig aan doen, dan moet ik hem na een paar dagen aan de losse lijn uit laten razen, dan kan ik hem niet rijden met druk, die losse teugel kan hij wel een uur volhouden in een straffe draf. Dus je moet wel de tijd nemen. Heb je dan gepland om juist die oefeningen te gaan doen, heb je eigenlijk dus pech.

Ook de reden dat ik zelden een buitenrit maak met anderen, omdat ik nl altijd mijn paard onder zijn eigen tempo moet laten lopen en daar wordt hij link van, dus ik begrijp precies wat het stukje bedoelt.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:11

Riant schreef:
Een dressurpaard mag na een Kür leeg zijn,

Bovenaan de pas van Alfarnate mag mijn paard ook áf zijn, ís mijn paard leeg.
Punt is dat ze met een paar minuten heel aardig hersteld zijn: dáár trainen we met de hartslagmeter óók op.

Een enórm verschil is dat onze paarden hun energie aan het fysíeke kunnen besteden en niet aan stress.
Daar is bijvoorbeeld het systeem van Kikkuli op gebaseerd en dit is naadloos ook voor elk 'dressuurpaard met bloed' toepasbaar en effectief.

Russel schreef:
Ook de reden dat ik zelden een buitenrit maak met anderen, omdat ik nl altijd mijn paard onder zijn eigen tempo moet laten lopen en daar wordt hij link van, dus ik begrijp precies wat het stukje bedoelt.

Mijn merrie en hengst maken beiden ook meer meters dan de rest en hebben meer conditie; het hoort er echter bij. Ze weten dat we een andere dag wel weer op eigen tempo gaan.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:23

HC zie je nu niet zelf dat je het eigenlij gewoon met me eens bent

Jouw paardenkunnen een lichte tour lopen , maar niet hoog scoren en de juri klopt niet en je hebt er een (in jouw ogen) beter wereld voor nodig.

Buiten dat wil je er graag een paar weken voor trainen.. en je wil het zonder optoming doen./

Dus je kan het niet punt uit. Zonder optoming mag niet, in een knollenveld kan niet. Het gaat om hier geldende regels en niet om HC regels.

DUS IS ER VERSCHIL immers je geeft zelf aan dat ke tijd nogdig hebt voor wat aanpassingen en zommig aanpassingen weiger je te maken.

Jij wil waarschijnlijk hier nieteens een goede prof neer kunnen zetten want jij vine het systeem en de perceptie van mersen niet correct.

Dus is er verschil !!!

Een dressuurpeerd Hoeft als ie leeg is niet vlot te herstellen want hij hoeft pas de volgende dag weer aan de bak. Heeft inderdaad geen hartslag meter nodig omdat het dus anders is.

HC je geeft alleen maar meer verschillen en blijft roepen dat je jouw paarden prima met Salinero kan vergelijken :S

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:27

Kaja schreef:
Nou cowgirl Hortensia...

Mijn excuses HC.... Ik kijk net in je profiel en zie dat je een "echte" cowboy bent...

Misschien wel een aanrader voor de anderen... een bezichtiging in het profiel van HC verklaart een hoop.
Laatst bijgewerkt door Kaja op 06-01-06 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:34

Huertecilla schreef:
Wat schreef MP net ook weer over praktijk
Ben het daar he-le-maal mee eens: the proof of the dressage is in the ríding.... in de praktijk.

Show me

Ik sta open voor bergen flimpjes!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:43

Ik heb mijn reactie aangepast, omdat mij na een bezichtiging in het profioel van HC veel duidelijk werd.

Veel succes verder!

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:45

Huertecilla schreef:
Op Arabella zonder optoming en in een knollenveld.
Als Kim nog eens tijd en mogelijkheden heeft mag ze me 'as is' toetsen zo kritisch als ze wil hoor. Nee, ik heb niet de illusie dat ik hóóg scoor.
Laat me een paar weken gericht op de proef trainen en het is een wereld beter: de básis is er namelijk en dan maakt het niet uit wat je daarop bouwt.

Dát is wat er met veel combinaties niet goed zit; er is geen basis en dan is dressuur geen dresseren maar automatiseren. Dan gaat een proef prima, maar kan de ruiter écht geen rondje om het sportveld rijden....

Wat je zegt allemaal is geweldig, maar ik moet toch echt een paar vragen stellen die je niet gaat beantwoorden.
Hoe leer je je paarden naar je toe te komen in 't land, en dan ruimte te maken als je hebt gezegd welk paard je meeneemt?
Hoe leer je je paarden verzamelen op commando?
Hoe leer je je paarden te blijven doen wat je gevraagd hebt? (In die zin dat je hulpen geeft voor vb. verzamelde draf, dat je paard ook weet verzameld te moeten blijven draven tot nader order?)
Hoe kun je jouw paarden-altijd-op-het-land situatie vergelijken met "onze" paarden-op-stal-situatie?

En, ik weet dat ik je nu best eens heel ernstig zou kunnen beledigen, maar wat jij allemaal zegt, gaat steeds meer lijken op aqua8horse en haar methoden. Je zegt niet hoe je het doet, maar wel dat je het doet, maar laat niet zien dat je het doet.
Je roept wel, ik loop een makkelijk lichte tour met mijn paarden. Maar ik heb zeer sterk het idee dat we dat nooit, en ook echt nooit gaan zien. Ook niet met de door Riant genoemde "HC-regels": op een knollenveld en zonder optoming.

Met andere woorden: ik doe 't maar weiger te bewijzen, als je bewijs wil, kom je maar langs. En dat is vrij letterlijk een aqua8-quote. En je moet toch bekennen dat een rationeel mens niet naar Spanje af zal reizen om eens te zien wat jij nou uitvogeld met je viervoeters. Eerst maar eens wat filmpjes, of in ieder geval foto's zien. Dan nadenken over of we het gaan geloven.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:25

Citaat:
En je moet toch bekennen dat een rationeel mens niet naar Spanje af zal reizen om eens te zien wat jij nou uitvogeld met je viervoeters.

Ik meen van mezelf dat ik redelijk rationeel kan denken, en ik ben toch tot bij HC gereisd om te gaan kijken. Een aanrader hoor!

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:35

Clitia schreef:
Wat je zegt allemaal is geweldig, maar ik moet toch echt een paar vragen stellen die je niet gaat beantwoorden.
Hoe leer je je paarden naar je toe te komen in 't land, en dan ruimte te maken als je hebt gezegd welk paard je meeneemt?
Hoe leer je je paarden verzamelen op commando?
Hoe leer je je paarden te blijven doen wat je gevraagd hebt? (In die zin dat je hulpen geeft voor vb. verzamelde draf, dat je paard ook weet verzameld te moeten blijven draven tot nader order?)

Door te studeren en er veel kwaliteitsttijd in te steken.
Door een plan te maken binnen een systeem en dat op maat van het betreffende paard uit te voeren.

Je kan hiervoor op kursus gaan bij een Parelli-instructeur, bij Solinski, bij een hele rits mensen van NH tot/met HogeSchool.
Zorg echter dat je alles binnen een héél brede context kan plaatsten opdat je begríjpt wat je aangeboden krijgt en dus kán leren.

Verder moet je blíjven studeren en VÉÉL. Een goed begin zijn:
- Reiter, Reiten, Reiterei en Pferdengymnastik van Solinksi
- PNH
- Een boek van La Guérinière, Pluvinel of De Saunier
- Mijn paarden mijn leraren van Podhajski
- Management of the Horse van Kiley-Worthington
en een tópper is;
- Grondwerk met Paarden van Inge Teblick

De twijfel en ongeloof spreken boekdelen over de beperkingen van hoofdstroom-NL.
Er hebben hier op Bokt drie verslagen gestaan van Bokters die hier geweest zijn.
We genieten en leren ondertussen van de weg die we; paarden,lief, zoontje en ik, samen afleggen.

Ik zal het nóg gekker maken; vorige week kuierde Arabella door het per ongeluk door mij open gelaten hek de wei uit naar het daar opschietende groen. Ze ging op mijn aanroep niet gelíjk rechts(of links-)omkeerd waarop Capricho ook de wei uitstormde en haar naar binnen dreef..... Hij bleef héél trots en zo groot mogelijk buiten voor het hek staan wachten op mijn prijzen. Daarna kwam hij lekker knuffen en kon ik het hek weer sluiten.

Citaat:
Hoe kun je jouw paarden-altijd-op-het-land situatie vergelijken met "onze" paarden-op-stal-situatie?

Staan alle paarden op stal in NL? Ik krijg op andere topics juist het verwijt dat er in NL ruimte zat is er zoveel paarden buiten op het land staan!!!

Totáál omgekeerde wereld overigens om mij te verwijten dat ik geen recht van spreken heb omdat mijn paarden een beter leven hebben.
Op een andere site word ik overigens verketterd omdat ik mijn paarden zo afbeul en onacceptabele risicos met ze neem.

Zo heb ik hier op Bokt het verwijt gehad dat je niet met een halsring door verkeer kán rijden en tegelijk van een ander de kritiek dat er in NL 'zoveel zijn die dit dagelijks doen'.

Zo heeft ieder zijn/haar mening op basis van de eigen perceptie die
gedicteerd wordt de eigen ervaring en persoonlijke eigenschappen.
Ik dus ook en heb daarbij het voordeel van ervaring in beíde (en andere) situaties

Nóg maar weer eens: Wat ik hier doe en leer is niet de enige of beste manier noch het enige of beste doel.
Niet meer dan een schets van mijn pesoonlijke ervaring ter illustratie van het gegeven dat er meer is en kan dan 'dressuur' en de hoofdstroom-methodes.

Zoals Kim terecht opmerkt: 'velen zeggen op zoek te zijn naar de waarheid maar de meesten vuchten ervoor'.
"of schieten op de boodschapper" voeg ik er dan graag aan toe

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:38

Bandida schreef:
Citaat:
En je moet toch bekennen dat een rationeel mens niet naar Spanje af zal reizen om eens te zien wat jij nou uitvogeld met je viervoeters.

Ik meen van mezelf dat ik redelijk rationeel kan denken, en ik ben toch tot bij HC gereisd om te gaan kijken. Een aanrader hoor!