Clitia schreef:Wat je zegt allemaal is geweldig, maar ik moet toch echt een paar vragen stellen die je niet gaat beantwoorden.
Hoe leer je je paarden naar je toe te komen in 't land, en dan ruimte te maken als je hebt gezegd welk paard je meeneemt?
Hoe leer je je paarden verzamelen op commando?
Hoe leer je je paarden te blijven doen wat je gevraagd hebt? (In die zin dat je hulpen geeft voor vb. verzamelde draf, dat je paard ook weet verzameld te moeten blijven draven tot nader order?)
Door te studeren en er veel kwaliteitsttijd in te steken.
Door een plan te maken binnen een systeem en dat op maat van het betreffende paard uit te voeren.
Je kan hiervoor op kursus gaan bij een Parelli-instructeur, bij Solinski, bij een hele rits mensen van NH tot/met HogeSchool.
Zorg echter dat je alles binnen een héél brede context kan plaatsten opdat je begríjpt wat je aangeboden krijgt en dus kán leren.
Verder moet je blíjven studeren en VÉÉL. Een goed begin zijn:
- Reiter, Reiten, Reiterei en Pferdengymnastik van Solinksi
- PNH
- Een boek van La Guérinière, Pluvinel of De Saunier
- Mijn paarden mijn leraren van Podhajski
- Management of the Horse van Kiley-Worthington
en een tópper is;
- Grondwerk met Paarden van Inge Teblick
De twijfel en ongeloof spreken boekdelen over de beperkingen van hoofdstroom-NL.
Er hebben hier op Bokt drie verslagen gestaan van Bokters die hier geweest zijn.
We genieten en leren ondertussen van de weg die we; paarden,lief, zoontje en ik, samen afleggen.
Ik zal het nóg gekker maken; vorige week kuierde Arabella door het per ongeluk door mij open gelaten hek de wei uit naar het daar opschietende groen. Ze ging op mijn aanroep niet gelíjk rechts(of links-)omkeerd waarop Capricho ook de wei uitstormde en haar naar binnen dreef..... Hij bleef héél trots en zo groot mogelijk buiten voor het hek staan wachten op mijn prijzen. Daarna kwam hij lekker knuffen en kon ik het hek weer sluiten.
Citaat:
Hoe kun je jouw paarden-altijd-op-het-land situatie vergelijken met "onze" paarden-op-stal-situatie?
Staan alle paarden op stal in NL? Ik krijg op andere topics juist het verwijt dat er in NL ruimte zat is er zoveel paarden buiten op het land staan!!!
Totáál omgekeerde wereld overigens om mij te verwijten dat ik geen recht van spreken heb omdat mijn paarden een beter leven hebben.
Op een andere site word ik overigens verketterd omdat ik mijn paarden zo afbeul en onacceptabele risicos met ze neem.
Zo heb ik hier op Bokt het verwijt gehad dat je niet met een halsring door verkeer kán rijden en tegelijk van een ander de kritiek dat er in NL 'zoveel zijn die dit dagelijks doen'.
Zo heeft ieder zijn/haar mening op basis van de eigen perceptie die
gedicteerd wordt de eigen ervaring en persoonlijke eigenschappen.
Ik dus ook en heb daarbij het voordeel van ervaring in beíde (en andere) situaties
Nóg maar weer eens: Wat ik hier doe en leer is niet de enige of beste manier noch het enige of beste doel.
Niet meer dan een schets van mijn pesoonlijke ervaring ter illustratie van het gegeven dat er meer is en kan dan 'dressuur' en de hoofdstroom-methodes.
Zoals Kim terecht opmerkt: 'velen zeggen op zoek te zijn naar de waarheid maar de meesten vuchten ervoor'.
"of schieten op de boodschapper" voeg ik er dan graag aan toe