paard is 7 jaar onbeleerd en 1.86 hoog!!! allemaal problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johnnie

Re: paard is 7 jaar onbeleerd en 1.86 hoog!!! allemaal probl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:02

Dit vind ik machtig om te horen, Yess, zo moet het. En Keulen en Aken bouw je niet in een dag. Stapje voor stapje zoals ook ik en andere het deden en je zult zien er gaat een nieuwe wereld voor je open. Heel veel succes en we hopen nog wat van je te horen

jefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:23

he, als ik dit zo lees, loopt tegen muren en draden, misschien een domme vraag hoor, maar is hij al eens gecheckt op blindheid? Dat kun je niet altijd zien bij een paard. Is maar het proberern waard. Veel succes verder en pas goed op jezelf.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:44

Da's ook een goeie van je Jefke. Heerlijk toch, dat bokt. Al die verschillende invalshoeken. Waar de een niet aan denkt, daar vult de ander weer aan. Echt gaaf af en toe.

Ontopic: misschien dat het je paard helpt als je hem van tevoren vertelt wat je gaat doen. Bij mijn paard hielp dat echt heel erg. Je verliest er iig niets mee als je het probeert. (hoogstens een paar rare blikken van stalgenoten )

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:53

leg eens een longeersingel of zadel in z'n stal, gewoon in een hoekje, dat hij er een beetje aan kan ruiken en dat hij kan zien dat het niet eng is..als hij er goed op reageert leg je het een paar keer op een andere plaats en kun je het ook op het proberen te leggen..verder weet ik niet veel advies om te geven..erg veel succes ermee!!

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:31

Heh bah..
Arm paard
Zoveel als daar waarschijnlijk al mee is geknoeit..
Sterkte ermee..

Nh proberen miss"?

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:14

Een paard van 7 jaar met deze problemen kun je niet oppakken als een jong paard. Een paard leert ook anders op deze leeftijd. Een ruiter die goed kan rijden op goed gereden en beleerde paarden, lost het ook niet "even" op. Het vraagt om een andere aanpak, het zal tijd kosten en het resultaat zal twijfelachtig zijn. Je hebt geen garantie en de kans op fouten maken is nog groter. Het paard zal altijd terugvallen op de ervaringen die het eerder heeft opgedaan. Het geeft veel voldoening om een paard met die eigenschappen te kunnen helpen. Er is echter veel tijd, vakmanschap en doorzettingsvermogen voor nodig en het is niet vrij van risiko's voor degene die het paard begeleidt.

Je zou het paard op een aantal punten moeten (laten) controleren, om te bepalen of het paard vrij is van medische problemen en pijn.

Dit soort problemen wordt meestal onderschat en mensen denken goed bedoeld, dat ze dit soort problemen "even" kunnen oplossen. Dit is iets wat je uit handen moet geven, en dan nog is het resultaat twijfelachtig. Als het paard bij de juiste persoon wel goed zou gaan, is het geen garantie dat het goed gaat bij de ruiter. Hoe langer je probeert, hoe ernstiger het probleem met dit paard wordt. Dus als je wilt dat er iets moet gebeuren, dan moet het eigenlijk direct gebeuren. Je moet er rekening mee houden dat je in termen van maanden en waarschijnlijk meer dan een jaar moet denken, als het paard gezond is. Naarmate je meer problemen met een paard krijgt, wordt de binding die je met het paard krijgt ook sterker. Het wordt er voor het paard, voor de eigenaar en voor degene die het goed bedoeld niet gemakkelijker door. Als je echt het beste met dit paard voor hebt, zal alleen een deskundige dit probleem, misschien nog kunnen oplossen. Doe het dus niet zelf, die ervaring heb je niet.

Bedenk dat als het paard gezond is, dat dit paard beschouwd wordt als een probleem-paard. Het probleem is echter, dat het paard zo reageert omdat het verkeerd behandeld is door mensen, die het waarschijnlijk ook goed bedoelen. Het goed bedoelen is iets anders als goed doen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:16

naar aanleiding van borstel en deken... SUPER!
Dat bedoelde ik dus. Kijken wat je paard doet, hoe hij reageert en daar je gedrag op aanpassen, zonder dat hij over je heen loopt. Want dat kan natuurlijk niet, dan ben jij ultiem niet veilig meer.

En dat vrijgeven is ook een zeer goede methode. Ik heb mijn paard wel eens gezadeld, één dingetje gevraagd dat ze dan perfect deed, haar een kriebeltje gegeven en weer afgestapt. Doel van de dag was gehaald. Werken is dan dus klaar. Mensen keken me raar aan, maar B'elanna begreep het

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 00:16

johnnie schreef:
Dit vind ik machtig om te horen, Yess, zo moet het. En Keulen en Aken bouw je niet in een dag. Stapje voor stapje zoals ook ik en andere het deden en je zult zien er gaat een nieuwe wereld voor je open. Heel veel succes en we hopen nog wat van je te horen

Dank je .. Tuurlijk hoor je van me is altijd makkelijk !!
zou toch niet het enigste mens op aarde wezen met dit probleem!!!
iedereen heeft hier wat aan !!!!

:D

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 00:17

Goofy44 schreef:
Een paard van 7 jaar met deze problemen kun je niet oppakken als een jong paard. Een paard leert ook anders op deze leeftijd. Een ruiter die goed kan rijden op goed gereden en beleerde paarden, lost het ook niet "even" op. Het vraagt om een andere aanpak, het zal tijd kosten en het resultaat zal twijfelachtig zijn. Je hebt geen garantie en de kans op fouten maken is nog groter. Het paard zal altijd terugvallen op de ervaringen die het eerder heeft opgedaan. Het geeft veel voldoening om een paard met die eigenschappen te kunnen helpen. Er is echter veel tijd, vakmanschap en doorzettingsvermogen voor nodig en het is niet vrij van risiko's voor degene die het paard begeleidt.

Je zou het paard op een aantal punten moeten (laten) controleren, om te bepalen of het paard vrij is van medische problemen en pijn.

Dit soort problemen wordt meestal onderschat en mensen denken goed bedoeld, dat ze dit soort problemen "even" kunnen oplossen. Dit is iets wat je uit handen moet geven, en dan nog is het resultaat twijfelachtig. Als het paard bij de juiste persoon wel goed zou gaan, is het geen garantie dat het goed gaat bij de ruiter. Hoe langer je probeert, hoe ernstiger het probleem met dit paard wordt. Dus als je wilt dat er iets moet gebeuren, dan moet het eigenlijk direct gebeuren. Je moet er rekening mee houden dat je in termen van maanden en waarschijnlijk meer dan een jaar moet denken, als het paard gezond is. Naarmate je meer problemen met een paard krijgt, wordt de binding die je met het paard krijgt ook sterker. Het wordt er voor het paard, voor de eigenaar en voor degene die het goed bedoeld niet gemakkelijker door. Als je echt het beste met dit paard voor hebt, zal alleen een deskundige dit probleem, misschien nog kunnen oplossen. Doe het dus niet zelf, die ervaring heb je niet.

Bedenk dat als het paard gezond is, dat dit paard beschouwd wordt als een probleem-paard. Het probleem is echter, dat het paard zo reageert omdat het verkeerd behandeld is door mensen, die het waarschijnlijk ook goed bedoelen. Het goed bedoelen is iets anders als goed doen.

Paard is helemaal goedgekeurd!!!!
dus daar kan niets mee aan de hand zijn!!!
maar toch bedankt voor de tips en advies!!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 00:19

Jiviejik schreef:
Heh bah..
Arm paard
Zoveel als daar waarschijnlijk al mee is geknoeit..
Sterkte ermee..

Nh proberen miss"?

Dat zou je wel zeggen dat er veel mee geknoeit is ...
maar dat is eigenlijks alleen maar 1 x dat zadel... kan je zien dat je 1 x een foutje maakt dat het dan een heel ander paard kan worden ik vind het echt heel zielig daarom wil ik hem als een normaal paard weer krijgen dat hij vertrouwen in mij krijgt en dat andere dingen niet zo eng zijn als dat ze lijken !!!!

maar ieder geval bedankt !!!

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 00:20

Arieskuh schreef:
leg eens een longeersingel of zadel in z'n stal, gewoon in een hoekje, dat hij er een beetje aan kan ruiken en dat hij kan zien dat het niet eng is..als hij er goed op reageert leg je het een paar keer op een andere plaats en kun je het ook op het proberen te leggen..verder weet ik niet veel advies om te geven..erg veel succes ermee!!

Dat had ik zelf ook al in gedachten maar kan ik daar niet eerst beter even mee wachten is het niet allemaal veel te snel voor hem of heb ik dat verkeerd ... lijkt mij dat ik eerst nog maar ff met die borstel en wat andere kleine dingetjes bezig kan en daarna met de grotere dingen ???

ik kan het ook wel verkeerd hebben hoor maar dan hoor ik het wel .. van jullie echt super dat veel mensen hier op reageren en ook nog hele goeie reacties er neer zetten waar ik echt wat aan heb !!!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 00:22

Anya schreef:
naar aanleiding van borstel en deken... SUPER!
Dat bedoelde ik dus. Kijken wat je paard doet, hoe hij reageert en daar je gedrag op aanpassen, zonder dat hij over je heen loopt. Want dat kan natuurlijk niet, dan ben jij ultiem niet veilig meer.

En dat vrijgeven is ook een zeer goede methode. Ik heb mijn paard wel eens gezadeld, één dingetje gevraagd dat ze dan perfect deed, haar een kriebeltje gegeven en weer afgestapt. Doel van de dag was gehaald. Werken is dan dus klaar. Mensen keken me raar aan, maar B'elanna begreep het

Ja ik ben echt blij dat dit wil helpen... !!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 02:33

Ik moet Goofy toch voor een groot gedeelte gelijk geven: paarden die gewend zijn met behulp van een bepaald gedragspatroon hun gelijk te krijgen, zijn daar met gevorderde tot vergevorderde leeftijd steeds moeilijker vanaf te brengen. En dan moet je heel stevig in je schoenen staan en somsharder ingrijpen dan de bedoeling wat om dat patroon te doorbreken. Met dit harder ingrijpen bedoel ik niet zozeer lichamelijke impact dan meer psychische aanpak. En dat valt van paard tot paard verschillend.
Als het paard, met het gedragspatroon wat hij nu tentoonspreid, de afgelopen 7 jaar succes heeft gehad, is daar voor een leek heel moeilijk verandering in te brengen. Zelfs Pat Parelli heeft met Caspar een hele kluif gehad, en hij geeft zelf toe dat hij met dit paard nog niet dat heef bereikt wat theoretisch mogelijk was, puur door gebrek aan tijd die hij aan dit paard heeft kunnen besteden.

Op het moment dat jij de eigenaar van een paard NIET bent, kun je niet echt veel gewicht inbrengen in de manier waarop een paard behandeld wordt. Dus als je van plan bent om dit paard aan te schaffen (en dat begrijp ik toch uit je reacties) dan zou ik zeggen: wacht niet te lang.
Iedere dag dat dit paard de kans krijgt om zijn eigen weg te gaan d.m.v. een gedragspatroon wat hij zichzelf de laatste 7 jaar heeft aangemeten, is er een teveel.

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:45

ik zou niks in zijn stal leggen.
Zijn stal = zijn huisje.
Daar behoor je geen enge dingen in te leggen, want het is zijn 'toevluchtsoord'. Zijn vertrouwde plekje is dan ook ineens iets geworden om voor op te passen.
Nee, zou ik absoluut niet doen.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:49

Helemaal mee eens, leg onbekende spullen bij hem in de paddock/bak neer, daar heeft hij de ruimte om te "vluchten" mocht hij iets eng vinden. De stalruimte is daar te klein voor en die hoort veilig en rustig voor hem te zijn.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:47

Helemaal opnieuw beginnen...
Misschien is 't ook handig om de geschiedenis van het paard na te vragen.. Succes d'r mee!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:32

Fun_Fun schreef:
Zowieso leren 7 jarigen minder snel dan 3 jarigen, je zult het op vertrouwen moeten winnen.

Hangt echt van het paard af. IK heb meerdere oudere paarden zadelmak gemaakt (leeftijd 6-9.5 jaar). De meeste zijn in een week of 3 van niets naar zadelmak. Je moet dit gewoon net als met een 3-jarige per paard bekijken. De 1 heeft maar een concentratiepiek van 10 minuten, de ander kan wel een half uur aan. Ook met een oudere paard moet je niet te veel doen, de spieren van zo'n paard hebben nooit geleerd om aan het werk te zijn. Ze zijn wel volgroeid, maar de spieren moeten ook het werk aan kunnen.
Oudere paarden hebben vaak in de periode na het zadelmak maken wat meer praatjes, ze gaan soms meer uitproberen.
Het echte doorrijden kost meer tijd. Een paard dat 3 jaar van z'n leven scheef heeft mogen lopen en zelf mogen bepalen hoe en waar het liep is makkelijker recht te krijgen en dergelijke dan een paard dat 7 jaar scheef heeft mogen lopen, en zelf heeft mogen bepalen hoe en wat.

Met dit paard zou ik heel voorzichtig zijn. Pas een stapje er bij als het andere stapje superbevestigd is. En als het vertrouwen er is, dna kan het ineens behoorlijk snel gaan. Het paard moet je de snelheid laten bepalen.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:43

Dat 7 jarige minder snel leren is de grootste onzin die ik ooit heb gelezen.

Sorrie voor deze opmerking. Ik heb hier een ijslander staan van 12 jaar nu en heb deze al 8 jaar. Tot vorig jaar reed ik met dit paard een beetje op en af en sinds kort doe ik Parelli met hem. Dit paard had op tijd van een week al de spelletjes door en het is zelfs niet nodig dit ook maar te herhalen.

Dus, bovengenoemde stelling is heel kort door de bocht en kan niet gestaaft worden.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:45

Ze kunnen uitstekend leren op die leeftijd. Ze laten zich wellicht misschien wat minder makkelijk overdonderen dan een driejarige.

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:55

Ja, ik denk dat oudere paarden op zich zelfs makkelijker zouden leren dan de driejarigen.
Verder heb ik deze topic gevolgd, nog niet zelf gereageerd.
Allereerst wil ik zeggen dat ik het érg goed vind om iets in zijn stal te leggen. Dan is er reactie op geweest dat dat zijn plekkie is en dat je dat niet moet doen, maar ik vind dat het kan wanneer heb paard afstand kan nemen van het 'ding'. Op die manier, leert hij dat het niks doet, en dat het bij hem hoort. Je legt iets bij hem in huis, maar wij kopen zelf toch ook nieuwe dingen? Oké, wij kopen het zélf, wij zorgen er zelf voor, maar het gaat dan toch wat meer bij hem horen. Ik heb gelezen in 'n paardenboek, dat je bijvoorbeeld een paard dat bang is voor zweepjes van z'n angst af kan helpen door een paar zweepjes in z'n stal te hangen. Hierdoor kan hij zelf weten wanneer hij er echt op af gaat, wanneer hij het leert kennen, en na 'n tijdje is het niet eng meer, omdat het niks doet.
Dat vind ik dus 'n erg goede manier.

Verder zou ik zeggen; vraag hulp aan 'n ervaren persoon in je omgeving. Hoeft geen echte professional te zijn, zolang hij/zij meer ervaring heeft dan jij en je zou kunnen helpen, is het ook goed. Gewoon iemand die je tips kan geven en kan helpen, ook al doe je het zelf. Iemand die in kan springen als het nodig is, zonder echt iets met dat paard te doen. Dat lijkt me het handigst.

Zo te zien ben je ook al vooruit gegaan. Maar ik lees dus dat je de ene dag 'n borstel in z'n box leg, de volgende dag is hij eraan gewend en leg je 'n deken in z'n stal. Hij komt er na 'n paar uur nog niet op af, dus je gaat er bij zitten op die deken. Dan komt hij er na 'n tijdje weer op af. Jij goed belonen, dat is ook goed gedaan van je, vind ik. Maar daarna leg je het deken over 'm heen. (Als ik 't goed begrepen heb... ) Dit vind ik niet handig; je gaat nu al te snel. De ene dag borstel, de volgende dag deken. Als je dat zo doet, zal je waarschijnlijk ook niet goed kunnen wachten tot je met 't zadel begint. Niet onaardig bedoelt hoor, helemaal niet zelfs. Maar ik zal als ik jou was nóg rustiger aan doen. Gewoon een héél klein dingetje per dag, of 2 dagen, en dan een paar dagen niks nieuws maar gewoon herhalen, herhalen, herhalen. Vertrouwen opbouwen doe je niet van dag op dag. Veel herhalen, heel rustig aan, misschien maar één nieuw iets per week.
Natuurlijk kan ik me niet helemaal in jouw verplaatsen; ik heb niet eens een eigen paard wegens tijdgebrek door school! Maar toch heb ik wel wat ervaring, lees ik veel boeken, internet ik erg veel over paarden, heb ik 'n tante met wat eigen paarden, rijd ik 7 jaar op manege, en heb verzorgpaarden gehad, enz...
Maarja, ik hoop dat je er wat aan hebt. Het is mijn advies, ik probeer je er wel mee te helpen, maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.

In ieder geval nog héél veel succes, je hoort vast nog wel van me.

calliou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 00:43

johnnie schreef:
Dat 7 jarige minder snel leren is de grootste onzin die ik ooit heb gelezen.

Sorrie voor deze opmerking. Ik heb hier een ijslander staan van 12 jaar nu en heb deze al 8 jaar. Tot vorig jaar reed ik met dit paard een beetje op en af en sinds kort doe ik Parelli met hem. Dit paard had op tijd van een week al de spelletjes door en het is zelfs niet nodig dit ook maar te herhalen.

Dus, bovengenoemde stelling is heel kort door de bocht en kan niet gestaaft worden.

Een paard is een gewoonte dier.. dus door vaak doen leert ie...
Die stelling is dus echt niet kort door de bocht!!!
Het is zelfs een feit.. alleen het ene paard heeft het sneller door dan de ander maar na een keer kan het niet zijn dat ie het al zelf snap.. bijna niet..

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 00:46

Hmm ik zou zeggen, kom eens gezellig bij me langs. Ik heb zo'n paard hoor. Snap alles wat een paard kan snappen in één keer. Zolang zij er belang bij heeft tenminste

Anders kost het drie keer.

Een paard dat alleen kan leren door herhaling, leeft in de vrije natuur niet zo lang. Kennelijk is er nog een mechanisme aan het werk

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:00

Het herhalen slaat bij mij gewoon op het rustig aan doen, en veel herhalen zodat het een gewoonte wordt. Dat is namelijk wel de bedoeling, denk ik?

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:12

ChantiieY schreef:
Het herhalen slaat bij mij gewoon op het rustig aan doen, en veel herhalen zodat het een gewoonte wordt. Dat is namelijk wel de bedoeling, denk ik?

ja.. heel goed.. gewoon vaak herhalen.. als je de eerste keer hem aan de teugel rijden blijft ie ook niet vanzelf beneden als je ontspant..

dat wil ik er eigenlijk met zeggen..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:14

euh, aan de teugel is geen oefening maar een resultaat van rijden