Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)

johnnie schreef:Dit vind ik machtig om te horen, Yess, zo moet het. En Keulen en Aken bouw je niet in een dag. Stapje voor stapje zoals ook ik en andere het deden en je zult zien er gaat een nieuwe wereld voor je open. Heel veel succes en we hopen nog wat van je te horen![]()
:D Goofy44 schreef:Een paard van 7 jaar met deze problemen kun je niet oppakken als een jong paard. Een paard leert ook anders op deze leeftijd. Een ruiter die goed kan rijden op goed gereden en beleerde paarden, lost het ook niet "even" op. Het vraagt om een andere aanpak, het zal tijd kosten en het resultaat zal twijfelachtig zijn. Je hebt geen garantie en de kans op fouten maken is nog groter. Het paard zal altijd terugvallen op de ervaringen die het eerder heeft opgedaan. Het geeft veel voldoening om een paard met die eigenschappen te kunnen helpen. Er is echter veel tijd, vakmanschap en doorzettingsvermogen voor nodig en het is niet vrij van risiko's voor degene die het paard begeleidt.
Je zou het paard op een aantal punten moeten (laten) controleren, om te bepalen of het paard vrij is van medische problemen en pijn.
Dit soort problemen wordt meestal onderschat en mensen denken goed bedoeld, dat ze dit soort problemen "even" kunnen oplossen. Dit is iets wat je uit handen moet geven, en dan nog is het resultaat twijfelachtig. Als het paard bij de juiste persoon wel goed zou gaan, is het geen garantie dat het goed gaat bij de ruiter. Hoe langer je probeert, hoe ernstiger het probleem met dit paard wordt. Dus als je wilt dat er iets moet gebeuren, dan moet het eigenlijk direct gebeuren. Je moet er rekening mee houden dat je in termen van maanden en waarschijnlijk meer dan een jaar moet denken, als het paard gezond is. Naarmate je meer problemen met een paard krijgt, wordt de binding die je met het paard krijgt ook sterker. Het wordt er voor het paard, voor de eigenaar en voor degene die het goed bedoeld niet gemakkelijker door. Als je echt het beste met dit paard voor hebt, zal alleen een deskundige dit probleem, misschien nog kunnen oplossen. Doe het dus niet zelf, die ervaring heb je niet.
Bedenk dat als het paard gezond is, dat dit paard beschouwd wordt als een probleem-paard. Het probleem is echter, dat het paard zo reageert omdat het verkeerd behandeld is door mensen, die het waarschijnlijk ook goed bedoelen. Het goed bedoelen is iets anders als goed doen.
Jiviejik schreef:Heh bah..
Arm paard
Zoveel als daar waarschijnlijk al mee is geknoeit..
Sterkte ermee..
Nh proberen miss"?
Arieskuh schreef:leg eens een longeersingel of zadel in z'n stal, gewoon in een hoekje, dat hij er een beetje aan kan ruiken en dat hij kan zien dat het niet eng is..als hij er goed op reageert leg je het een paar keer op een andere plaats en kun je het ook op het proberen te leggen..verder weet ik niet veel advies om te geven..erg veel succes ermee!!
Anya schreef:naar aanleiding van borstel en deken... SUPER!
Dat bedoelde ik dus. Kijken wat je paard doet, hoe hij reageert en daar je gedrag op aanpassen, zonder dat hij over je heen loopt. Want dat kan natuurlijk niet, dan ben jij ultiem niet veilig meer.
En dat vrijgeven is ook een zeer goede methode. Ik heb mijn paard wel eens gezadeld, één dingetje gevraagd dat ze dan perfect deed, haar een kriebeltje gegeven en weer afgestapt. Doel van de dag was gehaald. Werken is dan dus klaar. Mensen keken me raar aan, maar B'elanna begreep het

Fun_Fun schreef:Zowieso leren 7 jarigen minder snel dan 3 jarigen, je zult het op vertrouwen moeten winnen.

) Dit vind ik niet handig; je gaat nu al te snel. De ene dag borstel, de volgende dag deken. Als je dat zo doet, zal je waarschijnlijk ook niet goed kunnen wachten tot je met 't zadel begint. Niet onaardig bedoelt hoor, helemaal niet zelfs. Maar ik zal als ik jou was nóg rustiger aan doen. Gewoon een héél klein dingetje per dag, of 2 dagen, en dan een paar dagen niks nieuws maar gewoon herhalen, herhalen, herhalen. Vertrouwen opbouwen doe je niet van dag op dag. Veel herhalen, heel rustig aan, misschien maar één nieuw iets per week.
Het is mijn advies, ik probeer je er wel mee te helpen, maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.
johnnie schreef:Dat 7 jarige minder snel leren is de grootste onzin die ik ooit heb gelezen.
Sorrie voor deze opmerking. Ik heb hier een ijslander staan van 12 jaar nu en heb deze al 8 jaar. Tot vorig jaar reed ik met dit paard een beetje op en af en sinds kort doe ik Parelli met hem. Dit paard had op tijd van een week al de spelletjes door en het is zelfs niet nodig dit ook maar te herhalen.
Dus, bovengenoemde stelling is heel kort door de bocht en kan niet gestaaft worden.

ChantiieY schreef:Het herhalen slaat bij mij gewoon op het rustig aan doen, en veel herhalen zodat het een gewoonte wordt. Dat is namelijk wel de bedoeling, denk ik?