beleren van een fries tip gevraagt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: beleren van een fries tip gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:35

Hinke schreef:
Als je een paard zadelmak wilt maken heb je alleen een beetje gezond verstand nodig.

Dat is nu juist het probleem.
Verder zou ik geen leek met gezond verstand aan mijn vulen willen over 2,5 jaar.
Ik roep Kiwiko's hulp in, en we gaan fijn samen mijn paard zadelmak maken.
Ik heb wel eens Friezen gereden, maar ik hou er niet van. Het zijn wat mij betreft drammerige trapzakken met rotstreken.

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 18:19

hinke bedankt voor je reactie

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:25

Hinke, vertel, wat is een "gewoon" paard?

Heeeee Never, daar is ze weer, toch maar wel meelezen he, lastig om weg te blijven he

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:52

was het allemaal maar zo simpel Hinke

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:12

Hinke, niet alle paarden zijn het zelfde dus de stelling dat Friezen gaan rennen en KWPN'ers bokken gaat zeker niet op

Ik zou serieus dan wel is willen weten wat een kruising Ijslander X Arabier dan doet volgens jouw

Overigens zo als jij het uitlegt klinkt het zeer gemakkelijk, dat IS het in feite ook als je een braaf paard hebt én een deskundig iemand die het paard beleerd.
Heb je een wat minder braaf paard én iemand die denkt te weten dat ie het kan zonder ervaren begeleiding erbij... tja dan gaat het 9 van de 10x mis en duurt het heel lang voordat je weer wat met het paard kan.

Overigens moet je eigenlijk nooit in je eentje een paard beleren, altijd een 2de persoon erbij en de 2 die elkaar helpen met het paard zadelmak te maken en verder te beleren moeten elkaar voor 100 % kunnen vertrouwen.

Murkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:02

heey

ze kan met stal ook bedoelen de hele stal en niet de box

maar zals ze zelf zecht dat ze het al heel vaak gedaan heeft (een paard beleren) dan zal dat ookj wel zo zijn

en ik vind wegbrengen een goede tip..maar zij moet beslissen
wat zij wil

verder moet je gewoon eerst rustig een dekje op zijn rug leggen
accepteerd hij dat dan voorzichtig een longeersingel erbij leggen
en gewoon alles heel rustig de tijd geven...leer je paard heel
rustig aan het zadel wennen

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:07

Nou Ik zou er iemand bij halen die er wat ervaring meej heeft.Maar als je het dan toch zelf zou willen doen zou ik beginnen met een deken singel rekt mee en spand niet te hard laat hem rustig aan de longe lopen en hang er nadien een jas of een doek aan en laat hem goed doorwerken aan de longe.De volgende keer doe je dat weer en als dat voldoende gaat leg je er een sjabrakje op.en zo stillaan opbouwen.
Laatst bijgewerkt door OlympicOrry op 29-03-26 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:21

Pescootje schreef:
Nou Ik zou er iemand bij halen die er wat ervaring meej heeft.Maar als je het dan toch zelf zou willen doen zou ik beginnen met een deken singel rekt mee en spand niet te hard laat hem rustig aan de longe lopen en hang er nadien een jas of een doek aan en laat hem goed doorwerken aan de longe.De volgende keer doe je dat weer en als dat voldoende gaat leg je er een sjabrakje op.en zo stillaan opbouwen.Ikzelf heb ook al twee friezen zadelmak gemaakt het zijn inderdaad rustige dieren die veel tolereren maar als je te snel wil gaan gaan ze er aan een sneltempo van door.Daarom is het rustig opbouwen noodzakkelijk want zulke paarden nemen sneller een schrik dan andere paarden.Nou jah veel geluk ermee!groetjes pescootje

Dát zijn tips waar je wat aan hebt?
Een jas of een doek aan een dekensingel hangen?! Goed idee, bezorg dat beest meteen een trauma door allerlei loswapperende dingen aan zijn rug te hangen als hij niet eens een zadel aandurft? Een dekensingel lijkt mij trouwens toch al niet zo'n idee, want het kan maar beter goed vast zitten en niet verschuiven.

'Ik heb zelf ook al 2 friezen zadelmak gemaakt, het zijn inderdaad rustige dieren'

Toch wel top dat jij omdat je AL 2 friezen zadelmak heb gemaakt meteen het hele ras kent.

Ik blijf erbij dat ras geen ene donder uitmaakt, niet het paard wat je beleerd maakt uit, maar degene DIE het paard beleerd maakt uit...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:24

@Hinke; Je uitles is heel erg goed, maar praktijk technisch gaat het vaak al snel mis. Je verwijt iedereen hier van flauwe reacties, maar je bent het er ook niet mee eens dat TS een zadel voor het eerst in stal oplegd.
Als het hiert al mis gaat, hoe dan verder?
Een paard blijft een paard, ongeacht het ras, de leeftijd of zelfs de kleur! Het zijn stuk voor stuk vluchtdieren die snel een trauma kunnen oplopen! Komen ze minder snel van af dan je denkt...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:54

maar dat geeft niet, want daar verdien ik mijn centen mee alhoewel ik het wel altijd heel sneu vind voor het paard in kwestie

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:46

T@nj@: met een normaal paard bedoel ik een kwpn-er

kiwiko: je zegt dat het niet zo simpel ligt: ik hoor graag van je wat er allemaal nog meer bij komt kijken, daar is dit topic ten slotte voor (alleen opmerken dat het zo simpel niet ligt is een beetje zinloos, en het komt nogal hautain over zo)

Ineke2:veel rassen (ook friezen) hebben nou eenmaal rasspecifieke karaktereigenschappen, daar kun je niet onderuit (en natuurlijk zijn er uitzonderingen , maar het is nou eenmaal veel bruikbaarder om over gemiddeldes te praten)
Ik snap dan ook niet dat sommigen hier vinden dat het beleren van een fries precies hetzelfde als het beleren van een kwpn-er is...

kris25: zeggen dat je het ergens niet mee eens bent is iets anders dan zoiets zeggen als:

"Jezus! Never, wat ben jij een zielig geval. Jij plaatst een topic en daarin vertel je dat je echt een hele domme fout hebt gemaakt en wij willen je helpen. Ga lekker door met vloeken, dat siert je!
Ga jij maar fijn het paard van een ander verneu*en. Inmiddels ben ik al zo ver dat ik hoop dat het beestje je er ongelooflijk hard van af bokt wanneer je straks ook voor het eerst (in stal???) opstapt!"

dat vind ik echt een flauwe opmerking.

Ik vind het jammer dat heel bokt meteen met het oordeel klaar staat dat never een dierenmishandelende paardennitwit is omdat ze haar paard op stal opzadelde maar er toch voor kiest haar paard zelf te beleren (een paard raakt van zoiets echt niet getraumatiseerd hoor)

Ik denk voortaan wel 2 keer na voordat ik hier om advies ga vragen...

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:59

Hey, ik heb niemand het woord dierenmishandelende paardennitwit zien typen?

Iedereen begon ermee dat ze hulp erbij moest halen. De mensen die nog zo goed met paarden om kunnen gaan , zijn pas echt knap als ze het aan iemand anders over durven te geven omdat ze zelf inzien dat ze er niet uitkomen toch?

Ik vind wel degelijk dat het beleren van alle paarden gelijk is. Want als je goed beleerd hou je rekening met het karakter van het paard, ongeacht welk ras het ook is.

( eigenlijk hoor ik hier helemaal niet in mee te praten want ik help ook alleen maar met het beleren van dravers, maargoed, ik geef toe dat ik nooit een beleertalent zal worden )

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:09

Citaat:
kris25: zeggen dat je het ergens niet mee eens bent is iets anders dan zoiets zeggen als:

"Jezus! Never, wat ben jij een zielig geval. Jij plaatst een topic en daarin vertel je dat je echt een hele domme fout hebt gemaakt en wij willen je helpen. Ga lekker door met vloeken, dat siert je!
Ga jij maar fijn het paard van een ander verneu*en. Inmiddels ben ik al zo ver dat ik hoop dat het beestje je er ongelooflijk hard van af bokt wanneer je straks ook voor het eerst (in stal???) opstapt!"

dat vind ik echt een flauwe opmerking.

Dat kan dat jij dat flauw vind, maar dat typte ik naar aanleiding van het feit dat TS begon met schelden en te typen dat mensen moesten oprotten. Dat is nl ook niet zo netjes! Als iemand zo begint, dan heb ik het ook even gehad...!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:16

Hinke schreef:
Ik snap dan ook niet dat sommigen hier vinden dat het beleren van een fries precies hetzelfde als het beleren van een kwpn-er is...

Kun je een paar voorbeelden geven van dingen die je anders aan zou pakken? (Dit is niet vervelend bedoeld, maar echt oprecht geinteresseerd)

xXGRIETJEXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:30

Idd elk paard maak je zadelmak op deze manier, of het nou een shet of een shire is.

Met een KWPNer moet je alles heel rustig aan doen, en een Fries kan je zo een zadel op gooien en het is beleerd??????????

Sorry maar breek mij de bek niet open :S

Wat betreft het beleren van paarden, je moet zomaar niet iemand op het woord geloven, een kind van 10 kan ook wel zeggen van ik beleer al 9 jaar paarden.
Eerst zien, dan geloven dames.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 01:09

Een Fries of een KWPN-er IS ook precies hetzelfde: een individueel paard. De een is koel in de kop en drammerig, de ander snel opgefokt en ontploft op het minste of geringste. Dat is niet afhankelijk van het ras maar van het karakter. Er zijn Friezen die huizenhoog bokken en KWPN-ers die er vandoor treinen, er zijn KWPN-ers die hun benen uitslaan en Friezen die wegsjezen.

Het verhaal dat KWPN-er bokken en steigeren en Friezen wegcrossen is echt kul.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 01:14

Hinke schreef:
kiwiko: je zegt dat het niet zo simpel ligt: ik hoor graag van je wat er allemaal nog meer bij komt kijken, daar is dit topic ten slotte voor (alleen opmerken dat het zo simpel niet ligt is een beetje zinloos, en het komt nogal hautain over zo)

Als je het niet erg vind ga ik daar niet aan beginnen, heb er niet de tijd voor OF de zin in om een boek te schrijven. maar er zijn zelfs paarden die helemaal niet gelongeerd worden en gelijk een zadel en ruiter krijgen om het bos in te gaan (overigens niet zonder reden ). Maar je hebt zoveel verschillende paarden en hun karakters en daardoor hun manier van reageren, waarop jij dan weer goed moet reageren wil het niet verkeerd gaan. DUS nogmaals zo simpel is het niet, dat heeft mij de afgelopen 20 jaar paarden zadelmak maken wel geleerd. En zelfs voor mij is het iedere keer weer aftasten en nadenken en een strategie bepalen, zelfs bij het braafste dier! Er is niks, nul comma nul standaard aan zadelmak maken. Alhoewel je WEL van een bepaalde basismanier uitgaat en je die steeds aanpast aan het paard.

Citaat:
Ik denk voortaan wel 2 keer na voordat ik hier om advies ga vragen...

Misschien wel handig handig als jij denkt dat het beleren van paarden in 3 zinnetjes samen te vatten is

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 03:03

begin met een longeersingel steeds wat zwaardere dingen er op bijv. een sjabrak en daaroverheen de longeersingel..
heeft hij al eens een dek op gehad??
misschien een optie.
ik ben er nooit zo weg van om hem ergens anders heen te brengen maar dat is ieder zijn eigen.

ben nu bezig met een paard van 1.86 7 jaar onbeleerd ! een ramp is dat maar hij heeft me nog niet zo ver om te zeggen dat ik hem weg breng!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 08:30

Hinke schreef:
Ineke2:veel rassen (ook friezen) hebben nou eenmaal rasspecifieke karaktereigenschappen, daar kun je niet onderuit (en natuurlijk zijn er uitzonderingen , maar het is nou eenmaal veel bruikbaarder om over gemiddeldes te praten)

Met paarden beleren kun je helemaal niet over gemiddeldes praten! Elk paard is een individu die anders reageert op nieuwe situaties, daarbij komt ook nog de manier van opvoeden en hoe die is opgegroeit de eerste 3 jaar.

Het beleren van een Fries of KWPN'er is hetzelfde ja, het zijn allebei paarden...

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 09:27

hey hoi.

ik vindt dat het geen probleem is om hem op stal voor de eerste keer een zadel op te doen. hij is tussen zijn vriendjes, en het is normaal.
ik heb zelf voor de eerste keer wel gebruik gemaakt van een singel, en toen een sjabrakje er onder. zo langzaam op gebouwd.
de eerste keer zadel op heb ik ook gedaan in de box. geen probleem, maar het is wel handig al je er iemand bij hebt die het paard vast kan houden bij de eerste keer. en niet vastzet met een touwtje aan de tralies of waar ook.
als het zadel er op zit, dan kan je hem eventueel even vast zetten, maar ga er daarna wel even mee lopen, en niet loslaten.

gebruik je voor de fries het zelfde zadel als voor de renpaarden?????
of hebben jullie sulky paarden???

verder wens ik je veel succes, en gewoon doorgaan zeg ik hoor. hebben wij ook gedaan, en het gaat super. als je zelf maar rustig blijft en de persoon ide je helpt ook.

en andere bokkers die gereageerd hebben, jullie willen dat het paard de ruimte krijgt, tja het is een vlucht dier, dus als hij het zadel op krijgt dan rent hij weg, krijgen jullie hem terug met het zadel er opn, nee denk het niet he, want die zit dan nog niet vast.
het gaat er om dat het paard gewoon een goede ervaring krijgt met het voor het eerst op krijgen van het zadel, ebn hoe en waar maakt dan niks uit.
een ervaren persoon die pakt ook eerst het paard in de box, althans wat ik mee maak dan.

groetjes
en veel succes met je friese paard.

monqiue en geertje

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:27

Lieve Monique,

Ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan hebt, maar het is pure bull. Niemand met enig gezond verstand zal het paard voor het eerst opzadelen in zn stal. Daar zijn een aantal redenen voor A. (niet geheel onbelangrijk) een paard zijn stal is ZIJN veilige omgeving, en daar doe je dat soort dingen niet in al is het alleen maar voor het respect voor zijn huissie. B. als het dier op stal flipt dan is de kans op verwondingen enorm groot. C. een paard dat de ruimte heeft, heeft veel minder reden tot flippen want het kan weg.

Daarnaast krijg ik (en alle andere profs/semiprofs) gewoon het paard rustig aan de lijn, hij kan rennen, bokken en gek doen en heeft daar de hele bak de ruimte voor.

Dus als je het niet erg vind, vind ik jouw post een grote larie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:31

goh kim
waarom ben ik het nu weer met je eens

waarom doen ze op handelstallen dan ook pas het zadel erop in de bak?
en heb ik nog nooit iemand achter zijn paard aan zien hangen, sleurend door de bak heen

de redenen van gevaar geeft kim al duidelijk aan

Ook erop gaan zitten, hoort in de bak, je hoort ook wel eens pennys die dat in stal doen.
Nou als die dan gaat steigeren ofzo, brrr

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:34

Dat hoor je inderdaad nog wel eens, dat ze in stal erop gaan zitten............... moet je toch niet aan denken???

Toen ik in hilversum stage liep werden ze zadelmak gemaakt in de bak, en ruitermak op de hei gewoon pad aflopen aan de hand (fijn een dik half uur) en daar opstappen en naar huus ging ook wel eens wat harder of ruiger dan geplaned maar laat maar rennen HOe harder ze gaan hoe minder fratsen ze uithalen, EN ze waren in een keer heel goed ruitermak

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:37

Ik ken iemand die maakte zadelmak in het bos
ja zei die, dan hebben ze zoveel te zien, dan vergeten ze de ruiter

Nou vind ik dat dus weer het andere uiterste dan in de stal en beide niet direct aan te raden

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:39

hihi klopt, Zeker niet zomaar overal te doen. Dit pad was eigenlijk een weg, afgezet en al en kwam op de manege uit........ stel dat de ruiter eraf valt dan kwam het paard altijd op stal uit geen auto's, wandelaars of wat dan ook...... redelijk veilig.

Maar absoluut een Don't try this at home verhaal