slofteugel, gebruik?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:02

Stennisje schreef:
Tegen de tijd dat jij in zo'n situatie hebt bedacht waarom dat hek zo snel dichterbij komt, hang je er al in.

Haha ik denk snel hoor Maar je merkt vaak van tevoren al hoe een paard is, dus dat scheelt ook veel denktijd. En vertrouwen kan idd niet alles voorkomen, maar het probleem is wel sneller opgelost als er vertrouwen is Bovendien is een deel van vertrouwen ook respect. Als je paard jou vertrouwd dat jou beslissingen juist zijn en deze dus ook respecteert zijm problemen makkelijker op te lossen.

Sjee k klink wel erg zweverig nu he Mja daar komt t wel op neer imo

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:07

KiWiKo schreef:
Dit is basis Woodstock, en niet meer dan dat........ en nu kom je de niet doorsnee knol tegen...... een die als laatste redmiddel jou heeft voordat ie naar manege stegemann gaat.

Begin je helemaal niks met vertrouwen, vertrouwen maakt zo een bok misbruik van. En voordat je het weet heeft het ding je tegen de grond gewerkt om nog even gericht na te trappen....... Lekkah!!

Ik werk met paarden, sommige paarden ken ik 5 minuten voordat ik opstap....... echt de tijd om aan vertrouwen te werken heb je dan niet echt.

verder kijken als je eigen wereldje kan helpen

Met een slof kan je het probleem bij de kiem smoren, en hoef je niet achter de feiten aan te lopen........ dus eigenlijk voor zijn, en dus heb je het probleem niet

Conclusie: Je stapt zonder vertrouwen op een paard dat jou niet vertrouwd en hoopt respect af te dwingen met de slof, zonder eerst geprobeert te hebben het vertrouwen te winnen... Lekker dan En zoals k net ook al gezegt heb is respect een onderdeel van vertrouwen.

En als je goed gelezen hebt, heb je gezien dat ik ook met probleempaarden gewerkt heb en leeftijd is lang niet zo belangrijk als inzicht en ruitergevoel! Je wilt toch niet zeggen dat een opaatje van 100 dus ook beter een moeilijk paard kan rijden dan jij omdat die langer rijdt?

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:10

Amen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:11

O dus je gaat tegen een betalende klant zeggen........... jaaa wil hem best effe rijden voor je hoor, maar ik wil hem eerst 3 maanden op stal om een "band" op te bouwen denk niet dat dit werkt........

Een voor mij vreemd paard gooi ik even aan de longeerlijn, kijk hoe hij reageert en dan ga ik erop ja, das mijn werk!

Je zal best wel eens een lastig paard gereden hebben, dan krijg je de definities van lastig en lastig wat jij lastig vind kunnen andere mensen makkelijk vinden

Maar het opatje heeft wel heeeuuul wat meer ervaring en ik luister graag naar het opatje, kan ik nog wat van leren

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:13

Woodstock schreef:
[Conclusie: Je stapt zonder vertrouwen op een paard dat jou niet vertrouwd en hoopt respect af te dwingen met de slof,
[/quote]

dan heb je niet goed gelezen, ik rij met een slof omdat IK dan makkelijker ontspannen kan rijden ............. niet om respect af te dwingen oid, maar gewoon voor tussen MIJN oortjes

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:15

Luister lekker naar het opaatje, hang n slof aan je paard, doe je werk en verdien je geld. Ik hoop voor je klanten dat ze een slof thuis hebben...

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:17

Laat maar Kim, deze dame staat duidelijk nog onder de pennyinvloed. Waar alles pais en vree is en je alles op kunt lossen met een beetje geduld en liefde.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:17

als je het niet erg vind luister ik het meest naar mijzelf en mijn eigen oordeel..........

@ pingwing Als jij nou eerst eens gaat lezen voordat je antwoord, kom je en stuk snuggerder over

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:18

Woodstock schreef:
Stennisje schreef:
Tegen de tijd dat jij in zo'n situatie hebt bedacht waarom dat hek zo snel dichterbij komt, hang je er al in.

Haha ik denk snel hoor Maar je merkt vaak van tevoren al hoe een paard is, dus dat scheelt ook veel denktijd. En vertrouwen kan idd niet alles voorkomen, maar het probleem is wel sneller opgelost als er vertrouwen is Bovendien is een deel van vertrouwen ook respect. Als je paard jou vertrouwd dat jou beslissingen juist zijn en deze dus ook respecteert zijm problemen makkelijker op te lossen.

Sjee k klink wel erg zweverig nu he Mja daar komt t wel op neer imo

Aan 600 kilo blinde paniek is niets zweverigs hoor, ook niet als het betreffende paard 2 seconden daarvoor nog half stond te slapen.

Maar goed, blijkbaar gaat het bij jou goed op puur vertrouwen en ik hoop oprecht voor je dat dat zo blijft.

Ik ben, nadat ik op m'n pony in volle galop op een drukke weg afging, genezen van de illusie dat vertrouwen garantie is voor veiligheid.
En met deze pony had ik al 2 jaar grondwerk achter de rug en hij liep als een hondje achter me aan.

Als ik met een slof kan voorkomen dat een paard een hek inrent, doet dat meer voor het vertrouwen dan dat ik hem er in laat rennen.

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:21

KiWiKo schreef:
als je het niet erg vind luister ik het meest naar mijzelf en mijn eigen oordeel..........

@ pingwing Als jij nou eerst eens gaat lezen voordat je antwoord, kom je en stuk snuggerder over

*lol* dt je alleen naar jezelf luisterd, dat hadden we al door. Overbodige informatie.

En jah, ik had gelezen. Laat ik het daarbij houden, gezien we het toch niet eens zullen worden gezien ik al jaren samenwerk met Woodstock en dus dezelfde kijk op het rijden van (jonge) paarden heb
Laatst bijgewerkt door PingWing op 29-11-05 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Woodstock

Re: slofteugel, gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:21

Wie gaat er nou voor het geld of het paard En 3 maanden is wel errug ruim... Als jij het paard weer voor elkaar wilt krijgen, zodat je zonder slof kan rijden en ook iemand anders hem kan rijden, zal het paard vertrouwen en respect moeten krijgen in de ruiter. Daar is niets belachelijks aan. En als je die tijd even neemt voordat je erop gaat zitten, of gewoon rustig aan doet als je erop zit (hij moet uiteraard wel binnen de grenzen blijven, anders krijgt ie met mij ook echt wel ruzie) heb je een veel betere basis. Basis is niet voor niets basis!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:26

TJa, ik zou zeggen loop een weekje met me mee, dan zie je ook een andere wereld.......... en ik denk dat je dan wel anders gaat denken.

Ik zat net een heel stuk te typen om mijn denkwijze/werkwijze te verdedigen, toen dacht ik bij mezelf......... lijk wel gek! Je manier van werken verdedigen tegenover een 19 jarige snotneus die net komt kijken en denkt dat het allemaal zo simpel is als die paar dieren die zij onder dr kont gehad heeft pas ik voor.

Mijn standpunt is duidelijk, ik weet wat ik doe, lever goed werk af.... en iedereen OOK het paard is tevreden.

Toodles

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:28

Stennisje schreef:
Maar goed, blijkbaar gaat het bij jou goed op puur vertrouwen en ik hoop oprecht voor je dat dat zo blijft.

Ik ben, nadat ik op m'n pony in volle galop op een drukke weg afging, genezen van de illusie dat vertrouwen garantie is voor veiligheid.
En met deze pony had ik al 2 jaar grondwerk achter de rug en hij liep als een hondje achter me aan.

Als ik met een slof kan voorkomen dat een paard een hek inrent, doet dat meer voor het vertrouwen dan dat ik hem er in laat rennen.

Zulke dingen hoeven ze bij mij ook echt niet te proberen, dan worden ze ook echt wel gecorrigeerd! Maar correctie gaat veel makkelijker als je het vertrouwen en respect van je paard hebt. En voor die correctie heb k geen slof nodig en heb ik hem er zelfs liever niet aan.

En ik ben geen penny tutje . Een paard krijgt echt wel eens een minder zachtaardige correctie van me als ie iets doet wat echt niet door de deur kan hoor!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:29

PingWing schreef:
KiWiKo schreef:

*lol* dt je alleen naar jezelf luisterd, dat hadden we al door. Overbodige informatie.

En jah, ik had gelezen. Laat ik het daarbij houden, gezien we het toch niet eens zullen worden gezien ik al jaren samenwerk met Woodstock en dus dezelfde kijk op het rijden van (jonge) paarden heb

Jeutje al zeker een jaar of 2

Meid je bent 19, net droog achter je oren

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:30

Mag ik even wijzen op het verschil tussen de slof er voor de zekerheid aanhangen en hem ook daadwerkelijk gebruiken?

Ik denk niet dat KiWiKo elk paard wat ze bestijgt gelijk met de slof de kin op de borst trekt.
Ik ga er vanuit dat ze zonder inwerking van de slof het paard ook wel aan het lopen krijgt en alleen in noodgevallen druk op de slof zet.

@ Woodstock: Hoe had jij mijn pony dan gecorrigeerd in volle vaart richting weg?
Ik heb een behoorlijke trukendoos opengetrokken, maar het hielp toch echt niet. Ik had er toen overigens geen slof aan hangen.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:31

Mooi ik ga ook niet meer in de verdediging tegen 40jarige oude vrouw die bang is op haar paarden en daarom slof eraan hangt om ze toch maar wel onder controle te kunnen houden, zonder eerst een goede basis te creeren of er uberhaupt maar aan te denken.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:33

ik gebruik de slof nooit, zie eerder geplaatste foto's ......... ding hangt te los om uberhaupt in te kunnen werken

woodstock, wanneer kan je een weekje mee Denk dat je huilend om je moeder schreeuwt

ach, verschil in niveau zullen we het dan maar noemen

enuh ben nog geen 40 hoor, maar duidelijk dat lezen dus niet het sterkste punt is van de jeugd van tegenwoordig
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 29-11-05 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:34

Woodstock schreef:
Desiree schreef:
Je kunt het beter omdraaien woodstock. Niet om goed gedrag af te dwingen maar om verkeerd gedrag te voorkomen.

Dat zou idd een hele mooie visie zijn , maar de slof treedt pas in werking als het probleem er is. Het probleem kan niet niet ontstaan omdat je er een slof aanhebt.
Is t nog te volgen

Woodstock, snap jij jezelf nog wel?
Ik geloof er niks van.
Ik rij af en toe met slof, als ik weet dat mijn paard erg vrolijk is. Dan gaat hij zo tekeer, dat het voor de veiligheid van ons allebei goed is om de gekte een beetje in te tomen.
Ik heb de slof nooit superstrak, maar hou hem zo, dat ik het bpaard ermee begrens. Dat is voor mij net wat prettiger.
En als het heel hard nodig is, lat ik hem even goed werken, da's beter dan samen onderuit gaan, wat me vroeger ooit een keer gebeurd is.
Mijn linkerknie is er nooit meer van bijgekomen, dat blijft een zwakke plek. De rest wil ik erg graag heel houden, dus gebruik ik soms een slof.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:35

Woodstock schreef:
Mooi ik ga ook niet meer in de verdediging tegen 40jarige oude vrouw die bang is op haar paarden en daarom slof eraan hangt om ze toch maar wel onder controle te kunnen houden, zonder eerst een goede basis te creeren of er uberhaupt maar aan te denken.

Ik denk dat je nu echt verkeerd oordeeld over KiWiKo, maar om even terug te komen op mijn vraag:

Hoe had jij mijn pony dan gecorrigeerd in volle vaart richting weg?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:36

Woodstock schreef:

Heee, Woodstock, het is gelukt. Je bent kampioen dom l*llen, gefeliciteerd
Wat ben jij kortzichtig zeg. Kom maar eens terug als je het echte leven hebt meegemaakt in de paarden, dan piep je wel anders

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:37

Ik ga even aan de basis werken bij een aantal lesklanten.......... tot straks

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:40

KiWiKo schreef:
TJa, ik zou zeggen loop een weekje met me mee, dan zie je ook een andere wereld.......... en ik denk dat je dan wel anders gaat denken.

Ik zat net een heel stuk te typen om mijn denkwijze/werkwijze te verdedigen, toen dacht ik bij mezelf......... lijk wel gek! Je manier van werken verdedigen tegenover een 19 jarige snotneus die net komt kijken en denkt dat het allemaal zo simpel is als die paar dieren die zij onder dr kont gehad heeft pas ik voor.

Mijn standpunt is duidelijk, ik weet wat ik doe, lever goed werk af.... en iedereen OOK het paard is tevreden.

Toodles

saskia23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:54

KiWiKo schreef:
Ik ga even aan de basis werken bij een aantal lesklanten.......... tot straks

Met slof. (geintje)
Ik rij mijn paard ook weleens MET slof, nooit OP de slof. Ik moet wel bekennen dat ik dan veel onder mn paard hang om te kijken of de slof niet te strak staat.
Voor degenen die zeggen dat de slof per definitie fout is nodig ik van harte uit om mijn paard eens te komen rijden

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:01

De mensen die tegen zijn en alles met geduld en vertrouwen willen oplossen, die moeten dat maar doen.
Je kunt natuurlijk met geduld en vertrouwen al heel veel oplossen, maar sommigen zijn aan de hand en aan de longe en op stal hartstikke lief maar veranderen tijdens het rijden in verschrikkelijke draken.
Ik ben absoluut VOOR de slofteugel, want ik vind het veel paardvriendelijker om er even een slof aan te hangen, dan wanneer je heel veel moet drijven en trekken.
Met een slof kan je (OOK om je paard nageeflijker te krijgen) je paard net even over een drempel helpen.
Je kunt dan namelijk zeggen: ik wil dat je daar loopt en niet anders.
Als je dat dan een paar keer hebt gedaan gaat het meestal veel gemakkelijker om je paard netjes te rijden.
Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je genoeg van achter naar voren bijrijdt.
Als je je paard nageeflijker wilt rijden kan je het beste de slof onderaan de singel (tussen de voorbenen door) vastmaken en dan door het bit van binnen naar buiten en dan naar je hand laten lopen.
Wil je je paard wat hoger ingesteld rijden dan kan je het beste de slof aan de zijkant vastmaken en dan door het bit weer van binnen naar buiten naar je hand laten lopen.
Wanneer je jezelf niet genoeg vertrouwt met een slof, kan je de slof ook helemaal vastmaken, dat je dus zelf alleen je gewone teugels in de hand hebt. Dit doe je door de slof gewoon onder aan de singel of aan de zijkant vast te maken en dan aan de ringetjes aan de voorkant van je zadel. Je kunt het paard dan ook door de ene kant wat strakker te doen dan de andere een beetje meer stellen.
Hierop kan je natuurlijk zeggen dat je je paard dan te veel dwingt, maar ik denk dat je paard liever een vaste slofteugel heeft die gewoon de hele tijd hetzelfde zit dan een ruiter op z'n rug die de hele tijd in z'n mond loopt te trekken.
Met een slof heb je namelijk net wat meer controle en een 'goede' ruiter kan de slof ook los laten hangen wanneer je hem eigenlijk niet nodig hebt. Ik zou wel de eerste paar keren dat je met een slof rijdt zorgen dat je er een instructeur bij hebt, zodat je de slof alleen gebruikt wanneer je hem echt nodig hebt. Met echt nodig hebben bedoel ik dus dat je de slof niet laat inwerken als je paard netjes gestelt en gebogen, lekker door de hals en braaf loopt. Een slof is nl. alleen een HULPmiddel. Je moet hem dus alleen gebruiken als je het zonder HULP niet alleen afkan.

Woodstock

Re: slofteugel, gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:48

Dat ik nu afgezeikt wordt door mensen die niet de rest van mijn berichten hebben gelezen vind ik echt heel erg Maargoed...

Stennisje schreef:
Ik denk dat je nu echt verkeerd oordeeld over KiWiKo, maar om even terug te komen op mijn vraag:

Hoe had jij mijn pony dan gecorrigeerd in volle vaart richting weg?

@ Stennisje: Kkan het moeilijk beoordelen vanachter mn pc zonder jou pony ooit meegemaakt te hebben ofzo, maar k kan je wel vertellen dat hij dus echt niet bij de weg zou komen. Voor mijn part gaat hij erbij liggen, maar zoiets is gwoon te gevaarlijk en dan kan ik ook erg hard inkomen. Ook ik heb grenzen (staat ook in het topic ) waarover het paard niet hoeft te gaan. Om deze grenzen vast te stellen heb je imo geen slof nodig en is een basis van vertrouwen en respect het belangrijkste. Als het paard in mijn leiderschap vertrouwt en het respecteerd zal hij deze grens zelden over gaan en doet hij dit toch wordt hij zeker gecorrigeerd, maar dus niet met slof. Overigens gaan ze deze grens ook meestal niet bewust over maar onbewust omdat ze het bv moeilijk vinden, bang zijn oid.
Ik zeg dus niet dat het paard niet gecorrigeerd wordt oid, maar er gewoon binnen 5 min opstappen en de slof eraan knopen zodat hij moet luisteren, zonder eerst naar de basis te kijken en ff te checken of hier dus misschien de oorzaak zit van het vervelende gedrag (bv gebrek aan vertrouwen wat zich bij sommige paarden uit in angst, bij anderen in staken of verzet) vind ik niet kunnen.

Met je pony zou k vervolgens echt gaan zoeken waar het probleem zit en waarom hij dit doet. Het moet gewoon een oorzaak hebben. Wilt niet zeggen dat het dan ook op te lossen is (denk aan epilepsie aanvallen oid). Als het wel op te lossen is een manier zoeken waarop je dit op kunt lossen, maar ik vind dat je het ook zonder slof op zou moeten kunnen lossen.
Verder denk ik dat als je je door de slof eraan te hangen je jezelf toch veiliger voelt, het dan misschien het overwegen waard is (staat ook in het topic), hoewel ik het zelf dus niet zal doen.
En ja als k dan zo beledigd wordt als Kim (en nog enkelen) nu doen schiet k een beetje uit mn slof en ben ik ook erg teleurgesteld. Ze vindt imo zichzelf blijkbaar erg goed en vergeet daardoor gewoon compleet om ook ff naar de oorzaak te kijken waardoor je het probleem op een vriendelijkere, respectvollere, leerzame en beter bevestigende manier op zou kunnen lossen. Dat ze de slof eraan heeft en zich daardoor veiliger/sterker voelt, mag ze totaal zelf weten, maar dat ze niet ff naar de oorzaak van het probleem kijkt of de basis op orde probeert te krijgen vind ik heel erg. En misschien is het nog erger dat een 'snotneus van 19' haar dat dan nog moet vertellen.
En als je je slof gebruikt om je paard 'aan de teugel' te rijden, ben je helemaal fout bezig en moet je eens eerst ff naar je eigen talenten en de fysieke mogelijkheden van je paard kijken. Maar daar zijn we het gelukkig wel over eens
Dus... dat was mijn visie samengevat. Nu hou ik er echt definitief mee op .