Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gerrie

Re: Symposium Diep & Rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:36

Het geheel werd uitgelegd als zijnde een toevoeging op de training op universitair niveau wel te verstaan..

Dus niet voor de groep die in de zaal zat.

Zo'n middag roept bij mij weer meer vragen op dan die ik heb kunnen stellen, en dus een onbevredigend gevoel geven.
Het plaatje is nog niet af.

Wat nu bijv als je die onderlijn wel wilt aanspannen maar je paard is niet geschikt voor de LDR instelling!? Blijf je dan tov de LDR altijd achteraan kachelen (of rijdt door de jaren je paard 'kapot') of zijn er nog andere toevoegingen om toch tot de juiste balans te komen tussen onder en bovenlijn??

Of LDR niet onnatuurlijk is is mij ook nog niet duidelijk.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:42

Een argument dat LDR ONnatuurlijk is, is dat ze niet kunnen zien waar ze heen gaan.

Als een paard dragend loopt (dus onderlijn aangespannen en bovenlijn ontspannen waarbij de rug bol en dus dragend wordt) wordt zijn lichaam gespaard. Het wordt gemakkelijker om een ruiter te dragen. Probeer zelf op handen en knieën met holle rug, hoofd omhoog en met bolle rug, hoofd naar beneden te kruipen. ALs er daarbij iemand op je rug drukt of zit voel je nog beter welke houding het prettigst is.

Het is geen onnatuurlijke houding omdat paarden in de kudde ook wel eens -een paar seconden- met de rug omhoog lopen en het achterbeen dragend, bv tijdens imponeergedrag. Ik denk dat dat de achterliggende gedachte is om deze houding 'niet onnatuurlijk' te noemen. Wat er onnatuurlijk aan is, is dat deze houding door de ruiter langer dan enkele seconden gevraagd wordt en helaas vaak wordt afgewongen .

Waar erg veel nadruk opgelegd werd, en terecht, is dat je deze houding moet opbouwen. Telkens enkele seconden langer vragen en veel van houding wisselen tijdens het rijden.

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:13

PeruaansePas schreef:
Een argument dat LDR ONnatuurlijk is, is dat ze niet kunnen zien waar ze heen gaan.

daar heb je een punt waarik ook mijn bedenkingen bij had toen Frans beweerde dat je sensibele en kijkerige paarden zo 'onder controle had'.

Ik vroeg me vervolgens af en waar blijf je met je 'controle' als je in wedstrijdhouding de baan in moet

Wederom geen kans om deze vraag te stellen..

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:54

Wat ik me afvraag is of je dat nodig hebt als je het paard op de grond wel gewoon de baas (leider) bent. Waar loopt het dan mis in de relatie met je paard. Maargoed, het is een methode, en het werkt in elk zolang het paard niets ziet.

Maar misschien werkt het juist ook wel in de ring omdat je het paard op die manier (hoofd laag) in een rustige state of mind hebt gekregen en dat dat nog even 5 minuten doorwerkt in de ring. Mits je natuurlijk zelf rustig en ontspannen bent. Dat is meestal ook een 'probleem' in de ring: de zenuwen van de ruiter. Ik veronderstel maar wat, ik ben ook wel benieuwd...

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:27

Goeie samenvattingen
Mij hangt er ook iets bij van dat langer en langzamer inspannen meer resultaat heeft, maargoe...
Verder vind ik het ook heel erg jammer dat ze niet op de argumenten van de tegenstanders in zijn gegaan, had gehoopt dat t daar ook over ging. Vond het een beetje een LDR promo stunt, hoewel er zeker ook zeer veel nuttige informatie werd gegeven, alleen de (mogelijk negatieve) gevolgen voor de anatomie werden enigszins 'vergeten'. De positieve aspecten zijn wel duidelijk voor iedereen den k

Bv het aanspannen van de onderhals en de gevolgen van die ontzettend rare kronkel in de hals voor de halswervels bij dat extreme oprollen. Er kwam wel als argument dat de huidige paarden soepeler zijn dan de paarden van jaren geleden en dus makkelijker oprollen. Voor een paard van vroeger was het al heel moeilijk om 'gewoon' (als k het zo mag zeggen ) aan de teugel te lopen. De paarden van nu kunnen dit gemakkelijk en zouden dus ook makkelijker doorbuigen. Maar de zenuwen, luchtpijp, bouw van wervels is toch niet zo drastisch veranderd dat ze niet meer op dezelfde plek zitten... Misschien wel soepeler end, maar k denk niet dat de luchtpijp en zenuwen spontaan ergens anders gaan zitten

Verder schijnt er dus ook een onderzoek naar gedaan te zijn waarvan de resultaten nog niet gepubliceerd zijn. Tineke vermeldde wel iets dat de resultaten positief uit zouden vallen voor LDR, maar of zij dat vind of dat ze al iets weet van de uitslagen weet k jammer genoeg niet Ben wel benieuw, zou een hoop verheldering brengen

Nja kortom was de conclusie in mijn ogen dat het heel extreme LDR alleen goed toegepast kan worden door de 'Anky's' in de paardensport.

BTW heb k meer gehad aan de discussies hier op bokt (ja heel reele en zeer informatieve discussies zonder ruzies )
viewtopic.php?f=8&t=488726&st=0&sk=t&sd=a

viewtopic.php?f=8&t=391299&hilit=

En de site van Sustainable dressage (alleen klassieke visie op LDR)
http://www.sustainabledressage.net/

Dus leesvoer voor de geintresseerden die het nog niet gelezen hadden

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:35

Gerrie schreef:
Wederom geen kans om deze vraag te stellen..

Het antwoord bracht me weer zoveel vragen dat ik daar ook niet echt heel erg blij mee was.... En ik had nog zo veel vragen.

Er was imo totaal geen plaats voor een discussie.

Wat ik van Haanstra mooi vond was dat plaatje van het foute LDR... Van Edward Gal zien we eigenlijk alleen maar dit soort plaatjes, dus dat is dan fout LDR rijden...?

Controle, prooidier, roofdier, LDR geeft veilig gevoel aan ruiter... waar blijft de harmonie? Het zijn toch twee wezens die samen een moeten worden?

Wat ik van Oostra en Haanstra zeer op prijs stelde is het luisteren naar het paard, niet domweg wat doen, maar altijd gespitst zijn op het paard!

En het toepassen van LDR in de springsport is mij ook niet helemaal duidelijk geworden.

Er zijn meer vragen bij me gekomen dan dat ik antwoorden heb gekregen!!!!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:42

LuvdaTossa schreef:

Er was imo totaal geen plaats voor een discussie.

Ja er was imo een beetje een houding van 'omdat ik dat vind' zonder diepgang op anatomie (wat je toch zeker mag vereisen van deze mensen)

LuvdaTossa schreef:
Controle, prooidier, roofdier, LDR geeft veilig gevoel aan ruiter... waar blijft de harmonie? Het zijn toch twee wezens die samen een moeten worden?

Hele mooie uitspraak. Als k het mag zeggen ondermijnde tineke zichzelf ook een beetje door zich tegen de slof uit te spreken met het argument prooidier-roofdier. Wat echt niet wegneemt dat ik het helemaal 100% eens was met haar uitleg over hulpen en achterbeen activeren end De basis werd heel goed en duidelijk uitgelegd, alleen bij dit punt zette k een beetje vraagtekens

LuvdaTossa schreef:
Wat ik van Oostra en Haanstra zeer op prijs stelde is het luisteren naar het paard, niet domweg wat doen, maar altijd gespitst zijn op het paard!

Dit was wel zo'n beetje de hoofdmoot denk k van het symposium, dus in deze zin heeel erg nuttig zeker voor de basisruiters, omdat dit erg vaak niet gedaan wordt.

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:50

PeruaansePas schreef:

Idd een paard in de natuur kijkt waar die heen moet en waar het gevaar is. Ik vind dat als je als mens het paard daar dwingt (want dat doe je imo toch) je heel tegen natuurlijk bezig bent en dat je dan, vooral voor het paard, de baas bent. Paard in de natuur doet zijn hoofd vooral naar beneden als hij ontzag heeft voor de 'tegenstander'. Die kant wil je toch niet op?

Het moet harmonieus zijn, je moet beide plezier hebben en dat mis ik toch wel eens hoor....

En daanaast (waar totaal niet over gerept is) de waarde van de FEI regels... Waarom wordt daarin de nek als het hoogste punt aangewezen? Wat is het belang van deze regels voor de paardensport?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:13

Vond het gisteren best interessant, dingen gehoord waarvan ik dacht "ja, daar zit wat in" maar ook dingen waarvan ik dacht "wat een onzin".
Vooral een opmerking van Oostra dat de training van paard en hond gelijk was en dat het vooral ging om dominantie.........
Mijn ervaring is juist precies andersom, je moet wel bij allebei consequent zijn maar de training van mijn honden gaat toch echt op een compleet andere manier dan die van mijn paarden.
Bovendien gebruik je bij een hond zijn natuurlijke gedrag (jagen/aanvallen/speuren) terwijl je van een paard iets heel tegennatuurlijks vraagt (dragen van een jager op zijn rug).
Als Kira een dienstwagen of MEbus ziet wil ze er direct naar toe en de zeldzame keren dat ik zonder haar naar het werk ga is ze meteen van slag.
Loop ik met Usti (of welk paard dan ook) langs de zadelkamer trekt hij me nooit mee naar binnen om z'n tuig te halen
Ik vond het jammer dat er weinig ruimte was voor vragen en/of discussie.
Vond het erg leuk om Gerrie eens te ontmoeten

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:17

LuvdaTossa schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens

Het is een ontzettend breed onderwerp en het is lastig om dat in een middag samen te vatten en daarna ook nog een discussie te voeren.

Misschien komt er nog eens een vervolg....

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:30

LuvdaTossa schreef:
PeruaansePas schreef:

Idd een paard in de natuur kijkt waar die heen moet en waar het gevaar is. Ik vind dat als je als mens het paard daar dwingt (want dat doe je imo toch) je heel tegen natuurlijk bezig bent en dat je dan, vooral voor het paard, de baas bent. Paard in de natuur doet zijn hoofd vooral naar beneden als hij ontzag heeft voor de 'tegenstander'. Die kant wil je toch niet op?

Het moet harmonieus zijn, je moet beide plezier hebben en dat mis ik toch wel eens hoor....

En daanaast (waar totaal niet over gerept is) de waarde van de FEI regels... Waarom wordt daarin de nek als het hoogste punt aangewezen? Wat is het belang van deze regels voor de paardensport?

Het, kloppende, argument dat ze aanvoerden was dat een paard pas met z'n hoofd omlaag gaat als hij zich veilig voelt en niet meer om zich heen hoeft te kijken naar gevaar.

Er was wat Tineke betrof geen discussie over de FEI regels, als je LDR rijdt moet je het hoofd op elke hoogte kunnen rijden. Dus ook in de wedstrijdhouding

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:36

Wat betreft de discussie; er zijn slechts drie vragen gesteld waarbij LDR ter discussie gesteld werd:

- Waarom werd LDR als slecht beoordeeld door St George?

Tineke: Volgens St George was het lichamelijk slecht maar dat is niet waar (waarna haar opmerking kwam over dat onderzoek wat nog niet gepubliceerd is).

- Ik vind LDR niet mooi om te zien

Tineke: Mooi is subjectief en daar kan ik niet over oordelen.

- Ik zie vaak dat mensen die LDR rijden het paard met de kin op de borst trekken

Tineke: Dat is dus op een slechte manier LDR gebruiken. Dit is net zo als elke andere manier van slecht trainen niet goed, maar daarom kan je niet zeggen dat LDR slecht is. Als ik terugkijk zie ik ook veel dingen van mijzelf wat ik vroeger niet goed deed (deze en de 2e vraag waren gecombineerd), het enige wat je kan doen is leren, jezelf verbeteren en die fouten niet meer maken.

Dit was op een totaal van tussen de 15 en 20 vragen. Dus als mensen kritiek op deze manier van trainen hadden willen geven, dan hadden ze zelf ook aktiever in de zaal moeten zijn en niet de schuld aan de pro-LDR organisatie moeten geven.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:00

Heb je gelijk in, alleen is t zo eng om voor een zaal met 250 mensen te gaan staan en kritische vragen te stellen aan topsporters . Toch vond ik het jammer dat ze -gewoon vanuit de organisatie- niet voor- en tegenstanders hebben uitgenodigd om te spreken. Op die manier krijg je denk ik een beter beeld van de voors en tegens van beide methoden.
Btw is het dus waar dat LDR geen schade toebrengt aan het paard of denkt tineke dat dat de uitkomst is?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:05

Wat mij betreft mogen ze rustig een uurtje eerder beginnen zodat er meer tijd overblijft voor de discussie/vragenronde. Ik vond het trouwens goed georganiseerd. De borrel na was ook erg geslaagd, helaas was ik met de auto.
Dat iedereen keurig op tijd aanwezig was zowel aan het begin alsna de pauze vond ik ook heel goed. Dat was idd een compliment waard. _/-o_

Appie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:45

LuvdaTossa schreef:
Het moet harmonieus zijn, je moet
beide
plezier hebben en dat mis ik toch wel eens hoor....

Idd, ik vind dat ruiter en paard niet vaak een harmonieus geheel zijn.

Karl66 schreef:
Het, kloppende, argument dat ze aanvoerden was dat een paard pas met z'n hoofd omlaag gaat als hij zich veilig voelt en niet meer om zich heen hoeft te kijken naar gevaar

Het kloppende argument voor LDR-rijden? Dit heeft m.i. toch niets te maken met de houding die bij LDR 'gevraagd' wordt.

Karl66 schreef:
Dit was op een totaal van tussen de 15 en 20 vragen. Dus als mensen kritiek op deze manier van trainen hadden willen geven, dan hadden ze zelf ook aktiever in de zaal moeten zijn en niet de schuld aan de pro-LDR organisatie moeten geven.

Dan hadden ze ook wel beter moeten kijken naar de mensen die aangaven een vraag te willen stellen. Dan kan je zeggen dat je dan duidelijker moet zijn, maar er was gewoon erg weinig ruimte en tijd voor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:46

Woodstock schreef:
:o Heb je gelijk in, alleen is t zo eng om voor een zaal met 250 mensen te gaan staan en kritische vragen te stellen aan topsporters . Toch vond ik het jammer dat ze -gewoon vanuit de organisatie- niet voor- en tegenstanders hebben uitgenodigd om te spreken. Op die manier krijg je denk ik een beter beeld van de voors en tegens van beide methoden.
Btw is het dus waar dat LDR geen schade toebrengt aan het paard of denkt tineke dat dat de uitkomst is?

Volgens Tineke was de uitkomst van een nog niet gepubliceerd onderzoek dat er geen schade was. Dat valt natuurlijk pas te controleren als het onderzoek uitkomt.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:53

Appie schreef:
Karl66 schreef:
Het, kloppende, argument dat ze aanvoerden was dat een paard pas met z'n hoofd omlaag gaat als hij zich veilig voelt en niet meer om zich heen hoeft te kijken naar gevaar

Het kloppende argument voor LDR-rijden? Dit heeft m.i. toch niets te maken met de houding die bij LDR 'gevraagd' wordt.

Eén van de argumenten was dat moderne sportpaarden en zeker de absolute wereldtoppers veel kijkeriger zijn dan de paarden van vroeger. Eén van de redenen om LDR toe te passen is om meer controle over het paard te hebben. Het argument hierbij was dat een paard dat omlaag kijkt dit alleen maar in een veilige omgeving doet, oftewel een paard dat zich diep laat rijden geeft de controle over de omgeving aan zijn ruiter over.

Appie schreef:
Karl66 schreef:

Dan hadden ze ook wel beter moeten kijken naar de mensen die aangaven een vraag te willen stellen. Dan kan je zeggen dat je dan duidelijker moet zijn, maar er was gewoon erg weinig ruimte en tijd voor.

Hoe had men dan moeten zien aan het opsteken van een hand of iemand een kritische vraag had willen stellen

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:16

Niet voor alle vragen was tijd. Ik weet zeker dat er nog meer vragen waren dan handen omhoog.

Appie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:47

Karl66 schreef:
Eén van de argumenten was dat moderne sportpaarden en zeker de absolute wereldtoppers veel kijkeriger zijn dan de paarden van vroeger. Eén van de redenen om LDR toe te passen is om meer controle over het paard te hebben. Het argument hierbij was dat een paard dat omlaag kijkt dit alleen maar in een veilige omgeving doet,
oftewel een paard dat zich diep laat rijden geeft de controle over de omgeving aan zijn ruiter over
.

Met deze conclusie ben ik het dus niet eens, ik zou zeggen...oftewel het paard dat zich diep 'laat' rijden wordt gedwongen de controle over zijn omgeving aan de ruiter over te laten.

Karl66 schreef:
Hoe had men dan moeten zien aan het opsteken van een hand of iemand een kritische vraag had willen stellen

Ik bedoelde niet alleen de kritische vragen , maar dat er gewoon erg weinig tijd was voor alle vragen die er nog waren.

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:28

PeruaansePas schreef:
Niet voor alle vragen was tijd. Ik weet zeker dat er nog meer vragen waren dan handen omhoog.

Die waren er zeker! Daarom heb ik Frans nog eens even aangesproken...

Karl66 schreef:
Het, kloppende, argument dat ze aanvoerden was dat een paard pas met z'n hoofd omlaag gaat als hij zich veilig voelt en niet meer om zich heen hoeft te kijken naar gevaar.

Wat dan als je een paard hebt dat in de LRD gereden kan/ moet worden vanwege zijn kijkerigheid.
Vervolgens de baan in moet in wedstrijdhouding en daar zijn kijkerigheid weer volop kan benutten?
WAt dan?
"Dan heb je een probleem" zo eindigde Frans

En waarom de zaal voor Claartje zo slecht te zien was is mij een raadsel?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:41

joyce B schreef:
"Wij" kunnen niet goed diep en rond rijden zolang wij die basisafrichting niet ontzettend goed beheersen.

(mijn conclusie: als je het over de grens van het paard gaat afdwingen, en je groot verzet krijgt, ben je dus te snel/te ver gegaan. En daar ligt een hele goede graadmeter met de training van je paard. Als je paard groot verzet geeft gaat er dus iets mis, en moet je dus goed nadenken of je niet meer kapotmaakt, dan je goed doet...)

Dus hoe groot is de kans dat iemand die bij "ons" op stal rijdt, en in LDR houding z'n paard rond stuurt, goed bezig is?
Klein lijkt me.
(en dat het paard veel te vaak de schuld krijgt van van alles, dat is algemeen bekend toch? )

Woodstock schreef:
Heb je gelijk in, alleen is t zo eng om voor een zaal met 250 mensen te gaan staan en kritische vragen te stellen aan topsporters . Toch vond ik het jammer dat ze -gewoon vanuit de organisatie- niet voor- en tegenstanders hebben uitgenodigd om te spreken. Op die manier krijg je denk ik een beter beeld van de voors en tegens van beide methoden.

Helemaal met je eens. Als iemand kritisch uit de zaal komt, is de kans toch groot dat deze niet serieus wordt genomen. Ook klinkt het mij alsof het was: Je stelt een vraag, je krijgt een antwoord en dat is het dan. Geen mogelijkheid om verder te vragen als je niet tevreden was met het antwoord.
Er had minimaal een "vergelijkbaar tegengewicht" iets moeten presenteren. Dus een tegenstander die de weg weet in het paardewereldje, of tenminste iemand die goed in staat is een coherent verhaal voor een groot publiek over dit onderwerp te presenteren. Een gemiste kans. Erg jammer.

Helaas kon ik er zelf ivm mijn werk niet bij zijn. Daar baal ik wel van!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:27

het is moeilijk denk ik een tegenargument te voeren tegen een groep van 'top'aanhangers idd, jammer, ik had graag echte voor en tegen punten tegengekomen in dit topic die eens echt onderbouwd waren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:10

Karl66 schreef:
Woodstock schreef:

Volgens Tineke was de uitkomst van een nog niet gepubliceerd onderzoek dat er geen schade was. Dat valt natuurlijk pas te controleren als het onderzoek uitkomt.

Juist, maar dat ze dit zo durft te noemen is wel dapper, want een zaal van 250 mensen heeft het haar horen zeggen dus als de uitkomsten straks wel negatief zijn, dan staat ze wel flink voor ...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:56

Enfin, als ik alles zo door lees is er eea verteld, maar uiteindelijk zijn er meer vragen dan antwoorden ontstaan?

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:09

Er waren al veel vragen en die zijn niet beantwoord volgens mij, hoewel men dus hoopte van wel