Tyrza schreef:Wat betreft de foto's zie ik een aantal dingen:
Allereerst vind ik het geen onaangenaam beeld. De paarden zien er allemaal ontspannen uit en ik zie geen forcering.
Bij alle paarden mag er wel meer oprichting zijn, maar bepaalde dingen moeten in acht genomen worden.
Ik zie namelijk een paard die vrij lang gebouwd is, met een hoge achterhand en hierdoor een weke rug. Daar is het gewoon heel moeilijk om bergopwaarts te trainen, waarbij je in dit geval snel spanning krijgt om het dier het fysiek erg moeilijk vind. Let maar eens op het achterbeen gebruik bij alle paarden die ik hier onder zet: bij allen wordt het achterbeen goed ondergebracht en is er sprake van een mooie buiging in het spronggewricht: 1 van de onderdelen die bij verzameling hoort.
Ik ben erg blij dat er iemand is die dit ziet. Dit paard is idd ontzettend moeilijk bergopwaarst te rijden. Door haar bouw krijgt ze idd heel snel spanning in die bovenlijn en had ze in het begin heel veel problemen met dr takt omdat er daardoor zoveel gewicht op de voorhand kwam. Dat is eigenlijk het enige waar ik het eerste jaar mee bezig ben geweest. Ik ben op dit moment ontzettend blij dat ze nu sterker word
Verder zie ik een paard die in africhting gewoon netjes loopt waarvan ik denk dat als het verder in niveau komt, er meer geslotenheid en bergopwaarts gereden mag worden (let ook maar weer op het achterbeen, ziet er prima uit). Ik vraag me af hoe oud dit paard is:
Allebei deze paarden zijn 5 jaar oud
Al met al vind ik de aanleuning zeker niet storend. Ik zie dit liever dan dat geforceerde overeind houden van het hoofd met een stugge hand en spanning in de rug. Wat eigenlijk helaas nog vaak genoeg voor komt.
Dankjewel
Wat jou foto's betreft......dat vind ik echt ontzettend moeilijk, aangezien jij Grand-prix rijd en ik net voor het eerst L heb gestart 
Maar ik zal mn best doen!
Beide foto's spreken mij niet aan (ik heb vele malen betere foto's van jou gezien, dus het gaan nu even om de momentopname)
Op foto 1 zie ik een paard wat zijn rug wegdrukt, punt tussen de oren is dan wel het hoogste punt en het neusje is netjes op de loopdlijn. Maar IMO is dit geen correcte oprichting: het paard is achter wel actief, maar ik zou graag zien dat ie zn achterhand iets meer liet zakken, zodat de voorhand in zn totaliteit iets meer vrij komt te liggen. Als je namelijk kijkt naar het lichaam zie je dat ie daar redelijk horizontaal blijft. Doordat ie zn rug ook vasthoud komt het been werk ook minder mooi uit, hij lijkt een beetje te gaan steken.
Op foto twee zie ik ook te veel spanning, hij lijkt zn mond open te hebben en zwiebert met zn staart. Ik vind deze foto's een beetje moeilijk te vergelijken omdat je op de tweede foto volgens mij aan het losrijden ben gewoon thuis ofzo en de eerste is middenin een proef.
Op de tweede foto heeft hij ook weer een mooi actief achterbeen, hij springt zn galop mooi bergop, maar ik zou persoonlijk iets meer lengte in die hals willen zien, hij lijkt hem iets op te krullen, waardoor je contact minder word.
Ik ben niet zo goed in het verwoorden, dus ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is!
Overigens vind ik het erg jammer dat iedereen probeert de ander te overtuigen van diegene zijn ongelijk (even netjes gezegd voor het onderuit halen), het zou de discussie vele malen leuker maken als iedereen probeert anderen te overtuigen van zijn eigen gelijk. En laat de ander (en edward en anky en wie dan ook) daarbij in zijn waarde! Zoek wat mij part de 'wel' goede foto's van jou eigen trainingsmethode en gebruik die om de ander te overtuigen dat het op die manier ook/beter kan!!! Zou een stuk leuker zijn!!!