Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:03

Hand volgen is iets anders dan in de hand hangen. Die aanleuning is zo fijn je heb niets in de hand. Ultieme genotsgevoel om dat naar een absoluut durchlassig paard te gaan. Een gevoel dat onbeschrijfelijk is.
Het paard moet de hand ten alle tijde opzoeken, met andere woorden alleen zo kun je het paard in verschillende hoofd/halshoudingen laten lopen. Als je uberstreicht doe je in een keer de hand naar voren, het paard is dan in een keer heer de verbinding kwijt en moet die uitzichzelf direct weer opzoeken.
De oefening van belgie ken ik niet

Over de fotos van de moderne dressuur versus de meester reiner klimke.
Inderdaad slechte fotos die van reinier klimke maar ook die van Dhr. Gal, blikken spreken boekdelen. Wat mooi is hangt van persoonlijke smaak af natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ach weet je fotos kun je zoveel over zeggen.Maar de fotos die je plaats van de moderne dressuur beoefenaars spreken voor je oog. Ik kan je alleen maar zeggen dat je dan meer op het oog kijkt dan of het goed is voor jou en je paard.
Als tip let op de gezichtuitsdrukking van een paard heel belangrijk, kijkt hij blij of kijkt hij moedeloos.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Wil ik alleen maar mee zeggen het lijkt allemaal zo mooi, we willen allemaal hetzelfde resultaat. Echter een is goed en de rest

GertJan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:08

Tyrza schreef:
Kan ook met klassiek, GertJan....

Dat zeg ik. Wat ik niet snap is waarom je niet mag zeggen dat LDR 'in de krul trekken' is en waarom je wel mag zeggen dat klassiek 'het paard vastzetten in de oprichting' is.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:09

Laten we hier dan allemaal een wijze conclusie uit trekken, Kafue.

Je kan wel zeggen dit is goed en dit is fout, maar laten wij allen eerst eens ons eigen ruitergevoel spreken en van fouten (van anderen) leren

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:10

GertJan schreef:
Tyrza schreef:
Kan ook met klassiek, GertJan....

Dat zeg ik. Wat ik niet snap is waarom je niet mag zeggen dat LDR 'in de krul trekken' is en waarom je wel mag zeggen dat klassiek 'het paard vastzetten in de oprichting' is.

Ik heb nog even wat toegevoegd op mijn voorgaande post, Gertjan

Ik geef je hier ook gelijk in.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:16

Ik ben bang dat Mariette Whitages gelijk heeft in dat stukje.
GertJan, die foto's die jij plaatst spreken mij ook helemáál niet aan. Persoonlijk probeer ik dan ook overal de punten mee te nemen die naar mijn mening een voordeel zijn voor de training. En vwnw met LDR te combineren. We kunnen nu wel met z'n alle extreme foto's gaan plaatsen maar dat lost ook niks op.
Hoewel ik de foto's wel allemaal erg interessant vind.

De guldenmiddenweg is vaak nog de beste oplossing, maar welke pro's van beide kanten zouden dan gebruikt moeten worden om het 'ideale' doel te bereiken?

Kafue, wat vindt jij een fijner beeld om even terug te komen op de foto's die Tyrza plaatste, dat vind ik namelijk wel interessant? En waarom?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:11

Laten we ophouden met dat en dat is beter of fout.

Hier een paar stellingen:
1. Alles wat men overdrijft is fout.
2. Waarom worden oeroude ervaringen ignoreert, en met triks en technische foefjes geprobeerd twijfelachtige succesen te behalen, die gene die dit doen, handelen onverantwoord en tegen de gezondheid van het paard.
Tegen de ethische grondbeginselen en internationale regelementen.
3. Het paard wordt niks gevraagd, en wij hebben de verantwoording.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:33

Professor, als je wilt ophouden met goed en fout vanwaar die stellingen dan. Dan beginnen we de discussie toch weer van voor af aan?

Professor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:00

Okkie1 schreef:
Professor, als je wilt ophouden met goed en fout vanwaar die stellingen dan. Dan beginnen we de discussie toch weer van voor af aan?

Ik heb alleen gezegd alles wat overdreven wordt is fout.
Deze stellingen, zet ik hier neer, omdat de ruiter altijd met wat voor "methode" hij of zij rijdt het paard niet bewust of onbewust mishandelen moet , maar altijd het doel voor ogen moet hebben dat wij als ruiter het paard moeten beschermen tegen over misbruik, en misbruik dat zegt het woord al.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:00

@okkie1 beide fotos van tyrza, tja het zijn leuke paarden. En vooral die zwarte spreek mij qua model aan. Die mag je me zo in de stal zetten omdat ik wel op dit type paarden val. Niet of de foto hoor, beide paarden gaan met spanning, weggedrukte rug waarbij het zwarte paard achter de LL kruipt. Wat ik wel positief vind is de standteugel die hangt door. Maar het is een momentopname de ruiter kan wel bezig zijn het paard daar weg te rijden, dat weet je niet drie meter verder kan het er wel weer heel anders uit zien. Ik kan nog zo mijn best doen, in een reeks fotos kan ik er altijd een heleboel verkeerde afdrukken en dan ziet het er ineens niet zo best meer uit.
Bovendien vind ik het in beweging zien interessanter dan een foto. Je kunt van een foto heel veel zeggen, je kan daarmee het goed zeggen, een gevoelige snaar raken of het helemaal bij het ffoute eind hebben.
Als ik mijn paard extra banketstaaf voorstel kan et maar zo zijn dat ik wel heel dom op de fotos kom, terwijl je uit een reeks van fotos ook zomaar de mooisten kunt zoeken en dan lijkt het heel wat terwijl het in werkelijkheid niets is,

En wat is het ideale doel. dat is toch de happy athlete. Maar wat is een happy athleteis dat nu echt salinero of briar of mischien black beauty die 24/7 in een heerlijk grote weide met de kameraden loopt en nooit hoeft te werken.
Happy is een tevreden paard, een tevreden uitdrukking op het gelaat. Dat is happy, een die voor je wil werken met je wil werken waarbij alles vanzelf lijkt te gaan. En die de FEI regels het dicht benaderd dat is happy.
En zo vind ik niet dat we moeten gaan happen en slaan op wat in onze ogen zogenaamd fout is. Want is LDR niet gewoon gebasseerd op klassieke dressuur. Is VWNW ook niet een onderdeel uit de dressuur. En vinden we niet allemaal dat het paard de hand moet volgen en we in iedere gewenste houding moeten kunnen komen?

En alles waar TE voor staan is gewoon slecht, dus het als je goed, beter, best hebt dan heb je dus ook LDR....., rollkur en juist die rollkur is weer walchelijk. En als je oprichting wilt en het paard de hand laat opzoeken en dan heb je ook nog oprichting door een terugwerkende hand beiden beogen het zelfde te bereiken echter door trekken verander je het in walchelijk.

Zo wil de een het paard ruimer de tijd gunnen dan het nodig heeft en pakt de ander eerder door, beiden zijn prima afhaneklijk van de ervaring.
Ik pak de paarden nu ook eerder door dan vroeger. Waarom omdat mijn ervaring ruimer is geworden. Ik heb door schade en schande geleert, daarom zijn we op wedstrijdniveau ook nog lange niet zo ver. Dat komt vanzelf als je maar tijd hebt om wedstrijden te starten.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:20

Tyrza schreef:
Wat betreft de foto's zie ik een aantal dingen:

Allereerst vind ik het geen onaangenaam beeld. De paarden zien er allemaal ontspannen uit en ik zie geen forcering.
Bij alle paarden mag er wel meer oprichting zijn, maar bepaalde dingen moeten in acht genomen worden.

Ik zie namelijk een paard die vrij lang gebouwd is, met een hoge achterhand en hierdoor een weke rug. Daar is het gewoon heel moeilijk om bergopwaarts te trainen, waarbij je in dit geval snel spanning krijgt om het dier het fysiek erg moeilijk vind. Let maar eens op het achterbeen gebruik bij alle paarden die ik hier onder zet: bij allen wordt het achterbeen goed ondergebracht en is er sprake van een mooie buiging in het spronggewricht: 1 van de onderdelen die bij verzameling hoort.

Ik ben erg blij dat er iemand is die dit ziet. Dit paard is idd ontzettend moeilijk bergopwaarst te rijden. Door haar bouw krijgt ze idd heel snel spanning in die bovenlijn en had ze in het begin heel veel problemen met dr takt omdat er daardoor zoveel gewicht op de voorhand kwam. Dat is eigenlijk het enige waar ik het eerste jaar mee bezig ben geweest. Ik ben op dit moment ontzettend blij dat ze nu sterker word

Verder zie ik een paard die in africhting gewoon netjes loopt waarvan ik denk dat als het verder in niveau komt, er meer geslotenheid en bergopwaarts gereden mag worden (let ook maar weer op het achterbeen, ziet er prima uit). Ik vraag me af hoe oud dit paard is:

Allebei deze paarden zijn 5 jaar oud

Al met al vind ik de aanleuning zeker niet storend. Ik zie dit liever dan dat geforceerde overeind houden van het hoofd met een stugge hand en spanning in de rug. Wat eigenlijk helaas nog vaak genoeg voor komt.

Dankjewel

Wat jou foto's betreft......dat vind ik echt ontzettend moeilijk, aangezien jij Grand-prix rijd en ik net voor het eerst L heb gestart

Maar ik zal mn best doen!
Beide foto's spreken mij niet aan (ik heb vele malen betere foto's van jou gezien, dus het gaan nu even om de momentopname)
Op foto 1 zie ik een paard wat zijn rug wegdrukt, punt tussen de oren is dan wel het hoogste punt en het neusje is netjes op de loopdlijn. Maar IMO is dit geen correcte oprichting: het paard is achter wel actief, maar ik zou graag zien dat ie zn achterhand iets meer liet zakken, zodat de voorhand in zn totaliteit iets meer vrij komt te liggen. Als je namelijk kijkt naar het lichaam zie je dat ie daar redelijk horizontaal blijft. Doordat ie zn rug ook vasthoud komt het been werk ook minder mooi uit, hij lijkt een beetje te gaan steken.
Op foto twee zie ik ook te veel spanning, hij lijkt zn mond open te hebben en zwiebert met zn staart. Ik vind deze foto's een beetje moeilijk te vergelijken omdat je op de tweede foto volgens mij aan het losrijden ben gewoon thuis ofzo en de eerste is middenin een proef.
Op de tweede foto heeft hij ook weer een mooi actief achterbeen, hij springt zn galop mooi bergop, maar ik zou persoonlijk iets meer lengte in die hals willen zien, hij lijkt hem iets op te krullen, waardoor je contact minder word.

Ik ben niet zo goed in het verwoorden, dus ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is!

Overigens vind ik het erg jammer dat iedereen probeert de ander te overtuigen van diegene zijn ongelijk (even netjes gezegd voor het onderuit halen), het zou de discussie vele malen leuker maken als iedereen probeert anderen te overtuigen van zijn eigen gelijk. En laat de ander (en edward en anky en wie dan ook) daarbij in zijn waarde! Zoek wat mij part de 'wel' goede foto's van jou eigen trainingsmethode en gebruik die om de ander te overtuigen dat het op die manier ook/beter kan!!! Zou een stuk leuker zijn!!!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:46

Even een moderator opmerking tussendoor: het is niet de bedoeling in de topic een hele LDR discussie te gaan voeren. De discussie was oorspronkelijk begonnen met 'dit zijn de begrippen en hoe ziet dat er nu uit bij een standaard ruiter'. De excessen hoeven hier niet als voorbeeld genoemd te worden.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:50

Kafue schreef:
Hand volgen is iets anders dan in de hand hangen. Die aanleuning is zo fijn je heb niets in de hand. Ultieme genotsgevoel om dat naar een absoluut durchlassig paard te gaan. Een gevoel dat onbeschrijfelijk is.
Het paard moet de hand ten alle tijde opzoeken, met andere woorden alleen zo kun je het paard in verschillende hoofd/halshoudingen laten lopen. Als je uberstreicht doe je in een keer de hand naar voren, het paard is dan in een keer heer de verbinding kwijt en moet die uitzichzelf direct weer opzoeken.

Helder stukje maar ik haal er toch iets uit: Die aanleuning is zo fijn je heb niets in de hand. Als je helemaal niets in de hand hebt dan heb je volgens mij ook weinig controle mogelijkheden en mogelijkheden te begrenzen, te sturen, te verruimen etc. etc. etc..

Iets verderop heb je het nl wel over 'verbinding'. Om verbinding te kunnen hebben moet je volgens mij wel iets in je hand hebben.

Professor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:06

Okkie1 schreef:
Nu heb ik eerst foto's van Reiner Klimke:
http://www.masdecaballos.com/imagenes/f ... .jpg[/img]
http://www.masdecaballos.com/imagenes/f ... .jpg[/img]
Afbeelding

Of de 'moderne' dressuur:
Afbeelding
Afbeelding

Dan spreekt dit me toch veel meer aan.

Ik geloof niet dat je goede vergelijkingen genomen hebt, de meeste foto´zijn trainings opnamen, de laatste foto weet ik ook niks mee te beginnen, optisch lijkt het mooi maar wat doet het linker achterbeen, bij mijn weten is er geen een oefening waar gevraagd wordt de punt v.d. hoef in het zand te steken.

Ik geloof niet dat men de paarden vergelijken kan, en dat doen we als we zeggen "moderne dressuur", de moderne paarden hebben een veel beter gang werk van nature als 10 - 15 jaar geleden,

Het is alleen zo dat men toen technisch nog beter moest rijden om de paarden zover te krijgen. En ik denk dat de "moderne ruiter" zich stuk zat te bijten als hij/zij zulke paarden moest rijden.

Ze hadden lang zoveel talent niet als nu. En we hebben jammer genoeg geen paardenwissel meer op grote wedstrijden, dus kunnen slechter beoordelen, hoe een paard met die en die methode mischien beter of schlechter zou gaan met een andere methode.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:25

Kafue schreef:
@okkie1 beide fotos van tyrza, tja het zijn leuke paarden. En vooral die zwarte spreek mij qua model aan. Die mag je me zo in de stal zetten omdat ik wel op dit type paarden val.

Kafue, dit zijn beide hetzelfde paard

De "bruine" is Tolstoi op 9 jarige leeftijd, toen ik nog trainde bij Coby en YR was, de "zwarte" is afgelopen weekend gemaakt, waarbij Tol dus 19 jaar is

Qua bouw is het paard dus duidelijk veranderd. Ik vind persoonlijk, in zoverre ik objectief bij mijn eigen paard kan kijken, wel mooier geworden qua bouw.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:20

Oei dat had ik niet gezien dat dats hetzelfde paard was. Hij is inderdaad dan voller geworden. Mag ik vragen waarom je het paard zo achter de loodlijnvoorsteld. Op een foto is er helemaal geen verbinding en kropt het paard zich op hij schuift er in het geheel achter. Waarom doe je dat. Ik zie bij de andere fotos van lielle dat het ook een beeteje de eigen houding van tolstoi is. Is dat overgens de manier van rijden die je nu aanhoud, bij wie les je nu dan? . Ik hou wel van die krachtpatsers, die van mij is nl. ook niet min qua postuur en formaat met zijn 1.74.
En ik vind dat jouw paard er nog super uitziet voor zijn leeftijd.

Even op apple in te gaan. Het niets in de hand hebben is bij ons een gezegde. Het betekend niet dat je geen aanleuning hebt hoor, oh nee, Je het natuurlijk wel het gewicht van het bit en de teugels en dat gewicht is bij absolute durchlassigkeit voldoend. De controle van begrenzen, en verruimen komt van uit de zit en het been. De buitenhand is enkelt voor de hoofd/halshouding en een beetje voor de tempo, de binnenhand regelt de mate van de stelling. Beide handen in combinatie met been en zit.
Dat gewicht zou ik kunnen omschrijgen als mischien 100 gram ofzo. Het paard zoekt mijn hand, en een paard kan nooit harder trekken en zwaarder in aanleuning zijn als dan dat ik hem vasthoudl Ik laat mijn paarden mijn hand zoeken en ik zoek de mond niet op, de aanleuning wil ik fijn hebben.
Sturen kan ik met mijn benen en mijn zit, verruimen en verzamelen kan ik met mijn zit door meer of minder te onstspannen of aan te spannen.
Voor aanleuning is er wel verbinding maar die is het liefst minimaal.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:08

Kafue schreef:
Oei dat had ik niet gezien dat dats hetzelfde paard was. Hij is inderdaad dan voller geworden. Mag ik vragen waarom je het paard zo achter de loodlijnvoorsteld. Op een foto is er helemaal geen verbinding en kropt het paard zich op hij schuift er in het geheel achter. Waarom doe je dat. Ik zie bij de andere fotos van lielle dat het ook een beeteje de eigen houding van tolstoi is. Is dat overgens de manier van rijden die je nu aanhoud, bij wie les je nu dan? . Ik hou wel van die krachtpatsers, die van mij is nl. ook niet min qua postuur en formaat met zijn 1.74.
En ik vind dat jouw paard er nog super uitziet voor zijn leeftijd.

Dat zal ik je even uitleggen

Tol is een paard die makkelijk zijn rug wegdrukt en zich opkrult.

Ik heb in mijn YR tijd ook les gehad van een klassieke trainster. En in principe kwam zijn neus wel voor de loodlijn maar echt verfijnt ging het niet. Zijn ruggebruik was gewooon niet optimaal.

Het is nu eenmaal heel moeilijk met Tol om de hand met de neus eruit op te zoeken. Hoe vaak ik wel niet met elastische chambon moest stappen om die neus eruit te krijgen... En die rug verbeterde alsnog niet, want het was allemaal te geforceerd (neemt niet weg dat ik ontzettend veel heb geleerd aldaar! )

Daarom is de methode om hem wat meer ronder en lager in te stellen fijner: hierdoor laat hij eerder zijn rug los, bolt deze op en hierdoor krijg ik een betere verbinding van achter naar voren. feit is wel dat ik hem onvoorwaardelijk vlug aan mijn been moet krijgen, dus dit komt elke dag elke trainig weer terug: been is voorwaarts, daarna ronder, hierna de ontspanning en balans en vervolgens het kunnen verkleinen en vergroten van de pas zonder verlies van de takt en ritme.

De foto is wat verwarrend. Ik rijd namelijk graag met het gevoel dat ik de binnenteugel kan ontspannen (iets vanuit mijn klassieke tijd: binnenbeen/buitenteugel). Dat is dus net even de momentopname geweest waarbij die foto is gemaakt

Waarom wordt er eigenlijk zo'n punt gemaakt van het feit dat het paard tijdens de training achter de loodlijn loopt? Ik vind de efficientie belangrijker dan het beeld op dat moment. Het frame is, ondanks dat het paard achter de ll loopt, wel hoger: de schoft komt meer naar boven. Ik vind het paard zeer zeker niet op de voorhand lopen. Uiteindelijk kan ik het paard wel degelijk meer bergopwaarts laten lopen en dat had ik ook zeker nodig voor de piaffe en passage.

Ik weet eigenlijk ook wel waarom lager en dieper beter bij Tol past: hij heeft kissing spines en het ronder en lager instellen helpt hem de spieren in zijn rug op te rekken, die verkrampen namelijk gauw. Dit is trouwens ook op advies van mijn acupuncturist.

Oh ja, Tol is trouwens 1,68 m En ik les bij Penny Rockx

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:41

Ahaa, begrijpelijk. Achter de loodlijn vind ik een beetje onnatuurlijk. Maar goed dat moet een ieder voor zichezelf weten. Nu ben ik gezegend met een paard die wel makkelijk in aanleuning komt en de rug goed gebruikt.

Hij ziet er nog hartstikke goed uit voor zijn 19 jaar.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:01

Kafue schreef:
Dat gewicht zou ik kunnen omschrijgen als mischien 100 gram ofzo

Dan begrijpen wij elkaar . Punt is dat ik een paard ken die je het liefste helemaal niets in je hand geeft en dan ben je inderdaad bezig met zit en been naar je hand te rijden totdat hij zelf de aanleuning zoekt. En als je dan 100 gram van hem krijgt dan is dat veel .

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:09

Kafue schreef:
Hij ziet er nog hartstikke goed uit voor zijn 19 jaar.

Dank je, ik ben dan ook erg trots op hem

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:18

Over het wel of niet achter de loodlijn. Er is een leuke website online.

http://www.sustainabledressage.net/

Keurig verteld over hoe of wat, in haar eigen mening. Mooie tekeningen met spieren alles er op en eraan.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:57

Late reactie imv tentamen Gelukkig gehad, dus weer bokttijd

Tyrza schreef:
Waarom zeg je dat ie achter niet goed ondertreed? Spronggewricht is gebogen en het pijpbeen van het achterbeen staat in een gelijke lijn met het pijpbeen van het voorbeen. De staart wordt mooi gedragen en er is sprake van een bepaald balans.

Inderdaad is de rug en hals gespannen. Er is geen durchlassigkeit vind ik persoonlijk. Neus is echter wel iets voor de loodlijn.

In feite is het qua beeld vrij correct. Maar toch is er spanning. Hier mist harmonie.

Hmm k heb t idee dat hij achter zn benen wel optild, maar ze er niet echt onder plaatst. Zul je natuurlijk in t echt moeten zien om er wat over te zeggen,maar gezien hij dus niet echt over de rug loopt enzo heb ik het idee dat ie hem er niet onder zet.
Tyrza schreef:
Weet je wel waar de halswervels zitten? Niet in de bovenlijn hoor? Ik kan het met je eens zijn als je zegt dat het paard achter de teugel loopt. Dit komt omdat de galop meer van achter naar voren had mogen doortreden en dus meer verbinding vanuit de bovenlijn ontstaat.
Echter, het binnenachterbeen wordt ook weer onder de massa geplaatst en buigt voldoende in het spronggewricht.
Het zou in het geheel dus meer naar de hand toe gereden mogen worden, waardoor het paard ook meer het voorbeen zal liften en in het frame meer bergopwaarts zal gaan lopen. Toch vind ik dit beeld harmonischer dan de eerste foto.

Waar geef je nu eigenlijk de voorkeur aan als je beide foto's bekijkt, Woodstock? Om maar even te kunnen kiezen uit 2 `kwaden`

Ja in een ander topic had iemand uitgelegd, dat door het achter de ll rijden de onderhalsspieren aangespannen worden om de neus erachter te krijgen, waardoor deze onderhalsspieren sterker worden. Deze spieren duwen dus de halswervels omhoog met de bovenopliggende spieren. Het wil dus neit perse zeggen dat de bovenhalsspieren aangespannen zijn en het hoofd dragen. Ik kon me daar wel goed in vinden, maar ja t kan ook dat k er natuurlijk helemaal langs zit . Verder bedoel k eigelijk precies wat jij zegt, alleen kan k het nog niet zo mooi uitleggen. K weet wat ik wil zien en/of voelen, maar vind t moeilijk uit te leggen wat goed en fout is... (zou moeilijk zijn om instructrice te worden ).
En als ik moet kiezen ga ik idd ook voor de tweede foto, omdat het toch veel vriendelijker en meer ontspannen en vanzelfsprekender en losser toont dan de eerste.

BTW nooit gedacht dat dit hetzelfde paard was

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:22

Okkie1 schreef:

Wanneer een paard constant de hand volgt vind ik het lastiger om in een verzameling het paard op eigen benen door te laten treden zonder dat het probeert in de hand te hangen, dan heb je vaak meer hulpen nodig om het te corrigeren.

Maar heb je, doordat je paard niet altijd je hand hoeft te volgen niet eerder dat je paard zich als het ware vast gaat zetten in een bepaalde houding? Dat heb ik namelijk wel eens als ie het moeilijk vind, dan loopt ie wel in de houding, maar heb ik eigelijk niets meer in mn hand. Hij gebruikt dan zn onderhals ipv de bovenhals (om t zo maar ff te noemen) en zn rug etc om in de houding te gaan, maar is dus niet meer correct aan de teugel. Hoe voorkom jij dat dan met passage etc als je dus eigelijk geen aanleuning meer hebt?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:52

Woodstock schreef:
Okkie1 schreef:

Wanneer een paard constant de hand volgt vind ik het lastiger om in een verzameling het paard op eigen benen door te laten treden zonder dat het probeert in de hand te hangen, dan heb je vaak meer hulpen nodig om het te corrigeren.

Maar heb je, doordat je paard niet altijd je hand hoeft te volgen niet eerder dat je paard zich als het ware vast gaat zetten in een bepaalde houding? Dat heb ik namelijk wel eens als ie het moeilijk vind, dan loopt ie wel in de houding, maar heb ik eigelijk niets meer in mn hand. Hij gebruikt dan zn onderhals ipv de bovenhals (om t zo maar ff te noemen) en zn rug etc om in de houding te gaan, maar is dus niet meer correct aan de teugel. Hoe voorkom jij dat dan met passage etc als je dus eigelijk geen aanleuning meer hebt?

Okkie1 moet je het antwoord even schuldig blijven (tot het weekend) want ze is weer op haar werk en komt pas in het weekend terug. Daar heeft ze helaas geen mogelijkheid tot internetten.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 15:32

Om nog even terug te komen op de discussie over het van een jong paard al oprichting te vragen. Ik denk gewoon niet dat dat voor ieder paard weggelegd is. Zoals die bruine, die heeft daar simpelweg de kracht nog niet voor.
Afbeelding
Zoals hier heb ik dr iets hoger ingesteld, maar dit geeft haar zoveel spanning, dat houd ze gewoon niet vol! Tuurlijk pak ik het sommige stukken in de training mee, maar dat doe ik niet constant!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:52

Het kunnen laten volhouden begint altijd met kortstondig vragen.

Trainen van spieren is altijd oprekken en oppompen. Spieren worden alleen sterker als je ze kortstondig aanspreekt. Niet lang om beschadigingen te voorkomen. Maar aanspreken moet je ze wil je ze sterker maken. Je kunt dus niet van vandaag op morgen nee daar gaan een langdurige training aan te pas. En het ene paard wordt nu eenmaal sneller sterk dan het andere paard.