goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:08

MISTRAL94 schreef:
Dat ziet er ook al zo goed uit!
Die van mij is ook koel in het hoofd, ik denk dat ze nu ongeveer voor de 14e a 15e keer onder het zadel is geweest. Ze is nog erg groen ik wil ook niet direct starten maar was benieuwd wanneer jullie dat deden.

Voor mij was het dus een onderlinge, ik ga nu geen startkaart meer aanvragen.
Als je de mogelijkheid hebt om aan een onderlinge mee te doen, is dat best heel leerzaam. Gewoon al is het alleen om de ervaring, en je bent weer een hoop wijzer daarna .

Rij je al verenigingslessen mee, of met anderen in de bak? Hoe reageert je paard daarop? Ben je al eens met de trailer op pad geweest?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:10

We hebben haar vanuit het zuiden trailer is ze gewend. Momenteel zitten we tijdelijk zonder trailer dus heb ook geen mogelijkheden. Ze reageerd totaal niet op andere paarden al weet ik natuurlijk niet hoe het gaat in een vreemde omgeving. Clublessen oid rijden we nog niet momenteel rijden we hooguit een half uurtje!

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:13

Voordat we meededen met de clubkampioenschappen, zijn eerst een paar keer met de trailer naar les gegaan, even wennen aan het trailer gebeuren. En toen moest op een zaterdagmorgen naar het wedstrijdterrein, ze schrok ze helemaal lam daar op de wedstrijd. Maar na ongeveer tien minuten losrijden, werd al weer rustiger.
En nu gaan we elke woensdagavond naar les, 50 minuten, waarvan ook heel veel stap aan de lange teugel, het moet natuurlijk wel leuk voor haar blijven.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:04

Ja precies nou ik longeer haar eerst altijd even dan stap ik op. Dus dan is een half uurtje rijden al erg lang, ze vind het heel leuk maar je merkt wel goed dat ze echt moe is na die tijd! Voorlopig rijden we rustig zo door en krijg ik priveles met haar we rijden dan kort en de rest van de tijd rijd ik de andere.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:23

Van de week heb ik voor het eerst zonder zadel (met barebackpad, wel met hoofdstel en cap) op Volum gereden Hij is nu een maandje of 4 onder het zadel, lekker nuchter, dus het moest er maar eens van komen. Ik wou dus in de bak alleen wat gaan stappen, maar een vriendin ging net buiten wandelen met haar paard, dus zijn we maar met haar meegegaan. Ging super!

Gister een lange buitenrit gemaakt met een stalgenoot. We zijn 2,5 uur weggeweest, en hebben op een enkel drafje en een rustig galopje na alleen maar gestapt. De paarden kwamen dan ook weer vrolijk en voldaan het erf op. Maken jullie ook al zulke lange ritten?

Ons eerste wedstrijdje ga ik pas rijden als hij er klaar voor is. Ik vind het namelijk leuker om buitenritten te maken, en als ik dan toch mijn zondagse buitenrit op offer voor een wedstrijd moet het wel voor het eggie zijn. Dat hij dan uit spanning wat kijkerig is geeft niet, maar hij moet wel B klaar zijn.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:31

MISTRAL94 schreef:
Marliesje: Wat een toppertje zeg dat ziet er super uit
Hoe lang is die van jou nu onder het zadel?

Zijn/gaan jullie starten op het moment dat je paard er helemaal klaar voor is of starten jullie eerder zodat ze wat ervaring op kunnen doen?

Die van mij is vanaf mei onder het zadel geloof ik.
Toen ik op wedstrijd ging, ging het al best goed thuis. Links-rechts-3 gangen en halthouden waren goed bevestigd. Tenminste meestal.
Vooral de rem zat er goed op. Maar het was puur voor de ervaring, in december gaan we nog een keer voor de ervaring starten.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:13

Ik maak maximaal een bosrit van 1,5 uur, ook veel stap.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:34

Morris schreef:
Ik maak maximaal een bosrit van 1,5 uur, ook veel stap.

Dat probeer ik ook aan te houden. Maar als ik écht naar het bos wil, waarbij ik vooral blijf stappen, dan ben ik 2,5 uur bezig. Sneller kan dan alleen door intensiever te rijden, en ik ben van mening dat veel stappen alleen maar goed is voor z'n benen.

Ik heb dit nu 2x gedaan, en die 1e x heb ik dus ook heel goed opgelet of hij het wel aan kon, en vooral gekeken hoe hij zich de volgende dag hield. Maar hij was vrolijk als altijd, nog vol energie en had geen spierpijn. Dus blijkbaar was het goed te doen.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:44

Dat klinkt goed Javayo, als je paardje maar plezier heeft, en stappen is inderdaad goed (ook voor de luchtwegen).

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:44

Marliesje schreef:
MISTRAL94 schreef:
Marliesje: Wat een toppertje zeg dat ziet er super uit
Hoe lang is die van jou nu onder het zadel?

Zijn/gaan jullie starten op het moment dat je paard er helemaal klaar voor is of starten jullie eerder zodat ze wat ervaring op kunnen doen?

Die van mij is vanaf mei onder het zadel geloof ik.
Toen ik op wedstrijd ging, ging het al best goed thuis. Links-rechts-3 gangen en halthouden waren goed bevestigd. Tenminste meestal.
Vooral de rem zat er goed op. Maar het was puur voor de ervaring, in december gaan we nog een keer voor de ervaring starten.

Dat wil ik met die van mij dus ook doen, voor de punten hoef je het niet te doen. Ervaring opdoen is natuurlijk nooit verkeerd!

marionnnn

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:08

Ik meld me ook even hier
Ik mag sinds kort een 3 jarig paard rijden. Ze is 7 weken onder het zadel.. Gister heb ik er voor het eerst opgezeten. Het ging op zich best wel goed voor een eerste keer.
Het is voor mij de eerste keer met zo'n jong dier dus allemaal nog best spannend, en voor mij ook nog wel moeilijk.
Ik denk dat ik al wel aan de gang kan met de dingen die hier gezegd zijn. En ik blijf het topic even volgen

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:46

Ook ik rij een 3jarige! Een haflinger (V Weston). Hij doet goed zn best voor mij en probeert dingen goed te doen. (kleuterstreken uitgesloten ) Het voelt soms wel alsof hij nog erg jong is zeg maar, hij doet soms jonger aan dan andere 3 jarigen. Wat wankel op zn benen als hij bijvoorbeeld moet draaien in zn stal, rechte lijnen rijden gaan wel oke.
Ik rij Winston ongeveer 3 keer per week. 1 uur les en dan nog 2 keer rijden of longeren, ongeveer half uur.
Winston was in het begin nogal sloom, maar begint nu beter voorwaarts te lopen. Ik vind het zelf erg goed gaan, ben erg trots op die kleuter!

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:14

ik heb 11 dec mijn eerste onderlinge wedstrijd met anka en dan is ze ongeveer 3 maand ingereden.
alles gaat wel goed alleen de gallop nog niet zo maar ik doe toch maar gewoon mee zodat anka een beetje ervaring opdoet dus het maakt ook niet zo veel uit.
maar ik ben zondag voor het eerst met haar in de manege geweest en dat ging echt heel goed ze schrok alleen een keer toen er een paard op stal tegen zijn achterwand begon te schoppen maar voor de rest ging alles heel goed :D

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:09

Nou mooi zeg, ben benieuwd hoe ze het 11 december gaat doen! Laat je het ons wel weten hoe het gegaan is?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:21

Die 3 jarige van ons zit volgens mij momenteel echt in de testfase, wat is die bok vervelend
Wat deden jullie in die periode? Veel rijden of juist meer longeren hoe los je problemen dan op als ze zo eigenwijs zijn?

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:49

De mijne is nu volgens mij een beetje fris omdat het nu kouder wordt. Gisteren was ze een beetje druk, en begon met een bok-sessie. Ik houd haar dan gewoon voorwaarts in galop, en laat haar de energie er een beetje uitrennen. Daarna in draf aan het werk zetten, wat stelling vragen op de voltes en overgangen rijden.
Ze staat op hetzelfde voer, en rijd net zo vaak als voorheen.
Dus gewoon doorgaan en aan het werk zetten, vooral in het begin. Daarna krijgt ze van mij even vrije teugel, en daarna gewoon weer verder waar we gebleven waren.

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:07

Hoi,

De 3 jarige die ik berijdt zit nu ook in de uitprobeerfase. Ze probeert te bokken, te steigeren ( gelukkgi niet hoog), de noodrem en achteruit lopen. Het enige wat ik hierbij doe is voorwaarts oplossen. Als ze er een keer tussenuit knijpt best maar dan zal ze ook wel moeten werken in die galop.
Als ze dan weer braaf is en we weer een lekker ontspannen stukje gehad hebben dan krijgt ze ook weer even een lange teugel.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:46

Ik denk dat het bij die van ons meer een uittest fase is naast de pubertijd. Ineens overal van schrikken terwijl ze normaal overal bij langs loopt. Momenteel longeer ik meer dan ik rij dan stap ik de laatste 5 minuten op als dat goed gaat, stappen we onder het zadel uit.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:22

MISTRAL94 schreef:
Ik denk dat het bij die van ons meer een uittest fase is naast de pubertijd. Ineens overal van schrikken terwijl ze normaal overal bij langs loopt. Momenteel longeer ik meer dan ik rij dan stap ik de laatste 5 minuten op als dat goed gaat, stappen we onder het zadel uit.

Ik longeer iig 1X in de week, verder zit er dan 3 X op. Ik probeer dat ook vol te houden, ook al bokt ze in het begin. Dat kan op een wedstrijd terrein ook gebeuren, en ik oefen dat (gebok) liever eerst thuis. Wel met de kans dat het mis kan gaan, maar goed het is altijd maar weer een gok. Een paard dat wat ouder is, kan ook de gekke vijf minuten krijgen.
Natuurlijk moet je zelf er wel met een goed gevoel opstappen.
Ik vind het wel spannend hoor, want wie weet wat ze nog meer in petto heeft.

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:12

MISTRAL94 schreef:
Die 3 jarige van ons zit volgens mij momenteel echt in de testfase, wat is die bok vervelend
Wat deden jullie in die periode? Veel rijden of juist meer longeren hoe los je problemen dan op als ze zo eigenwijs zijn?

Breek me de bek niet open....

Wat een rampenslag zeg!! Echt heel vervelend!
Maar ik kan d'r niet even goed aanpakken, ze heeft een week stil gestaan omdat ze een grote wond op d'r achterbeen had (opgelopen in de molen toen ze ook al zo vervelend deed),
Daarna heeft ze een paar dagen stilgestaan omdat haar bekken recht gezet was en nu staat ze weer stil omdat ik mijn bekken gekneusd heb of er zelfs een scheur in heb...

Maar de manier om ze weer braaf te krijgen is om ze goed onder de duim te houden! Heel streng zijn en vooral gewoon doorgaan met rijden, desnoods wat langer. Ze moeten gewoon leren dat het geen zin heeft. En met streng zijn bedoel ik niet dat je m helemaal (om het even te overdrijven) in elkaar moet slaan, maar dit mag wel en dat mag niet en meestal is je stem verheffen dan al genoeg maar vooral niet kwaad worden! Dat is juist wat ze willen! Gewoon rustig blijven je niet laten irriiteren en heel consequent zijn...
gaat vanzelf wel over.. totdat ze gaan puberen

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:18

Afgelopen dinsdag hadden we de luxe om de grote binnenbak voor ons zelf te hebben, voor het eerst dus dat was best spannend voor m'n paard. Hij zag dus ook overal spoken en heeft dus onbedoeld zijn eerst kunsten in het wijken en travers getoond Door het koude weer was hij wel erg voorwaarts, en dribbelde af en toe wat, maar een boksessie heb ik nog niet gekregen. Ik longeer hem ook nooit voorafgaand aan het rijden, en als het niet echter wordt dan wat zijgangen en wegspringen dan zal ik daar ook niet aan beginnen. Ik sluit me dus bij Morris aan: ik moet het nu ook uit kunnen zitten.

Vanavond hebben we weer privéles. We richten ons nu vooral op het maken van overgangen, die moeten in alle rust gaan terwijl hij zijn hoofd ontspannen laag houd. Komt hij omhoog met het hoofd tijdens de overgang? Dan rijden we door en beginnen we weer opnieuw als hij zich ontspant. Ik ben benieuwd of hij vanavond zijn stijgende lijn weer voort zet; want vorige week stond mijn instructice zich te verbazen over zijn ontwikkeling. Hij pakt alles ontzettend makkelijk op! We moeten dus eigenlijk op gaan passen dat we niet te hard van stapel lopen...

Het gaat nu allemaal zo goed en makkelijk dat ik me af zit te vragen wanneer de dip of testperiode van start gaat... zeker als ik de bovenstaande reacties lees!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:56

Ben ook wel benieuwd wanneer die testperiode bij die van mij begint.
Hij is nu echt ZO braaf. Het enige wat hij doet is als hij iets moeilijk vind af en toe een bokje geven. En hij laat zich nog snel afleiden. Maargoed, voor zn 3 jaartjes vind ik hem heel goed gaan.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:15

Dat heb ik dus ook, wanneer gaat ie puberstreken krijgen. Ondanks het koude weer is ie nog superbraaf, iets frisser hoogstens. En nog steeds rij ik hem maar 2/3 keer per week. Hij staat soms 3 dagen stil en dan stap ik nog op zonder longeren, zonder probleem. Wanneer zou het komen???

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:30

haha ja puberstreken ik ken het.
Ik zit er nog niet op maar ik wandel veel met hem en tja dan kunnen ze er ook wat van.
Maar die van mij kan echt vrolijk zijn vooral in het bos dan stijgt het echt naar zijn hoofd.
Maar daar moet ik ok lacht want ik zie hem graag genieten.
Gisterren ook gewandelt en hij is normaal voor geen enkelpaard bang uitgevallen maar dit was iets anders
Ik keek op de grond en zag toch een paar hoefafdrukken zo van woooow!!!!! er loopt hier een monster ergens.
En ja hoor daar kwam het aan een belgisch trekpaard van 3 bij3 zeg maar haha.
Nou als zijn stoerheid was in 1klap van de tafel haha
Hij stond daar alsof hij was bevroren die man van die belg kwam niet meer bij.
En ik ook niet had hem nog nooit zo gezien.
tja die pubers een grootte mond maar als het erop aan komt......

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:48

Marliesje: Blijven hopen dat het niet komt

Margo: Die van ons heeft het dinsdag wel geweten, we waren haar aan het longeren en het was alleen maar vliegen. Dus we hadden zoiets van laat maar vliegen. Toen ze er genoeg van had hebben we haar door gepakt. Je zou denken dat ze er van geleerd zou hebben maar helaas woensdag met les deed ze precies hetzelfde. Dus weer aan de longeerlijn en uiteindelijk erop. Volgens mij is die van ons aardig hardleers