ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koblenz

Re: ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:33

Maar soms vinden jij en je paard allebei iets moeilijk. Het is dan moeilijk om op bijvoorbeeld en de stelling en de nageeflijkheid te letten. Als de hulpteugel op de goede manier wordt gebruikt dan wordt het paard gecorrigeert maar zolang het netjes doet wat er gevraagd wordt is er niks aan de hand.

Ik vind dus, mits de hulpteugel goed gebruikt wordt je er heel veel aan hebben.

(zal nu wel heel bokt over me heen krijgen maar goed )

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:37

ik vind het gewoon overbodig... als jij geen stelling of buiging kan hebben... hoef je ook niet aan de ander oefeningen te beginnen.. je paard moet eerst lekker los door zijn liijf lopen, en recht zijn... en makkelijk je hand volgen, en goede stelling en buiging hebben.... dan ga je verder.. niet hulpteugels pakken , welk niveau je ook rijdt... eerst moeten de andere dingen op orde zijn.. voordat je verder kan vragen..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 19:52

nou mensen....

vandaag heb ik mn les gehad MET SLOF dus, eerst lekker losgereden met slof er lichtjes bij, later dus aan het echte werk, gewoon op de linkerhand begonnen ze was wat hengstig en onoplettend dus aan deze kant pakte ik hem er soms even bij van hey blijf is hier! maar goed ging wel heel goed, ze had denk ik het idee dat er wat aanhing want deed helemaal niet moeilijk..

na een tijdje rechtsom, daar was ze dus weer erg tegen de hand ern sterk dus ik heb mijn slof wat in laten werken, even deed ze moeilijk.. maar al heel snel liet ze los en begon te knabbelen.. af en toe probeerde ze er nog even tegen in te komen maar op een gegeven moment liep ze egt fijn en kon ik mijn slof zo laten vieren! ook reed ik er goed achteraan met mijn been dat ze niet terug kwam in de beweging (wat met slof sneller gebeurd) gaf haar dan van voor wat vrij maar niet teveel anders maakte ze zich te lang, ze begon echt te werken voor me, in ieder geval zo'n gevoel had ik! veel bokkers zullen nu denken dat dat schijn is maar ik heb van mijn les genote! mijn inst. zei ook dat ze nu veel sneller opgaf en pas echt begon te lopen, vandaag heb ik veel aan rechtuit maar ook veel voltes en veel tempo gewerkt! ik vond het geslaagd, en ik vond het zeker een HULPmiddel die mij goed heeft geholpen, voorlopig is blijft hij er met de les nog wel even aan, voor de rest rijdt ik denk ik zonder of het moet helemaal niet gaan.. maar ik ben nog steeds van mening dat een slof echt wel kan helpen mits je goede aanwijzingen krijgt. ik had mijn slof weleens veel te los dan zei mn inst. pak hem er nu maar weer wat bij, wennen was het wel af en toe.. dan dacht ik hey roelinda let eens op! je teugels worden te lang! maar verder ging t heel oke!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:04

Ik vind de slof een goed hulpmiddel, mits goed gebruikt.

Ik rijd mijn bijrijdpaard momenteel ook met een slof, omdat ze 3/4 jaar stil heeft gestaan. Mijn instructrice heeft dit na dat ze het paard een aantal keren heeft gereden geadviseerd. Het is tijdelijk en zo gauw het kan gaat het ding er weer af.
Ik ben blij dat mijn instructrice mij wijst op het bestaan van de hulpteugel en mij in het gebruik ervan helpt. Liever zo als andersom, mensen die zelf gaan lopen klooien, zonder de juiste werking ervan te kennen. Dan wordt de slof een martelwerktuig. Ik heb geleerd het paard goed van achter naar voren te rijden en voor op te vangen. Verder is het nu zo dat zodra ik na het instappen mijn teugels (ook slof) aanneem, ze automatisch al naar beneden komt. De slof hangt bij mij tot op een zekere hoogte los. Als ze wil gaan sterren kijken, werkt hij in, als ze mooi netjes naar beneden komt, dan hangt hij heel los.

Ik heb een foto van de week gemaakt, wanneer er behoefte aan is, dan roep je maar, dan wil ik hem best plaatsen.

My 2 cents

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:45

kunnen niet een aantal voor-standers die met slof rijden..( wel eens ) en dus een foto ervan hebben... ( niet van het halthouden ) terwijl ze ermee rijden, dna misschien die foto's hier plaatsen? natuurlijk worden er dna precies de foto's uitgezocht waarbij de slof het lost hangt.. dat is te voorspellen.... maar ben benieuwd...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:57

ik heb een link in mijn profiel staan, helemaal onderop....... daar kan je zien dat ik twee jonge paarden met slof rij

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:18

ik zal ook eens foto's laten maken met de les en zal er dan meerdere plaatsen!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:21

KiWiKo schreef:
ik heb een link in mijn profiel staan, helemaal onderop....... daar kan je zien dat ik twee jonge paarden met slof rij

mijn mening is dat jij deze paarden heel netjes rijd met de slof! ik zie niet dat ze er hinder van hebben en je hebt ze lekker aan het lopen, wat is eigelijk t verschil met vastmaken onder de buik of aan de zijkant?

GROETJES

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:56

kiwiko.. ik moet zeggen dat ik vind dat je tiesto er erg goed mee rijd... die ander vind ik wat erg op zijn voorhand lopen.. en ik begrijp dat het jonge dieren zijn... maar vanwaar die slof dan eigenlijk ??? als ik vrage mag?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:51

vandaag had bonny ietwat spierpij, heb lekker een stukje buiten gereden, na het harde werken gister!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:24

ankem schreef:
Ik vind de slof een goed hulpmiddel, mits goed gebruikt.

ik ben ook geen fel tegenstander. ok ik ben van mening dat een goede ruiter geen hulpteugels nodig heeft.. maar goed.
ik vind wel dat de basis, dus los door zn lijf op 2 kanten, ten alle tijde zonder hulpteugel bereikt moet worden, anders loop je later weer tegen de zelfde probelemen aan, of in ieder geval problemen in die aard.

en bij een jong paard zou ik er helemaal geen omhangen, als je een beetje geduld hebt, 1 keer per week, bijgezet longeerd en een met een zachte hand rijdt, komen ze vanzelf naar beneden, en gaan ze ontspannen over de achterhand lopen, en niet gedwongen in de krul.

een slof om een paard net dat laatste beetje te laten buigen, of het steeds eruit lopen in bv overgang, bepaalde oefening, kan ik me in vinden.. maar stelling en buiging absoluut niet!!

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:07

Kun je je pony op de buitenteugel rijden?
zo, ja probeer dan eens stelling naar rechts te vragen en met je linkerhand iets mee te geven naar voren, dan zou ze ook moeten buigen.
Als ze de combinatie snapt en naar rechts inbuigt (linker-zijde langer wil maken) kun je rustig weer afbouwen naar minder toegeven links en zelfde stelling vragen rechts.
Houd er rekening mee dat als je een buiging vraagt je altijd ruimte moet geven aan de buitenkant zodat ze de buitenkant langer kunnen maken.
Als je zelf naar links of rechts buigt vanaf je middel, wordt de andere kant ook langer, als je dat tegenhoudt kun je niet buigen alleen maar "inknikken".

Hoop dat het verhaal duidelijk is voor je..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 17:15

Nadiene schreef:
Kun je je pony op de buitenteugel rijden?
zo, ja probeer dan eens stelling naar rechts te vragen en met je linkerhand iets mee te geven naar voren, dan zou ze ook moeten buigen.
Als ze de combinatie snapt en naar rechts inbuigt (linker-zijde langer wil maken) kun je rustig weer afbouwen naar minder toegeven links en zelfde stelling vragen rechts.
Houd er rekening mee dat als je een buiging vraagt je altijd ruimte moet geven aan de buitenkant zodat ze de buitenkant langer kunnen maken.
Als je zelf naar links of rechts buigt vanaf je middel, wordt de andere kant ook langer, als je dat tegenhoudt kun je niet buigen alleen maar "inknikken".

Hoop dat het verhaal duidelijk is voor je..

ja het is me wel duidelijk zal eens kijken of ik er wat mee kan. maar ik vind het wel moeilijk om dan de buitenhand losser te laten, dan probeert ze weleens te veel te gaan hangen, maar ik zal eens kijken wat ik er mee kan!

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:59

Je moet de buitenteugel niet los laten, wel spanning houden, maar langzaam iets naar voren, je pony moet het contact met de teugel op blijven zoeken, dus als je iets naar voren gaat, moet ze met haar hoofd meezakken/meebewegen in die richting.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:24

oke dankje voor de tip! Zal er eens extra op letten!

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 07:27

Nageeflijk lopen bereik je door de basis van je paardrijden goed in orde t ehebben. Wanneer je dit met de slof moet gaan afdwingen is er dus iets mis met je basis. Vervolgens ga je zonder goede basis aan de moeilijke dingen werken?

Tip. Ik zou dus gewoon even aan de basis blijven werken. Met misschien wel met een andere instructie. om nog meer slofacties te voorkomen.

succes

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 21:13

andere instructie doe ik niet.. heb het heel erg naar mijn zin bij haar..

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 07:56

Gaat het om hoe leuk je het hebt bij iemand of je welzijn van je paard.??? Maar goed dat is mijn bescheiden mening

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 09:08

Citaat:
ik ga haar niet in de houding TREKKEN met de slof...zo bedoel ik het gebruiken van de slof niet, ik doe alles om haar losser te maken, contrastelling, veel wenden,veel voltes, veel overgangen,veel galop, mijn hand goed loslaten aan de binnenkant maar het werkt vaak te weinig.

Wat is er dan erg aan om de slof te gebruiken?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 09:55

omdat dit de basis is, en omdat de basis het belangerijkste is bij alle verdere oefeningen moet die er goed in zitten en dus ook zonder hulpteugels bereikt worden

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 11:20

knollover schreef:
Citaat:
ik ga haar niet in de houding TREKKEN met de slof...zo bedoel ik het gebruiken van de slof niet, ik doe alles om haar losser te maken, contrastelling, veel wenden,veel voltes, veel overgangen,veel galop, mijn hand goed loslaten aan de binnenkant maar het werkt vaak te weinig.

Wat is er dan erg aan om de slof te gebruiken?

ik zie er ook geen kwaad in, zal snel foto's laten maken kunnen jullie kijken!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 11:21

Nimmy schreef:
omdat dit de basis is, en omdat de basis het belangerijkste is bij alle verdere oefeningen moet die er goed in zitten en dus ook zonder hulpteugels bereikt worden

ik vergemakkelijk de basis hiermee vind ik, kijk als je er verkeerd mee omgaat word het een zooitje maar als je hem juist gebruikt niet..

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:00

ik denk niet dat je weet wat de basis is. Anders had je wel geweten dat je een basis er niet in krijgt met een slof.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:07

helemaal met joycje eens

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:30

ja.. joyce..... helemaal met jou eens.. laatst zeg iemand bijmij op de manege..., jaa je moet oris met slof gaan rijden anders kom je nergens.. ik had zowiets van mens waar bemoei jij je mee.. ik zeg : jaa ik ga mijn paard niet in een houding dwingen te lopen... ik wil gewoon normaal VWNW rijden,... en dr eerst rechtrichten, en zorgen dta ze mijn hand volgt..en niet in verzet gaat komen blij de kleinste wendingen of figuren of wat dna ook.. dna ben k alleng blij.. ik zeg jaa ik ga niet omdta ik haar moeilijk vind.. en omdat het een moeilijk paard is om te rijden er maar een slof omheen gooien.. en dr in een houding dwingen.. begin ik niet aan.. op een vriendelijke normale, consequente manier moet het ook gaan...

je moet gewoon eerst je basis hebben.... dan pas kan je verder gaan denken.... anders ben je echt verkeerd bezig...