Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:41

Daar heb je een punt! Barokke paarden kunnen veel beter verzamelen dan de huidige dressuurpaarden. Korte ruggen, waardoor het achterbeen makkelijker kan ondertreden, maar waar tegenwoordig meer op gelet wordt is het stekende voorbeen. Je hoort alleen maar mensen roepen wat een prachtige voorbeen, het achterbeen wordt totaal vergeten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:51

Maar betekent dit dan ook niet dat de liefhebbers van het klassieke ideaal met het klassieke paard voor ogen, gewoon op een verkeerde manier naar het moderne sportpaard kijken?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:53

Dat lijkt me wel ja. De huidige paarden zijn niet gebouwd om (correct) te kunnen verzamelen. Het gaat voornamelijk om het indrukwekkende voorbeen.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:57

Een correcte verzameling hangt niet af van de bouw van een paard maar van de rijmethode.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 01:03

maar hoe die correcte verzameling er uitzien hangt wel af van de bouw

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 02:21

friemel schreef:
Omdat op wedstrijden geen klassieke dressuur gereden wordt maar plastic nep geleverd wordt voor de goedkope consumenten.

Zo, dat heb je knap verwoord Friemel!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 02:24

Karl66 schreef:
Citaat:
Omdat op wedstrijden geen klassieke dressuur gereden wordt maar plastic nep geleverd wordt voor de goedkope consumenten.

Natuurlijk wordt er op een wedstrijd geen klassieke dressuur gereden, klassieke dressuur is een trainingsmethode,bij een wedstrijd gaat het erom te laten zien hoe goed een combinatie de proeven beheerst.

Maar het is een beetje onzinnig om het plastic nep te noemen, er zijn namelijk ook heel veel wedstrijd ruiters die die klassieke dressuur als trainingsmethode gebruiken.

Juist en zo zou het moeten zijn. Ik vind het helemaal niet onzinnig om het plastic nep te noemen! De spijker op zijn kop, zou ik zeggen!!!

Klassieke dressuur is om het paard te gymnastiseren. Karl66 Zou je mij kunnen uitleggen waarom dat op een wedstrijd anders zou zijn?

Een groot aantal Garnd Prix paarden lijken mij anders helemaal niet in balans!!! In tegendeel zelfs! Piaffes zonder tact en schwung zijn nou niet het spetterende voorbeeld van een paard in balans, lijkt mij.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 02:55

Betteke schreef:
Daar heb je een punt! Barokke paarden kunnen veel beter verzamelen dan de huidige dressuurpaarden. Korte ruggen, waardoor het achterbeen makkelijker kan ondertreden, maar waar tegenwoordig meer op gelet wordt is het stekende voorbeen. Je hoort alleen maar mensen roepen wat een prachtige voorbeen, het achterbeen wordt totaal vergeten.

Precies Betteke, daar zeg je een waar ding. Ter illustratie zijn een groot aantal toppaarden en hun ruiters, hier helaas het levende bewijs van!!!!

Je hebt ook gelijk als het ene paard meer aanleg heeft als het andere. Het punt waar ik dan mee zit is, is het gerechtvaardigd naar een paard toe om het paard met kunstjes en trucjes, dingen te laten doen of te vragen terwijl het paard de capaciteiten daar eigenlijk niet voor heeft?

Ik vind dus van niet. Iemand die op ballet minder aanleg heeft, doe je ook geen strak touw om nek en de benen om meer soepelheid te creeeren, dat is denk ik WEL duidelijk voor iedereen.

Persoonlijk ben ik me bewust van het feit dat het ene paard meer aanleg heeft dan het andere. Voor de methode die ik gebruik, maakt het helemaal niets uit. Op die manier kan je op een eerlijke manier (= tot de capaciteiten van het paard) het uiterste uit het paard halen zonder dat dat ten koste gaat van het welzijn. Als je dan je paard niet sierlijk genoeg vind, moet je een ander paard kopen omdat het dier gewoon niet meer aanleg heeft.

In mijn ogen zijn er veel "methodes" ontstaan omdat het men niet lukt wat voor ogen staat met de klassieke dressuur, waar mijns inziens, toch alles vanaf stamt. Op zich, denk ik, wel verklaarbaar omdat er vaak toch te weinig balans aanwezig is in een paard om op de klassieke manier te kunnen werken. Helaas wordt dan in mijn ogen veel te snel en te vaak naar een niet altijd even reeel en eerlijk tov het paard, alternatief of alternatieven gezocht. Gewoon omdat de ruiter koste wat het kost zijn doel wil bereiken!!!

Ik vind dat een slechte zaak en triest bovendien omdat ik denk dat een ruiter op die manier (vaak onbewust) zijn paard onnodig kwelt. Uiteraard met onnodige risico's en kans op een dikke rekening van de DA. Het allerbelangrijkste vind ik dat het paard op deze manier onmogelijk 'happy' kan zijn.

Ik rijd daarom klassiek, dus gymnastiseren met zo min mogelijk hulpen die overigens nauwelijks zichtbaar zijn, door 2 natuurlijke vol automatische evenwichtprocessen in balans te laten verlopen.

Wat je dan krijgt? Een heerlijk vrijwel uitzichzelf nageeflijk paard waarvan de bewegingen automatisch voorzien zijn van schwung, tact en impuls eenvoudig is op te wekken. Het paard is meewerkend en uitermate geconcentreerd waarbij je aan het paard moet zien welke hulp en juist gegeven is. De paarden zijn niet of nauwelijks bezweet maar roken als het ware. Je kan dus vaststellen dat ze van binnenuit hebben gewerkt, dus opbouwend getraind. ( Zweten heeft meer te maken met het uithoudingsvermogen dus de conditie van het paard)

Dat is dus de reden waarom, ik zo train als ik train. En ja, ik ben ervan overtuigd dat wanneer toppaarden met een topruiter zo zouden trainen ze nog meer uit hun paard zouden kunnen halen met de garantie dat dat niet ten koste gaat van het welzijn van het paard!!! Misschien ook van de ruiter omdat je met deze manier van rijden weinig of geen stress hoeft te verwachten.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 03:10

VValar: Dat zeg ik niet VValar. Jij begrijpt mijn theorie niet, daar kunnen veel oorzaken voor zijn. In rde eden waarom jij het niet begrijpt, heb ik geen inzicht. Maar als je het niet begrijpt, is het een beetje flauw in mijn ogen om iedere keer dat revolutionair aan te halen. Als het niet revolutionair zou zijn, zoals jij denkt, waarom herken je het dan niet?

Hoe duidelijk kan logisch zijn, is mijn vraag aan jou? Vage begrippen? Vind jij het evenwichtmechanisme vaag dan? Methodes? Ik rijd klassiek maar vanuit een 'balans'invalshoek..dat is gewoon 1 methode hoor!

Ik spreek mezelf niet tegen. Maar het is natuurlijk mogelijk dat als je niet begrijpt wat ik precies bedoel, dat je dingen door elkaar haalt. Maar van een tegenstrijdigheid kan onmogelijk sprake zijn, denk ik.
Voorbeelden zijn er genoeg en ook al genoeg gegeven.

MIsschien is het handig en effectief als jij met concrete vragen komt.

Sceptisch zijn is geweldig, daar is helemaal niets mis mee!!! In deze maatschappij zou ik bijna denken dat het een manier van overleven is.

Ik kan alles bekrachtigen en verklaren. Dus kom maar op met je concrete vragen, zou ik zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 08:41

Aqua8horse schreef:
Klassieke dressuur is om het paard te gymnastiseren. Karl66 Zou je mij kunnen uitleggen waarom dat op een wedstrijd anders zou zijn?

Nou, omdat het een wedstrijd is. Tijdens een wedstrijd wordt er niet getraind, maar toon je wat je al bereikt hebt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 09:51

In de Telegraaf van vandaag staat een leuk stuk over het LDR rijden. De tegenhanger van St.Georg zeg maar. Zal kijken of ik het straks op bokt kan krijgen.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:29

friemel schreef:
Een correcte verzameling hangt niet af van de bouw van een paard maar van de rijmethode.

bedoel je daarmee dat er maar 1 correcte manier is om je paard correct te laten verzamelen?

en waarom hangt het niet af van de bouw? een 'kort' paard heeft toch veel sneller het achterbeen erbij dan een paard met een langere rug?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:42

Citaat:
Je hebt ook gelijk als het ene paard meer aanleg heeft als het andere. Het punt waar ik dan mee zit is, is het gerechtvaardigd naar een paard toe om het paard met kunstjes en trucjes, dingen te laten doen of te vragen terwijl het paard de capaciteiten daar eigenlijk niet voor heeft?

Juist in de topsport lopen paarden met de capaciteiten om te doen wat er gevraagd wordt. Dat het er niet uitziet zoals jij dat wilt, namelijk de verzameling van een barok paard wil niet zeggen dat ze de capaciteiten niet bezitten.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:31

De FEI-richtlijnen zijn voor alle rassen en maten geldig en dienen door alle ruiters gerespecteerd te worden. Zo simpel is het.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:44

Waarom noemt de FEI dan een minimummaat?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:54

Afbeelding

Is dit een barok paard?

Afbeelding

En dit? Ook barok?
Laatst bijgewerkt door friemel op 20-08-05 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:01

Friemel, net zoals een barok paard minder ver lijkt over te stappen in de uitgestrekte stap, lijkt het of een sportpaard minder verzamelt. Met de nadruk op lijkt!!!!

Het gaat niet om de regels van de FEI maar het beeld wat het paard geeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:03

ach wat is een systeem. Ik rijd niet volgens een systeem, ik kruip op een paard en voel aan wat deze nodig heeft. De ene wat LDR de andere wat opgericht, de ene wat meer verzameling de andere juist niet. Er kan onmogelijk volgens een richtlijn op verschillende paarden gereden worden omdat alle paarden anders zijn.

Iemand die anders beweerd heeft of een enorme plaat voor de kop of heeft geen kaas gegeten van de materie.

het is heel simpel net als mensen zijn paarden ook individuen die allemaal een eigen aanpak nodig hebben zowel aan de hand als onder het zadel. Je hebt namelijk niet alleen met een lijf te maken maar ook met een karakter.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:03

Moppie, het gaat niet om een subjectief beeld of gevoel maar om al dan niet correct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:05

Kim, ben het weer eens volledig met je eens

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:06

correcte verzameling geeft bij verschillende rassen verschillende beelden

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:08

Correcte verzameling geeft bij elk ras een correct beeld. Incorrecte verzameling geeft altijd een incorrect beeld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:10

das niet helemaal waar neem een langgelijnde volbloed, die kan ik in de beste verzameling die het dier heeft nog vreselijk vinden, terwijl een barok in zijn slechste verzameling (lees compleet uit elkaar vallend) nog een redelijk beeld kan geven

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:14

Deze discussie heeft totaal geen zin, zolang een groep mensen er van overtuigd is dat een wedstrijdruiter zijn paard op de voorhand laat lopen, zonder balans, schwung enz. en dat al die domme juryleden daar dol op zijn en dus juist daar de punten voor geven, dan zitten we ons alleen maar te ergeren.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:19

Even een vraag Klassiek? Spaanse rijschool.

Als dat een voorbeeld zou moeten zijn hoe het zou moeten dan kan ik daar heel kort over zijn.
Dan zou ik liever Salinero zijn.

Heb dit eens live mogen aanschouwen en heb nog nooit zoveel paarden zonder tact, balans zien lopen. Zelfs onrelgelmatigheid Ruiters die zitten als een standbeeld maar met plukkende handen van staal. Benen die grove bewegingen maken.
En de levade het toppunt van verzameling was gewoon een kunstje.
Was nog nooit zo teleurgesteld.