Geef jij na of geeft je paard na?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Geef jij na of geeft je paard na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:36

Ik denk dat het allebei kan maar het is net wat beter bij jouw en je paard past. Ik laat zelf vrij snel los maar werk mijn paarden toch zo dat ze heel fijn licht aan de voorkant zijn.
Wel merk is dat paarden die snel duiken me veel minder goed passen en paarden die juist extreem bovenin willen lopen mij beter passen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:25

Zwelgje schreef:

Echter, in je eerste alinea zet ik wat vraagtekens. Natuurlijk wil je je paard aan je been hebben en moet je ten alle tijden met je been er achter aan komen. Maar sommige paarden hebben daar niet altijd genoeg aan. Daar moet je zo nu en dan van voren wat meer druk geven om ze te laten nageven. Wel altijd met je benen eraan!

In principe moet je een paard dusdanig opvangen dat hij niet voor je been weg kunt lopen. De druk voer je op met je benen. Als hij op meer druk niet wilt nageven, moet je nog meer inkomen met je been. Als hij op je opvangen niet reageert en toch geneigd is onder je vandaan te lopen, moet je aan de voorkant weer zoveel inkomen als nodig is. En heb je veel kilo;s nodig, dan gebruik je veel kilo's. heb je weinig nodig dan gebruik je weinig. Maar nooit minder gebruiken dan nodig; de reactie MOET komen. Enne.... hou het opvangen altijd van zeer korte duur. Dus.......

snel ontspannen met je handen!

Overigens, hou wel het volgende in de gaten hierbij:
- een lui paard moet je rijden met weinig been.
- een loperig paard moet je rijden met veel been.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:30

Hee Desiree,

Hoe werkt dat principe "lui paard rijden met weinig been?"

Ik heb er zo een, anders gezegd die heb ik nog niet goed aan de hulpen kunnen rijden

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:39

Bij mijn luie en langzame paard hielp het voorwaarts rijden niet, hij moest dan boven zijn tempo en vond dat niet leuk, werd er niet erg vlotter door dus. Nu laat ik hem zo langzaam mogelijk draven en galoperen (de stap was altijd al aardig) maar wel actief dus niet sloffen. Hij moet naar voren willen maar mijn hele houding zegt hierblijven en hij gaat dus eerder omhoog dan naar voren. Als hij dan zijn benen mag strekken door vlotter door te lopen vind hij het heerlijk, zijn gimiddelde tempo is ook aardig gestegen hierdoor. En vergeet niet concequent te zijn, ik gebruik veel mijn stem omdat hij ook voor de kar loopt, maja bij mij is de stem been eventeuul nog keer been zweep.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:48

Een lui paard dus met weinig been rijden. WAarom? Als je zo'n dier met veel been gaat rijden, stopt hij gelijk met lopen als jij stopt met drijven. En dan krijg je de omgedraaide wereld. Zo'n paard moetj e aan de gang krijgen en dat lukt niet iedereen. En dat is niet zozeer onkunde van de ruiter, maar een mentaal iets. WAnt je moet het paard dan echt heel hard aanpakken.

Je geeft lichte kuitdruk. Geen reactie? *PATS* sporen er vierkant in, en hard! Liefst zo dat hij van schrik naar de andere kant van de bak vliegt. Maar dan mag je ook niet aan de teugels gaan hangen, maar moet je hem rustig opvangen. Na een paar keer begrijpt hij het wel.

Komt hij terug in tempo op eigen intitiatief? dan weer *PATS!* de sporen erin, op dezelfde manier.

Verder je benen gewoon stil laten hangen. Niet drukken met je kuiten, gewoon laten hangen en niets doen.

En uiteindelijk zal dit voor het paard zoveel prettiger zijn ondanks het harde optreden in het begin. Hij weet nu precies waar hij aan toe is en wat hij moet doen. Duidelijker kun je niet zijn. DAarbij hoeft hij nu niet steeds gedreven te worden, wat nog irritant is ook en lastiger voor zijn balans.

Dat voorwaartse denken waar men het over heeft, dat is voor de ruiter, en het vertaalt zich in het paard doordat het paard naar voren wil trekken en de ruiter daardoor genoodzaakt is het dier iets op te vangen.

Dit heb je ECHT nodig. Als die voorwaarts drang namelijk ontbreekt krijg je het gevolg dat je er aan de voorkant te veel aan komt en het paard op de voorhand trekt. Ik noem dat het "duikbooteffect". WAardeloos is dat. Je kunt het paard nog beter met zijn kop in de lucht laten flodderen dan op de voorhand laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:59

Kan het niet beter omschrijven Desiree

Mensen zijn zo geneigd om maar te blijven drijven, dan kunnen ze nooit verder, want het paard verlangt steeds meer been.

en een loperige moet maar wennen dat er een been tegen aan ligt, ipv afsteekt, zonder in de stress te vliegen.

en ook wat astridh omscrijt, dat maakt het mooie aan de sport, elk paard anders aanpakken en doorgronden waarom hij het niet doet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:04

Mensen blijven nog liever zich een ongeluk drijven dan dat ze het paard flink aanpakken RK. Want dat aanpakken, dat moet je kunnen opbrengen. DAt zit niet in iedere mens. En als dat niet in je zit, vreet dat echt veel energie, ook al is dat niet eens in fysiek maar mentaal opzicht.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:07

Ok bedankt Desiree!

Ik had net al een heel verhaal getypt volgens mij, maar dat is ergens verdwenen ofzo, (tss digidoos..)

Maarreh, duidelijk dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:09

Dat naar voren schoppen, of een keer goed naar voren tikken, hoef je geen honderd keer, paard is wel slimmer
Dus wat nu uiteindelijk het fijnste is voor het paard?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:19

WowAmigo schreef:
Ok bedankt Desiree!

Ik had net al een heel verhaal getypt volgens mij, maar dat is ergens verdwenen ofzo, (tss digidoos..)

Maarreh, duidelijk dus.

Het zal je niet meevallen hoor! Het is gewoon akelig om dat te doen, een paard zodanig een trap of klap geven dat hij van schrik wegvliegt. Er zijn leukere dingen om te doen....
Je moet echt door de zure appel heen bijten. Maar het is wel lonend, voor zowel ruiter als paard.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:31

Helemaal mee eens.
Maar ik heb een loperig paard wat absoluut niet bang is voor mijn been en daar hou ik mijn been ook vanaf. Ik rij dus wel met spoor, en idd 1x kuit, niet luisteren, BAM spoor er flink tegenaan en laten vliegen. Krijg je fijne paarden van moet ik zeggen. Pasje wijken, ff je been iets naar achteren leggen en hij wijkt. Heeft even geduurd, 2 dagen, maar dan heb je ook wat.
Verder ben ik het er ook mee eens dat je de moeilijkheden niet moet ontlopen anders kom je nooit verder.
Alleen een groot probleem is hier op bokt dat sommigen wel willen paardrijden en dat via de computer willen doen of zo, maar te beroerd zijn om fatsoenlijk les te nemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:33

Ik denk niet dat mensen het 'leuk' vinden om zich een ongeluk te blijven drijven. Het is niet zo dat de meeste mensen een bewuste en afgewogen keuze maken om het op een bepaalde manier te doen, of dat ze principieel tegen het aanpakken van de paarden zijn (extremen uitgezonderd, je hebt er die inderdaad zeggen nooit grof te zijn, maar dat zijn er niet zo veel).

Het sluipt er alleen snel in, je voelt een kleine teruggang en je drijft tamelijk onbewust even bij en dat breidt zich steeds uit. Dat gaat heel geleidelijk, de truc is om dat bewust anders te doen.

Toevoeging: zo grof hoeft het vaak helemaal niet. Je moet een flinke reactie krijgen, meteen en onmiddellijk, maar je hoeft niet meteen een trauma te veroorzaken. Daar kun je altijd nog mee beginnen als de iets gematigder methode niet werkt.

(Maar het is interessant in combinatie met de constatering dat manegeruiters grof zijn in hun hulpen)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:34

O en ik zal ook nog even on topic blijven. Ik vraag mijn paard na te geven, als hij dat doet, dan doe ik het ook. Mijn paard moet je altijd eerst hoog instellen en na laten geven, voor hij lekker VWNW gereden kan worden. Als ik het andersom probeer dan ben ik 3 kwartier aan het rondhobbelen zonder enig resultaat.
Ik denk dat het ook per paard verschilt hoe je het aanpakt.

Anoniem

Citaat:
Alleen een groot probleem is hier op bokt dat sommigen wel willen paardrijden en dat via de computer willen doen of zo, maar te beroerd zijn om fatsoenlijk les te nemen.

juist!
En dat kan niet
Net zomin als uit een boekje
je kunt wat standaard dingen lezen of als advies geven.

Nadeel is, het boekje smijten ze aan de kant als er dan gezegd word dat ze geen slof eraan moeten knopen, op i-net word je dan uitgescholden als betweterige trut..

Desiree

Betteke schreef:
Helemaal mee eens.
Maar ik heb een loperig paard wat absoluut niet bang is voor mijn been en daar hou ik mijn been ook vanaf.

Ik ben zelf weer geneigd mijn looplustige merrie met veel been te rijden. Als ik dat niet doe, dan vlucht ze voor mijn been weg als ik een keer in kom, i.p.v. dat ze voor het been is. Ook dan krijg je een paard niet nageeflijk, omdat je ontspanning mist in het paard. Nageeflijkheid is ook een gevolg van ontspanning.

Een loperig paard rij ik eerst BENEDEN het basistempo. Het paard gaat dan ontspannen en vanuit dat punt ga ik het dier met mijn benen naar voren rijden en van voren weer opvangen.

Een lui paard rij ik liever eerst BOVEN het basistempo, totdat hij van nature in het basistempo blijft en niet meer uitzichzelf terugkomt in tempo. En ook vanuit dat punt kan ik weer het paard naar voren rijden en opvangen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 04-08-05 16:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:35

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:39

Dat kan, maar de mijne reageert daar dus weer net niet goed op als ik met veel been rij.
En ik heb (samen met de "juf") al van alles uitgeprobeerd en tot nu toe werkt dit het lekkerst dus hou ik me daar maar even aan.
Ik ben het er niet mee eens dat 1x flink spoor zielig is. Hoe vaak hoor je niet in manegelessen "geef hem een schop" dat vind ik pas zielig, leer die mensen gelijk normaal paardrijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:40

ja maar je kunt die mensen ook niet met sporen laten rijden. Ze houden hun benen niet stil genoeg, en gaan bij gevolg continu met het been inkomen waardoor het paard dood wordt voor de spoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:59

Hoewel het een ietsje off-topic is, is 1 van de dingen die ik vaak als 'misstanden' tegenkom bij jonge en onervaren ruiters (manege en eigen) is dat ze te snel dit soort woorden letterlijk nemen en niet weten dat je een middel (of dat nou slof, sporen of een keer aanpakken is) alleen maar kunt doen met ervaring en inzicht achter de hand...

Ik ben dus bang dat de manier van omschrijven van Desiree nog wel eens verkeerd geinterpreteerd kan worden, en daardoor juist leidt tot grove hulpen, maar zonder de nuances te snappen.

Dat 'dood voor het spoor' komt volgens mij niet alleen omdat mensen niet stil genoeg zijn met hun benen, maar vooral dat ze niet op het juiste moment ingrijpen. Bijna hetzelfde maar net niet helemaal... Het verschil is denk ik: stel dat je te vaak inkomt met je spoor, maar wel op precies die momenten dat het moet (het moment dat je paard begint met terug te komen in tempo zonder dat jij er om gevraagd hebt) dan zal het paard veel beter lopen, dan als je minder doet met je benen, maar ook een aantal keer die 'teruggang in tempo' mist...

Om terug naar het onderwerp te keren: je kunt je teugels wel losgooien maar dat maakt je paard nog niet nageeflijk. Je moet ontspannen, maar wel precies op het juiste moment. Niet later, en ook niet eerder...

Voor de (voor)oordelen over 'die mensen', ik neem aan dat dat manegeruiters zijn, kunnen we beter teruggaan naar het andere topic.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:51

Dat komt op een kwestie van timing aan Shadow. Paardrijden hangt aan elkaar van de juiste timing, en 99 van de 100 x zijn we te laat. Vooral als we nog in het leerproces zitten. Ik loop daar zelf ook tegen aan hoor. Daarom moet je heel goed leren voelen wat er in het paard gebeurd. Voelen aan de rug, is deze zacht en verend, of hard en plankerig? Je hoort het aan het ritme, de hoefslagen in het zand. vooral in galop. Hoor taDAM taDAM bijvoorbeeld, weet je dat de voorhand veel harder op de grond komt als de achterhand > paard doet dus te weinig van achteren. Hoor je tadam tadam... dan komt de achterhand even zacht als de voorhand, lichte hoefslagen.... een bij elkaar gereden paard. Als je alles goed voelt, weet je wanneer je in moet grijpen en kun je dus timen. Het is gewoon een verekt moeilijke sport. Daar komt het wel op neer.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:46

Desiree / RK, kon het niet meer met jullie eens zijn ! Ik herken ontzettend wat jullie schrijven, vooral het met flegmatiek / overijverig paard en de vaak te late reactie van de ruiter. Ik rij 2 paarden, een is behoorlijk flegmatiek, liever lui dan moe, en de ander is super ijverig, zij begint nu pas een beetje rustig en ontspannen te worden, in het begin was het alleen maar rennen, rennen, rennen. Vooral dankzij mijn goede instructeur en veeeeel oefenen gaat het nu een stuk beter met het overijverige paard. Wel merk ik inderdaad dat, omdat ze zo snel is, overgevoelig en vaak meedenkt (wijken zodra ik bij A afwend, bijvoorbeeld), is het moeilijk om telkens op tijd te reageren, soms voel ik me echt traag! Dit gaat wel steeds beter. Het been eraan houden is ook moeilijk omdat ze in het begin alleen maar meer ging lopen, nu gaat dat ook beter. Het is idd een verrekt moeilijke sport, maar van de andere kant is de voldoening die ik krijg wanneer ik merk dat het steeds beter gaat ook onbetaalbaar .
Ik merk ook dat ik moeite heb om bij het flegmatieke paard mijn benen stil te houden...ben na een half uur vaak bekaf. Ga dus ook maar ns meer oefenen met het schrik effect, met begeleiding zullen die trauma's wel uitblijven (en al helemaal bij deze over-zelfverzekerde merrie, haha).
Nu weer genoeg over mezelf geluld, sorry , vind het gewoon zo leuk om deze situaties te herkennen en er weer wat van te leren, hoe jullie er mee omgaan!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:21

Desiree schreef:
Betteke schreef:
Een lui paard rij ik liever eerst BOVEN het basistempo, totdat hij van nature in het basistempo blijft en niet meer uitzichzelf terugkomt in tempo. En ook vanuit dat punt kan ik weer het paard naar voren rijden en opvangen.

Hier ben ik het dus niet mee eens, het gevolg met mijn pony was toen dat hij 2 weken lang braaf luisterde, en hard ging rennen en daar was alles mee gezegt dan ook, toen vond hij het echt niet leuk meer en was dit superbrave paardje neit meer te rijden, toen heb ik andere instuctie gezocht die he logisch kon verklaren, van snel wort je moe van langzaam niet. Nouja wij dus gezorgt dat hij van langzaam nog veel moeier werd, en nu is hij ook snel te rijden, eigenlijk in ieder gewenst tempo, vooral als hij zo langzaam en heel actief gereden wordt vind hij het heerlijk als hij mag benen strekken. Mooiere middendraf en uitgestrekte draf heb ik daarvoor niet gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:55

tussen boven het tempo en boven het tempo zit ook weer verschil
en je hebt ook nog verschil tussen een controleerbaar hoger temo of juist een hoger tempo om weer onder het werk uit te komen

vage post, hoop dat je het snapt

En dan heb je weer de dooddoender, elk paard is anders en heeft andere aanpak nodig.
wat bij de een super helpt, kan niet bij de ander.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:02

Dit is ook meteen het moeilijke van bokt. Je kunt niet precies beschrijven wat je doet met alle nuances die daarbij horen.

Mijn manier is: het paard moet nageven, niet ik maar daar zijn weer zo veel nuances op te bedenken.
-Als ik te vaak met hem gedressuurd heb (en dat is al snel) doet hij minder zijn best. Mijn fout, had ik het maar afwisselender moeten houden, dan zal ik dus ook eerder geneigd zijn om na te geven (op alle fronten)
- als hij gewoon lui is van een dagje wei wil ik dat hij nageeft
- als hij moe is van een zware training de dag ervoor geef ik weer na
- als hij iets niet wil doen omdat hij het even te moeilijk vind, moet hij na geven
- als hij iets niet wil doen omdat hij het niet snapt moet ik na geven
etc etc etc

Je moet het paard hier goed voor kunnen aanvullen en veel omliggende informatie mee rekenen.

Phoe paardrijden is er niet makkelijker op geworden sinds de paardrijles

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:03

Precies, in het ene geval voelt het paard zich gejaagd en vlucht hij min of meer. In eht ander geval begrijpt het paard dat hij het tempo gewoon op moet voeren.

Sjonge, wilde net al het volgende antwoord zetten in reactie op lottew maar bokt lag weer helemaal plat.....

het is ook zo moeilijk om niet mee te gaan in je paard. Door je flegmatieke paard veel te drijven, door hectisch te worden bij je loperige paard....
Ik heb ook jaren en jaren gereden op een luilak. bij elke pas been erin. kreeg ik die snellemerrie van mij.... grinnik. Je kunt je de taferelen wel voorstellen he? Val ik van het ene uiterste in het andere. Ja, heb het ook moetn leren. Had gelukkig een hele goede instructeur die mij kon helpen om met dat paard om te gaan.
""als je dat paard leert te rijden, wil je niet anders meer" zegt hij. Hij kreeg gelijk.

Ze zeggen dat je een paard kiest waar je op lijkt. Sja, dat bewijst dus dat ik een tweeling ben, en dat tweelingen 2 gezichten hebben. Want die 2 paarden van mij, paddy en iones zijn elkaars uitersten! oei oei oei... als ik maar geen schizootje ben...