Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Zep schreef:Ik vraag me inderdaad ook af of je dan geen mogelijkheid ziet voor een stille - niet statische!- hand die uitsluitend contact onderhoud.
Kafue schreef:Maar hoe zit het dan met de uitspraak bij ieder halve pas en halve parade.
Je speelt toch continue met kleine vibraties op de buitenteugel. Star is ook niet goed dus je bent elastisch.
Aqua8horse schreef:Ik ben het Kafue eens. Volgens mij kan ieder paard zonder sperriem....het paard doet immers zelf het bit niet scheef!!! Ik rijd altijd zondersperriem. Als je rijdt met een stille hand is een sperriem volgens mij helemaal niet noodzakelijk.
Bij het Go en Ho principe lijkt me toch dat je een duidelijke ophouding maakt.
Maar hoe weet een paard nu dat hij door moet lopen op het Ho signaal terwijl je nniet met je been ondersteuning biedt?
Zep schreef:Zep schreef:Ik vraag me inderdaad ook af of je dan geen mogelijkheid ziet voor een stille - niet statische!- hand die uitsluitend contact onderhoud.
Voor Kafue quote ik mijzelf nog maar eens
Aqua8horse schreef:Dat Sjef uit de circus wereld komt heb ik ook gehoord. Maar ik weet niet of het waar is. Het is natuurlijk in het algemeen wel een feit dat je dieren in een circus trucjes leert. Paarden trainen is gymnastiseren van het paard ongeacht het niveau. Als het goed is, heb je daar geen trucjes voor nodig maar alleen rijtechnisch inzicht en rijtechniek, ook op de hogere niveau's
Zep schreef:Sjef heeft een zeer klassieke opleiding gehad wat paardrijden betreft, hij is daar pas op latere leeftijd (rond zijn 30e) mee begonnen. Met circus heeft dat weinig te maken gehad.
Wel is veel van wat hij doet gebaseerd op het werk van Baucher en Abby, correct me if I'm wrong, had die niet een circusachtergrond? Maar in feite is het allemaal zo klassiek als een klontje.
Ik zie op de foto's een paard dat finaal door de teugel heendramt, en dat is iets wat ik PB wel vaker heb zien doen.
Kafue schreef:en zo zie je maar dat ik door de lens van mijn camera een heel ander paard zag dan een die finaal door de teugel heen dramde.
dat was namelijk niet zo. dat paard was super braaf, en dan komt de overgang naar halt. Mevouw gaat staan in beugels trekt zich de teugels naar haar zij trekt wat links en rechts en het duurt een meter of vijf en een paar passen eer die knol stilstaat. drammen van het paard, neuhhhhh mischien iets correcter op de overgang voorbereiden. als je je zit uit het zadel haalt weet je zeker dat het een probleem wordt correct halt te houden.
En dat alles moet ze zelf weten hoor, maar commentaar krijg je dan.
Zie het als waarneer je in de winter met twintig graden vorst in een bikini buiten gaat lopen. En er zijn mensen die wel lief leuk en aardig de subtop bereiken hoor, daar waren ook paarden van 18 en 20 die GP liepen en goed ook.
Ik denk dat Anky ondanks en niet dankzij Sjef presteert. Zonder hem zou de wereldstandaard met haar stukken smakelijker worden. Kafue schreef:Nu is die parade niet meer dan het simpel bewegen van de pink, niets niet grofs ofzo, maar wel continue bewegen van de pink fijne motoriek noemen we dat, simpel praten met het paard.
Kafue schreef:Je frutselt niet met de teugels.
Het is het principe van de beweging van de pink de rest van de hand blijft uiteraard stil. Lichte vibraties vind een paard fijn, gebleken is dat ze daardoor eerder tot kauwen en dus ontspannen komen.
In ieder geval reageren onze paarden er prima op. Overigens is dit echter fijn mechanica hoor, en niet nieuw het wordt al verschrikkelijk lang zo gedaan.Als ik rijd zie je niet dat ik speel en toch speel ik om het contact dat o zo belangrijk is te behouden.
Kafue schreef:en zo zie je maar dat ik door de lens van mijn camera een heel ander paard zag dan een die finaal door de teugel heen dramde. dat was namelijk niet zi. dat paard was super braaf, en dan komt de overgang naar halt. Mevouw gaat staan in beugels trekt zich de teugels naar haar zij trekt wat links en rechts en het duurt een meter of vijf en een paar passen eer die knol stilstaat. drammen van het paard, neuhhhhh mischien iets correcter op de overgang voorbereiden. als je je zit uit het zadel haalt weet je zeker dat het een probleem wordt correct halt te houden.
Zep schreef:Sjef heeft een zeer klassieke opleiding gehad wat paardrijden betreft, hij is daar pas op latere leeftijd (rond zijn 30e) mee begonnen. Met circus heeft dat weinig te maken gehad.
Wel is veel van wat hij doet gebaseerd op het werk van Baucher en Abby, correct me if I'm wrong, had die niet een circusachtergrond? Maar in feite is het allemaal zo klassiek als een klontje.
Ik zie op de foto's een paard dat finaal door de teugel heendramt, en dat is iets wat ik PB wel vaker heb zien doen.