"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:11

Dat is dus de manier waarop ik momenteel op de manege rij cq moet rijden en ik vind het niet prettig... Ik heb voor mijn gevoel veel te veel beweging en druk in mijn handen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:04

Wat ik op dit moment moet doen bij mijn paard is gewoon impuls houden met een stille hand.
Geen gefrutsel met de teugels; het paard zoekt de hand zelf op.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:31

Het prettige van Go&Ho (probeer, onder deskundige begeleiding vanzelf, ook volgens dit principe te rijden) vind ik dat het makkelijker te begrijpen is voor ruiter en paard.
Ik heb een aantal jaren gereden met meer druk (wat je van achteren opwekt, vang je van voren op, enz.) en het nadeel daarvan vind ik dat je het als ruiter relatief druk hebt. Je moet nog al wat doen, steeds een beetje bijdrijven, veel 'onderhoud plegen', met je vingers spelen om het contact te onderhouden, enz.
Juist voor niet super getalenteerde mensen zoals ik, is go&ho (heb het trouwens nog nooit zo genoemd) makkelijker te begrijpen en daardoor ook beter voor mijn paarden.
Ik kan nu stiller zitten en met minder hulpen mijn paarden beter laten lopen. Ik heb absoluut geen gebrek aan impuls, dat had ik in het vroeger nog wel eens omdat ik dan mijn paarden meer in de weg zat.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:50

Je frutselt niet met de teugels.
Het is het principe van de beweging van de pink de rest van de hand blijft uiteraard stil. Lichte vibraties vind een paard fijn, gebleken is dat ze daardoor eerder tot kauwen en dus ontspannen komen.
In ieder geval reageren onze paarden er prima op. Overigens is dit echter fijn mechanica hoor, en niet nieuw het wordt al verschrikkelijk lang zo gedaan.Als ik rijd zie je niet dat ik speel en toch speel ik om het contact dat o zo belangrijk is te behouden. Juist daardoor voorkom je bijvoorbeeld het hangen en dergelijke. De aanleuning is uiterst fijn en heel erg licht en vriendelijk. Ik rijd dan ook met een engelse neusriem zonder sperriem op een dubbelgebroken watertrensje, en dat gaat prima. De meeste paarden reageren goed en kunnen op den duur zonder sperriem af. Als het onvriendelijk, hardhandig of vermoeiend zou zijn voor het paard dan kon dit niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 00:05

Zep schreef:
Ik vraag me inderdaad ook af of je dan geen mogelijkheid ziet voor een stille - niet statische!- hand die uitsluitend contact onderhoud.

Voor Kafue quote ik mijzelf nog maar eens

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 08:49

Ik ben het Kafue eens. Volgens mij kan ieder paard zonder sperriem....het paard doet immers zelf het bit niet scheef!!! Ik rijd altijd zondersperriem. Als je rijdt met een stille hand is een sperriem volgens mij helemaal niet noodzakelijk.

Bij het Go en Ho principe lijkt me toch dat je een duidelijke ophouding maakt.
Maar hoe weet een paard nu dat hij door moet lopen op het Ho signaal terwijl je nniet met je been ondersteuning biedt?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:03

Kafue schreef:
Maar hoe zit het dan met de uitspraak bij ieder halve pas en halve parade.
Je speelt toch continue met kleine vibraties op de buitenteugel. Star is ook niet goed dus je bent elastisch.

Mijn buitenteugel is mijn contactteugel. Als ik al vibraties maak, dan is het met mijn binnenhand. Ik probeer op 2 teugels te rijden, een zacht maar rustig contact met de mond te onderhouden zodat mijn paard zelf de aanleuning gaat opzoeken. Als ik continue "iets" doe, verstoor ik imo het contact teveel.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:16

de werking van Go&Ho is echt niet alleen maar dat een paard door blijft lopen op een 'terugwerkende', ophouding makende hand hoor..
Dat is ook niet het principe. je ziet anky in athene ook niet aan de teugels zitten om slainero te laten lopen, dat kan niet dan haal je de dingen door elkaar.

Sjef Janssen wil net zo graag de klassieke dressuur bereiken als de mensen die hier zogezegd 'klassiek' rijden. Sjef heeft alleen de weg er naartoe ietsje veranderd. Niet zonder succes zou ik zeggen.
LDR, GO&Ho, dat heeft allemaal met het systeem van Anky te maken. Het systeem van Anky is ook alweer totaal anders dan de manier waar Nicole Uphoff destijds reed. Alles ontwikkelt zichzelf, ook in de dressuursport is er een bepaalde 'wetenschap'.
Sjef heeft op basis van zijn eigen denkwijze, maar ook op basis van de mening van anderen een uniek systeem 'ontwikkelt'. voor anky.
puur voor anky. Go&Ho is het grotendeels waardoor zij haar paarden zo 'snel' aan de hulpen krijgt.
als zij vanuit draf wil halthouden, komt zij niet met haar been om de voorwaartse drang te behouden, die heeft ze DAARVOOR al opgewekt. de kunst juist van haar, is dat ze met die druk overweg kan.
als je anky ziet zitten, zie je haar (vooral in stap) ook eigenlijk niets doen. als ze langzamer wil, gaat dat op zit en teugels. alle hulpen zijn minimaal.
dit go en ho is dus ook belangrijk voor het LDR. bij flegmatieke paarden heeft ldr ook totaal geen uitwerking. anky zegt zelf dat het systeem geschikt is voor extreme paarden. hete paarden. paarden met een mega snel reactie vermogen. dit systeem staat totaal los van de klassieke dressuur, maar toch wordt door anky het uiterste niveau behaald. door een extreem consequente rijstijl

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:13

Aqua8horse schreef:
Ik ben het Kafue eens. Volgens mij kan ieder paard zonder sperriem....het paard doet immers zelf het bit niet scheef!!! Ik rijd altijd zondersperriem. Als je rijdt met een stille hand is een sperriem volgens mij helemaal niet noodzakelijk.

Bij het Go en Ho principe lijkt me toch dat je een duidelijke ophouding maakt.
Maar hoe weet een paard nu dat hij door moet lopen op het Ho signaal terwijl je nniet met je been ondersteuning biedt?

Lees jij gewoon niet of lees jij iets volstrekt anders dan wat er staat?

Waar lees jij dat anderen niet zonder sperriem kunnen rijden?

En een paard weet dat hij ACTIEF moet blijven omdat jij impuls hebt opgewekt bij het paard.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 18:28

Tot nu toe gaat het lezen nog prima Laurae. Dank je voor je bezorgdheid.

Ik lees dat nergens. Hoezo?
Wat ik zeg, is een feit. Heel simpel en niet meer dan dat. Als je met een stille hand rijdt, heb je geen sperriem nodig. Ik zeg helemaal niet dat anderen niet zonder sperriem kunnen rijden. Ik vind het wel merkwaardig dat jij je kennelijk erg aangesproken voelt, terwijl ik over niemand of tegen niemand persoonlijk wat zeg, maar gewoon in het algemeen.

Bovendien ben ik nieuwsgierig geworden wat volgens jou de functie of zoals je wilt het doel is van het gebruik van een sperriem?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:32

Ik gebruik een sperriem puur en alleen om te belemmeren dat het paard z'n mond opendoet en vervolgens zijn tong over het bit gooit... Niet omdat ik geen stille hand heb en het bit uit zijn mond ruk.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 00:17

Zep schreef:
Zep schreef:
Ik vraag me inderdaad ook af of je dan geen mogelijkheid ziet voor een stille - niet statische!- hand die uitsluitend contact onderhoud.

Voor Kafue quote ik mijzelf nog maar eens

Jawel mijn contact is heel erg fijn en niet zichtbaar voor het gewone oog. Het is millimeter werk. Heel klein heel miniem.
de buitenteugel vangt op, regelt tempo, hoofd halsghouding en dergelijke. de binnenteugel regelt de stelling

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 00:22

Speciaal voor renate
AfbeeldingAfbeelding
Halthouden met het paard.
Zo minimaal vond ik het anders donderdag niet. Halthouden gebeurd toch met zit en been en heel weinig met hand. Het paard was overigens niet flauw, aan de kletter of iets dergelijks.
En het commentaar langs het viereck dat wil jij niet weten, poeh daar lusten de honden geen brood van. Overigens hoe zit het eigelijk met dat verhaal dat ik daar hoorde van enkele Nederlanders dat die Sjef uit het circus komt?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 07:48

Mag ik heel even tussendoor de opmerking maken dat dit één van de redenen is waarom ik geen fan van van Anky? Zo reed ze 2 jaar terug tijdens het JIM ook los, flink in de mond...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 08:56

Ik ben het met je eens Kafue, hulpen moeten zo zijn dat ze voor het oog niet of nauwelijks waarneembaar zijn! Zo fijn prutsmutsen hulpen gegeven te worden!!!

De foto hierboven vind ik daarom ook niet mooi. Bovendien rijtechnisch niet correct.

Sylvia: ik vind het niet prettig om naar iedereen te kijken die zo rijdt.

Dat Sjef uit de circus wereld komt heb ik ook gehoord. Maar ik weet niet of het waar is. Het is natuurlijk in het algemeen wel een feit dat je dieren in een circus trucjes leert. Paarden trainen is gymnastiseren van het paard ongeacht het niveau. Als het goed is, heb je daar geen trucjes voor nodig maar alleen rijtechnisch inzicht en rijtechniek, ook op de hogere niveau's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:01

Sjef heeft een zeer klassieke opleiding gehad wat paardrijden betreft, hij is daar pas op latere leeftijd (rond zijn 30e) mee begonnen. Met circus heeft dat weinig te maken gehad.

Wel is veel van wat hij doet gebaseerd op het werk van Baucher en Abby, correct me if I'm wrong, had die niet een circusachtergrond? Maar in feite is het allemaal zo klassiek als een klontje.

Ik zie op de foto's een paard dat finaal door de teugel heendramt, en dat is iets wat ik PB wel vaker heb zien doen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:09

Aqua8horse schreef:
Dat Sjef uit de circus wereld komt heb ik ook gehoord. Maar ik weet niet of het waar is. Het is natuurlijk in het algemeen wel een feit dat je dieren in een circus trucjes leert. Paarden trainen is gymnastiseren van het paard ongeacht het niveau. Als het goed is, heb je daar geen trucjes voor nodig maar alleen rijtechnisch inzicht en rijtechniek, ook op de hogere niveau's

Hoewel de meeste verstandige mensen inmiddels zijn afgehaakt, kan ik het toch niet laten hier op te reageren. Hou hier toch eens mee op! Weer de suggestie wekken dat Anky en Sjef bezig zijn met trucjes, dat wat zij aan het doen zijn eigenlijk synoniem is met dierenmishandeling (ik weet het: dat staat nergens, dus dat hoef je me niet voor de voeten te gooien).
Dit topic ging over 'go en ho', en daar zijn best aardige dingen over te zeggen. Maar voor het overige blijf ik het aanmatigend vinden dat mensen die zelf nooit iets hebben gepresteerd in de sport zo sterk over anderen oordelen.
In mijn beleving kun je er voor of tegen zijn dat paarden uberhaupt GP rijden - want laten we eerlijk zijn, ongeacht de methode, als je een paard tot dit niveau wilt africhten is er sprake van abslute topsport. Dat kan alleen als je het paard af en toe tegen z'n grenzen aan laat lopen en superscherp aan de hulpen hebt. Dat bereik je echt niet alleen door lief, leuk en aardig te zijn. En dan maakt het echt niet uit in welk systeem je rijdt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:13

Zep schreef:
Sjef heeft een zeer klassieke opleiding gehad wat paardrijden betreft, hij is daar pas op latere leeftijd (rond zijn 30e) mee begonnen. Met circus heeft dat weinig te maken gehad.

Wel is veel van wat hij doet gebaseerd op het werk van Baucher en Abby, correct me if I'm wrong, had die niet een circusachtergrond? Maar in feite is het allemaal zo klassiek als een klontje.

Ik zie op de foto's een paard dat finaal door de teugel heendramt, en dat is iets wat ik PB wel vaker heb zien doen.

en zo zie je maar dat ik door de lens van mijn camera een heel ander paard zag dan een die finaal door de teugel heen dramde. dat was namelijk niet zi. dat paard was super braaf, en dan komt de overgang naar halt. Mevouw gaat staan in beugels trekt zich de teugels naar haar zij trekt wat links en rechts en het duurt een meter of vijf en een paar passen eer die knol stilstaat. drammen van het paard, neuhhhhh mischien iets correcter op de overgang voorbereiden. als je je zit uit het zadel haalt weet je zeker dat het een probleem wordt correct halt te houden.
En dat alles moet ze zelf weten hoor, maar commentaar krijg je dan.
Zie het als waarneer je in de winter met twintig graden vorst in een bikini buiten gaat lopen. En er zijn mensen die wel lief leuk en aardig de subtop bereiken hoor, daar waren ook paarden van 18 en 20 die GP liepen en goed ook.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:22

Baucher begon inderdaad in een circus, en ik denk dat Ernest van Loon gelijk heeft als hij zegt dat er ruiters zijn die geen africhters zijn en africhters die geen ruiters zijn. Veel circus mensen vallen in de laatste category, veel bokkers vrees ik in de eerste.

Laten we duidelijk zijn dat als een paard door de hand heen loopt subtiele hulpen niet meer van toepassing zijn. Juist bij hete en dominante paarden kan het voorkomen dat ze een "eigen weg" zoeken, dat kan niet toegestaan worden.

Het is natuurlijk de vraag of je met de africhting dat hete kan ombuigen naar extra energie onder controlle van de ruiter (dus als impuls), ik denk dat dat voor sommige hete en dominante paarden echt een uitdaging is en dat juist dan juist hele duidelijke grenzen zoals Ho & Go daarbij helpen. Op wedstrijden en dan met een hengst wordt het denk ik toch nog wel een stapje moeilijker.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:23

Kafue schreef:
en zo zie je maar dat ik door de lens van mijn camera een heel ander paard zag dan een die finaal door de teugel heen dramde.
dat was namelijk niet zo.
dat paard was super braaf, en dan komt de overgang naar halt. Mevouw gaat staan in beugels trekt zich de teugels naar haar zij trekt wat links en rechts en het duurt een meter of vijf en een paar passen eer die knol stilstaat. drammen van het paard, neuhhhhh mischien iets correcter op de overgang voorbereiden. als je je zit uit het zadel haalt weet je zeker dat het een probleem wordt correct halt te houden.
En dat alles moet ze zelf weten hoor, maar commentaar krijg je dan.
Zie het als waarneer je in de winter met twintig graden vorst in een bikini buiten gaat lopen. En er zijn mensen die wel lief leuk en aardig de subtop bereiken hoor, daar waren ook paarden van 18 en 20 die GP liepen en goed ook.

Kan jij vanaf de zijkant voelen wat zij voelde? Denk het niet, PB is wat betreft echt geen makkelijke. enne Bonfire was ook 17 toen ie Olympisch goud won, zie die link niet helemaal.

Vind het zwaar kinderachtig dat je je gelijk gaat halen door dit soort foto's te gaan schieten, ik ken maar één ruiter die nooit grove ophouding zou maken en dat is Rudolf Zeilinger, verder sjorren en schuppen ALLE gpruiters dit weekend er wel is aan, tot zelfs in de proef aan toe

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:49

Kendra, dat ik nooit verder gekomen ben dan het L (oa vanwege het gebrek aan een paard), wil dat zeggen dat ik dan niet mag zeggen dat ik vind dat Anky in de mond hangt? Of dat Edward veel te overdreven is met zijn beenhulpen? Dat ik een bepaalde GP-combi geen mooie vind? Zijn voorbeeldjes hoor, don't get me wrong. Het gaat mij er om dat ik met mijn L-wedstrijdniveau imo best mag zeggen dat mij iets niet aanstaat. GP of niet, die mensen zijn ook niet heilig en alleswetend.

Overigens vind ik dressuuroefeningen in zekere mate kunstjes... Je leert een paard iets te doen op een hulp én je gymnastiseerd. Als je het dan dmv een trucje gemakkelijker kunt maken voor ruiter en paard, wat is daar mis mee?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:24

waarom mag iemand die lsger presteerd geen oordeel doen dit echt onzin en zoals het hier boven al staat zijn veel goede trainers geen goede ruiters. en sommige goede ruiters zijn wel ook goede trainers en andersom.
dus ik snap nie dat er zo moeilijk wordt gedaan over dat oordelen.

ik vind die fot's van anky er ook niet zo fantastisch uitzien, maar ik moet bekennen ik zal er ook vast weleens zo op hebben gezeten "schaam", daarnaast vind ik het gewoon zwak wat je zegt kafue, jij voelt niet wat zij voelt. dus vind ik die opmerking overdreven.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:31

Baucher was zeker een cirkusartiest. Zijn attractie was het africhten van onrijdbare draken van paarden in enkele weken tot hoog nivo. Hij bouwde een hele happening om de eindpresentatie. Het ging daarbij minder om rijkunstige correctheid bij het uitvoeren van de oefeningen maar meer om dat hij een wild paard in korte tijd kon domineren. De man had geen kracht meer in zijn benen door een ongeval dus hij moest wel een HO zonder GO principe ontwikkelen. Het resultaat zal er wel als hierboven op de foto's hebben uitgezien Ik denk dat Anky ondanks en niet dankzij Sjef presteert. Zonder hem zou de wereldstandaard met haar stukken smakelijker worden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:40

Kafue schreef:
Nu is die parade niet meer dan het simpel bewegen van de pink, niets niet grofs ofzo, maar wel continue bewegen van de pink fijne motoriek noemen we dat, simpel praten met het paard.

Kafue schreef:
Je frutselt niet met de teugels.
Het is het principe van de beweging van de pink de rest van de hand blijft uiteraard stil. Lichte vibraties vind een paard fijn, gebleken is dat ze daardoor eerder tot kauwen en dus ontspannen komen.
In ieder geval reageren onze paarden er prima op. Overigens is dit echter fijn mechanica hoor, en niet nieuw het wordt al verschrikkelijk lang zo gedaan.Als ik rijd zie je niet dat ik speel en toch speel ik om het contact dat o zo belangrijk is te behouden.

Ik heb een instructrice die mij wel eens heeft laten zien hoe een vibratie werkt, zij is enorm slank dus je kan elke spiertje en peesje zien. Pas dan zie en besef je goed dat je bij de minste geringste beweging van 1 vinger, de spieren tot aan je schouderblad aan toe moet aanspannen. Ik kan mij niet voorstellen dat die spierspanning die jij dus blijkbaar continue hebt, iets toevoegt aan de communicatie. Naar mijn mening versta je een paard veel beter als je stil bent.

Kafue schreef:
en zo zie je maar dat ik door de lens van mijn camera een heel ander paard zag dan een die finaal door de teugel heen dramde. dat was namelijk niet zi. dat paard was super braaf, en dan komt de overgang naar halt. Mevouw gaat staan in beugels trekt zich de teugels naar haar zij trekt wat links en rechts en het duurt een meter of vijf en een paar passen eer die knol stilstaat. drammen van het paard, neuhhhhh mischien iets correcter op de overgang voorbereiden. als je je zit uit het zadel haalt weet je zeker dat het een probleem wordt correct halt te houden.

Ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat Anky al voor die tijd vrijwel onzichtbaar PB heeft verzocht om stil te staan, pas op het moment dat PB die hulp negeert zal zij goed op de rem trappen. Lijkt mij persoonlijk niet meer dan logisch.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:05

Zep schreef:

Inderdaad, het is verdorie Painted black waar Anky op zit op bovenstaande foto's. Ook ik heb al vaker opgemerkt dat ze daar nou niet bepaald 'netjes' op rijdt, zeker wat betreft het handen werk. Maar dan moet ik er meteen bij vermelden dat het een ontzettend stugge knol is die óveral doorheen dramt. Het is naar mijn idee niet zo vreemd dat het mogelijk is om van Anky op PB dergelijke foto's te maken, je moet maar net het moment hebben dat hij dramt en zij daar wat aan doet.