Meer mensen met springangst..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen_

Re: Meer mensen met springangst..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:06

ik vond springen vroeger geweldig, echt je kon me geen groter plezier doen dan tijdens de les te gaan springen, was gewoon een groot feest voor mij totdat ik op een andere manege ging rijden en ook ging springen alleen dat paard had er niet zo veel zin in. Dus wat doet hij, hij weigert geeft een bok van hier tot tokyo en ipv dat hij over die hindernis vlieg, vlieg ik er overheen, moet zeggen dat was een pijnlijke ervaring.
2 maanden later nog een keer geprobeert om te springen dan wel met een ander paard, de sprong ging perfect maar tijdens de landing ging het ff mis, ik denk dat hij ergens van schrok maar dat kwam zo onverwachts dat ik er weer keihard vanaf kletterde, dit is nu 3 jaar geleden gebeurt en sinds die tijd nooit meer gesprongen, ik vind het geweldig om te zien maar om het zelf te doen, nee ik heb gewoon de schrik in de benen, eigenlijk heel jammer en zonde want o wat vond ik springen leuk!!!

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 00:53

Ik heb ook ineens springangst
Sprong meestal met paarden rond 1.80 en dan anderhalve meter ofzo.
Ben er 1 keer op een hele grappig manier afgevallen paard weigerde viel voorover had me vast bij z'n hoofdstel (achter z'n oren) gleed het hoofdstel eraf en ik dus ook

Maar als ik nu een klein hindernisje van halve meter moet springen schijt ik bagger..
Wat kan het zijn

Want ben gek op springen!

Als ik buiten ga rijden spring ik vaak keihard over een boomstam (wel veilig)
Maar als ik over een echte hindernis moet springen in de bak met dezelfde hoogte durf ik niet meer

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 00:56

highspirited schreef:
ik vond springen vroeger geweldig, echt je kon me geen groter plezier doen dan tijdens de les te gaan springen, was gewoon een groot feest voor mij totdat ik op een andere manege ging rijden en ook ging springen alleen dat paard had er niet zo veel zin in. Dus wat doet hij, hij weigert geeft een bok van hier tot tokyo en ipv dat hij over die hindernis vlieg, vlieg ik er overheen, moet zeggen dat was een pijnlijke ervaring.
2 maanden later nog een keer geprobeert om te springen dan wel met een ander paard, de sprong ging perfect maar tijdens de landing ging het ff mis, ik denk dat hij ergens van schrok maar dat kwam zo onverwachts dat ik er weer keihard vanaf kletterde, dit is nu 3 jaar geleden gebeurt en sinds die tijd nooit meer gesprongen, ik vind het geweldig om te zien maar om het zelf te doen, nee ik heb gewoon de schrik in de benen, eigenlijk heel jammer en zonde want o wat vond ik springen leuk!!!

Dat is iid erg jammer
Maar ja ik begrijp het wel na die lelijke vallen van je..
Misschien kan je het proberen door met een kleine pony te springen (die heel erg braaf is en 9/10 keer niet weigerd) en dan beginnen met over balkjes lopen en daarna beginnen met de laagste stand vd hindernis (20cm ofzo)

Zo ga ik het ook weer proberen (wil m'n ruiterbewijs graag halen en dan moet je ook 60 cm springen ofzo :p )

Groetjes,
Mariëlle

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:23

k vin springen keileuk maar bij een best hoge vin k ut soms wel ebg. maar als ik er 1 keer over ben vin k ut super. maar in de les gaan we niet zo hoog en als we dan gaan springe zit k op een paard die da niej kan of durf HANDIG. maja k vin ut keileuk.

maar k ben nog nooit hoger dan 1 gegaan volges mij (of Net) omdat we in de les niej zo hoog en vaak springen

gewoon rustig opbouwe als je het wil.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:48

Ik vond springen vroeger ook geweldig, op de manege.
Toen ik begon op mijn verzorgpony, kreeg ik een pony die het ook hartstikke leuk vond, maar niet meer uit zichzelf sprong. Ze stond IEDERE keer stil, ik kreeg haar er niet overheen. Zweep erbij (Waar ze echt panisch voor was toen), maar nee, thad geen zin. De laagste kruisjes kwam ze niet overheen met mij.
NA een tijdje ging het beter en sprong ze af en toe, maar mijn plezier was al zo goed als weg.
Toen hadden we onderlinge wedstrijd van de club, waarbij je moet springen (maar je mag zelf weten hoe laag) dus ik sprong het allerlaagste, alles in het eerste of 2de gaatje.
Met inspringen waren ze iets hoger, en mijn pony sprong ALLES, ze had er lol in joh, vloog over die hindernissen. Dus ik besloot iets minder been te geven, zodat ze rustiger zou doen.
Grote fout, ze stond weer stil, en ging vanuit stilstand er overheen. Ik donderde er af.
Op dat moment donderde binnen een stalgenoot van mij eraf, die kreeg pony met schroeven en alles in haar buik. Dus ik had behoorlijk angst om weer te springen.
Nou langzaam gaatut beter, heb een aantal keer op een andere pony op stal gesprongen, die springen helemaal uit zichzelf. En dat meisje op mijn pony, aangezien zij wel lef durfde te tonen.
En nu spring ik 70 met haar, dubbelsprongen en oxers. Nog steeds een beetje eng, maar het gaat steeds beter.

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:42

secricible schreef:
Ik vond springen vroeger ook geweldig, op de manege.
Toen ik begon op mijn verzorgpony, kreeg ik een pony die het ook hartstikke leuk vond, maar niet meer uit zichzelf sprong. Ze stond IEDERE keer stil, ik kreeg haar er niet overheen. Zweep erbij (Waar ze echt panisch voor was toen), maar nee, thad geen zin. De laagste kruisjes kwam ze niet overheen met mij.
NA een tijdje ging het beter en sprong ze af en toe, maar mijn plezier was al zo goed als weg.
Toen hadden we onderlinge wedstrijd van de club, waarbij je moet springen (maar je mag zelf weten hoe laag) dus ik sprong het allerlaagste, alles in het eerste of 2de gaatje.
Met inspringen waren ze iets hoger, en mijn pony sprong ALLES, ze had er lol in joh, vloog over die hindernissen. Dus ik besloot iets minder been te geven, zodat ze rustiger zou doen.
Grote fout, ze stond weer stil, en ging vanuit stilstand er overheen. Ik donderde er af.
Op dat moment donderde binnen een stalgenoot van mij eraf, die kreeg pony met schroeven en alles in haar buik. Dus ik had behoorlijk angst om weer te springen.
Nou langzaam gaatut beter, heb een aantal keer op een andere pony op stal gesprongen, die springen helemaal uit zichzelf. En dat meisje op mijn pony, aangezien zij wel lef durfde te tonen.
En nu spring ik 70 met haar, dubbelsprongen en oxers. Nog steeds een beetje eng, maar het gaat steeds beter.

Kreeg die stalgenoot of jij een pony over haar heen en een paar schroeven
Klinkt best eng!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:12

ik vond springen altijd geweldig hoe hoger hope beter..
maar laatste tijd vind ik het op de 1 of andere manier dood eng met mn pony?
njaa had het een hele tijd niet gedaan en ze is altijd al zo onverwachts geweest.. echt stom..
een jaar geleden sprong ik nog zonder zadel en hoofdstel een dikke 50CM
(het is een shetlander van 1.06 he )

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:37

ik vind springen ook echt geweldig! heb voor een paar jaar geleden een paar springwedstrijden gedaan en door mijn zenuwen weigert mijn pony ze kan heel goed springen. een paar keer een oefenwedstrijdje gesprongen en dat ging toen echt goed mis. nu durf ik echt geen wedstrijden meer te springen op les durf ik echt alles best hoog ook ma op concour lijkt het allemaal eens zo hoog en dan durf ik niet meer. wil het straks wel weer gaan oppakken ik heb voor een paar jaar geleden tegen mijn ouders gezegt van als ik Z2 dressuur ben ga ik weer een keer springen en nu ben ik dat dus al dus ga ik het een keer weer proberen ga het in september proberen met de clubkampioenschap maar dan geen 90 cm maar gewoon 60 cm om gewoon weer moed te krijgen

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:48

Ik vind het ook eng Ben er een paar keer gewoon afgevallen niet echt hard ofzo, maar toch ik durf het niet echt meer! Toevallig wilden alle kinderen in mijn les zaterdag springen dus ik moest wel meedoen, gelukkig zat ik op een paard dat echt alles springt dus daar was ik dan wel weer blij mee! En ik durf te springen op een pony van een vriendin! Maar daar spring ik absoluut niet hoger mee dan 80 centimeter, maar die pony kan Z springen. Als het een beetje hoog word geef ik dr gewoon een tikje op dr schouder, zodat ze ondanks dat ze merkt dat ik zenuwachtig ben toch doorgaat! En dat doet ze ook

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:45

ik hou ook niet zo van springen.
maar ik heb een pony die het helemaal geweldig vind en dat wilde ik hem niet afnemen.
ik heb laatst een keer een oeven parcour lag gesprongen dat ging echt heel erg goed.
toen ik 2x foutloos mee gelift was
ging ik nog een rondje oeven hoog! ik vond het helemaal super, omdat ik in een parcour meer moet sturen heb ik geen tijd om naar de hoogte te kijken. maar als ze 1 hindernis in de bak zetten die net zo hoog is als het parcour dan sterf ik duizend doden

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:37

Er gaat verandering in de zaak komen .
Iemand gaat me vandaag begeleiden met springen, ben benieuwd .

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:19

k heb altijd zin in springe. jammer da we niej hoger gaan
lijk me erg om het opeens heel eng te vind

veel suc100 sylleke, en veel plezier. niet naar de hoogte kijken, niet denken oooh eng! alleen je pony dr goed opaf sturden niet naar de hoogte kijken en verstand op nul (behalve met je pony) veel praten helpt ook

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:22

Het is me gelukt .
Heb een rechte van 55cm gesprongen uiteindelijk, van uit draf en vanuit galop.

Ben nu wel trots op mezelf .

_Elke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:45

ik vind/vond springen ook best eng. Op de manege werd er alleen buiten wat gesprongen, en werd er gewoon gezegd, ga maar achterover zitten dan val je er zeker niet vanaf

Toen kreeg ik een verzorgpony Spikey ( a-welshje) .. en werd er gevraagd of ik wou springen... nee dat wou ik niet.. ...
Ik heb het lang volgehouden.. maar uiteindelijk na veel aanmoedegingen heb ik toch een klein sprongetje gemaakt op een haflinger ( Donya), heb daar een tijdje op geoefend omdat ze erg makkelijk sprong, en ik nogsteeds bang was ...
Na een tijdje oefenen, besloot ik om het dan toch ook maar op Spikey te proberen... Nu gaat het eiggenlijk best wel goed, en vind ik het zelfs leuk ... zolang het een niet te hoge '' enge'' sprong is..

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:51

Mendiej schreef:
Ik heb er geen angst voor ofzo. Maar vind het wel griezelig.. Heel vaak als er een hindernisje in de bak staat, wil ik gewoon heel graag springen, maar ik kan het gewoon niet Bang dat mn paard te vroeg afzet. Het is gewoon iets wat je gewoon moet doen. En dan nog, ik doe het gewoon vanuit de draf
Een paar weken (misschien wel maanden) geleden had ik een soort van 'springlesje'. IK GING ZELFS VANUIT GALOP OVER DE HINDERNIS (van 50 cm hoog ofzo ) Dat was een hele overwinning

*trots*

Ik heb mijn angst overwonnen! Heb 1.10 gesprongen

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:35

ik ben ook niet echt een springheld.

vroeger durfde ik echt alles te springen met welke pony dan ook al de lesgever het zei dan sprong ik het. toen ben ik een keer met het springen van de pony van mn vriendin afgevallen (dat was de eerste keer dat ik van een paard afviel) en durfde ik niet meer, wel gewoon te rijden maar niet te springen. op de manege reed ik meestal op een heel snelle pony en als we gingen springen ging ze nog harder gewoon met het bit tussen haar tanden over de hindernis. door die val ging ik heel erg twijfelen en reed ik wel op de hindernis af maar wou eigenlijk niet dat voelde die pony natuurlijk en weigerde (vanuit die harde galop) en daardoor was ik daarna weer bang dat ze ging stoppen en maakte ik me al klaar voor de weigering enz enz enz. het werd dus alleen maar erger.
toen kreeg ik wanda een echte springpony die alles springt ze gaat wel vrij hard op de hindernis af (rustig drafje zit er niet in zelfs niet ibj 10 cm ofzo) maar ze springt iig. nu durf ik dus (alleen op wanda ) weer te springen mn record staat nu op 70 cm (daarvoor was het 1 m) maar ik ga niks overhaasten ben allang blij dat ik weer durf te springen.

Vigour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:34

Ik heb half springangst.. Tenminste voor hindernissen in de bak die hoger zijn dan 50cm. In het bos heb ik geen problemen met hogere sprongen.. maar daar weigert mijn paard ook niet. Mijn pony heeft de steun van de ruiter nodig en dat heeft ze nog niet genoeg van mij. Misschien dat dat later nog komt, maar na een aantal weigeringen ga ik er steeds vanuit dat ze weer weigert en dat is gewoonweg eng.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:53

jep, ik ben ook bang
ooit, lang geleden (nouja 3 jaar)
reed ik voor de eerste keer op een groot pensionpaard.
we moesten een klein kruisje springen
paard bokt, en ik eindig in zijn nek
ik wil niet meer springen
ze jagen het paard over de hindernis, en ik lig ervan.
de keer erop dat i reed lag ik weer ernaast, en dan ben ik bang geworden van paarden

een jaar met dezelfde pony gereden, en A brevet gereden (60 cm gesprongen)
bij de 2 de hindernis lag ik er bijna af (brede oxer),; en pony heeft in crossgalop de rest van het parcours gecrosst

sindsdien een tijd niet meer gesprongen, wegens geen geeschikt paard.
maar nu ik een verzorgpaard heb waag ik wel eens een sprongetje van 50 cm, Maar iedeaal is het niet want ze springt niet ech tbeheerst.
dus hoger durf ik ook niet ze...

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:58

Bij mij gaat het er ook maar langzaam uit.

Ik heb dus met Olga 90cm gesprongen, echt super prestatie. En toen ging het heel goed (was eind augustus). Zelfs een onderlinge springwedstrijd mee gedaan! 60-70cm. En toen de w(ek nadien ging ik weer mee doen, dus ik oefenen de week van te voren, peur ik er weer af in volle sprong...

Olga springt véél te vroeg, ik was nog niet mee en vlieg zelf de lucht in...

Maar goed, heb dat parcours half uit gesprongen, toen was ik weer bang en durfde niet meer .

En nu vind ik springen weer eng. Maar als ik dan twee sprongetje sheb gedaan, dan vind ik het weer leuk, tot de volgende keer. Dan begint het weer opnieuw.

Echt vreemd .

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:57

Het hoogste wat ik heb gesprongen is rond de 70cm.
Ik denk dat ik met les, en met een paard dat het echt goed kan, nog wel hoger zou gaan.
Maar als ik het zie staan, dan heb ik echt zoiets van:

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:17

ladyzwien schreef:
ik ben vorig jaar heel hard gevallen met het beleren van een paard! ik had toen mijn bekken kapot, het rare ervan is dat ik ook angst heb gekregen bij het springen.
het paard waar ik op rijd, sprong ik voor mijn ongeluk 1,30 mee, konden we makkelijk maar nu ben nog niet hoger gekomen dan 1 meter gewoon 1 hindernis, en heb laatst een parcourtje gesprongen bij ons in het land en durfde niet hoger dan 70 cm. ongeveer! dit is alweer heel wat, en probeer ook van me angst af te komen, de mazzel heb ik dat het paard waar ik oprijd nooit echt weigert!!

ik hoop dat ik me angst weer helemaal kwijt raak! want vindt springen geweldig

Ik durf weer te springen :D:D:D
heb 15 okt. mee gedaan met de oefencross in nijeberkoop moest eerst springen en dan cross alles foutloos en helemaal geen angst en heb 16 okt. gelijk een b parcour onderling gesprongen ging echt super.

en train thuis nu alweer l niveau :D
het gaat echt goed nu
start 12 nov. voor het eerst officieel dus ben benieuwd

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:46

Ik vind springen ook echt geweldig, alleen...... NIET op m'n eigen pony. Die raakt een beetje opgefokt bij het springen en ik ben er een keer afgevallen toen ik alleen al balkjes aan het lopen was, dus voorlopig begin ik er nog niet aan...

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:18

MiSjUhLoVe schreef:
Ik vind het ook eng Ben er een paar keer gewoon afgevallen niet echt hard ofzo, maar toch ik durf het niet echt meer! Toevallig wilden alle kinderen in mijn les zaterdag springen dus ik moest wel meedoen, gelukkig zat ik op een paard dat echt alles springt dus daar was ik dan wel weer blij mee! En ik durf te springen op een pony van een vriendin! Maar daar spring ik absoluut niet hoger mee dan 80 centimeter, maar die pony kan Z springen. Als het een beetje hoog word geef ik dr gewoon een tikje op dr schouder, zodat ze ondanks dat ze merkt dat ik zenuwachtig ben toch doorgaat! En dat doet ze ook

Ik heb het ook een beetje overwonnen...1 meter!!
Maar dan wel op een pony die alles springt, en die ik heel erg vertrouw. Op haar heb ik geen springangst meer, maar alle andere paarden eigenlijk nog steeds wel! Al hoewel ik het wel steeds leuker begin te vinden

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 00:15

Ik ben ook bang om te springen. Het stelt me toch enigszins gerust dat er meer mensen zijn die het eng vinden .
'vroeger' durfde ik best goed te springen, ben met mijn pony van 1.40m over 1.10m geweest, maar sinds ik een keer met pony en al over de kop ben geslagen, durf ik bijna niks meer. We hadden overigens beide geen ernstige schade (nou ja, emotineel misschien ).
Het laagste kruisje vind ik al eng.
Helemaal met onbekende paarden. Het vreemde is, dat als ik eens spring, het wel altijd op diezelfde pony is waarmee ik over de kop ben gegaan, met hem durf ik wel het beste.
Maar echt hoog zal ik niet meer doen. Helaas heb ik de afgelopen maanden niet de mogelijkheid gehad om te springen, zodat ik er ook niet overheen kom. Nou ja helaas... ik zit er eigenlijk ook niet echt meer op te wachten om te springen.

Maar laatst moest ik verplicht voor school mijn ruiterbewijs halen. Dat betekende: springen op een onbekende pony. Was de pony ook nog jong en net beleerd. Zenuwachtig dat ik was! Toch is het wel goed gegaan. Tijdens het oefenen wel een keer geweigert, maar niet heel erg. Ik had zelfs een goed voor springen!

Het punt is dat mijn zit wel erg goed schijnt te zijn tijdens het springen. Meerdere mensen (instructeurs) hebben tegen mij aan lopen zeuren dat ik vooral moet springen, omdat ik automatisch zo'n ideale houding aanneem. Op zulke momenten voel ik het toch weer kriebelen, maar als ik dan weer bij een hindernis in de buurt kom, vind ik het toch weer eng en durf ik niet meer.

Wat ook niet helpt is het onbegrip van veel mensen. Die absoluut niet begrijpen hoe ik nu niet kan durven en me echt aankijken of ik een megaloser ben. Hebben jullie daar ook last van?

Hoffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 00:24

Ik weet niet of dit antwoord al is gegeven, maar waarom "moet" je perse springen? Als je echt bang ben voelt je paard dat aan en gaat het alleen maar slechter. Als je wilt dat je paard wel springt, waarom laat je hem dan niet los springen? Dan heeft hij geen belasting op zijn rug, jij bent niet bang en hij krijgt de afwisseling die je graag wilt. Als je ziet dat dit heel goed gaat geeft dat jou misschien ook wat meer zelfvertrouwen.

En als je zelf graag wilt springen op hem, dan denk ik dat je dit het beste heel voorzichtig op kunt bouwen, alles vanuit de rust en het liefst met zo weinig mogelijk mensen erbij. En bedenk je goed, Je HOEFT niet te springen, je doet het omdat je het leuk vindt en als je over een paar lage hindernisjes bent gesprongen en dat ging goed. Stop dan, de volgende keer doe je weer een beetje hoger. Maar zodra je zelf al zenuwachtig wordt van het idee dat je MOET gaan springen, rij dan niet eens op de hindernis af.